Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Autor: Ľuboslav Kačalka | 06.10.2010 02:01 | Kategórie: Banky | 0 komentárov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Počas trojročného pôsobenia zaznamenal inštitút bankového ombudsmana viac ako 2500 otázok nespokojných klientov. Len tretina podala aj oficiálny podnet, ostatným stačila osobná či telefonická rada. Ombudsmanka Eva Černá hovorí, že 80% spotrebiteľov bolo s riešením spokojných.

V 80% pozitívne vyriešených prípadov nájdeme aj jednoduchšie rady typu: v prípade problémov so splácaním úveru treba banku požiadať o zníženie splátok. Pätinu neúspešne ukončených konzultácii tvorili podľa Evy Černej zložité situácie, s ktorými sa už nedalo pohnúť: „Na začiatku pôsobenia bankového ombudsmana ľudia skúšali podať podania, s ktorými posledných 20 rokov neuspeli niekde inde. V mnohom sa týkali starých vkladných knižiek, ktoré už boli umorené a s ktorými sme nič nemohli robiť. Veľmi seriózne sme tieto podnety preverili, mnohé vkladné knižky siahali až do čias prvej republiky, takže pátrania boli zložité, ale bola to nesmierna zaujímavá práca.“

Banková ombudsmanka posudzuje podnety klientov z pohľadu dodržiavania Etického kódexu Slovenskej bankovej asociácie. Podľa vlastných slov je pre klienta užitočnejšia ako by bol finančný ombudsman, ktorého kreovanie plánovala predchádzajúca vláda. „Nás by to neohrozovalo, lebo štátny ombudsman by sa mohol pohybovať iba na hranici zákona, my máme k dispozícii etický kódex, vďaka ktorému sme schopní mnohé veci vyriešiť. Štátny ombudsman bude môcť povedať iba to, či banka porušila zákon. My sme asi ani raz nezistili, že by banka porušila zákon, s výnimkou pár prípadov, keď  neodpovedali v zákonne lehote. Mám pocit, že by nemohol urobiť ani to, čo by sme my urobili, pretože my sa môžeme prikrývať etickým kódexom a veľa vecí podchytiť a vyriešiť.“

Marcel Laznia zo Slovenskej bankovej asociácie sa domnieva, že štátny ombudsmana by bol viac formálny, nehovoriac o vysokých nákladoch: „Mal mať cez 40 zamestnancov, len pre ilustráciu, bankový ombudsman SBA má dva a pol zamestnanca.“  

Situácia si žiadajú ľudský prístup

Eva Černá hovorí, že banky sa nemusia riadiť jej odporúčaniami, zatiaľ sa však len v jednom prípade stalo, že banka rozhodla inak: „Snažíme sa s bankami komunikovať veľmi ľudsky. Sú ľudia, ktorí pochodili u nás a nepochodili vo svojej banke – v ich prípadoch bolo potrebné od začiatku žiadať veľmi individuálny prístup.“  

Najväčšiu skupinu (37%) tvorili podnety klientov z oblasti úverov. Druhou a treťou najpočetnejšou skupinou boli podnety z oblasti vkladov a bežných účtov (20%) a platobného styku a operácií s platobnými kartami (18%). Práve problémy s úvermi majú často fatálny dosah na klienta: „Som nesmierne spokojná, keď sa nám podarí vybojovať pre klienta zdanlivo neriešiteľný problém. V mnohých prípadoch ide o skutočne o ďalšiu existenciu človeka. Keď je nad niekým hrozba, že reálne príde o dom a nám sa podarí s bankou vykomunikovať nejaké ďalšie riešenie, tak to považujeme za víťazstvo.“

Keď sa inak nedá...

Nie všetky prípady však majú šťastný koniec. V takých situáciách hľadá Eva Černá spolu s klientom najmenej bolestivé riešenie. „Častokrát zastupujeme aj pozíciu psychológov. Je prirodzené, že keď sa človek postaví pred hotovú situáciu a má prísť o príbytok, tak je to ťažká rana. Síce v prvom kroku príde človek naozaj zlomený, ale keď spolu komunikujeme a je nad slnko jasnejšie, že sa musí stotožniť s tým, že svoje dlhy nemôže inak splatiť iba predaním svojho príbytku, tak sa naši klienti dokážu veľmi racionálne pozrieť na tento problém.“ A vtedy vďačne privítajú dobrú radu: „Častokrát ľudia nevedia, že môžu aj sami do tohto procesu zasiahnuť. Je lepšie predať si nehnuteľnosť sám s povolením banky – nemáme skúsenosť, že by to niekomu banka nepovolila. V takom prípade získa človek slušnejšie peniaze a vyplatí svoj dlh, ako keď to nebodaj prejde verejnou dražbou a na treťom kole verejnej dražby sa to predá s veľkou stratou.“

Viac finančného vzdelávania

Najväčším problémom spotrebiteľov je nízka finančná gramotnosť. „Poznatky, ktoré sme získali počas našej doterajšej praxe poukazujú na skutočnosť, že mnohé problémy klientov pramenia z nepochopenia fungovania finančných produktov a z nedostatku informácií, ako sa správať vo výnimočných situáciách. Preto sa chcem v novom funkčnom období zamerať aj na osvetu s cieľom podporiť zvyšovanie finančnej gramotnosti spotrebiteľa, “ uviedla Eva Černá. “Keďže väčšina podnetov, s ktorými sa klienti na nás obracajú sa týka úverov a problémom s ich nesplácaním, program osvety začíname vydaním Sprievodcu úverovými ťažkosťami spotrebiteľa.“

Marcel Laznia z SBA dopĺňa, že ide o súhrn základných pravidiel, ktorým sa klienti môžu riadiť pri vzniknutých problémoch s úvermi. Nasledovať by mali ďalšie brožúry. „Zaujímavosť je, že klienti si môžu na stránke pozrieť úverovú kalkulačku a približne si vypočítať nové splátky, ak budú chcieť s bankou rokovať o znížení splátok.“

Pozor na manželstvo!

V problémoch sa pomerne často ocitajú najmä mladé rodiny s deťmi. Stačí, ak manžel jedného dňa utečie z domu a jeho žena ani netuší o vzniknutých dlhoch: o tom, že muž už dávnejšie prestal platiť splátky, alebo, že si na svoje meno zobral menší úver, pri ktorom nie je potrebný súhlas partnera, ale dlžníkmi sú obaja.

Pozor si treba dávať aj pri rozvode. Súdne rozhodnutie o tom, že pokračovateľom úveru je manžel banke nemusí stačiť, nehovoriac o tom, že sa to ani nemá ako dozvedieť. Rozdelenie majetku a dlhov je preto potrebné zapracovať do úverovej zmluvy.

Keď ombudsmanka odmietne...

Pozrieme sa ešte na prácu bankovej ombudsmanky štatistickým pohľadom. Z celkového počtu 2500 konzultácií sa klienti rozhodli pre 850 oficiálnych podaní.

Pomerne veľká časť  podaní (39%) bola zamietnutá najčastejšie preto, že podávateľom nebola fyzická osoba, že podnet smeroval na poisťovňu, či nebankovú spoločnosť, na ktorú nemá bankový ombudsman dosah. Eva Černá však nemôže riešiť ani podnety týkajúce sa bánk, ktoré nie sú členmi Slovenskej bankovej asociácie, napríklad mBank. Inštitút ombudsmana musí odmietnuť prípady, ktoré už rieši súd a bez vybavenia budú sťažnosti klientov, ktorí svoj problém najskôr nereklamovali v banke.

V prospech klienta sa vyriešilo 13% podaní a v 37% prípadov sa nepreukázalo pochybenie banky.

Ombudsmanku volajte v stredu

Inštitút bankového ombudsmana pracuje pre klientov bánk každý pracovný deň, pre stránky má však vyhradenú stredu, v ostatné dni sa nedvíhajú telefóny – Eva Černá a ďalšie dve právničky vtedy študujú podnety a komunikujú s bankami.

Nespokojní klienti bánk by pri podnete nemali zabúdať na splnomocnenie pre bankovú ombudsmanku (je súčasťou tlačiva na internetovej stránke), bez neho banky o klientovi s ombudsmankou nemôžu komunikovať.

{insert name=getVideo id=#1653#}

Anketa

Ako vnímate činnosť bankového ombudsmana?

Reálne pomáha klientnom. (45%)
 
Má zviazané ruky. (12%)
 
Je to iba formálna inštitúcia. (42%)
 Spolu hlasovalo 33 čitateľov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Vladimír Gešperík | 30.09.2014 00:00 Bank of America môže byť po vyrovnaní dlhov za finančnú krízu vhodnou príležitosťou na investíciu

Bank of America sa dosiahla v druhom kvartály zaujímavé výsledky. Takmer dvojnásobne prekonala očakávania zisku na akciu. Po tom, čo banka vyrovnala pokutu za podiel na finančnej kríze vo výške štyroch miliárd dolárov, podhodnotené akcie môžu byť vhodnou príležitosťou na strednodobú investíciu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 23.09.2014 00:00 Dávate deťom vreckové? Je to dôležitý krok v ich finančnom vzdelávaní

Umenie narábať s peniazmi je rovnako dôležité ako vedieť ich zarobiť. A to platí nielen pre dospelých, ale návyk zodpovedne sa správať k peniazom by si mala začať osvojovať i deti. Ideálne je vštepovať im pravidlá finančnej gramotnosti už od útleho veku, napríklad prostredníctvom jednoduchého nástroja, ako je vreckového. Vyrastú tak zodpovední zákazníci finančných služieb, ktorí budú vedieť sporiť a striedmo pristupovať k úverom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Róbert Prega | 12.09.2014 00:00 Slovenský hypotekárny boom sa nateraz, zdá sa, nekončí

Medziročný rast úverov na bývanie dosahuje každoročne dvojciferné percentá a aj v ďalších rokoch bude rásť pomerne silne. Hlavným dôvodom je demografický faktor a klesajúca miera úročenia hypoték. V porovnaní s inými krajinami Slovensko dosahuje jeden z najrýchlejších rastov v tomto segmente. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 05.09.2014 00:00 Úvery na bývanie sú naďalej rekordne lacné

Priemerná úroková sadzba poskytnutých úverov na bývanie sa v júli udržala na úrovni 3,23 percenta. Z fixácií zlacneli iba úročenia s viazanosťou od jedného do piatich rokov, a to o 0,01 percentuálneho bodu na priemerných 3,18 percenta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.09.2014 00:01 Hypotéku pre mladých bude môcť získať viac žiadateľov. Limit príjmu sa zvyšuje

Maximálna výška príjmu žiadateľa o zvýhodnenú hypotéku pre mladých do 35 rokov sa od októbra zvýši o takmer 50 eur. Nárok na úrokové zvýhodnenie tak budú mať po novom tí, ktorí vlani zarábali v priemere menej ako 1 114,10 eur v hrubom. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 15.09.2014 11:55Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

30.09.2014 15:11 Od zajtra môže o hypotéku pre mladých žiadať viac ľudí

Maximálna výška príjmu žiadateľa o zvýhodnenú hypotéku pre mladých do 35 rokov sa od zajtra zvýši o takmer 50 eur. Nárok na úrokové zvýhodnenie budú mať tí, ktorí vlani zarábali v priemere až 1 114,10 eur v hrubom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

29.09.2014 10:03 ECB tlačí peniaze na ekonomiky, aby podporila úverovanie

Európska centrálna banka pumpuje peniaze do ekonomiky eurozóny cez úvery bankám na štyri roky za takmer nulový úrok. Jedinou podmienkou je, aby banky tieto peniaze použili na ďalšie úverovanie. Člen Výkonnej rady ECB Benoit Coeure povedal, že už sa ukazujú prvé signály zvyšovania dopytu po úveroch. „Preto je veľmi dôležité, aby sa oživený dopyt neudusil nedostatkom na strane ponuky.“ Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.09.2014 16:44 Bratislava sa refinancuje cez ČSOB za 0,64 %

Bratislava si od ČSOB berie úver vo výške 88,3 milióna eur. Celý ho použije na refinanacovanie starých pôžičiek. Ku koncu tohto roka potrebuje vyplatiť dlh konzorciu ČSOB a Slovenskej sporiteľne vo výške 47 mil. eur. Zvyškom predčasne splatí úver od Prima banky, ktorý má za vyšší úrok. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.09.2014 10:14 ČNB potvrdila svoj zámer držať korunu slabú až do roku 2016

Guvernér Českej národnej banky Miroslav Singera potvrdil novinárom, že intervencie na slabú korunu budú trvať ešte dva roky. Potvrdil tak zámer prezentovaný už júli tohto roku. Oslabovanie koruny začala centrálna banka v novembri minulého roka s cieľom povzbudiť export a domácu produkciu.   Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.09.2014 10:04 Tento týždeň sa dostane do obehu nová desaťeurovka

V utorok (23.9.) by sa mali dostať do obehu v eurozóne nové desaťeurovky. Budú mať nové ochranné prvky a vyššiu životnosť. ECB sa snaží obmedziť falšovanie dnes používanej bankovky. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 23.09.2014 00:00 Dávate deťom vreckové? Je to dôležitý krok v ich finančnom vzdelávaní

Umenie narábať s peniazmi je rovnako dôležité ako vedieť ich zarobiť. A to platí nielen pre dospelých, ale návyk zodpovedne sa správať k peniazom by si mala začať osvojovať i deti. Ideálne je vštepovať im pravidlá finančnej gramotnosti už od útleho veku, napríklad prostredníctvom jednoduchého nástroja, ako je vreckového. Vyrastú tak zodpovední zákazníci finančných služieb, ktorí budú vedieť sporiť a striedmo pristupovať k úverom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »