Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Asi každý už niekedy rozmýšľal, aké by to bolo nepracovať v zamestnaní na niekoho iného, ale sám na seba vo svojom vlastnom podniku. Je to vážny životný krok a väčšina ho vzdá ešte pred fázou realizácie. Len jedno percento Slovákov plánuje v najbližšom roku rozbehnúť vlastný biznis. Ponúkame niekoľko rád, ktoré by sa začínajúcemu podnikateľovi mohli hodiť.

Z nedávnych prieskumov vyplynulo, že iba tretina Slovákov by radšej podnikala ako pracovala v zamestnaneckom pomere. V porovnaní so štúdiou vypracovanou americkým inštitútom Gallup to Slovensko radí medzi menej podnikavé štáty. Najväčšie obavy vzbudzuje riziko bankrotu, ale aj hrozba nepravidelného príjmu a riziko straty vlastného majetku. Naopak dôvodom, pre ktorý by sa Slováci radi vydali na vlastnú podnikateľskú dráhu, sú: osobná nezávislosť, sloboda v rozhodovaní a vidina vyššieho zárobku.

Podľa štúdie Gallup v najbližšom roku plánuje rozbeh vlastného biznisu len jedno percento Slovákov. Z 25 krajín, ktoré inštitút porovnával, je to najmenej. Najpodnikavejší sú naopak Cyperčania a Španieli, zamestnancami chcú byť okrem Slovákov najviac Česi a Taliani. V porovnaní kontinentov je na tom Európa najhoršie. V subsaharskej Afrike plánuje založiť firmu v najbližšom roku 35 percent obyvateľov, na americkom kontinente 15 percent a v Ázii 12 percent.

Podnikateľské desatoro 

  1. Kým nevieš predať seba, svoj produkt či službu, nepokúšaj sa stať vlastníkom.
  2. Obchodná zručnosť je nevyhnutná v akomkoľvek biznise.
  3. Ambiciózne vízie inšpirujú teba aj partnerov, kolegov, zamestnancov a investorov.
  4. Rob, čo ťa baví. Zvyšuje to šance prekonať prekážky.
  5. Rob to v čom si dobrý a odtrhneš sa od pelotónu.
  6. Nepodnikaj bez porozumenia základom firemných financií.
  7. Buď opatrný, keď si berieš úver. Osobný úver nech je malý. Pri veľkom nájdi niekoho, kto ho v prípade potreby splatí.
  8. Víťazi obyčajne prehrávajú až dovtedy, kým nezvíťazia.
  9. Nestagnuj a nezaspi na vavrínoch. Ten, kto stojí, neprežije.
  10. Podnikanie je tímový šport.

(Autorom je Ivan Jakúbek, prezident Slovenskej asociácie rozvojového kapitálu, viceprezident Enterprise Investors)

Nedostatky začínajúcich podnikateľov

  • chýbajúca vízia a biznis plán s termínmi a dátumami (hoci len odhadovanými) ovplyvňujú nízku úroveň prezentácie napr. pred investorom
  • vidina rýchleho úspechu
  • netrpezlivosť a priskorá rezignácia
  • stagnácia a uspokojenie sa s malými snami
  • ignorovanie kritiky zo strany trhu či investora

Koľko z toho „kvapne“

Ani ten najlepší podnikateľský nápad sa nezaobíde bez plánu svojho podnikateľského zámeru. Zadefinujte si hneď na začiatku svoj biznis model. Treba vedieť, ako bude váš biznis generovať príjmy. „V novom odvetví sa finančné projekcie robia ťažšie, čo však neznamená, že má podnikateľ na ich tvorbu rezignovať. Je to veľmi podstatná časť príprav na podnikanie,“ uvádza Ján Solík, predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska. Investor vždy od startupistov vyžaduje detailne vypracovaný biznis plán.

„Zaujíma nás najmä ekonomická stránka podnikania, odhad konkurenčného prostredia a podobne. Začínajúci podnikateľ by mal byť pripravený reagovať na akékoľvek otázky investora,“ uvádza riaditeľ J&T Banky Andrej Zaťko.

Firemná kultúra

Má veľký význam. „Nápad je len desať percent úspechu. Zvyšných 90 percent je jeho realizácia. Aj horší nápad s veľmi dobrým prevedením môže byť úspešnejší ako veľmi dobrý nápad so slabým prevedením,“ varuje zakladateľ startupu ProfitUp Daniel Minárik. Úspech je závislý na dobrom tíme ľudí. „Často začínajúcich podnikateľov zaskočí rast dopytu, pri ktorom nezvládnu deľbu práce. Majú pocit, že všetko musia robiť sami. Nevedia delegovať na iných a často nemajú kompetencie a zodpovednosť rozdelené ani zakladatelia biznisu,“ upozorňuje J. Solík.

Pravidlá fungovania, riešenia konfliktov, rozdeľovanie zisku a mnohé ďalšie vám pritom pomôžu prežiť aj v prípade ťažkostí. „Samotní ľudia, ktorí stoja za nápadom sú kľúčoví aj pri rozhodovaní sa  investora, u ktorého často preváži akýsi šiesty zmysel. Mnohí podnikatelia totiž majú dobré nápady, no chýba im odhodlanie a vytrvalosť dotiahnuť ich do konca,“ hovorí A. Zaťko.

Komunikácia so zákazníkmi

Čím viac a častejšie si váš biznis získava spätnú väzbu od okolia, tým bližšie má k vytvoreniu produktu, ktorý bude žiadaný. Spokojný a platiaci klient, je neodmysliteľnou súčasťou úspechu. „Začínajúci podnikatelia si musia urobiť analýzu trhu a zistiť, ktoré z potrieb zákazníkov nie sú naplnené a či ich projekt bude schopný túto medzeru vyplniť. Dôležité je vedieť správne a efektívne preskúmať trh,“ potvrdzuje riaditeľ J&T Banky.

Právne (ne)vedomie

„Viac ako tretina začínajúcich firiem podniká na báze dôvery a 15 % začínajúcich podnikateľov sa dokonca zmluvami nezaoberá vôbec! Pritom byť sám sebe právnikom nie je úspora nákladov ani hrdinstvo. Je to kaskadérstvo,“ varuje J. Solík. „V úvode sa totiž podnikateľ pozerá najmä na to, ako zrealizovať svoj nápad. O prostredí má trošku zidealizovanú predstavu. postupne prichádza na to, aké zákony sa ho týkajú, aké požiadavky na neho kladú a koľko nákladov a byrokracie je spojených s ich plnením.

Prichádzajú prvé problémy s neplatičmi či skúsenosti s neefektívne fungujúcim súdnictvom.“ Právneho poradcu budete potrebovať napr. aj pri vstupe investora (fondu) do startupu. „Trvajte na ňom, keďže v tejto oblasti nemáte skúsenosti a s pojmami ako term sheet, NDA-čka či investment agreement sa stretnete po prvý raz,“ radí Viliam Myšička, Managing Associate z Kinstellar, s.r.o. .

Ak v úvode nemáte na právnika, skúste sa s ním dohodnúť na iných možnostiach vyrovnania, napr. success fee (nárok na odmenu po dosiahnutí stanovených podmienok, cieľa), odložená platba za poskytnuté právne služby či poskytnutie podielu vo firme a pod.

Pozor nielen na dane

Myslíte si, že účtovníctvo potrebujete len kvôli plateniu daní či úradom? Omyl! Je to dôležitý nástroj na riadenie podnikania a získavania financií. Nevnímajte dane čierno-bielo ako niečo, čomu sa treba vyhnúť. „Každý podnikateľ by mal mať partnera, alebo spoločníka, ktorý rozumie financiám i daniam, a to aj v medzinárodnom kontexte,“ radí Renáta Bláhová, partner BMB Leitner a upozorňuje na častú chybu začínajúcich podnikateľov.

Je ňou absencia sledovania termínov a neplnenie si ohlasovacích povinností do zdravotnej a Sociálnej poisťovne, či na daňovom úrade. Keďže startupy podnikajú zväčša globálne netreba, zabúdať, že rôzne administratívne a daňové povinnosti majú podnikatelia nielen doma, ale aj v zahraničí.

Presvedčivý nápad

Na začiatku podnikania sú nápady zväčša postavené na hypotézach a predpokladoch. Overte si ich z rôznych strán. Pýtajte sa: Naozaj tento produkt či službu zákazník potrebuje? Bude za ne ochotný platiť? Ako si z nápadu vybudujem udržateľné podnikanie? „To posledné sa musia začiatočníci často učiť za pochodu. Nemali by sa báť experimentovať, meniť veci či improvizovať a získavať spätnú väzbu. Takýto prístup šetrí čas a zvyšuje šancu na úspech,“ radí J. Solík.

Hoci je vo väčšine prípadov dôležité uspieť najskôr na lokálnom trhu, neostávajte len pri tom. „Existuje viacero možností, ako pri financovaní firmy či hľadaní pomoci pre startup prezentovať svoj projekt v zahraničí, napr. v Anglicku (Cambridge), Nemecku (Berlín) a pod. Prípadne využiť niektorú z crowdfundingových platforiem (napr. KickStarter), ktorá zabezpečí pre projekt nielen financie, ale aj marketing medzi potenciálnymi užívateľmi a zákazníkmi,“ radí V. Myšička.

S kožou rýchlo na trh

Stále máte pocit, že to ešte nie je ono? Spoľahnite sa aj na trh, ktorý produkt doladí. „Okrešte ho na funkčné minimum, ktoré uspokojí základnú potrebu prvých zákazníkov. Vytvorte ho tak rýchlo a lacno, ako sa len dá. Spätná väzba od zákazníkov ho už zdokonalí a vy nemusíte strácať čas vytváraním funkcionality, ktorú napokon nikto neocení,“ vysvetľuje J. Solík.

Radšej menej ako nič

Zakladatelia nových firiem majú často potrebu ich vlastniť celé. „Je však lepšie mať 30 % z niečoho ako 100 % ničoho. Nebráňte sa vstupu investorov či partnerov, ak vám to môže pomôcť narásť a zväčšiť hodnotu,“ tvrdí J. Solík. Investorov sa nebojte kontaktovať.

„Keď finančne podporíme nádejný nápad, samotnú firmu má v rukách vždy podnikateľ. Sám rozhoduje o jej potrebách, ako financujúca banka si robíme kontrolu akým spôsobom podnikateľ využil jej peniaze. Zároveň mu môžeme poskytnúť naše know-how a poradenstvo,“  hovorí A. Zaťko.

Start-up je pre investora veľmi riziková investícia, bez záruk.  „Asi päť projektov z pätnástich skončí absolútnym neúspechom, päť si na seba zarobí a možno dva sa stanú zlatými vajicami. Jedinou zárukou úspechu sú kvality, práca a odhodlanie samotných nositeľov nápadu,“ dodáva A. Zaťko.

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis

Ako úspešne naštartovať vlastný biznis >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Ostatné správy

Redakcia | 10.01.2017 00:00 Začínajúce firmy majú novú možnosť ako podnikať

Od nového roka pribudla slovenským podnikateľom nová možnosť formy podnikania. Ide o takzvanú Jednoduchú spoločnosť na akcie (j.s.a.). Je určená najmä startupom, no výhodná môže byť aj pre ostatných začínajúcim podnikateľov. Takéto podnikanie by malo byť medzistupňom medzi akciovou spoločnosťou a spoločnosťou s ručením obmedzením. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 27.12.2016 00:00 Kam smeruje investičné životné poistenie

Poistný trh na Slovensku aj v celej Európe prechádza zásadnými zmenami. Tie sa dotýkajú dlhoročných šlágrov, medzi ktoré donedávna patrilo aj investičné životné poistenie. Kedysi nutná výbava zodpovedných klientov a prvá voľba finančných sprostredkovateľov. Dnes produkt stojaci pred zánikom.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 23.12.2016 00:00 Slováci by radi prežili netradičné Vianoce, no zostáva len pri plánoch

Dve tretiny Slovákov chcú prežiť Vianočné sviatky netradične. Radi by ich strávili mimo svojho domova v kruhu širokej rodiny, trebárs v horskej chate. Realita je však úplne iná. Osem z desiatich Slovákov nakoniec sedí pri štedrovečernom stole doma so svojimi najbližšími. Dôvodom je najmä lenivosť. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 23.12.2016 22:25

Peter Apolen | 05.12.2016 00:00 Až štvrtina Slovákov nie je niekedy schopná plniť si finančné záväzky

Nedávny prieskum o platobnej disciplíne priniesol pozoruhodné výsledky. Až každý štvrtý Slovák sa z času na čas dostane do situácie, keď nie je schopný platiť svoje záväzky. Jedna pätina si dokonca musela na ich úhradu požičať od rodiny alebo priateľov. Banky sú až na treťom mieste.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.11.2016 00:00 Úspech, či neúspech je otázkou postoja

Záujem, motivácia, odhodlanie. To všetko niekedy nestačí, aby sa dostavil požadovaný úspech. Niekedy mu treba trochu pomôcť. Obchodnícke profesie všeobecne vyžadujú veľkú vytrvalosť. Vedieť na sebe pracovať, ísť za svojim cieľom a nedať sa odradiť počiatočným neúspechom. To sú základné vlastnosti úspešných obchodníkov. Platí to aj v oblasti finančného sprostredkovania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Ostatné správy

18.01.2017 09:12 Rok 2017: Činy, činy a ještě jednou činy

„Mé pravé křídlo je zničeno, levé křídlo je na ústupu, situace je skvělá – útočím!“ Toto jsou slova, která pronesl generál Foch v nejtemnějších okamžicích 1. světové války. A nyní jsme opět ve stejné situaci, kdy máme dvě možnosti: buď jít ke dnu, nebo jednat. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.01.2017 15:19 Prognózy pre pracovný trh na rok 2017

Ktoré odvetvia majú na Slovensku budúcnosť, a ktoré sektory zápasia s akútnym nedostatkom kvalifikovaných ľudí? Stane sa robotizácia, ako náhrada ľudskej pracovnej sily, realitou? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.01.2017 12:50 Zmeny vo vedení Fincentra

Novými členmi predstavenstva finančno-sprostredkovateľskej spoločnosti Fincentrum sa od Nového roka stali František Dragúň a Michal Faltičko. Podľa šéfa firmy, Petra Stuchlíka, sa tým ukončil pol roka trvajúci prerod spoločnosti smerujúci k jej dynamizácii. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.01.2017 10:37 Počet osobných bankrotov každým rokom stúpa

Minulý rok bolo na Slovensku vyhlásených 731 osobných bankrotov, čo je o 134 viac ako v roku 2015. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

03.01.2017 13:32 Slovenskí manažéri stále dôverujú tlačeným médiám

Viac ako dve tretiny slovenských manažérov považujú za najdôležitejší zdroj informácií pre svoj biznis priame kontakty v rámci podnikatelskej siete. Tlačené médiá však zostávajú dôležitým zdrojom informácií. Televízia a rozhlas sú značne v úzadí.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Ostatné správy za posledných 14 dní

Redakcia | 10.01.2017 00:00 Začínajúce firmy majú novú možnosť ako podnikať

Od nového roka pribudla slovenským podnikateľom nová možnosť formy podnikania. Ide o takzvanú Jednoduchú spoločnosť na akcie (j.s.a.). Je určená najmä startupom, no výhodná môže byť aj pre ostatných začínajúcim podnikateľov. Takéto podnikanie by malo byť medzistupňom medzi akciovou spoločnosťou a spoločnosťou s ručením obmedzením. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »