Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Axa vyhlásila vojnu nekvalitnému predaju životného poistenia

Axa vyhlásila vojnu nekvalitnému predaju životného poistenia

Poisťovňa AXA upozorňuje, že ak sa slovenský a finančno-sprostredkovateľský sektor nevyvaruje chýb, objavia sa podobné problémy s dôverou v životné poistenie ako v západnej Európe. Misseling alebo prílišná komplikovanosť poistných produktov poznačili dôveru verejnosti v životné poistenie.

„Životné poistenie je na Slovensku relatívne nový produkt. Zatiaľ neprešlo celým svojim cyklom, takže klienti neotestovali všetky jeho vlastnosti,“ hovorí Vladimír Masár prezident spoločnosti Deloitte. „Je možné, že sa i na Slovensku objavia podobné problémy, ako v západnej Európe. Niektoré prípady nespokojných klientov skončili negatívnou medializáciou  a naštrbenou dôverou v produkt životného poistenia,“ dopĺňa Martin Vogl generálny riaditeľ poisťovne AXA pre ČR a SR.

Poisťovňa AXA preto vyhlásila preventívnu vojnu proti možným budúcim škodám a rozvinutiu problémov na Slovensku a v Česku. Poisťovňa si nechala u poradenskej spoločnosti Deloitte vypracovať na základe skúseností so zahraničných trhov štandardy kvality produktu životného poistenia. Výsledkom je deväť odporúčaní, ktoré by mala zodpovedná poisťovňa dodržiavať. Obsahujú napríklad odporúčanie ako odmeňovať svojich distribučných partnerov, alebo ako informovať klientov.

Spoločnosť Deloitte definovala tri základné problémy v životnom poistení. Sú nimi: krátka životnosť nových poistných zmlúv, príliš zložité produkty s neprehľadnými poplatkami a nesúlad ponúkaných životných poistiek s potrebami klienta.

Krátka životnosť je výsledkom prepoisťovania klienta po vyplatení provízie od poisťovne. Škodný je tak klient i poisťovňa. Zložitosť zmlúv a neprehľadné poplatky spôsobujú, že klienti často nevedia, čo podpisujú a k čomu sa zaväzujú, čo môže vyústiť do ich sklamania. A nesúlad medzi uzatvorenou poistkou a skutočnou potrebou klienta môže viesť k rozčarovaniu pri riešení poistnej udalosti.

Výsledkom je nedôvera v produkt životného poistenia a s tým súvisiaci pokles trhu. Životné poistenie má pritom na Slovensku stále veľkú perspektívu na rozvoj. Slováci platia za životné poistky päť krát menej ako Nemci alebo Rakúšania. No, rozvinutiu tohto potenciálu môžu zabrániť spomenuté problémy.

Kľúčovým prvkom v prekonaní týchto nástrah je  kvalita predaja životného poistenia. „Životné poistenie si klienti málokedy kupujú a vyberajú sami, obvykle im ho predá finančný poradca. Poisťovne súťažia výškou provízie a parametrami životného poistenia u distribútorov, nie u konečných zákazníkov. Netransparentné praktiky ako počiatočné jednotky u investičného životného poistenia alebo drahé špeciálne pripoistenia pomáhajú poisťovniam hradiť náklady na distribúciu, ale neprospievajú konečnému zákazníkovi,“ vysvetľuje riaditeľ poradenských služieb pre poisťovníctvo v spoločnosti Deloitte Karel Veselý.

Deloitte v spolupráci s agentúrou STEM/MARK realizoval v máji tohto roku prieskum, z ktorého vyplynulo, že slovenskí zákazníci sú so životným poistením relatívne spokojní. Vyjadrilo sa tak až 79 percent opytovaných Slovákov. Medzi ostatné závery prieskumu patria:

  • Objektívnosť a nestrannosť ponuky – Z pohľadu objektívnosti ponúkaného riešenia boli polarizované názory na služby poskytované nezávislými finančnými poradcami (35 percent respondentov bolo rozhodne spokojných, čo bol najlepší výsledok z obchodných kanálov, ale na rozdiel tomu bolo celých 25 percent skôr alebo rozhodne nespokojných – čo bol naopak najhorší výsledok). V prípade zástupcov poisťovní a bankových poradcov bola väčšina klientov skôr spokojná (52 percent, resp. 49 percent);
  • Zohľadnenie potrieb klienta – Jedným zo zásadných výsledkov štúdie bolo, že zohľadnenie potrieb klienta hrá výraznú rolu pri rozhodovaní či si klient životné poistenie uzavrie alebo nie. 50 percent respondentov, ktorí si životné poistenie neuzavreli, sa vyjadrilo, že neboli zohľadnené ich skutočné potreby. Naopak 96 percent klientov, ktorí životné poistenie nakoniec uzavreli, deklaruje, že uzatvorené poistenie zodpovedá ich životným potrebám;
  • Provízia za poradenstvo – Klienti, ktorí majú životné poistenie uzatvorené, sú ochotní za poradenstvo pri uzatváraní životného poistenia zaplatiť v priemere 12 eur. Len 13 percent z nich by zaplatilo viac ako 20 eur. Klienti, ktorým bolo životné poistenie ponúkané neúspešne, by zaplatili v priemere len 6 eur;
  • Zrozumiteľnosť ponuky – Celých 91 percent respondentov označilo vysvetlenie podmienok životného poistenia za rozhodne alebo skôr zrozumiteľné.
  • Sprostredkovateľ životného poistenia – Najčastejšie respondentom ponúkol životné poistenie zástupca poisťovne (57 percent), v ostatných prípadoch obvykle nezávislý finančný poradca (24 percent) alebo pracovník banky (19 percent). Úspešnosť uzatvárania poistení je mierne vyššie u zástupcov poisťovní, naopak mierne nižšie u pracovníkov bánk;
  • Profil klienta so životným poistením – S ponukou životného poistenia má skúsenosť 66 percent respondentov, avšak len 37 percent má životné poistenie skutočne uzatvorené; častejšie ide o respondentov s maturitou (42 percent z nich má životné poistenie) a absolventov vysokých škôl (59 percent); životné poistenie majú najčastejšie uzatvorené ľudia vo veku 30–44 rokov (54 percent respondentov);
  • Porovnanie miest a vidieka – Podiel respondentov s uzatvoreným životným poistením sa nelíši podľa veľkosti obce. Významný rozdiel je však v obchodných kanáloch, ktoré poistenie ponúkajú. V menších obciach je životné poistenie ponúkané prevažne zástupcami poisťovní (v obciach do 5 000 obyvateľov u 62 percent respondentov, v obciach do 20 000 obyvateľov u 66 percent). Vo väčších obciach sú všetky tri kanály viac vyrovnané (v obciach nad 100 000 obyvateľov bolo ponúknuté životné poistenie zástupcom poisťovne v 38 percent prípadov);
  • Porovnanie Slovenska a Česka – Pri porovnaní slovenského a českého trhu sú slovenskí klienti s ponúkanými službami spokojnejší (napríklad so zohľadnením potrieb klienta bolo spokojných 79 percent Slovákov, ale len 64 percent Čechov; s nestrannosťou poradcu bolo spokojných 79 percent Slovákov, ale len 66 percent Čechov). Slováci sú však ochotní zaplatiť za poradenstvo zhruba len polovičnú čiastku ako Česi (Slováci, ktorí si nakoniec životné poistenie uzatvorili, boli ochotní zaplatiť v priemere 12 eur, Česi 24 eur).

„Prieskum odhalil veľký rozpor medzi čiastkou, ktorú by bol ochotný zaplatiť finančnému poradcovi klient a ktorá je bežná na trhu ako provízia. Skutočná provízia je u dlhodobých zmlúv životného poistenia až 20-krát vyššia ako by bol v priemere ochotný zaplatiť slovenský či český zákazník,“ upozorňuje Peter Wright, partner Deloitte, ktorý vedie tím poskytujúci služby pre poisťovníctvo v Európe.

Klienti na slovenskom a českom trhu životného poistenia síce doteraz deklarovali spokojnosť a nevyvíjali dostatočný tlak na poisťovne, stále silnejšia regulácia a náročnejší klienti však nevyhnutne prinesú zmeny aj na týchto trhoch. Naše skúsenosti so zahraničia, napríklad z Veľkej Británie, Holandska alebo Nemecka to naznačujú,“ dodal P. Wright.

AXA napríklad pred dvomi rokmi ukončila spoluprácu so 160 distribučnými sieťami, ktoré považovala za nekvalitné. Toto rozhodnutie jej prinieslo výpadok v produkcii, ktorý sa jej ale podarilo nahradiť už po dvoch rokoch.  

Deväť oblastí štandardu kvality navrhnutých spoločnosťou Deloitte

1)     Pred uzavretím zmluvy poskytne poisťovňa klientom všetky informácie v zrozumiteľnej podobe. 

  • Klient by mal rozumieť produktu, ktorý si kupuje, jeho cene a poplatkom.
  • Klient by mal rozumieť, aký typ poradenstva od distribútora získava (nezávislé poradenstvo vs. Poradenstvo viazané iba na produkty jednej poisťovne).
  • Klient by si mal byť vedomý toho, ktorá poisťovňa produkt poskytuje.
  • Klient by mal dostať všetky relevantné informácie pred uzavretím poistenia.

 2)     Poisťovňa vždy vopred informuje klientov o všetkých dôležitých veciach v priebehu trvania zmluvy. 

  • Klient by mal rozumieť výkonnosti produktu
  • Klient by mal vedieť, čo má robiť v konkrétnych situáciách v priebehu celého obdobia trvania poistenia (ako možnosť zmien poistenia na základe vyvíjajúcich sa potrieb klienta).
  • Klient by mal rozumieť, ako sa dá poistenie zrušiť a aké to má dopady.
  • Klient by mal vedieť, akou formou môže žiadať poisťovňu alebo nezávislú autoritu o nápravu.

 3)    Pri poskytovaní poradenstva sú vždy rešpektované individuálne potreby klientov poisťovne. 

  • Potreby klientov musia byť identifikované a analyzované pred uzavretím poistenia (vrátane investičného rizikového profilu).
  • Produktová ponuka musí zodpovedať potrebám klienta.
  • Zmeny potrieb klienta sú pravidelne overované i v priebehu trvania poistenia.

 4)    Poisťovňa spolupracuje s distribútormi, ktorí sú odborne kvalifikovaní, správajú sa eticky a majú dobré meno na trhu. 

  • Poisťovňa si vyberá kvalifikovaných distribútorov s dobrou reputáciou na trhu a poskytuje im náležitú podporu.
  • Distribútori majú pozitívnu a primeranie dlhú históriu na trhu a predchádzajú neetickému správaniu.
  • Distribútori sú kvalifikovaní v oblastiach všeobecných znalostí, znalostí poistného trhu, konkrétnych produktov a etických predajných praktík.

5)    Spôsob odmeňovania distribútorov obsahuje nástroje proti neprípustným obchodným praktikám. 

  • Spôsob odmeňovania distribútorov obsahuje nástroje proti nevhodnému spôsobu predaja poistenia akými sú napríklad prepoisťovanie kmeňa alebo zavádzajúce produktové odporúčanie.

6)    Poisťovňa pravidelne monitoruje a kontroluje jej distribútorov. 

  • Poisťovňa pravidelne monitoruje a kontroluje obchodné praktiky distribútorov pomocou kombinácie vyhodnocovania indikátorov kvality predaja, overovania obchodného modelu distribútorov a aktívneho testovania obchodných praktík.

7)    Poisťovňa poskytuje jej klientom po celý čas vysoko kvalitnú starostlivosť.

  • Poisťovňa poskytuje klientom vysoký štandard služieb pri vybavovaní poistných udalostí, žiadostí o zmenu, zrušenie poistenia alebo pri riešení sťažností.
  • Poskytované služby musia zodpovedať minimálne úrovni, ktorá bola zákazníkovi sľúbená.

8)    Poisťovňa ponúka klientom férové produkty.

  • Produkty by mali byť navrhnuté tak, aby boli voči klientom jasné, transparentné, primerane flexibilné, aby boli schopné prispôsobiť sa potrebám klientov a ich cena bola férová.
  • Výkonnosť produktu musí odpovedať záväzkom uvedeným v obchodných materiáloch.

9)    Poisťovňa sa správa eticky.

  • Poisťovňa aktívne bráni neetickému správaniu alebo vzniku konfliktu záujmov, čo by mohlo viesť k zavádzajúcemu odporúčaniu pre jej klientov.
Axa vyhlásila vojnu nekvalitnému predaju životného poistenia

Axa vyhlásila vojnu nekvalitnému predaju životného poistenia >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Pavel Škriniar | 28.09.2016 00:00 Sú obavy o budúcnosť finančného sprostredkovania opodstatnené?

Najnovšia štatistika distribúcie poistenia v Európe ukazuje, že banky majú v niektorých krajinách dominantnú a v niektorých významnú úlohu pri predaji životného poistenia. Majú sa teda sprostredkovatelia obávať o svoje pozície na trhu? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jana Krčahová | 26.09.2016 00:00 Ako sa finančne pripraviť na krízové životné situácie

Sociálny systém na Slovensku nedokáže zabezpečiť ľudí v krízových životných situáciách, čo ukazujú aj štatistiky. Na Slovensku je 240 tisíc invalidných ľudí, priemerný dôchodok je 411 eur. Človek nevie ako, a ocitne v nepriaznivej finančnej či životnej situácii a vtedy vyhľadáva rôzne formy pomoci. Či už od štátu, u bankových a nebankových subjektov. Múdrejšie je zobrať zodpovednosť do vlastných rúk a zabezpečiť sa pred možnými rizikami vopred.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 21.09.2016 00:00 Jeseň je „sezónou“ detských úrazov

Podľa štatistík Ministerstva školstva SR došlo v minulom školskom roku v regionálnom školstve k viac ako 10 500 úrazom. Ich počet medziročne vzrástol o osem percent. Štatistiky potvrdzujú, že na úrazy sú náchylnejší chlapci – z desiatich úrazov na nich pripadá šesť. K úrazom najčastejšie dochádza na jeseň po návrate detí po prázdninách do školských lavíc.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

26.09.2016 13:38 Čitateľská poradňa: Môžem platiť poistné ku kreditnej karte v splátkach?

V spolupráci s mBank uverejňujeme seriál expertných poradní o bankových produktoch. Čitatelia môžu svoje otázky posielať na adresu redakcia@investujeme.sk. Odpovede mBank budeme následne zverejňovať v pravidelných intervaloch. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.09.2016 08:51 Finančně poradenské společností nefungují v klasickém MLM modelu

V souvislosti s kauzou spuštěnou dokumentem „Rada nad zlato“ a následným propuštěním tří zemských ředitelů OVB Allfinanz se nabízí otázka: Může být finanční poradenství v multilevelových společnostech kvalitní? Přinášíme názory šéfů největších finančně poradenských společností. Jako první se k otázce kvality v rámci MLM vyjádřil Petr Borkovec, generální ředitel a spolumajitel Partners Financial Services. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.09.2016 08:15 Finančně poradenské společnosti v 1. pol. 2016: Radost i zklamání

Finančně poradenský trh se dává do pohybu. Možným spouštěčem jsou státní zásahy. A výsledkem jsou rozdílné výsledky finančně poradenských společností. Některým se extrémně daří, jiné propadají. Kdo byl jedničkou na trhu a kdo rostl nejrychleji? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.09.2016 09:00 Petr Mikšíček: Bez předplacených provizí lidem nikdo neporadí

Proč by si měl klient finančního poradce předplácet poplatky u podílových fondů? „Poradce musí být zaplacen, a zároveň se musí jednat o řešení win-win, tedy výhodné i pro klienta,“ říká Petr Mikšíček, regionální ředitel společnosti Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

05.09.2016 09:42 Jak vyčistit finančně poradenský trh

Poslanci a senátoři jsou přesvědčeni, že chrání klienty finančních poradců. Regulace provizí ovšem nic nevyřeší, možná spíš naopak. Vyčistit trh by přitom mohlo být tak snadné! Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Peter Apolen | 21.09.2016 00:00 Jeseň je „sezónou“ detských úrazov

Podľa štatistík Ministerstva školstva SR došlo v minulom školskom roku v regionálnom školstve k viac ako 10 500 úrazom. Ich počet medziročne vzrástol o osem percent. Štatistiky potvrdzujú, že na úrazy sú náchylnejší chlapci – z desiatich úrazov na nich pripadá šesť. K úrazom najčastejšie dochádza na jeseň po návrate detí po prázdninách do školských lavíc.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 13.09.2016 00:00 Vďaka novým technológiám počet poistných podvodov neustále klesá

Nové technológie pomáhajú poisťovniam pri odhaľovaní poistných podvodov. Najväčšej poisťovni na trhu, Allianz – SP, sa vďaka darí znižovať počet pokusov o neoprávnené nárokovanie poistného plnenia. Najviac podozrivých prípadov je tradične pri poistení vozidiel. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 12.09.2016 00:00 Kedy sa havarijné poistenie firmám oplatí

Neviete sa rozhodnúť či havarijne poistiť firemné autá? Do úvahy treba brať úroveň rizika. Niektoré odvetvia, geografické oblasti a typy podnikania totiž prinášajú vyššie škody. Ak ale škodovosť na druhej strane stúpne nad istú hranicu, o riziko sa začne viac zaujímať poisťovňa a výsledkom môžu byť vyššie poistné sadzby. Dôležité je preto držať si škody pod kontrolou.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »