Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Autor: Ľuboslav Kačalka | 06.10.2010 02:01 | Kategórie: Banky | 0 komentárov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Počas trojročného pôsobenia zaznamenal inštitút bankového ombudsmana viac ako 2500 otázok nespokojných klientov. Len tretina podala aj oficiálny podnet, ostatným stačila osobná či telefonická rada. Ombudsmanka Eva Černá hovorí, že 80% spotrebiteľov bolo s riešením spokojných.

V 80% pozitívne vyriešených prípadov nájdeme aj jednoduchšie rady typu: v prípade problémov so splácaním úveru treba banku požiadať o zníženie splátok. Pätinu neúspešne ukončených konzultácii tvorili podľa Evy Černej zložité situácie, s ktorými sa už nedalo pohnúť: „Na začiatku pôsobenia bankového ombudsmana ľudia skúšali podať podania, s ktorými posledných 20 rokov neuspeli niekde inde. V mnohom sa týkali starých vkladných knižiek, ktoré už boli umorené a s ktorými sme nič nemohli robiť. Veľmi seriózne sme tieto podnety preverili, mnohé vkladné knižky siahali až do čias prvej republiky, takže pátrania boli zložité, ale bola to nesmierna zaujímavá práca.“

Banková ombudsmanka posudzuje podnety klientov z pohľadu dodržiavania Etického kódexu Slovenskej bankovej asociácie. Podľa vlastných slov je pre klienta užitočnejšia ako by bol finančný ombudsman, ktorého kreovanie plánovala predchádzajúca vláda. „Nás by to neohrozovalo, lebo štátny ombudsman by sa mohol pohybovať iba na hranici zákona, my máme k dispozícii etický kódex, vďaka ktorému sme schopní mnohé veci vyriešiť. Štátny ombudsman bude môcť povedať iba to, či banka porušila zákon. My sme asi ani raz nezistili, že by banka porušila zákon, s výnimkou pár prípadov, keď  neodpovedali v zákonne lehote. Mám pocit, že by nemohol urobiť ani to, čo by sme my urobili, pretože my sa môžeme prikrývať etickým kódexom a veľa vecí podchytiť a vyriešiť.“

Marcel Laznia zo Slovenskej bankovej asociácie sa domnieva, že štátny ombudsmana by bol viac formálny, nehovoriac o vysokých nákladoch: „Mal mať cez 40 zamestnancov, len pre ilustráciu, bankový ombudsman SBA má dva a pol zamestnanca.“  

Situácia si žiadajú ľudský prístup

Eva Černá hovorí, že banky sa nemusia riadiť jej odporúčaniami, zatiaľ sa však len v jednom prípade stalo, že banka rozhodla inak: „Snažíme sa s bankami komunikovať veľmi ľudsky. Sú ľudia, ktorí pochodili u nás a nepochodili vo svojej banke – v ich prípadoch bolo potrebné od začiatku žiadať veľmi individuálny prístup.“  

Najväčšiu skupinu (37%) tvorili podnety klientov z oblasti úverov. Druhou a treťou najpočetnejšou skupinou boli podnety z oblasti vkladov a bežných účtov (20%) a platobného styku a operácií s platobnými kartami (18%). Práve problémy s úvermi majú často fatálny dosah na klienta: „Som nesmierne spokojná, keď sa nám podarí vybojovať pre klienta zdanlivo neriešiteľný problém. V mnohých prípadoch ide o skutočne o ďalšiu existenciu človeka. Keď je nad niekým hrozba, že reálne príde o dom a nám sa podarí s bankou vykomunikovať nejaké ďalšie riešenie, tak to považujeme za víťazstvo.“

Keď sa inak nedá...

Nie všetky prípady však majú šťastný koniec. V takých situáciách hľadá Eva Černá spolu s klientom najmenej bolestivé riešenie. „Častokrát zastupujeme aj pozíciu psychológov. Je prirodzené, že keď sa človek postaví pred hotovú situáciu a má prísť o príbytok, tak je to ťažká rana. Síce v prvom kroku príde človek naozaj zlomený, ale keď spolu komunikujeme a je nad slnko jasnejšie, že sa musí stotožniť s tým, že svoje dlhy nemôže inak splatiť iba predaním svojho príbytku, tak sa naši klienti dokážu veľmi racionálne pozrieť na tento problém.“ A vtedy vďačne privítajú dobrú radu: „Častokrát ľudia nevedia, že môžu aj sami do tohto procesu zasiahnuť. Je lepšie predať si nehnuteľnosť sám s povolením banky – nemáme skúsenosť, že by to niekomu banka nepovolila. V takom prípade získa človek slušnejšie peniaze a vyplatí svoj dlh, ako keď to nebodaj prejde verejnou dražbou a na treťom kole verejnej dražby sa to predá s veľkou stratou.“

Viac finančného vzdelávania

Najväčším problémom spotrebiteľov je nízka finančná gramotnosť. „Poznatky, ktoré sme získali počas našej doterajšej praxe poukazujú na skutočnosť, že mnohé problémy klientov pramenia z nepochopenia fungovania finančných produktov a z nedostatku informácií, ako sa správať vo výnimočných situáciách. Preto sa chcem v novom funkčnom období zamerať aj na osvetu s cieľom podporiť zvyšovanie finančnej gramotnosti spotrebiteľa, “ uviedla Eva Černá. “Keďže väčšina podnetov, s ktorými sa klienti na nás obracajú sa týka úverov a problémom s ich nesplácaním, program osvety začíname vydaním Sprievodcu úverovými ťažkosťami spotrebiteľa.“

Marcel Laznia z SBA dopĺňa, že ide o súhrn základných pravidiel, ktorým sa klienti môžu riadiť pri vzniknutých problémoch s úvermi. Nasledovať by mali ďalšie brožúry. „Zaujímavosť je, že klienti si môžu na stránke pozrieť úverovú kalkulačku a približne si vypočítať nové splátky, ak budú chcieť s bankou rokovať o znížení splátok.“

Pozor na manželstvo!

V problémoch sa pomerne často ocitajú najmä mladé rodiny s deťmi. Stačí, ak manžel jedného dňa utečie z domu a jeho žena ani netuší o vzniknutých dlhoch: o tom, že muž už dávnejšie prestal platiť splátky, alebo, že si na svoje meno zobral menší úver, pri ktorom nie je potrebný súhlas partnera, ale dlžníkmi sú obaja.

Pozor si treba dávať aj pri rozvode. Súdne rozhodnutie o tom, že pokračovateľom úveru je manžel banke nemusí stačiť, nehovoriac o tom, že sa to ani nemá ako dozvedieť. Rozdelenie majetku a dlhov je preto potrebné zapracovať do úverovej zmluvy.

Keď ombudsmanka odmietne...

Pozrieme sa ešte na prácu bankovej ombudsmanky štatistickým pohľadom. Z celkového počtu 2500 konzultácií sa klienti rozhodli pre 850 oficiálnych podaní.

Pomerne veľká časť  podaní (39%) bola zamietnutá najčastejšie preto, že podávateľom nebola fyzická osoba, že podnet smeroval na poisťovňu, či nebankovú spoločnosť, na ktorú nemá bankový ombudsman dosah. Eva Černá však nemôže riešiť ani podnety týkajúce sa bánk, ktoré nie sú členmi Slovenskej bankovej asociácie, napríklad mBank. Inštitút ombudsmana musí odmietnuť prípady, ktoré už rieši súd a bez vybavenia budú sťažnosti klientov, ktorí svoj problém najskôr nereklamovali v banke.

V prospech klienta sa vyriešilo 13% podaní a v 37% prípadov sa nepreukázalo pochybenie banky.

Ombudsmanku volajte v stredu

Inštitút bankového ombudsmana pracuje pre klientov bánk každý pracovný deň, pre stránky má však vyhradenú stredu, v ostatné dni sa nedvíhajú telefóny – Eva Černá a ďalšie dve právničky vtedy študujú podnety a komunikujú s bankami.

Nespokojní klienti bánk by pri podnete nemali zabúdať na splnomocnenie pre bankovú ombudsmanku (je súčasťou tlačiva na internetovej stránke), bez neho banky o klientovi s ombudsmankou nemôžu komunikovať.

{insert name=getVideo id=#1653#}

Anketa

Ako vnímate činnosť bankového ombudsmana?

Reálne pomáha klientnom. (49%)
 
Má zviazané ruky. (10%)
 
Je to iba formálna inštitúcia. (41%)
 Spolu hlasovalo 41 čitateľov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 05.05.2016 00:00 Slováci majú na vkladných knižkách uložených 1,2 mld. eur

Slováci majú stále v obľube odkladanie si svojich úspor na vkladné knižky. Podľa údajov Národnej banky Slovenska malo obyvateľstvo uložených ku koncu januára na vkladných knižkách bez výpovednej lehoty takmer 1,2 mld. eur, čo predstavuje medziročný nárast o necelých päť percent. Ich podiel na celkových vkladoch Slovákov tvorí štyri percentá. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.04.2016 00:00 Súčasný refinančný boom môže viesť k zdraženiu hypoték v budúcnosti

Aktuálne prebiehajúca vlna refinancovania starších drahších hypoték spôsobí zdraženie splátok v budúcnosti. Legislatíva totiž tlačí banky do poskytovania úverov s krátkou fixáciou, čím klienti prichádzajú o možnosť zafixovať si dnešné rekordne nízke sadzby na dlhšie obdobie. Zhodli sa na tom diskutujúci Odbornej konferencie Fincentrum bývanie, ktorá sa uskutočnila v stredu 27. apríla. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 28.04.2016 00:00 Až polovica rodičov pomáha deťom pri financovaní bývania

Peniaze rodičov či založenie ich vlastnej nehnuteľnosti pomáhajú k novému bývaniu až polovici Slovákov. Najčastejšie poskytnú rodičia na hypotéku svojim deťom do začiatku finančnú hotovosť alebo ich podporia iným spôsobom, napríklad pôžičkou či sporením. Každý ôsmy rodič ponúkol vlastnú nehnuteľnosť svojim potomkom ako zabezpečenie pre hypotekárny úver. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 27.04.2016 00:00 Online predaj nepredstavuje pre sprostredkovateľov hrozbu, ale príležitosť

Uzatvoriť poistenie cez internet sa v začiatkoch javilo ako čierny deň finančného sprostredkovania. Prax ukazuje opak. Informačné technológie nahrávajú finančným agentom na smeč v oblasti starostlivosti o klienta.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.04.2016 00:00 Krajský súd rozhodol v prípade nespokojných klientov Prima banky

Krajský súd v Žiline rozhodol proti Prima banke. Predmetom sporu bolo jednostranné zvýšenie úrokov klientom bývalej Dexia banky, ku ktorému Prima banka pristúpila po prevzatí portfólia jej predchodkyne. Nespokojných klientov zastupovala pred súdom Asociácia bankových klientov. Prima banka nateraz odmietla rozhodnutie krajského súdu komentovať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

04.05.2016 14:47 Bankové systémy Slovenskej sporiteľne fungujú v obmedzenom režime

Slovenská sporiteľňa má z technických príčin limitované využívanie niektorých služieb v pobočkách, časti klientov sa môžu krátkodobo v bankomatoch zobrazovať neaktuálne zostatky na účtoch. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

02.05.2016 10:29 Českým bankám sa prestáva dariť

V prvom štvrťroku zarobili české peňažné ústavy 13,5 miliardy Kč (499,30 milióna eur), čo je o 17 percent menej než vlani. Je to najhorší štart roka za posledných šesť rokov. Sú za tým nižšie firemné úvery, ale i pokles úrokov pri hypotékach.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

02.05.2016 10:05 Stav retailových úverov VÚB banky sa po prvom kvartáli zvýšil o 12 %

Refinančný boom je v plnom prúde. Priebežné výsledky o preskupení klientov medzi bankami zatiaľ nie sú známe. No na základe čiastkových informácii a ponuke na trhu by mohla byť jedným z víťazov boja o migrujúcich klientov VÚB banka. Za prvý kvartál hlási nárast stavu úverov o 12 percent. Počet a aj objem refinančných hypoték sa oproti rovnakému obdobiu vlaňajška takmer zdojnásobil. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

29.04.2016 10:30 ECB určila celkové poplatky za dohľad za rok 2016

Podľa odhadov ECB budú celkové náklady spojené s jej úlohami v oblasti prudenciálneho dohľadu nad bankovým systémom za rok 2016 predstavovať 404 mil. €. V porovnaní so sumou vyúčtovanou za rok 2015 ide o nárast o 23,9 %. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

28.04.2016 09:10 UniCredit banka odmeňuje klientov za odporúčanie služieb

UniCredit Bank spúšťa nový program odmeňovania za odporučenie klientov. Tí, ktorí odporučia služby banky ďalej, môžu získať do 60 eur.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 28.04.2016 00:00 Až polovica rodičov pomáha deťom pri financovaní bývania

Peniaze rodičov či založenie ich vlastnej nehnuteľnosti pomáhajú k novému bývaniu až polovici Slovákov. Najčastejšie poskytnú rodičia na hypotéku svojim deťom do začiatku finančnú hotovosť alebo ich podporia iným spôsobom, napríklad pôžičkou či sporením. Každý ôsmy rodič ponúkol vlastnú nehnuteľnosť svojim potomkom ako zabezpečenie pre hypotekárny úver. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 27.04.2016 00:00 Online predaj nepredstavuje pre sprostredkovateľov hrozbu, ale príležitosť

Uzatvoriť poistenie cez internet sa v začiatkoch javilo ako čierny deň finančného sprostredkovania. Prax ukazuje opak. Informačné technológie nahrávajú finančným agentom na smeč v oblasti starostlivosti o klienta.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jana Glasová | 20.04.2016 00:00 Slovenské domácnosti prepadli optimizmu, veria svojej budúcnosti, dokážu si viac ušetriť

Slovensku sa makroekonomicky darí. Čísla sú priaznivé. To však nebýva vždy v súlade s náladami bežných ľudí. Rozdiel medzi reálnou a pocitovou infláciou je už všeobecne známy. Subjektívne vnímanie býva totiž často odlišné od reality. V nasledujúcom článku sme sa preto pozreli na ekonomické nálady a očakávania slovenských domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.04.2016 00:00 Súčasný refinančný boom môže viesť k zdraženiu hypoték v budúcnosti

Aktuálne prebiehajúca vlna refinancovania starších drahších hypoték spôsobí zdraženie splátok v budúcnosti. Legislatíva totiž tlačí banky do poskytovania úverov s krátkou fixáciou, čím klienti prichádzajú o možnosť zafixovať si dnešné rekordne nízke sadzby na dlhšie obdobie. Zhodli sa na tom diskutujúci Odbornej konferencie Fincentrum bývanie, ktorá sa uskutočnila v stredu 27. apríla. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.04.2016 00:00 Krajský súd rozhodol v prípade nespokojných klientov Prima banky

Krajský súd v Žiline rozhodol proti Prima banke. Predmetom sporu bolo jednostranné zvýšenie úrokov klientom bývalej Dexia banky, ku ktorému Prima banka pristúpila po prevzatí portfólia jej predchodkyne. Nespokojných klientov zastupovala pred súdom Asociácia bankových klientov. Prima banka nateraz odmietla rozhodnutie krajského súdu komentovať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »