Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Autor: Ľuboslav Kačalka | 06.10.2010 02:01 | Kategórie: Banky | 0 komentárov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Počas trojročného pôsobenia zaznamenal inštitút bankového ombudsmana viac ako 2500 otázok nespokojných klientov. Len tretina podala aj oficiálny podnet, ostatným stačila osobná či telefonická rada. Ombudsmanka Eva Černá hovorí, že 80% spotrebiteľov bolo s riešením spokojných.

V 80% pozitívne vyriešených prípadov nájdeme aj jednoduchšie rady typu: v prípade problémov so splácaním úveru treba banku požiadať o zníženie splátok. Pätinu neúspešne ukončených konzultácii tvorili podľa Evy Černej zložité situácie, s ktorými sa už nedalo pohnúť: „Na začiatku pôsobenia bankového ombudsmana ľudia skúšali podať podania, s ktorými posledných 20 rokov neuspeli niekde inde. V mnohom sa týkali starých vkladných knižiek, ktoré už boli umorené a s ktorými sme nič nemohli robiť. Veľmi seriózne sme tieto podnety preverili, mnohé vkladné knižky siahali až do čias prvej republiky, takže pátrania boli zložité, ale bola to nesmierna zaujímavá práca.“

Banková ombudsmanka posudzuje podnety klientov z pohľadu dodržiavania Etického kódexu Slovenskej bankovej asociácie. Podľa vlastných slov je pre klienta užitočnejšia ako by bol finančný ombudsman, ktorého kreovanie plánovala predchádzajúca vláda. „Nás by to neohrozovalo, lebo štátny ombudsman by sa mohol pohybovať iba na hranici zákona, my máme k dispozícii etický kódex, vďaka ktorému sme schopní mnohé veci vyriešiť. Štátny ombudsman bude môcť povedať iba to, či banka porušila zákon. My sme asi ani raz nezistili, že by banka porušila zákon, s výnimkou pár prípadov, keď  neodpovedali v zákonne lehote. Mám pocit, že by nemohol urobiť ani to, čo by sme my urobili, pretože my sa môžeme prikrývať etickým kódexom a veľa vecí podchytiť a vyriešiť.“

Marcel Laznia zo Slovenskej bankovej asociácie sa domnieva, že štátny ombudsmana by bol viac formálny, nehovoriac o vysokých nákladoch: „Mal mať cez 40 zamestnancov, len pre ilustráciu, bankový ombudsman SBA má dva a pol zamestnanca.“  

Situácia si žiadajú ľudský prístup

Eva Černá hovorí, že banky sa nemusia riadiť jej odporúčaniami, zatiaľ sa však len v jednom prípade stalo, že banka rozhodla inak: „Snažíme sa s bankami komunikovať veľmi ľudsky. Sú ľudia, ktorí pochodili u nás a nepochodili vo svojej banke – v ich prípadoch bolo potrebné od začiatku žiadať veľmi individuálny prístup.“  

Najväčšiu skupinu (37%) tvorili podnety klientov z oblasti úverov. Druhou a treťou najpočetnejšou skupinou boli podnety z oblasti vkladov a bežných účtov (20%) a platobného styku a operácií s platobnými kartami (18%). Práve problémy s úvermi majú často fatálny dosah na klienta: „Som nesmierne spokojná, keď sa nám podarí vybojovať pre klienta zdanlivo neriešiteľný problém. V mnohých prípadoch ide o skutočne o ďalšiu existenciu človeka. Keď je nad niekým hrozba, že reálne príde o dom a nám sa podarí s bankou vykomunikovať nejaké ďalšie riešenie, tak to považujeme za víťazstvo.“

Keď sa inak nedá...

Nie všetky prípady však majú šťastný koniec. V takých situáciách hľadá Eva Černá spolu s klientom najmenej bolestivé riešenie. „Častokrát zastupujeme aj pozíciu psychológov. Je prirodzené, že keď sa človek postaví pred hotovú situáciu a má prísť o príbytok, tak je to ťažká rana. Síce v prvom kroku príde človek naozaj zlomený, ale keď spolu komunikujeme a je nad slnko jasnejšie, že sa musí stotožniť s tým, že svoje dlhy nemôže inak splatiť iba predaním svojho príbytku, tak sa naši klienti dokážu veľmi racionálne pozrieť na tento problém.“ A vtedy vďačne privítajú dobrú radu: „Častokrát ľudia nevedia, že môžu aj sami do tohto procesu zasiahnuť. Je lepšie predať si nehnuteľnosť sám s povolením banky – nemáme skúsenosť, že by to niekomu banka nepovolila. V takom prípade získa človek slušnejšie peniaze a vyplatí svoj dlh, ako keď to nebodaj prejde verejnou dražbou a na treťom kole verejnej dražby sa to predá s veľkou stratou.“

Viac finančného vzdelávania

Najväčším problémom spotrebiteľov je nízka finančná gramotnosť. „Poznatky, ktoré sme získali počas našej doterajšej praxe poukazujú na skutočnosť, že mnohé problémy klientov pramenia z nepochopenia fungovania finančných produktov a z nedostatku informácií, ako sa správať vo výnimočných situáciách. Preto sa chcem v novom funkčnom období zamerať aj na osvetu s cieľom podporiť zvyšovanie finančnej gramotnosti spotrebiteľa, “ uviedla Eva Černá. “Keďže väčšina podnetov, s ktorými sa klienti na nás obracajú sa týka úverov a problémom s ich nesplácaním, program osvety začíname vydaním Sprievodcu úverovými ťažkosťami spotrebiteľa.“

Marcel Laznia z SBA dopĺňa, že ide o súhrn základných pravidiel, ktorým sa klienti môžu riadiť pri vzniknutých problémoch s úvermi. Nasledovať by mali ďalšie brožúry. „Zaujímavosť je, že klienti si môžu na stránke pozrieť úverovú kalkulačku a približne si vypočítať nové splátky, ak budú chcieť s bankou rokovať o znížení splátok.“

Pozor na manželstvo!

V problémoch sa pomerne často ocitajú najmä mladé rodiny s deťmi. Stačí, ak manžel jedného dňa utečie z domu a jeho žena ani netuší o vzniknutých dlhoch: o tom, že muž už dávnejšie prestal platiť splátky, alebo, že si na svoje meno zobral menší úver, pri ktorom nie je potrebný súhlas partnera, ale dlžníkmi sú obaja.

Pozor si treba dávať aj pri rozvode. Súdne rozhodnutie o tom, že pokračovateľom úveru je manžel banke nemusí stačiť, nehovoriac o tom, že sa to ani nemá ako dozvedieť. Rozdelenie majetku a dlhov je preto potrebné zapracovať do úverovej zmluvy.

Keď ombudsmanka odmietne...

Pozrieme sa ešte na prácu bankovej ombudsmanky štatistickým pohľadom. Z celkového počtu 2500 konzultácií sa klienti rozhodli pre 850 oficiálnych podaní.

Pomerne veľká časť  podaní (39%) bola zamietnutá najčastejšie preto, že podávateľom nebola fyzická osoba, že podnet smeroval na poisťovňu, či nebankovú spoločnosť, na ktorú nemá bankový ombudsman dosah. Eva Černá však nemôže riešiť ani podnety týkajúce sa bánk, ktoré nie sú členmi Slovenskej bankovej asociácie, napríklad mBank. Inštitút ombudsmana musí odmietnuť prípady, ktoré už rieši súd a bez vybavenia budú sťažnosti klientov, ktorí svoj problém najskôr nereklamovali v banke.

V prospech klienta sa vyriešilo 13% podaní a v 37% prípadov sa nepreukázalo pochybenie banky.

Ombudsmanku volajte v stredu

Inštitút bankového ombudsmana pracuje pre klientov bánk každý pracovný deň, pre stránky má však vyhradenú stredu, v ostatné dni sa nedvíhajú telefóny – Eva Černá a ďalšie dve právničky vtedy študujú podnety a komunikujú s bankami.

Nespokojní klienti bánk by pri podnete nemali zabúdať na splnomocnenie pre bankovú ombudsmanku (je súčasťou tlačiva na internetovej stránke), bez neho banky o klientovi s ombudsmankou nemôžu komunikovať.

{insert name=getVideo id=#1653#}

Anketa

Ako vnímate činnosť bankového ombudsmana?

Reálne pomáha klientnom. (48%)
 
Má zviazané ruky. (10%)
 
Je to iba formálna inštitúcia. (43%)
 Spolu hlasovalo 42 čitateľov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 30.11.2016 00:00 NBS sa chystá zmeniť podmienky hypotekárneho trhu

Od nového roku začne platiť opatrenie Národnej banky Slovenska, ktoré upraví pravidlá pri poskytovania úverov na bývanie. Cieľom je pribrzdiť úverový boom. NBS však ubezpečuje, že jej nejde o dramatické priškrcovanie úverových štandardov, ale o zakonzervovanie súčasného stavu.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 30.11.2016 20:59
investujeme-300-250

Redakcia | 24.11.2016 00:00 Účet zadarmo? Nech sa páči, ale bude to niečo stáť

Po oznámení o konci Zuna hľadajú klienti citliví na cenu alternatívu bežného účtu, ktorý by ich nič nestál. O účtoch zadarmo sme už nedávno informovali. Teraz sme sa pozreli spolu s partnerským portálom FinancnaHitparada.sk na to, ako je možné získať zľavu z poplatku pri účte, ktorý štandardne zadarmo nie je. Pripravili sme tak prehľad 14tich produktových balíkov ponúkaných deviatimi bankami.  Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 30.11.2016 21:48

Redakcia | 18.11.2016 00:00 Ukladáte voľné peniaze na termínovaný účet? Nebláznite...

Pozerali ste sa v poslednej dobe na výnosy termínovaných vkladov? Viete čo, ani to nerobte. Zdravie je predsa prvoradé. Ale ak ste predsa len zvedavý, tak vedzte, že ročná viazanosť úspor je v dvoch bankách odmenená len 0,05 percentom. Nie, nejde o preklep. Skutočne, ak si do banky vložíte desať tisíc eur, tak banka vám po roku pripíše päť eur. Po správnosti z toho ešte odvedie daň a vám nakoniec ostane 4,05 eura. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 11.11.2016 00:00 Hypotéka pre mladých. Kde končí jej výhodnosť?

Cesta mladých ľudí, ktorý sa chcú dostať k vlastnému bývaniu, vedie väčšinou do banky. Je to pre nich najjednoduchšia a často aj jediná cesta, ako si založiť domácnosť. Štát sa im v tom snaží pomáhať a spolu s bankami dotuje časť úrokov. Hypotéka pre mladých však má viacero parametrov. V prípade refinancovania, alebo predčasného splatenie napríklad treba bonifikáciu úrokov vrátiť.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 09.11.2016 00:00 Trend a Fincentrum udelili opäť titul banke roka

Bankou roka sa už po piaty krát stala Slovenská sporiteľňa. Na druhom mieste sa umiestnila Tatra banka a bronzovú priečku si obhájila VÚB. Týždenník Trend tak i tento rok ohodnotil podľa viacerých kvalitatívnych kritérií najúspešnejšie finančné ústavy. Partnerom podujatia je už po štvrtý rok finančno-sprostredkovateľská spoločnosť Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 09.11.2016 15:40Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

28.11.2016 14:56 PSS končí predaj cez externých sprostredkovateľov

Prvá stavebná sporiteľňa sa rozhodla ukončiť predaj cez finančno-sprostredkovateľské siete. Klientov o tom aktuálne informovala listom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

28.11.2016 09:05 V slovenskom bankovníctve pracuje 21 tis. ľudí

Zamestnanosť v bankovom sektore na Slovensku sa zvyšuje. Medziročne pribudlo takmer 900 nových pracovných miest.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

25.11.2016 13:03 Českou bankou roka 2016 je Komerční banka, Poisťovňou roka Allianz

Bankou roka 2016 sa stala na základe rozhodnutia odbornej poroty Komerční banka. Poisťovňou roka 2016 je Allianz, ktorý vyhral druhýkrát za sebou a opäť dominoval aj v ďalších poisťovacích kategóriách. Stavebnou sporiteľňou roka je Českomoravská stavebná sporiteľňa. Ocenenia boli udelené v rámci 15. ročníka súťaže Fincentrum Banka a Poisťovňa roka. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

25.11.2016 10:52 Monte dei Paschi di Siena emituje akcie za 5 mld. eur

Najstaršia banka na svete sa rozhodla riešiť svoje problémy s nedostatkom kapitálu emisiou akcií. Banka, ktorú ťažia zlé úvery a nedostatok vlastného kapitálu, sa tak snaží udržať nad vodou a splniť regulačné podmienky európskeho bankového dohľadu.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.11.2016 11:56 Čistá úroková marža bank predstavuje 1,2 %

Podľa zistení štúdie spoločnosti KMG, ktorá spracovávala dáta zo 105 najväčších bánk v EÚ z 21 európskych krajín, dosahuje čistá úroková marža naprieč európskymi bankami priemerne 1,2 percenta. Na porovnanie v USA sú to tri percentá a v Kanade dve percentá.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Anketa

Myslíte si, že nové Opatrenie pribrzdí úverový trh?

Áno. (50%)
 
Nie. (17%)
 
Neviem. (33%)
 Spolu hlasovalo 6 čitateľov

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Redakcia | 24.11.2016 00:00 Účet zadarmo? Nech sa páči, ale bude to niečo stáť

Po oznámení o konci Zuna hľadajú klienti citliví na cenu alternatívu bežného účtu, ktorý by ich nič nestál. O účtoch zadarmo sme už nedávno informovali. Teraz sme sa pozreli spolu s partnerským portálom FinancnaHitparada.sk na to, ako je možné získať zľavu z poplatku pri účte, ktorý štandardne zadarmo nie je. Pripravili sme tak prehľad 14tich produktových balíkov ponúkaných deviatimi bankami.  Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00

Redakcia | 18.11.2016 00:00 Ukladáte voľné peniaze na termínovaný účet? Nebláznite...

Pozerali ste sa v poslednej dobe na výnosy termínovaných vkladov? Viete čo, ani to nerobte. Zdravie je predsa prvoradé. Ale ak ste predsa len zvedavý, tak vedzte, že ročná viazanosť úspor je v dvoch bankách odmenená len 0,05 percentom. Nie, nejde o preklep. Skutočne, ak si do banky vložíte desať tisíc eur, tak banka vám po roku pripíše päť eur. Po správnosti z toho ešte odvedie daň a vám nakoniec ostane 4,05 eura. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »