Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Autor: Ľuboslav Kačalka | 06.10.2010 02:01 | Kategórie: Banky | 0 komentárov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Počas trojročného pôsobenia zaznamenal inštitút bankového ombudsmana viac ako 2500 otázok nespokojných klientov. Len tretina podala aj oficiálny podnet, ostatným stačila osobná či telefonická rada. Ombudsmanka Eva Černá hovorí, že 80% spotrebiteľov bolo s riešením spokojných.

V 80% pozitívne vyriešených prípadov nájdeme aj jednoduchšie rady typu: v prípade problémov so splácaním úveru treba banku požiadať o zníženie splátok. Pätinu neúspešne ukončených konzultácii tvorili podľa Evy Černej zložité situácie, s ktorými sa už nedalo pohnúť: „Na začiatku pôsobenia bankového ombudsmana ľudia skúšali podať podania, s ktorými posledných 20 rokov neuspeli niekde inde. V mnohom sa týkali starých vkladných knižiek, ktoré už boli umorené a s ktorými sme nič nemohli robiť. Veľmi seriózne sme tieto podnety preverili, mnohé vkladné knižky siahali až do čias prvej republiky, takže pátrania boli zložité, ale bola to nesmierna zaujímavá práca.“

Banková ombudsmanka posudzuje podnety klientov z pohľadu dodržiavania Etického kódexu Slovenskej bankovej asociácie. Podľa vlastných slov je pre klienta užitočnejšia ako by bol finančný ombudsman, ktorého kreovanie plánovala predchádzajúca vláda. „Nás by to neohrozovalo, lebo štátny ombudsman by sa mohol pohybovať iba na hranici zákona, my máme k dispozícii etický kódex, vďaka ktorému sme schopní mnohé veci vyriešiť. Štátny ombudsman bude môcť povedať iba to, či banka porušila zákon. My sme asi ani raz nezistili, že by banka porušila zákon, s výnimkou pár prípadov, keď  neodpovedali v zákonne lehote. Mám pocit, že by nemohol urobiť ani to, čo by sme my urobili, pretože my sa môžeme prikrývať etickým kódexom a veľa vecí podchytiť a vyriešiť.“

Marcel Laznia zo Slovenskej bankovej asociácie sa domnieva, že štátny ombudsmana by bol viac formálny, nehovoriac o vysokých nákladoch: „Mal mať cez 40 zamestnancov, len pre ilustráciu, bankový ombudsman SBA má dva a pol zamestnanca.“  

Situácia si žiadajú ľudský prístup

Eva Černá hovorí, že banky sa nemusia riadiť jej odporúčaniami, zatiaľ sa však len v jednom prípade stalo, že banka rozhodla inak: „Snažíme sa s bankami komunikovať veľmi ľudsky. Sú ľudia, ktorí pochodili u nás a nepochodili vo svojej banke – v ich prípadoch bolo potrebné od začiatku žiadať veľmi individuálny prístup.“  

Najväčšiu skupinu (37%) tvorili podnety klientov z oblasti úverov. Druhou a treťou najpočetnejšou skupinou boli podnety z oblasti vkladov a bežných účtov (20%) a platobného styku a operácií s platobnými kartami (18%). Práve problémy s úvermi majú často fatálny dosah na klienta: „Som nesmierne spokojná, keď sa nám podarí vybojovať pre klienta zdanlivo neriešiteľný problém. V mnohých prípadoch ide o skutočne o ďalšiu existenciu človeka. Keď je nad niekým hrozba, že reálne príde o dom a nám sa podarí s bankou vykomunikovať nejaké ďalšie riešenie, tak to považujeme za víťazstvo.“

Keď sa inak nedá...

Nie všetky prípady však majú šťastný koniec. V takých situáciách hľadá Eva Černá spolu s klientom najmenej bolestivé riešenie. „Častokrát zastupujeme aj pozíciu psychológov. Je prirodzené, že keď sa človek postaví pred hotovú situáciu a má prísť o príbytok, tak je to ťažká rana. Síce v prvom kroku príde človek naozaj zlomený, ale keď spolu komunikujeme a je nad slnko jasnejšie, že sa musí stotožniť s tým, že svoje dlhy nemôže inak splatiť iba predaním svojho príbytku, tak sa naši klienti dokážu veľmi racionálne pozrieť na tento problém.“ A vtedy vďačne privítajú dobrú radu: „Častokrát ľudia nevedia, že môžu aj sami do tohto procesu zasiahnuť. Je lepšie predať si nehnuteľnosť sám s povolením banky – nemáme skúsenosť, že by to niekomu banka nepovolila. V takom prípade získa človek slušnejšie peniaze a vyplatí svoj dlh, ako keď to nebodaj prejde verejnou dražbou a na treťom kole verejnej dražby sa to predá s veľkou stratou.“

Viac finančného vzdelávania

Najväčším problémom spotrebiteľov je nízka finančná gramotnosť. „Poznatky, ktoré sme získali počas našej doterajšej praxe poukazujú na skutočnosť, že mnohé problémy klientov pramenia z nepochopenia fungovania finančných produktov a z nedostatku informácií, ako sa správať vo výnimočných situáciách. Preto sa chcem v novom funkčnom období zamerať aj na osvetu s cieľom podporiť zvyšovanie finančnej gramotnosti spotrebiteľa, “ uviedla Eva Černá. “Keďže väčšina podnetov, s ktorými sa klienti na nás obracajú sa týka úverov a problémom s ich nesplácaním, program osvety začíname vydaním Sprievodcu úverovými ťažkosťami spotrebiteľa.“

Marcel Laznia z SBA dopĺňa, že ide o súhrn základných pravidiel, ktorým sa klienti môžu riadiť pri vzniknutých problémoch s úvermi. Nasledovať by mali ďalšie brožúry. „Zaujímavosť je, že klienti si môžu na stránke pozrieť úverovú kalkulačku a približne si vypočítať nové splátky, ak budú chcieť s bankou rokovať o znížení splátok.“

Pozor na manželstvo!

V problémoch sa pomerne často ocitajú najmä mladé rodiny s deťmi. Stačí, ak manžel jedného dňa utečie z domu a jeho žena ani netuší o vzniknutých dlhoch: o tom, že muž už dávnejšie prestal platiť splátky, alebo, že si na svoje meno zobral menší úver, pri ktorom nie je potrebný súhlas partnera, ale dlžníkmi sú obaja.

Pozor si treba dávať aj pri rozvode. Súdne rozhodnutie o tom, že pokračovateľom úveru je manžel banke nemusí stačiť, nehovoriac o tom, že sa to ani nemá ako dozvedieť. Rozdelenie majetku a dlhov je preto potrebné zapracovať do úverovej zmluvy.

Keď ombudsmanka odmietne...

Pozrieme sa ešte na prácu bankovej ombudsmanky štatistickým pohľadom. Z celkového počtu 2500 konzultácií sa klienti rozhodli pre 850 oficiálnych podaní.

Pomerne veľká časť  podaní (39%) bola zamietnutá najčastejšie preto, že podávateľom nebola fyzická osoba, že podnet smeroval na poisťovňu, či nebankovú spoločnosť, na ktorú nemá bankový ombudsman dosah. Eva Černá však nemôže riešiť ani podnety týkajúce sa bánk, ktoré nie sú členmi Slovenskej bankovej asociácie, napríklad mBank. Inštitút ombudsmana musí odmietnuť prípady, ktoré už rieši súd a bez vybavenia budú sťažnosti klientov, ktorí svoj problém najskôr nereklamovali v banke.

V prospech klienta sa vyriešilo 13% podaní a v 37% prípadov sa nepreukázalo pochybenie banky.

Ombudsmanku volajte v stredu

Inštitút bankového ombudsmana pracuje pre klientov bánk každý pracovný deň, pre stránky má však vyhradenú stredu, v ostatné dni sa nedvíhajú telefóny – Eva Černá a ďalšie dve právničky vtedy študujú podnety a komunikujú s bankami.

Nespokojní klienti bánk by pri podnete nemali zabúdať na splnomocnenie pre bankovú ombudsmanku (je súčasťou tlačiva na internetovej stránke), bez neho banky o klientovi s ombudsmankou nemôžu komunikovať.

{insert name=getVideo id=#1653#}

Anketa

Ako vnímate činnosť bankového ombudsmana?

Reálne pomáha klientnom. (46%)
 
Má zviazané ruky. (11%)
 
Je to iba formálna inštitúcia. (43%)
 Spolu hlasovalo 35 čitateľov
Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi

Banková ombudsmanka najčastejšie pomáha klientom s úvermi >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 22.04.2015 00:00 Trendy v hypotekárnom financovaní - ubúda žiadateľov v pároch

Generácia single sa prejavuje aj vo financiách. Na veľké úvery si trúfame čím ďalej tým viac sami, nepotrebujeme na to partnera. Podľa údajov jednej z hypotekárnych bánk sa podiel žiadateľov o úver v páre za posledné tri roky znížil o tretinu.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 16.04.2015 00:00 Uvažujete o hypotéke? Podľa čoho sa rozhodnúť:

Hypotekárna sezóna je v plnom prúde. Banky sa predbiehajú v akciách a priemerná sadzba klesá na rekordne nízke úrovne.  O kúpe nehnuteľnosti uvažuje i veľa mladých, ktorí prichádzajú s hypotékou do kontaktu prvý krát. Ponúkame niekoľko rád, na čo si dať pri výbere úveru na bývanie pozor.   Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 14.04.2015 23:59 Hypotéku roka 2015 ponúka Tatra banka

Druhý ročník hodnotenia Fincentrum & TREND Hypotéka roka pozná svojich víťazov. Odborná porota vyhlásila víťazov v siedmych kategóriách produktov súvisiacich bývaním. Najlepšiu Hypotéku roka 2015 ponúka Tatra banka. Refinančnú hypotéku VÚB banka. Bankárom roka sa stal Daniel Kollár z ČSOB. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 14.04.2015 00:00 Slováci si stále radi vyberajú najmä z ponuky domovskej banky

Väčšina Slovákov prejavuje výraznú afinitu k svojej domovskej banke. Až 76 percent považuje svoju banku za výhodnú. Myslia si, že im ich bank ponúka najvýhodnejšie bankové služby a produkty. Vychádza to z prieskumu.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 09.04.2015 00:00 Budú spotrebné úvery nasledovať osud hypoték?

Banky vlani poskytli spotrebné úvery v hodnote 2,2 mld. eur. Je to o dve pätiny viac ako pred rokom. Priemerný úrok v tomto februári dosiahol 11,9 percenta, čo je zhruba o tri body menej ako pred dvomi rokmi. Čaká spotrebné úvery podobný vývoj ako úvery na bývanie? Odpovedali nám na to zástupcovia bánk.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

24.04.2015 08:56 J. Kollár upozorňuje, že bankový odvod sa nemôže použiť na iné ako na záchranu zlyhaných bánk

Nezaradený poslanec a predseda strany SKOK Jozef Kollár vyzval vládu, aby stiahla svoj návrh na použitie bankového odvodu na kompenzáciu pohľadávok Váhostavu. Tieto prostriedky sa podľa neho nemôžu použiť na iné, ako na účel na ktorý boli zbierané, teda na záchranu bankového sektora. Tvrdí to i ECB.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.04.2015 07:59 Deutsche Bank priznala vinu pri manipulácii medzibankových sadzieb. Zaplatí rekordnú pokutu

Deutsche Bank sa podieľala na manipulácii medzi bankových sadzieb Libor a Euribor spred desiatich rokov. Banka sa zaviazala zaplatiť rekordne vysoké finančné vyrovnanie – 2,5 miliardy dolárov (2,32 miliardy eur). Ide konkrétne o britskú dcéru tejto najväčšej nemeckej komerčnej banky.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.04.2015 13:52 Hypotekárne sadzby sú i v ČR na historickom minime

Priemerná úroková sadzba hypoték v Česku v marci klesla na 2,16 percenta a dostala sa opäť na najnižšiu hodnotu doteraz. Predchádzajúce minimum bolo vo februári, kedy priemerná sadzba predstavovala 2,27 percenta. Vyplýva to z údajov Fincentrum Hypoindexu. Na maxime bol index v auguste 2008, kedy predstavoval 5,82 percenta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

21.04.2015 15:37 Slovenská sporiteľňa bude zbierať objednávky na nákup akcií Slovak Telekom

Slovenská sporiteľňa bude od 22. apríla do 5. mája 2015 zabezpečovať zber objednávok na nákup akcií spoločnosti Slovak Telekom („ST“ alebo „Spoločnosť“). Záujemcovia si budú môcť kúpiť akcie v 195 pobočkách banky na celom Slovensku.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

16.04.2015 08:52 VÚB banka má najlepšiu refinančnú hypotéku

VÚB banka bola ocenená za najvýhodnejšiu refinančnú hypotéku roka 2015 a jej hypotéka bodovala na druhom mieste. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 07.04.2015 00:00 VÚB: Primárnou hodnotou externého predaja je poskytnúť klientom kvalitný servis

Na spôsob, ako manažuje externú distribúciu najväčšia hypotekárna banka na trhu – VÚB, sa pýtame vedúceho jej tímu riadenia externého predaja hypoték, Romana Staňa. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 09.04.2015 00:00 Budú spotrebné úvery nasledovať osud hypoték?

Banky vlani poskytli spotrebné úvery v hodnote 2,2 mld. eur. Je to o dve pätiny viac ako pred rokom. Priemerný úrok v tomto februári dosiahol 11,9 percenta, čo je zhruba o tri body menej ako pred dvomi rokmi. Čaká spotrebné úvery podobný vývoj ako úvery na bývanie? Odpovedali nám na to zástupcovia bánk.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 14.04.2015 00:00 Slováci si stále radi vyberajú najmä z ponuky domovskej banky

Väčšina Slovákov prejavuje výraznú afinitu k svojej domovskej banke. Až 76 percent považuje svoju banku za výhodnú. Myslia si, že im ich bank ponúka najvýhodnejšie bankové služby a produkty. Vychádza to z prieskumu.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 16.04.2015 00:00 Uvažujete o hypotéke? Podľa čoho sa rozhodnúť:

Hypotekárna sezóna je v plnom prúde. Banky sa predbiehajú v akciách a priemerná sadzba klesá na rekordne nízke úrovne.  O kúpe nehnuteľnosti uvažuje i veľa mladých, ktorí prichádzajú s hypotékou do kontaktu prvý krát. Ponúkame niekoľko rád, na čo si dať pri výbere úveru na bývanie pozor.   Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 14.04.2015 23:59 Hypotéku roka 2015 ponúka Tatra banka

Druhý ročník hodnotenia Fincentrum & TREND Hypotéka roka pozná svojich víťazov. Odborná porota vyhlásila víťazov v siedmych kategóriách produktov súvisiacich bývaním. Najlepšiu Hypotéku roka 2015 ponúka Tatra banka. Refinančnú hypotéku VÚB banka. Bankárom roka sa stal Daniel Kollár z ČSOB. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »