Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Daňové výdavky a náklady: Čo si môžeme uplatniť?

Autor: Peter Furmaník ml. | 16.03.2012 01:00 | Kategórie: Dane | 4 komentáre
Tagy: uznanie náklady výdavky daňové priznanie dane
Daňové výdavky a náklady: Čo si môžeme uplatniť?

Jednou z najčastejších otázok začínajúcich i skúsenejších podnikateľov býva: „Čo si vlastne môžem dať do nákladov a čo nie?" Odpovede zaberajú celé encyklopédie a lexikóny, a ani ten, čo ich ovláda, si pred daňovým úradom nemôže byť vždy istý, že jeho výklad uznateľnosti daňového nákladu je ten správny. Pre základnú začiatočnícku orientáciu prinášame taký podnikateľský „minilexikón“.

Daňovým nákladom respektíve výdavkom je náklad firmy na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov, ktorý bol firmou či podnikateľom preukázateľne vynaložený (tj má o ňom doklad) a zaúčtovaný v účtovníctve, resp. zaevidovaný v daňovej evidencii firmy. Takto definuje daňový výdavok respektíve náklad zákon o dani z príjmov. Pod túto definíciu toho spadá mnoho, zákon však navyše určuje aj konkrétne skupiny výdavkov, ktoré je od príjmov možné odpočítať len za určitých pravidiel i výdavky, ktoré uplatniť jednoducho možné nie je.

Čo môže byť daňovým nákladom? 

  • Tovar - ste obchodník a predávate tovar? Tovar, ktorý ste za účelom predaja nakúpili, je v nákupnej cene vaším nákladom a daň z príjmov platíte samozrejme len z rozdielu. V podvojnom účtovníctve je však nákladom len tovar predaný, teda nie ten, ktorý firma skladuje na sklade a zatiaľ ho nepredala. Rovnako  aj jednoduché účtovníctvo prikazuje viesť evidenciu zásob, z ktorej je zrejmé, ktorý tovar sa predal a ktorý ste len nakúpili a ďalej skladujete.
  • Materiál - rovnaké pravidlá platia i pre tovaru podobný materiál, pri ktorom je podstatná jeho spotreba. Spotrebou materiálu je jeho použitie na výrobu výrobkov firmy bez ohľadu na to, či ide o hlavný (napríklad drevo pri nábytku) či pomocný materiál (napríklad skrutky či kladivo).
  • Zamestnanci - nejde len o mzdy, zamestnávanie so sebou prináša mnoho povinných platieb a nákladov, ktorých väčšina je daňovo uznateľná. Mzdy sú uznateľné v ich hrubej výške, čo sa týka trvalých zamestnancov ako aj „dohodárov“ vrátane všetkých súvisiach zložiek – patria sem teda napríklad aj náhrady za vyčerpanú i nevyčerpanú dovolenku či náhrady pri „péenke“. Okrem hrubých miezd ide aj o
  • Odvody platené zamestnávateľom (35,2 % z hrubých miezd) do Sociálnej a zdravotnej poisťovne – tieto odvody platí zamestnávateľ zo „svojho“, keďže ide o sumu presahujúcu hrubú mzdu zamestnanca
  • Povinný odvod do sociálneho fondu vo výške 0,6 % z hrubých miezd – nákladom je každomesačná tvorba fondu. Z takto tvoreného sociálneho fondu sa neskôr hradia plnenia poskytnuté zamestnancom – príspevky na dopravu, príspevky na stravovanie, rekreácie a zdravotná starostlivosť zamestnancov či kultúrne a športové podujatia. Tieto však už nie sú nákladom – ide už len o použitie vytvoreného fondu.
  • Stravovanie zamestnancov - zamestnávateľ je povinný poskytnúť svojim zamestnancom po 4 hodinách práce jedno hlavné teplé jedlo. Či už má vlastnú jedáleň, poskytuje zamestnancom stravenky do jedálne inej firmy alebo im poskytuje najrozšírenejšie stravovacie poukážky, ktoré môžu použiť takmer kdekoľvek, firma nemusí hradiť celú sumu stravenky. Ide minimálne 55% z ceny jedla, maximálne 55% zo sumy stravného pre pracovné cesty trvajúce 5 až 12 hodín – pre rok r. 2012 je touto sumou 3,80 EUR. Sumu, ktorá zodpovedá týmto podmienkam, si môže dať firma do daňových nákladov.
  • Ostatné náklady pre bezpečnosť a rozvoj zamestnancov - výdavky súvisiace s bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci (školenia, ochranné pracovné pomôcky), výdavky na zdravotnú starostlivosť zamestnancov, vzdelávanie a rekvalifikácia a podobne.
  • Cestovné náhrady pri pracovnej ceste zamestnanca -  ak vyšlete zamestnanca na pracovnú cestu, nákladom pre firmu sú cestovné náhrady, vyplatené tomuto zamestnancovi. Ide najmä o stravné (určené podľa času trvania cesty), ubytovanie, cestovné a rôzne vedľajšie výdavky. Cestovným je buď preplatenie cestovného lístka verejnej dopravy či vypočítaná náhrada za použitie vlastného automobilu zamestnanca. Táto náhrada je súčtom základnej náhrady za každý prejazdený kilometer (ekvivalent odpisov pri autách v majetku firmy) a preplatenej spotreby pohonných hmôt, prepočítanej podľa prejazdených kilometrov, ceny za pohonné hmoty a spotreby uvedenej v „techničáku“.
  • Stravné SZČO - aj SZČO si môže uplatniť stravné. Za každý odpracovaný a pracovný deň si môže v r. 2012 uplatniť už spomínanú sumu 3,80 EUR. Stravné mu však nepatrí za dni, keď ho získal inak – napr. mu stravenku poskytol prípadný zamestnávateľ (v prípade, že podniká popri zamestnaní) či si vypočítal stravné ako súčasť cestovnej náhrady pri pracovnej ceste. Dokladmi pre uplatnenie stravného pre SZČO bývajú predovšetkým nakúpené stravovacie poukážky, rozúčtované v zmysle účtovných predpisov. Menej častým, avšak možnými spôsobmi je faktúra od jedálne alebo reštaurácie či každodenné zbieranie bločkov za každý obed.
  • Automobil - najobľúbenejšia možnosť pre všetky typy právnych foriem, ako si legálne ušetriť na dani z príjmov. Automobil, ktorý je firemný - teda je zaradený do obchodného majetku, je zaúčtovaný v účtovníctve a firma ho používa na dosahovanie príjmov – so sebou totiž nesie mnohé možné náklady. Ide najmä o pohonné hmoty, poistenie (povinné zmluvné i havarijné poistenie), výmeny pneumatík, opravy, povinné kontroly či príslušenstvo. Ak firma používa automobil zamestnanca, firemným nákladom sú iba cestovné náhrady vyplatené tomuto zamestnancovi (viď predchádajúci bod). Teda poistné, opravy a žiadne príslušenstvo či iné náklady si firma uplatniť nemôže.
  • Pohonné hmoty - ak si firma chce uplatniť maximum zo sumy nakúpených pohonných hmôt, musí povinne viesť knihu jázd, v ktorej vecne, časovo i vzdialenostne zdokladuje každú jednu firemnú jazdu a prepočíta spotrebu v zmysle predpisov. Ak sa chce tejto evidencii vyhnúť, môže si prácu zjednodušiť uplatnením paušálnych výdavkov na pohonné hmoty - 80% z nakúpenej sumy je možné dať do nákladov bez akejkoľvek evidencie.  Túto výhodu môžu použiť aj platitelia DPH, no  rovnako ako daň z príjmov si však musia upraviť aj odpočítanie DPH. Naopak, nemôžu ju využiť firmy, ktoré nemajú dané auto zaradené v obchodnom majetku. Z právnických osôb ide o spomínané využívanie súkromného automobilu zamestnanca či napríklad spoločníka, pri SZČO to nepôjde pri automobile, ktorý daná SZČO neeviduje v účtovníctve či daňovej evidencii.
  • Reklama - tlačená inzercia, elektronické média, webové stránky, náklady na „social media“ expertov, kliková „pay-per-click“ reklama,  čokoľvek, čo propaguje firmu, jej činnosť a produkty v tých najmodernejších formách je daňovo uznateľným nákladom. Jedno obmedzenie tu predsa len platí – reklamné predmety, ktoré firma bezplatne rozdáva potenciálnym či existujúcim zákazníkom, musia byť v maximálnej cene 16,60 EUR za kus.
  • Komunikácia - telefóny pevné i mobilné, internet, počítačové siete a informačné systémy, poštovné, kuriér do každodenného firemného života bez diskusie patria
  • Technika - počítače, tablety, softvéry, kancelárska technika, kancelárske potreby, výrobné a dopravné stroje
  • Nájomné - nájomné za kancelárie, firemné obchodné čí skladové priestory je štandardným a bežným nákladom. Pri nájomnom, ktoré platí firma fyzickej osobe, však môžu ísť do daňových nákladov len v roku, v ktorom ich firma tejto osobe aj zaplatila. 
  • Budovy a stavby – ak firma vlastní svoje priestory na obchod, kancelárie či výrobu (napríklad závody či dielňe), patria rovnako do nákladov. V ich prípade je však nutné ich tam dostať prostredníctvom odpisov
  • Majetok a odpisy - spomínaný hmotný majetok (napríklad automobil, budovy, stroje či počítač) i nehmotný majetok (napr. softvér či licencie) je nutné pri nákupe posúdiť z hľadiska jeho výšky. Ak suma za každý jeden kus majetku prevyšuje 1 700 EUR pri hmotnom majetku a 2 400 EUR pri nehmotnom majetku, nemôže ísť do firemných nákladov naraz v jednom roku. Odpisuje sa postupne prostredníctvom daňových odpisov v zmysle zákona o dani z príjmov. Ak firma nakúpi majetok v sumách nižších alebo rovných, môže ísť do nákladov naraz. Pravidlá pre odpisovanie sú rozdielne pri majetku obstaranom prostredníctvom lízingu a majetku obstaranom iným spôsobom.
  • Úroky - úroky z úverov a pôžičiek, či už boli poskytnuté na obstaranie majetku alebo ako krátkodobá výpomoc a úroky pri lízingu
  • Odvody SZČO -  odvody pri zamestnancoch sme už spomínali. Odvody do Sociálnej i zdravotnej poisťovne platia i SZČO, u ktorých ide rovnako o plnohodnotný daňový výdavok. Minuloročná plánovaná reforma odvodov ich mala z okruhu daňových výdavkov vylúčiť, keďže tá sa však nepodarila, odvody je možné odpočítavať naďalej.
  • DPH z nakúpených tovarov a služieb - platitelia DPH si DPH z nakúpených tovarov a služieb odpočítavajú v rámci daňového priznania k DPH, z tohto titulu pre nich nemôže byť táto DPH daňovým nákladom. Daňovým nákladom je iba pre neplatiteľov DPH. Platitelia DPH si môžu túto DPH uznať iba vtedy, ak na jej odpočítanie nemajú právo alebo si DPH odpočítavajú iba čiastočne (s použitím koeficientu). Platitelia DPH si môžu ako náklad uznať aj DPH, ktorú musia odviesťpri zrušení registrácie a netýka sa odpisovaného majetku.
  • Vzdelavánie a osobný rozvoj - SZČO môže doškoľovať, vzdelávať a trénovať sám seba, SZČO i právnická osoba, ktorí sú zamestnávatelia, môžu rovnakým spôsobom zvyšovať výkon svojich zamestnancov. 
  • Čokoľvek iné - ste hudobník? Potom si môžete daňovo uplatniť vynaložené výdavky na hudobné nástroje a aparatúru, používate ich totiž na dosahovanie príjmov. Živnostník-inštalatér si zas hudobné nástroje uplatniť nemôže, v jeho prípade sú uznateľnými skôr jeho pracovné pomôcky a ochranné odevy, ktoré zas nemajú čo hľadať v evidencii výdavkov hudobníka. Je to jednoduché – musí ísť o výdavky na dosiahnutie, udržanie či zabezpečenie daňových príjmov, ktoré zároveň spĺňajú podmienky daňových či účtovných predpisov.

Ušetriť a zjednodušiť dokážu paušálne výdavky

Paušálne výdavky zjednodušujú prácu a šetria náklady pre SZČO. Ide o tie SZČO, ktoré nie sú počas celého roka plnohodnotnými platiteľmi DPH alebo sú platiteľmi len určitú časť roka. Výdavky vypočítané ako 40% z dosiahnutých príjmov je možné zvýšiť aj o všetky zaplatené odvody týkajúce sa SZČO a základom dane z príjmov je už len rozdiel medzi príjmami a takto vypočítanými výdavkami. Iné výdavky – teda žiadne z tých, ktoré sme spomínali vyššie – v tomto prípade SZČO uplatniť nemôže. „Paušalisti“ šetria aj inak – nemusia totiž viesť účtovníctvo, ale len zjednodušenú evidenciu pohľadávok, príjmov a prípadných zásob materiálu a tovaru, ak ich v podnikaní používajú.

Čo do daňových nákladov ísť nemôže? 

Daňovými nákladmi a výdavkami nie sú samozrejme výdavky, ktoré nesúvisia s dosahovaním príjmov podnikateľa či firmy. Okrem takto definovanej širokej skupiny výdavkov ide najmä o:

  • Náklady na reprezentáciu – pohostenie partnerov a zamestnancov, pracovné obedy a pod.
  • Výdavky na osobnú potrebu SZČO
  • Daň z príjmov
  • Prirážky a úroky týkajúce sa dane z príjmov
  • Penále a pokuty okrem pokút ukotvených v zmluvách, ktoré boli zároveň aj zaplatené
  • Daň z príjmov
  • DPH, ktorú si platitelia DPH môžu odpočítať
  • Výdavky, ktoré boli vynaložené na dosiahnutie nedaňových príjmov – napr. oslobodených príjmov z prenájmu
  • Prípadné úplatky.

 

Daňové výdavky a náklady: Čo si môžeme uplatniť?

Daňové výdavky a náklady: Čo si môžeme uplatniť? >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 4 komentáre)

Re: Oblečenie Peter Furmaník ml. | 23.07.2014 18:31
Oblečenie Karin | 19.07.2014 11:24
Paušálne výdavky Jozef | 15.02.2013 14:05

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Dane

Peter Apolen | 13.02.2017 00:00 Na štát budeme tento rok robiť o osem dní dlhšie ako vlani

Slovenský daňovníci na budú tento rok pracovať pre štát 156 dní. Je to o osem dní viac ako v minulom roku. Deň daňovej slobody, ktorý vypočítava spoločnosť Deloite, tento rok pripadne na 6. jún. Až potom začnú Slováci zarábať len pre seba. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 10.01.2017 00:00 Začínajúce firmy majú novú možnosť ako podnikať

Od nového roka pribudla slovenským podnikateľom nová možnosť formy podnikania. Ide o takzvanú Jednoduchú spoločnosť na akcie (j.s.a.). Je určená najmä startupom, no výhodná môže byť aj pre ostatných začínajúcim podnikateľov. Takéto podnikanie by malo byť medzistupňom medzi akciovou spoločnosťou a spoločnosťou s ručením obmedzením. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 25.01.2017 14:41

Marek Mittaš | 19.12.2016 00:00 Odvod z neživotného poistenia zvýši ceny poistného a zhorší jeho dostupnosť

Napriek protestom zo strany poisťovní v novembri poslanci schválili novelu zákona o poisťovníctve. Výsledkom je zavedenie osempercentného odvodu zo všetkých neživotných poistiek. Dôsledkom bude pravdepodobne rasti cien, prípadne transformácia poisťovní na pobočky, alebo dokonca ich odchod z trhu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Furmaník ml. | 22.11.2016 00:00 Čo sa zmení v daniach v roku 2017

Šokujúce zvýšenie paušálnych výdavkov, zvýšenie odvodových stropov pre lepšie zarábajúcich a nahradenie zdravotných odvodov z dividend daňou z príjmu. To sú asi najviditeľnejšie daňové novinky pre budúci rok. Jeden štedrý plus, jeden nesystémový mínus a jeden krok z kaluže do blata.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 09.12.2016 08:36

Redakcia | 26.10.2016 00:00 Od budúceho roku začnú platiť masívne daňové zmeny

S účinnosťou od Nového roku sa chystajú viaceré zásadné zmeny v daniach. Okrem všeobecne pozitívne prijatého zvýšenia paušálnych výdavkov sa zmeny týkajú aj zdaňovania dividend, transferového oceňovania a nadmerného odpočtu DPH. O tom, na aké najdôležitejšie zmeny je potrebné sa pripraviť od nového roka, a a aký vplyv to bude mať na podnikateľov, informuje poradenská spoločnosť Accace. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Dane

21.03.2017 10:30 Zdravotná poisťovňa Union odpúšťa dlžníkom úroky

Union zdravotná poisťovňa vyhlásila úrokovú amnestiu pre svojich dlžníkov na zdravotnom poistení. Táto najmenšia zdravotná poisťovňa na trhu ich má v súčasnosti viac ako 55 tisíc. Celkový dlh je 68 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.03.2017 08:25 Solidární daň v daňovém přiznání za rok 2016

Lidé s vysokými příjmy ze závislé činnosti nebo samostatné výdělečné činnosti musí za rok 2016 platit 7% solidární daň. Při platbě solidární daně přitom vzniká povinnost podat daňové přiznání. Jak splnit daňovou povinnost za rok 2016?  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.03.2017 13:39 O 2 % z dane sa uchádza až 14 tisíc organizácii

Tretí sektor uchádzajúci sa o dve percentá z daní zaznamenal vlani rekordný rok. Podľa údajov Finančnej správy získal od daňových poplatníkov 61,6 miliónov eur. Tento rok sa o príspevky pobije až 14 tisíc organizácií. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

03.03.2017 09:16 Daňové přiznání 2016: Jak pomohou slevy na dani

Platit vysoké daně se chce asi málokomu. Jednou z legálních možností snížení daňové povinnosti je využití slev na dani. O kolik si můžete daně snížit? Pozor také na podnikání a uplatnění výdajů procentem z příjmů. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

02.03.2017 11:29 Hackeri v mene Finančnej správuy žiadajú výkupné 900 eur

Bezpečnostná spoločnosť ESET analyzovala škodlivý kód zameraný na slovenských používateľov a firmy, na ktorý ako prvá upozornila Finančná správa Slovenskej republiky. Útočník ho šíri falošnými e-mailovými správami odosielanými z adresy zakaznicky-servis@financnasprava.digital, ktorá však nepatrí Finančnej správe. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »