Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Cestovať za nákupmi sa najviac oplatí do Poľska

Cestovať za nákupmi sa najviac oplatí do Poľska

Za ten istý nákup v potravinách sme na konci vlaňajška zaplatili v našich obchodoch o 50 centov menej, ako pred rokom. V okolitých krajinách nás ten istý nákup vyšiel aj vďaka oslabeniu mien ešte lacnejšie – napríklad v Poľsku až o skoro 4 eurá menej. Obdobie veľmi nízkeho nárastu alebo poklesu cien pokračuje aj v tomto roku. 

Cenová hladina na Slovensku i v okolitých štátoch v minulom roku stagnovala. Ceny v decembri 2014 boli s výnimkou Rakúska, kde stúpli medziročne o 0,8% približne na rovnakej úrovni, resp. nižšie než v decembri 2013. No pre našinca je vývoj cien v susedných štátoch zaujímavý aj kvôli tomu, že do hry vstupuje aj výmenný kurz českej koruny, maďarského forintu a poľského zlotého a samozrejme aj celková úroveň cien v tom – ktorom segmente tovarov a služieb.

Ak porovnávame nákupy rôznych typov tovarov na konci rokov 2013 a 2014, dôjdeme k záveru, že nákupná turistika sa vypláca najmä v Poľsku, pretože tam ceny klesli najvýraznejšie, cenová hladina je nižšia než u nás a ako bonus pre našinca – kurz zlotého voči euru oslabil.

 

Ako sa zmenili ceny: Koľko stál nákup rovnakých tovarov a služieb v decembri 2014, za ktorý sme zaplatili 100 eur v decembri 2013?

Zdroj: Eurostat, výmenné kurzy, prepočty SBSK

Krajina

Potraviny a nealko

Odevy a obuv

Domáce spotrebiče

Palivá

SR

99,50 €

101,20 €

100,10 €

92,90 €

ČR

98,23 €

102,97 €

97,44 €

92,90 €

PL

96,08 €

94,30 €

98,16 €

89,14 €

AT

100,90 €

98,00 €

100,00 €

88,90 €

HU

96,34 €

97,12 €

98,19 €

87,19 €

 

V kategórii potravín a nealkoholických nápojov stoeurový nákup z decembra 2013 stál v decembri u nás 99,50 EUR. V Rakúsku 100,90 EUR, v ČR 98,23, no v Maďarsku len 96,34 EUR a v Poľsku dokonca iba 96,08 EUR. Na porovnanie v Nemecku 99,20 EUR a v USA 112,83 EUR, najmä kvôli slabšiemu euru voči doláru. Pritom cenová úroveň poľských potravín bola na konci roka 2013 len na 61,8% úrovne EÚ, maďarských na 79,8%, my sme na 84% úrovne Únie.

Rakúsko je o 12,5% drahšie než priemer EÚ, no je očividné, že Slováci nechodia do Rakúska kupovať potraviny len kvôli cenám. Navyše vyššia slovenská DPH na potraviny než v okolitých štátoch spôsobuje aj to, že niektoré drahšie a kvalitnejšie potraviny sú na Slovensku prakticky nedostupné.

Práve oslabenie eura voči doláru je hlavnou príčinou, že veľké nákupy oblečenia v Spojených štátoch, ktoré boli hitom pred niekoľkými rokmi, sú dnes podstatne menej atraktívne. Len za minulý rok sa nám tieto nákupy zdražili o viac než 9%. Podobne ako u potravín, najnižšia cenová úroveň u tohto segmentu bola na konci roka 2013 v Maďarsku a Poľsku, len 76,4%, resp. 87,7% priemeru EÚ.

Slovenské ceny boli na 95,4% úrovne Únie. Nákup oblečenia a obuvi je dnes najvýhodnejší práve preto v Maďarsku a Poľsku, kde za uplynulý rok ceny pre nás klesli o 2,9% resp. 5,7%, kým na Slovensku stúpli o 1,2%. Ceny sa znížili aj v Rakúsku – o 2%, no stúpli v Nemecku i Čechách. Česi v tomto segmente asi viac doplácajú na slabšiu korunu než Poliaci, ktorí sa opierajú aj o silnú domácu produkciu.

V segmente domácich spotrebičov bol vlani zaznamenaný malý pohyb cien (do 2 či 3%), a tak najmä kvôli návodom, záruke či opravám, nemá pre našich občanov význam si čokoľvek obstarávať spoza hraníc. Navyše u týchto nie je významný rozdiel cenových hladín, však všetko sa praktický dováža z niekoľkých produkčne najvýznamnejších štátov.

Najzaujímavejší vývoj v minulom roku zaznamenali ceny motorových palív a mazadiel. Na Slovensku a v Čechách pre našinca klesli o 7,1%, no napríklad v Nemecku takmer o 12%, podobne v Maďarsku, v Poľsku a Rakúsku klesli o 11%. Najväčší podiel na tomto výraznom poklese má pokles cien, efekt oslabenia domácej meny nehrá veľkú úlohu.
Táto téma sa už u nás dosť diskutovala, no nikto zatiaľ nedal vierohodné vysvetlenie, prečo vo všetkých okolitých štátoch (mimo ČR) klesli ceny palív počas minulého roka o viac než 10%, no u  nás len o 7%. Podľa moje mienky, je to podobne ako aj u iných tovarov a služieb (napr. telekomunikácie, kde naše ceny boli dlhé roky nad úrovňou cien EÚ) nedostatočnou súťažou na trhu a skrytým oligopolom. 
 
Autor je hlavný stratég Sberbank Slovensko.
Cestovať za nákupmi sa najviac oplatí do Poľska

Cestovať za nákupmi sa najviac oplatí do Poľska >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Ostatné správy

Pavel Škriniar | 18.01.2017 00:00 Hľadáte čo najlacnejší účet pre dôchodcu? Zoberte do úvahy aj neseniorské účty

Pokorením dôchodkového veku a nábehom na fixnú sumu pravidelného príjmu – dôchodku, sa človek stále viac orientuje na výdavkovú stranu rozpočtu. Prichádza obdobie hľadania zliav. Platí to aj vo finančnom svete. I tu však platí, že vyhrávajú len tí aktívni. Ani tu zľavy neprichádzajú automaticky, treba o nich vedieť a potom o ne požiadať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 11.01.2017 00:00 Poštová banka mení svoj biznis model. Chce osloviť novú cieľovú skupinu

Poštová banka odštartovala nový rok zásadnými zmenami v biznis modeli. Tradičná banka zameraná najmä na vidiecke obyvateľstvo plánuje osloviť nové cieľové skupiny klientov. Chce preto priniesť nové produkty, rozšíriť pobočkovú sieť a zmeniť marketingovú komunikáciu.  Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 11.01.2017 22:34

Redakcia | 10.01.2017 00:00 Začínajúce firmy majú novú možnosť ako podnikať

Od nového roka pribudla slovenským podnikateľom nová možnosť formy podnikania. Ide o takzvanú Jednoduchú spoločnosť na akcie (j.s.a.). Je určená najmä startupom, no výhodná môže byť aj pre ostatných začínajúcim podnikateľov. Takéto podnikanie by malo byť medzistupňom medzi akciovou spoločnosťou a spoločnosťou s ručením obmedzením. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 05.01.2017 00:00 Študentom na vzdelanie požičiava štát aj banky

Bezplatné školstvo rozhodne neznamená štúdium zadarmo. Podľa prieskumu TNS Slovakia Millennials+ minie vysokoškolák priemerne 42 eur týždenne. V prípade  pracujúcich vysokoškolákov je to až takmer sto eur. Vzdelanie možno brať ako vynikajúcu investíciu do života, no nie každý si ho môže dovoliť. K dispozícii sú preto rôzne štipendiá, granty, ale aj komerčné pôžičky.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Pavel Škriniar | 30.12.2016 00:00 7 najväčších bankových prešľapov roku 2016

Internetový porovnávač finančných produktov, FinančnáHitparáda.sk, bilancuje najväčšie alebo najčastejšie sa opakujúce prešľapy bánk tohto roka. Údaje vyplývajú z mystery shoppingu, ktorý portál pravidelne realizuje. Hoci vedomé alebo náhodné zavádzania klientov majú rôzne podoby, treba mať na pamäti, že aj bankový pracovník je stále len človek. Teda tak, ako môže byť omylný, alebo zákerný, môže byť na druhej strane aj dobromyseľný. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Ostatné správy

18.01.2017 09:12 Rok 2017: Činy, činy a ještě jednou činy

„Mé pravé křídlo je zničeno, levé křídlo je na ústupu, situace je skvělá – útočím!“ Toto jsou slova, která pronesl generál Foch v nejtemnějších okamžicích 1. světové války. A nyní jsme opět ve stejné situaci, kdy máme dvě možnosti: buď jít ke dnu, nebo jednat. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.01.2017 15:19 Prognózy pre pracovný trh na rok 2017

Ktoré odvetvia majú na Slovensku budúcnosť, a ktoré sektory zápasia s akútnym nedostatkom kvalifikovaných ľudí? Stane sa robotizácia, ako náhrada ľudskej pracovnej sily, realitou? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

11.01.2017 13:24 Objem hypoték v ČR vzrástol vlani o 22%

Objem nových hypoték dosiahol minulý rok rekordných 225 miliárd korún. Úrokové sadzby zároveň spadli v novembri na historicky najnižšiu úroveň 1,77 percenta. Priemerná úroková sadzba za rok 2016 predstavovala 2,12 percenta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.01.2017 10:37 Počet osobných bankrotov každým rokom stúpa

Minulý rok bolo na Slovensku vyhlásených 731 osobných bankrotov, čo je o 134 viac ako v roku 2015. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

03.01.2017 13:32 Slovenskí manažéri stále dôverujú tlačeným médiám

Viac ako dve tretiny slovenských manažérov považujú za najdôležitejší zdroj informácií pre svoj biznis priame kontakty v rámci podnikatelskej siete. Tlačené médiá však zostávajú dôležitým zdrojom informácií. Televízia a rozhlas sú značne v úzadí.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Ostatné správy za posledných 14 dní

Redakcia | 10.01.2017 00:00 Začínajúce firmy majú novú možnosť ako podnikať

Od nového roka pribudla slovenským podnikateľom nová možnosť formy podnikania. Ide o takzvanú Jednoduchú spoločnosť na akcie (j.s.a.). Je určená najmä startupom, no výhodná môže byť aj pre ostatných začínajúcim podnikateľov. Takéto podnikanie by malo byť medzistupňom medzi akciovou spoločnosťou a spoločnosťou s ručením obmedzením. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 05.01.2017 00:00 Študentom na vzdelanie požičiava štát aj banky

Bezplatné školstvo rozhodne neznamená štúdium zadarmo. Podľa prieskumu TNS Slovakia Millennials+ minie vysokoškolák priemerne 42 eur týždenne. V prípade  pracujúcich vysokoškolákov je to až takmer sto eur. Vzdelanie možno brať ako vynikajúcu investíciu do života, no nie každý si ho môže dovoliť. K dispozícii sú preto rôzne štipendiá, granty, ale aj komerčné pôžičky.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 11.01.2017 00:00 Poštová banka mení svoj biznis model. Chce osloviť novú cieľovú skupinu

Poštová banka odštartovala nový rok zásadnými zmenami v biznis modeli. Tradičná banka zameraná najmä na vidiecke obyvateľstvo plánuje osloviť nové cieľové skupiny klientov. Chce preto priniesť nové produkty, rozšíriť pobočkovú sieť a zmeniť marketingovú komunikáciu.  Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »