Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie

xtb-logo
facebook-logo_1

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Autor: Ľuboslav Kačalka | 06.10.2010 02:01 | Kategórie: Banky | 0 komentárov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Počas trojročného pôsobenia zaznamenal inštitút bankového ombudsmana viac ako 2500 otázok nespokojných klientov. Len tretina podala aj oficiálny podnet, ostatným stačila osobná či telefonická rada. Ombudsmanka Eva Černá hovorí, že 80% spotrebiteľov bolo s riešením spokojných.

V 80% pozitívne vyriešených prípadov nájdeme aj jednoduchšie rady typu: v prípade problémov so splácaním úveru treba banku požiadať o zníženie splátok. Pätinu neúspešne ukončených konzultácii tvorili podľa Evy Černej zložité situácie, s ktorými sa už nedalo pohnúť: „Na začiatku pôsobenia bankového ombudsmana ľudia skúšali podať podania, s ktorými posledných 20 rokov neuspeli niekde inde. V mnohom sa týkali starých vkladných knižiek, ktoré už boli umorené a s ktorými sme nič nemohli robiť. Veľmi seriózne sme tieto podnety preverili, mnohé vkladné knižky siahali až do čias prvej republiky, takže pátrania boli zložité, ale bola to nesmierna zaujímavá práca.“

Banková ombudsmanka posudzuje podnety klientov z pohľadu dodržiavania Etického kódexu Slovenskej bankovej asociácie. Podľa vlastných slov je pre klienta užitočnejšia ako by bol finančný ombudsman, ktorého kreovanie plánovala predchádzajúca vláda. „Nás by to neohrozovalo, lebo štátny ombudsman by sa mohol pohybovať iba na hranici zákona, my máme k dispozícii etický kódex, vďaka ktorému sme schopní mnohé veci vyriešiť. Štátny ombudsman bude môcť povedať iba to, či banka porušila zákon. My sme asi ani raz nezistili, že by banka porušila zákon, s výnimkou pár prípadov, keď  neodpovedali v zákonne lehote. Mám pocit, že by nemohol urobiť ani to, čo by sme my urobili, pretože my sa môžeme prikrývať etickým kódexom a veľa vecí podchytiť a vyriešiť.“

Marcel Laznia zo Slovenskej bankovej asociácie sa domnieva, že štátny ombudsmana by bol viac formálny, nehovoriac o vysokých nákladoch: „Mal mať cez 40 zamestnancov, len pre ilustráciu, bankový ombudsman SBA má dva a pol zamestnanca.“  

Situácia si žiadajú ľudský prístup

Eva Černá hovorí, že banky sa nemusia riadiť jej odporúčaniami, zatiaľ sa však len v jednom prípade stalo, že banka rozhodla inak: „Snažíme sa s bankami komunikovať veľmi ľudsky. Sú ľudia, ktorí pochodili u nás a nepochodili vo svojej banke – v ich prípadoch bolo potrebné od začiatku žiadať veľmi individuálny prístup.“  

Najväčšiu skupinu (37%) tvorili podnety klientov z oblasti úverov. Druhou a treťou najpočetnejšou skupinou boli podnety z oblasti vkladov a bežných účtov (20%) a platobného styku a operácií s platobnými kartami (18%). Práve problémy s úvermi majú často fatálny dosah na klienta: „Som nesmierne spokojná, keď sa nám podarí vybojovať pre klienta zdanlivo neriešiteľný problém. V mnohých prípadoch ide o skutočne o ďalšiu existenciu človeka. Keď je nad niekým hrozba, že reálne príde o dom a nám sa podarí s bankou vykomunikovať nejaké ďalšie riešenie, tak to považujeme za víťazstvo.“

Keď sa inak nedá...

Nie všetky prípady však majú šťastný koniec. V takých situáciách hľadá Eva Černá spolu s klientom najmenej bolestivé riešenie. „Častokrát zastupujeme aj pozíciu psychológov. Je prirodzené, že keď sa človek postaví pred hotovú situáciu a má prísť o príbytok, tak je to ťažká rana. Síce v prvom kroku príde človek naozaj zlomený, ale keď spolu komunikujeme a je nad slnko jasnejšie, že sa musí stotožniť s tým, že svoje dlhy nemôže inak splatiť iba predaním svojho príbytku, tak sa naši klienti dokážu veľmi racionálne pozrieť na tento problém.“ A vtedy vďačne privítajú dobrú radu: „Častokrát ľudia nevedia, že môžu aj sami do tohto procesu zasiahnuť. Je lepšie predať si nehnuteľnosť sám s povolením banky – nemáme skúsenosť, že by to niekomu banka nepovolila. V takom prípade získa človek slušnejšie peniaze a vyplatí svoj dlh, ako keď to nebodaj prejde verejnou dražbou a na treťom kole verejnej dražby sa to predá s veľkou stratou.“

Viac finančného vzdelávania

Najväčším problémom spotrebiteľov je nízka finančná gramotnosť. „Poznatky, ktoré sme získali počas našej doterajšej praxe poukazujú na skutočnosť, že mnohé problémy klientov pramenia z nepochopenia fungovania finančných produktov a z nedostatku informácií, ako sa správať vo výnimočných situáciách. Preto sa chcem v novom funkčnom období zamerať aj na osvetu s cieľom podporiť zvyšovanie finančnej gramotnosti spotrebiteľa, “ uviedla Eva Černá. “Keďže väčšina podnetov, s ktorými sa klienti na nás obracajú sa týka úverov a problémom s ich nesplácaním, program osvety začíname vydaním Sprievodcu úverovými ťažkosťami spotrebiteľa.“

Marcel Laznia z SBA dopĺňa, že ide o súhrn základných pravidiel, ktorým sa klienti môžu riadiť pri vzniknutých problémoch s úvermi. Nasledovať by mali ďalšie brožúry. „Zaujímavosť je, že klienti si môžu na stránke pozrieť úverovú kalkulačku a približne si vypočítať nové splátky, ak budú chcieť s bankou rokovať o znížení splátok.“

Pozor na manželstvo!

V problémoch sa pomerne často ocitajú najmä mladé rodiny s deťmi. Stačí, ak manžel jedného dňa utečie z domu a jeho žena ani netuší o vzniknutých dlhoch: o tom, že muž už dávnejšie prestal platiť splátky, alebo, že si na svoje meno zobral menší úver, pri ktorom nie je potrebný súhlas partnera, ale dlžníkmi sú obaja.

Pozor si treba dávať aj pri rozvode. Súdne rozhodnutie o tom, že pokračovateľom úveru je manžel banke nemusí stačiť, nehovoriac o tom, že sa to ani nemá ako dozvedieť. Rozdelenie majetku a dlhov je preto potrebné zapracovať do úverovej zmluvy.

Keď ombudsmanka odmietne...

Pozrieme sa ešte na prácu bankovej ombudsmanky štatistickým pohľadom. Z celkového počtu 2500 konzultácií sa klienti rozhodli pre 850 oficiálnych podaní.

Pomerne veľká časť  podaní (39%) bola zamietnutá najčastejšie preto, že podávateľom nebola fyzická osoba, že podnet smeroval na poisťovňu, či nebankovú spoločnosť, na ktorú nemá bankový ombudsman dosah. Eva Černá však nemôže riešiť ani podnety týkajúce sa bánk, ktoré nie sú členmi Slovenskej bankovej asociácie, napríklad mBank. Inštitút ombudsmana musí odmietnuť prípady, ktoré už rieši súd a bez vybavenia budú sťažnosti klientov, ktorí svoj problém najskôr nereklamovali v banke.

V prospech klienta sa vyriešilo 13% podaní a v 37% prípadov sa nepreukázalo pochybenie banky.

Ombudsmanku volajte v stredu

Inštitút bankového ombudsmana pracuje pre klientov bánk každý pracovný deň, pre stránky má však vyhradenú stredu, v ostatné dni sa nedvíhajú telefóny – Eva Černá a ďalšie dve právničky vtedy študujú podnety a komunikujú s bankami.

Nespokojní klienti bánk by pri podnete nemali zabúdať na splnomocnenie pre bankovú ombudsmanku (je súčasťou tlačiva na internetovej stránke), bez neho banky o klientovi s ombudsmankou nemôžu komunikovať.

{insert name=getVideo id=#1653#}

Anketa

Ako vnímate činnosť bankového ombudsmana?

Reálne pomáha klientnom. (46%)
 
Má zviazané ruky. (10%)
 
Je to iba formálna inštitúcia. (44%)
 Spolu hlasovalo 39 čitateľov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 02.07.2015 00:00 Úroky na hypotékach klesli v máji na nové minimum

Máj priniesol nové rekordné minimum v cene financovania bývania. Priemerná sadzba nových úverov na bývanie dosiahla 2,51 percenta, čo je o zhruba desatinu percentuálneho bodu menej ako v predchádzajúcom mesiaci. Objem nových hypoték dosiahol v máji 458,9, čo je štyri percentá viac ako v apríli. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Pavel Škriniar | 25.06.2015 00:00 Nie ste spokojný s prvou ponukou hypotekárnej sadzby? Robíte správne

Banka vám pri hypotéke ponúka úrok, ktorý považujete za privysoký? Považujte ho iba za otvorenie debaty s ňou. Nad túto sadzbu sa totiž nedostanete. Ak sa bude počas diskusie meniť, tak už iba smerom nadol. Ako začať a čo napríklad treba spraviť?  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Chodelka | 19.06.2015 00:00 Rozvádzate sa? Poradíme vám, čo s hypotékou

Láska nie vždy vydrží naveky. City niekedy pominú a hoci podľa Štatistického úradu SR od roku 2006 počet rozvodov nepatrne klesá, stále končia takto až dve z piatich manželstiev. Často je okrem zranených citov navyše treba riešiť i spoločnú hypotéku. Málokto si môže po rozvoje môže dovoliť utiahnuť dovtedajšiu výšku splátky v pôvodnej výške. Na šťastie existuje niekoľko spôsobov ako sa privysokého úverového záväzku elegantne zbaviť.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 12.06.2015 00:00 Obavy NBS z rastúceho kreditného rizika sa zatiaľ nenapĺňajú

Národná banka Slovenska opäť konštatuje, že z vplyvu finančných sprostredkovateľov pri predaji retailových úverov vyplýva pre banky kreditné riziko. Urobila tak najnovšie v Správe o finančnej stabilite k máju 2015. Zároveň ale v rovnakom dokumente uvádza, že doteraz žiadne známky rastúceho rizika spojeného s úvermi domácnostiam nepozoruje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Pavel Škriniar | 11.06.2015 00:00 Ako si správne vybrat vkladový produkt

Úroky na vkladoch v bankách sa takmer dotýkajú nuly. Ešteže inflácia, ktorá je ešte nižšia, im necháva aspoň zvyšky dôstojnosti. Radíme podľa čoho sa rozhodnúť pri výbere vkladového produktu. Ako prekuknúť a nenaletieť zdanlivo výhodnejšej ponuke, ktorá sa snaží využiť medzery v znalostiach vo finančnej matematike.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

07.07.2015 10:41 Za nárastom bankových vkladov a úverov v máji stáli najmä firmy

V máji vzrástli vklady v bankách medziročne o päť percent. Objem úverov pokračuje vo vysokom raste, ktorý od začiatku roka dosahuje už 7,8 percenta. Ako pri vkladoch, tak i pri úveroch rastú firmy rýchlejšie ako domácnosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

06.07.2015 12:36 Grécko aktuálne: problémy s platením alebo výberom hotovosti nie sú

Slovenskí dovolenkári problémy s platením z Grécka nehlásia. Podľa štatistík ČSOB  využívajú platby kartou, prípadne platbu v hotovosti, ktorú si priniesli. Zo štatistík ČSOB vyplýva aj to, že Slováci si vyberali hotovosť v posledných dňoch aj z bankomatov, pričom limit stanovený pre domácich vo výške 60 eur bez problémov prekročili. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

02.07.2015 08:41 ČSOB Leasing kupuje VB Leasing SK

ČSOB Leasing získal sto percentný podiel v konkurenčnej spoločnosti VB Leasing SK. ČSOB Leasing si tak posilní svoje vedúce postavenie na trhu. Minulý rok predstavoval jeho trhový podiel 18,7 percenta. VB Leasing SK bol trhovou sedmičkou s podielom 5,5 percenta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

01.07.2015 10:11 Slovenská sporiteľňa vydáva hypotekárne záložné listy so sadzbou 1,20 %

Slovenská sporiteľňa dnes opäť začala s predajom hypotekárnych záložných listov určených pre verejnosť. Ich výhodou je garancia pevného výnosu a možnosť kedykoľvek ich zobchodovať a získať tak hotovosť.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

25.06.2015 12:14 Allianz - SP vstupuje na trh sprostredkovania hypoték

Allianz – Slovenská poisťovňa vstupuje na v súčasnosti atraktívny trh sprostredkovania hypoték. Ide o doplnenie jej portfólia predaja poistenia. Cieľom podľa spoločnosti je poskytovať klientom komplexnú službu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 02.07.2015 00:00 Úroky na hypotékach klesli v máji na nové minimum

Máj priniesol nové rekordné minimum v cene financovania bývania. Priemerná sadzba nových úverov na bývanie dosiahla 2,51 percenta, čo je o zhruba desatinu percentuálneho bodu menej ako v predchádzajúcom mesiaci. Objem nových hypoték dosiahol v máji 458,9, čo je štyri percentá viac ako v apríli. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Pavel Škriniar | 25.06.2015 00:00 Nie ste spokojný s prvou ponukou hypotekárnej sadzby? Robíte správne

Banka vám pri hypotéke ponúka úrok, ktorý považujete za privysoký? Považujte ho iba za otvorenie debaty s ňou. Nad túto sadzbu sa totiž nedostanete. Ak sa bude počas diskusie meniť, tak už iba smerom nadol. Ako začať a čo napríklad treba spraviť?  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »