Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

ČSOB mala ďalšiu neetickú reklamu, s rozhodnutiami RPR sa nie vždy stotožňuje

Autor: Ľuboslav Kačalka | 19.12.2012 00:00 | Kategórie: Banky | 3 komentáre
Tagy: ČSOB Rada pre reklamu neetická reklama
ČSOB mala ďalšiu neetickú reklamu, s rozhodnutiami RPR sa nie vždy stotožňuje

„Stačí jedna návšteva pobočky a úver na čokoľvek získate bez čakania, ručiteľa, bez založenia nehnuteľnosti a bez potvrdenia o príjme," napísala ČSOB v e-maile svojim klientom. Nie všetci však úver naozaj dostali a preto sa na tento druh marketingovej komunikácie sťažovali. Podľa Rady pre reklamu oprávnene.

Sťažnosť na RPR podala fyzická osoba, ktorej napriek sľubu úver zamietli a to z pomerne kuriózne z dôvodu „omylu pri poslaní ponuky všetkým zákazníkom, ktorí majú v ČSOB banke hypotéku.“

Arbitrážna komisia RPR tvrdí, že pri posudzovaní vychádzala zo skutočnosti, ktorú uviedol samotný zadávateľ: „A to, že banka má právo a aj povinnosť pri posudzovaní žiadosti klientov o spotrebiteľský úver zvážiť všetky skutočnosti súvisiace s poskytnutím úveru. Na základe zistených informácií môže banka pristúpiť aj k zamietnutiu žiadosti o úver. AK RPR nenamieta voči uvedenému postupu banky, ale je toho názoru, že na uvedenú skutočnosť mal zadávateľ poukázať aj priamo v reklamných mailoch, keďže tieto boli poslané už klientom banky, avšak pred ich posúdením, či ten, ktorý konkrétny klient spĺňa podmienky na poskytnutie spotrebiteľského úveru za propagovaných podmienok. Z textu predmetnej reklamy môže totiž spotrebiteľ nadobudnúť dojem, že úver mu bude automaticky poskytnutý, bez akejkoľvek možnosti zamietnutia, čo však nemusí byť s ohľadom na vyššie uvedené pravda. AK RPR preto vyhodnotila reklamu ako porušujúcu Kódex, najmä vo vzťahu k použitému komunikačnému médiu, ktoré umožnilo zadávateľovi sprostredkovať spotrebiteľom informácie o podmienkach poskytnutia spotrebiteľského úveru  komplexnejšie.“ 

Investujeme.sk našlo na stránke RPR celkovo 5 nálezov týkajúcich sa neetickej reklamy zo strany ČSOB. Hovorkyňa Zuzana Eliášová k tomu uviedla: „ČSOB pri svojich marketingových aktivitách berie ohľad aj na obsah etického kódexu RPR.  K podnetom, ktorým sa RPR v prípade ČSOB venovala, sme vždy zasielali naše stanovisko, v ktorom sme vyjadrili názor a dôvody, na základe ktorých podnet považujeme za neopodstatnený. S jednotlivými jej rozhodnutiami sme sa v plnej miere nestotožnili, samotnú Radu a jej názory však rešpektujeme.“

Vyjadrenie banky obsahuje dôležité posolstvo. Pred časom sa s rozhodnutím RPR nestotožnila Poštová banka. Problémom bol produkt nazvaný „Stavebný úver so sporením“, ktorý podľa rady používal svoje označenie neoprávnene a klientov mohol popliesť. „Poštovka“ argumenty samoregulačného orgánu reklamy neuznala a nakoniec sa rozhodla z rady vystúpiť.

Z aktuálneho vyjadrenia  ČSOB vyplýva, že napriek nesúhlasu s niektorými rozhodnutiami do sporu s RPR zrejme nepôjde. Paradoxne však členom RPR tiež nie je. „To, že nie sme členom RPR, tak to je interné rozhodnutie našej spoločnosti,“ stručne komentovala existujúci stav Z. Eliášová. Z finančných inštitúcií sú členmi RPR Allianz – Slovenská poisťovňa, Prvá stavebná sporiteľňa, Slovenská sporiteľňa, Tatra banka a VÚB.

Podľa Z. Eliášovej banka v prípade neetickej reklamy dôsledky voči zodpovedným zamestnancom nevyvodzuje: „Zamestnancov nesankcionujeme, pretože, ako som spomínala, pri svojich marketingových aktivitách berieme ohľad na obsah etického kódexu RPR.“ Ako si však ukážeme v prehľade nižšie, pochybenia sa napriek tomu z času na čas objavia. 

  • Čo si myslíte o etike v reklame? – diskutujte pod článkom. 

Ako sa reklamy ČSOB previnili voči etike v minulosti

Účet doživotne zadarmo

V júni 2009 sa na banku sťažovali dve fyzické osoby, ktorým sa printová kampaň „Doživotne zadarmo“ javila ako klamlivá a zavádzajúca, keďže pre účet doživotne zadarmo musí klient splniť ďalšie podmienky (aktívne využívanie účtu). Banka protiargumentovala, že na podmienky klientov upozornila malými písmenami.

RPR však takýto „disclaimer“ nestačil: „Etický kódex osobitne vyžaduje, aby v reklame sa zodpovedne a korektne používali akékoľvek informácie o bezplatnom poskytovaní produktov, rôznych benefitov  a podobných výhod. V posudzovanej reklame je problémové tvrdenie o možnosti používať účet doživotne zadarmo. Klient musí však vždy v aktuálnom mesiaci splniť podmienky podľa platného sadzobníka a potom získa bezplatne balík služieb na nasledujúci mesiac. V skutočnosti teda podmienky, ktoré platia pri uzatvorení zmluvného vzťahu, platia iba do vydania nového aktuálneho sadzobníka. Klient, ktorý síce splní podmienky podľa platného stavu kedy na základe reklamy uzatváral zmluvu, ale v ďalších obdobiach nesplní ich podľa aktuálneho sadzobníka, príde o výhodu používania účtu zadarmo a preňho neplatí potom slogan „doživotne zadarmo“. Problémom teda nie je výklad slova doživotne v tom,  že pochopiteľne vždy pôjde iba o obdobie platnosti zmluvného vzťahu ale v meniacich sa podmienkach pre získanie nároku na „účet bez poplatkov“. Text výzvy z letáku  ´Prejdite do ČSOB a za balík služieb ČSOB Pohoda nemusíte doživotne platiť´  je  teda klamlivým údajom a  vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, môže príjemcu reklamného posolstva uviesť do omylu.“

Úspory, ktoré vám urobia radosť

V novembri 2009 sa na banku obrátila fyzická osoba, podľa ktorej banka zavádza spotrebiteľa, pretože vynecháva informácie o podmienkach, ktoré sú nevyhnutné na získanie sľubovaného  ročného úroku 5,1% a nie je v nej spomenuté, že získanie tejto výhodnej úrokovej sadzby je podmienené kombináciou sporenia a investovania do ďalších produktov.

ČSOB v reakcii uviedla, že: „poskytnutá informácia je všeobecná a z jej obsahu jednoznačne vyplýva potreba ďalších informácii k uskutočneniu konkrétneho obchodu. Získanie ďalších informácii nie je podľa zadávateľa žiadnym spôsobom zamlčané tým, že reklama odkazuje na pobočku a internetovú stránku, na ktorej spotrebiteľ dostane potrebné informácie potrebné k rozhodnutiu pre využitie ponúkanej služby. V stanovisku sa ďalej uvádza, že reklama neobsahuje informáciu, že ide o produkt bez ďalších podmienok…“

Aj v tomto sa postoj banky líšil od rozhodnutia RPP: „Podrobné informácie o produkte a jeho charakteristikách zadávateľ komunikoval v POS materiáloch a v internetovej reklame, ale v médiach s najväčším dosahom a vplyvom na spotrebiteľa (TV, rozhlas, outdoorová reklama)  nevenoval dostatočnú pozornosť zrozumiteľnosti podmienok reklamovaného produktu. Najzávažnejšou informáciou, ktorá mala zaznieť v reklamnom posolstve aj v uvedených médiach, je skutočnosť, že aby spotrebiteľ získal ponúkanú výhodnú úrokovú sadzbu, musí zároveň investovať do iného produktu zadávateľa, t.j. že v skutočnosti ide nielen o sporenie, ale súčasne aj o investovanie.  Zvolený reklamný slogan vyvoláva dojem, že zadávateľ v skutočnosti ponúka iba sporenie, čím tieto informácie majú tendenciu uviesť spotrebiteľa do omylu. Komisia sa stotožňuje s názorom zadávateľa, že spôsob akým dôjde k osloveniu spotrebiteľa závisí od jeho voľby, ale to nevylučuje jeho povinnosť komunikovať informácie jasným a zrozumiteľným spôsobom, najmä je potrebné venovať osobitnú pozornosť charakteristikám produktu. Predmetné rozhlasové a televízne spoty ako aj outdoorová reklama poskytovali zadávateľovi dostatočný priestor na vyjadrenie špecifík reklamovaného produktu.“

S nimi nosíte peniaze na poštu, s nami do najbezpečnejšej banky

V októbri 2010 sa na ČSOB sťažovala fyzická osoba, ktorej sa na plagáte so sloganom „S nimi nosíte peniaze na poštu, s nami do najbezpečnejšej banky“ nepáčilo viacero vecí: „Prvá časť vety „s nimi nosíte peniaze na poštu“ podľa sťažovateľa haní služby Slovenskej pošty a v druhej časti vety „s nami do najbezpečnejšej banky“ nevidí dôvod označovania tejto spoločnosti za najbezpečnejšiu banku. Ďalej sa sťažovateľovi zdá, že reklama hanlivým spôsobom porovnáva svoje služby so službami Slovenskej pošty, resp. Poštovej banky, a to konkrétne farebným zložením vizuálu.“ 

Namiesto ČSOB reagovala na obvinenie jej reklamná agentúra MUW Saatchi & Saatchi: „Cieľom kampane bolo podľa jej tvorcov odkomunikovať, že ČSOB získala prestížne ocenenie, a to zaradenie medzi najbezpečnejšie banky. Ako je uvedené ďalej v stanovisku, na reklamných materiáloch je jednoznačne a viditeľne uvedené na základe čoho je informácia o najbezpečnejšej banke na Slovensku uvedená. V súvislosti s námietkami smerujúcimi k tomu, že reklama svojim vzhľadom, farebnosťou a odkazom na poštu smeruje k porovnaniu služieb ČSOB a služieb Slovenskej pošty zadávateľ uviedol, že v predmetnej reklame sa nikde nespomína Slovenská pošta ani Poštová banka. Paralela s poštou podľa zadávateľa neznevažuje a neútočí na Slovenskú poštu ani na Poštovú banku, ale poukazuje na fakt, že ľudia nosia peniaze na poštu za rôznym účelom, čo však podľa  zadávateľa neznamená, že toto tvrdenie môže viesť k útoku na konkrétny subjekt, ktorý v danej reklame nie je spomínaný.“

RPR súhlasila čiastočne: „Časť výroku súvisiaca s bezpečnosťou banky je deklarovaná faktom, že ČSOB sa v roku 2010 skutočne umiestnila z pomedzi slovenských bánk najvyššie v rebríčku najbezpečnejších bánk sveta.  V tomto prípade zadávateľ venoval dostatočnú pozornosť odkazu na časopis Global Finance, ktorý tento rebríček bezpečnosti bánk vyhlasuje a v rámci vizuálu zobrazil aj logo „Safest bank award 2010. Z daného vyplýva, že zadávateľ mal jednoznačne právo komunikovať tento fakt, pretože ide o informáciu, ktorá je pravdivá a podložená relevantnými dôkazovými materiálmi. Komisia sa preto celkom nestotožnila s námietkou sťažovateľa, ktorý tvrdil, že nevidí dôvod označovania spoločnosti ČSOB za najbezpečnejšiu banku na svete.“

 Na druhej strane RPR sa nestotožnila  s tvrdením zadávateľa, ktoré smeruje k tomu že slovo pošta v reklamnom slogane neznevažuje a neútočí na konkrétny subjekt: „V rámci Slovenskej republiky má najväčšiu tradíciu len jediná inštitúcia, ktorá má charakter pošty, a to Slovenská pošta. Bežný spotrebiteľ teda slovo pošta  vníma konkrétne v súvislosti so Slovenskou poštou a časť sloganu ´S nimi nosíte peniaze na poštu…´ jednoznačne smeruje ku konkrétnej inštitúcii. Neoddeliteľnou súčasťou Slovenskej pošty je aj Poštová banka, ktorá poskytuje svoje služby  práve v priestoroch a v spolupráci so Slovenskou poštou.  Prvá časť headline sa dá považovať za dehonestovanie iného zadávateľa reklamy, pričom takéto porovnanie nespĺňa ani kritéria etickej porovnávacej reklamy.“    

Trio Depozit

V januári 2011 pochybila ČSOB podľa RPR pri propagácii produktu Tri Depozit: „Vaše úspory narastú za rok až o 4%“. Problémom bolo, že klient nemôže získať zhodnotenie svojich vkladov 4%-ným úrokom, keďže úroky na dvoj a trojročnom termínovanom vklade sú nižšie ako na ročnom. Táto informácia bola podľa sťažovateľov v reklame nejasne komunikovaná.

  • Produkt Trio Depozit sa nepozdával ani Investujeme.sk, prečítajte si recenziu.

Banka sa proti obvineniu z neetickosti bránila tým, že na materiáloch predmetnej kampane vytvorenej za účelom reklamy a propagácie termínovaných vkladov sú použité a uvedené všetky zásadné podmienky produktovej ponuky. „V prípade TV spotu je informácia o kombinácii termínovaných vkladov taktiež prezentovaná. V predmetnej televíznej reklame je podľa zadávateľa jasne a jednoznačne (zvukovo) uvedené, že rozložením úspor je možné na ročnom termínovanom vklade získať úrok až 4% p. a., pričom z TV spotu je taktiež jednoznačne (vizuálne) zrejmé, že úroková sadzba 4 % p. a. platí pre 12 mesačný termínovaný vklad, ak klient zároveň vloží rovnaké sumy aj na 24– a 36-mesačný termínovaný vklad s úrokovým bonusom k štandardným sadzbám pre dané viazanosti.“

To však RPR nepresvedčilo: „V rámci reklamy sa nesmie opomenúť podstatná informácia, ktorú priemerný spotrebiteľ potrebuje na to, aby urobil kvalifikované rozhodnutie o obchodnej transakcii. V danom prípade bolo cieľom reklamy poukázať na výšku úroku 4 %, ktorý spotrebiteľ získa na 12–mesačnom termínovanom vklade. Aby spotrebiteľ získal propagovanú ponuku, musí rozložiť svoje finančné prostriedky do troch termínovaných účtov, pričom doba viazanosti sa pri  jednotlivých vkladoch mení a úrok 4 % je garantovaný len v prípade 12–mesačného termínovaného vkladu. Pri zvyšných vkladoch je úrok podstatne nižší. Komisia je toho názoru, že uvedené skutočnosti a podmienky získania výhodnej ponuky sú natoľko významné a dôležité na to, aby zákazník urobil kvalifikované rozhodnutie, že zadávateľ mal venovať ich komunikácii zvýšenú pozornosť. V danom prípade však nie je možné konštatovať, že zadávateľ venoval dostatočnú pozornosť komunikácii vyššie uvedených podmienok, keďže tieto sú spomenuté len okrajovo, nejasným a nezrozumiteľným spôsobom.  Navyše v rámci celej komunikácie nie sú nikde uvedené konkrétne výšky úrokových sadzieb platné pre 24 a 36-mesačný termínovaný účet a informácie o ponúkanom produkte preto nie je možné považovať za komplexné a zrozumiteľné. Zvolené komunikačné médiá ponúkali dostatočný priestor pre uvedenie podrobnejších charakteristík produktu, vrátane konkrétnej výšky úrokových sadzieb a zvyšných špecifík propagovanej ponuky.“

 

 

 

ČSOB mala ďalšiu neetickú reklamu, s rozhodnutiami RPR sa nie vždy stotožňuje

ČSOB mala ďalšiu neetickú reklamu, s rozhodnutiami RPR sa nie vždy stotožňuje >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 3 komentáre)

Re: Hnus Michal | 19.12.2012 09:52
Hnus Michal | 19.12.2012 09:51
Nic nove Rudi | 19.12.2012 09:38

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 23.09.2016 00:00 Takmer pätina hypotekárnych klientov ľutuje, že si nezobrala nižší úver

Až 55 percent slovenských domácností dá viac ako polovicu svojho rozpočtu na bývanie. Okrem neustáleho stresu to znemožňuje tvorbu úspor. Viac ako rok by pri výpadku príjmov dokázalo naďalej fungovať len šesť percent domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 09.09.2016 00:00 Mali by sa banky začať báť konkurencie brokerských spoločností?

Banky môžu byť ďalšou obeťou technologického pokroku. Tak, ako sa taxikári cítia ohrození mobilnými aplikáciami typu Uber, cítia dych na krku i tradičné skostnatené bankové domy. Rôzne fintech spoločnosti im odkrajujú z koláča, či už v oblasti peňažných prevodov, pôžičiek, ale aj investícií. Ak banky nespružnia a nezlacnia svoj biznis, čaká ich pravdepodobne podobný osud, ako iné odvetvia, ktoré technológie vytlačili do histórie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.09.2016 00:00 Banky vlani podporili 1200 neziskových projektov

Upozornenie: Tento článok môže nahlodať tradičný pohľad na banky ako na zmotnenú predstavu kapitalizmu. Je o tom, že finančné ústavy sú ochotné niečo zo svojho úspechu vrátiť späť spoločnosti. Bez podpory bankového sektora by niektoré projekty, ako napríklad bratislavský maratón, nefungovali, alebo niektoré divadlá by nehrali. Ak si chcete zachovať v bankách triedneho nepriateľa, ďalej nečítajte. Ak sa chcete dozvedieť, ktoré najvýznamnejšie projekty banky vlani podporili, k dispozícií je tabuľka. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 02.09.2016 00:00 Priemerná sadzba na hypotékach už druhý mesiac rastie

Po dvoch mesiacoch, keď objem nových hypoték presiahol jednu miliardu, sa aj hypotekárny trh vybral na zaslúženú dovolenku. V júli banky poskytli úvery na bývanie za necelých 784 miliónov eur. Napriek tomu ide v medziročnom porovnaní stále o nadštandardné objemy. V júli 2015 si totiž klienti požičali len takmer 484 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 31.08.2016 00:00 Za vernosťou Slovákov k poskytovateľom finančných služieb je často lenivosť

Slováci ostávajú dlhodobo verní svojim poskytovateľom finančných služieb. Hoci sú často nespokojní s vysokou cenou, či so záujmom o zákazníka, nakoniec ku konkurencii odchádza približne len štvrtina z nich. Ostatní na to vraj nemajú čas alebo takúto zmenu považujú za komplikovanú. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

23.09.2016 12:20 Od októbra bude môcť získať hypotéku pre mladých viac ľudí

Zvýhodnenú hypotéku pre mladých môže od budúceho mesiaca získať viac mladých ľudí. Príjmový strop pre jednotlivca sa totiž od 1. októbra zvýši na 1171,3 eura.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.09.2016 09:37 Slovenská banková asociácia má novú riaditeľku

Prezídium SBA na svojom septembrovom zasadnutí vymenovalo do funkcie výkonnej riaditeľky asociácie Milenu Koreňovú, ktorá od 1. októbra 2016 na tejto pozícií nahradí Ladislava Unčovského. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.09.2016 16:22 Lízingový trh rástol o 15 %

Lízinové spoločnosti financovali v prvom polroku nových majetok v hodnote 1,1 mld. eur, čo je o 15 percent viac ako pre rokom. Lízing osobných áut poskočil až o tretinu.   Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.09.2016 13:20 Člen predstavenstva ECB neočakáva exodus bánk z Británie

Člen predstavenstva Európskej centrálnej banky (ECB) Jens Weidmann pripustil, že Frankfurt nad Mohanom, v ktorom sídlia dôležité regulačné úrady aj ECB, môže prilákať niektoré zahraničné banky z Londýna. No zároveň dodal, že masový exodus neočakáva. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.09.2016 12:20 Banková ombudsmanka vlani radila 2358 klientom

Služby kancelárie bankového ombudsmana využilo vlani 2358 klientov bánk. Prostredníctvom telefonických, emailových a osobných konzultácií ich smerovalo svoje otázky 1985. Ďalších 319 podnetov prijala ombudsmanka Eva Černá formou oficiálnych sťažností. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 23.09.2016 00:00 Takmer pätina hypotekárnych klientov ľutuje, že si nezobrala nižší úver

Až 55 percent slovenských domácností dá viac ako polovicu svojho rozpočtu na bývanie. Okrem neustáleho stresu to znemožňuje tvorbu úspor. Viac ako rok by pri výpadku príjmov dokázalo naďalej fungovať len šesť percent domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »