Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

16 rád, ako nedoplatiť na nevýhodnú pôžičku

Autor: Peter Furmaník st. | 03.12.2009 00:00 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 33 komentárov
16 rád, ako nedoplatiť na nevýhodnú pôžičku

Pred Vianocami míňame ešte viac ako inokedy a túžba nakupovať nás často dotlačí k pôžičke. Úvery však bývajú len málokedy výhodné a paradoxne - chudobnejší človek si požičia drahšie ako bohatší. Spoločnosti, ktoré požičiavajú, totiž v úroku zohľadňujú aj riziko nesplatenie a to je vyššie u chudobnejších.

Opatrní by preto mali byť najmä tí, ktorým už pôžičku odmietla banka a teraz hľadajú "nebankovú alternatívu". Svet úverov je neprehľadný a dá sa v ňom ľahko stratiť. Aj na Slovensku existujú prípady, keď za pôžičku na televízor zaplatil dôverčivý klient strechou nad hlavou. Buďte preto opatrí a riaďte sa našimi pravidlami:

  1. Vždy si treba dobre zvážiť, či pôžičku naozaj potrebujem a či budem schopný ju splácať podľa zmluvných podmienok. Aj dnes platí staré príslovie Dvakrát meraj a raz rež. Nikdy sa neriaďme heslom "ja dneska potrebujem pôžičku a zajtra už dajako len bude..."
  2. Ak už sa rozhodnem pre pôžičku, vždy musím zvážiť, akú sumu si chcem požičať a na aké obdobie som ochotný sa zadĺžiť.
  3. Treba si uvedomiť, že keď si zoberiem úver, v žiadnom prípade sa nestávam "boháčom", teda, že budem mať konečne  aspoň nejaké peniaze  na míňanie, ale stávam sa dlžníkom a beriem na seba bremeno v podobe splácania istiny a príslušenstva (poplatkov, úrokov a podobne).
  4. Prv než si pôžičku od nebankového subjektu zoberiem, musím si o ňom (vo vlastnom záujme) zistiť čo najviac dostupných informácií. Nikdy si nepožičiavajme od neznámeho subjektu, ktorého "sídlo a všetky kontakty" sú v jednom mobilnom telefónnom čísle.
  5. Pri podpise úverovej zmluvy si vždy v pokoji musím prečítať celý jej text vrátane príloh a pasáži vytlačených drobnými písmenkami (odporúča sa zmluvu prečítať si hoci aj viackrát) a keď niečomu nerozumiem, treba sa opýtať priamo a na rovinu. Nikdy nesúhlasme s tým, že na podrobné čítanie zmluvy teraz nie je čas a nedajme sa odbiť slovami: "Však si to doma v pokoji prečítate." Doma už môže byť neskoro...
  6. Pozor na percentá. Niektoré úverové spoločnosti uvádzajú úrokovú mieru p.m. - mesačne, čo môže zavádzať. Napríklad: "Len za 3 % p.m." to je však až 36 % p.a. - ročne. Úrok preto vždy prerátavajte na celý rok - latinská skratka p. a. a sledujte aj ďalší dôležitý ukazovateľ RPNM.
  7. Ak vám dajú predtlačený formulár zmluvy, ktorý je miestami nečitateľný (rozmazaný text a pod.), žiadajte si čitateľnú kópiu. Ide predsa o úverovú zmluvu, nie o hru s fazuľkami.
  8. Aj keď RPMN umožňuje laikovi jednoduché porovnanie spotrebiteľských úverov a pôžičiek, pri výhodách a nevýhodách toho-ktorého produktu neporovnávajme neporovnateľné (iné vstupné parametre). Nezabúdajme, že RPMN nie je všeliek a jej výpočet patrí do rúk odborníka, nie laika.
  9. Ak RPMN nie je v zmluvách uvedená, platí zákonná podmienka, že poskytnuté spotrebiteľské pôžičky a úvery sa automaticky považujú za bezúročné a bezodplatné. V takýchto prípadoch dlžník spláca len požičanú sumu - bez urokov a poplatkov!
  10. Majme vždy na pamäti, že žiadna pôžička (nielen pôžička od nebankového subjektu) našu zlú sociálnu situáciu nevyrieši, akurát nám nám môže pomôcť pri preklenutí istého nepriaznivého obdobia, avšak peniaze, ktoré pôžičkou získame, sú spravidla veľmi drahé práve kvôli úrokom, vysokým poplatkom, sankciám za nepravidelné splácanie atď.
  11. Nestavajme sa do polohy, že sme ochotní splatiť istinu a nič viac. Musíme si uvedomiť, že nebankové subjekty poskytujú úvery a pôžičky nebankovým spôsobom a z vlastných zdrojov. Ani vy by ste nepožičali v podstate neznámemu človeku väčšiu sumu peňazí len tak - pre jeho pekné modré oči...
  12. Ak sa počas splácania úveru dostaneme do akýchkoľvek problémov, je potrebné vo vlastnom záujme čo najskôr kontaktovať veriteľa. Každý seriózny nebankový subjekt má záujem dať veci do poriadku a bude sa snažiť nejako s nami dohodnúť, navrhne nám, aby sme spolu hľadali rozumné riešenie... Nikdy nerobme to, že sa budeme zatajovať, skrývať, že nebudeme zdvíhať telefón a podobne. Pamätajme, že dlžník ťahá za kratší koniec.
  13. Nesnažme sa svoj problém s nesplácaním splátok riešiť cez médiá. Tie síce problém medializujú a nafúknu, ale ho nevyriešia. Žiadna redakcia nebude úver splácať za nás! Akurát sa na našich problémoch priživí tým, že rozmaže akože zaujímavú tému.
  14. Ak sa nám ale zdá, že zo strany nebankového subjektu ide o porušenie zákona, že sme sa stali obeťou podvodu či vydierania alebo že nebankovka v rozpore so zmluvnými podmienkami od nás dodatočne vymáha nejaké poplatky navyše alebo bezdôvodne vyhlási náš úver za okamžite splatný s cieľom pripraviť nás o strechu nad hlavou, musíme konať. Podajme na políciu trestné oznámenie (trestnoprávna rovina) alebo snažme sa vec riešiť v občianskom súdnom konaní. Odporúča sa písomne sa obrátiť na Komisiu na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách, ktorá pôsobí pri Ministerstve spravodlivosti SR. Do obálky treba vložiť kópie všetkých dokumentov - úverových zmlúv, zmluvných podmienok a podobne. A napísať čo najviac o svojej kauze, aj o tom, za akých podmienok sme zmluvu o úvere podpisovali.
  15. Komisia pri Ministerstve spravodlivosti,ako sme to uviedli už v predchádzajúcich častiach nášho seriálu o úžere, našu "kauzu" síce nevyrieši, veriteľa neodsúdi a nás automaticky nezbaví povinnosti splácať úver, ale celý prípad podrobne preštuduje. Ak zistí, že zo strany veriteľa (nebankovky) bol porušený zákon, odporučí sťažovateľovi podľa povahy veci riešiť vec buď podaním trestného oznámenia alebo postupovať cestou miestne a vecne príslušného súdu v občianskom súdnom konaní.
  16. Skôr ako individuálne podávať žaloby na súd sa odporúča postupovať cestou spotrebiteľských zväzov a združení.

Prečítajte si seriál o nevýhodných pôžičkách: "Úžera, ty najhnusnejšia z húseníc"

Anketa

16 rád, ako nedoplatiť na nevýhodnú pôžičku

16 rád, ako nedoplatiť na nevýhodnú pôžičku >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 33 komentárov)

Dlžníkmi dátový formulár: sir alison | 17.02.2010 16:48
Dlžníkmi dátový formulár: sir alison | 17.02.2010 16:47
Dlžníkmi dátový formulár: sir alison | 17.02.2010 16:46
Dlžníkmi dátový formulár: sir alison | 17.02.2010 16:45

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Pavel Škriniar | 28.09.2016 00:00 Sú obavy o budúcnosť finančného sprostredkovania opodstatnené?

Najnovšia štatistika distribúcie poistenia v Európe ukazuje, že banky majú v niektorých krajinách dominantnú a v niektorých významnú úlohu pri predaji životného poistenia. Majú sa teda sprostredkovatelia obávať o svoje pozície na trhu? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29

Peter Apolen | 06.09.2016 00:00 Slovákom prekážajú pri poistení papierovačky, naopak ocenili ochotu poisťovacích agentov

Podľa celoslovenského prieskumu Slovákov pri vybovaní si poistenia najviac hnevajú zbytočné papierovačky a zložité, či nelogické postupy.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 06.09.2016 14:38

Peter Apolen | 31.08.2016 00:00 Za vernosťou Slovákov k poskytovateľom finančných služieb je často lenivosť

Slováci ostávajú dlhodobo verní svojim poskytovateľom finančných služieb. Hoci sú často nespokojní s vysokou cenou, či so záujmom o zákazníka, nakoniec ku konkurencii odchádza približne len štvrtina z nich. Ostatní na to vraj nemajú čas alebo takúto zmenu považujú za komplikovanú. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

26.09.2016 08:51 Finančně poradenské společností nefungují v klasickém MLM modelu

V souvislosti s kauzou spuštěnou dokumentem „Rada nad zlato“ a následným propuštěním tří zemských ředitelů OVB Allfinanz se nabízí otázka: Může být finanční poradenství v multilevelových společnostech kvalitní? Přinášíme názory šéfů největších finančně poradenských společností. Jako první se k otázce kvality v rámci MLM vyjádřil Petr Borkovec, generální ředitel a spolumajitel Partners Financial Services. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.09.2016 08:15 Finančně poradenské společnosti v 1. pol. 2016: Radost i zklamání

Finančně poradenský trh se dává do pohybu. Možným spouštěčem jsou státní zásahy. A výsledkem jsou rozdílné výsledky finančně poradenských společností. Některým se extrémně daří, jiné propadají. Kdo byl jedničkou na trhu a kdo rostl nejrychleji? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.09.2016 09:00 Petr Mikšíček: Bez předplacených provizí lidem nikdo neporadí

Proč by si měl klient finančního poradce předplácet poplatky u podílových fondů? „Poradce musí být zaplacen, a zároveň se musí jednat o řešení win-win, tedy výhodné i pro klienta,“ říká Petr Mikšíček, regionální ředitel společnosti Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

05.09.2016 09:42 Jak vyčistit finančně poradenský trh

Poslanci a senátoři jsou přesvědčeni, že chrání klienty finančních poradců. Regulace provizí ovšem nic nevyřeší, možná spíš naopak. Vyčistit trh by přitom mohlo být tak snadné! Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.08.2016 11:31 Senát schválil 5leté storno… byl mystifikován?

„Cílem navrhované předlohy je řešení současných problémů spojených s předčasným ukončováním smluv o životním pojištění,“ uvedl jednání Senátu ministr financí Andrej Babiš. Regulace provizí ovšem k tomuto cíli nevede. A co na to senátoři? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »