Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Bankový ombudsman má dva roky, už čoskoro dostane konkurenciu

Autor: Ľuboslav Kačalka | 24.09.2009 00:10 | Kategórie: Banky | 2 komentáre
Bankový ombudsman má dva roky, už čoskoro dostane konkurenciu

Už dva roky sa môžu nespokojní klienti bánk obracať na špecializovaného ombudsmana zriadeného Slovenskou bankovou asociáciou. Ministerstvu financií však samoregulačný orgán bánk nestačí, navrhuje zriadiť štátneho finančného ombudsmana.

Navrhovaný úrad na ochranu finančného spotrebiteľa je súčasťou pripravovaného zákona o ochrane spotrebiteľa na finančnom trhu. Zvlášnosťou návrhu je, že úrad bude mať v kompetencii inšpekčnú aj mediačnú činnosť. To sa nepáči napríklad Najvyššiemu kontrolnému úradu, podľa ktorého je vytvorenie takejto inštitúcie nadbytočné: „Podľa nášho názoru sú už existujúce orgány dohľadu a kontroly (najmä všeobecné súdy, Národná banka Slovenska, Slovenská obchodná inšpekcia, orgány činné v trestnom konaní) schopné plniť účel uvádzaný v návrhu zákona o ochrane práv spotrebiteľa na finančnom trhu.“ Oponentov k návrhu je z radov finančých inštitúcií, profesných asociácií aj štátnych orgánov oveľa viac.

Ani Slovenská banková asociácia nepovažuje za potrebné vytvoriť úrad finančného ombudsmana. Aspoň pre banky určite nie. Výkonný riaditeľ asociácie Ladislav Unčovský pre Investujeme.sk uviedol, že ak aj finančný ombudsman začne pôsobiť, banky si ponechajú aj svojho: „My urobíme všetko preto, aby aspoň v  prvom roku paralelne bežal aj bankový, aby sa v realite otestovalo, ktorému dajú klienti prednosť.“

O práci už existujúcej bankovej ombudsmanky Evy Černej sa tak verejnosť bude dozvedať ešte viac ako doteraz. S doterajšou činnosťou je L. Unčovský spokojný: “Úrad bankového ombudsmana významne zlepšuje postavenie spotrebiteľa na finančnom trhu. Bankový ombudsman rieši podnety klientov z pohľadu Etického kódexu bánk, čiže z ešte prísnejšieho pohľadu akým je súlad s právnymi predpismi. A preto je jeho zriadenie a úspešná činnosť pre bankový sektor tak dôležitá. Sme spokojní, že sa nám darí napĺňať tieto ciele efektívne a dôsledne. Dva roky úspešnej činnosti úradu nás uisťujú v tom, že toto je jedna z ciest ako skvalitniť služby a komunikáciu medzi bankou a klientom.

Samotná E. Černá dodáva, že klienti sa na ňu najčastejšie obracajú v prípade nespokojnosti s úvermi: „V posledných dvoch rokoch sme zaznamenali zvýšený nárast podaní podnetov z oblasti investičných služieb ako aj zvýšenú potrebu klientov konzultovať svoje problémy bez toho aby pokračovali podaním podnetu. Konzultáciou často pomôžeme významne urýchliť proces riešenia problému klienta bez zbytočnej byrokracie a administratívnych peripetií.

Kedy ombudsman sťažnosť zamietne?

Nie všetky sťažnosti klientov bankový ombudsman vyrieši. 45% zo všetkých doterajších podaní bolo odmietnutých. Ako vidíme na grafe, z doteraz ukončených podnetov, bolo v prospech klientov vyriešených 13%.

Prehľad riešených a zamietnutých podnetov (zdroj: SBA)

Najčastejšie dôvody zamietnutia podnetu ombudsmanom:

  • podávateľom podnetu bola právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ
  • podanie smerovalo na banku, ktorá nie je členom SBA, nebankového subjektu alebo poisťovne
  • v danej veci prebiehalo súdne konanie, resp. v danej veci už súd právoplatne rozhodol
  • z podnetu bolo zrejmé, že neprebehlo vnútrobankové reklamačné konanie (podnety boli v takýchto prípadoch po dohode s klientom väčšinou postúpené banke na priame vybavenie)
  • podnet sa netýkal osoby, ktorá ho podala a táto osoba nepredložila písomné splnomocnenie konať vo veci
  • podanie nebolo podnetom v zmysle Postupu, ale podávateľ žiadal iba o poskytnutie právneho poradenstva.

Aké podnety rieši ombudsman?

Najviac podentov na bankového ombudsmana sa týka hypotekárnych a spotrebných úverov. V poslednom čase stúpol počet stažností na investičné služby. To však súvisí s prepadom na akciových trhoch, keď klienti prišli o významnú časť svojich úspor. Ako v správe o činnosti za rok 2008 hovorí Eva Černá: „Na ombudsmana sa v tejto súvislosti obracajú najmä klienti, ktorí majú pomere nízku úroveň finančnej gramotnosti (prevažnú časť tvoria ľudia v dôchodkovom veku), kde po krátkom rozhovore s nimi okamžite zisťujeme, že často vôbec nepochopili podstatu investovania do podielových fondov a ani fakt, že každá investícia je spojená s určitým rizikom, a že aktuálna výnosnosť fondu sa vždy odvíja od momentálnej situácie na finančných trhoch a od zvolenej investičnej stratégie.“

Klienti nepochápu rozdiel medzi podielovými fondami a termínovanými vkladmi: „Klienti vložili do podielového fondu svoje úspory, pretože podielový fond sľubuje vyšší výnos ako by mali na vkladnej knižke, či bežnom termínovanom vklade, no vôbec si neuvedomili a neuvedomujú, že v tomto prípade nejde o klasický vklad s „veľmi dobrým“ výnosom, ale o rizikové investovanie, kde tento výnos nie je garantovaný, ale závisí od vývoja na finančnom trhu.“

Štruktúra podnetov (zdroj: SBA)

Ako však dodáva L. Unčovský, vyskytli sa prípady, keď pochybila banka: „Mali sme prípad, keď, jedna banka predala investičné produkty pani, ktorá mala 80 rokov, MIFID ešte neplatil, takže banka neporušila žiaden zákon. Ale naša ombudsmanka povedala, že jej sa zdá je neetické takému starému človeku predávať produkt v horizonte 10-tich rokov. Banka to po konzultácii uznala.“

Aj z posledného prípadu viedieť, že ombudsmana finančný trh určite potrebuje. Či však potrebuje dvoch, je otázka na zamyslenie. Najmä ak vezmeme do úvahy, že oboch v konečnom dôsledku zaplatia spotrebitelia.  

Anketa

Vláda plánuje zriadenie Úradu pre ochranu finančného spotrebiteľa. Myslíte si, že takáto inštitúcia je potrebná?

Áno, určite (23%)
 
Áno, ale veľa osohu z nej asi nebude (13%)
 
Nie, takýto úrad by bol zbytočný (59%)
 
Neviem sa vyjadriť (5%)
 Spolu hlasovalo 281 čitateľov
Bankový ombudsman má dva roky, už čoskoro dostane konkurenciu

Bankový ombudsman má dva roky, už čoskoro dostane konkurenciu >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 2 komentáre)

RE: pripomienka Michal | 24.09.2009 12:40
pripomienka Džingischán | 24.09.2009 07:59

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 23.09.2016 00:00 Takmer pätina hypotekárnych klientov ľutuje, že si nezobrala nižší úver

Až 55 percent slovenských domácností dá viac ako polovicu svojho rozpočtu na bývanie. Okrem neustáleho stresu to znemožňuje tvorbu úspor. Viac ako rok by pri výpadku príjmov dokázalo naďalej fungovať len šesť percent domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 09.09.2016 00:00 Mali by sa banky začať báť konkurencie brokerských spoločností?

Banky môžu byť ďalšou obeťou technologického pokroku. Tak, ako sa taxikári cítia ohrození mobilnými aplikáciami typu Uber, cítia dych na krku i tradičné skostnatené bankové domy. Rôzne fintech spoločnosti im odkrajujú z koláča, či už v oblasti peňažných prevodov, pôžičiek, ale aj investícií. Ak banky nespružnia a nezlacnia svoj biznis, čaká ich pravdepodobne podobný osud, ako iné odvetvia, ktoré technológie vytlačili do histórie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.09.2016 00:00 Banky vlani podporili 1200 neziskových projektov

Upozornenie: Tento článok môže nahlodať tradičný pohľad na banky ako na zmotnenú predstavu kapitalizmu. Je o tom, že finančné ústavy sú ochotné niečo zo svojho úspechu vrátiť späť spoločnosti. Bez podpory bankového sektora by niektoré projekty, ako napríklad bratislavský maratón, nefungovali, alebo niektoré divadlá by nehrali. Ak si chcete zachovať v bankách triedneho nepriateľa, ďalej nečítajte. Ak sa chcete dozvedieť, ktoré najvýznamnejšie projekty banky vlani podporili, k dispozícií je tabuľka. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 02.09.2016 00:00 Priemerná sadzba na hypotékach už druhý mesiac rastie

Po dvoch mesiacoch, keď objem nových hypoték presiahol jednu miliardu, sa aj hypotekárny trh vybral na zaslúženú dovolenku. V júli banky poskytli úvery na bývanie za necelých 784 miliónov eur. Napriek tomu ide v medziročnom porovnaní stále o nadštandardné objemy. V júli 2015 si totiž klienti požičali len takmer 484 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 31.08.2016 00:00 Za vernosťou Slovákov k poskytovateľom finančných služieb je často lenivosť

Slováci ostávajú dlhodobo verní svojim poskytovateľom finančných služieb. Hoci sú často nespokojní s vysokou cenou, či so záujmom o zákazníka, nakoniec ku konkurencii odchádza približne len štvrtina z nich. Ostatní na to vraj nemajú čas alebo takúto zmenu považujú za komplikovanú. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

26.09.2016 13:38 Čitateľská poradňa: Môžem platiť poistné ku kreditnej karte v splátkach?

V spolupráci s mBank uverejňujeme seriál expertných poradní o bankových produktoch. Čitatelia môžu svoje otázky posielať na adresu redakcia@investujeme.sk. Odpovede mBank budeme následne zverejňovať v pravidelných intervaloch. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.09.2016 12:20 Od októbra bude môcť získať hypotéku pre mladých viac ľudí

Zvýhodnenú hypotéku pre mladých môže od budúceho mesiaca získať viac mladých ľudí. Príjmový strop pre jednotlivca sa totiž od 1. októbra zvýši na 1171,3 eura.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.09.2016 09:37 Slovenská banková asociácia má novú riaditeľku

Prezídium SBA na svojom septembrovom zasadnutí vymenovalo do funkcie výkonnej riaditeľky asociácie Milenu Koreňovú, ktorá od 1. októbra 2016 na tejto pozícií nahradí Ladislava Unčovského. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.09.2016 16:22 Lízingový trh rástol o 15 %

Lízinové spoločnosti financovali v prvom polroku nových majetok v hodnote 1,1 mld. eur, čo je o 15 percent viac ako pre rokom. Lízing osobných áut poskočil až o tretinu.   Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.09.2016 13:20 Člen predstavenstva ECB neočakáva exodus bánk z Británie

Člen predstavenstva Európskej centrálnej banky (ECB) Jens Weidmann pripustil, že Frankfurt nad Mohanom, v ktorom sídlia dôležité regulačné úrady aj ECB, môže prilákať niektoré zahraničné banky z Londýna. No zároveň dodal, že masový exodus neočakáva. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 23.09.2016 00:00 Takmer pätina hypotekárnych klientov ľutuje, že si nezobrala nižší úver

Až 55 percent slovenských domácností dá viac ako polovicu svojho rozpočtu na bývanie. Okrem neustáleho stresu to znemožňuje tvorbu úspor. Viac ako rok by pri výpadku príjmov dokázalo naďalej fungovať len šesť percent domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »