Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Asi každý už niekedy rozmýšľal, aké by to bolo nepracovať v zamestnaní na niekoho iného, ale sám na seba vo svojom vlastnom podniku. Je to vážny životný krok a väčšina ho vzdá ešte pred fázou realizácie. Len jedno percento Slovákov plánuje v najbližšom roku rozbehnúť vlastný biznis. Ponúkame niekoľko rád, ktoré by sa začínajúcemu podnikateľovi mohli hodiť.

Z nedávnych prieskumov vyplynulo, že iba tretina Slovákov by radšej podnikala ako pracovala v zamestnaneckom pomere. V porovnaní so štúdiou vypracovanou americkým inštitútom Gallup to Slovensko radí medzi menej podnikavé štáty. Najväčšie obavy vzbudzuje riziko bankrotu, ale aj hrozba nepravidelného príjmu a riziko straty vlastného majetku. Naopak dôvodom, pre ktorý by sa Slováci radi vydali na vlastnú podnikateľskú dráhu, sú: osobná nezávislosť, sloboda v rozhodovaní a vidina vyššieho zárobku.

Podľa štúdie Gallup v najbližšom roku plánuje rozbeh vlastného biznisu len jedno percento Slovákov. Z 25 krajín, ktoré inštitút porovnával, je to najmenej. Najpodnikavejší sú naopak Cyperčania a Španieli, zamestnancami chcú byť okrem Slovákov najviac Česi a Taliani. V porovnaní kontinentov je na tom Európa najhoršie. V subsaharskej Afrike plánuje založiť firmu v najbližšom roku 35 percent obyvateľov, na americkom kontinente 15 percent a v Ázii 12 percent.

Podnikateľské desatoro 

  1. Kým nevieš predať seba, svoj produkt či službu, nepokúšaj sa stať vlastníkom.
  2. Obchodná zručnosť je nevyhnutná v akomkoľvek biznise.
  3. Ambiciózne vízie inšpirujú teba aj partnerov, kolegov, zamestnancov a investorov.
  4. Rob, čo ťa baví. Zvyšuje to šance prekonať prekážky.
  5. Rob to v čom si dobrý a odtrhneš sa od pelotónu.
  6. Nepodnikaj bez porozumenia základom firemných financií.
  7. Buď opatrný, keď si berieš úver. Osobný úver nech je malý. Pri veľkom nájdi niekoho, kto ho v prípade potreby splatí.
  8. Víťazi obyčajne prehrávajú až dovtedy, kým nezvíťazia.
  9. Nestagnuj a nezaspi na vavrínoch. Ten, kto stojí, neprežije.
  10. Podnikanie je tímový šport.

(Autorom je Ivan Jakúbek, prezident Slovenskej asociácie rozvojového kapitálu, viceprezident Enterprise Investors)

Nedostatky začínajúcich podnikateľov

  • chýbajúca vízia a biznis plán s termínmi a dátumami (hoci len odhadovanými) ovplyvňujú nízku úroveň prezentácie napr. pred investorom
  • vidina rýchleho úspechu
  • netrpezlivosť a priskorá rezignácia
  • stagnácia a uspokojenie sa s malými snami
  • ignorovanie kritiky zo strany trhu či investora

Koľko z toho „kvapne“

Ani ten najlepší podnikateľský nápad sa nezaobíde bez plánu svojho podnikateľského zámeru. Zadefinujte si hneď na začiatku svoj biznis model. Treba vedieť, ako bude váš biznis generovať príjmy. „V novom odvetví sa finančné projekcie robia ťažšie, čo však neznamená, že má podnikateľ na ich tvorbu rezignovať. Je to veľmi podstatná časť príprav na podnikanie,“ uvádza Ján Solík, predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska. Investor vždy od startupistov vyžaduje detailne vypracovaný biznis plán.

„Zaujíma nás najmä ekonomická stránka podnikania, odhad konkurenčného prostredia a podobne. Začínajúci podnikateľ by mal byť pripravený reagovať na akékoľvek otázky investora,“ uvádza riaditeľ J&T Banky Andrej Zaťko.

Firemná kultúra

Má veľký význam. „Nápad je len desať percent úspechu. Zvyšných 90 percent je jeho realizácia. Aj horší nápad s veľmi dobrým prevedením môže byť úspešnejší ako veľmi dobrý nápad so slabým prevedením,“ varuje zakladateľ startupu ProfitUp Daniel Minárik. Úspech je závislý na dobrom tíme ľudí. „Často začínajúcich podnikateľov zaskočí rast dopytu, pri ktorom nezvládnu deľbu práce. Majú pocit, že všetko musia robiť sami. Nevedia delegovať na iných a často nemajú kompetencie a zodpovednosť rozdelené ani zakladatelia biznisu,“ upozorňuje J. Solík.

Pravidlá fungovania, riešenia konfliktov, rozdeľovanie zisku a mnohé ďalšie vám pritom pomôžu prežiť aj v prípade ťažkostí. „Samotní ľudia, ktorí stoja za nápadom sú kľúčoví aj pri rozhodovaní sa  investora, u ktorého často preváži akýsi šiesty zmysel. Mnohí podnikatelia totiž majú dobré nápady, no chýba im odhodlanie a vytrvalosť dotiahnuť ich do konca,“ hovorí A. Zaťko.

Komunikácia so zákazníkmi

Čím viac a častejšie si váš biznis získava spätnú väzbu od okolia, tým bližšie má k vytvoreniu produktu, ktorý bude žiadaný. Spokojný a platiaci klient, je neodmysliteľnou súčasťou úspechu. „Začínajúci podnikatelia si musia urobiť analýzu trhu a zistiť, ktoré z potrieb zákazníkov nie sú naplnené a či ich projekt bude schopný túto medzeru vyplniť. Dôležité je vedieť správne a efektívne preskúmať trh,“ potvrdzuje riaditeľ J&T Banky.

Právne (ne)vedomie

„Viac ako tretina začínajúcich firiem podniká na báze dôvery a 15 % začínajúcich podnikateľov sa dokonca zmluvami nezaoberá vôbec! Pritom byť sám sebe právnikom nie je úspora nákladov ani hrdinstvo. Je to kaskadérstvo,“ varuje J. Solík. „V úvode sa totiž podnikateľ pozerá najmä na to, ako zrealizovať svoj nápad. O prostredí má trošku zidealizovanú predstavu. postupne prichádza na to, aké zákony sa ho týkajú, aké požiadavky na neho kladú a koľko nákladov a byrokracie je spojených s ich plnením.

Prichádzajú prvé problémy s neplatičmi či skúsenosti s neefektívne fungujúcim súdnictvom.“ Právneho poradcu budete potrebovať napr. aj pri vstupe investora (fondu) do startupu. „Trvajte na ňom, keďže v tejto oblasti nemáte skúsenosti a s pojmami ako term sheet, NDA-čka či investment agreement sa stretnete po prvý raz,“ radí Viliam Myšička, Managing Associate z Kinstellar, s.r.o. .

Ak v úvode nemáte na právnika, skúste sa s ním dohodnúť na iných možnostiach vyrovnania, napr. success fee (nárok na odmenu po dosiahnutí stanovených podmienok, cieľa), odložená platba za poskytnuté právne služby či poskytnutie podielu vo firme a pod.

Pozor nielen na dane

Myslíte si, že účtovníctvo potrebujete len kvôli plateniu daní či úradom? Omyl! Je to dôležitý nástroj na riadenie podnikania a získavania financií. Nevnímajte dane čierno-bielo ako niečo, čomu sa treba vyhnúť. „Každý podnikateľ by mal mať partnera, alebo spoločníka, ktorý rozumie financiám i daniam, a to aj v medzinárodnom kontexte,“ radí Renáta Bláhová, partner BMB Leitner a upozorňuje na častú chybu začínajúcich podnikateľov.

Je ňou absencia sledovania termínov a neplnenie si ohlasovacích povinností do zdravotnej a Sociálnej poisťovne, či na daňovom úrade. Keďže startupy podnikajú zväčša globálne netreba, zabúdať, že rôzne administratívne a daňové povinnosti majú podnikatelia nielen doma, ale aj v zahraničí.

Presvedčivý nápad

Na začiatku podnikania sú nápady zväčša postavené na hypotézach a predpokladoch. Overte si ich z rôznych strán. Pýtajte sa: Naozaj tento produkt či službu zákazník potrebuje? Bude za ne ochotný platiť? Ako si z nápadu vybudujem udržateľné podnikanie? „To posledné sa musia začiatočníci často učiť za pochodu. Nemali by sa báť experimentovať, meniť veci či improvizovať a získavať spätnú väzbu. Takýto prístup šetrí čas a zvyšuje šancu na úspech,“ radí J. Solík.

Hoci je vo väčšine prípadov dôležité uspieť najskôr na lokálnom trhu, neostávajte len pri tom. „Existuje viacero možností, ako pri financovaní firmy či hľadaní pomoci pre startup prezentovať svoj projekt v zahraničí, napr. v Anglicku (Cambridge), Nemecku (Berlín) a pod. Prípadne využiť niektorú z crowdfundingových platforiem (napr. KickStarter), ktorá zabezpečí pre projekt nielen financie, ale aj marketing medzi potenciálnymi užívateľmi a zákazníkmi,“ radí V. Myšička.

S kožou rýchlo na trh

Stále máte pocit, že to ešte nie je ono? Spoľahnite sa aj na trh, ktorý produkt doladí. „Okrešte ho na funkčné minimum, ktoré uspokojí základnú potrebu prvých zákazníkov. Vytvorte ho tak rýchlo a lacno, ako sa len dá. Spätná väzba od zákazníkov ho už zdokonalí a vy nemusíte strácať čas vytváraním funkcionality, ktorú napokon nikto neocení,“ vysvetľuje J. Solík.

Radšej menej ako nič

Zakladatelia nových firiem majú často potrebu ich vlastniť celé. „Je však lepšie mať 30 % z niečoho ako 100 % ničoho. Nebráňte sa vstupu investorov či partnerov, ak vám to môže pomôcť narásť a zväčšiť hodnotu,“ tvrdí J. Solík. Investorov sa nebojte kontaktovať.

„Keď finančne podporíme nádejný nápad, samotnú firmu má v rukách vždy podnikateľ. Sám rozhoduje o jej potrebách, ako financujúca banka si robíme kontrolu akým spôsobom podnikateľ využil jej peniaze. Zároveň mu môžeme poskytnúť naše know-how a poradenstvo,“  hovorí A. Zaťko.

Start-up je pre investora veľmi riziková investícia, bez záruk.  „Asi päť projektov z pätnástich skončí absolútnym neúspechom, päť si na seba zarobí a možno dva sa stanú zlatými vajicami. Jedinou zárukou úspechu sú kvality, práca a odhodlanie samotných nositeľov nápadu,“ dodáva A. Zaťko.

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Ostatné správy

Redakcia | 17.06.2016 00:00 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 17.06.2016 14:34

Marek Mittaš | 09.06.2016 23:39 Slováci stále viac fandia rizikovému životnému poisteniu

Turbulencie na finančnom trhu, pád úrokových sadzieb, vyššia informovanosť klienta aj hypotekárny boom zmenili prostredie životného poistenia na Slovenku. Čoraz viac klientov upriamuje svoju pozornosť na prapôvodný zmysel poistenia –  krytie rizík!  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 07.06.2016 00:00 Prílišnú reguláciu finančného sektora kriticky vnímajú čoraz viac i spotrebitelia

Za posledný rok, či dva, mi udrel do očí nový fakt. Je ním to, že rastúcu komplikovanosť regulácie vo finančnom sektore vnímajú negatívne už nielen finanční poradcovia a sprostredkovatelia, ale obava z nej rastie už i u spotrebiteľov a zvlášť u rôznych spotrebiteľských skupín.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 03.06.2016 00:00 Fincentrum Reality chce byť o tri roky lídrom realitného trhu

Od začiatku tohto roku pôsobí na realitnom trhu nová spoločnosť – Fincentrum Reality. Jej cieľom je využívať synergie zo spolupráce so spoločnosťou Fincentrum. Klient tak dostane poradenstvo v oblastí financovania nehnuteľnosti, ako aj jej kúpy, či predaja. Cieľom novej firmy je stať sa do troch rokov lídrom trhu. O ďalších plánoch a ambíciách sa rozprávame so šéfkou firmy, Ľubicou Adamkovou. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 02.06.2016 00:00 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Ostatné správy

27.06.2016 09:10 Dobrovoľná certifikácia finančných agentov v ČR

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.06.2016 09:59 Aké zmeny priniesol nový zákon o verejnom obstarávaní

Už od 18. apríla 2016 je v platnosti nový Zákon o verejnom obstarávaní č. 343/2015 Z.z., ktorý úplne nahradil pôvodný zákon č. 25/2006 Z.z. aj so všetkými jeho 26 novelami. Inštitúcia verejného obstarávania je často kritizovaná najmä pre vysokú administratívnu záťaž, ktorá sa spája so zadávaním zákaziek. Aké zmeny priniesol nový zákon a prečo sa oplatí vyhľadať právne služby pri zadávaní alebo uchádzaní? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.06.2016 09:00 Až 14 % ľudí si skontroluje mobil viac ako 100 krát denne

Takmer všetci mobilní spotrebitelia si kontrolujú telefóny do troch hodín od prebudenia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.06.2016 09:02 Spotrebiteľské centrum v ČR pomáha ľuďom i pri problémoch v zahraničí

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.06.2016 10:20 Európsky platobný report 2016 spoločnosti Intrum Justitia

Spoločnosť Intrum Justitia zverejnila výsledky exkluzívneho celoeurópskeho prieskumu Európsky platobný report (EPR) 2016. Zozbierali v nej údaje od viac ako 9500 spoločností v Európe, pričom 200 z nich bolo zo Slovenska. Report tak opäť ponúka prehľad o platobnej morálke a finančnom zdraví európskych firiem. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Ostatné správy za posledných 14 dní

Redakcia | 17.06.2016 00:00 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »