Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie

xtb-logo
facebook-logo_1

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Autor: Ľuboslav Kačalka | 06.10.2010 02:01 | Kategórie: Banky | 0 komentárov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Počas trojročného pôsobenia zaznamenal inštitút bankového ombudsmana viac ako 2500 otázok nespokojných klientov. Len tretina podala aj oficiálny podnet, ostatným stačila osobná či telefonická rada. Ombudsmanka Eva Černá hovorí, že 80% spotrebiteľov bolo s riešením spokojných.

V 80% pozitívne vyriešených prípadov nájdeme aj jednoduchšie rady typu: v prípade problémov so splácaním úveru treba banku požiadať o zníženie splátok. Pätinu neúspešne ukončených konzultácii tvorili podľa Evy Černej zložité situácie, s ktorými sa už nedalo pohnúť: „Na začiatku pôsobenia bankového ombudsmana ľudia skúšali podať podania, s ktorými posledných 20 rokov neuspeli niekde inde. V mnohom sa týkali starých vkladných knižiek, ktoré už boli umorené a s ktorými sme nič nemohli robiť. Veľmi seriózne sme tieto podnety preverili, mnohé vkladné knižky siahali až do čias prvej republiky, takže pátrania boli zložité, ale bola to nesmierna zaujímavá práca.“

Banková ombudsmanka posudzuje podnety klientov z pohľadu dodržiavania Etického kódexu Slovenskej bankovej asociácie. Podľa vlastných slov je pre klienta užitočnejšia ako by bol finančný ombudsman, ktorého kreovanie plánovala predchádzajúca vláda. „Nás by to neohrozovalo, lebo štátny ombudsman by sa mohol pohybovať iba na hranici zákona, my máme k dispozícii etický kódex, vďaka ktorému sme schopní mnohé veci vyriešiť. Štátny ombudsman bude môcť povedať iba to, či banka porušila zákon. My sme asi ani raz nezistili, že by banka porušila zákon, s výnimkou pár prípadov, keď  neodpovedali v zákonne lehote. Mám pocit, že by nemohol urobiť ani to, čo by sme my urobili, pretože my sa môžeme prikrývať etickým kódexom a veľa vecí podchytiť a vyriešiť.“

Marcel Laznia zo Slovenskej bankovej asociácie sa domnieva, že štátny ombudsmana by bol viac formálny, nehovoriac o vysokých nákladoch: „Mal mať cez 40 zamestnancov, len pre ilustráciu, bankový ombudsman SBA má dva a pol zamestnanca.“  

Situácia si žiadajú ľudský prístup

Eva Černá hovorí, že banky sa nemusia riadiť jej odporúčaniami, zatiaľ sa však len v jednom prípade stalo, že banka rozhodla inak: „Snažíme sa s bankami komunikovať veľmi ľudsky. Sú ľudia, ktorí pochodili u nás a nepochodili vo svojej banke – v ich prípadoch bolo potrebné od začiatku žiadať veľmi individuálny prístup.“  

Najväčšiu skupinu (37%) tvorili podnety klientov z oblasti úverov. Druhou a treťou najpočetnejšou skupinou boli podnety z oblasti vkladov a bežných účtov (20%) a platobného styku a operácií s platobnými kartami (18%). Práve problémy s úvermi majú často fatálny dosah na klienta: „Som nesmierne spokojná, keď sa nám podarí vybojovať pre klienta zdanlivo neriešiteľný problém. V mnohých prípadoch ide o skutočne o ďalšiu existenciu človeka. Keď je nad niekým hrozba, že reálne príde o dom a nám sa podarí s bankou vykomunikovať nejaké ďalšie riešenie, tak to považujeme za víťazstvo.“

Keď sa inak nedá...

Nie všetky prípady však majú šťastný koniec. V takých situáciách hľadá Eva Černá spolu s klientom najmenej bolestivé riešenie. „Častokrát zastupujeme aj pozíciu psychológov. Je prirodzené, že keď sa človek postaví pred hotovú situáciu a má prísť o príbytok, tak je to ťažká rana. Síce v prvom kroku príde človek naozaj zlomený, ale keď spolu komunikujeme a je nad slnko jasnejšie, že sa musí stotožniť s tým, že svoje dlhy nemôže inak splatiť iba predaním svojho príbytku, tak sa naši klienti dokážu veľmi racionálne pozrieť na tento problém.“ A vtedy vďačne privítajú dobrú radu: „Častokrát ľudia nevedia, že môžu aj sami do tohto procesu zasiahnuť. Je lepšie predať si nehnuteľnosť sám s povolením banky – nemáme skúsenosť, že by to niekomu banka nepovolila. V takom prípade získa človek slušnejšie peniaze a vyplatí svoj dlh, ako keď to nebodaj prejde verejnou dražbou a na treťom kole verejnej dražby sa to predá s veľkou stratou.“

Viac finančného vzdelávania

Najväčším problémom spotrebiteľov je nízka finančná gramotnosť. „Poznatky, ktoré sme získali počas našej doterajšej praxe poukazujú na skutočnosť, že mnohé problémy klientov pramenia z nepochopenia fungovania finančných produktov a z nedostatku informácií, ako sa správať vo výnimočných situáciách. Preto sa chcem v novom funkčnom období zamerať aj na osvetu s cieľom podporiť zvyšovanie finančnej gramotnosti spotrebiteľa, “ uviedla Eva Černá. “Keďže väčšina podnetov, s ktorými sa klienti na nás obracajú sa týka úverov a problémom s ich nesplácaním, program osvety začíname vydaním Sprievodcu úverovými ťažkosťami spotrebiteľa.“

Marcel Laznia z SBA dopĺňa, že ide o súhrn základných pravidiel, ktorým sa klienti môžu riadiť pri vzniknutých problémoch s úvermi. Nasledovať by mali ďalšie brožúry. „Zaujímavosť je, že klienti si môžu na stránke pozrieť úverovú kalkulačku a približne si vypočítať nové splátky, ak budú chcieť s bankou rokovať o znížení splátok.“

Pozor na manželstvo!

V problémoch sa pomerne často ocitajú najmä mladé rodiny s deťmi. Stačí, ak manžel jedného dňa utečie z domu a jeho žena ani netuší o vzniknutých dlhoch: o tom, že muž už dávnejšie prestal platiť splátky, alebo, že si na svoje meno zobral menší úver, pri ktorom nie je potrebný súhlas partnera, ale dlžníkmi sú obaja.

Pozor si treba dávať aj pri rozvode. Súdne rozhodnutie o tom, že pokračovateľom úveru je manžel banke nemusí stačiť, nehovoriac o tom, že sa to ani nemá ako dozvedieť. Rozdelenie majetku a dlhov je preto potrebné zapracovať do úverovej zmluvy.

Keď ombudsmanka odmietne...

Pozrieme sa ešte na prácu bankovej ombudsmanky štatistickým pohľadom. Z celkového počtu 2500 konzultácií sa klienti rozhodli pre 850 oficiálnych podaní.

Pomerne veľká časť  podaní (39%) bola zamietnutá najčastejšie preto, že podávateľom nebola fyzická osoba, že podnet smeroval na poisťovňu, či nebankovú spoločnosť, na ktorú nemá bankový ombudsman dosah. Eva Černá však nemôže riešiť ani podnety týkajúce sa bánk, ktoré nie sú členmi Slovenskej bankovej asociácie, napríklad mBank. Inštitút ombudsmana musí odmietnuť prípady, ktoré už rieši súd a bez vybavenia budú sťažnosti klientov, ktorí svoj problém najskôr nereklamovali v banke.

V prospech klienta sa vyriešilo 13% podaní a v 37% prípadov sa nepreukázalo pochybenie banky.

Ombudsmanku volajte v stredu

Inštitút bankového ombudsmana pracuje pre klientov bánk každý pracovný deň, pre stránky má však vyhradenú stredu, v ostatné dni sa nedvíhajú telefóny – Eva Černá a ďalšie dve právničky vtedy študujú podnety a komunikujú s bankami.

Nespokojní klienti bánk by pri podnete nemali zabúdať na splnomocnenie pre bankovú ombudsmanku (je súčasťou tlačiva na internetovej stránke), bez neho banky o klientovi s ombudsmankou nemôžu komunikovať.

{insert name=getVideo id=#1653#}

Anketa

Ako vnímate činnosť bankového ombudsmana?

Reálne pomáha klientnom. (46%)
 
Má zviazané ruky. (10%)
 
Je to iba formálna inštitúcia. (44%)
 Spolu hlasovalo 39 čitateľov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 28.08.2015 00:00 Vláda schválila zverejňovanie provízii sprostredkovateľov pri predaji hypoték

Vláda SR schválila povinnosť finančných sprostredkovateľov informovať o výške provízií prijímanej od bánk. Medzi ďalšími zmenami je povinnosť bánk prísnejšie preverovať bonitu žiadateľov o úver. Novela chce zvýšiť i informačný štandard klientov – napríklad lepším prehľadom o zaplatených úrokoch a výške umorenej istiny.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 27.08.2015 00:00 Na hypotekárnom boome sa vezú i médiá. Banky masívne investujú do reklamy

Reklamy na hypotéky tento rok valcujú médiá. Za prvý polrok obsadili inzertný priestor v takmer dvojnásobnej hodnote ako v rovnakom období vlani. Až 85 percent z reklamných rozpočtov smeruje do televízií. Z printových médií lovia banky budúcich klientov najmä cez Nový čas a Trend. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.08.2015 00:00 Ako naučiť deti hospodáriť s peniazmi - napomôže vreckové

Rodičia sa v istom veku dieťaťa dostanú do dilemy, ako priblížiť potomkovi hodnotu peňazí a ako ho naučiť s nimi hospodáriť. Hoci je dôležitá i teória a vysvetľovanie, nič nenahradí osobnú skúsenosť. Psychológia preto radia dávať deťom pravidelné vreckové vo vopred dohodnutej výške. V neskoršom veku môže vreckové nadobudnúť formu bankového prevodu na účet mladého človeka. Tú sa už okrem správy rozpočtu učí i orientovať vo finančných produktoch. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jakub Straka | 19.08.2015 00:00 Ktorý podnikateľský účet si vybrať

Začínajúci podnikatelia sú často zmätení širokou ponukou bankových produktov pre firmy a buď nemajú dosť času alebo si ich nedokážu kompetentne porovnať. investujeme.sk preto realizovalo prieskum aktuálnej ponuky komerčných bánk. Do článku sme vybrali päť účtov, ktoré by mohli najviac vyhovieť najčastejším potrebám podnikateľov.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 14.08.2015 00:00 Jún priniesol nový rekord v objeme nových úverov na bývanie

Júnové výsledky hypotekárneho trhu v plnej miere vykompenzovali prekvapivo nízky objem poskytnutých úverov v máji. Banky v šiestom mesiaci tohto roka poskytli klientom na bývanie vyše 549 miliónov eur, čo je najviac v doterajšej histórii hypotekárneho trhu na Slovensku. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

27.08.2015 11:19 Vláda odhlasovala účet zadarmo

Slováci s nižšími príjmami by mali mať už od budúceho roka nárok na bankový účet zadarmo. Odhlasovala to Vláda SR. Účet bude poskytovať všetky štandardné služby, ktoré sú dnes súčasťou spoplatnených balíkov.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

27.08.2015 11:08 Slováci sa v zahraničí čoraz viac spoliehajú na výbery z bankomatov

Slováci na výlete v zahraničí vyberajú z bankomatov čoraz viac peňazí. Ukazujú to údaje Sberbank Slovensko. Klienti Sberbank Slovensko si v júli z bankomatov za hranicami Slovenska vybrali 2,12 milióna eur. V júli minulého roka to pritom bolo 1,17 milióna eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.08.2015 09:58 VÚB dáva možnosť šikovným študentom

VÚB opäť otvára svoje brány študentom, aby si v rámci projektu Stážuj a pracuj vyskúšali svoje vedomosti v praxi a možno odštartovali svoju kariéru. Prihlásiť sa môžu študenti vyšších ročníkov ekonómie, práva, IT, matematiky a fyziky, a to do 11. septembra.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

25.08.2015 09:44 Slovenská sporiteľňa financuje projekt Twin City

Slovenská sporiteľňa podpísala úverovú zmluvu na financovanie výstavby administratívnej budovy Twin City A v Bratislave. Banka poskytne developerskej spoločnosti HB Reavis úver v celkovej výške 27 miliónov eur. Prvá budova projektu Twin City prinesie už na jeseň 2015 na trh spolu takmer 16-tisíc metrov štvorcových kancelárskych priestorov najvyššej kvality.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

25.08.2015 09:32 Mimoriadne splátky áno. Ale kedy a v akej výške?

Jedna z prvých otázok, ktorú kladú budúci hypodlžníci banke, sa týka mimoriadnych splátok a predčasného splatenia dlhu. Skrátka nechcú byť zbytočne dlho alebo veľa dlžní. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 20.08.2015 00:00 Ako naučiť deti hospodáriť s peniazmi - napomôže vreckové

Rodičia sa v istom veku dieťaťa dostanú do dilemy, ako priblížiť potomkovi hodnotu peňazí a ako ho naučiť s nimi hospodáriť. Hoci je dôležitá i teória a vysvetľovanie, nič nenahradí osobnú skúsenosť. Psychológia preto radia dávať deťom pravidelné vreckové vo vopred dohodnutej výške. V neskoršom veku môže vreckové nadobudnúť formu bankového prevodu na účet mladého človeka. Tú sa už okrem správy rozpočtu učí i orientovať vo finančných produktoch. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jakub Straka | 19.08.2015 00:00 Ktorý podnikateľský účet si vybrať

Začínajúci podnikatelia sú často zmätení širokou ponukou bankových produktov pre firmy a buď nemajú dosť času alebo si ich nedokážu kompetentne porovnať. investujeme.sk preto realizovalo prieskum aktuálnej ponuky komerčných bánk. Do článku sme vybrali päť účtov, ktoré by mohli najviac vyhovieť najčastejším potrebám podnikateľov.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Dominika Ondrová | 13.08.2015 00:00 Priemerná zadĺženosť Slovákov vzrástla za rok o 12 %

Podľa najnovších údajov Národnej banky Slovenska sme mali ku koncu prvého polroka 2015 požičaných z bánk zhruba 18 mld. eur vo forme úverov na bývanie. Nejde však len o hypotekárne úvery, ale aj o iné úvery na nehnuteľnosti, či stavebné úvery a medziúvery stavebných sporiteľní. Do bánk sme však chodili aj kvôli spotrebiteľským úverom, ktoré si tiež ukrojili značnú časť úverového koláča.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 14.08.2015 00:00 Jún priniesol nový rekord v objeme nových úverov na bývanie

Júnové výsledky hypotekárneho trhu v plnej miere vykompenzovali prekvapivo nízky objem poskytnutých úverov v máji. Banky v šiestom mesiaci tohto roka poskytli klientom na bývanie vyše 549 miliónov eur, čo je najviac v doterajšej histórii hypotekárneho trhu na Slovensku. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »