Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Asi každý už niekedy rozmýšľal, aké by to bolo nepracovať v zamestnaní na niekoho iného, ale sám na seba vo svojom vlastnom podniku. Je to vážny životný krok a väčšina ho vzdá ešte pred fázou realizácie. Len jedno percento Slovákov plánuje v najbližšom roku rozbehnúť vlastný biznis. Ponúkame niekoľko rád, ktoré by sa začínajúcemu podnikateľovi mohli hodiť.

Z nedávnych prieskumov vyplynulo, že iba tretina Slovákov by radšej podnikala ako pracovala v zamestnaneckom pomere. V porovnaní so štúdiou vypracovanou americkým inštitútom Gallup to Slovensko radí medzi menej podnikavé štáty. Najväčšie obavy vzbudzuje riziko bankrotu, ale aj hrozba nepravidelného príjmu a riziko straty vlastného majetku. Naopak dôvodom, pre ktorý by sa Slováci radi vydali na vlastnú podnikateľskú dráhu, sú: osobná nezávislosť, sloboda v rozhodovaní a vidina vyššieho zárobku.

Podľa štúdie Gallup v najbližšom roku plánuje rozbeh vlastného biznisu len jedno percento Slovákov. Z 25 krajín, ktoré inštitút porovnával, je to najmenej. Najpodnikavejší sú naopak Cyperčania a Španieli, zamestnancami chcú byť okrem Slovákov najviac Česi a Taliani. V porovnaní kontinentov je na tom Európa najhoršie. V subsaharskej Afrike plánuje založiť firmu v najbližšom roku 35 percent obyvateľov, na americkom kontinente 15 percent a v Ázii 12 percent.

Podnikateľské desatoro 

  1. Kým nevieš predať seba, svoj produkt či službu, nepokúšaj sa stať vlastníkom.
  2. Obchodná zručnosť je nevyhnutná v akomkoľvek biznise.
  3. Ambiciózne vízie inšpirujú teba aj partnerov, kolegov, zamestnancov a investorov.
  4. Rob, čo ťa baví. Zvyšuje to šance prekonať prekážky.
  5. Rob to v čom si dobrý a odtrhneš sa od pelotónu.
  6. Nepodnikaj bez porozumenia základom firemných financií.
  7. Buď opatrný, keď si berieš úver. Osobný úver nech je malý. Pri veľkom nájdi niekoho, kto ho v prípade potreby splatí.
  8. Víťazi obyčajne prehrávajú až dovtedy, kým nezvíťazia.
  9. Nestagnuj a nezaspi na vavrínoch. Ten, kto stojí, neprežije.
  10. Podnikanie je tímový šport.

(Autorom je Ivan Jakúbek, prezident Slovenskej asociácie rozvojového kapitálu, viceprezident Enterprise Investors)

Nedostatky začínajúcich podnikateľov

  • chýbajúca vízia a biznis plán s termínmi a dátumami (hoci len odhadovanými) ovplyvňujú nízku úroveň prezentácie napr. pred investorom
  • vidina rýchleho úspechu
  • netrpezlivosť a priskorá rezignácia
  • stagnácia a uspokojenie sa s malými snami
  • ignorovanie kritiky zo strany trhu či investora

Koľko z toho „kvapne“

Ani ten najlepší podnikateľský nápad sa nezaobíde bez plánu svojho podnikateľského zámeru. Zadefinujte si hneď na začiatku svoj biznis model. Treba vedieť, ako bude váš biznis generovať príjmy. „V novom odvetví sa finančné projekcie robia ťažšie, čo však neznamená, že má podnikateľ na ich tvorbu rezignovať. Je to veľmi podstatná časť príprav na podnikanie,“ uvádza Ján Solík, predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska. Investor vždy od startupistov vyžaduje detailne vypracovaný biznis plán.

„Zaujíma nás najmä ekonomická stránka podnikania, odhad konkurenčného prostredia a podobne. Začínajúci podnikateľ by mal byť pripravený reagovať na akékoľvek otázky investora,“ uvádza riaditeľ J&T Banky Andrej Zaťko.

Firemná kultúra

Má veľký význam. „Nápad je len desať percent úspechu. Zvyšných 90 percent je jeho realizácia. Aj horší nápad s veľmi dobrým prevedením môže byť úspešnejší ako veľmi dobrý nápad so slabým prevedením,“ varuje zakladateľ startupu ProfitUp Daniel Minárik. Úspech je závislý na dobrom tíme ľudí. „Často začínajúcich podnikateľov zaskočí rast dopytu, pri ktorom nezvládnu deľbu práce. Majú pocit, že všetko musia robiť sami. Nevedia delegovať na iných a často nemajú kompetencie a zodpovednosť rozdelené ani zakladatelia biznisu,“ upozorňuje J. Solík.

Pravidlá fungovania, riešenia konfliktov, rozdeľovanie zisku a mnohé ďalšie vám pritom pomôžu prežiť aj v prípade ťažkostí. „Samotní ľudia, ktorí stoja za nápadom sú kľúčoví aj pri rozhodovaní sa  investora, u ktorého často preváži akýsi šiesty zmysel. Mnohí podnikatelia totiž majú dobré nápady, no chýba im odhodlanie a vytrvalosť dotiahnuť ich do konca,“ hovorí A. Zaťko.

Komunikácia so zákazníkmi

Čím viac a častejšie si váš biznis získava spätnú väzbu od okolia, tým bližšie má k vytvoreniu produktu, ktorý bude žiadaný. Spokojný a platiaci klient, je neodmysliteľnou súčasťou úspechu. „Začínajúci podnikatelia si musia urobiť analýzu trhu a zistiť, ktoré z potrieb zákazníkov nie sú naplnené a či ich projekt bude schopný túto medzeru vyplniť. Dôležité je vedieť správne a efektívne preskúmať trh,“ potvrdzuje riaditeľ J&T Banky.

Právne (ne)vedomie

„Viac ako tretina začínajúcich firiem podniká na báze dôvery a 15 % začínajúcich podnikateľov sa dokonca zmluvami nezaoberá vôbec! Pritom byť sám sebe právnikom nie je úspora nákladov ani hrdinstvo. Je to kaskadérstvo,“ varuje J. Solík. „V úvode sa totiž podnikateľ pozerá najmä na to, ako zrealizovať svoj nápad. O prostredí má trošku zidealizovanú predstavu. postupne prichádza na to, aké zákony sa ho týkajú, aké požiadavky na neho kladú a koľko nákladov a byrokracie je spojených s ich plnením.

Prichádzajú prvé problémy s neplatičmi či skúsenosti s neefektívne fungujúcim súdnictvom.“ Právneho poradcu budete potrebovať napr. aj pri vstupe investora (fondu) do startupu. „Trvajte na ňom, keďže v tejto oblasti nemáte skúsenosti a s pojmami ako term sheet, NDA-čka či investment agreement sa stretnete po prvý raz,“ radí Viliam Myšička, Managing Associate z Kinstellar, s.r.o. .

Ak v úvode nemáte na právnika, skúste sa s ním dohodnúť na iných možnostiach vyrovnania, napr. success fee (nárok na odmenu po dosiahnutí stanovených podmienok, cieľa), odložená platba za poskytnuté právne služby či poskytnutie podielu vo firme a pod.

Pozor nielen na dane

Myslíte si, že účtovníctvo potrebujete len kvôli plateniu daní či úradom? Omyl! Je to dôležitý nástroj na riadenie podnikania a získavania financií. Nevnímajte dane čierno-bielo ako niečo, čomu sa treba vyhnúť. „Každý podnikateľ by mal mať partnera, alebo spoločníka, ktorý rozumie financiám i daniam, a to aj v medzinárodnom kontexte,“ radí Renáta Bláhová, partner BMB Leitner a upozorňuje na častú chybu začínajúcich podnikateľov.

Je ňou absencia sledovania termínov a neplnenie si ohlasovacích povinností do zdravotnej a Sociálnej poisťovne, či na daňovom úrade. Keďže startupy podnikajú zväčša globálne netreba, zabúdať, že rôzne administratívne a daňové povinnosti majú podnikatelia nielen doma, ale aj v zahraničí.

Presvedčivý nápad

Na začiatku podnikania sú nápady zväčša postavené na hypotézach a predpokladoch. Overte si ich z rôznych strán. Pýtajte sa: Naozaj tento produkt či službu zákazník potrebuje? Bude za ne ochotný platiť? Ako si z nápadu vybudujem udržateľné podnikanie? „To posledné sa musia začiatočníci často učiť za pochodu. Nemali by sa báť experimentovať, meniť veci či improvizovať a získavať spätnú väzbu. Takýto prístup šetrí čas a zvyšuje šancu na úspech,“ radí J. Solík.

Hoci je vo väčšine prípadov dôležité uspieť najskôr na lokálnom trhu, neostávajte len pri tom. „Existuje viacero možností, ako pri financovaní firmy či hľadaní pomoci pre startup prezentovať svoj projekt v zahraničí, napr. v Anglicku (Cambridge), Nemecku (Berlín) a pod. Prípadne využiť niektorú z crowdfundingových platforiem (napr. KickStarter), ktorá zabezpečí pre projekt nielen financie, ale aj marketing medzi potenciálnymi užívateľmi a zákazníkmi,“ radí V. Myšička.

S kožou rýchlo na trh

Stále máte pocit, že to ešte nie je ono? Spoľahnite sa aj na trh, ktorý produkt doladí. „Okrešte ho na funkčné minimum, ktoré uspokojí základnú potrebu prvých zákazníkov. Vytvorte ho tak rýchlo a lacno, ako sa len dá. Spätná väzba od zákazníkov ho už zdokonalí a vy nemusíte strácať čas vytváraním funkcionality, ktorú napokon nikto neocení,“ vysvetľuje J. Solík.

Radšej menej ako nič

Zakladatelia nových firiem majú často potrebu ich vlastniť celé. „Je však lepšie mať 30 % z niečoho ako 100 % ničoho. Nebráňte sa vstupu investorov či partnerov, ak vám to môže pomôcť narásť a zväčšiť hodnotu,“ tvrdí J. Solík. Investorov sa nebojte kontaktovať.

„Keď finančne podporíme nádejný nápad, samotnú firmu má v rukách vždy podnikateľ. Sám rozhoduje o jej potrebách, ako financujúca banka si robíme kontrolu akým spôsobom podnikateľ využil jej peniaze. Zároveň mu môžeme poskytnúť naše know-how a poradenstvo,“  hovorí A. Zaťko.

Start-up je pre investora veľmi riziková investícia, bez záruk.  „Asi päť projektov z pätnástich skončí absolútnym neúspechom, päť si na seba zarobí a možno dva sa stanú zlatými vajicami. Jedinou zárukou úspechu sú kvality, práca a odhodlanie samotných nositeľov nápadu,“ dodáva A. Zaťko.

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Ostatné správy

Pavel Škriniar | 28.09.2016 00:00 Sú obavy o budúcnosť finančného sprostredkovania opodstatnené?

Najnovšia štatistika distribúcie poistenia v Európe ukazuje, že banky majú v niektorých krajinách dominantnú a v niektorých významnú úlohu pri predaji životného poistenia. Majú sa teda sprostredkovatelia obávať o svoje pozície na trhu? Celá správa »

Komentárov: 3 / 3 Posledný komentár: 29.09.2016 08:21

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.09.2016 00:00 Už onedlho by mohla osobným bankrotom pomôcť nová legislatíva

Hoci za prvých osem mesiacov tohto roka počet vyhlásených bankrotov vzrástol o zhruba pätinu, stále je to príliš málo k veľkosti celej ekonomiky. V ČR sa napríklad využíva osobný bankrot 11 krát viac.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 20.09.2016 15:05

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29

Peter Apolen | 06.09.2016 00:00 Slovákom prekážajú pri poistení papierovačky, naopak ocenili ochotu poisťovacích agentov

Podľa celoslovenského prieskumu Slovákov pri vybovaní si poistenia najviac hnevajú zbytočné papierovačky a zložité, či nelogické postupy.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 06.09.2016 14:38Ďalšie články »

Krátké správy z Ostatné správy

29.09.2016 11:06 Počet dôchodcovských exekúcií prudko narastá

Počet exekvovaných dôchodkov sa neustále zvyšuje. Len od januára vzrástol o tamer 1 500 kusov, čím dosiahol číslo 33 491. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.09.2016 08:51 Finančně poradenské společností nefungují v klasickém MLM modelu

V souvislosti s kauzou spuštěnou dokumentem „Rada nad zlato“ a následným propuštěním tří zemských ředitelů OVB Allfinanz se nabízí otázka: Může být finanční poradenství v multilevelových společnostech kvalitní? Přinášíme názory šéfů největších finančně poradenských společností. Jako první se k otázce kvality v rámci MLM vyjádřil Petr Borkovec, generální ředitel a spolumajitel Partners Financial Services. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.09.2016 09:21 Dlhodobá nezamestnanosť je problémom na najmä na východe Slovenska

V Bratislavskom kraji je dlhodobo bez práce tretina nezamestnaných, ale v Košickom až dve pätiny. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.09.2016 16:22 Lízingový trh rástol o 15 %

Lízinové spoločnosti financovali v prvom polroku nových majetok v hodnote 1,1 mld. eur, čo je o 15 percent viac ako pre rokom. Lízing osobných áut poskočil až o tretinu.   Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

14.09.2016 11:50 Rozdiel medzi platom generálneho riaditeľa a radového zamestnanca je zhruba 4,5 násobok

Portál Platy.sk sa pozrel aj na to, aké sú rozdiely v platoch vrcholových manažérov, napríklad generálneho riaditeľa a pomocných pracovníkov. V súčasnosti topmanažéri na Slovensku zarábajú 4,5-krát viac ako robotníci. V roku 2010 zarábali 4,7-krát viac. Ide teda len o miernu zmenu.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Ostatné správy za posledných 14 dní

Peter Apolen | 20.09.2016 00:00 Už onedlho by mohla osobným bankrotom pomôcť nová legislatíva

Hoci za prvých osem mesiacov tohto roka počet vyhlásených bankrotov vzrástol o zhruba pätinu, stále je to príliš málo k veľkosti celej ekonomiky. V ČR sa napríklad využíva osobný bankrot 11 krát viac.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »