Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Bankový ombudsman má dva roky, už čoskoro dostane konkurenciu

Autor: Ľuboslav Kačalka | 24.09.2009 00:10 | Kategórie: Banky | 2 komentáre
Bankový ombudsman má dva roky, už čoskoro dostane konkurenciu

Už dva roky sa môžu nespokojní klienti bánk obracať na špecializovaného ombudsmana zriadeného Slovenskou bankovou asociáciou. Ministerstvu financií však samoregulačný orgán bánk nestačí, navrhuje zriadiť štátneho finančného ombudsmana.

Navrhovaný úrad na ochranu finančného spotrebiteľa je súčasťou pripravovaného zákona o ochrane spotrebiteľa na finančnom trhu. Zvlášnosťou návrhu je, že úrad bude mať v kompetencii inšpekčnú aj mediačnú činnosť. To sa nepáči napríklad Najvyššiemu kontrolnému úradu, podľa ktorého je vytvorenie takejto inštitúcie nadbytočné: „Podľa nášho názoru sú už existujúce orgány dohľadu a kontroly (najmä všeobecné súdy, Národná banka Slovenska, Slovenská obchodná inšpekcia, orgány činné v trestnom konaní) schopné plniť účel uvádzaný v návrhu zákona o ochrane práv spotrebiteľa na finančnom trhu.“ Oponentov k návrhu je z radov finančých inštitúcií, profesných asociácií aj štátnych orgánov oveľa viac.

Ani Slovenská banková asociácia nepovažuje za potrebné vytvoriť úrad finančného ombudsmana. Aspoň pre banky určite nie. Výkonný riaditeľ asociácie Ladislav Unčovský pre Investujeme.sk uviedol, že ak aj finančný ombudsman začne pôsobiť, banky si ponechajú aj svojho: „My urobíme všetko preto, aby aspoň v  prvom roku paralelne bežal aj bankový, aby sa v realite otestovalo, ktorému dajú klienti prednosť.“

O práci už existujúcej bankovej ombudsmanky Evy Černej sa tak verejnosť bude dozvedať ešte viac ako doteraz. S doterajšou činnosťou je L. Unčovský spokojný: “Úrad bankového ombudsmana významne zlepšuje postavenie spotrebiteľa na finančnom trhu. Bankový ombudsman rieši podnety klientov z pohľadu Etického kódexu bánk, čiže z ešte prísnejšieho pohľadu akým je súlad s právnymi predpismi. A preto je jeho zriadenie a úspešná činnosť pre bankový sektor tak dôležitá. Sme spokojní, že sa nám darí napĺňať tieto ciele efektívne a dôsledne. Dva roky úspešnej činnosti úradu nás uisťujú v tom, že toto je jedna z ciest ako skvalitniť služby a komunikáciu medzi bankou a klientom.

Samotná E. Černá dodáva, že klienti sa na ňu najčastejšie obracajú v prípade nespokojnosti s úvermi: „V posledných dvoch rokoch sme zaznamenali zvýšený nárast podaní podnetov z oblasti investičných služieb ako aj zvýšenú potrebu klientov konzultovať svoje problémy bez toho aby pokračovali podaním podnetu. Konzultáciou často pomôžeme významne urýchliť proces riešenia problému klienta bez zbytočnej byrokracie a administratívnych peripetií.

Kedy ombudsman sťažnosť zamietne?

Nie všetky sťažnosti klientov bankový ombudsman vyrieši. 45% zo všetkých doterajších podaní bolo odmietnutých. Ako vidíme na grafe, z doteraz ukončených podnetov, bolo v prospech klientov vyriešených 13%.

Prehľad riešených a zamietnutých podnetov (zdroj: SBA)

Najčastejšie dôvody zamietnutia podnetu ombudsmanom:

  • podávateľom podnetu bola právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ
  • podanie smerovalo na banku, ktorá nie je členom SBA, nebankového subjektu alebo poisťovne
  • v danej veci prebiehalo súdne konanie, resp. v danej veci už súd právoplatne rozhodol
  • z podnetu bolo zrejmé, že neprebehlo vnútrobankové reklamačné konanie (podnety boli v takýchto prípadoch po dohode s klientom väčšinou postúpené banke na priame vybavenie)
  • podnet sa netýkal osoby, ktorá ho podala a táto osoba nepredložila písomné splnomocnenie konať vo veci
  • podanie nebolo podnetom v zmysle Postupu, ale podávateľ žiadal iba o poskytnutie právneho poradenstva.

Aké podnety rieši ombudsman?

Najviac podentov na bankového ombudsmana sa týka hypotekárnych a spotrebných úverov. V poslednom čase stúpol počet stažností na investičné služby. To však súvisí s prepadom na akciových trhoch, keď klienti prišli o významnú časť svojich úspor. Ako v správe o činnosti za rok 2008 hovorí Eva Černá: „Na ombudsmana sa v tejto súvislosti obracajú najmä klienti, ktorí majú pomere nízku úroveň finančnej gramotnosti (prevažnú časť tvoria ľudia v dôchodkovom veku), kde po krátkom rozhovore s nimi okamžite zisťujeme, že často vôbec nepochopili podstatu investovania do podielových fondov a ani fakt, že každá investícia je spojená s určitým rizikom, a že aktuálna výnosnosť fondu sa vždy odvíja od momentálnej situácie na finančných trhoch a od zvolenej investičnej stratégie.“

Klienti nepochápu rozdiel medzi podielovými fondami a termínovanými vkladmi: „Klienti vložili do podielového fondu svoje úspory, pretože podielový fond sľubuje vyšší výnos ako by mali na vkladnej knižke, či bežnom termínovanom vklade, no vôbec si neuvedomili a neuvedomujú, že v tomto prípade nejde o klasický vklad s „veľmi dobrým“ výnosom, ale o rizikové investovanie, kde tento výnos nie je garantovaný, ale závisí od vývoja na finančnom trhu.“

Štruktúra podnetov (zdroj: SBA)

Ako však dodáva L. Unčovský, vyskytli sa prípady, keď pochybila banka: „Mali sme prípad, keď, jedna banka predala investičné produkty pani, ktorá mala 80 rokov, MIFID ešte neplatil, takže banka neporušila žiaden zákon. Ale naša ombudsmanka povedala, že jej sa zdá je neetické takému starému človeku predávať produkt v horizonte 10-tich rokov. Banka to po konzultácii uznala.“

Aj z posledného prípadu viedieť, že ombudsmana finančný trh určite potrebuje. Či však potrebuje dvoch, je otázka na zamyslenie. Najmä ak vezmeme do úvahy, že oboch v konečnom dôsledku zaplatia spotrebitelia.  

Anketa

Vláda plánuje zriadenie Úradu pre ochranu finančného spotrebiteľa. Myslíte si, že takáto inštitúcia je potrebná?

Áno, určite (23%)
 
Áno, ale veľa osohu z nej asi nebude (13%)
 
Nie, takýto úrad by bol zbytočný (59%)
 
Neviem sa vyjadriť (5%)
 Spolu hlasovalo 282 čitateľov
Bankový ombudsman má dva roky, už čoskoro dostane konkurenciu

Bankový ombudsman má dva roky, už čoskoro dostane konkurenciu >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 2 komentáre)

RE: pripomienka Michal | 24.09.2009 12:40
pripomienka Džingischán | 24.09.2009 07:59

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 23.06.2017 00:00 Štátna podpora hypoték pre mladých sa zmení. K horšiemu

Ministerstvo financií SR chce zmeniť systém podpory hypoték pre mladých. Súčasný systém bonifikácie sadzby nahradí daňový bonus, ktorý sa bude dať odrátať od ročnej daňovej povinnosti. Podľa prepočtov analytikov by tým podpora jedného úveru pre “mladého človeka” mala klesnúť o zhruba polovicu. Odporúčajú preto využiť podmienky platné ešte do konca tohto roku. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jana Lacková | 22.06.2017 00:00 Ísť po čo najnižšom úroku, či si radšej sadzbu zafixovať na dlhšie obdobie?

Každý človek ktorý sa už niekedy zaoberal hypotékou, určite riešil aj otázku, akú dĺžku fixácie úrokovej sadzby si zvoliť. Na jednej strane vždy stojí nižšia cena a na druhej stabilita na dlhšie obdobie. Pokiaľ nemáte doma krištáľovú guľu, jednoznačná odpoveď na túto dilemu sa hľadá ťažko.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 13.06.2017 00:00 Podiel refinančných hypoték sa znižuje, trh ťahajú nové úvery

Výška hypotéky priemerne predstavovala v prvom kvartáli viac ako 72 000 eur. Medziročne je to viac o 2 300 eur. Okrem toho klesá podiel refinančných hypoték v prospech úverov určených na kúpu nehnuteľnosti. Svedčí to o zlepšujúcej sa ekonomickej situácii na Slovensku. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Pavel Škriniar | 05.06.2017 00:00 Detské finančné produkty predstavujú zaujímavú príležitosť

Deti predstavujú pre finančné inštitúcie zaujímavú cieľovú skupinu. Jednak predstavujú pre ne potenciál ako si vychovať budúcich klientov, no cez deti sa vedia dostať i k peňaženkám ich rodičov. Ako to robia? Cez vyššie úročenie vkladov a cez doplnkové služby. Škoda by preto bola tieto výhody nevyužiť. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 18.06.2017 09:51

PR článok | 30.05.2017 13:00 Podľa čoho si vyberať hypotéku?

Na Slovensku sa touto otázkou zaoberá azda každý druhý Slovák. Lacné hypotéky a čoraz širšia ponuka novostavieb presvedčia k uvažovaniu o kúpe nehnuteľnosti nejedného z nás. Každý z nás rád usporí pár eur navyše. Preto je rozumné zvážiť, ako si vybrať financovanie svojho nového bývania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

22.06.2017 09:19 Češi sedí na penězích v bankách

Banky nenabízejí téměř žádné zhodnocení. Přesto lidé mají nejvíce peněz uloženo právě na bankovních účtech. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.06.2017 14:07 SR sa môže stať testovacím trhom pre fintech firmy

Na Slovensku sú dobré podmienky na testovanie inovácií vo finančnom sektore. Dôvodom je najmä rozvinutá infraštruktúra, otvorenosť obchodníkov prijímajúcich platba a schopnosť spotrebiteľov adaptovať inovácie. Vyplýva to z analýzy poradenskej spoločnosti Deloitte. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

14.06.2017 09:08 ČNB: Banky jsou stabilní, ale… zima se blíží

„Finanční sektor v ČR […] si zachovává vysokou odolnost vůči možným nepříznivým šokům,“ uvádí Zpráva o finanční stabilitě 2016/2017 z dílny ČNB. Přesto se dohledový orgán připravuje na horší časy. Co banky a další finanční instituce ohrožuje a na co se musí připravit? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

13.06.2017 09:03 Jak ušetřit a jak vydělat s fintech

Nové technologie a sdílená ekonomika útočí na tradiční trh. Jak s fintech společnostmi ušetřit a jak na nich vydělat? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.06.2017 10:44 Deti majú na vkladnej knižke v priemere 1 500 eur.

Vkladné knižky zakladajú deťom rodičia najčastejšie hneď po narodení či do jedného roka (50 %), do 6. narodenín tak urobí ďalších 26 % rodičov. V priemere má dieťa nasporených 1 500 eur, za posledné tri roky narástla táto suma o polovicu. Pravidelne však odkladajú rodičia len na každú piatu či šiestu vkladnú knižku. Sú však schopní odložiť v priemere do 200 eur mesačne. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Jana Lacková | 22.06.2017 00:00 Ísť po čo najnižšom úroku, či si radšej sadzbu zafixovať na dlhšie obdobie?

Každý človek ktorý sa už niekedy zaoberal hypotékou, určite riešil aj otázku, akú dĺžku fixácie úrokovej sadzby si zvoliť. Na jednej strane vždy stojí nižšia cena a na druhej stabilita na dlhšie obdobie. Pokiaľ nemáte doma krištáľovú guľu, jednoznačná odpoveď na túto dilemu sa hľadá ťažko.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 23.06.2017 00:00 Štátna podpora hypoték pre mladých sa zmení. K horšiemu

Ministerstvo financií SR chce zmeniť systém podpory hypoték pre mladých. Súčasný systém bonifikácie sadzby nahradí daňový bonus, ktorý sa bude dať odrátať od ročnej daňovej povinnosti. Podľa prepočtov analytikov by tým podpora jedného úveru pre “mladého človeka” mala klesnúť o zhruba polovicu. Odporúčajú preto využiť podmienky platné ešte do konca tohto roku. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 13.06.2017 00:00 Podiel refinančných hypoték sa znižuje, trh ťahajú nové úvery

Výška hypotéky priemerne predstavovala v prvom kvartáli viac ako 72 000 eur. Medziročne je to viac o 2 300 eur. Okrem toho klesá podiel refinančných hypoték v prospech úverov určených na kúpu nehnuteľnosti. Svedčí to o zlepšujúcej sa ekonomickej situácii na Slovensku. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »