Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Chystáte sa na dovolenku autom? Nezabudnite na havarijné poistenie

Chystáte sa na dovolenku autom? Nezabudnite na havarijné poistenie

Výdatné letné búrky, krupobitie, ale aj pád stromu na cestu či stret s lesnou zverou vedia narobiť poriadne škody na vozidle. Ak sa to stane ešte aj počas dovolenky autom, vedia narobiť ďalšie starosti posádke. Povinné zmluvné poistenie pritom na zmiernenie škôd a nárok na poistné plnenie v takýchto prípadoch nestačí. Treba uzatvoriť ďalšie poistenia. 

PZP kryje len škody spôsobené poisteným vozidlom voči iným subjektom. Kryje teda ostatných účastníkov cestnej premávky a osoby, čo majetok, ktoré vozidlo poškodí. Pre samotné škody na danom automobile je potrebné uzatvoriť havarijné poistenie.

Prečo havariné poistenie

Havarijné poistenie kryje okrem bežných škôd ako havária, či odcudzenie automobilu, aj poistné udalosti ako záplavy, pád stromu, stret so zverou, prasknutie čelného skla, vandalizmus a podobne.

Havarijná poistka však obvykle nekryje celú škodu a vyžaduje si spoluúčasť. Jej výška má potom vplyv na cenu poistky. „Čím je vyššia cena poistky, tým je spoluúčasť nižšia, až nulová,“ upozorňuje Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia. Ako vyplýva zo štatistík tejto spoločnosti medzi firmami sa najčastejšie využíva spoluúčasť vo výške piatich percent a minimálne vo výške 165  eur.

Naopak najlacnejšie poistenie si vyžaduje spoluúčasť až vo výške desiatich percent a minimálne 330  eur. Poisťovňa totiž v takýchto prípadoch nemusí znášať bežné parkovacie škody, alebo drobné nehody, ktoré sa zmestia do tohto limitu a ktoré platí si klient sám. Poistka preto môže byť lacnejšia.

Okrem výšky spoluúčasti by si mal majiteľ automobilu pred uzavretím poistky zistiť aj promptnosť reakcie danej poisťovne pri poistnej udalosti, ako aj šírku jej asistenčných služieb. Je to dôležité najmä v prípadoch, ak k poistnej udalosti dôjde mimo domova. Pomôckou môže byť pri poistnej udalosti aj lízingová spoločnosť, ktorá môže sprostredkovať komunikáciu s poisťovňou.

Navyše pri vozidle využívanom prostredníctvom operatívneho lízingu je situácia ešte jednoduchšia. „Napríklad Business Lease poskytuje v prípade potreby aj vlastné asistenčné služby vodičovi, teda cestnú asistenciu, odtiahnutie jeho vozidla alebo náhradné vozidlo,“ konštatuje Peter Kundlák.

Čo robiť pri nehode

Aby poisťovňa škodu preplatila, je potrebné dodržiavať niekoľko zásad. Priebeh poistnej udalosti je nutné riadne zdokumentovať, teda ideálne nafotiť, prípadne nasnímať na video, a to bez ohľadu na to, či účastníci nehody na miesto privolajú políciu alebo nie. Človek by mal políciu zavolať vždy, keď si nie ste istý výškou škody, určením vinníka, alebo k škode došlo na služobnom aute.

Poisťovňu zaujíma najmä to, ako k nehode došlo. Overuje, či sa na poistnú udalosť vzťahuje poistné krytie. „Pri využívaní vozidiel na operatívny lízing vodičov inštruujeme, aby zavolali políciu vždy, keď je predpokladaná škoda vyššia ako 4 000 eur. Prípadne aj v prípadoch, ak ju nevedia odhadnúť alebo vodičovi spôsobil škodu niekto iný,“ dodáva.

Hoci sa poistka vzťahuje aj na krádež vozidla či jeho časti, v prípade krádeže vecí vo vozidle, platí, že škodu poisťovňa preplatí len vtedy, ak došlo k škodám na veciach a prístrojoch pevne spojených s vozidlom, či ku krádeži vecí z batožinového priestoru vozidla, teda neboli voľne pohodené a viditeľné.

Na čo si dať pozor

Napriek všetkým radám a opatrnosti, môže dôjsť k tomu, že poisťovňa poistné plnenie odmietnutie, či bude jeho výšku krátiť. Môže tak napríklad urobiť vtedy, ak vodič jazdu neprispôsobil vonkajším podmienkam. Teda ak išiel do neprimeraného rizika. Dôvodom môže byť napríklad aj snaha autom prekonať i zaplavený terén, či prekážku v podobe popadaných stromov a podobne.

Už sa všeobecne vie, že k výlukám patrí aj vedenia vozidla osobou bez vodičského preukazu, či s požitím alkoholu. Napriek tomu k takýmto prípadom stále dochádza. Poistka sa nevzťahuje ani na škody vzniknuté pri súťažiach a pretekoch.

Častou otázkou vodičov je poistné plnenie pri poškodení pneumatík. Platí, že ak vozidlo dostalo defekt, no k inej škode na ňom nedošlo, oprava poisťovňa z havarijnej poistky nepreplatí.

Ako sa vypočíta poistné plnenie

Pri uzatváraní poistenia je potrebné určiť cenu vozidla, od ktorej sa bude odvíjať prípadné poistné plnenie. Havarijné poistenie sa uzatvára na cenníkovú cenu vozidla bez zliav. Pri totálnej škode vozidla – či už krádeži alebo havárii, keď sa už neoplatí vozidlo opravovať, však poisťovňa poskytuje plnenie len do výšky trhovej ceny auta, ktorá je zvyčajne nižšia, než účtovná zostatková hodnota vozidla v čase poistnej udalosti.

Poškodený potom znáša rozdiel. „Môže ísť aj o tisícky eur. Preto napríklad pri operatívnom lízingu kryje finančnú stratu, teda rozdiel medzi účtovnou zostatkovou hodnotou vozidla a trhovou cenou auta, poistenie GAP lease,“ hovorí Peter Kundlák.

Chystáte sa na dovolenku autom? Nezabudnite na havarijné poistenie

Chystáte sa na dovolenku autom? Nezabudnite na havarijné poistenie >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Peter Apolen | 19.07.2017 00:00 Nútená správa Rapid life prišla pre klientov poisťovne neskoro

Klienti košickej poisťovne Rapid life nedostanú zo svojich poistiek takmer nič. Poisťovňa poputuje do konkurzu, no neskoro. Nemá už takmer žiadny majetok. Nároky 14 tisíc klientov očistené od ich budúcich platieb poistného dosiahnu zhruba 25 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 19.06.2017 00:00 Čo je najčastejšou príčinou invalidity

Hlavným dôvodom, pre ktorý si ľudia uzatvárajú poistenie je krytie rizika finančných problémov v prípade nepredvídateľných a väčšinou nepríjemných životných situácii, na ktoré nemajú dostatočné vlastné rezervy. Jedným z takýchto rizík je invalidita. Pozreli sme sa preto na to, aké choroby najčastejšie vedú k takto klasifikovanej strate pracovnej schopnosti. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.06.2017 17:01

Pavel Škriniar | 05.06.2017 00:00 Detské finančné produkty predstavujú zaujímavú príležitosť

Deti predstavujú pre finančné inštitúcie zaujímavú cieľovú skupinu. Jednak predstavujú pre ne potenciál ako si vychovať budúcich klientov, no cez deti sa vedia dostať i k peňaženkám ich rodičov. Ako to robia? Cez vyššie úročenie vkladov a cez doplnkové služby. Škoda by preto bola tieto výhody nevyužiť. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 18.06.2017 09:51

Marek Mittaš | 02.06.2017 00:00 Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať

Dôvodom uzatvorenia poistenia je nárok získať pri nepriaznivých udalostiach kompenzáciu formou poistného plnenia. Poisťovňa vtedy posudzuje, či je škoda poistkou krytá a v akej miere má je klient nárok na náhradu. Toto rozhodnutie sa však u klientov vždy nestretáva so spokojnosťou. V takých prípadoch nastupuje procedúra námietok, sťažností, ktoré môžu skončiť aj súdnym sporom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Miroslav Kriak | 31.05.2017 00:00 Uvažujete o IŽP? Prečítajte si najčastejšie zavádzajúce argumenty predajcov

„Fondom neverím. Klientove peniaze môžu padnúť do mínusu, môže prísť kríza a klient už neuvidí nič. Navyše, fondy sú neznáma vec, keď mám peniaze v poisťovni, môžem byť pokojný, pretože viem, že ich má silná inštitúcia,“ argumentoval jeden sprostredkovateľ z veľkej maklérskej spoločnosti, keď sme sa ocitli vo vzájomnej konfrontácii pri spoločnom klientovi. Celá správa »

Komentárov: 4 / 4 Posledný komentár: 08.06.2017 17:09Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

20.07.2017 12:05 Sociálna poisťovňa posiela nové výmery odvodov na ďalší rok

Samostatne zárobkovo činné osoby v týchto dňoch dostávajú od Sociálnej poisťovne listom výmeru výšky odvodov na nasledujúcich 12 mesiacov. Časti SZČO vzniká alebo zaniká odvodová povinnosť ako taká. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2017 15:27 Allianz - SP ponúka ako prvá na slovenskom trhu poisťovacieho chat bota

Odchádzate do zahraničia a potrebujete sa poistiť, no v poistení sa veľmi nevyznáte, nemáte čas ísť do poisťovne ani chuť študovať poistné podmienky či stretávať sa s poisťovacím agentom? Obráťte sa na Borisa Bedekera – prvého poisťovacieho chat bota na Slovensku, ktorého vyvinula Allianz – Slovenská poisťovňa. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.07.2017 11:05 Ako si počas dovolenky nenechať vykradnúť byt

Zlodeji čakajú často na letné mesiace, kedy sa ľudia vyberajú za oddychom do zahraničia a svoje domovy nechávajú opustené. Existujú však viaceré spôsoby, vďaka ktorým môžeme zlodejom zabrániť, aby sa do nášho príbytku dostali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

04.07.2017 09:05 Cestovní pojištění aneb Neštěstí nechodí po horách…

Nehoda na dovolené nemusí končit jen odřeným kolenem. A pokud se poraníte v zahraničí, problém je rázem na světě. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

03.07.2017 11:02 Na čo si dať pozor pri autonehode v zahraničí

Veľká skupina našincov, najmä rodiny či skupiny mladých, s obľubou cestujú na dovolenku k moru autom. Práve počas letných mesiacov evidujú poisťovne zvýšený počet poistných udalostí z havarijného a povinného zmluvného poistenia (PZP) v obľúbených prímorských destináciách ako Chorvátsko, Taliansko či Bulharsko, ale aj z tranzitných krajín ako Rakúsko či Maďarsko. Na čo treba dbať pri ceste autom do zahraničia a čo je potrebné nezabudnúť? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »