Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty

Autor: Ľuboslav Kačalka | 04.10.2012 01:00 | Kategórie: Banky | 4 komentáre
Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty

Banková ombudsmanka Eva Černá upozorňuje, že zo strany klientov pribúda podnetov na oblasť, ktorú nemá v kompetencii a nemôže ich riešiť – pôžičky od nebankových spoločností. Celkovo sa však počet oficiálnych sťažností medziročne znížil.

Na kanceláriu Bankového ombudsmana sa v minulom roku obrátilo 241 klientov a osobne ju navštívilo 173 klientov. Banková ombudsmanka vybavila 288 telefonátov a 693 podaní zaslaných elektronickou poštou. Celkovo sa tak na ochrancu práv bankových klientov v roku 2011 obrátilo 1400 klientov, čo je menej ako pred rokom. "S kolegami sme analyzovali tento trend poklesu podaní. Hlavnú príčinu medziročného 20% poklesu podaní vidíme v tom, že sa banky správajú etickejšie ku svojim klientom a aj ich prípadné sťažnosti vybavujú v rámci štandardného reklamačného konania k ich spokojnosti,“ myslí si E. Černá.

Jeden prípad na súde

Z 262 podnetov, ktoré ombudsmanka riešila v minulom roku, bolo 90 odmietnutých, v 117 prípadoch nebolo objektívne preukázané pochybenie banky a 35 podnetov bolo vybavených v prospech klienta. 

V jedinom prípade E. Černá odporučila klientovi obrátiť sa na súd: „Nijako sme sa s bankou nevedeli dohodnúť. Odporučili sme jej, čo by mala v prospech klienta urobiť, keďže však nerešpektovala naše odporúčanie a trvala na svojom stanovisku, odporučili sme klientovi obrátiť sa na súd.“ Ten v prípade zatiaľ nerozhodol.

V 19 prípadoch bol vlani podnet odložený a konanie zastavené. Aby mohol úrad ochrancu bankových práv konať, nesmie klient zabudnúť priložiť podpísaný súhlas so spracovaním osobných údajov. 

Prečítajte si

Pribúda sťažostí na nebankovky

Na základe podnetov klientov dvíha Eva Černá varovný prst pred subjektami, ktoré pod jej zorné pole nepatria – nebankové subjekty poskytujúce pôžičky: „Už to bolo pokojnejšie, ale minulý rok sa situácia opäť zmenila a ľudia sa húfne začali sťažovať.“ 

Takéto podnety však musí ombudsmanka zamietať: „My nikoho nevyhodíme, naši právnici sa snažia pomôcť, aj keď klienti nebankových spoločností k nám nepatria. Lenže situácia už naozaj prekročila hranice. Rozhodli sme sa vytvoriť platformu, kde sme prizvali združenia, ktoré sa zaoberajú ochranou spotrebiteľa, rovnako sme prizvali zástupcov ministerstva spravodlivosti a NBS. Dospeli k názoru, že bez spolupráce to nepôjde. Vzišlo nám z toho obrovské množstvo zaujímavých podnetov, ktoré musí riešiť štát. Chystáme aj otvorený list na vládu, pretože klienti nebankových subjektov sú v zúfalej situácii.“

Za najväčší problém považuje, že títo klienti sa nemajú, kde sťažovať: „Najlepšie by bolo, keby si aj tieto subjekty vytvorili vlastného ombudsmana. Podľa toho, čo som zisťovala, je ich nesmierne veľa a nemajú záujem sa spájať. Pretože ich konečný cieľ je zrejme niečo iné, ako pomôcť klientovi…“

Univerzálne riešenie na tento problém poskytnúť nedokáže: „Ja viem, že sme demokratická spoločnosť a nemôžeme niekomu stopnúť podnikanie a zakázať nebankovky, ale myslím si, že bez nich bude ľuďom lepšie.“

Tým, ktorí sa už rozhodnú nebakovku osloviť odporúča: „Pri produktoch nebankových spoločností odporúčame klientom vopred sa informovať o všetkých zmluvných podmienkach, nielen verbálne u osôb, s ktorými uzatvárajú zmluvu, ale ponechať si dostatok času na preštudovanie zmluvy pred jej podpisom. Aj keď sa na prvý pohľad zdajú byť ponuky rôznych nebankových subjektov výhodné, odporúčame radšej zvážiť ponuky bánk a pokúsiť sa požičať si od banky.

Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty

Bankový ombudsman: Opäť pribúda sťažností na nebankové subjekty >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 4 komentáre)

žiadosť Ladislav | 27.03.2016 16:11
Marian Hanko | 10.03.2016 18:58
Marian Hanko | 10.03.2016 18:34
Hotová katastrofa Marian Hanko | 10.03.2016 18:18

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Jana Glasová | 23.08.2016 00:00 Zadlženosť Slovákov vzrástla v 1. polroku o 13 %

Celkový objem úverov obyvateľov Slovenska dosiahol ku koncu prvého polroka výšku 26,3 mld. eur. Je o 13 percent viac ako v rovnakom období vlaňajška, čo je takmer také isté tempo rastu zadlženia ako vlani. Až tri štvrtiny úverov predstavujú pôžičky na bývanie. V číslach je zarátaný prírastok aj úbytok úverov. Ak je teda starý úver nahradený novým v rovnakej výške, v štatistike stavu sa to neukáže. Preto nie je medzi tohto a minuloročným tempom rastu takmer žiadny rozdiel. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 16.08.2016 00:00 Tri rady ako na cestách prežiť vo finančnom bezpečí

Dočasný život mimo domova mení naše zvyklosti. Týka sa to i elektronického bankovníctva. Väčšinou sme menej ostražití a často aj neznalí miestnych pomerov. V skutočnosti by to však malo byť práve naopak, pretože online bankovníctvo predstavuje oveľa väčšie riziká ako správa financií z domu. Ponúkame preto niekoľko najdôležitejších rád, ako si počas horúcich dní ustrážiť svoj telefón, bankový účet a osobné financie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.08.2016 00:00 Úver, kreditka, či povolené prečerpanie? Podľa čoho sa rozhodnúť

Letné obdobie je tradične časom, kedy ľudia prevetrávajú svoje účty. Často sa im preto stane, že vlastné prostriedky nestačia, a človek by uvítal finančnú podporu. Nieže by sme našim čitateľom odporúčali zadlžovať sa kvôli dovolenke, ale ak už ste pred touto dilemou, ponúkame porovnanie troch základných typov úverových produktov – bankovej pôžičky, povoleného prečerpania a kreditnej karty.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 04.08.2016 13:40

Juraj Karabínoš | 28.07.2016 00:00 5 tipov, ako nemať na dovolenke starosti s platobnými kartami

V zahraničí sa často spoliehame na platobné karty. Zvyk so sebou nosiť čo najmenej hotovosti ich právom zvýhodňuje. Aké karty si sebou vziať, ako karty pred odchodom nastaviť a ako s nimi v zahraničí pracovať, vám poradíme v nasledujúcom článku.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 14.07.2016 00:00 Ako banky spoplatňujú zmeny v zmluvách

K úprave podmienok spotrebného úveru klientov najčastejšie vedie zmena výšky platu. Ak sa ich zvýši príjem, môžu napríklad chcieť splatiť časť spotrebného úveru skôr. Naopak pri poklese mzdy môže prísť vhod zníženie splátky. Vo väčšine bánk takéto zmeny však nie sú zadarmo, preto sme sa pozreli na to, ako zmeny banky spoplatňujú.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

26.08.2016 09:10 Mladí Slováci dokážu na zábavu kartou minúť až 190 eur mesačne

Neprekvapí, že sa mladí ľudia sa chcú predovšetkým zabávať. Potvrdzuje to aj štruktúra ich výdavkov, zábava totiž tvorí až pätinu všetkých útrat platobnou kartou u ľudí narodených po roku 1990. Viac zaplatia len za jedlo. Významnú položku v ich rozpočte tvorí predovšetkým kino, šport alebo hry. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.08.2016 10:25 UniCredit chce predať svoju dcéru v Poľsku

Poľské médiá priniesli správy, že talianska banková skupina UniCredit sa chce úplne zbaviť svojej tamojšej dcéry – banky Bank Pekao. Akcie skupiny na to reagovali posiľnením.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.08.2016 12:39 Generácia „millennials“ začína byť nezávislá okolo dvadsiatky

Dvadsiaty rok života je v prípade generácie „millennials“ zlomový – vtedy sa stáva väčšina z nich finančne nezávislá od rodičov. Bankový účet je pre nich čoraz väčšou samozrejmosťou a otvárajú si ho v priemere medzi 18. a 19. rokom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.08.2016 11:31 Sto percentné hypotéky budú od januára ešte nedostupnejšie

Úplné prefinancovanie kupovanej nehnuteľnosti úverom na bývanie, alebo hypotékou bude od budúceho roku ešte ťažšie. Odporúčania NBS z roku 2014 totiž na to zavedú ešte prísnejší limit. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.08.2016 12:16 Prázdniny sú pre študentov príležitosťou zarobiť si a následne viac využívať bankové služby

Viac ako polovica školákov v lete brigáduje, zo stredoškolákov si takto vypomáha osem z desiatich študentov. Zarobené peniaze využívajú najmä na kúpu oblečenia, novších mobilov či na cestovanie. Až 80% z nich si nejakú časť peňazí odloží aj na sporiaci účet. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 16.08.2016 00:00 Tri rady ako na cestách prežiť vo finančnom bezpečí

Dočasný život mimo domova mení naše zvyklosti. Týka sa to i elektronického bankovníctva. Väčšinou sme menej ostražití a často aj neznalí miestnych pomerov. V skutočnosti by to však malo byť práve naopak, pretože online bankovníctvo predstavuje oveľa väčšie riziká ako správa financií z domu. Ponúkame preto niekoľko najdôležitejších rád, ako si počas horúcich dní ustrážiť svoj telefón, bankový účet a osobné financie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »