Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Asi každý už niekedy rozmýšľal, aké by to bolo nepracovať v zamestnaní na niekoho iného, ale sám na seba vo svojom vlastnom podniku. Je to vážny životný krok a väčšina ho vzdá ešte pred fázou realizácie. Len jedno percento Slovákov plánuje v najbližšom roku rozbehnúť vlastný biznis. Ponúkame niekoľko rád, ktoré by sa začínajúcemu podnikateľovi mohli hodiť.

Z nedávnych prieskumov vyplynulo, že iba tretina Slovákov by radšej podnikala ako pracovala v zamestnaneckom pomere. V porovnaní so štúdiou vypracovanou americkým inštitútom Gallup to Slovensko radí medzi menej podnikavé štáty. Najväčšie obavy vzbudzuje riziko bankrotu, ale aj hrozba nepravidelného príjmu a riziko straty vlastného majetku. Naopak dôvodom, pre ktorý by sa Slováci radi vydali na vlastnú podnikateľskú dráhu, sú: osobná nezávislosť, sloboda v rozhodovaní a vidina vyššieho zárobku.

Podľa štúdie Gallup v najbližšom roku plánuje rozbeh vlastného biznisu len jedno percento Slovákov. Z 25 krajín, ktoré inštitút porovnával, je to najmenej. Najpodnikavejší sú naopak Cyperčania a Španieli, zamestnancami chcú byť okrem Slovákov najviac Česi a Taliani. V porovnaní kontinentov je na tom Európa najhoršie. V subsaharskej Afrike plánuje založiť firmu v najbližšom roku 35 percent obyvateľov, na americkom kontinente 15 percent a v Ázii 12 percent.

Podnikateľské desatoro 

  1. Kým nevieš predať seba, svoj produkt či službu, nepokúšaj sa stať vlastníkom.
  2. Obchodná zručnosť je nevyhnutná v akomkoľvek biznise.
  3. Ambiciózne vízie inšpirujú teba aj partnerov, kolegov, zamestnancov a investorov.
  4. Rob, čo ťa baví. Zvyšuje to šance prekonať prekážky.
  5. Rob to v čom si dobrý a odtrhneš sa od pelotónu.
  6. Nepodnikaj bez porozumenia základom firemných financií.
  7. Buď opatrný, keď si berieš úver. Osobný úver nech je malý. Pri veľkom nájdi niekoho, kto ho v prípade potreby splatí.
  8. Víťazi obyčajne prehrávajú až dovtedy, kým nezvíťazia.
  9. Nestagnuj a nezaspi na vavrínoch. Ten, kto stojí, neprežije.
  10. Podnikanie je tímový šport.

(Autorom je Ivan Jakúbek, prezident Slovenskej asociácie rozvojového kapitálu, viceprezident Enterprise Investors)

Nedostatky začínajúcich podnikateľov

  • chýbajúca vízia a biznis plán s termínmi a dátumami (hoci len odhadovanými) ovplyvňujú nízku úroveň prezentácie napr. pred investorom
  • vidina rýchleho úspechu
  • netrpezlivosť a priskorá rezignácia
  • stagnácia a uspokojenie sa s malými snami
  • ignorovanie kritiky zo strany trhu či investora

Koľko z toho „kvapne“

Ani ten najlepší podnikateľský nápad sa nezaobíde bez plánu svojho podnikateľského zámeru. Zadefinujte si hneď na začiatku svoj biznis model. Treba vedieť, ako bude váš biznis generovať príjmy. „V novom odvetví sa finančné projekcie robia ťažšie, čo však neznamená, že má podnikateľ na ich tvorbu rezignovať. Je to veľmi podstatná časť príprav na podnikanie,“ uvádza Ján Solík, predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska. Investor vždy od startupistov vyžaduje detailne vypracovaný biznis plán.

„Zaujíma nás najmä ekonomická stránka podnikania, odhad konkurenčného prostredia a podobne. Začínajúci podnikateľ by mal byť pripravený reagovať na akékoľvek otázky investora,“ uvádza riaditeľ J&T Banky Andrej Zaťko.

Firemná kultúra

Má veľký význam. „Nápad je len desať percent úspechu. Zvyšných 90 percent je jeho realizácia. Aj horší nápad s veľmi dobrým prevedením môže byť úspešnejší ako veľmi dobrý nápad so slabým prevedením,“ varuje zakladateľ startupu ProfitUp Daniel Minárik. Úspech je závislý na dobrom tíme ľudí. „Často začínajúcich podnikateľov zaskočí rast dopytu, pri ktorom nezvládnu deľbu práce. Majú pocit, že všetko musia robiť sami. Nevedia delegovať na iných a často nemajú kompetencie a zodpovednosť rozdelené ani zakladatelia biznisu,“ upozorňuje J. Solík.

Pravidlá fungovania, riešenia konfliktov, rozdeľovanie zisku a mnohé ďalšie vám pritom pomôžu prežiť aj v prípade ťažkostí. „Samotní ľudia, ktorí stoja za nápadom sú kľúčoví aj pri rozhodovaní sa  investora, u ktorého často preváži akýsi šiesty zmysel. Mnohí podnikatelia totiž majú dobré nápady, no chýba im odhodlanie a vytrvalosť dotiahnuť ich do konca,“ hovorí A. Zaťko.

Komunikácia so zákazníkmi

Čím viac a častejšie si váš biznis získava spätnú väzbu od okolia, tým bližšie má k vytvoreniu produktu, ktorý bude žiadaný. Spokojný a platiaci klient, je neodmysliteľnou súčasťou úspechu. „Začínajúci podnikatelia si musia urobiť analýzu trhu a zistiť, ktoré z potrieb zákazníkov nie sú naplnené a či ich projekt bude schopný túto medzeru vyplniť. Dôležité je vedieť správne a efektívne preskúmať trh,“ potvrdzuje riaditeľ J&T Banky.

Právne (ne)vedomie

„Viac ako tretina začínajúcich firiem podniká na báze dôvery a 15 % začínajúcich podnikateľov sa dokonca zmluvami nezaoberá vôbec! Pritom byť sám sebe právnikom nie je úspora nákladov ani hrdinstvo. Je to kaskadérstvo,“ varuje J. Solík. „V úvode sa totiž podnikateľ pozerá najmä na to, ako zrealizovať svoj nápad. O prostredí má trošku zidealizovanú predstavu. postupne prichádza na to, aké zákony sa ho týkajú, aké požiadavky na neho kladú a koľko nákladov a byrokracie je spojených s ich plnením.

Prichádzajú prvé problémy s neplatičmi či skúsenosti s neefektívne fungujúcim súdnictvom.“ Právneho poradcu budete potrebovať napr. aj pri vstupe investora (fondu) do startupu. „Trvajte na ňom, keďže v tejto oblasti nemáte skúsenosti a s pojmami ako term sheet, NDA-čka či investment agreement sa stretnete po prvý raz,“ radí Viliam Myšička, Managing Associate z Kinstellar, s.r.o. .

Ak v úvode nemáte na právnika, skúste sa s ním dohodnúť na iných možnostiach vyrovnania, napr. success fee (nárok na odmenu po dosiahnutí stanovených podmienok, cieľa), odložená platba za poskytnuté právne služby či poskytnutie podielu vo firme a pod.

Pozor nielen na dane

Myslíte si, že účtovníctvo potrebujete len kvôli plateniu daní či úradom? Omyl! Je to dôležitý nástroj na riadenie podnikania a získavania financií. Nevnímajte dane čierno-bielo ako niečo, čomu sa treba vyhnúť. „Každý podnikateľ by mal mať partnera, alebo spoločníka, ktorý rozumie financiám i daniam, a to aj v medzinárodnom kontexte,“ radí Renáta Bláhová, partner BMB Leitner a upozorňuje na častú chybu začínajúcich podnikateľov.

Je ňou absencia sledovania termínov a neplnenie si ohlasovacích povinností do zdravotnej a Sociálnej poisťovne, či na daňovom úrade. Keďže startupy podnikajú zväčša globálne netreba, zabúdať, že rôzne administratívne a daňové povinnosti majú podnikatelia nielen doma, ale aj v zahraničí.

Presvedčivý nápad

Na začiatku podnikania sú nápady zväčša postavené na hypotézach a predpokladoch. Overte si ich z rôznych strán. Pýtajte sa: Naozaj tento produkt či službu zákazník potrebuje? Bude za ne ochotný platiť? Ako si z nápadu vybudujem udržateľné podnikanie? „To posledné sa musia začiatočníci často učiť za pochodu. Nemali by sa báť experimentovať, meniť veci či improvizovať a získavať spätnú väzbu. Takýto prístup šetrí čas a zvyšuje šancu na úspech,“ radí J. Solík.

Hoci je vo väčšine prípadov dôležité uspieť najskôr na lokálnom trhu, neostávajte len pri tom. „Existuje viacero možností, ako pri financovaní firmy či hľadaní pomoci pre startup prezentovať svoj projekt v zahraničí, napr. v Anglicku (Cambridge), Nemecku (Berlín) a pod. Prípadne využiť niektorú z crowdfundingových platforiem (napr. KickStarter), ktorá zabezpečí pre projekt nielen financie, ale aj marketing medzi potenciálnymi užívateľmi a zákazníkmi,“ radí V. Myšička.

S kožou rýchlo na trh

Stále máte pocit, že to ešte nie je ono? Spoľahnite sa aj na trh, ktorý produkt doladí. „Okrešte ho na funkčné minimum, ktoré uspokojí základnú potrebu prvých zákazníkov. Vytvorte ho tak rýchlo a lacno, ako sa len dá. Spätná väzba od zákazníkov ho už zdokonalí a vy nemusíte strácať čas vytváraním funkcionality, ktorú napokon nikto neocení,“ vysvetľuje J. Solík.

Radšej menej ako nič

Zakladatelia nových firiem majú často potrebu ich vlastniť celé. „Je však lepšie mať 30 % z niečoho ako 100 % ničoho. Nebráňte sa vstupu investorov či partnerov, ak vám to môže pomôcť narásť a zväčšiť hodnotu,“ tvrdí J. Solík. Investorov sa nebojte kontaktovať.

„Keď finančne podporíme nádejný nápad, samotnú firmu má v rukách vždy podnikateľ. Sám rozhoduje o jej potrebách, ako financujúca banka si robíme kontrolu akým spôsobom podnikateľ využil jej peniaze. Zároveň mu môžeme poskytnúť naše know-how a poradenstvo,“  hovorí A. Zaťko.

Start-up je pre investora veľmi riziková investícia, bez záruk.  „Asi päť projektov z pätnástich skončí absolútnym neúspechom, päť si na seba zarobí a možno dva sa stanú zlatými vajicami. Jedinou zárukou úspechu sú kvality, práca a odhodlanie samotných nositeľov nápadu,“ dodáva A. Zaťko.

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Ostatné správy

Peter Apolen | 05.12.2016 00:00 Až štvrtina Slovákov nie je niekedy schopná plniť si finančné záväzky

Nedávny prieskum o platobnej disciplíne priniesol pozoruhodné výsledky. Až každý štvrtý Slovák sa z času na čas dostane do situácie, keď nie je schopný platiť svoje záväzky. Jedna pätina si dokonca musela na ich úhradu požičať od rodiny alebo priateľov. Banky sú až na treťom mieste.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0
investujeme-300-250

Marek Mittaš | 16.11.2016 00:00 Úspech, či neúspech je otázkou postoja

Záujem, motivácia, odhodlanie. To všetko niekedy nestačí, aby sa dostavil požadovaný úspech. Niekedy mu treba trochu pomôcť. Obchodnícke profesie všeobecne vyžadujú veľkú vytrvalosť. Vedieť na sebe pracovať, ísť za svojim cieľom a nedať sa odradiť počiatočným neúspechom. To sú základné vlastnosti úspešných obchodníkov. Platí to aj v oblasti finančného sprostredkovania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 04.11.2016 00:00 Profesia poradcu vo financiách si prešla očistným procesom

Finančné sprostredkovanie je špecifická oblasť podnikania. Umožňuje tvoriť si vlastný tím a de facto svoj podnik. Na druhej strane je každý sprostredkovateľ do veľkej miery vizitkou samotnej spoločnosti, pre ktorú pracuje. Aj ten, ktorý skončí s biznisom po pár stretnutiach a zanechá nepokojných klientov, čo však vrhá zlé svetlo na celé odvetvie finančníctva. Zodpovední finančný agenti si to uvedomujú stále viac, s náborovaním „každého“ tak je v kvalitných firmách definitívny koniec. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 02.11.2016 00:00 Pracovný trh láme rekordy, no budúce vyhliadky nie sú ružové

Slovensko sa môže tešiť z najvyššieho počtu pracujúcich v histórii. Miera nezamestnanosti tak po prvýkrát klesla pod priemer eurozóny, no budúce vyhliadky nie sú dobré. Počet práceschopnej populácie bude klesať a prístupu stále nezamestnaných Slovákov na pracovný trh bude brániť nízke vzdelanie.   Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 28.10.2016 00:00 Nikdy doteraz nemalo Fincentrum taký drive, ako po tomto lete

Finančno-sprostredkovateľská spoločnosť Fincentrum prešla v lete tohto roka náročným obdobím, keď sa istá časť jej sprostredkovateľov rozhodla odísť. Napriek tomu si generálny riaditeľ firmy Petr Stuchlík nesťažuje. Hovorí, že firma získala v lete nový drive. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Ostatné správy

05.12.2016 13:52 Tri spôsoby ako získať lepšiu cenu poistenia

Ako najčastejšie uzatvárate poistenie? Chodievate priamo do poisťovne? Alebo máte svojho poradcu? Prečítajte si o spôsoboch, vďaka ktorým budete mať na poistení lepšiu cenu ako sused! Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.11.2016 13:37 Sociálne odkázaní nebudú môcť hrať hazardné hry

Všetci poberatelia dávok v hmotnej núdzi sa od budúceho roka do herní nedostanú. Zákon im totiž od nového roka zakáže hrať hazardné hry. Bude to platiť i pre ich rodinných príslušníkov, ako aj pre všetkých, ktorým bolo diagnostikované patologické hráčstvo.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.11.2016 11:23 Každý druhý Nemec uzatvára poistenie online

Európania sa pri poistení čoraz viac spoliehajú na online prostredie. V Nemecku uzatvára poistku cez internet až každý druhý spotrebiteľ. Neplatí to však pri likvidácií poistných udalosti, kde sa spotrebitelia stále radšej obracajú na finančných sprostredkovateľov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.11.2016 09:52 Slováci nemajú dostatočný prehľad vo svojich finančných zmluvách

Až sedem z desiatich Slovákoch oslovených v telefonickom miniprieskume spoločnosti Fincentrum si nedokázalo spontánne spomenúť na všetky uzatvorené finančné zmluvy. Len 15 percent oslovených vedelo napríklad bez nahliadnutia do dokumentácie povedať, na akú sumu majú uzatvorené poistenie domácnosti.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

29.11.2016 13:07 Výber životného poistenia nie je záležitosťou na jedno stretnutie

Životné poistenie patrí medzi tie zložitejšie finančné produkty, s ktorými sa bežný spotrebiteľ môže stretnúť. Je totiž možné voliť si z veľkého množstva pripoistení a ponuky jednotlivých poisťovní sa medzi sebou navzájom líšia. Ak teda chcete uzavrieť naozaj dobré životné poistenie, mali by ste tomuto procesu venovať dostatok času a snažiť sa podmienky danej poistky čo najlepšie pochopiť.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Anketa

Myslíte si, že nové Opatrenie pribrzdí úverový trh?

Áno. (57%)
 
Nie. (14%)
 
Neviem. (29%)
 Spolu hlasovalo 7 čitateľov