Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Dohľad NBS: Najviac sťažností je na poisťovne

Autor: Ľuboslav Kačalka | 20.05.2010 00:00 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 5 komentárov
Dohľad NBS: Najviac sťažností je na poisťovne

Jedným zo spôsobov ako sa domôcť neoprávnene odmietnutého poistného plnenia, je obrátiť sa na oddelenie ochrany klienta NBS. Vlani zaznamenala centrálna banka 933 takýchto podaní od fyzických aj právnických osôb, čo je medziročný rast o viac ako 7%. Takmer polovica sa týkala poisťovní.

Podľa správy o činnosti útvaru nad finančných trhom NBS smerovalo na banky 278 sťažností, na poisťovne 463 a na ďalšie subjekty zvyšných 192 sťažností. Žiaľ, centrálna banka nezverejnila zoznam finančných subjektov, ktoré vedú hitparádu sťažností. Na základe skúseností z kontroly však zdôraznila, že poisťovne musia klientovi poskytnúť: „jasne a zrozumiteľne dôležité informácie súvisiace s uzavretím poistnej zmluvy a upozorniť ho na dôležité skutočnosti a riziká súvisiace s uzavretím poistnej zmluvy a nesmú používať nepravdivé alebo zavádzajúce informácie pri propagácii svojej činnosti, nezamlčovať dôležité skutočnosti a neponúkať výhody, ktorých spoľahlivosť nemôžu zaručiť. A ich činnosť musí byť s odbornou starostlivosťou v záujme svojich klientov.“

NBS dodáva, že oddelenie ochrany klienta v mnohých prípadoch pomôže nespokojným klientom dohodnúť nápravu napadnutého rozhodnutia (napr. dohodnúť zmenu rozhodnutia poisťovne o neposkytnutí plnenia z poistnej udalosti) bez toho, aby sa klienti museli obrátiť na súd.

Pre centrálnu banku sú podania nespokojných klientov ďalším zdrojom informácií o pôsobení finančných inštitúcií. Dodržiavanie pravidiel kontroluje NBS prostredníctvom priamych dohľadov, vlani ich vykonala spolu 65:

Dohľad na mieste

Komplexný

Tematický

Dosledovací

Celkom

Banky

0

11

2

13

Obchodníci s cennými papiermi, ktorí nie sú bankami

6

0

0

6

Správcovské spoločnosti

2

0

2

4

Dôchodkové správcovské spoločnosti a doplnkové dôchodkové spoločnosti

5

1

1

7

Poisťovne

5

1

3

8

Sprostredkovatelia poistenia, zaistenia a sprostredkovatelia investičných služieb

18

1

0

19

Subjekty, nad ktorými sa vykonáva devízový dohľad

8

0

0

8

Celkom dohľadov

44

14

8

65

Dohľad NBS nad finančnými sprostredkovateľmi

V prípade sprostredkovateľov poistenia sa centrálna banka zamerala na dodržiavanie platných zákonov v týchto spoločnostiach:

  • EPM, s.r.o. Bratislava,
  • BROKERNET, s.r.o. Bratislava,
  • INIS International Insurance Service, s.r.o., Sabinovská 6, Bratislava,
  • BPT LEASING, a.s., Drie ň ova 34, Bratislava,
  • B&H Insurance Consulting, s.r.o.,
  • Fincentrum a.s., Gorkého 3, 811 01 Bratislava,
  • TFC Slovakia, a.s. Bratislava,
  • Poistpartner, s.r.o., Bratislava,
  • H&H Partnership, s.r.o. Banská Bystrica,
  • Aegon partner s.r.o. Bratislava,
  • Happy Trend, s.r.o. Bratislava,
  • AVUS International, s.r.o. Bratislava,
  • I.B.I.S., s.r.o., Jozefa Hagaru 4, Bratislava, I Č O: 31 443 427,
  • BRVZ s.r.o., Mlynské Nivy 61/A, 825 18 Bratislava,
  • COFIDIS, a.s., TOWER 115, Pribinova 25, 811 09 Bratislava,
  • B&H Insurance, s. r. o., Bratislava,
  • B.O.F. poisťovací maklér, s.r.o., Bratislava. 

Dohľad smeroval aj k investičných sprostredkovateľom CMS Capital Market, a.s. a FAROS Financial, s.r.o..

Dohľad NBS nad poisťovňami

Vlani sa pod lupou NBS ocitla Rapid life životná poisťovňa, ktorá sa pred pár rokmi negatívne preslávila zlou poistnou matematikou. Kontrolórov tentoraz zaujímala tvorba technických rezerv a podklady k ich tvorbe, správa poistných zmlúv, likvidácia poistných udalostí, poskytovanie poistného plnenia a predkladanie informácií NBS.

Komplexný dohľad na dodržiavanie zákona o poisťovníctve zaujímal centrálnu banku v prípade trojky poisťovní skupiny Vienna Insurance Grou: KOOPERATIVA, KOMUNÁLNA poisťovňa a Poisťovňa Slovenskej sporiteľne a takisto aj v prípade Amslico AIG Life.

V prípade ING životnej poisťovne sa dohľad zameral nielen na aktuálnu situáciu, ale aj na nápravu nedostatkov zistených v roku 2008. Odstránenie nedostatkov z roku 2007 museli preukázať aj dvojičky Groupama poisťovňa a Groupama životná poisťovňa, ktoré predtým pôsobili pod značkou OTP.

Dohľad NBS nad obchodníkmi s cennými papiermi a správcovskými spoločnosťami

Komplexný dohľad vykonala NBS aj u obchodníkov s cennými papiermi: Fio, Across Wealth Management, Slávia Capital, Capital Markets, Palčo Brokers, Fimex Capital a správcovských spoločností: Alico Funds Central Europe, Allianz Asset Management. V prípade Asset Managementu Slovenskej sporiteľne a Prvej penzijnej zaujímala NBS kontrola opatrení z roku 2007.

Dohľad NBS nad DSS a DDS

Dôchodkové sporenie je na Slovensku mimoriadne citlivou témou a povinných charakter druhého piliera so sebou prináša aj nespokojných klientov. Komplexný dohľad v DSS-kách AEGON a Allianz bol zameraný aj na preverenie sťažností sporiteľov. V prípade spoločnosti AXA sa kontrola týkala správy účtov sporiteľov.

Sťažnosti klientov sa objavili aj pri treťom piliery v prípade DDS AEGON, centrála banka kontrolovala aj ďalšie tri subjekty: ING Tatry - Sympatia, Doplnkovú dôchodkovú spoločnosť Tatra banky a spoločnosť STABILITA.

Dohľad NBS nad bankami

Intenzívne pracoval dohľad centrálnej banky aj smerom k bankám:

UniCredit Bank Slovakia - tematický dohľad zameraný na hodnotenie pokročilého prístupu merania na účely požiadavky na vlastné zdroje krytia operačného rizika (AMA), na základe žiadosti UniCredit Group.

Slovenská sporiteľňa -  tematický dohľad zameraný na hodnotenie systému riadenia trhového rizika, systému riadenia rizika likvidity, účtovníctvo a výkazníctvo a kontrola nápravy nedostatkov zistených v roku 2007.

ČSOB stavebná sporiteľňa  – tematický dohľad zameraný na zhodnotenie systému riadenia kreditného rizika vrátane preverenia vybranej vzorky úverov.

UniCredit Bank Slovakia – dosledovací dohľad zameraný na naprávu nedostkov zistených v roku 2008 oblastiach – systém riadenia trhového rizika, systém riadenia rizika likvidity a prevencia legalizácie príjmov z trestnej činnosti.

Československá obchodná banka – tematický dohľad zameraný na hodnotenie systému riadenia operačného rizika, vnútorného kontrolného systému banky a hodnotenie systému zostavovania vybraných výkazov a hlásení pre NBS.

OTP Banka Slovensko – tematický dohľad zameraný na zhodnotenie systému riadenia kreditného rizika vrátane preverenia vybranej vzorky úverov. 

Tatra banka - preverenie plnenia podmienok, ktoré boli banke stanovené rozhodnutím o udelení predchádzajúceho súhlasu na používanie prístupu interných ratingov v skupine non-retail. 

Tatra banka - RZB Group podala skupinovú žiadosť na používanie IRB prístupu pre kreditné riziko pre retailové expozície.

VÚB banka – Intesa Sanpaolo Group (ISP Group) podala skupinovú žiadosť o predchádzajúci súhlas na používanie pokročilého prístupu merania operačného rizika na skupinovom základe pre skupinu VUB.

Volksbank Slovensko – tematický dohľad s cieľom preverenia systému riadenia rizika likvidity, systému riadenia operačného rizika, systému ochrany pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a ochrany pred financovaním terorizmu, preverenie informačného systému banky, preverenie vybraných výkazov a hlásení obozretného podnikania.

Volksbank Slovensko – tematický dohľad s cieľom preverenia systému hodnotenia primeranosti vnútorného kapitálu.

Dexia banka Slovensko – tematický dohľad s cieľom preverenia systému riadenia kreditného rizika, preverenia systému riadenia likvidity a preverenia vybraných štatistických výkazov a hlásení obozretného podnikania.

Poštová banka – mimoriadny tematický dohľad s cieľom kontroly a preverenia poskytnutých úverov na vybranej vzorke 30 úverov. V rámci vyžiadanej kompletnej úverovej dokumentácie k jednotlivým úverom boli preverené postupy banky pri poskytovaní úverových obchodov. Dohľad na diaľku preveril vybrané peňažné produkty Poštovej banky a zameral sa na systém riadenia rizík.

Text zostavený zo Správy o činnosti útvaru nad finančných trhom NBS.

Anketa

Čo si myslíte o finančnej a ekonomickej gramotnosti Slovákov?

Väčšina Slovákov má výrazné medzery. (87%)
 
Finančne vzdelaných Slovákov pribúda. (11%)
 
Slováci sú dostatočne vzdelaní v tejto oblasti. (2%)
 Spolu hlasovalo 428 čitateľov
Dohľad NBS: Najviac sťažností je na poisťovne

Dohľad NBS: Najviac sťažností je na poisťovne >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 5 komentárov)

Sťažnosť Zuzana Ivanová | 09.05.2016 21:21
sme na slovensku Milan | 07.03.2014 12:22
Generali Tibor | 15.08.2012 13:54
Pozor Michal | 20.03.2011 09:24

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Pavel Škriniar | 28.09.2016 00:00 Sú obavy o budúcnosť finančného sprostredkovania opodstatnené?

Najnovšia štatistika distribúcie poistenia v Európe ukazuje, že banky majú v niektorých krajinách dominantnú a v niektorých významnú úlohu pri predaji životného poistenia. Majú sa teda sprostredkovatelia obávať o svoje pozície na trhu? Celá správa »

Komentárov: 3 / 3 Posledný komentár: 29.09.2016 08:21

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29

Peter Apolen | 06.09.2016 00:00 Slovákom prekážajú pri poistení papierovačky, naopak ocenili ochotu poisťovacích agentov

Podľa celoslovenského prieskumu Slovákov pri vybovaní si poistenia najviac hnevajú zbytočné papierovačky a zložité, či nelogické postupy.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 06.09.2016 14:38

Peter Apolen | 31.08.2016 00:00 Za vernosťou Slovákov k poskytovateľom finančných služieb je často lenivosť

Slováci ostávajú dlhodobo verní svojim poskytovateľom finančných služieb. Hoci sú často nespokojní s vysokou cenou, či so záujmom o zákazníka, nakoniec ku konkurencii odchádza približne len štvrtina z nich. Ostatní na to vraj nemajú čas alebo takúto zmenu považujú za komplikovanú. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

26.09.2016 08:51 Finančně poradenské společností nefungují v klasickém MLM modelu

V souvislosti s kauzou spuštěnou dokumentem „Rada nad zlato“ a následným propuštěním tří zemských ředitelů OVB Allfinanz se nabízí otázka: Může být finanční poradenství v multilevelových společnostech kvalitní? Přinášíme názory šéfů největších finančně poradenských společností. Jako první se k otázce kvality v rámci MLM vyjádřil Petr Borkovec, generální ředitel a spolumajitel Partners Financial Services. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.09.2016 08:15 Finančně poradenské společnosti v 1. pol. 2016: Radost i zklamání

Finančně poradenský trh se dává do pohybu. Možným spouštěčem jsou státní zásahy. A výsledkem jsou rozdílné výsledky finančně poradenských společností. Některým se extrémně daří, jiné propadají. Kdo byl jedničkou na trhu a kdo rostl nejrychleji? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.09.2016 09:00 Petr Mikšíček: Bez předplacených provizí lidem nikdo neporadí

Proč by si měl klient finančního poradce předplácet poplatky u podílových fondů? „Poradce musí být zaplacen, a zároveň se musí jednat o řešení win-win, tedy výhodné i pro klienta,“ říká Petr Mikšíček, regionální ředitel společnosti Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

05.09.2016 09:42 Jak vyčistit finančně poradenský trh

Poslanci a senátoři jsou přesvědčeni, že chrání klienty finančních poradců. Regulace provizí ovšem nic nevyřeší, možná spíš naopak. Vyčistit trh by přitom mohlo být tak snadné! Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.08.2016 11:31 Senát schválil 5leté storno… byl mystifikován?

„Cílem navrhované předlohy je řešení současných problémů spojených s předčasným ukončováním smluv o životním pojištění,“ uvedl jednání Senátu ministr financí Andrej Babiš. Regulace provizí ovšem k tomuto cíli nevede. A co na to senátoři? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »