Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Asi každý už niekedy rozmýšľal, aké by to bolo nepracovať v zamestnaní na niekoho iného, ale sám na seba vo svojom vlastnom podniku. Je to vážny životný krok a väčšina ho vzdá ešte pred fázou realizácie. Len jedno percento Slovákov plánuje v najbližšom roku rozbehnúť vlastný biznis. Ponúkame niekoľko rád, ktoré by sa začínajúcemu podnikateľovi mohli hodiť.

Z nedávnych prieskumov vyplynulo, že iba tretina Slovákov by radšej podnikala ako pracovala v zamestnaneckom pomere. V porovnaní so štúdiou vypracovanou americkým inštitútom Gallup to Slovensko radí medzi menej podnikavé štáty. Najväčšie obavy vzbudzuje riziko bankrotu, ale aj hrozba nepravidelného príjmu a riziko straty vlastného majetku. Naopak dôvodom, pre ktorý by sa Slováci radi vydali na vlastnú podnikateľskú dráhu, sú: osobná nezávislosť, sloboda v rozhodovaní a vidina vyššieho zárobku.

Podľa štúdie Gallup v najbližšom roku plánuje rozbeh vlastného biznisu len jedno percento Slovákov. Z 25 krajín, ktoré inštitút porovnával, je to najmenej. Najpodnikavejší sú naopak Cyperčania a Španieli, zamestnancami chcú byť okrem Slovákov najviac Česi a Taliani. V porovnaní kontinentov je na tom Európa najhoršie. V subsaharskej Afrike plánuje založiť firmu v najbližšom roku 35 percent obyvateľov, na americkom kontinente 15 percent a v Ázii 12 percent.

Podnikateľské desatoro 

  1. Kým nevieš predať seba, svoj produkt či službu, nepokúšaj sa stať vlastníkom.
  2. Obchodná zručnosť je nevyhnutná v akomkoľvek biznise.
  3. Ambiciózne vízie inšpirujú teba aj partnerov, kolegov, zamestnancov a investorov.
  4. Rob, čo ťa baví. Zvyšuje to šance prekonať prekážky.
  5. Rob to v čom si dobrý a odtrhneš sa od pelotónu.
  6. Nepodnikaj bez porozumenia základom firemných financií.
  7. Buď opatrný, keď si berieš úver. Osobný úver nech je malý. Pri veľkom nájdi niekoho, kto ho v prípade potreby splatí.
  8. Víťazi obyčajne prehrávajú až dovtedy, kým nezvíťazia.
  9. Nestagnuj a nezaspi na vavrínoch. Ten, kto stojí, neprežije.
  10. Podnikanie je tímový šport.

(Autorom je Ivan Jakúbek, prezident Slovenskej asociácie rozvojového kapitálu, viceprezident Enterprise Investors)

Nedostatky začínajúcich podnikateľov

  • chýbajúca vízia a biznis plán s termínmi a dátumami (hoci len odhadovanými) ovplyvňujú nízku úroveň prezentácie napr. pred investorom
  • vidina rýchleho úspechu
  • netrpezlivosť a priskorá rezignácia
  • stagnácia a uspokojenie sa s malými snami
  • ignorovanie kritiky zo strany trhu či investora

Koľko z toho „kvapne“

Ani ten najlepší podnikateľský nápad sa nezaobíde bez plánu svojho podnikateľského zámeru. Zadefinujte si hneď na začiatku svoj biznis model. Treba vedieť, ako bude váš biznis generovať príjmy. „V novom odvetví sa finančné projekcie robia ťažšie, čo však neznamená, že má podnikateľ na ich tvorbu rezignovať. Je to veľmi podstatná časť príprav na podnikanie,“ uvádza Ján Solík, predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska. Investor vždy od startupistov vyžaduje detailne vypracovaný biznis plán.

„Zaujíma nás najmä ekonomická stránka podnikania, odhad konkurenčného prostredia a podobne. Začínajúci podnikateľ by mal byť pripravený reagovať na akékoľvek otázky investora,“ uvádza riaditeľ J&T Banky Andrej Zaťko.

Firemná kultúra

Má veľký význam. „Nápad je len desať percent úspechu. Zvyšných 90 percent je jeho realizácia. Aj horší nápad s veľmi dobrým prevedením môže byť úspešnejší ako veľmi dobrý nápad so slabým prevedením,“ varuje zakladateľ startupu ProfitUp Daniel Minárik. Úspech je závislý na dobrom tíme ľudí. „Často začínajúcich podnikateľov zaskočí rast dopytu, pri ktorom nezvládnu deľbu práce. Majú pocit, že všetko musia robiť sami. Nevedia delegovať na iných a často nemajú kompetencie a zodpovednosť rozdelené ani zakladatelia biznisu,“ upozorňuje J. Solík.

Pravidlá fungovania, riešenia konfliktov, rozdeľovanie zisku a mnohé ďalšie vám pritom pomôžu prežiť aj v prípade ťažkostí. „Samotní ľudia, ktorí stoja za nápadom sú kľúčoví aj pri rozhodovaní sa  investora, u ktorého často preváži akýsi šiesty zmysel. Mnohí podnikatelia totiž majú dobré nápady, no chýba im odhodlanie a vytrvalosť dotiahnuť ich do konca,“ hovorí A. Zaťko.

Komunikácia so zákazníkmi

Čím viac a častejšie si váš biznis získava spätnú väzbu od okolia, tým bližšie má k vytvoreniu produktu, ktorý bude žiadaný. Spokojný a platiaci klient, je neodmysliteľnou súčasťou úspechu. „Začínajúci podnikatelia si musia urobiť analýzu trhu a zistiť, ktoré z potrieb zákazníkov nie sú naplnené a či ich projekt bude schopný túto medzeru vyplniť. Dôležité je vedieť správne a efektívne preskúmať trh,“ potvrdzuje riaditeľ J&T Banky.

Právne (ne)vedomie

„Viac ako tretina začínajúcich firiem podniká na báze dôvery a 15 % začínajúcich podnikateľov sa dokonca zmluvami nezaoberá vôbec! Pritom byť sám sebe právnikom nie je úspora nákladov ani hrdinstvo. Je to kaskadérstvo,“ varuje J. Solík. „V úvode sa totiž podnikateľ pozerá najmä na to, ako zrealizovať svoj nápad. O prostredí má trošku zidealizovanú predstavu. postupne prichádza na to, aké zákony sa ho týkajú, aké požiadavky na neho kladú a koľko nákladov a byrokracie je spojených s ich plnením.

Prichádzajú prvé problémy s neplatičmi či skúsenosti s neefektívne fungujúcim súdnictvom.“ Právneho poradcu budete potrebovať napr. aj pri vstupe investora (fondu) do startupu. „Trvajte na ňom, keďže v tejto oblasti nemáte skúsenosti a s pojmami ako term sheet, NDA-čka či investment agreement sa stretnete po prvý raz,“ radí Viliam Myšička, Managing Associate z Kinstellar, s.r.o. .

Ak v úvode nemáte na právnika, skúste sa s ním dohodnúť na iných možnostiach vyrovnania, napr. success fee (nárok na odmenu po dosiahnutí stanovených podmienok, cieľa), odložená platba za poskytnuté právne služby či poskytnutie podielu vo firme a pod.

Pozor nielen na dane

Myslíte si, že účtovníctvo potrebujete len kvôli plateniu daní či úradom? Omyl! Je to dôležitý nástroj na riadenie podnikania a získavania financií. Nevnímajte dane čierno-bielo ako niečo, čomu sa treba vyhnúť. „Každý podnikateľ by mal mať partnera, alebo spoločníka, ktorý rozumie financiám i daniam, a to aj v medzinárodnom kontexte,“ radí Renáta Bláhová, partner BMB Leitner a upozorňuje na častú chybu začínajúcich podnikateľov.

Je ňou absencia sledovania termínov a neplnenie si ohlasovacích povinností do zdravotnej a Sociálnej poisťovne, či na daňovom úrade. Keďže startupy podnikajú zväčša globálne netreba, zabúdať, že rôzne administratívne a daňové povinnosti majú podnikatelia nielen doma, ale aj v zahraničí.

Presvedčivý nápad

Na začiatku podnikania sú nápady zväčša postavené na hypotézach a predpokladoch. Overte si ich z rôznych strán. Pýtajte sa: Naozaj tento produkt či službu zákazník potrebuje? Bude za ne ochotný platiť? Ako si z nápadu vybudujem udržateľné podnikanie? „To posledné sa musia začiatočníci často učiť za pochodu. Nemali by sa báť experimentovať, meniť veci či improvizovať a získavať spätnú väzbu. Takýto prístup šetrí čas a zvyšuje šancu na úspech,“ radí J. Solík.

Hoci je vo väčšine prípadov dôležité uspieť najskôr na lokálnom trhu, neostávajte len pri tom. „Existuje viacero možností, ako pri financovaní firmy či hľadaní pomoci pre startup prezentovať svoj projekt v zahraničí, napr. v Anglicku (Cambridge), Nemecku (Berlín) a pod. Prípadne využiť niektorú z crowdfundingových platforiem (napr. KickStarter), ktorá zabezpečí pre projekt nielen financie, ale aj marketing medzi potenciálnymi užívateľmi a zákazníkmi,“ radí V. Myšička.

S kožou rýchlo na trh

Stále máte pocit, že to ešte nie je ono? Spoľahnite sa aj na trh, ktorý produkt doladí. „Okrešte ho na funkčné minimum, ktoré uspokojí základnú potrebu prvých zákazníkov. Vytvorte ho tak rýchlo a lacno, ako sa len dá. Spätná väzba od zákazníkov ho už zdokonalí a vy nemusíte strácať čas vytváraním funkcionality, ktorú napokon nikto neocení,“ vysvetľuje J. Solík.

Radšej menej ako nič

Zakladatelia nových firiem majú často potrebu ich vlastniť celé. „Je však lepšie mať 30 % z niečoho ako 100 % ničoho. Nebráňte sa vstupu investorov či partnerov, ak vám to môže pomôcť narásť a zväčšiť hodnotu,“ tvrdí J. Solík. Investorov sa nebojte kontaktovať.

„Keď finančne podporíme nádejný nápad, samotnú firmu má v rukách vždy podnikateľ. Sám rozhoduje o jej potrebách, ako financujúca banka si robíme kontrolu akým spôsobom podnikateľ využil jej peniaze. Zároveň mu môžeme poskytnúť naše know-how a poradenstvo,“  hovorí A. Zaťko.

Start-up je pre investora veľmi riziková investícia, bez záruk.  „Asi päť projektov z pätnástich skončí absolútnym neúspechom, päť si na seba zarobí a možno dva sa stanú zlatými vajicami. Jedinou zárukou úspechu sú kvality, práca a odhodlanie samotných nositeľov nápadu,“ dodáva A. Zaťko.

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Ostatné správy

Jana Lacková | 22.06.2017 00:00 Ísť po čo najnižšom úroku, či si radšej sadzbu zafixovať na dlhšie obdobie?

Každý človek ktorý sa už niekedy zaoberal hypotékou, určite riešil aj otázku, akú dĺžku fixácie úrokovej sadzby si zvoliť. Na jednej strane vždy stojí nižšia cena a na druhej stabilita na dlhšie obdobie. Pokiaľ nemáte doma krištáľovú guľu, jednoznačná odpoveď na túto dilemu sa hľadá ťažko.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 21.06.2017 00:00 Bitcoin láme rekordy. Ťaží najmä z podpory v Ázii

Hodnota virtuálnej meny bitcoin pred nedávnom atakovala hranicu tri tisíc amerických dolárov. Ešte koncom minulého roka pritom stál tisíc dolárov. Je to teda nárast na viac ako trojnásobok. Jednou z hlavných príčin tejto rely je podpora z Ázie. Najprv Japonsko uznalo menu ako legálny platobný prostriedok a pred nedávnom Čína zrušila limit na obchodovanie s touto menou. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 09.06.2017 00:00 Finančný poradca? Aký je rozdiel medzi ním a sprostredkovateľom

V minulosti sa všetci predajcovia finančných produktov hrdo titulovali ako finanční poradcovia. Zákon o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstvo však určil jasné hranice medzi týmito dvomi profesiami. Hoci termínom poradca stále operujú aj niektorí sprostredkovatelia, a najmä bankoví zamestnanci, pravda je taká, že NBS registruje len 11 poradcov a bezmála 30-tisíc finančných agentov. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.06.2017 17:04

Petr Stuchlík | 08.06.2017 00:00 Britská regulácia: Rana pre chudobnejších klientov

Veľká Británia zaviedla v roku 2012 reguláciu distribúcie finančných produktov. Tá zásadne obmedzila provízie pre poradcov vyplácané inštitúciami a naopak podporila poradenstvo platené klientom. Dôsledkom je zásadné obmedzenie dostupnosti finančného poradenstva. Tí chudobnejší zostali celkom bez poradenstva a tí bohatší musia platiť viac ako predtým. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 07.06.2017 00:00 Poradcovia musia byť viac priateľmi klientov, ako predajcami produktov

Odvetvie finančného poradenstva sa bude stále viac orientovať na celkové potreby klientov, ako len na predaj finančných produktov. Finanční sprostredkovatelia začínajú pracovať netradičnými spôsobmi a zapájajú do toho aj svoje nefinančné zručnosti. Cieľom je vytvoriť si s klientom partnerský vzťah, ktorý presahuje len finančný svet. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Ostatné správy

21.06.2017 12:50 V ČR pracuje štvrtina Slovákov pracujúcich v zahraničí

Štatistický úrad SR (ŠÚ) uvádza, že v prvom štvrťroku tohto roka pracovalo v zahraničí viac ako 155 tisíc Slovákov. Do rebríčka top najatraktívnejších destinácií, s najväčším odchodom Slovákov za prácou, patria Rakúsko, Česká republika a Nemecko. Pre zaujímavosť, v absolútnych číslach v Rakúsku pracuje 52 400 Slovákov, v Českej republike 39 100 a v Nemecku našlo uplatnenie až 24 500 Slovákov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

21.06.2017 09:02 Evropa z pohledu finančních poradců

Kdysi Evropská unie bývala místem, kde se těžilo uhlí a vyráběla ocel. Nyní se zdá být Unií globální, která se daleko více než USA zabývá otázkami našeho povolání a dalšími záležitostmi. Například: v USA bychom nikde nenašli režim povolování pro poradce na základě tzv. passportingu (pokud působíte jako zprostředkovatel či poradce, nemáte právo působit v jiném státě – pouze v tom, v němž jste získali licenci). Tedy úplně jiná situace než v Evropě. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.06.2017 13:06 Polovica Slovákov si vyhradí na letnú dovolenku rozpočet 600 eur

ájdu sa však aj 4 percentá takých, ktorí si za dovolenky dovolia minúť za rok aj 2 tisíc eur. Takmer tri štvrtiny dovolenkujúcich si náklady na tento druh oddychu platia z vlastných úspor. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.06.2017 14:07 SR sa môže stať testovacím trhom pre fintech firmy

Na Slovensku sú dobré podmienky na testovanie inovácií vo finančnom sektore. Dôvodom je najmä rozvinutá infraštruktúra, otvorenosť obchodníkov prijímajúcich platba a schopnosť spotrebiteľov adaptovať inovácie. Vyplýva to z analýzy poradenskej spoločnosti Deloitte. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

16.06.2017 09:05 Ekovyděrači doútočili, pachuť zústává

Asi nikdo nechce mít za barákem chemičku. Nebo továrnu na pneumatiky. Také by se mi to nelíbilo. Na druhé straně – když někdo staví takovou výrobu v průmyslové zóně, tak co by s tím mělo být za problém? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Ostatné správy za posledných 14 dní

Petr Stuchlík | 08.06.2017 00:00 Britská regulácia: Rana pre chudobnejších klientov

Veľká Británia zaviedla v roku 2012 reguláciu distribúcie finančných produktov. Tá zásadne obmedzila provízie pre poradcov vyplácané inštitúciami a naopak podporila poradenstvo platené klientom. Dôsledkom je zásadné obmedzenie dostupnosti finančného poradenstva. Tí chudobnejší zostali celkom bez poradenstva a tí bohatší musia platiť viac ako predtým. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 09.06.2017 00:00 Finančný poradca? Aký je rozdiel medzi ním a sprostredkovateľom

V minulosti sa všetci predajcovia finančných produktov hrdo titulovali ako finanční poradcovia. Zákon o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstvo však určil jasné hranice medzi týmito dvomi profesiami. Hoci termínom poradca stále operujú aj niektorí sprostredkovatelia, a najmä bankoví zamestnanci, pravda je taká, že NBS registruje len 11 poradcov a bezmála 30-tisíc finančných agentov. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00

Peter Apolen | 07.06.2017 00:00 Poradcovia musia byť viac priateľmi klientov, ako predajcami produktov

Odvetvie finančného poradenstva sa bude stále viac orientovať na celkové potreby klientov, ako len na predaj finančných produktov. Finanční sprostredkovatelia začínajú pracovať netradičnými spôsobmi a zapájajú do toho aj svoje nefinančné zručnosti. Cieľom je vytvoriť si s klientom partnerský vzťah, ktorý presahuje len finančný svet. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »