Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Ako naučiť deti hospodáriť s peniazmi - napomôže vreckové

Ako naučiť deti hospodáriť s peniazmi - napomôže vreckové

Rodičia sa v istom veku dieťaťa dostanú do dilemy, ako priblížiť potomkovi hodnotu peňazí a ako ho naučiť s nimi hospodáriť. Hoci je dôležitá i teória a vysvetľovanie, nič nenahradí osobnú skúsenosť. Psychológia preto radia dávať deťom pravidelné vreckové vo vopred dohodnutej výške. V neskoršom veku môže vreckové nadobudnúť formu bankového prevodu na účet mladého človeka. Tú sa už okrem správy rozpočtu učí i orientovať vo finančných produktoch.

Vreckové svojim deťom dnes dáva takmer polovica Slovákov. Ako to však robiť tak, aby sme ich pritom naučili aj hospodáriť? Podľa psychológov je kľúčom k úspechu pravidelnosť. „Pre mladšie deti je ľahšie naučiť sa hospodáriť s peniazmi vtedy, keď dostávajú vreckové raz za týždeň,“ vysvetľuje detský psychológ Róbert Braciník a dodáva, že už prvák, teda šesťročné dieťa, je zvyčajne schopné obhospodáriť pár vlastných drobných. 

“Zmysel to bude mať hlavne vtedy, keď rodičia určia jasné pravidlá ich dostávania aj míňania,“ vysvetľuje princíp úspechu Braciník. „Neskôr, na druhom stupni základných škôl už môžeme tento interval predĺžiť. Aby sa naučili svoje náklady plánovať, pretože jedného dňa, keď budú brigádovať alebo už ako dospelí ľudia zarábať vlastné peniaze, dostanú ich iba raz do mesiaca,“ dodáva psychológ.

Kedy, koľko a na čo? – päť rád odborníkov

1. Podľa psychológov je pre deti ľahšie naučiť sa hospodáriť s peniazmi, keď spočiatku dostávajú vreckové raz za týždeň. Vtedy sa im oveľa ľahšie zvažuje, či dnes svoje peniaze utratia alebo nie a ako dlho potrvá, kým zase nejaké dostanú.

2. Výška vreckového by sa mala odvíjať jednak od toho, na čo sú tieto peniaze určené – či je to na sladkosti, hračky, rozširovanie zbierky obľúbených postavičiek z rozprávok, na kino, výlet, darčeky – a rovnako aj od finančnej situácie rodiny. „Menej je viac a aj tá najlepšie situovaná rodina robí dieťaťu medvediu službu, keď má prístup k zbytočne veľkej sume peňazí, pretože to dieťa nenúti hospodáriť s nimi,“ hovorí R. Braciník.

3. Ďalej odporúča dohodnúť sa s dieťaťom na tom, že keď chce minúť väčšiu sumu (čo je pre šesť až osemročné dieťa aj päť eur), bude o tom vopred informovať rodičov. Ich úlohou je s dieťaťom trpezlivo debatovať o vhodnosti kúpy, o tom, či je vec za primeranú cenu a či ju skutočne potrebuje.

4. „Aby sa dieťa naučilo s peniazmi naozaj hospodáriť, malo by byť schopné presne vymenovať, na čo vreckové minulo aj to, koľko jednotlivé položky stáli,“ dodáva R. Braciník.

5. Psychológovia neodporúčajú dávať deťom peniaze za dobré známky alebo za pomoc v domácnosti. Vreckové má byť obnos peňazí fixnej výšky, ktoré dostáva pravidelne – v mladšom veku raz týždenne, žiak druhého stupňa raz za dva týždne a starší žiaci a študenti by už mali s peniazmi vedieť vyjsť na mesačnej báze. Za extra prácu, ako je napríklad povysávanie auta alebo pomoc v záhrade u babky, môže byť extra pláca.

Aký majú deti k peniazom vzťah?

Vek 6 až 10 rokov: Podľa detských psychológov malé deti netušia, ako peniaze fungujú, aká je ich hodnota. Preto by deti vo veku od 6 do 10 rokov mali dostávať malé vreckové s tým, že ho budú míňať podľa presne dohodnutých pravidiel pod kontrolou rodičov.

11 až 15 rokov: Deti v tomto veku už môžu mať svoj bankový účet a k nemu platobnú kartu. Sú schopné zapamätať si PIN číslo a je dôležité, aby sa naučili pracovať nielen s hotovosťou, ale napríklad aj s platobnou kartou.

„Keď používajú aj kartu, nemusia so sebou nosiť veľa hotovosti, čím sa znižuje riziko straty alebo krádeže,“ hovorí vedúci oddelenia depozitných produktov vo VÚB Vladimír Hriz. „Aj pre rodičov je praktické, že môžu vreckové posielať na účet dieťaťa z vlastného účtu a zároveň mať cez internet banking prehľad o tom, ako ich dieťa míňa. Navyše môžu dieťaťu v prípade núdze – napríklad, keď sa niečo udeje na školskom výlete – prevodom na jeho účet okamžite poskytnúť potrebnú sumu peňazí,“ dodáva V. Hriz..

Starší žiaci a študenti: „Stredoškoláci a vysokoškoláci majú mať vlastný účet. V tomto veku už nejde iba i to, aby im mali kam rodičia poslať vreckové. Účet je potrebný aj pre výplatu zárobku za brigádu alebo pri zahraničnom študijnom pobyte,“ hovorí R. Braciník. Banky ponúkajú preto aj špeciálne účty pre študentov. Niektoré z nich sú bezplatné. Súčasťou bývajú i platobné karty a internet banking.

V rámci internet bankingu si študenti môžu nastaviť trvalé príkazy a platiť tak napríklad za internát, školné alebo účty za telefón.  Študentské účty môžu navyše zahŕňať aj bezplatné poistenie straty alebo krádeže dokladov, kľúčov, tašky aj peňaženky a tiež zadarmo poistenie zneužitia SIM karty strateného alebo ukradnutého telefónu.

Zlatá rada na záver

K finančnej gramotnosti patrí aj vedieť si šetriť. Malo by platiť pravidlo, že z utŕžených peňazí si treba desať percent odložiť bokom. Ak deti odmalička učíme, aby si z každých peňazí, ktoré dostanú, alebo zarobia, odložili bokom desať percent, postupne sa prirodzene naučia dôležitú vec – vytvárať si rezervu.

Ako naučiť deti hospodáriť s peniazmi - napomôže vreckové

Ako naučiť deti hospodáriť s peniazmi - napomôže vreckové >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 25.05.2017 00:00 Ako mať bankový účet zadarmo

Banky svojimi poplatkami skúšajú, čo si môžu voči klientom dovoliť. Vychádzajú z toho, že dopyt Slovákov po bežných účtoch je neelastický, čiže zvýšenie, či zníženie poplatkov nevyvolávajú migráciu klientov v takej miere, v akej došlo k pohybu cien. Ak je odozva klientov minimálna, banky nemajú dôvod poplatky znižovať. No ak sa ľudia aktivizujú, finančné ústavy sa začnú pretekať vo vytváraní lepších podmienok. Prinášame preto prehľad bankových účtov, ktoré možno mať za istých podmienok zadarmo. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Miroslav Kriak | 24.05.2017 00:00 Finančné sprostredkovanie nepotrebuje nezmyselnú reguláciu

V uplynulých týždňoch prebehla celým sprostredkovateľským sektorom a mnohými finančnými inštitúciami vlna znepokojenia a obáv z chystaného transponovania Smernice o distribúcii poistenia č. 2016/97 (Insurance distribution directive – IDD), teda z prijatia regulácie finančného sprostredkovania v príliš tvrdej a prísnej podobe. Prijatie týchto zmien by malo na odvetvie doslova likvidačný dopad. Nemožno však povedať, že sprostredkovanie nepotrebuje ďalšie reformy a vyššiu profesionalizáciu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Paul Stanfield | 18.05.2017 00:00 Náklady finančných rozhodnutí bez poradenstva môžu byť vysoké

V uplynulých rokoch bolo zverejnené množstvo štúdií, ktoré dokazujú hodnotu kvalitného finančného poradenstva a sprostredkovania. Hlavný záver by sa dal zhrnúť nasledovne: klienti, ktorí dostali kvalitné poradenstvo, sú podstatne lepšie zabezpečení na dôchodok, a lepšie finančne chránení počas pracovného života, ako tí, ktorí poradenstvo nedostali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.05.2017 00:00 Princípy, na ktorých stojí úspech finančného agenta

Živelnosť deväťdesiatych rokov sa prejavovala naprieč celou spoločnosťou a zachvátila aj oblasť finančného sprostredkovania. Uplatnenie často nebolo výsledkom odbornosti, ale manipulácii a techník, ktoré nepatrili vždy k serióznym. S týmto obdobím sa však finančné sprostredkovanie rozlúčilo a úspech stojí na úplne iných predpokladoch, ako je agresívny predaj. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 10.05.2017 00:00 Čo Slovákov hnevá na bankách najviac...

Klienti slovenských bánk sa prvýkrát v meraní spokojnosti cez systém Staffino vyjadrili ku kvalite služieb poskytovaných bankami. Prezradili, s čím sú najviac nespokojní. Najväčší problém je podľa nich zastaralý a nepružný internet banking. Nasleduje neochota a neprofesionalita personálu a nevýhodnosť bankových produktov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

24.05.2017 14:54 Kartami platíme v zahraničí najmä v potravinách a supermarketoch

Pätina Slovákov platí kreditnými kartami aj v zahraničí  Najčastejšie je to v susednej Českej republike, nasledujú Veľká Británia, Rakúsko, Maďarsko, a prvú päťku uzatvára Nemecko. Drvivú väčšinu tvoria elektronické platby za tovar alebo službu, zvyšok sú výbery hotovosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.05.2017 09:48 Petr Saic: S OVB se chci dohodnout na hladkém odchodu

Petr Saic působí v OVB 12 let a dostal se na pozici zemského ředitele. Nyní chce odejít a nastoupit vlastní cestu finančního poradenství. „Byl jsem historicky jako první zemský ředitel OVB ponížen do pozice regionálního ředitele,“ říká Petr Saic v rozhovoru pro Investujeme.cz. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.05.2017 13:24 Tatra banka rozdelí dividendy v hodnote 125 mil. eur

Akcionári Tatra banky na valnom zhromaždení, ktoré sa konalo v stredu (17.5.), schválili rozdelenie zisku a výplatu dividend, ako aj riadnu individuálnu a konsolidovanú účtovnú uzávierku a výročnú správu za rok 2016. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.05.2017 08:44 Hodnota poradenství – a co to stojí, když si poradit nedáte

Četné studie v posledních letech prokázaly hodnotu kvalitního finančního poradenství – v neposlední řadě to, že klientům, kterým je takové poradenství poskytnuto, se po odchodu do důchodu daří významně lépe a z finančního hlediska jsou i během předchozích fází svého života mnohem více chráněni. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

15.05.2017 16:43 Radí odborník: Akú rezervu by mal mať človek v prípade zmeny zamestnania

Prinášame vám poradňu z oblasti finančných služieb a finančného správania. V tejto časti na tému výšky finančnej rezervy radí Jana Lacková, exkluzívna finančná sprostredkovateľka Fincentra. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Paul Stanfield | 18.05.2017 00:00 Náklady finančných rozhodnutí bez poradenstva môžu byť vysoké

V uplynulých rokoch bolo zverejnené množstvo štúdií, ktoré dokazujú hodnotu kvalitného finančného poradenstva a sprostredkovania. Hlavný záver by sa dal zhrnúť nasledovne: klienti, ktorí dostali kvalitné poradenstvo, sú podstatne lepšie zabezpečení na dôchodok, a lepšie finančne chránení počas pracovného života, ako tí, ktorí poradenstvo nedostali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 10.05.2017 00:00 Čo Slovákov hnevá na bankách najviac...

Klienti slovenských bánk sa prvýkrát v meraní spokojnosti cez systém Staffino vyjadrili ku kvalite služieb poskytovaných bankami. Prezradili, s čím sú najviac nespokojní. Najväčší problém je podľa nich zastaralý a nepružný internet banking. Nasleduje neochota a neprofesionalita personálu a nevýhodnosť bankových produktov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.05.2017 00:00 Princípy, na ktorých stojí úspech finančného agenta

Živelnosť deväťdesiatych rokov sa prejavovala naprieč celou spoločnosťou a zachvátila aj oblasť finančného sprostredkovania. Uplatnenie často nebolo výsledkom odbornosti, ale manipulácii a techník, ktoré nepatrili vždy k serióznym. S týmto obdobím sa však finančné sprostredkovanie rozlúčilo a úspech stojí na úplne iných predpokladoch, ako je agresívny predaj. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »