Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

10 najväčších mýtov o úveroch

Autor: Redakcia | 22.05.2013 00:00 | Kategórie: Banky Finančné poradenstvo | 26 komentárov
10 najväčších mýtov o úveroch

Spoločnosť Home Credit, ktorá sa zaoberá splátkovým predajom a poskytovaním hotovostných pôžičiek, zostavila rebríček 10 najväčších mýtov o úveroch. Aj keď s väčšinou bodov sa môžeme stotožniť, pri ich čítaní nesmieme zabúdať, že cieľom Home Creditu odkrojiť si čo najväčší kus z trhového koláča. Aj preto prinášame 10 mýtov s redakčným komentárom. 

1. Najvýhodnejšie úvery sú v bankách

Toto je mýtus, ktorý už dávno nie je pravdou. Na trhu pôsobí množstvo poskytovateľov úverov, medzi ktorými si môžete vybrať. A nie sú to len banky. Napríklad značkové úverové spoločnosti sú svojou cenou porovnateľné s bankami. Navyše dokážu fungovať promptnejšie, teda rýchlejšie spracovať žiadosť o úver a vyplatiť peniaze.

Názor Investujeme.sk: S týmto tvrdením veľmi nesúhlasíme. Aj keď je možné, že v individuálnom prípade získa klient výhodnejšiu ponuku v nebankovke ako v banke, vo všeobecnosti platí, že nebankovky sú druhou voľbou pre klientov, ktorí majú do banky zatvorené dvere. A keďže ide o klientov s vyšším rizikom, podľa pravidiel obozretného podnikania by si mali finančné inštitúcie voči nim uplatňovať vyššiu rizikovú prirážku. Rozhodne však platí, že každý žiadateľ by mal mať k dispozícii viaceré ponuky na porovnávanie.

2. Vlastná banka mi dá vždy lepší úver ako ktokoľvek iný

Obrovský mýtus, ktorý už roky neplatí. Banky, ako aj značkové úverové spoločnosti majú prístup do úverových registrov a pri spisovaní zmluvy tak získajú prehľad o platobných schopnostiach klienta. Môžu tak veľmi dobre posúdiť, aká je jeho situácia a majú teda rovnaké informácie, ako jeho vlastná banka.

Názor Investujeme.sk: Súhlasíme, vlastná banka predpokladá, že klientom sa nechce chodiť inam a preto nemusí konkurovať cenou. Pre získanie výhodného úveru je dôležité navštíviť viacero bánk a vybrať si z viacerých ponúk.

3. Vždy je lepšie požičať si o niečo viac, ako potrebujem

Hrubý omyl, ktorý môže viesť k neuváženému zadlženiu sa. Človek by si nemal požičať viac ako potrebuje a hlavne ako je schopný splatiť. „Pred každou investíciou, napríklad do bytu alebo jeho vybavenia, by si človek mal presne stanoviť čiastku, ktorú potrebuje. A podľa toho nastaviť svoj úver. Výška požičanej čiastky by mala byť prvou hodnotou, o ktorej budete mať jasno,“ radí analytik Home Creditu Michal Kozub.

Názor Investujeme.sk: Súhlasíme a sme radi, že aj nebankový subjekt dokáže upozorniť na tento problém.

4. Predčasné splatenie úveru je drahé

Ani to už dávno neplatí. Dnes je zo zákona maximálny poplatok 1% zo splatenej čiastky. U úverov, kde je doba pre doplatenie už menej ako rok, je dokonca poplatok maximálne pol percenta. Doba, kedy si mohli banky účtovať za predčasné splatenie aj desať percent, je dávno preč. Navyše, mnoho značkových úverových spoločností poplatok neúčtuje, takže vás netrestá za to, že chcete svoj úver splatiť skôr.

Názor Investujeme.sk: Súhlasíme, predčasné splatenie je naozaj výhodné. To však platí iba pri spotrebiteľských úveroch, ale pri hypotékach už nie.

5. Úverové spoločnosti požičajú každému

Podvodník sľúbi požičať každému, seriózny poskytovateľ úveru má jasné pravidlá a vie, kedy povedať nie. Tento znak pomôže aj pri výbere úveru. Značková úverová spoločnosť nesľubuje úver každému. Naopak, varuje klientov pred ďalším zadlžovaním, ktoré by mohlo ohroziť ich finanční rozpočet. Značková spoločnosť ani nechodí za klientmi domov, má jasné pravidlá, o ktorých vie klient vopred, nepožičiava zadlženým klientom alebo tým, pri ktorých hrozí nesplácanie, napríklad ak nemá zamestnanie. Aj odmietnutie je v tomto prípade znakom serióznosti. Preto by klient, ktorý bol odmietnutý v banke a značkovej úverovej spoločnosti mal zvážiť, či skutočne úver potrebuje a nie je nad jeho súčasné možnosti.

Názor Investujeme.sk: Súhlasíme. Na Investujeme.sk si myslíme, že čím jednoduchšie vybavenie úveru nebankovka sľubuje, tým by sme mali byť opatrnejší a v konaní nebankovky hľadať aj skryté úmysly.

6. Úroková sadzba a RPMN je to isté

V žiadnom prípade. Úroková sadzba je len časťou RPMN – ročnej percentuálnej miery nákladov. RPMN totiž okrem úrokovej sadzby zahŕňa aj poplatky, ktoré sú spojené úverom alebo pôžičkou. Dôležité je aj to, ako dlho budete úver splácať a o koľko ho preplatíte. „RPMN udáva cenu úveru. Čím je RPMN vyššie, tím je úver drahší. Ale pozor! Musíme vždy porovnávať rovnaké úvery,“hovorí analytik Home Creditu Michal Kozub.

Názor Investujeme.sk: Súhlasíme a dodávame, že RPMN môžeme naozaj porovnávať iba pri úveroch s rovnakou splatnosťou.

7. Kreditné karty sa vydávajú k bežnému účtu, debetné sú úverové

Je to presne naopak. Debetné karty sa vydávajú k bežnému účtu, a klient prostredníctvom nich čerpá svoje vlastné prostriedky z bankomatu, alebo kartou platí v obchode. Naproti tomu pri kreditnej karte vlastne získava formu úveru. Výhodou kreditných kariet je tzv. bezúročné obdobie, ktoré je viac ako 50 dní. Ak počas tejto dobí splatí požičanú čiastku, neplatí žiadny úrok a peniaze má zadarmo. Naviac pri kreditných kartách sú rôzne bonusové programy a zľavy.

Názor Investujeme.sk: Súhlasíme, ale dodávame, že kreditné karty sú na našom zozname piatich finančných produktov, ktoré nebudete potrebovať.

8. Kreditná karta platí len na Slovensku

Že je to nezmysel, už vie stále viac Slovákov. Do okolitých krajín alebo na dovolenku už nechodíme ovešaní hotovosťou, ale uprednostňujeme pohodlnejšiu platbu kartou. Je to oveľa bezpečnejšie, ako sa neustále strachovať o hotovosť. Kreditnými a debetnými kartami môžeme platiť tak na Slovensku, ako aj v zahraničí. Rozdiel je napríklad v tom, že kreditné karty bývajú spravidla embosované, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že nám ich akceptujú napríklad v USA.

Názor Investujeme.sk: Na to, aby kreditná karta platila aj v zahraničí, musí byť označená logom medzinárodnej bankovej spoločnosti (VISA, MasterCard, American Express alebo Diners Club). A keď už hovoríme o kartách, nezabúdajme na 12 tipov, ako nevenovať platobnú kartu podvodníkovi a Fotolekciu: Ako na bankomate odhaliť skimmovacie zariadenie.

9. Byť v úverových registroch je problém

To je jeden z najrozšírenejších mýtov o úveroch. Ak využívate svoj úver a splácate ho poriadne, tak sa na vás finančné inštitúcie budú pozerať ako na poctivého klienta, ktorý ukázal svoju zodpovednosť. Preto vám môže naopak priniesť „plusové body“ vo chvíli, keď budete žiadať o novú pôžičku. Ukázali ste, že ste zodpovední, a preto vám môžu ponúknuť lepšiu sadzbu alebo od vás nepožadovať toľko informácií.

Názor Investujeme.sk: Súhlasíme, finančné inštitúcie vedia oceniť, ak má klient pozitívnu minulosť so splácaním úverov.

10. Za poplatok sa dá vymazať z úverového registru

Je to absolútny nezmysel a častý trik neserióznych spoločností. Tie sľubujú, že za poplatok, zvyčajne okolo 50 – 100 eur vás dokážu vymazať z úverových registrov. To rozhodne nie je možné a na takéto spoločnosti si dávajte obrovský pozor. Ponúkajú niečo, čo nikdy nemôžu splniť. Z úverových registrov vás nikto za peniaze nemôže vymazať. Informácie zmaže samotný register po niekoľkých rokoch od skončenia úveru. Doba závisí na type registra.

Názor Investujeme.sk: Súhlasíme a dodávame, že negatívny zápis z úverového registra sa dá vymazať na základe súdneho rozhodnutia. Pokiaľ je klient presvedčený, že zápis v úverovom registri nie je pravdivý a nevie sa dohodnúť s bankou či nebankovkou, môže sa obrátiť na súd. 

Ilustračné foto: sxc.hu.

10 najväčších mýtov o úveroch

10 najväčších mýtov o úveroch >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 26 komentárov)

PergoCF@qualityservice.com Mrs. Ceren | 29.05.2017 19:16
bdsfn.com@gmail.com bdsfn.com@gmail.com | 26.05.2017 17:59
johnsonhatton@gmail.com Johnson Hatton | 26.05.2017 00:48
PergoCF@qualityservice.com Mrs. Ceren | 26.05.2017 00:31
PergoCF@qualityservice.com Mrs. Ceren | 23.05.2017 20:02

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 30.05.2017 00:00 Objem úspor v bankách kulminuje tesne pred dôchodkom

Dnešní rodičia a starí rodičia sú zvyknutí mať finančnú rezervu na horšie časy. Vyše pol milióna klientov Poštovej banky vo veku nad 50 rokov má na vkladových produktoch uložených priemerne 5 678 eur. Najvyššími úsporami sa môžu pochváliť čerství dôchodcovia vo veku 60 až 64 rokov. Z regionálneho pohľadu sú to samozrejme Bratislavčania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 26.05.2017 00:00 Schopnosť domácností splácať úvery sa zhoršuje

Dlh prestal predstavovať záťaž a úvery sa považujú za stabilnú súčasť fungujúcej ekonomiky. Ešte v roku 2016 sa však slovenské domácnosti zadlžovali najrýchlejšie v rádiuse strednej a východnej Európy. Na dlh fungujú domácnosti, podniky, aj samotné banky a verejná správa. Dlží prakticky každý každému a tento „dokonalý“ svet požičiavania pomaly začína vyplavovať prvé úskalia v podobe zlyhávania úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 25.05.2017 00:00 Ako mať bankový účet zadarmo

Banky svojimi poplatkami skúšajú, čo si môžu voči klientom dovoliť. Vychádzajú z toho, že dopyt Slovákov po bežných účtoch je neelastický, čiže zvýšenie, či zníženie poplatkov nevyvolávajú migráciu klientov v takej miere, v akej došlo k pohybu cien. Ak je odozva klientov minimálna, banky nemajú dôvod poplatky znižovať. No ak sa ľudia aktivizujú, finančné ústavy sa začnú pretekať vo vytváraní lepších podmienok. Prinášame preto prehľad bankových účtov, ktoré možno mať za istých podmienok zadarmo. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Miroslav Kriak | 24.05.2017 00:00 Finančné sprostredkovanie nepotrebuje nezmyselnú reguláciu

V uplynulých týždňoch prebehla celým sprostredkovateľským sektorom a mnohými finančnými inštitúciami vlna znepokojenia a obáv z chystaného transponovania Smernice o distribúcii poistenia č. 2016/97 (Insurance distribution directive – IDD), teda z prijatia regulácie finančného sprostredkovania v príliš tvrdej a prísnej podobe. Prijatie týchto zmien by malo na odvetvie doslova likvidačný dopad. Nemožno však povedať, že sprostredkovanie nepotrebuje ďalšie reformy a vyššiu profesionalizáciu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Paul Stanfield | 18.05.2017 00:00 Náklady finančných rozhodnutí bez poradenstva môžu byť vysoké

V uplynulých rokoch bolo zverejnené množstvo štúdií, ktoré dokazujú hodnotu kvalitného finančného poradenstva a sprostredkovania. Hlavný záver by sa dal zhrnúť nasledovne: klienti, ktorí dostali kvalitné poradenstvo, sú podstatne lepšie zabezpečení na dôchodok, a lepšie finančne chránení počas pracovného života, ako tí, ktorí poradenstvo nedostali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

29.05.2017 19:51 Sberbank splynie s Prima bankou 1. augusta

Akcionári spoločností Sberbank Slovensko, a.s. a Prima banka Slovensko, a.s. rozhodli na svojich mimoriadnych valných zhromaždeniach o zlúčení obidvoch bánk k 1. 8. 2017 s tým, že nástupníckou spoločnosťou bude Prima banka Slovensko, a.s. V nadväznosti na rozhodnutie akcionárov podpísali obidve banky Zmluvu o zlúčení a predchádzajúci súhlas so zlúčením vydala aj Národná banka Slovenska. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 29.05.2017 21:47

29.05.2017 09:18 Vladimír Jeřábek: Robotizace vytlačí finanční poradce

„Každý dobře naprogramovaný robot bude v určitých vybraných oblastech (např. investování) radit klientům lépe než 99 % finančních poradců,“ říká Vladimír Jeřábek, člen představenstva Komerční banky, a dodává: „U těch dobrých bych se nebál o jejich postavení. Roboti budou v jednotlivých oblastech vynikající, role bankovních poradců bude kombinovat tato doporučení. Přeci jen se tu bavíme spíše o horizontu 3, 5 let plus a bude to záviset na tom, zdali to budou klienti akceptovat.“ Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.05.2017 14:54 Kartami platíme v zahraničí najmä v potravinách a supermarketoch

Pätina Slovákov platí kreditnými kartami aj v zahraničí  Najčastejšie je to v susednej Českej republike, nasledujú Veľká Británia, Rakúsko, Maďarsko, a prvú päťku uzatvára Nemecko. Drvivú väčšinu tvoria elektronické platby za tovar alebo službu, zvyšok sú výbery hotovosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.05.2017 09:48 Petr Saic: S OVB se chci dohodnout na hladkém odchodu

Petr Saic působí v OVB 12 let a dostal se na pozici zemského ředitele. Nyní chce odejít a nastoupit vlastní cestu finančního poradenství. „Byl jsem historicky jako první zemský ředitel OVB ponížen do pozice regionálního ředitele,“ říká Petr Saic v rozhovoru pro Investujeme.cz. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.05.2017 13:24 Tatra banka rozdelí dividendy v hodnote 125 mil. eur

Akcionári Tatra banky na valnom zhromaždení, ktoré sa konalo v stredu (17.5.), schválili rozdelenie zisku a výplatu dividend, ako aj riadnu individuálnu a konsolidovanú účtovnú uzávierku a výročnú správu za rok 2016. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Marek Mittaš | 26.05.2017 00:00 Schopnosť domácností splácať úvery sa zhoršuje

Dlh prestal predstavovať záťaž a úvery sa považujú za stabilnú súčasť fungujúcej ekonomiky. Ešte v roku 2016 sa však slovenské domácnosti zadlžovali najrýchlejšie v rádiuse strednej a východnej Európy. Na dlh fungujú domácnosti, podniky, aj samotné banky a verejná správa. Dlží prakticky každý každému a tento „dokonalý“ svet požičiavania pomaly začína vyplavovať prvé úskalia v podobe zlyhávania úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 25.05.2017 00:00 Ako mať bankový účet zadarmo

Banky svojimi poplatkami skúšajú, čo si môžu voči klientom dovoliť. Vychádzajú z toho, že dopyt Slovákov po bežných účtoch je neelastický, čiže zvýšenie, či zníženie poplatkov nevyvolávajú migráciu klientov v takej miere, v akej došlo k pohybu cien. Ak je odozva klientov minimálna, banky nemajú dôvod poplatky znižovať. No ak sa ľudia aktivizujú, finančné ústavy sa začnú pretekať vo vytváraní lepších podmienok. Prinášame preto prehľad bankových účtov, ktoré možno mať za istých podmienok zadarmo. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Miroslav Kriak | 24.05.2017 00:00 Finančné sprostredkovanie nepotrebuje nezmyselnú reguláciu

V uplynulých týždňoch prebehla celým sprostredkovateľským sektorom a mnohými finančnými inštitúciami vlna znepokojenia a obáv z chystaného transponovania Smernice o distribúcii poistenia č. 2016/97 (Insurance distribution directive – IDD), teda z prijatia regulácie finančného sprostredkovania v príliš tvrdej a prísnej podobe. Prijatie týchto zmien by malo na odvetvie doslova likvidačný dopad. Nemožno však povedať, že sprostredkovanie nepotrebuje ďalšie reformy a vyššiu profesionalizáciu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Paul Stanfield | 18.05.2017 00:00 Náklady finančných rozhodnutí bez poradenstva môžu byť vysoké

V uplynulých rokoch bolo zverejnené množstvo štúdií, ktoré dokazujú hodnotu kvalitného finančného poradenstva a sprostredkovania. Hlavný záver by sa dal zhrnúť nasledovne: klienti, ktorí dostali kvalitné poradenstvo, sú podstatne lepšie zabezpečení na dôchodok, a lepšie finančne chránení počas pracovného života, ako tí, ktorí poradenstvo nedostali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.05.2017 00:00 Princípy, na ktorých stojí úspech finančného agenta

Živelnosť deväťdesiatych rokov sa prejavovala naprieč celou spoločnosťou a zachvátila aj oblasť finančného sprostredkovania. Uplatnenie často nebolo výsledkom odbornosti, ale manipulácii a techník, ktoré nepatrili vždy k serióznym. S týmto obdobím sa však finančné sprostredkovanie rozlúčilo a úspech stojí na úplne iných predpokladoch, ako je agresívny predaj. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »