Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Ako dostať automobilové novinky do firemného vozového parku

12.09.2014 10:04 | 0 komentárov

Jeseň prinesie v motoristickom svete ďalšie novinky. Tie nemusia aj napriek prípadnej finančnej náročnosti zostať pre firmy tabu či nanajvýš inšpirácia, ale reálna možnosť pri obnove vozidlového parku. Je viacero spôsobov obstarania, ktoré jednorázovo nezaťažia rozpočet.

Výkonnejšie a palivovo úspornejšie novinky či skôr niečo lacné? Firmy na Slovensku majú tendenciu stále pozerať hlavne na obstarávaciu cenu, keďže autá zväčša kupujú do majetku. To môže mnohé od noviniek odradiť a to aj vzhľadom na chystané daňové zmeny. „Kúpou do majetku si však firmy jednak zbytočne utápajú prostriedky, ktoré môžu investovať do vlastného biznisu a jednak sa oberajú o možnosti mať efektívnejší a úspornejší vozidlový park,“ upozorňuje obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia Lucia Čišková.

Ak dnes firma nechce jednorazovo zaťažiť svoj rozpočet, zväčša si obstaráva vozidlá za cudzie zdroje, na výber má úver, finančný či čoraz populárnejší operatívny lízing. Pred obnovou vozidlového parku by si však mala porovnať nielen plusy a mínusy jednotlivých typov financovania, ale hlavne si ujasniť, či potrebuje auto alebo mobilitu a či a ako chce riešiť správu vozidlového parku. 

Úver

Pri kúpe auta do majetku býva častým spôsobom získania cudzích zdrojov spotrebný úver. Ten firme umožňuje nastaviť si splátku aj dobu splácania, no s istým úročením musí firma celú cenu auta splatiť i tak späť. Obvykle dnes už finančné domy ponúkajú aj možnosti poistenia. No tým, že sa auto dostane hneď do majetku firmy, celá starostlivosť o vozidlový park, nepredvídateľné náklady a administratívna záťaž pripadá na firmu. „Veľa firiem si stále vyberá vozidlo len podľa jeho obstarávacej ceny, a nie z hľadiska jeho celkových nákladov – TCO (total cost of ownership),“ hovorí Čišková.

Firma tak často počíta okrem obstarávacej ceny len s nákladmi na pohonné látky, poistenie, garančné prehliadky či výmenu pneumatík. Nedokáže predvídať náklady spojené s pozáručným servisom, rovnako nedokáže predvídať odpredajnú zostatkovú cenu vozidla. A málokedy dokáže oceniť vlastný čas strávený nad správou vozidiel.

Finančný lízing    

V prípade finančného lízingu si firma outsourcuje financovanie obstarania auta s výnimkou vstupnej akontácie. No tiež ho nakupuje do majetku. Z účtovného a daňového hľadiska sa vozidlo dostáva do majetku firmy ihneď pri začatí finančného lízingu, zároveň je ten evidovaný aj v záväzkoch firmy. Technicky sa do majetku firmy dostane vozidlo až po jeho splatení. Lízingové spoločnosti už poskytujú poistenie, ale napríklad neposkytujú riadenie poistnej agendy či riešenie poistných udalostí.

Všetky ďalšie prevádzkové riziká a administratívna záťaž je na firme, ako aj zabezpečenie všetkých služieb súvisiacich s vozidlom. Od januára budúceho roka  sa zo zákona zmení terajší spôsob lízingového odpisovania. Namiesto odpisovania podľa doby finančného prenájmu to bude už podľa odpisových skupín. 

Operatívny lízing

Operatívny lízing na rozdiel od finančného lízingu outsourcuje tak financovanie, ako aj služby a finančné a prevádzkové riziko s vozidlom spojené. „Hlavný rozdiel je ten, že kým úver a finančný lízing ponúkajú externé prostriedky na kúpu auta, pri ktorom  firma napokon musí prefinancovať celú obstarávaciu cenu vozidla, v prípade operatívneho lízingu si firma kupuje najmä mobilitu. Prefinancuje len rozdiel medzi obstarávacou a zostatkovou hodnotou vozidla po štyroch rokoch,“ vysvetľuje Čišková.

Štyri roky sú obvyklá doba prenájmu auta, za ktorú má najazdené v priemere 120– až 160 tisíc kilometrov. Po tomto období už výdavky na opravu a údržbu neúmerne rastú a zostatková hodnota auta naopak klesá. Pri operatívnom lízingu sa neplatí akontácia. Firma si auto vyberie podľa vlastnej preferencie a nechá ho lízingovej spoločnosti kúpiť. Pravidelnými splátkami počas nájomného obdobia tak splatí len reálne využitú hodnotu auta a nie celú, ako pri kúpe auta. Rozdiel v porovnaní s finančným lízingom je aj v úrokových sadzbách, ktoré sú v operatívnom lízingu nižšie. „Stretávame sa tiež s rozdielnymi zľavami na vozidlá poskytnuté predajcami pri kúpe na finančný či operatívny lízing.

Rozdiely sú aj niekoľko percent v prospech operatívneho lízingu,“ dodáva. Firmy využívajúce operatívny lízing nemajú podľa nej potrebu vozidlá vlastniť, nakoľko chcú vlastné zdroje využiť efektívnejšie na činnosti, ktoré súvisia s ich biznisom a radšej investovať. „Rovnako si uvedomili, že najdôležitejšie je pre nich mať zabezpečenú mobilitu a jazdiť, nepotrebujú mať auto zapísané v súvahe,“ vysvetľuje Čišková.   

Výhody a nevýhody jednotlivých možností financovania

Úver

+ outsourcujete financovanie kúpy auta

+ auto je v majetku firmy od začiatku

+ možnosť vybrať si výšku splátok a čas splácania, aj s možnosťou neskorších splátok

+ odpočet DPH

- firma musí prefinancovať celú obstarávaciu cenu auta

správu vozidiel si zabezpečuje firma vlastnými silami, všetky prevádzkové, administratívne, predvídateľné a nepredvídateľné servisné a pneuservisné náklady znáša firma od začiatku

– potreba vyčleniť personál zodpovedný za kontrolu prevádzky

– viacero faktúr mesačne spojených s prevádzkou vozidiel

– náklady obetovanej príležitosti

– riziko spojené s ďalším predajom auta a možným poklesom trhovej hodnoty, riziko straty zisku z odpredaja

 

Finančný lízing

+ outsourcujete financovanie kúpy auta

+ auto je v majetku firmy od začiatku z účtovného/daňového hľadiska a zároveň v záväzkoch

+ po ukončení zmluvy sa dostáva auto aj technicky do majetku firmy

– správu vozidiel si zabezpečuje firma vlastnými silami, všetky prevádzkové, administratívne, predvídateľné a nepredvídateľné servisné a pneuservisné náklady znáša firma od začiatku

– firma musí prefinancovať celú obstarávaciu hodnotu auta

– pri podpise platí akontáciu

– vyššie úrokové sadzby 
- potreba vyčleniť personál zodpovedný za kontrolu prevádzky

– viacero faktúr mesačne spojených s prevádzkou vozidiel

– náklady sa rozpúšťajú do viac rokov odpisov

– náklady obetovanej príležitosti

– riziko spojené s ďalším predajom auta a možným poklesom trhovej hodnoty, riziko straty zisku z odpredaja

 

Operatívny lízing

+ outsourcujete financovanie kúpy auta aj správu vozidla vrátane všetkých služieb

+ na začiatku neplatí akontáciu

+ fixné splátky sú pravidelné počas celej doby splácania a jasne stanovené na začiatku, čo umožňuje plánovanie rozpočtu na viac rokov dopredu

+ firma prefinancuje len rozdiel medzi obstarávacou a zostatkovou hodnotou auta, nie celú hodnotu

+ po ukončení prenájmu vozidla má zamestnanec možnosť si ho odkúpiť

+ prevádzkové, servisné a pneuservisné náklady, náklady na poistenie, asistenčné služby, náhradné vozidlá, dane a poplatky sú zahrnuté v splátkach

+ maximálne 3 faktúry mesačne za celý vozidlový park firmy

+ zabezpečenie náhradného vozidla rovnakej značky v prípade potreby opráv, nepojazdnosti, škody na vozidle či jeho odcudzenia

+ firma má prístup do online reportingového systému, kde môže kontrolovať stav vozidiel (prehľad vozidiel, nájazdy, poistné udalosti, pokuty, spotrebu PHM, emisie CO2, servisné zásahy a iné)

+ splátky operatívneho lízingu sú daňovo uznateľná položka

+ využíva celú sieť servisných a pneuservisných partnerov po Slovensku, rovnako aj viacero druhov palivových kariet

+ lízingová spoločnosť na seba berie riziko spojené s konečnou zostatkovou hodnotou auta po skončení lízingu

– auto počas trvania zmluvy nie je vo vlastníctve firmy

– prenajímateľ si za kompletnú správu vozidla účtuje poplatok za správu

– povolenie lízingovej spoločnosti v prípade akéhokoľvek zásahu alebo servisného úkonu na vozidle

– nájomca nemá povinnosť odkúpiť vozidlo po ukončení lízingu

– potrebné nadviazať dlhodobý partnerský vzťah s lízingovým partnerom

Zdroj: Business Lease Slovakia

Ako dostať automobilové novinky do firemného vozového parku

Ako dostať automobilové novinky do firemného vozového parku >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.