Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Bankový ombudsman má dva roky, už čoskoro dostane konkurenciu

Autor: Ľuboslav Kačalka | 24.09.2009 00:10 | Kategórie: Banky | 2 komentáre
Bankový ombudsman má dva roky, už čoskoro dostane konkurenciu

Už dva roky sa môžu nespokojní klienti bánk obracať na špecializovaného ombudsmana zriadeného Slovenskou bankovou asociáciou. Ministerstvu financií však samoregulačný orgán bánk nestačí, navrhuje zriadiť štátneho finančného ombudsmana.

Navrhovaný úrad na ochranu finančného spotrebiteľa je súčasťou pripravovaného zákona o ochrane spotrebiteľa na finančnom trhu. Zvlášnosťou návrhu je, že úrad bude mať v kompetencii inšpekčnú aj mediačnú činnosť. To sa nepáči napríklad Najvyššiemu kontrolnému úradu, podľa ktorého je vytvorenie takejto inštitúcie nadbytočné: „Podľa nášho názoru sú už existujúce orgány dohľadu a kontroly (najmä všeobecné súdy, Národná banka Slovenska, Slovenská obchodná inšpekcia, orgány činné v trestnom konaní) schopné plniť účel uvádzaný v návrhu zákona o ochrane práv spotrebiteľa na finančnom trhu.“ Oponentov k návrhu je z radov finančých inštitúcií, profesných asociácií aj štátnych orgánov oveľa viac.

Ani Slovenská banková asociácia nepovažuje za potrebné vytvoriť úrad finančného ombudsmana. Aspoň pre banky určite nie. Výkonný riaditeľ asociácie Ladislav Unčovský pre Investujeme.sk uviedol, že ak aj finančný ombudsman začne pôsobiť, banky si ponechajú aj svojho: „My urobíme všetko preto, aby aspoň v  prvom roku paralelne bežal aj bankový, aby sa v realite otestovalo, ktorému dajú klienti prednosť.“

O práci už existujúcej bankovej ombudsmanky Evy Černej sa tak verejnosť bude dozvedať ešte viac ako doteraz. S doterajšou činnosťou je L. Unčovský spokojný: “Úrad bankového ombudsmana významne zlepšuje postavenie spotrebiteľa na finančnom trhu. Bankový ombudsman rieši podnety klientov z pohľadu Etického kódexu bánk, čiže z ešte prísnejšieho pohľadu akým je súlad s právnymi predpismi. A preto je jeho zriadenie a úspešná činnosť pre bankový sektor tak dôležitá. Sme spokojní, že sa nám darí napĺňať tieto ciele efektívne a dôsledne. Dva roky úspešnej činnosti úradu nás uisťujú v tom, že toto je jedna z ciest ako skvalitniť služby a komunikáciu medzi bankou a klientom.

Samotná E. Černá dodáva, že klienti sa na ňu najčastejšie obracajú v prípade nespokojnosti s úvermi: „V posledných dvoch rokoch sme zaznamenali zvýšený nárast podaní podnetov z oblasti investičných služieb ako aj zvýšenú potrebu klientov konzultovať svoje problémy bez toho aby pokračovali podaním podnetu. Konzultáciou často pomôžeme významne urýchliť proces riešenia problému klienta bez zbytočnej byrokracie a administratívnych peripetií.

Kedy ombudsman sťažnosť zamietne?

Nie všetky sťažnosti klientov bankový ombudsman vyrieši. 45% zo všetkých doterajších podaní bolo odmietnutých. Ako vidíme na grafe, z doteraz ukončených podnetov, bolo v prospech klientov vyriešených 13%.

Prehľad riešených a zamietnutých podnetov (zdroj: SBA)

Najčastejšie dôvody zamietnutia podnetu ombudsmanom:

  • podávateľom podnetu bola právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ
  • podanie smerovalo na banku, ktorá nie je členom SBA, nebankového subjektu alebo poisťovne
  • v danej veci prebiehalo súdne konanie, resp. v danej veci už súd právoplatne rozhodol
  • z podnetu bolo zrejmé, že neprebehlo vnútrobankové reklamačné konanie (podnety boli v takýchto prípadoch po dohode s klientom väčšinou postúpené banke na priame vybavenie)
  • podnet sa netýkal osoby, ktorá ho podala a táto osoba nepredložila písomné splnomocnenie konať vo veci
  • podanie nebolo podnetom v zmysle Postupu, ale podávateľ žiadal iba o poskytnutie právneho poradenstva.

Aké podnety rieši ombudsman?

Najviac podentov na bankového ombudsmana sa týka hypotekárnych a spotrebných úverov. V poslednom čase stúpol počet stažností na investičné služby. To však súvisí s prepadom na akciových trhoch, keď klienti prišli o významnú časť svojich úspor. Ako v správe o činnosti za rok 2008 hovorí Eva Černá: „Na ombudsmana sa v tejto súvislosti obracajú najmä klienti, ktorí majú pomere nízku úroveň finančnej gramotnosti (prevažnú časť tvoria ľudia v dôchodkovom veku), kde po krátkom rozhovore s nimi okamžite zisťujeme, že často vôbec nepochopili podstatu investovania do podielových fondov a ani fakt, že každá investícia je spojená s určitým rizikom, a že aktuálna výnosnosť fondu sa vždy odvíja od momentálnej situácie na finančných trhoch a od zvolenej investičnej stratégie.“

Klienti nepochápu rozdiel medzi podielovými fondami a termínovanými vkladmi: „Klienti vložili do podielového fondu svoje úspory, pretože podielový fond sľubuje vyšší výnos ako by mali na vkladnej knižke, či bežnom termínovanom vklade, no vôbec si neuvedomili a neuvedomujú, že v tomto prípade nejde o klasický vklad s „veľmi dobrým“ výnosom, ale o rizikové investovanie, kde tento výnos nie je garantovaný, ale závisí od vývoja na finančnom trhu.“

Štruktúra podnetov (zdroj: SBA)

Ako však dodáva L. Unčovský, vyskytli sa prípady, keď pochybila banka: „Mali sme prípad, keď, jedna banka predala investičné produkty pani, ktorá mala 80 rokov, MIFID ešte neplatil, takže banka neporušila žiaden zákon. Ale naša ombudsmanka povedala, že jej sa zdá je neetické takému starému človeku predávať produkt v horizonte 10-tich rokov. Banka to po konzultácii uznala.“

Aj z posledného prípadu viedieť, že ombudsmana finančný trh určite potrebuje. Či však potrebuje dvoch, je otázka na zamyslenie. Najmä ak vezmeme do úvahy, že oboch v konečnom dôsledku zaplatia spotrebitelia.  

Anketa

Vláda plánuje zriadenie Úradu pre ochranu finančného spotrebiteľa. Myslíte si, že takáto inštitúcia je potrebná?

Áno, určite (23%)
 
Áno, ale veľa osohu z nej asi nebude (13%)
 
Nie, takýto úrad by bol zbytočný (59%)
 
Neviem sa vyjadriť (5%)
 Spolu hlasovalo 282 čitateľov
Bankový ombudsman má dva roky, už čoskoro dostane konkurenciu

Bankový ombudsman má dva roky, už čoskoro dostane konkurenciu >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 2 komentáre)

RE: pripomienka Michal | 24.09.2009 12:40
pripomienka Džingischán | 24.09.2009 07:59

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 18.08.2017 00:00 Hypotéky pre mladých dostanú nové pravidlá. Podpora štátu klesne

Vláda SR tento týždeň schválila novelu zákona o dani z príjmov, ktorá má zmeniť systém štátnej podpory hypoték pre mladých. Cieľom je nahradiť systém bonifikácie vyplácanej bankám na daňový bonus, ktorý si každý klient odpočíta sám zo svojej daňovej povinnosti. To by malo systém zjednodušiť a sprehľadniť. Problémom však je limit bonusu 400 eur ročne. Navyše podpora môže kryť najviac polovicu z úrokovej sadzby, čo je oproti dnešným podmienkam zásadné zhoršenie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 24.07.2017 00:00 Bratislavčania si na dovolenke užívajú. Vidno to aj na ich platbách kartou

Nie je asi prekvapením, že výška výdavkov na dovolenke sa líši podľa danej krajiny. Najdrahšie z krajín preferovaných Slovákmi vychádza Taliansko s priemernou výškou platby kartou 277 eur. Naopak najlacnejšia je dovolenka v Bulharsku – platby kartou za len zhruba sto eur. Na výšku výdavkov na dovolenke však vplýva i kraj, z ktorého dovolenkár pochádza. Priemerný Bratislavčan tak napríklad zaplatí na dovolenke kartou viac ako dvojnásobok toho, čo šetrní obyvatelia Žilinského kraja. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 14.07.2017 00:00 Exekúcia neznamená automatický stop na ceste k hypotéke

Počet aktívnych exekúcií na Slovensku sa pohybuje okolo hrozivého čísla troch miliónov. Hoci Slovenská komora exekútorov uviedla, že počet nových exekúcií klesá, aj v minulom roku pribudlo takmer 454 tisíc nových prípadov. Ide o odvrátenú stránku života na dlh, v ktorom Slováci nestrácajú dych. Ani napriek exekučnému konaniu pritom nie sú dlžníci navždy vyradení z hry na získanie nového úveru. Cesta k nemu však je komplikovanejšia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Michael Boye | 11.07.2017 00:00 Taliansko zachránilo banky. Opäť z daní od občanov

Na záver minulého mesiaca boli nútene hodiť ručník do ringu ďalšie dve banky – Banco Popolare di Vicenza a Veneto Banca. Talianska vláda povolila druhej najväčšej a údajne nazdravšej talianskej banke – Intesa Sanpaulo, kúpiť aktíva týchto dvoch regionálnych a potápajúcich sa inštitúcií. „Zlé“ dlhy sa presunú do štátnej banky, teda na placia štátu. Záchranu talianskeho bankového sektore tak opäť zaplatia bežní občania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 07.07.2017 00:00 Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší

Preniesť si bankový účet za lepšími službami, či nižšími poplatkami môže byť lákavé, mnohých však odrádza množstvo formalít spojených s rušením starého a nastavovaním nového účtu. Málokto pritom vie, že banky už umožňujú zbytočnú administratívu obísť. Stačí podať jednu žiadosť a nová banka vybaví všetka za klienta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

07.08.2017 16:43 Ako zareagovali české banky na zvýšenie sadzieb v ČR?

Česká národná banka (ČNB) zvýšila minulý týždeň úrokové sadzby. Obdobie lacných peňazí pomaly končí. Ako sa podľa hypotekárnych bánk rast základných sadzieb premietne do hypotekárnych úverov? Zachráni vyššie sadzby realitný trh? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

04.08.2017 13:20 Prevádzkový zisk Slovenskej sporiteľne klesol v 1. polroku o 13 %

Objem úverov Slovenskej sporiteľne v prvom polroku medziročne narástol o 14,2 percenta. Napriek tomu výnos z úrokov klesol o šesť percent. Dôvodom je celkový pokles úrokových sadzieb, ktoré sa týkajú tak nových, ako refinančných úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

31.07.2017 12:25 Š. Máj v Slovenskej sporiteľni končí

Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Slovenskej sporiteľne Štefan Máj na konci roka ukončí pôsobenie v pozícii šéfa najväčšej slovenskej banky. Rozhodol sa, že po skončení aktuálneho pracovného kontraktu sa chce venovať hlavne rodine a koníčkom. Novým generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva bude od 1. januára 2018 Peter Krutil, doterajší podpredseda predstavenstva banky zodpovedný za firemné bankovníctvo. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

28.07.2017 12:05 Tatra banka bude musieť zmeniť svoj internet banking

Flash player končí. Tatra banka, ktorá ho ako jediná z veľkých bánk na Slovensku využívala, preto bude musieť do troch rokov zmeniť svoj internet banking. Dôvodom ukončenia podpory tohto multimediálneho prehliadača bola nízka bezpečnosť. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

27.07.2017 09:02 Kdo má lepší dynamiku: Česká spořitelna, Komerční banka nebo ČSOB?

Bankovnictví a pojišťovnictví se věnuji již 15 let a je to obor, který mě stále baví a zajímá, proto jsem si začátkem léta udělal ze svého soukromého zájmu jednoduché cvičení: vzal jsem hospodářské výsledky tří největších českých bank, položil jsem si je vedle sebe a sčítal, odečítal, dělil, násobil, srovnával a analyzoval. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 18.08.2017 00:00 Hypotéky pre mladých dostanú nové pravidlá. Podpora štátu klesne

Vláda SR tento týždeň schválila novelu zákona o dani z príjmov, ktorá má zmeniť systém štátnej podpory hypoték pre mladých. Cieľom je nahradiť systém bonifikácie vyplácanej bankám na daňový bonus, ktorý si každý klient odpočíta sám zo svojej daňovej povinnosti. To by malo systém zjednodušiť a sprehľadniť. Problémom však je limit bonusu 400 eur ročne. Navyše podpora môže kryť najviac polovicu z úrokovej sadzby, čo je oproti dnešným podmienkam zásadné zhoršenie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »