Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

logo-hviezdne-byvanie_1


facebook-logo_1

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Autor: Ľuboslav Kačalka | 06.10.2010 02:01 | Kategórie: Banky | 0 komentárov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Počas trojročného pôsobenia zaznamenal inštitút bankového ombudsmana viac ako 2500 otázok nespokojných klientov. Len tretina podala aj oficiálny podnet, ostatným stačila osobná či telefonická rada. Ombudsmanka Eva Černá hovorí, že 80% spotrebiteľov bolo s riešením spokojných.

V 80% pozitívne vyriešených prípadov nájdeme aj jednoduchšie rady typu: v prípade problémov so splácaním úveru treba banku požiadať o zníženie splátok. Pätinu neúspešne ukončených konzultácii tvorili podľa Evy Černej zložité situácie, s ktorými sa už nedalo pohnúť: „Na začiatku pôsobenia bankového ombudsmana ľudia skúšali podať podania, s ktorými posledných 20 rokov neuspeli niekde inde. V mnohom sa týkali starých vkladných knižiek, ktoré už boli umorené a s ktorými sme nič nemohli robiť. Veľmi seriózne sme tieto podnety preverili, mnohé vkladné knižky siahali až do čias prvej republiky, takže pátrania boli zložité, ale bola to nesmierna zaujímavá práca.“

Banková ombudsmanka posudzuje podnety klientov z pohľadu dodržiavania Etického kódexu Slovenskej bankovej asociácie. Podľa vlastných slov je pre klienta užitočnejšia ako by bol finančný ombudsman, ktorého kreovanie plánovala predchádzajúca vláda. „Nás by to neohrozovalo, lebo štátny ombudsman by sa mohol pohybovať iba na hranici zákona, my máme k dispozícii etický kódex, vďaka ktorému sme schopní mnohé veci vyriešiť. Štátny ombudsman bude môcť povedať iba to, či banka porušila zákon. My sme asi ani raz nezistili, že by banka porušila zákon, s výnimkou pár prípadov, keď  neodpovedali v zákonne lehote. Mám pocit, že by nemohol urobiť ani to, čo by sme my urobili, pretože my sa môžeme prikrývať etickým kódexom a veľa vecí podchytiť a vyriešiť.“

Marcel Laznia zo Slovenskej bankovej asociácie sa domnieva, že štátny ombudsmana by bol viac formálny, nehovoriac o vysokých nákladoch: „Mal mať cez 40 zamestnancov, len pre ilustráciu, bankový ombudsman SBA má dva a pol zamestnanca.“  

Situácia si žiadajú ľudský prístup

Eva Černá hovorí, že banky sa nemusia riadiť jej odporúčaniami, zatiaľ sa však len v jednom prípade stalo, že banka rozhodla inak: „Snažíme sa s bankami komunikovať veľmi ľudsky. Sú ľudia, ktorí pochodili u nás a nepochodili vo svojej banke – v ich prípadoch bolo potrebné od začiatku žiadať veľmi individuálny prístup.“  

Najväčšiu skupinu (37%) tvorili podnety klientov z oblasti úverov. Druhou a treťou najpočetnejšou skupinou boli podnety z oblasti vkladov a bežných účtov (20%) a platobného styku a operácií s platobnými kartami (18%). Práve problémy s úvermi majú často fatálny dosah na klienta: „Som nesmierne spokojná, keď sa nám podarí vybojovať pre klienta zdanlivo neriešiteľný problém. V mnohých prípadoch ide o skutočne o ďalšiu existenciu človeka. Keď je nad niekým hrozba, že reálne príde o dom a nám sa podarí s bankou vykomunikovať nejaké ďalšie riešenie, tak to považujeme za víťazstvo.“

Keď sa inak nedá...

Nie všetky prípady však majú šťastný koniec. V takých situáciách hľadá Eva Černá spolu s klientom najmenej bolestivé riešenie. „Častokrát zastupujeme aj pozíciu psychológov. Je prirodzené, že keď sa človek postaví pred hotovú situáciu a má prísť o príbytok, tak je to ťažká rana. Síce v prvom kroku príde človek naozaj zlomený, ale keď spolu komunikujeme a je nad slnko jasnejšie, že sa musí stotožniť s tým, že svoje dlhy nemôže inak splatiť iba predaním svojho príbytku, tak sa naši klienti dokážu veľmi racionálne pozrieť na tento problém.“ A vtedy vďačne privítajú dobrú radu: „Častokrát ľudia nevedia, že môžu aj sami do tohto procesu zasiahnuť. Je lepšie predať si nehnuteľnosť sám s povolením banky – nemáme skúsenosť, že by to niekomu banka nepovolila. V takom prípade získa človek slušnejšie peniaze a vyplatí svoj dlh, ako keď to nebodaj prejde verejnou dražbou a na treťom kole verejnej dražby sa to predá s veľkou stratou.“

Viac finančného vzdelávania

Najväčším problémom spotrebiteľov je nízka finančná gramotnosť. „Poznatky, ktoré sme získali počas našej doterajšej praxe poukazujú na skutočnosť, že mnohé problémy klientov pramenia z nepochopenia fungovania finančných produktov a z nedostatku informácií, ako sa správať vo výnimočných situáciách. Preto sa chcem v novom funkčnom období zamerať aj na osvetu s cieľom podporiť zvyšovanie finančnej gramotnosti spotrebiteľa, “ uviedla Eva Černá. “Keďže väčšina podnetov, s ktorými sa klienti na nás obracajú sa týka úverov a problémom s ich nesplácaním, program osvety začíname vydaním Sprievodcu úverovými ťažkosťami spotrebiteľa.“

Marcel Laznia z SBA dopĺňa, že ide o súhrn základných pravidiel, ktorým sa klienti môžu riadiť pri vzniknutých problémoch s úvermi. Nasledovať by mali ďalšie brožúry. „Zaujímavosť je, že klienti si môžu na stránke pozrieť úverovú kalkulačku a približne si vypočítať nové splátky, ak budú chcieť s bankou rokovať o znížení splátok.“

Pozor na manželstvo!

V problémoch sa pomerne často ocitajú najmä mladé rodiny s deťmi. Stačí, ak manžel jedného dňa utečie z domu a jeho žena ani netuší o vzniknutých dlhoch: o tom, že muž už dávnejšie prestal platiť splátky, alebo, že si na svoje meno zobral menší úver, pri ktorom nie je potrebný súhlas partnera, ale dlžníkmi sú obaja.

Pozor si treba dávať aj pri rozvode. Súdne rozhodnutie o tom, že pokračovateľom úveru je manžel banke nemusí stačiť, nehovoriac o tom, že sa to ani nemá ako dozvedieť. Rozdelenie majetku a dlhov je preto potrebné zapracovať do úverovej zmluvy.

Keď ombudsmanka odmietne...

Pozrieme sa ešte na prácu bankovej ombudsmanky štatistickým pohľadom. Z celkového počtu 2500 konzultácií sa klienti rozhodli pre 850 oficiálnych podaní.

Pomerne veľká časť  podaní (39%) bola zamietnutá najčastejšie preto, že podávateľom nebola fyzická osoba, že podnet smeroval na poisťovňu, či nebankovú spoločnosť, na ktorú nemá bankový ombudsman dosah. Eva Černá však nemôže riešiť ani podnety týkajúce sa bánk, ktoré nie sú členmi Slovenskej bankovej asociácie, napríklad mBank. Inštitút ombudsmana musí odmietnuť prípady, ktoré už rieši súd a bez vybavenia budú sťažnosti klientov, ktorí svoj problém najskôr nereklamovali v banke.

V prospech klienta sa vyriešilo 13% podaní a v 37% prípadov sa nepreukázalo pochybenie banky.

Ombudsmanku volajte v stredu

Inštitút bankového ombudsmana pracuje pre klientov bánk každý pracovný deň, pre stránky má však vyhradenú stredu, v ostatné dni sa nedvíhajú telefóny – Eva Černá a ďalšie dve právničky vtedy študujú podnety a komunikujú s bankami.

Nespokojní klienti bánk by pri podnete nemali zabúdať na splnomocnenie pre bankovú ombudsmanku (je súčasťou tlačiva na internetovej stránke), bez neho banky o klientovi s ombudsmankou nemôžu komunikovať.

{insert name=getVideo id=#1653#}

Anketa

Ako vnímate činnosť bankového ombudsmana?

Reálne pomáha klientnom. (42%)
 
Má zviazané ruky. (13%)
 
Je to iba formálna inštitúcia. (45%)
 Spolu hlasovalo 31 čitateľov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Ministerstvo financií | 23.04.2014 00:00 Index bankových poplatkov stúpol najmä vďaka Tatra banke

Index retailových bankových poplatkov, ktorý zostavuje Ministerstvo financií na základe cenníkov bánk, od januára do marca 2014 mierne vzrástol. Je za tým Tatra banka, ktorá v marci zvýšila cenu balíkov. Okrem toho ale index klesal. J&T banka, Slovenská sporiteľňa, Unicredit a stavebná sporiteľňa Wüstenrot totiž išli s cenami nadol.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Dana Špacírová | 15.04.2014 00:00 Pokles cien realít by sa mohol už tento rok zastaviť

Hypotekárny trh prekonáva rekordy. Vo februári prelomil opäť rekord v sadzbe úverov, ktorá klesla na 3,61 percenta. A bol to len február. Počas silnejších mesiacov roka teda pravdepodne bude hranica opäť pokorená. No napriek čulému obchody s hypotékami, reality takýto stav nevykazujú. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 11.04.2014 00:00 Hypotéka mBank presvedčila transparentnosťou a možnosťou predčasného splatenia

Slovenská verejnosť dostala tento týždeň novú pomôcku v hľadaní najlepšieho finančného produktu. Fincentrum a Trend udelili spoločne ocenenie Hypotéka roka. Ide o prvý ročník. Cieľom organizátorov je pomôcť pri výbere finančných služieb. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 10.04.2014 13:39 Prvý ročník ocenenia Hypotéka roka: získala ho mBank

Fincentrum a týždenník TREND sa spojili, aby priniesli na trh produktové ocenenie, ktoré tu chýbalo. Transparentná metodika, odborná porota zložená nielen zo zástupcov organizátorov, ale predovšetkým odborníkov z porovnávacích portálov, reprezentantov akademickej sféry a organizácií venujúcich sa finančnému vzdelávaniu tvoria kvalitný základ pre vybudovanie prestížneho ocenenia Hypotéka roka.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 09.04.2014 00:00 P. Malo: BKS Bank sa nikdy nestane Goliášom slovenskej bankovej scény

BKS Bank patrí medzi najmenšie banky na Slovensku. No poskytuje jedny z najvyšších úrokových sadzieb na termínovaných vkladoch. Banka však nemá záujem na agresívnom raste a chce zostať flexibilným Dávidom. Na otázky investujeme.sk odpovedá vedúci BKS Bank Slovensko Peter Malo. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

23.04.2014 08:57 Kapitálová primeranosť bánk vlani vzrástla na 17,2 %

Kapitálová primeranosť slovenského bankového sektora sa vlani zvýšila až na 17,2 percenta. Je to hodnota vysoko prevyšujúca priemer eurozóny. „Vďaka tejto úrovni primeranosti vlastných zdrojov, ako aj schopnosti bánk generovať čisté úrokové príjmy, by bol bankový sektor odolný voči scenárom nepriaznivého vývoja v ekonomike a na finančných trhoch,“ konštatuje NBS vo svojej analýze minuloročného vývoja bankového sektora na Slovensku. Slovenské banky zvýšili i svoju ziskovosť. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.04.2014 10:03 Slováci sa nechcú vzdať hotovosti, nosia pri sebe priemerne 20 eur

Z prieskumu, ktorý realizovala agentúra Data Collect pre UniCredit Banka vypýval, že Slováci sa aj naďalej nemienia vzdať hotovostných platieb. V peňaženke so sebou nosia okolo 20 eur. Trend severných štátov, kde je hotovosť vnímaná ako prežitok, teda pre Slovákov podľa UniCreditu neplatí.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.04.2014 12:02 Ako nakupujeme počas Veľkej noci

Zásobíme sa liekmi, kupujeme knihy, dovolenku končíme už v pondelok. Aj takéto netradičné zistenia prezrádzajú o Slovákoch veľkonočné nákupné zvyklosti. Pozrite sa na tie najzaujímavejšie, ktoré sme objavili. Inšpiráciou bolo 280 000 platieb kartou klientov Sberbank Slovensko počas vlaňajších sviatkov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.04.2014 11:59 Slováci si podľa prieskumu požičiavajú stále viac na bežné výdavky

Dnes sme presvedčení, že sa k úverom dostaneme jednoduchšie, ale vôľa požičať si je menšia, ako tomu bolo pred polrokom. Veríme, že tento rok bude pozitívnejší, no v míňaní sme opatrní.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

16.04.2014 13:36 Europarlament schválil základné bankové účty

Smernica sprehľadňuje štruktúru poplatkov a úrokových sadzieb platobných účtov a umožňuje tak klientom, aby si ľahko porovnali ponuky rôznych bánk. Zavádza pre banky i povinnosť poskytovať základný účet. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Dana Špacírová | 15.04.2014 00:00 Pokles cien realít by sa mohol už tento rok zastaviť

Hypotekárny trh prekonáva rekordy. Vo februári prelomil opäť rekord v sadzbe úverov, ktorá klesla na 3,61 percenta. A bol to len február. Počas silnejších mesiacov roka teda pravdepodne bude hranica opäť pokorená. No napriek čulému obchody s hypotékami, reality takýto stav nevykazujú. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 09.04.2014 00:00 P. Malo: BKS Bank sa nikdy nestane Goliášom slovenskej bankovej scény

BKS Bank patrí medzi najmenšie banky na Slovensku. No poskytuje jedny z najvyšších úrokových sadzieb na termínovaných vkladoch. Banka však nemá záujem na agresívnom raste a chce zostať flexibilným Dávidom. Na otázky investujeme.sk odpovedá vedúci BKS Bank Slovensko Peter Malo. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 11.04.2014 00:00 Hypotéka mBank presvedčila transparentnosťou a možnosťou predčasného splatenia

Slovenská verejnosť dostala tento týždeň novú pomôcku v hľadaní najlepšieho finančného produktu. Fincentrum a Trend udelili spoločne ocenenie Hypotéka roka. Ide o prvý ročník. Cieľom organizátorov je pomôcť pri výbere finančných služieb. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 10.04.2014 13:39 Prvý ročník ocenenia Hypotéka roka: získala ho mBank

Fincentrum a týždenník TREND sa spojili, aby priniesli na trh produktové ocenenie, ktoré tu chýbalo. Transparentná metodika, odborná porota zložená nielen zo zástupcov organizátorov, ale predovšetkým odborníkov z porovnávacích portálov, reprezentantov akademickej sféry a organizácií venujúcich sa finančnému vzdelávaniu tvoria kvalitný základ pre vybudovanie prestížneho ocenenia Hypotéka roka.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »