Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Autor: Ľuboslav Kačalka | 06.10.2010 02:01 | Kategórie: Banky | 0 komentárov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Počas trojročného pôsobenia zaznamenal inštitút bankového ombudsmana viac ako 2500 otázok nespokojných klientov. Len tretina podala aj oficiálny podnet, ostatným stačila osobná či telefonická rada. Ombudsmanka Eva Černá hovorí, že 80% spotrebiteľov bolo s riešením spokojných.

V 80% pozitívne vyriešených prípadov nájdeme aj jednoduchšie rady typu: v prípade problémov so splácaním úveru treba banku požiadať o zníženie splátok. Pätinu neúspešne ukončených konzultácii tvorili podľa Evy Černej zložité situácie, s ktorými sa už nedalo pohnúť: „Na začiatku pôsobenia bankového ombudsmana ľudia skúšali podať podania, s ktorými posledných 20 rokov neuspeli niekde inde. V mnohom sa týkali starých vkladných knižiek, ktoré už boli umorené a s ktorými sme nič nemohli robiť. Veľmi seriózne sme tieto podnety preverili, mnohé vkladné knižky siahali až do čias prvej republiky, takže pátrania boli zložité, ale bola to nesmierna zaujímavá práca.“

Banková ombudsmanka posudzuje podnety klientov z pohľadu dodržiavania Etického kódexu Slovenskej bankovej asociácie. Podľa vlastných slov je pre klienta užitočnejšia ako by bol finančný ombudsman, ktorého kreovanie plánovala predchádzajúca vláda. „Nás by to neohrozovalo, lebo štátny ombudsman by sa mohol pohybovať iba na hranici zákona, my máme k dispozícii etický kódex, vďaka ktorému sme schopní mnohé veci vyriešiť. Štátny ombudsman bude môcť povedať iba to, či banka porušila zákon. My sme asi ani raz nezistili, že by banka porušila zákon, s výnimkou pár prípadov, keď  neodpovedali v zákonne lehote. Mám pocit, že by nemohol urobiť ani to, čo by sme my urobili, pretože my sa môžeme prikrývať etickým kódexom a veľa vecí podchytiť a vyriešiť.“

Marcel Laznia zo Slovenskej bankovej asociácie sa domnieva, že štátny ombudsmana by bol viac formálny, nehovoriac o vysokých nákladoch: „Mal mať cez 40 zamestnancov, len pre ilustráciu, bankový ombudsman SBA má dva a pol zamestnanca.“  

Situácia si žiadajú ľudský prístup

Eva Černá hovorí, že banky sa nemusia riadiť jej odporúčaniami, zatiaľ sa však len v jednom prípade stalo, že banka rozhodla inak: „Snažíme sa s bankami komunikovať veľmi ľudsky. Sú ľudia, ktorí pochodili u nás a nepochodili vo svojej banke – v ich prípadoch bolo potrebné od začiatku žiadať veľmi individuálny prístup.“  

Najväčšiu skupinu (37%) tvorili podnety klientov z oblasti úverov. Druhou a treťou najpočetnejšou skupinou boli podnety z oblasti vkladov a bežných účtov (20%) a platobného styku a operácií s platobnými kartami (18%). Práve problémy s úvermi majú často fatálny dosah na klienta: „Som nesmierne spokojná, keď sa nám podarí vybojovať pre klienta zdanlivo neriešiteľný problém. V mnohých prípadoch ide o skutočne o ďalšiu existenciu človeka. Keď je nad niekým hrozba, že reálne príde o dom a nám sa podarí s bankou vykomunikovať nejaké ďalšie riešenie, tak to považujeme za víťazstvo.“

Keď sa inak nedá...

Nie všetky prípady však majú šťastný koniec. V takých situáciách hľadá Eva Černá spolu s klientom najmenej bolestivé riešenie. „Častokrát zastupujeme aj pozíciu psychológov. Je prirodzené, že keď sa človek postaví pred hotovú situáciu a má prísť o príbytok, tak je to ťažká rana. Síce v prvom kroku príde človek naozaj zlomený, ale keď spolu komunikujeme a je nad slnko jasnejšie, že sa musí stotožniť s tým, že svoje dlhy nemôže inak splatiť iba predaním svojho príbytku, tak sa naši klienti dokážu veľmi racionálne pozrieť na tento problém.“ A vtedy vďačne privítajú dobrú radu: „Častokrát ľudia nevedia, že môžu aj sami do tohto procesu zasiahnuť. Je lepšie predať si nehnuteľnosť sám s povolením banky – nemáme skúsenosť, že by to niekomu banka nepovolila. V takom prípade získa človek slušnejšie peniaze a vyplatí svoj dlh, ako keď to nebodaj prejde verejnou dražbou a na treťom kole verejnej dražby sa to predá s veľkou stratou.“

Viac finančného vzdelávania

Najväčším problémom spotrebiteľov je nízka finančná gramotnosť. „Poznatky, ktoré sme získali počas našej doterajšej praxe poukazujú na skutočnosť, že mnohé problémy klientov pramenia z nepochopenia fungovania finančných produktov a z nedostatku informácií, ako sa správať vo výnimočných situáciách. Preto sa chcem v novom funkčnom období zamerať aj na osvetu s cieľom podporiť zvyšovanie finančnej gramotnosti spotrebiteľa, “ uviedla Eva Černá. “Keďže väčšina podnetov, s ktorými sa klienti na nás obracajú sa týka úverov a problémom s ich nesplácaním, program osvety začíname vydaním Sprievodcu úverovými ťažkosťami spotrebiteľa.“

Marcel Laznia z SBA dopĺňa, že ide o súhrn základných pravidiel, ktorým sa klienti môžu riadiť pri vzniknutých problémoch s úvermi. Nasledovať by mali ďalšie brožúry. „Zaujímavosť je, že klienti si môžu na stránke pozrieť úverovú kalkulačku a približne si vypočítať nové splátky, ak budú chcieť s bankou rokovať o znížení splátok.“

Pozor na manželstvo!

V problémoch sa pomerne často ocitajú najmä mladé rodiny s deťmi. Stačí, ak manžel jedného dňa utečie z domu a jeho žena ani netuší o vzniknutých dlhoch: o tom, že muž už dávnejšie prestal platiť splátky, alebo, že si na svoje meno zobral menší úver, pri ktorom nie je potrebný súhlas partnera, ale dlžníkmi sú obaja.

Pozor si treba dávať aj pri rozvode. Súdne rozhodnutie o tom, že pokračovateľom úveru je manžel banke nemusí stačiť, nehovoriac o tom, že sa to ani nemá ako dozvedieť. Rozdelenie majetku a dlhov je preto potrebné zapracovať do úverovej zmluvy.

Keď ombudsmanka odmietne...

Pozrieme sa ešte na prácu bankovej ombudsmanky štatistickým pohľadom. Z celkového počtu 2500 konzultácií sa klienti rozhodli pre 850 oficiálnych podaní.

Pomerne veľká časť  podaní (39%) bola zamietnutá najčastejšie preto, že podávateľom nebola fyzická osoba, že podnet smeroval na poisťovňu, či nebankovú spoločnosť, na ktorú nemá bankový ombudsman dosah. Eva Černá však nemôže riešiť ani podnety týkajúce sa bánk, ktoré nie sú členmi Slovenskej bankovej asociácie, napríklad mBank. Inštitút ombudsmana musí odmietnuť prípady, ktoré už rieši súd a bez vybavenia budú sťažnosti klientov, ktorí svoj problém najskôr nereklamovali v banke.

V prospech klienta sa vyriešilo 13% podaní a v 37% prípadov sa nepreukázalo pochybenie banky.

Ombudsmanku volajte v stredu

Inštitút bankového ombudsmana pracuje pre klientov bánk každý pracovný deň, pre stránky má však vyhradenú stredu, v ostatné dni sa nedvíhajú telefóny – Eva Černá a ďalšie dve právničky vtedy študujú podnety a komunikujú s bankami.

Nespokojní klienti bánk by pri podnete nemali zabúdať na splnomocnenie pre bankovú ombudsmanku (je súčasťou tlačiva na internetovej stránke), bez neho banky o klientovi s ombudsmankou nemôžu komunikovať.

{insert name=getVideo id=#1653#}

Anketa

Ako vnímate činnosť bankového ombudsmana?

Reálne pomáha klientnom. (45%)
 
Má zviazané ruky. (12%)
 
Je to iba formálna inštitúcia. (42%)
 Spolu hlasovalo 33 čitateľov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 14.08.2014 00:00 Môžeme si dovoliť 2 X väčší byt ako v roku 2008

Index dostupnosti bývania aktuálne dosahuje na Slovensku historicky najvyššie hodnoty. Prispeli k tomu klesajúce úrokové sadzby hypotekárnych úverov, znižujúce sa ceny nehnuteľností aj rast platov. Priemerný Slovák si dnes môže na hypotéku dovoliť kúpiť až dvojnásobne väčší byt ako pred šiestimi rokmi. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 14.08.2014 13:16

Redakcia | 05.08.2014 00:00 Na bývanie si požičiavame opäť lacnejšie

Priemerná úroková sadzba nových úveroch na bývanie klesla v júni na nové minimum – 3,23 %. Objem poskytnutých úverov dosiahol druhú najvyššiu hodnotu v histórii – takmer pol miliardy eur. Rekordné časy hypotekárneho trhu tak ďalej pokračujú. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Dana Vrabcová | 01.08.2014 00:00 Napriek nárastu úverov sa platobná disciplína domácností zlepšuje

V prvej polovici roka požičali banky Slovákom nové úvery za dovedna 3,91 mld. eur. Viac ako štvrtinu z toho tvorili spotrebné úvery. Celkový stav úverov pre obyvateľstvo na konci júna dosiahol 20,65 mld. EUR, čím sa medziročne zvýšil o 11 percent. Napriek nárastu úverov predstavujú zlyhané úvery štyri percentá. Pred štyrmi rokmi to bolo 5,5 percenta. Vyplýva to z údajov, ktoré zverejnila Národná banka Slovenska. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Martin Barto | 29.07.2014 00:00 Úroky na hypotékach klesli v SR najviac v Európe

Za posledné dva roky klesli priemerné úrokové sadzby na úveroch na bývanie na Slovensku najviac spomedzi všetkých členov eurozóny. Výhodné obdobie na refinancovanie starších úverov však už v niektorých krajinách končí – úvery začali pomaličky zdražovať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 15.07.2014 00:00 Ako využívať bankové služby v cudzom, dovolenkovom prostredí

Počas dovolenky zvyčajne meníme svoje platobné zvyklosti. Zmenu predstavuje už len pobyt mimo domu a pracoviska, odkiaľ sa obyčajne prihlasujeme do internet bankingu. Log in v hotelových alebo iných free wifi sieťach sa napríklad vôbec neodporúča. Rovnako treba byť ostražitý pri akýchkoľvek pokusom získať vaše heslo a prihlasovacie údaje. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.08.2014 08:50Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

21.08.2014 14:43 Pokuta pre Bank of America za vyvolanie finančnej krízy dosiahla 17 mld. dolárov

Bank of America sa s americkými úradmi dohodla, že zaplatí pokutu 17 miliárd USD (12,8 mld. eur) za vyvolanie finančnej krízy. Ide o urovnanie sporov s federálnymi a štátnymi úradmi ako aj občianskych sporov. Predmetom sankcií sú je predaj zlých hypotekárnych cenných papierov, ktoré viedli k vypuknutiu finančnej krízy v roku 2008. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.08.2014 10:09 Mesačný študentský budget je priemerne 230 až 270 eur

Niektorí vysokoškoláci minú za rok 2 000, iní aj 4 400 eur, závisí to od miesta štúdia aj typu vysokej školy. Študentov financuje prevažne rodina. Pomáhajú si však aj brigádami, žiadajú o štipendiá, využívajú Fond na podporu vzdelávania a čoraz častejšie i pôžičku z komerčných bánk. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

15.08.2014 09:48 Nájazdy na bankomaty: Najmä cez obednú pauzu

Vybavíme nákup domov, úrady či lekára. Obedná pauza v práci neslúži vždy len na obed. Naznačujú to aj výbery z bankomatov. Viac ako štvrtina sa udeje okolo poludnia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

13.08.2014 09:43 U konto zaujalo možnosťou bezplatného výberu z hociktorého bankomatu na svete

UniCredit Bank konštatuje, že bezplatný účet U konto si od jeho uvedenia v apríli otvorilo už niekoľko desiatok tisíc klientov. Ide najmä o študentov a mladé rodiny, ktorí tvoria viac než polovicu (54 %) všetkých jeho nových používateľov. V pomere medzi pohlaviami potom mierne prevažujú muži (58 %). Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

11.08.2014 10:00 Ruské banky žiadajú vládu o pomoc

Dve ruské banky v dôsledku sankcií západu požiadali ruskú vládu o pomoc. Ide o banky Rosselchozbank a Gazprombank, pričom druhá zmienená patrí do koncernu Gazprom. Banky žiadajú vládu o podporu v hodnote 2,4 mld. eur, ktoré by mali slúžiť novému úverovaniu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »