Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty

Autor: Ľuboslav Kačalka | 04.10.2012 01:00 | Kategórie: Banky | 4 komentáre
Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty

Banková ombudsmanka Eva Černá upozorňuje, že zo strany klientov pribúda podnetov na oblasť, ktorú nemá v kompetencii a nemôže ich riešiť – pôžičky od nebankových spoločností. Celkovo sa však počet oficiálnych sťažností medziročne znížil.

Na kanceláriu Bankového ombudsmana sa v minulom roku obrátilo 241 klientov a osobne ju navštívilo 173 klientov. Banková ombudsmanka vybavila 288 telefonátov a 693 podaní zaslaných elektronickou poštou. Celkovo sa tak na ochrancu práv bankových klientov v roku 2011 obrátilo 1400 klientov, čo je menej ako pred rokom. "S kolegami sme analyzovali tento trend poklesu podaní. Hlavnú príčinu medziročného 20% poklesu podaní vidíme v tom, že sa banky správajú etickejšie ku svojim klientom a aj ich prípadné sťažnosti vybavujú v rámci štandardného reklamačného konania k ich spokojnosti,“ myslí si E. Černá.

Jeden prípad na súde

Z 262 podnetov, ktoré ombudsmanka riešila v minulom roku, bolo 90 odmietnutých, v 117 prípadoch nebolo objektívne preukázané pochybenie banky a 35 podnetov bolo vybavených v prospech klienta. 

V jedinom prípade E. Černá odporučila klientovi obrátiť sa na súd: „Nijako sme sa s bankou nevedeli dohodnúť. Odporučili sme jej, čo by mala v prospech klienta urobiť, keďže však nerešpektovala naše odporúčanie a trvala na svojom stanovisku, odporučili sme klientovi obrátiť sa na súd.“ Ten v prípade zatiaľ nerozhodol.

V 19 prípadoch bol vlani podnet odložený a konanie zastavené. Aby mohol úrad ochrancu bankových práv konať, nesmie klient zabudnúť priložiť podpísaný súhlas so spracovaním osobných údajov. 

Prečítajte si

Pribúda sťažostí na nebankovky

Na základe podnetov klientov dvíha Eva Černá varovný prst pred subjektami, ktoré pod jej zorné pole nepatria – nebankové subjekty poskytujúce pôžičky: „Už to bolo pokojnejšie, ale minulý rok sa situácia opäť zmenila a ľudia sa húfne začali sťažovať.“ 

Takéto podnety však musí ombudsmanka zamietať: „My nikoho nevyhodíme, naši právnici sa snažia pomôcť, aj keď klienti nebankových spoločností k nám nepatria. Lenže situácia už naozaj prekročila hranice. Rozhodli sme sa vytvoriť platformu, kde sme prizvali združenia, ktoré sa zaoberajú ochranou spotrebiteľa, rovnako sme prizvali zástupcov ministerstva spravodlivosti a NBS. Dospeli k názoru, že bez spolupráce to nepôjde. Vzišlo nám z toho obrovské množstvo zaujímavých podnetov, ktoré musí riešiť štát. Chystáme aj otvorený list na vládu, pretože klienti nebankových subjektov sú v zúfalej situácii.“

Za najväčší problém považuje, že títo klienti sa nemajú, kde sťažovať: „Najlepšie by bolo, keby si aj tieto subjekty vytvorili vlastného ombudsmana. Podľa toho, čo som zisťovala, je ich nesmierne veľa a nemajú záujem sa spájať. Pretože ich konečný cieľ je zrejme niečo iné, ako pomôcť klientovi…“

Univerzálne riešenie na tento problém poskytnúť nedokáže: „Ja viem, že sme demokratická spoločnosť a nemôžeme niekomu stopnúť podnikanie a zakázať nebankovky, ale myslím si, že bez nich bude ľuďom lepšie.“

Tým, ktorí sa už rozhodnú nebakovku osloviť odporúča: „Pri produktoch nebankových spoločností odporúčame klientom vopred sa informovať o všetkých zmluvných podmienkach, nielen verbálne u osôb, s ktorými uzatvárajú zmluvu, ale ponechať si dostatok času na preštudovanie zmluvy pred jej podpisom. Aj keď sa na prvý pohľad zdajú byť ponuky rôznych nebankových subjektov výhodné, odporúčame radšej zvážiť ponuky bánk a pokúsiť sa požičať si od banky.

Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty

Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 4 komentáre)

žiadosť Ladislav | 27.03.2016 16:11
Marian Hanko | 10.03.2016 18:58
Marian Hanko | 10.03.2016 18:34
Hotová katastrofa Marian Hanko | 10.03.2016 18:18

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Pavel Škriniar | 28.09.2016 00:00 Sú obavy o budúcnosť finančného sprostredkovania opodstatnené?

Najnovšia štatistika distribúcie poistenia v Európe ukazuje, že banky majú v niektorých krajinách dominantnú a v niektorých významnú úlohu pri predaji životného poistenia. Majú sa teda sprostredkovatelia obávať o svoje pozície na trhu? Celá správa »

Komentárov: 3 / 3 Posledný komentár: 29.09.2016 08:21

Peter Apolen | 23.09.2016 00:00 Takmer pätina hypotekárnych klientov ľutuje, že si nezobrala nižší úver

Až 55 percent slovenských domácností dá viac ako polovicu svojho rozpočtu na bývanie. Okrem neustáleho stresu to znemožňuje tvorbu úspor. Viac ako rok by pri výpadku príjmov dokázalo naďalej fungovať len šesť percent domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 09.09.2016 00:00 Mali by sa banky začať báť konkurencie brokerských spoločností?

Banky môžu byť ďalšou obeťou technologického pokroku. Tak, ako sa taxikári cítia ohrození mobilnými aplikáciami typu Uber, cítia dych na krku i tradičné skostnatené bankové domy. Rôzne fintech spoločnosti im odkrajujú z koláča, či už v oblasti peňažných prevodov, pôžičiek, ale aj investícií. Ak banky nespružnia a nezlacnia svoj biznis, čaká ich pravdepodobne podobný osud, ako iné odvetvia, ktoré technológie vytlačili do histórie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.09.2016 00:00 Banky vlani podporili 1200 neziskových projektov

Upozornenie: Tento článok môže nahlodať tradičný pohľad na banky ako na zmotnenú predstavu kapitalizmu. Je o tom, že finančné ústavy sú ochotné niečo zo svojho úspechu vrátiť späť spoločnosti. Bez podpory bankového sektora by niektoré projekty, ako napríklad bratislavský maratón, nefungovali, alebo niektoré divadlá by nehrali. Ak si chcete zachovať v bankách triedneho nepriateľa, ďalej nečítajte. Ak sa chcete dozvedieť, ktoré najvýznamnejšie projekty banky vlani podporili, k dispozícií je tabuľka. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 02.09.2016 00:00 Priemerná sadzba na hypotékach už druhý mesiac rastie

Po dvoch mesiacoch, keď objem nových hypoték presiahol jednu miliardu, sa aj hypotekárny trh vybral na zaslúženú dovolenku. V júli banky poskytli úvery na bývanie za necelých 784 miliónov eur. Napriek tomu ide v medziročnom porovnaní stále o nadštandardné objemy. V júli 2015 si totiž klienti požičali len takmer 484 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

30.09.2016 14:26 Prehľad trhov 30. septembra

Prinášame pravidelný prehľad vývoja na finančných trhoch a zoznam očakávaných udalostí. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

28.09.2016 12:00 Úročenie hypotekárnych záložných listov klesá

Kým ešte v máji emitovala Slovenská sporiteľňa hypotekárne záložné listy s priemernou ročnou úrokovou sadzbou 0,946  percenta, aktuálne je to už len 0,65 percenta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

28.09.2016 08:56 Zagrebačka banka žaluje chorvátsku vládu

Rakúska banka Bank Austria a jej chorvátska dcéra Zagrebačka Banka zažalovali chorvátsku vládu na pôde Medzinárodného centra pre riešenie investičných sporov (ICSID) pri Svetovej banke. Dôvodom je konverzia hypoték znejúcich pôvodne na švajčiarske franky. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

27.09.2016 09:19 Väčšina britských finančných firiem uvažuje o presune do EÚ

Podľa prieskumu KPMG až tri štvrtiny riaditeľov oslovených britských firiem by presťahovalo hlavné sídlo alebo aspoň časť ich podnikania do kontinentálnej Európy, aby tak udržali spojenie s EÚ. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.09.2016 13:38 Čitateľská poradňa: Môžem platiť poistné ku kreditnej karte v splátkach?

V spolupráci s mBank uverejňujeme seriál expertných poradní o bankových produktoch. Čitatelia môžu svoje otázky posielať na adresu redakcia@investujeme.sk. Odpovede mBank budeme následne zverejňovať v pravidelných intervaloch. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 23.09.2016 00:00 Takmer pätina hypotekárnych klientov ľutuje, že si nezobrala nižší úver

Až 55 percent slovenských domácností dá viac ako polovicu svojho rozpočtu na bývanie. Okrem neustáleho stresu to znemožňuje tvorbu úspor. Viac ako rok by pri výpadku príjmov dokázalo naďalej fungovať len šesť percent domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »