Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Autor: Ľuboslav Kačalka | 06.10.2010 02:01 | Kategórie: Banky | 0 komentárov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Počas trojročného pôsobenia zaznamenal inštitút bankového ombudsmana viac ako 2500 otázok nespokojných klientov. Len tretina podala aj oficiálny podnet, ostatným stačila osobná či telefonická rada. Ombudsmanka Eva Černá hovorí, že 80% spotrebiteľov bolo s riešením spokojných.

V 80% pozitívne vyriešených prípadov nájdeme aj jednoduchšie rady typu: v prípade problémov so splácaním úveru treba banku požiadať o zníženie splátok. Pätinu neúspešne ukončených konzultácii tvorili podľa Evy Černej zložité situácie, s ktorými sa už nedalo pohnúť: „Na začiatku pôsobenia bankového ombudsmana ľudia skúšali podať podania, s ktorými posledných 20 rokov neuspeli niekde inde. V mnohom sa týkali starých vkladných knižiek, ktoré už boli umorené a s ktorými sme nič nemohli robiť. Veľmi seriózne sme tieto podnety preverili, mnohé vkladné knižky siahali až do čias prvej republiky, takže pátrania boli zložité, ale bola to nesmierna zaujímavá práca.“

Banková ombudsmanka posudzuje podnety klientov z pohľadu dodržiavania Etického kódexu Slovenskej bankovej asociácie. Podľa vlastných slov je pre klienta užitočnejšia ako by bol finančný ombudsman, ktorého kreovanie plánovala predchádzajúca vláda. „Nás by to neohrozovalo, lebo štátny ombudsman by sa mohol pohybovať iba na hranici zákona, my máme k dispozícii etický kódex, vďaka ktorému sme schopní mnohé veci vyriešiť. Štátny ombudsman bude môcť povedať iba to, či banka porušila zákon. My sme asi ani raz nezistili, že by banka porušila zákon, s výnimkou pár prípadov, keď  neodpovedali v zákonne lehote. Mám pocit, že by nemohol urobiť ani to, čo by sme my urobili, pretože my sa môžeme prikrývať etickým kódexom a veľa vecí podchytiť a vyriešiť.“

Marcel Laznia zo Slovenskej bankovej asociácie sa domnieva, že štátny ombudsmana by bol viac formálny, nehovoriac o vysokých nákladoch: „Mal mať cez 40 zamestnancov, len pre ilustráciu, bankový ombudsman SBA má dva a pol zamestnanca.“  

Situácia si žiadajú ľudský prístup

Eva Černá hovorí, že banky sa nemusia riadiť jej odporúčaniami, zatiaľ sa však len v jednom prípade stalo, že banka rozhodla inak: „Snažíme sa s bankami komunikovať veľmi ľudsky. Sú ľudia, ktorí pochodili u nás a nepochodili vo svojej banke – v ich prípadoch bolo potrebné od začiatku žiadať veľmi individuálny prístup.“  

Najväčšiu skupinu (37%) tvorili podnety klientov z oblasti úverov. Druhou a treťou najpočetnejšou skupinou boli podnety z oblasti vkladov a bežných účtov (20%) a platobného styku a operácií s platobnými kartami (18%). Práve problémy s úvermi majú často fatálny dosah na klienta: „Som nesmierne spokojná, keď sa nám podarí vybojovať pre klienta zdanlivo neriešiteľný problém. V mnohých prípadoch ide o skutočne o ďalšiu existenciu človeka. Keď je nad niekým hrozba, že reálne príde o dom a nám sa podarí s bankou vykomunikovať nejaké ďalšie riešenie, tak to považujeme za víťazstvo.“

Keď sa inak nedá...

Nie všetky prípady však majú šťastný koniec. V takých situáciách hľadá Eva Černá spolu s klientom najmenej bolestivé riešenie. „Častokrát zastupujeme aj pozíciu psychológov. Je prirodzené, že keď sa človek postaví pred hotovú situáciu a má prísť o príbytok, tak je to ťažká rana. Síce v prvom kroku príde človek naozaj zlomený, ale keď spolu komunikujeme a je nad slnko jasnejšie, že sa musí stotožniť s tým, že svoje dlhy nemôže inak splatiť iba predaním svojho príbytku, tak sa naši klienti dokážu veľmi racionálne pozrieť na tento problém.“ A vtedy vďačne privítajú dobrú radu: „Častokrát ľudia nevedia, že môžu aj sami do tohto procesu zasiahnuť. Je lepšie predať si nehnuteľnosť sám s povolením banky – nemáme skúsenosť, že by to niekomu banka nepovolila. V takom prípade získa človek slušnejšie peniaze a vyplatí svoj dlh, ako keď to nebodaj prejde verejnou dražbou a na treťom kole verejnej dražby sa to predá s veľkou stratou.“

Viac finančného vzdelávania

Najväčším problémom spotrebiteľov je nízka finančná gramotnosť. „Poznatky, ktoré sme získali počas našej doterajšej praxe poukazujú na skutočnosť, že mnohé problémy klientov pramenia z nepochopenia fungovania finančných produktov a z nedostatku informácií, ako sa správať vo výnimočných situáciách. Preto sa chcem v novom funkčnom období zamerať aj na osvetu s cieľom podporiť zvyšovanie finančnej gramotnosti spotrebiteľa, “ uviedla Eva Černá. “Keďže väčšina podnetov, s ktorými sa klienti na nás obracajú sa týka úverov a problémom s ich nesplácaním, program osvety začíname vydaním Sprievodcu úverovými ťažkosťami spotrebiteľa.“

Marcel Laznia z SBA dopĺňa, že ide o súhrn základných pravidiel, ktorým sa klienti môžu riadiť pri vzniknutých problémoch s úvermi. Nasledovať by mali ďalšie brožúry. „Zaujímavosť je, že klienti si môžu na stránke pozrieť úverovú kalkulačku a približne si vypočítať nové splátky, ak budú chcieť s bankou rokovať o znížení splátok.“

Pozor na manželstvo!

V problémoch sa pomerne často ocitajú najmä mladé rodiny s deťmi. Stačí, ak manžel jedného dňa utečie z domu a jeho žena ani netuší o vzniknutých dlhoch: o tom, že muž už dávnejšie prestal platiť splátky, alebo, že si na svoje meno zobral menší úver, pri ktorom nie je potrebný súhlas partnera, ale dlžníkmi sú obaja.

Pozor si treba dávať aj pri rozvode. Súdne rozhodnutie o tom, že pokračovateľom úveru je manžel banke nemusí stačiť, nehovoriac o tom, že sa to ani nemá ako dozvedieť. Rozdelenie majetku a dlhov je preto potrebné zapracovať do úverovej zmluvy.

Keď ombudsmanka odmietne...

Pozrieme sa ešte na prácu bankovej ombudsmanky štatistickým pohľadom. Z celkového počtu 2500 konzultácií sa klienti rozhodli pre 850 oficiálnych podaní.

Pomerne veľká časť  podaní (39%) bola zamietnutá najčastejšie preto, že podávateľom nebola fyzická osoba, že podnet smeroval na poisťovňu, či nebankovú spoločnosť, na ktorú nemá bankový ombudsman dosah. Eva Černá však nemôže riešiť ani podnety týkajúce sa bánk, ktoré nie sú členmi Slovenskej bankovej asociácie, napríklad mBank. Inštitút ombudsmana musí odmietnuť prípady, ktoré už rieši súd a bez vybavenia budú sťažnosti klientov, ktorí svoj problém najskôr nereklamovali v banke.

V prospech klienta sa vyriešilo 13% podaní a v 37% prípadov sa nepreukázalo pochybenie banky.

Ombudsmanku volajte v stredu

Inštitút bankového ombudsmana pracuje pre klientov bánk každý pracovný deň, pre stránky má však vyhradenú stredu, v ostatné dni sa nedvíhajú telefóny – Eva Černá a ďalšie dve právničky vtedy študujú podnety a komunikujú s bankami.

Nespokojní klienti bánk by pri podnete nemali zabúdať na splnomocnenie pre bankovú ombudsmanku (je súčasťou tlačiva na internetovej stránke), bez neho banky o klientovi s ombudsmankou nemôžu komunikovať.

{insert name=getVideo id=#1653#}

Anketa

Ako vnímate činnosť bankového ombudsmana?

Reálne pomáha klientnom. (46%)
 
Má zviazané ruky. (11%)
 
Je to iba formálna inštitúcia. (43%)
 Spolu hlasovalo 35 čitateľov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 29.05.2015 00:00 Ako predísť (neoprávnenému) vybieleniu účtu počas dovolenky

Počas dovolenky sa väčšinou menia naše zvyklosti využívania online bankingu. Využívame verejné wifi siete. Prihlasujeme sa na cudzích zariadeniach. To všetko vytvára príležitosti pre podvodníkov, ktorí čakajú na každú chybu. Treba preto dodržiavať niekoľko zásad, ktoré slúžia ako prevencia pred vybielením bankového účtu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 28.05.2015 00:00 Viac ako polovica sťažností finančných klientov sa vlani týkala poisťovní

Finanční spotrebitelia sa vlani najviac sťažovali na praktiky komerčných poisťovní. Národná banka Slovenska zaregistrovala až 829 takýchto podaní, čo je viac ako polovica všetkých sťažností na finančné inštitúcie. Najväčším konkrétnym problémom bolo nepreplatenie poistného plnenia z PZP za poškodenie čelného skla na motorovom vozidle. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 29.05.2015 10:41

Peter Apolen | 27.05.2015 00:00 Chudobným zadarmo, ostatným za tri eurá – tak bude vyzerať bankový účet od budúceho roku

Vláda SR chce opäť zaviesť zvýhodnený bankových účet. Je to už jej tretí pokus. Aktivita je súčasťou takzvaného tretieho sociálneho balíka vládnej strany SMER-SD. Na zvýhodnený účet by mali mať nárok všetci. Najchudobnejší by ho mali mať zadarmo. Banky by to však malo stáť 70 mil. eur.  Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 27.05.2015 19:49

Pavel Škriniar | 20.05.2015 00:00 Rozhodnúť sa pre nižšiu alebo vyššiu splátky hypotéky?

Sedliacky rozum radí nastaviť si hypotéku na čo najkratšiu dobu a preplatiť tak na úrokoch banke čo najmenej. No napätý rodinný rozpočet sa tým stáva zraniteľný voči neplánovaným výdavkom a zároveň bráni tvorbe finančnej rezervy. Rozumnejšie je preto rozložiť si úver na dlhšie obdobie a znížiť si tak splátku. Rezervu, ktorá sa takto naakumuluje, možno koniec koncov použiť na mimoriadne splátky alebo predčasné splatenie úveru. Bonusom je pocit finančného bezpečia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 19.05.2015 00:00 Stále väčšiu úlohu v bankovom biznise budú hrať neúverové produkty

Úvery sú stále naďalej tým najdôležitejším bankovým produktom, no zákazníci budú mať stále väčší záujem aj o alternatívne služby. U domácností to bude správa aktív a u korporátnych klientov neúverové financovanie. Vyplýva to zo záverov štúdie Obchodné príležitosti pre banky v regióne SVE, ktorú vypracovala UniCredit Bank. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

29.05.2015 11:15 Najvyššie online prevody robia seniori

Najvyššie čiastky posielajú cez internet starší ľudia. Dôvodom je okrem iného fakt, že seniori si len postupne zvykajú platiť online aj za „drobnosti“.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

29.05.2015 09:00 Fio banka opäť znižuje úrokové sadzby na hypotékach

Fio banka už po druhýkrát v tomto roku znižuje úrokové sadzby na hypotékach. Aktuálne začínajú na 1,88 percente. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

28.05.2015 12:54 Požičiavame si radšej od príbuzných, ako od banky

Keď sa potrebujeme poradiť o financiách alebo si potrebujeme požičať peniaze, obrátime sa s prosbou o pôžičku najskôr na členov rodiny. Svoju finančnú situáciu rieši práve v rodinnom kruhu až 67% Slovákov a 45% z nás si radšej požičia od člena rodiny, akoby mal žiadať o pôžičku banku, či nebankovú spoločnosť.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

27.05.2015 11:43 Na hypotéku pre mladých bude mať od júla nárok menej ľudí

Už len koniec mája a jún majú žiadatelia o zvýhodnenú hypotéku pre mladých šancu na  štátnu dotáciu. Od júla sa totiž hranica príjmu pre žiadateľov opäť zníži a k zvýhodnenej hypotéke sa tak dostane menej ľudí. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.05.2015 10:35 Švajčiarsko spolupracuje pri odhaľovaní daňových podvodov

Švajčiarsko chce dokázať svoju ochotu spolupracovať pri odhaľovaní daňových podvodov. Zoznam podozrivých zahraničných vlastníkov účtov preto krajina zverejnila na internete. Ide o zmenu postoja krajiny, ktorá sa odhaleniu daňového tajomstva dlhodobo bránila.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 14.05.2015 00:00 Ako si nedať vybieliť účet: základné pravidlá

Blíži sa dovolenkové obdobie, počas ktorého klesá naša ostražitosť pri spravovaní peňazí cez internet. Často sa napríklad prihlasujeme do online bankingu v nezabezpečenom hotelovom wifi, či klikáme nerozvážne na podozrivé webové linky. Ako sa vyvarovať fatálnych chýb a nedať šancu lovcom hesiel:  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 19.05.2015 00:00 Stále väčšiu úlohu v bankovom biznise budú hrať neúverové produkty

Úvery sú stále naďalej tým najdôležitejším bankovým produktom, no zákazníci budú mať stále väčší záujem aj o alternatívne služby. U domácností to bude správa aktív a u korporátnych klientov neúverové financovanie. Vyplýva to zo záverov štúdie Obchodné príležitosti pre banky v regióne SVE, ktorú vypracovala UniCredit Bank. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 15.05.2015 00:00 Finanční klienti už nechcú len pasívne čakať na výnos

Šéf investičnej banky Saxo bank Pavel Drahotský odporúča začať pri obchodovaní s hmatateľnými aktívami, ako napríklad komoditami. Informácie o nich sa nájdu ľahšie a dá sa z nich lepšie zložiť patričná mozaika.  Na finančné trhy dnes podľa neho prichádza stále viac klientov nespokojných s výnosmi na tradičných bankových produktoch.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Pavel Škriniar | 20.05.2015 00:00 Rozhodnúť sa pre nižšiu alebo vyššiu splátky hypotéky?

Sedliacky rozum radí nastaviť si hypotéku na čo najkratšiu dobu a preplatiť tak na úrokoch banke čo najmenej. No napätý rodinný rozpočet sa tým stáva zraniteľný voči neplánovaným výdavkom a zároveň bráni tvorbe finančnej rezervy. Rozumnejšie je preto rozložiť si úver na dlhšie obdobie a znížiť si tak splátku. Rezervu, ktorá sa takto naakumuluje, možno koniec koncov použiť na mimoriadne splátky alebo predčasné splatenie úveru. Bonusom je pocit finančného bezpečia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »