Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Dohľad NBS: Najviac sťažností je na poisťovne

Autor: Ľuboslav Kačalka | 20.05.2010 00:00 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 5 komentárov
Dohľad NBS: Najviac sťažností je na poisťovne

Jedným zo spôsobov ako sa domôcť neoprávnene odmietnutého poistného plnenia, je obrátiť sa na oddelenie ochrany klienta NBS. Vlani zaznamenala centrálna banka 933 takýchto podaní od fyzických aj právnických osôb, čo je medziročný rast o viac ako 7%. Takmer polovica sa týkala poisťovní.

Podľa správy o činnosti útvaru nad finančných trhom NBS smerovalo na banky 278 sťažností, na poisťovne 463 a na ďalšie subjekty zvyšných 192 sťažností. Žiaľ, centrálna banka nezverejnila zoznam finančných subjektov, ktoré vedú hitparádu sťažností. Na základe skúseností z kontroly však zdôraznila, že poisťovne musia klientovi poskytnúť: „jasne a zrozumiteľne dôležité informácie súvisiace s uzavretím poistnej zmluvy a upozorniť ho na dôležité skutočnosti a riziká súvisiace s uzavretím poistnej zmluvy a nesmú používať nepravdivé alebo zavádzajúce informácie pri propagácii svojej činnosti, nezamlčovať dôležité skutočnosti a neponúkať výhody, ktorých spoľahlivosť nemôžu zaručiť. A ich činnosť musí byť s odbornou starostlivosťou v záujme svojich klientov.“

NBS dodáva, že oddelenie ochrany klienta v mnohých prípadoch pomôže nespokojným klientom dohodnúť nápravu napadnutého rozhodnutia (napr. dohodnúť zmenu rozhodnutia poisťovne o neposkytnutí plnenia z poistnej udalosti) bez toho, aby sa klienti museli obrátiť na súd.

Pre centrálnu banku sú podania nespokojných klientov ďalším zdrojom informácií o pôsobení finančných inštitúcií. Dodržiavanie pravidiel kontroluje NBS prostredníctvom priamych dohľadov, vlani ich vykonala spolu 65:

Dohľad na mieste

Komplexný

Tematický

Dosledovací

Celkom

Banky

0

11

2

13

Obchodníci s cennými papiermi, ktorí nie sú bankami

6

0

0

6

Správcovské spoločnosti

2

0

2

4

Dôchodkové správcovské spoločnosti a doplnkové dôchodkové spoločnosti

5

1

1

7

Poisťovne

5

1

3

8

Sprostredkovatelia poistenia, zaistenia a sprostredkovatelia investičných služieb

18

1

0

19

Subjekty, nad ktorými sa vykonáva devízový dohľad

8

0

0

8

Celkom dohľadov

44

14

8

65

Dohľad NBS nad finančnými sprostredkovateľmi

V prípade sprostredkovateľov poistenia sa centrálna banka zamerala na dodržiavanie platných zákonov v týchto spoločnostiach:

  • EPM, s.r.o. Bratislava,
  • BROKERNET, s.r.o. Bratislava,
  • INIS International Insurance Service, s.r.o., Sabinovská 6, Bratislava,
  • BPT LEASING, a.s., Drie ň ova 34, Bratislava,
  • B&H Insurance Consulting, s.r.o.,
  • Fincentrum a.s., Gorkého 3, 811 01 Bratislava,
  • TFC Slovakia, a.s. Bratislava,
  • Poistpartner, s.r.o., Bratislava,
  • H&H Partnership, s.r.o. Banská Bystrica,
  • Aegon partner s.r.o. Bratislava,
  • Happy Trend, s.r.o. Bratislava,
  • AVUS International, s.r.o. Bratislava,
  • I.B.I.S., s.r.o., Jozefa Hagaru 4, Bratislava, I Č O: 31 443 427,
  • BRVZ s.r.o., Mlynské Nivy 61/A, 825 18 Bratislava,
  • COFIDIS, a.s., TOWER 115, Pribinova 25, 811 09 Bratislava,
  • B&H Insurance, s. r. o., Bratislava,
  • B.O.F. poisťovací maklér, s.r.o., Bratislava. 

Dohľad smeroval aj k investičných sprostredkovateľom CMS Capital Market, a.s. a FAROS Financial, s.r.o..

Dohľad NBS nad poisťovňami

Vlani sa pod lupou NBS ocitla Rapid life životná poisťovňa, ktorá sa pred pár rokmi negatívne preslávila zlou poistnou matematikou. Kontrolórov tentoraz zaujímala tvorba technických rezerv a podklady k ich tvorbe, správa poistných zmlúv, likvidácia poistných udalostí, poskytovanie poistného plnenia a predkladanie informácií NBS.

Komplexný dohľad na dodržiavanie zákona o poisťovníctve zaujímal centrálnu banku v prípade trojky poisťovní skupiny Vienna Insurance Grou: KOOPERATIVA, KOMUNÁLNA poisťovňa a Poisťovňa Slovenskej sporiteľne a takisto aj v prípade Amslico AIG Life.

V prípade ING životnej poisťovne sa dohľad zameral nielen na aktuálnu situáciu, ale aj na nápravu nedostatkov zistených v roku 2008. Odstránenie nedostatkov z roku 2007 museli preukázať aj dvojičky Groupama poisťovňa a Groupama životná poisťovňa, ktoré predtým pôsobili pod značkou OTP.

Dohľad NBS nad obchodníkmi s cennými papiermi a správcovskými spoločnosťami

Komplexný dohľad vykonala NBS aj u obchodníkov s cennými papiermi: Fio, Across Wealth Management, Slávia Capital, Capital Markets, Palčo Brokers, Fimex Capital a správcovských spoločností: Alico Funds Central Europe, Allianz Asset Management. V prípade Asset Managementu Slovenskej sporiteľne a Prvej penzijnej zaujímala NBS kontrola opatrení z roku 2007.

Dohľad NBS nad DSS a DDS

Dôchodkové sporenie je na Slovensku mimoriadne citlivou témou a povinných charakter druhého piliera so sebou prináša aj nespokojných klientov. Komplexný dohľad v DSS-kách AEGON a Allianz bol zameraný aj na preverenie sťažností sporiteľov. V prípade spoločnosti AXA sa kontrola týkala správy účtov sporiteľov.

Sťažnosti klientov sa objavili aj pri treťom piliery v prípade DDS AEGON, centrála banka kontrolovala aj ďalšie tri subjekty: ING Tatry - Sympatia, Doplnkovú dôchodkovú spoločnosť Tatra banky a spoločnosť STABILITA.

Dohľad NBS nad bankami

Intenzívne pracoval dohľad centrálnej banky aj smerom k bankám:

UniCredit Bank Slovakia - tematický dohľad zameraný na hodnotenie pokročilého prístupu merania na účely požiadavky na vlastné zdroje krytia operačného rizika (AMA), na základe žiadosti UniCredit Group.

Slovenská sporiteľňa -  tematický dohľad zameraný na hodnotenie systému riadenia trhového rizika, systému riadenia rizika likvidity, účtovníctvo a výkazníctvo a kontrola nápravy nedostatkov zistených v roku 2007.

ČSOB stavebná sporiteľňa  – tematický dohľad zameraný na zhodnotenie systému riadenia kreditného rizika vrátane preverenia vybranej vzorky úverov.

UniCredit Bank Slovakia – dosledovací dohľad zameraný na naprávu nedostkov zistených v roku 2008 oblastiach – systém riadenia trhového rizika, systém riadenia rizika likvidity a prevencia legalizácie príjmov z trestnej činnosti.

Československá obchodná banka – tematický dohľad zameraný na hodnotenie systému riadenia operačného rizika, vnútorného kontrolného systému banky a hodnotenie systému zostavovania vybraných výkazov a hlásení pre NBS.

OTP Banka Slovensko – tematický dohľad zameraný na zhodnotenie systému riadenia kreditného rizika vrátane preverenia vybranej vzorky úverov. 

Tatra banka - preverenie plnenia podmienok, ktoré boli banke stanovené rozhodnutím o udelení predchádzajúceho súhlasu na používanie prístupu interných ratingov v skupine non-retail. 

Tatra banka - RZB Group podala skupinovú žiadosť na používanie IRB prístupu pre kreditné riziko pre retailové expozície.

VÚB banka – Intesa Sanpaolo Group (ISP Group) podala skupinovú žiadosť o predchádzajúci súhlas na používanie pokročilého prístupu merania operačného rizika na skupinovom základe pre skupinu VUB.

Volksbank Slovensko – tematický dohľad s cieľom preverenia systému riadenia rizika likvidity, systému riadenia operačného rizika, systému ochrany pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a ochrany pred financovaním terorizmu, preverenie informačného systému banky, preverenie vybraných výkazov a hlásení obozretného podnikania.

Volksbank Slovensko – tematický dohľad s cieľom preverenia systému hodnotenia primeranosti vnútorného kapitálu.

Dexia banka Slovensko – tematický dohľad s cieľom preverenia systému riadenia kreditného rizika, preverenia systému riadenia likvidity a preverenia vybraných štatistických výkazov a hlásení obozretného podnikania.

Poštová banka – mimoriadny tematický dohľad s cieľom kontroly a preverenia poskytnutých úverov na vybranej vzorke 30 úverov. V rámci vyžiadanej kompletnej úverovej dokumentácie k jednotlivým úverom boli preverené postupy banky pri poskytovaní úverových obchodov. Dohľad na diaľku preveril vybrané peňažné produkty Poštovej banky a zameral sa na systém riadenia rizík.

Text zostavený zo Správy o činnosti útvaru nad finančných trhom NBS.

Anketa

Čo si myslíte o finančnej a ekonomickej gramotnosti Slovákov?

Väčšina Slovákov má výrazné medzery. (87%)
 
Finančne vzdelaných Slovákov pribúda. (11%)
 
Slováci sú dostatočne vzdelaní v tejto oblasti. (2%)
 Spolu hlasovalo 424 čitateľov
Dohľad NBS: Najviac sťažností je na poisťovne

Dohľad NBS: Najviac sťažností je na poisťovne >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 5 komentárov)

Sťažnosť Zuzana Ivanová | 09.05.2016 21:21
sme na slovensku Milan | 07.03.2014 12:22
Generali Tibor | 15.08.2012 13:54
Pozor Michal | 20.03.2011 09:24

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Peter Apolen | 26.05.2016 00:00 Pri poistení či dôchodkovom sporení nezabudnite na stanovenie oprávnej osoby

Pri uzatváraní životného poistenia a dôchodkového sporenia sa odporúča určiť oprávnenú osobu. Tá v prípade úmrtia poisteného dostane peniaze z poistky alebo sporenia vyplatené bez čakania na zdĺhavé dedičské konanie. V prípade zmeny vzťahov je však potrebné nahlásiť zmenu, aby sa nestalo, že peniaze dostane niekto, komu by ich klient už nechcel odkázať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.05.2016 00:00 Fincentrum rástlo v prvom kvartáli o vysokých 38 percent

Spoločnosť Fincentrum, a.s, Bratislava má za sebou jeden z najlepších kvartálov v histórii. Produkcia BEB vzrástla medziročne o  700 tisíc BEB, čo je nárast o  33 percent. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 17.05.2016 00:00 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.05.2016 00:00 Ako znížiť počet nespokojných a frustrovaných klientov

Dnešné časy investorom a sporiteľom príliš neprajú. Nízke úrokové sadzby odrádzajú sporiteľov, a volatilné trhy znechucujú investorov. V tomto prostredí to má poradca zaoberajúci sa investíciami veľmi ťažké. Na konci všetkého totiž býva často nespokojný klient. Je však možné sa na veci pozrieť i z druhej strany a situáciu zobrať ako výzvu. Rebecca Murphy, šéfka predaja a marketingu nadnárodnej poradenskej spoločnosti Praemium, zdôrazňuje zásady, ktorých by sa mala moderná poradenská spoločnosť držať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.04.2016 00:00 Súčasný refinančný boom môže viesť k zdraženiu hypoték v budúcnosti

Aktuálne prebiehajúca vlna refinancovania starších drahších hypoték spôsobí zdraženie splátok v budúcnosti. Legislatíva totiž tlačí banky do poskytovania úverov s krátkou fixáciou, čím klienti prichádzajú o možnosť zafixovať si dnešné rekordne nízke sadzby na dlhšie obdobie. Zhodli sa na tom diskutujúci Odbornej konferencie Fincentrum bývanie, ktorá sa uskutočnila v stredu 27. apríla. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

26.05.2016 08:39 Regulácia provízii v ČR a aktuálna legislatíva

Regulace provizí za zprostředkování životního pojištění je žhavým tématem již několik let. Jaký je výhled a budoucnost regulace? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.05.2016 09:12 Regulácia provízii nemá s ochranou klienta nič spoločné

Patrik Nacher se do veřejného povědomí dostal iniciativou proti poplatkové politice bank. Stojí na straně klientů. Přesto odmítá regulaci provizí, která je ochranou klientů zastřešována. Proč? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.05.2016 11:30 Európska smernica o distribúcii poistenia necháva zverejňovanie provízií na národnej legislatíve

Vzhľadom na charakter provízií, ich štruktúru a rôznorodosť je dôležité správne zadefinovanie povinnosti zverejňovania provízií v národnej legislatíve. Nateraz to tak nie je. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

16.05.2016 09:47 Povinnosť zverejňovať provízie zatiaľ hladinu nerozbúrila

Finanční sprostredkovatelia sa zhodujú, že nová povinnosť zverejňovať provízie za predaj hypoték nepriniesla spotrebiteľom žiadne relevantné informácie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.05.2016 09:55 T. Martinovský: Chceme ovplivňovať kvalitu finančného poradenstva v ČR

Zemské ředitelství Tomáše Martinovského je nejrychleji rostoucím ve Fincentru. Jedním z důvodů je aktivní využívání nástrojů nabízených finančně poradenskou společností. A některé z nich jsou zaměřeny na konkurenci. „Věřím, že se nám letos naší prací podaří zase o kousek zkvalitnit celý finančně poradenský trh u nás,“ říká v rozhovoru.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Marek Mittaš | 17.05.2016 00:00 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.05.2016 00:00 Fincentrum rástlo v prvom kvartáli o vysokých 38 percent

Spoločnosť Fincentrum, a.s, Bratislava má za sebou jeden z najlepších kvartálov v histórii. Produkcia BEB vzrástla medziročne o  700 tisíc BEB, čo je nárast o  33 percent. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »