Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Autor: Ľuboslav Kačalka | 06.10.2010 02:01 | Kategórie: Banky | 0 komentárov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Počas trojročného pôsobenia zaznamenal inštitút bankového ombudsmana viac ako 2500 otázok nespokojných klientov. Len tretina podala aj oficiálny podnet, ostatným stačila osobná či telefonická rada. Ombudsmanka Eva Černá hovorí, že 80% spotrebiteľov bolo s riešením spokojných.

V 80% pozitívne vyriešených prípadov nájdeme aj jednoduchšie rady typu: v prípade problémov so splácaním úveru treba banku požiadať o zníženie splátok. Pätinu neúspešne ukončených konzultácii tvorili podľa Evy Černej zložité situácie, s ktorými sa už nedalo pohnúť: „Na začiatku pôsobenia bankového ombudsmana ľudia skúšali podať podania, s ktorými posledných 20 rokov neuspeli niekde inde. V mnohom sa týkali starých vkladných knižiek, ktoré už boli umorené a s ktorými sme nič nemohli robiť. Veľmi seriózne sme tieto podnety preverili, mnohé vkladné knižky siahali až do čias prvej republiky, takže pátrania boli zložité, ale bola to nesmierna zaujímavá práca.“

Banková ombudsmanka posudzuje podnety klientov z pohľadu dodržiavania Etického kódexu Slovenskej bankovej asociácie. Podľa vlastných slov je pre klienta užitočnejšia ako by bol finančný ombudsman, ktorého kreovanie plánovala predchádzajúca vláda. „Nás by to neohrozovalo, lebo štátny ombudsman by sa mohol pohybovať iba na hranici zákona, my máme k dispozícii etický kódex, vďaka ktorému sme schopní mnohé veci vyriešiť. Štátny ombudsman bude môcť povedať iba to, či banka porušila zákon. My sme asi ani raz nezistili, že by banka porušila zákon, s výnimkou pár prípadov, keď  neodpovedali v zákonne lehote. Mám pocit, že by nemohol urobiť ani to, čo by sme my urobili, pretože my sa môžeme prikrývať etickým kódexom a veľa vecí podchytiť a vyriešiť.“

Marcel Laznia zo Slovenskej bankovej asociácie sa domnieva, že štátny ombudsmana by bol viac formálny, nehovoriac o vysokých nákladoch: „Mal mať cez 40 zamestnancov, len pre ilustráciu, bankový ombudsman SBA má dva a pol zamestnanca.“  

Situácia si žiadajú ľudský prístup

Eva Černá hovorí, že banky sa nemusia riadiť jej odporúčaniami, zatiaľ sa však len v jednom prípade stalo, že banka rozhodla inak: „Snažíme sa s bankami komunikovať veľmi ľudsky. Sú ľudia, ktorí pochodili u nás a nepochodili vo svojej banke – v ich prípadoch bolo potrebné od začiatku žiadať veľmi individuálny prístup.“  

Najväčšiu skupinu (37%) tvorili podnety klientov z oblasti úverov. Druhou a treťou najpočetnejšou skupinou boli podnety z oblasti vkladov a bežných účtov (20%) a platobného styku a operácií s platobnými kartami (18%). Práve problémy s úvermi majú často fatálny dosah na klienta: „Som nesmierne spokojná, keď sa nám podarí vybojovať pre klienta zdanlivo neriešiteľný problém. V mnohých prípadoch ide o skutočne o ďalšiu existenciu človeka. Keď je nad niekým hrozba, že reálne príde o dom a nám sa podarí s bankou vykomunikovať nejaké ďalšie riešenie, tak to považujeme za víťazstvo.“

Keď sa inak nedá...

Nie všetky prípady však majú šťastný koniec. V takých situáciách hľadá Eva Černá spolu s klientom najmenej bolestivé riešenie. „Častokrát zastupujeme aj pozíciu psychológov. Je prirodzené, že keď sa človek postaví pred hotovú situáciu a má prísť o príbytok, tak je to ťažká rana. Síce v prvom kroku príde človek naozaj zlomený, ale keď spolu komunikujeme a je nad slnko jasnejšie, že sa musí stotožniť s tým, že svoje dlhy nemôže inak splatiť iba predaním svojho príbytku, tak sa naši klienti dokážu veľmi racionálne pozrieť na tento problém.“ A vtedy vďačne privítajú dobrú radu: „Častokrát ľudia nevedia, že môžu aj sami do tohto procesu zasiahnuť. Je lepšie predať si nehnuteľnosť sám s povolením banky – nemáme skúsenosť, že by to niekomu banka nepovolila. V takom prípade získa človek slušnejšie peniaze a vyplatí svoj dlh, ako keď to nebodaj prejde verejnou dražbou a na treťom kole verejnej dražby sa to predá s veľkou stratou.“

Viac finančného vzdelávania

Najväčším problémom spotrebiteľov je nízka finančná gramotnosť. „Poznatky, ktoré sme získali počas našej doterajšej praxe poukazujú na skutočnosť, že mnohé problémy klientov pramenia z nepochopenia fungovania finančných produktov a z nedostatku informácií, ako sa správať vo výnimočných situáciách. Preto sa chcem v novom funkčnom období zamerať aj na osvetu s cieľom podporiť zvyšovanie finančnej gramotnosti spotrebiteľa, “ uviedla Eva Černá. “Keďže väčšina podnetov, s ktorými sa klienti na nás obracajú sa týka úverov a problémom s ich nesplácaním, program osvety začíname vydaním Sprievodcu úverovými ťažkosťami spotrebiteľa.“

Marcel Laznia z SBA dopĺňa, že ide o súhrn základných pravidiel, ktorým sa klienti môžu riadiť pri vzniknutých problémoch s úvermi. Nasledovať by mali ďalšie brožúry. „Zaujímavosť je, že klienti si môžu na stránke pozrieť úverovú kalkulačku a približne si vypočítať nové splátky, ak budú chcieť s bankou rokovať o znížení splátok.“

Pozor na manželstvo!

V problémoch sa pomerne často ocitajú najmä mladé rodiny s deťmi. Stačí, ak manžel jedného dňa utečie z domu a jeho žena ani netuší o vzniknutých dlhoch: o tom, že muž už dávnejšie prestal platiť splátky, alebo, že si na svoje meno zobral menší úver, pri ktorom nie je potrebný súhlas partnera, ale dlžníkmi sú obaja.

Pozor si treba dávať aj pri rozvode. Súdne rozhodnutie o tom, že pokračovateľom úveru je manžel banke nemusí stačiť, nehovoriac o tom, že sa to ani nemá ako dozvedieť. Rozdelenie majetku a dlhov je preto potrebné zapracovať do úverovej zmluvy.

Keď ombudsmanka odmietne...

Pozrieme sa ešte na prácu bankovej ombudsmanky štatistickým pohľadom. Z celkového počtu 2500 konzultácií sa klienti rozhodli pre 850 oficiálnych podaní.

Pomerne veľká časť  podaní (39%) bola zamietnutá najčastejšie preto, že podávateľom nebola fyzická osoba, že podnet smeroval na poisťovňu, či nebankovú spoločnosť, na ktorú nemá bankový ombudsman dosah. Eva Černá však nemôže riešiť ani podnety týkajúce sa bánk, ktoré nie sú členmi Slovenskej bankovej asociácie, napríklad mBank. Inštitút ombudsmana musí odmietnuť prípady, ktoré už rieši súd a bez vybavenia budú sťažnosti klientov, ktorí svoj problém najskôr nereklamovali v banke.

V prospech klienta sa vyriešilo 13% podaní a v 37% prípadov sa nepreukázalo pochybenie banky.

Ombudsmanku volajte v stredu

Inštitút bankového ombudsmana pracuje pre klientov bánk každý pracovný deň, pre stránky má však vyhradenú stredu, v ostatné dni sa nedvíhajú telefóny – Eva Černá a ďalšie dve právničky vtedy študujú podnety a komunikujú s bankami.

Nespokojní klienti bánk by pri podnete nemali zabúdať na splnomocnenie pre bankovú ombudsmanku (je súčasťou tlačiva na internetovej stránke), bez neho banky o klientovi s ombudsmankou nemôžu komunikovať.

{insert name=getVideo id=#1653#}

Anketa

Ako vnímate činnosť bankového ombudsmana?

Reálne pomáha klientnom. (46%)
 
Má zviazané ruky. (11%)
 
Je to iba formálna inštitúcia. (43%)
 Spolu hlasovalo 35 čitateľov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 21.01.2015 00:00 mBank spoplatňuje vedenie debetnej karty na neaktívnych účtoch

Len pred nedávnom mBbank novým klientom platila. Dnes chce neaktívnych zákazníkov naopak spoplatniť. Od 1. marci podmieňuje bezplatné využívanie debetnej karty minimálnou mesačnou transakciou 20 eur.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.01.2015 00:00 Zatiahne sa nebo nad hypotekárnym trhom? Analytici si myslia, že nie

Nami oslovení analytici utlmenie hypotekárneho trhu nateraz neočakávajú. Naopak niektorí predpokladajú, že úroky by mohli tento rok ešte poklesnúť. O znepokojenie sa však vlani postarala NBS, ktorá upravila podmienky trhu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 07.01.2015 00:00 Úroky na hypotékach klesli prvýkrát pod 3 %

Priemerná úroková sadzba na poskytnutých úveroch na bývanie sa dostala v novembri minulého roka po prvýkrát v histórii pod hranicu troch percent – na 2,81%. Banky totiž začali so spúšťaním predvianočných akcií a pád úrokov z predchádzajúcej časti roka pokračoval. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 10.12.2014 00:00 Ženy – banky ich ešte v hľadáčiku stále nemajú

Len málo slovenských bánk a poisťovní má produkt zameraný zvlášť na ženy. V zahraničí je pritom cieľová skupina, ktorá si vyžaduje zvláštnu pozornosť, či už ide vlastnosti produktu, marketing alebo formu distribúcie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 09.12.2014 00:00 M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

Pred nedávnom vzbudili pozornosť verejnosti odporúčania Národnej banky Slovenska pre banky v oblasti retailových úverov. Časť sa týka i spolupráce so sprostredkovateľmi, kde centrálna banka vyzýva komerčné banky, aby boli obozretné pri spolupráci so externými sprostredkovateľskými sieťami. Banky si majú sledovať rizikovosť obchodov, ktoré dohodli jednotlivé  spoločnosti a jednotlivé distribučné kanály. Celá správa »

Komentárov: 3 / 3 Posledný komentár: 25.01.2015 11:12Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

22.01.2015 13:41 V strednej a východnej Európe by tento rok malo rásť najmä firemné úverovanie

„V tomto roku by mali celkovo firemné úvery v strednej a východnej Európe vzrásť o 12,4 percenta. Miera rastu retailových úverov by mala predstavovať 5,4 percenta,“ povedala námestníčka riaditeľa pre strategické analýzy strednej a východnej Európy skupiny UniCredit Carmelina Carluzzo.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.01.2015 10:54 UniCredit Bank prebrala faktoringovú spoločsnoť Transfinance

UniCredit Bank uskutočnila akvizíciu spoločnosti Transfinance poskytovateľa prevádzkového financovania formou faktoringu tuzemských a zahraničných pohľadávok.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.01.2015 10:37 Banka Zuno je na predaj

Rakúska Raiffeisen Bank sa rozhodla kvôli ponúknuť Zuno na predaj. Rozhodnutie sa týka slovenskej aj českej pobočky. Dôvodom má byť vývoj na európskych bankových trhoch.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

14.01.2015 10:34 Za posledných päť rokov sa počet bezhotovostných platieb kartami zdvojnásobil

Výbery z bankomatov mierne klesli. Karta však už dávno nie je len platobný nástroj. Predovšetkým kreditné karty ponúkajú množstvo užitočných služieb, ktoré napríklad poistenie na zimnej lyžovačke.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

14.01.2015 10:15 Čo si predstavíme, keď sa povie ústretovosť finančnej inštitúcie

„Ústretová“ finančná inštitúcia najčastejšie, najmä u žien, evokuje ponuku najvýhodnejších produktov pre klienta (33% respondentov). Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Anketa

Do čoho ste investovali v roku 2014?

Podielové fondy. (55%)
 
Najmä akcie (12%)
 
Najmä dlhopisy (12%)
 
Najmä komodity (14%)
 
Bankové vklady (7%)
 Spolu hlasovalo 42 čitateľov

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 21.01.2015 00:00 mBank spoplatňuje vedenie debetnej karty na neaktívnych účtoch

Len pred nedávnom mBbank novým klientom platila. Dnes chce neaktívnych zákazníkov naopak spoplatniť. Od 1. marci podmieňuje bezplatné využívanie debetnej karty minimálnou mesačnou transakciou 20 eur.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »