Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty

Autor: Ľuboslav Kačalka | 04.10.2012 01:00 | Kategórie: Banky | 4 komentáre
Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty

Banková ombudsmanka Eva Černá upozorňuje, že zo strany klientov pribúda podnetov na oblasť, ktorú nemá v kompetencii a nemôže ich riešiť – pôžičky od nebankových spoločností. Celkovo sa však počet oficiálnych sťažností medziročne znížil.

Na kanceláriu Bankového ombudsmana sa v minulom roku obrátilo 241 klientov a osobne ju navštívilo 173 klientov. Banková ombudsmanka vybavila 288 telefonátov a 693 podaní zaslaných elektronickou poštou. Celkovo sa tak na ochrancu práv bankových klientov v roku 2011 obrátilo 1400 klientov, čo je menej ako pred rokom. "S kolegami sme analyzovali tento trend poklesu podaní. Hlavnú príčinu medziročného 20% poklesu podaní vidíme v tom, že sa banky správajú etickejšie ku svojim klientom a aj ich prípadné sťažnosti vybavujú v rámci štandardného reklamačného konania k ich spokojnosti,“ myslí si E. Černá.

Jeden prípad na súde

Z 262 podnetov, ktoré ombudsmanka riešila v minulom roku, bolo 90 odmietnutých, v 117 prípadoch nebolo objektívne preukázané pochybenie banky a 35 podnetov bolo vybavených v prospech klienta. 

V jedinom prípade E. Černá odporučila klientovi obrátiť sa na súd: „Nijako sme sa s bankou nevedeli dohodnúť. Odporučili sme jej, čo by mala v prospech klienta urobiť, keďže však nerešpektovala naše odporúčanie a trvala na svojom stanovisku, odporučili sme klientovi obrátiť sa na súd.“ Ten v prípade zatiaľ nerozhodol.

V 19 prípadoch bol vlani podnet odložený a konanie zastavené. Aby mohol úrad ochrancu bankových práv konať, nesmie klient zabudnúť priložiť podpísaný súhlas so spracovaním osobných údajov. 

Prečítajte si

Pribúda sťažostí na nebankovky

Na základe podnetov klientov dvíha Eva Černá varovný prst pred subjektami, ktoré pod jej zorné pole nepatria – nebankové subjekty poskytujúce pôžičky: „Už to bolo pokojnejšie, ale minulý rok sa situácia opäť zmenila a ľudia sa húfne začali sťažovať.“ 

Takéto podnety však musí ombudsmanka zamietať: „My nikoho nevyhodíme, naši právnici sa snažia pomôcť, aj keď klienti nebankových spoločností k nám nepatria. Lenže situácia už naozaj prekročila hranice. Rozhodli sme sa vytvoriť platformu, kde sme prizvali združenia, ktoré sa zaoberajú ochranou spotrebiteľa, rovnako sme prizvali zástupcov ministerstva spravodlivosti a NBS. Dospeli k názoru, že bez spolupráce to nepôjde. Vzišlo nám z toho obrovské množstvo zaujímavých podnetov, ktoré musí riešiť štát. Chystáme aj otvorený list na vládu, pretože klienti nebankových subjektov sú v zúfalej situácii.“

Za najväčší problém považuje, že títo klienti sa nemajú, kde sťažovať: „Najlepšie by bolo, keby si aj tieto subjekty vytvorili vlastného ombudsmana. Podľa toho, čo som zisťovala, je ich nesmierne veľa a nemajú záujem sa spájať. Pretože ich konečný cieľ je zrejme niečo iné, ako pomôcť klientovi…“

Univerzálne riešenie na tento problém poskytnúť nedokáže: „Ja viem, že sme demokratická spoločnosť a nemôžeme niekomu stopnúť podnikanie a zakázať nebankovky, ale myslím si, že bez nich bude ľuďom lepšie.“

Tým, ktorí sa už rozhodnú nebakovku osloviť odporúča: „Pri produktoch nebankových spoločností odporúčame klientom vopred sa informovať o všetkých zmluvných podmienkach, nielen verbálne u osôb, s ktorými uzatvárajú zmluvu, ale ponechať si dostatok času na preštudovanie zmluvy pred jej podpisom. Aj keď sa na prvý pohľad zdajú byť ponuky rôznych nebankových subjektov výhodné, odporúčame radšej zvážiť ponuky bánk a pokúsiť sa požičať si od banky.

Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty

Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 4 komentáre)

žiadosť Ladislav | 27.03.2016 16:11
Marian Hanko | 10.03.2016 18:58
Marian Hanko | 10.03.2016 18:34
Hotová katastrofa Marian Hanko | 10.03.2016 18:18

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 24.07.2017 00:00 Bratislavčania si na dovolenke užívajú. Vidno to aj na ich platbách kartou

Nie je asi prekvapením, že výška výdavkov na dovolenke sa líši podľa danej krajiny. Najdrahšie z krajín preferovaných Slovákmi vychádza Taliansko s priemernou výškou platby kartou 277 eur. Naopak najlacnejšia je dovolenka v Bulharsku – platby kartou za len zhruba sto eur. Na výšku výdavkov na dovolenke však vplýva i kraj, z ktorého dovolenkár pochádza. Priemerný Bratislavčan tak napríklad zaplatí na dovolenke kartou viac ako dvojnásobok toho, čo šetrní obyvatelia Žilinského kraja. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 14.07.2017 00:00 Exekúcia neznamená automatický stop na ceste k hypotéke

Počet aktívnych exekúcií na Slovensku sa pohybuje okolo hrozivého čísla troch miliónov. Hoci Slovenská komora exekútorov uviedla, že počet nových exekúcií klesá, aj v minulom roku pribudlo takmer 454 tisíc nových prípadov. Ide o odvrátenú stránku života na dlh, v ktorom Slováci nestrácajú dych. Ani napriek exekučnému konaniu pritom nie sú dlžníci navždy vyradení z hry na získanie nového úveru. Cesta k nemu však je komplikovanejšia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Michael Boye | 11.07.2017 00:00 Taliansko zachránilo banky. Opäť z daní od občanov

Na záver minulého mesiaca boli nútene hodiť ručník do ringu ďalšie dve banky – Banco Popolare di Vicenza a Veneto Banca. Talianska vláda povolila druhej najväčšej a údajne nazdravšej talianskej banke – Intesa Sanpaulo, kúpiť aktíva týchto dvoch regionálnych a potápajúcich sa inštitúcií. „Zlé“ dlhy sa presunú do štátnej banky, teda na placia štátu. Záchranu talianskeho bankového sektore tak opäť zaplatia bežní občania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 07.07.2017 00:00 Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší

Preniesť si bankový účet za lepšími službami, či nižšími poplatkami môže byť lákavé, mnohých však odrádza množstvo formalít spojených s rušením starého a nastavovaním nového účtu. Málokto pritom vie, že banky už umožňujú zbytočnú administratívu obísť. Stačí podať jednu žiadosť a nová banka vybaví všetka za klienta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.07.2017 00:00 Kvalitné vzdelanie, práca v odbore, istý čas v zahraničí - typický životopis slovenského milionára

Kvalitné vzdelanie, tvrdá práca v oblasti ktorú človek vyštudoval a ďalšie vzdelávanie, to sú najčastejšie spoločné faktory, ktoré priviedli väčšinu slovenských a českých milionárov k ich bohatstvu. Od štátu očakávajú najmä stabilitu. Svoje peniaze investujú najmä do nehnuteľností, akcií firiem, alebo alternatívnych investícií. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 13.07.2017 13:33Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

07.08.2017 16:43 Ako zareagovali české banky na zvýšenie sadzieb v ČR?

Česká národná banka (ČNB) zvýšila minulý týždeň úrokové sadzby. Obdobie lacných peňazí pomaly končí. Ako sa podľa hypotekárnych bánk rast základných sadzieb premietne do hypotekárnych úverov? Zachráni vyššie sadzby realitný trh? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

04.08.2017 13:20 Prevádzkový zisk Slovenskej sporiteľne klesol v 1. polroku o 13 %

Objem úverov Slovenskej sporiteľne v prvom polroku medziročne narástol o 14,2 percenta. Napriek tomu výnos z úrokov klesol o šesť percent. Dôvodom je celkový pokles úrokových sadzieb, ktoré sa týkajú tak nových, ako refinančných úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

31.07.2017 12:25 Š. Máj v Slovenskej sporiteľni končí

Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Slovenskej sporiteľne Štefan Máj na konci roka ukončí pôsobenie v pozícii šéfa najväčšej slovenskej banky. Rozhodol sa, že po skončení aktuálneho pracovného kontraktu sa chce venovať hlavne rodine a koníčkom. Novým generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva bude od 1. januára 2018 Peter Krutil, doterajší podpredseda predstavenstva banky zodpovedný za firemné bankovníctvo. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

28.07.2017 12:05 Tatra banka bude musieť zmeniť svoj internet banking

Flash player končí. Tatra banka, ktorá ho ako jediná z veľkých bánk na Slovensku využívala, preto bude musieť do troch rokov zmeniť svoj internet banking. Dôvodom ukončenia podpory tohto multimediálneho prehliadača bola nízka bezpečnosť. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

27.07.2017 09:02 Kdo má lepší dynamiku: Česká spořitelna, Komerční banka nebo ČSOB?

Bankovnictví a pojišťovnictví se věnuji již 15 let a je to obor, který mě stále baví a zajímá, proto jsem si začátkem léta udělal ze svého soukromého zájmu jednoduché cvičení: vzal jsem hospodářské výsledky tří největších českých bank, položil jsem si je vedle sebe a sčítal, odečítal, dělil, násobil, srovnával a analyzoval. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »