Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Čo prinesie povinnosť používať už len IBAN číslo

Čo prinesie povinnosť používať už len IBAN číslo

Platnosť národných čísel bankových účtov končí. Od februára budú musieť bankoví klienti používať len formát IBAN (International Bank Account Number). Znamená to poslednú fázu vo vytváraní jednotnej európskej platobnej oblasti SEPA.

I keď to na prvý pohľad vyzerá zložito, jediný problém, s ktorým sa môžu Slováci stretnúť, je dĺžka nového čísla. Kým doterajší formát BBAN obsahuje len desať číslic, nový IBAN má až 24 znakov. Navyše veľkú časť s nich tvoria nuly, takže dostatok priestoru na omyly a preklepy.

No netreba podliehať panike, banky chcú omylom klientov predchádzať a prijali už opatrenia. Jedným z nich je automatické prevedenie starých čísiel účtov na trvalých platobných príkazoch, inkasách či v internet bankingu uložených predvoľbách na nový formát. Klienti tak nemusia meniť čísla účtov na už zadaných platbách.

Ako na 24 miestny IBAN

Jediným úskalím prechodu na IBAN teda môže byť jednorazové zadávanie novej platby, či už cez mobile banking, internet banking, či na pobočke. Banky sa preto snažia uľahčiť zadávanie IBANu rôznymi pomôckami. Jednou z nich je IBAN skener. Ide o funkcionalitu v mobile bankingu, ktorá umožní pretransformovať IBAN, napríklad z papiera alebo pdf dokumentu, pomocou kamery smartfónu do platobnej aplikácie. Doslova to znamená prenos napísaného čísla priamo do platobného príkazu. Možnosť pomýlenia sa tak znižuje na nulu. Momentálne ponúkajú túto funkciu dve banky – ČSOB a VÚB.

Ďalšou pomôckou je skener čiarového kódu alebo QR kódu. Princíp je v podstate rovnaký ako pri predchádzajúcom, no kameru treba v tom prípade namieriť na príslušný kód vytlačený na faktúre, poštovej poukážke či inom platobnom dokumente. Nevýhodou je, že nie všetky platobné nástroje tento kód obsahujú.

Výhodou je, že ak áno, sú už v kóde zapísané kompletné platobné údaje, teda nie len číslo účtu prijímateľa, ale aj suma prevodu, prípadne variabilný, či konštantný symbol. Zosnímanie čiarového alebo QR kódu tak znamená mať v aplikácii vyplnený kompletný platobný príkaz. Funkcionalitu ponúka väčšina bánk na trhu.

Poslednou elektronickou pomôckou je IBAN kalkulačka, alebo inými slovami prevodník. Funguje tak, že klient fyzicky vpíše staré číslo účtu a prevodník mu dá číslo v novom formáte. To potom človek manuálne prepíše do platobného príkazu. Tento nástroj je dostupný na internetových stránkach bánk.

Pre tých, ktorým je elektronická komunikácia z rôznych dôvodov na míľa vzdialená je k dispozícií posledná barlička a to je personál bankových pobočiek. Banky deklarujú svoju ochotu prepočítať číslo účtu na požiadanie všetkým klientom.

Ak by aj napriek tomu došlo pri zadávaní IBAN čísla k omylu, peniaze sa nestratia niekde v spleti miliónov transakcií. Banky majú interné kontrolné systémy, ktoré dokážu nesprávne číslo účtu identifikovať a takáto transakcia sa nezrealizuje.

„Nepredpokladáme, že by mali mať klienti s používaním IBAN nejaké problémy. Jediné, na čo si budú musieť zvyknúť, bude absencia účtov v starom formáte. Očakávame však, že klienti si budú chcieť prácu s novým formátom zjednodušiť a narastie záujem o využívanie rôznych alternatívnych spôsobov zadávania platieb, ako skenovanie IBAN čísla, skenovanie čiarového/QR kódu, alebo služba VIAMO,“ hovorí Alena Walterová, hovorkyňa VÚB banky.

zadavanie-iban-cisla_1
Náklady na zavedenie

Pre finančné ústavy znamenala adopcia SEPA systému, a tým i príprava na prechod na IBAN, nemalé náklady. Termín na prijatie SEPA štandardu bol v krajinách eurozóny stanovený na koniec januára 2014 a pre zvyšné krajiny na november tohto roku.

Podstatou jednotného európskeho systému SEPA sú platby medzi bankami v jednotlivých krajinách za rovnakých podmienok ako pri domácich platbách. Platba v rámci SEPA tak prebehne do dvoch pracovných dní, rovnako ako v rámci krajiny a i za rovnaký poplatok. Je jedno, čo to bude platba do Nemecka, Španielska, či Česka. SEPA štandard platí vo všetkých krajinách Európskej únie a k tomu ešte v Lichtenštajnsku, Nórsku, Monaku, Švajčiarsku, San Maríne a na Islande.

„Zavedenie SEPA platieb pre nás okrem rozsiahlych IT zmien znamenalo aj úpravu množstva bankových procesov a smerníc, vrátane zmluvnej dokumentácie. Zmeny boli naozaj veľké, dlhodobo na nich pracovali desiatky zamestnancov banky, tiež niekoľko externých dodávateľov,“ uvádza hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

„Počas desať tisícok odpracovaných hodín bolo potrebné vypracovať stovky dokumentov,  tisícky strán funkčných špecifikácií, otestovať zmeny v systémoch a v neposlednom rade vyškoliť zamestnancov,“ dodáva. Sporiteľňa bola prvou bankou na Slovensku, ktorá implementovala štandardy platieb SEPA a to predčasne, ešte v júli 2013.

S náročnosťou projektu súhlasia i iné banky. „Celkový proces súvisiaci so SEPA si počas niekoľkých rokov vyžiadal výrazné investície,“ konštatuje hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová. „Prechod na IBAN si vyžiadal nemalé náklady a nasadenie zamestnancov“ uvádza hovorca Sberbank Jakub Mendel. „Prechod na štandardy SEPA patril k tým finančne náročnejším projektom. Je to však typ investícií, ktoré sú v bankovom sektore nevyhnutné k tomu, aby sa kvalita služieb a komfort klienta mohli naďalej zvyšovať,“ uvádza i hovorkyňa Poštovej banky Anna Jamborová Tkáčová.

Aj s poslednou, aktuálne prebiehajúcou fázou zavádzania SEPA, majú banky náklady. Ide však už, oproti predchádzajúcim, len o čiastkové položky. Je napríklad potrebné vymeniť formuláre na platobné príkazy na pobočkách, a bolo treba upraviť internet banking.

„Upravili sme online formulár tak, aby zobrazoval číslo účtu vizuálne rozdelené po štyroch znakoch. Tiež budeme posledných desať čísiel IBANu, teda pôvodné číslo účtu, zobrazovať boldom,“ približuje M. Cesnaková. 

Čo je to IBAN

Povinnosť používať číslo účtu v medzinárodnom formáte IBAN súvisí s prechodom na systém SEPA a s vytvorením jednotnej oblasti pre platby v eurách. Cieľom SEPA je, aby podmienky posielania peňazí boli v spoločnom priestore jednotné, vďaka čomu je posielanie peňazí do zahraničia rýchlejšie a lacnejšie. Maximálna dĺžka IBAN-u je 34 znakov. Medzi krajinami sa líši. V SR obsahuje 24 alfanumerických znakov.

Čo prinesie povinnosť používať už len IBAN číslo

Čo prinesie povinnosť používať už len IBAN číslo >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Ostatné správy

Redakcia | 09.06.2016 00:00 Limit na hypotéku pre mladých sa od júla citeľne znižuje

Od 1. júla sa opäť prehodnotí horná hranica príjmu na získanie hypotéky pre mladých. Tento krát to však bude zlým smerom. Žiadať o štátnu podporu budú môcť len mladí s príjmom do 1127 eur, čo je o 116 menej ako teraz.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 31.05.2016 00:00 Ako sa hľadá recept na klesajúce výnosy v bankovom sektore

Súčasné ekonomické prostredie bankám nepraje. Nízke sadzby im nedovolia zarábať, regulátori neustále sprísňujú podmienky ich podnikania. Banky preto začínajú hľadať nový model podnikania. Mohla by ním byť politika predávať čo najjednoduchšie produkty, pri minimálnych nákladoch a čo najmenšom riziku. Banky, ktoré sa touto cestou už vydali, slávia prvé úspechy. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Roman Gálik | 27.05.2016 00:00 Je na čase poobzerať sa po dlhších fixáciách

Rekordne nízke úrokové sadzby môžu byť už onedlho minulosťou. Banky si totiž, skôr, či neskôr, budú musieť začať kryť náklady z prípadného predčasného splácania úverov. Už na jeseň tak môžeme byť svedkami zmeny trendu – nárastu úrokov. Je preto načase poobzerať sa po dlhších fixáciách. Prinášame preto prehľad úverových ponúk so sadzbou na päť a desať rokov.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Dominika Ondrová | 24.05.2016 00:00 Slováci sú z pohľadu pracovnej perspektívy najväčími optimistami v Európe

Nedávny prieskum ukázal, že Slováci si najviac veria pri udržaní ich súčasného zamestnania. O jeho stratu sa obáva len osem percent z nich, čo je najmenej v Európe. Zásluhu na tom má zlepšujúca sa ekonomická situácia na pracovnom trhu. Naopak najhoršie v prieskume vyšli podľa očakávaní Gréci, či Španieli. Pracovné pozície sú tak paradoxne ohrozené najviac v krajinách, kde boli alebo sú najviac chránené. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 19.05.2016 00:00 Spotrebné úvery na Slovensku začali zlacňovať

Spotrebné úvery na Slovensku patria stále medzi najdrahšie v eurozóne. Banky však aktuálne vyšli s ponukami, ktoré by naše sadzby mohli onedlho dostať k európskemu priemeru. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Ostatné správy

24.06.2016 09:59 Aké zmeny priniesol nový zákon o verejnom obstarávaní

Už od 18. apríla 2016 je v platnosti nový Zákon o verejnom obstarávaní č. 343/2015 Z.z., ktorý úplne nahradil pôvodný zákon č. 25/2006 Z.z. aj so všetkými jeho 26 novelami. Inštitúcia verejného obstarávania je často kritizovaná najmä pre vysokú administratívnu záťaž, ktorá sa spája so zadávaním zákaziek. Aké zmeny priniesol nový zákon a prečo sa oplatí vyhľadať právne služby pri zadávaní alebo uchádzaní? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.06.2016 09:00 Až 14 % ľudí si skontroluje mobil viac ako 100 krát denne

Takmer všetci mobilní spotrebitelia si kontrolujú telefóny do troch hodín od prebudenia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.06.2016 09:02 Spotrebiteľské centrum v ČR pomáha ľuďom i pri problémoch v zahraničí

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.06.2016 10:20 Európsky platobný report 2016 spoločnosti Intrum Justitia

Spoločnosť Intrum Justitia zverejnila výsledky exkluzívneho celoeurópskeho prieskumu Európsky platobný report (EPR) 2016. Zozbierali v nej údaje od viac ako 9500 spoločností v Európe, pričom 200 z nich bolo zo Slovenska. Report tak opäť ponúka prehľad o platobnej morálke a finančnom zdraví európskych firiem. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.06.2016 12:50 Zákazníci poisťovne Groupama majú prístup k službe diagnose.me

Groupama poisťovňa začala ponúkať k rizikovému životnému poisteniu novú službu. Klientom umožňuje  konzultovať diagnózu s lekármi po celom svete. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »