Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty

Autor: Ľuboslav Kačalka | 04.10.2012 01:00 | Kategórie: Banky | 4 komentáre
Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty

Banková ombudsmanka Eva Černá upozorňuje, že zo strany klientov pribúda podnetov na oblasť, ktorú nemá v kompetencii a nemôže ich riešiť – pôžičky od nebankových spoločností. Celkovo sa však počet oficiálnych sťažností medziročne znížil.

Na kanceláriu Bankového ombudsmana sa v minulom roku obrátilo 241 klientov a osobne ju navštívilo 173 klientov. Banková ombudsmanka vybavila 288 telefonátov a 693 podaní zaslaných elektronickou poštou. Celkovo sa tak na ochrancu práv bankových klientov v roku 2011 obrátilo 1400 klientov, čo je menej ako pred rokom. "S kolegami sme analyzovali tento trend poklesu podaní. Hlavnú príčinu medziročného 20% poklesu podaní vidíme v tom, že sa banky správajú etickejšie ku svojim klientom a aj ich prípadné sťažnosti vybavujú v rámci štandardného reklamačného konania k ich spokojnosti,“ myslí si E. Černá.

Jeden prípad na súde

Z 262 podnetov, ktoré ombudsmanka riešila v minulom roku, bolo 90 odmietnutých, v 117 prípadoch nebolo objektívne preukázané pochybenie banky a 35 podnetov bolo vybavených v prospech klienta. 

V jedinom prípade E. Černá odporučila klientovi obrátiť sa na súd: „Nijako sme sa s bankou nevedeli dohodnúť. Odporučili sme jej, čo by mala v prospech klienta urobiť, keďže však nerešpektovala naše odporúčanie a trvala na svojom stanovisku, odporučili sme klientovi obrátiť sa na súd.“ Ten v prípade zatiaľ nerozhodol.

V 19 prípadoch bol vlani podnet odložený a konanie zastavené. Aby mohol úrad ochrancu bankových práv konať, nesmie klient zabudnúť priložiť podpísaný súhlas so spracovaním osobných údajov. 

Prečítajte si

Pribúda sťažostí na nebankovky

Na základe podnetov klientov dvíha Eva Černá varovný prst pred subjektami, ktoré pod jej zorné pole nepatria – nebankové subjekty poskytujúce pôžičky: „Už to bolo pokojnejšie, ale minulý rok sa situácia opäť zmenila a ľudia sa húfne začali sťažovať.“ 

Takéto podnety však musí ombudsmanka zamietať: „My nikoho nevyhodíme, naši právnici sa snažia pomôcť, aj keď klienti nebankových spoločností k nám nepatria. Lenže situácia už naozaj prekročila hranice. Rozhodli sme sa vytvoriť platformu, kde sme prizvali združenia, ktoré sa zaoberajú ochranou spotrebiteľa, rovnako sme prizvali zástupcov ministerstva spravodlivosti a NBS. Dospeli k názoru, že bez spolupráce to nepôjde. Vzišlo nám z toho obrovské množstvo zaujímavých podnetov, ktoré musí riešiť štát. Chystáme aj otvorený list na vládu, pretože klienti nebankových subjektov sú v zúfalej situácii.“

Za najväčší problém považuje, že títo klienti sa nemajú, kde sťažovať: „Najlepšie by bolo, keby si aj tieto subjekty vytvorili vlastného ombudsmana. Podľa toho, čo som zisťovala, je ich nesmierne veľa a nemajú záujem sa spájať. Pretože ich konečný cieľ je zrejme niečo iné, ako pomôcť klientovi…“

Univerzálne riešenie na tento problém poskytnúť nedokáže: „Ja viem, že sme demokratická spoločnosť a nemôžeme niekomu stopnúť podnikanie a zakázať nebankovky, ale myslím si, že bez nich bude ľuďom lepšie.“

Tým, ktorí sa už rozhodnú nebakovku osloviť odporúča: „Pri produktoch nebankových spoločností odporúčame klientom vopred sa informovať o všetkých zmluvných podmienkach, nielen verbálne u osôb, s ktorými uzatvárajú zmluvu, ale ponechať si dostatok času na preštudovanie zmluvy pred jej podpisom. Aj keď sa na prvý pohľad zdajú byť ponuky rôznych nebankových subjektov výhodné, odporúčame radšej zvážiť ponuky bánk a pokúsiť sa požičať si od banky.

Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty

Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 4 komentáre)

žiadosť Ladislav | 27.03.2016 16:11
Marian Hanko | 10.03.2016 18:58
Marian Hanko | 10.03.2016 18:34
Hotová katastrofa Marian Hanko | 10.03.2016 18:18

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Marek Mittaš | 26.04.2017 00:00 Hypotéky rastú, no banky prerábajú

Národná banka Slovenska na základe stresových testov konštatovala, že slovenské banky sú dnes v dobrej kondícii a relatívne odolné voči negatívnym vplyvom. Zároveň im však do budúcnosti veští pokles ziskovosti. Samotné banky priznávajú, že ani prebiehajúce hypotekárne „dožinky“ im nepriniesli výrazný nárast príjmov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 12.04.2017 00:00 Cenu Hypotéka roka 2017 získala VÚB banka

Hypotéku roka 2017 ponúka VÚB banka. Rozhodla o tom odborná porota už štvrtého ročníka súťaže najlepších bankových inštitúcií. Podujatie organizuje spoločnosť Fincentrum a týždenník Trend. Okrem najlepšej hypotekárnej banky sa oceňujú i stavebné sporiteľne, poisťovne a najlepší bankoví a poistní manažéri. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.04.2017 14:26

Redakcia | 11.04.2017 00:00 Riadnym splácaním pôžičky sa dá v niektorých bankách výrazne ušetriť

Akú výhodu má klient, ak svoj dlh riadne spláca? Niekto by povedal, že nedostane pokutu a nebude v registri úverov. No niekedy za to dostane aj odmenu. A práve vďaka odmene sa z jeho pôžičky môže stať tá najvýhodnejšia pôžička na trhu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 07.04.2017 00:00 Bitka o hypotekárnych klientov sa stupňuje

Trh financovania bývania chytil nový dych. Napriek tomu, že ešte na začiatku roka analytici špekulovali, že sadzby začnú pomaly opäť rásť, marec rozpútal novú bitku o klientov a s tým spojený pokles úrokov. Aktuálne banky prichádzajú s novými nástrojmi, ako ešte viac rozvíriť, už i tak búrlivé, vody hypotekárneho trhu.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.04.2017 14:27

Pavel Škriniar | 29.03.2017 00:00 Slovenské banky: čo tu ešte nebolo?

Slovenský bankový trh si za 25 rokov prešiel dlhý kus cesty. Len málokto by uveril, že koncom 90tych rokov banky platili na vkladoch aj 20 percentné kreditné úroky. Naopak hypotéky do ich portfólia pribudli až po roku 2000. Človek by si mohol myslieť, že banky už dnes nemajú čím prekvapiť a všetko nové tu už raz bolo. Opak je pravdou. Pri pohľade za hranice vidíme, že produktoví špecialisti slovenských bánk sa ešte stále majú čím inšpirovať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

26.04.2017 11:35 Slováci zaostávajú pri investíciach do zníženia energetickej náročnosti bývania

Moderné technológie umožňujú pri rekonštrukcii nielen skrášliť bývanie, ale pri správnej investícii aj znížiť mesačné náklady s ním spojené.  Na rekonštrukciu je možné použiť i pôžičku, ktorá sa pri nižších nákladoch na bývanie javí ako dobrá investícia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.04.2017 09:04 Jiří Šindelář: Finanční instituce není potřeba zregulovat do bezvědomí

Šéf USF Jiří Šindelář bude reprezentovat české finanční poradenství na evropské úrovni. Co vedlo k jeho zvolení místopředsedou FECIF? Jak se vypořádá s případným střetem zájmů mezi evropskými a českými zájmy finančního poradenství? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.04.2017 10:42 Rakúske banky potrebujú znižovať náklady

Rakúske banky potrebujú podľa Rakúskej  národnej banky pokračovať v znižovaní prevádzkových nákladov. Mali by tak urobiť najmä znižovaním počtu zamestnancov, ako aj rušením pobočiek. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.04.2017 10:10 Česi si z opatrnosti nechávajú veľkú časť úspor na bežných účtoch

Občania Českej republiky majú na bežných účtov v bankách ku koncu januára tohto roka uložený viac než jeden bilión korún (37,45 miliardy eur). Majú totiž negatívne skúsenosti s tunelovaním bánk v 90. rokoch a s privatizačnými fondami, čo umocňuje ich opatrnosť pri nakladaní s úsporami. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.04.2017 09:03 Banky snižují poplatky. Všimli jste si?

Bankám klesají příjmy z poplatků a provizí. V loňském roce na nich vydělaly již jen 32,349 mld. Kč. „V zásadě je již dnes běžným standardem, že každá banka nabízí nějakou verzi účtu bez poplatku za jeho vedení,“ říká Patrik Nacher, provozovatel serveru Bankovnípoplatky.com. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Redakcia | 11.04.2017 00:00 Riadnym splácaním pôžičky sa dá v niektorých bankách výrazne ušetriť

Akú výhodu má klient, ak svoj dlh riadne spláca? Niekto by povedal, že nedostane pokutu a nebude v registri úverov. No niekedy za to dostane aj odmenu. A práve vďaka odmene sa z jeho pôžičky môže stať tá najvýhodnejšia pôžička na trhu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 12.04.2017 00:00 Cenu Hypotéka roka 2017 získala VÚB banka

Hypotéku roka 2017 ponúka VÚB banka. Rozhodla o tom odborná porota už štvrtého ročníka súťaže najlepších bankových inštitúcií. Podujatie organizuje spoločnosť Fincentrum a týždenník Trend. Okrem najlepšej hypotekárnej banky sa oceňujú i stavebné sporiteľne, poisťovne a najlepší bankoví a poistní manažéri. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »