Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Autor: Ľuboslav Kačalka | 06.10.2010 02:01 | Kategórie: Banky | 0 komentárov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Počas trojročného pôsobenia zaznamenal inštitút bankového ombudsmana viac ako 2500 otázok nespokojných klientov. Len tretina podala aj oficiálny podnet, ostatným stačila osobná či telefonická rada. Ombudsmanka Eva Černá hovorí, že 80% spotrebiteľov bolo s riešením spokojných.

V 80% pozitívne vyriešených prípadov nájdeme aj jednoduchšie rady typu: v prípade problémov so splácaním úveru treba banku požiadať o zníženie splátok. Pätinu neúspešne ukončených konzultácii tvorili podľa Evy Černej zložité situácie, s ktorými sa už nedalo pohnúť: „Na začiatku pôsobenia bankového ombudsmana ľudia skúšali podať podania, s ktorými posledných 20 rokov neuspeli niekde inde. V mnohom sa týkali starých vkladných knižiek, ktoré už boli umorené a s ktorými sme nič nemohli robiť. Veľmi seriózne sme tieto podnety preverili, mnohé vkladné knižky siahali až do čias prvej republiky, takže pátrania boli zložité, ale bola to nesmierna zaujímavá práca.“

Banková ombudsmanka posudzuje podnety klientov z pohľadu dodržiavania Etického kódexu Slovenskej bankovej asociácie. Podľa vlastných slov je pre klienta užitočnejšia ako by bol finančný ombudsman, ktorého kreovanie plánovala predchádzajúca vláda. „Nás by to neohrozovalo, lebo štátny ombudsman by sa mohol pohybovať iba na hranici zákona, my máme k dispozícii etický kódex, vďaka ktorému sme schopní mnohé veci vyriešiť. Štátny ombudsman bude môcť povedať iba to, či banka porušila zákon. My sme asi ani raz nezistili, že by banka porušila zákon, s výnimkou pár prípadov, keď  neodpovedali v zákonne lehote. Mám pocit, že by nemohol urobiť ani to, čo by sme my urobili, pretože my sa môžeme prikrývať etickým kódexom a veľa vecí podchytiť a vyriešiť.“

Marcel Laznia zo Slovenskej bankovej asociácie sa domnieva, že štátny ombudsmana by bol viac formálny, nehovoriac o vysokých nákladoch: „Mal mať cez 40 zamestnancov, len pre ilustráciu, bankový ombudsman SBA má dva a pol zamestnanca.“  

Situácia si žiadajú ľudský prístup

Eva Černá hovorí, že banky sa nemusia riadiť jej odporúčaniami, zatiaľ sa však len v jednom prípade stalo, že banka rozhodla inak: „Snažíme sa s bankami komunikovať veľmi ľudsky. Sú ľudia, ktorí pochodili u nás a nepochodili vo svojej banke – v ich prípadoch bolo potrebné od začiatku žiadať veľmi individuálny prístup.“  

Najväčšiu skupinu (37%) tvorili podnety klientov z oblasti úverov. Druhou a treťou najpočetnejšou skupinou boli podnety z oblasti vkladov a bežných účtov (20%) a platobného styku a operácií s platobnými kartami (18%). Práve problémy s úvermi majú často fatálny dosah na klienta: „Som nesmierne spokojná, keď sa nám podarí vybojovať pre klienta zdanlivo neriešiteľný problém. V mnohých prípadoch ide o skutočne o ďalšiu existenciu človeka. Keď je nad niekým hrozba, že reálne príde o dom a nám sa podarí s bankou vykomunikovať nejaké ďalšie riešenie, tak to považujeme za víťazstvo.“

Keď sa inak nedá...

Nie všetky prípady však majú šťastný koniec. V takých situáciách hľadá Eva Černá spolu s klientom najmenej bolestivé riešenie. „Častokrát zastupujeme aj pozíciu psychológov. Je prirodzené, že keď sa človek postaví pred hotovú situáciu a má prísť o príbytok, tak je to ťažká rana. Síce v prvom kroku príde človek naozaj zlomený, ale keď spolu komunikujeme a je nad slnko jasnejšie, že sa musí stotožniť s tým, že svoje dlhy nemôže inak splatiť iba predaním svojho príbytku, tak sa naši klienti dokážu veľmi racionálne pozrieť na tento problém.“ A vtedy vďačne privítajú dobrú radu: „Častokrát ľudia nevedia, že môžu aj sami do tohto procesu zasiahnuť. Je lepšie predať si nehnuteľnosť sám s povolením banky – nemáme skúsenosť, že by to niekomu banka nepovolila. V takom prípade získa človek slušnejšie peniaze a vyplatí svoj dlh, ako keď to nebodaj prejde verejnou dražbou a na treťom kole verejnej dražby sa to predá s veľkou stratou.“

Viac finančného vzdelávania

Najväčším problémom spotrebiteľov je nízka finančná gramotnosť. „Poznatky, ktoré sme získali počas našej doterajšej praxe poukazujú na skutočnosť, že mnohé problémy klientov pramenia z nepochopenia fungovania finančných produktov a z nedostatku informácií, ako sa správať vo výnimočných situáciách. Preto sa chcem v novom funkčnom období zamerať aj na osvetu s cieľom podporiť zvyšovanie finančnej gramotnosti spotrebiteľa, “ uviedla Eva Černá. “Keďže väčšina podnetov, s ktorými sa klienti na nás obracajú sa týka úverov a problémom s ich nesplácaním, program osvety začíname vydaním Sprievodcu úverovými ťažkosťami spotrebiteľa.“

Marcel Laznia z SBA dopĺňa, že ide o súhrn základných pravidiel, ktorým sa klienti môžu riadiť pri vzniknutých problémoch s úvermi. Nasledovať by mali ďalšie brožúry. „Zaujímavosť je, že klienti si môžu na stránke pozrieť úverovú kalkulačku a približne si vypočítať nové splátky, ak budú chcieť s bankou rokovať o znížení splátok.“

Pozor na manželstvo!

V problémoch sa pomerne často ocitajú najmä mladé rodiny s deťmi. Stačí, ak manžel jedného dňa utečie z domu a jeho žena ani netuší o vzniknutých dlhoch: o tom, že muž už dávnejšie prestal platiť splátky, alebo, že si na svoje meno zobral menší úver, pri ktorom nie je potrebný súhlas partnera, ale dlžníkmi sú obaja.

Pozor si treba dávať aj pri rozvode. Súdne rozhodnutie o tom, že pokračovateľom úveru je manžel banke nemusí stačiť, nehovoriac o tom, že sa to ani nemá ako dozvedieť. Rozdelenie majetku a dlhov je preto potrebné zapracovať do úverovej zmluvy.

Keď ombudsmanka odmietne...

Pozrieme sa ešte na prácu bankovej ombudsmanky štatistickým pohľadom. Z celkového počtu 2500 konzultácií sa klienti rozhodli pre 850 oficiálnych podaní.

Pomerne veľká časť  podaní (39%) bola zamietnutá najčastejšie preto, že podávateľom nebola fyzická osoba, že podnet smeroval na poisťovňu, či nebankovú spoločnosť, na ktorú nemá bankový ombudsman dosah. Eva Černá však nemôže riešiť ani podnety týkajúce sa bánk, ktoré nie sú členmi Slovenskej bankovej asociácie, napríklad mBank. Inštitút ombudsmana musí odmietnuť prípady, ktoré už rieši súd a bez vybavenia budú sťažnosti klientov, ktorí svoj problém najskôr nereklamovali v banke.

V prospech klienta sa vyriešilo 13% podaní a v 37% prípadov sa nepreukázalo pochybenie banky.

Ombudsmanku volajte v stredu

Inštitút bankového ombudsmana pracuje pre klientov bánk každý pracovný deň, pre stránky má však vyhradenú stredu, v ostatné dni sa nedvíhajú telefóny – Eva Černá a ďalšie dve právničky vtedy študujú podnety a komunikujú s bankami.

Nespokojní klienti bánk by pri podnete nemali zabúdať na splnomocnenie pre bankovú ombudsmanku (je súčasťou tlačiva na internetovej stránke), bez neho banky o klientovi s ombudsmankou nemôžu komunikovať.

{insert name=getVideo id=#1653#}

Anketa

Ako vnímate činnosť bankového ombudsmana?

Reálne pomáha klientnom. (46%)
 
Má zviazané ruky. (10%)
 
Je to iba formálna inštitúcia. (44%)
 Spolu hlasovalo 39 čitateľov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Redakcia | 04.02.2016 00:00 Hypotekárny trh zakončil rok 2015 novým rekordom

Priemerná úroková sadzba úverov na bývanie klesla decembri minulého roka na nové historické minimum 2,37 percenta. Predstavovalo to symbolickú bodku za rokom, počas ktorého úrok pokoril rekord hneď niekoľko krát. Objem nových úverov naopak dosiahol historicky najvyššie hodnoty. Vlaňajší rok tak bol pre hypotekárny trh mimoriadny. Nič však nie je stratené ani v roku 2016. Do platnosti vstúpi totiž nová legislatíva, ktorá poriadne premieša karty. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

| 03.02.2016 00:00 Sociálny bankový účet je tu. Komu sa oplatí?

Banky musia od 1. februára ponúkať takzvaný základný bankový produkt. Pre všetkých s príjmom do 400 eur je zadarmo a pre ostatných za tri eurá. Podmienkou je nemať v banke otvorený iný účet. Minister financií to označuje za revolučnú novinku. Analytik však tvrdí, že účet zadarmo je vhodný najmä pre tých, ktorí doteraz žiadny účet nemali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.01.2016 00:00 Česi si vlani požičali rekordný objem hypoték

Česi si podobne ako Slováci môže zapísať minuloročný hypotekárny trhy do histórie ako rekordný. Objem a počet hypoték dosiahli najvyššie hodnoty doteraz. Vysoká bola aj priemerná suma jednej hypotéky. Dôvodom bolo podobne ako na Slovensku žičlivé medzibankové prostredie, rast domácej ekonomiky a konkurenčný boj medzi bankami.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 28.01.2016 00:00 Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí

Phishing je hrozbou sveta dnešného digitálneho bankovníctva. Slovenské banky doteraz zaznamenali už niekoľko masívnych útokov vedených zo zahraničia. Domácich klientov však zatiaľ úspešne ubránila komplikovanosť nášho jazyka.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.01.2016 00:00 Čo prinesie povinnosť používať už len IBAN číslo

Platnosť národných čísel bankových účtov končí. Od februára budú musieť bankoví klienti používať len formát IBAN (International Bank Account Number). Znamená to poslednú fázu vo vytváraní jednotnej európskej platobnej oblasti SEPA. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 20.01.2016 13:55Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

04.02.2016 10:31 Objem spotrebných úverov vzrástol vlani o 14%

Slováci si v minulom roku zobrali nové spotrebné úvery v celkovej hodnote 2,5 mld. eur, vrátane refinančných úverov. V medziročnom porovnaní to predstavuje nárast o 14 %. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

03.02.2016 09:30 Realitný trh i vďaka dostupnosti úverov stále rastie

Priemerné ceny nehnuteľností na bývanie sú najvyššie za posledné tri roky. V závere roka 2015 vzrástli medziročne o 1,1%. Kúpyschopnosť podporuje lepšia situácia na trhu práce ako aj nízke úrokové sadzby.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

02.02.2016 10:17 Zisk bánk vlani vzrástol o 13 %

Zisk slovenského bankového sektora vlani vzrástol na 626 mil. eur, čo je o 13,1 percenta viac ako pred rokom.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

28.01.2016 10:36 Staré čísla účtov končia už v nedeľu

Projekt Jednotnej oblasti platieb v eurách (SEPA) dosiahol ďalší míľnik. V zmysle pravidiel SEPA budú bankoví klienti od 1. februára 2016 môcť v bezhotovostnom styku používať číslo účtu už len v medzinárodnom tvare IBAN, na ktorý sme si vďaka prechodnému obdobiu zvykali uplynulé dva roky. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

27.01.2016 13:23 Prieskum: Slováci, čo nemajú bankový účet, ho nepotrebujú

Bežný účet v banke v súčasnosti využíva 86 percent Slovákov vo veku 15 až 79 rokov. Zvyšných 14 percent ho nemá najčastejšie preto, lebo ho nepotrebuje. Vyplýva to z prieskumu (1) o využívaní bankových služieb, ktorý pre Slovenskú bankovú asociáciu realizovala spoločnosť GfK Slovakia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 29.01.2016 00:00 Česi si vlani požičali rekordný objem hypoték

Česi si podobne ako Slováci môže zapísať minuloročný hypotekárny trhy do histórie ako rekordný. Objem a počet hypoték dosiahli najvyššie hodnoty doteraz. Vysoká bola aj priemerná suma jednej hypotéky. Dôvodom bolo podobne ako na Slovensku žičlivé medzibankové prostredie, rast domácej ekonomiky a konkurenčný boj medzi bankami.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 28.01.2016 00:00 Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí

Phishing je hrozbou sveta dnešného digitálneho bankovníctva. Slovenské banky doteraz zaznamenali už niekoľko masívnych útokov vedených zo zahraničia. Domácich klientov však zatiaľ úspešne ubránila komplikovanosť nášho jazyka.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.01.2016 00:00 Čo prinesie povinnosť používať už len IBAN číslo

Platnosť národných čísel bankových účtov končí. Od februára budú musieť bankoví klienti používať len formát IBAN (International Bank Account Number). Znamená to poslednú fázu vo vytváraní jednotnej európskej platobnej oblasti SEPA. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »