Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Dohľad NBS: Najviac sťažností je na poisťovne

Autor: Ľuboslav Kačalka | 20.05.2010 00:00 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 5 komentárov
Dohľad NBS: Najviac sťažností je na poisťovne

Jedným zo spôsobov ako sa domôcť neoprávnene odmietnutého poistného plnenia, je obrátiť sa na oddelenie ochrany klienta NBS. Vlani zaznamenala centrálna banka 933 takýchto podaní od fyzických aj právnických osôb, čo je medziročný rast o viac ako 7%. Takmer polovica sa týkala poisťovní.

Podľa správy o činnosti útvaru nad finančných trhom NBS smerovalo na banky 278 sťažností, na poisťovne 463 a na ďalšie subjekty zvyšných 192 sťažností. Žiaľ, centrálna banka nezverejnila zoznam finančných subjektov, ktoré vedú hitparádu sťažností. Na základe skúseností z kontroly však zdôraznila, že poisťovne musia klientovi poskytnúť: „jasne a zrozumiteľne dôležité informácie súvisiace s uzavretím poistnej zmluvy a upozorniť ho na dôležité skutočnosti a riziká súvisiace s uzavretím poistnej zmluvy a nesmú používať nepravdivé alebo zavádzajúce informácie pri propagácii svojej činnosti, nezamlčovať dôležité skutočnosti a neponúkať výhody, ktorých spoľahlivosť nemôžu zaručiť. A ich činnosť musí byť s odbornou starostlivosťou v záujme svojich klientov.“

NBS dodáva, že oddelenie ochrany klienta v mnohých prípadoch pomôže nespokojným klientom dohodnúť nápravu napadnutého rozhodnutia (napr. dohodnúť zmenu rozhodnutia poisťovne o neposkytnutí plnenia z poistnej udalosti) bez toho, aby sa klienti museli obrátiť na súd.

Pre centrálnu banku sú podania nespokojných klientov ďalším zdrojom informácií o pôsobení finančných inštitúcií. Dodržiavanie pravidiel kontroluje NBS prostredníctvom priamych dohľadov, vlani ich vykonala spolu 65:

Dohľad na mieste

Komplexný

Tematický

Dosledovací

Celkom

Banky

0

11

2

13

Obchodníci s cennými papiermi, ktorí nie sú bankami

6

0

0

6

Správcovské spoločnosti

2

0

2

4

Dôchodkové správcovské spoločnosti a doplnkové dôchodkové spoločnosti

5

1

1

7

Poisťovne

5

1

3

8

Sprostredkovatelia poistenia, zaistenia a sprostredkovatelia investičných služieb

18

1

0

19

Subjekty, nad ktorými sa vykonáva devízový dohľad

8

0

0

8

Celkom dohľadov

44

14

8

65

Dohľad NBS nad finančnými sprostredkovateľmi

V prípade sprostredkovateľov poistenia sa centrálna banka zamerala na dodržiavanie platných zákonov v týchto spoločnostiach:

  • EPM, s.r.o. Bratislava,
  • BROKERNET, s.r.o. Bratislava,
  • INIS International Insurance Service, s.r.o., Sabinovská 6, Bratislava,
  • BPT LEASING, a.s., Drie ň ova 34, Bratislava,
  • B&H Insurance Consulting, s.r.o.,
  • Fincentrum a.s., Gorkého 3, 811 01 Bratislava,
  • TFC Slovakia, a.s. Bratislava,
  • Poistpartner, s.r.o., Bratislava,
  • H&H Partnership, s.r.o. Banská Bystrica,
  • Aegon partner s.r.o. Bratislava,
  • Happy Trend, s.r.o. Bratislava,
  • AVUS International, s.r.o. Bratislava,
  • I.B.I.S., s.r.o., Jozefa Hagaru 4, Bratislava, I Č O: 31 443 427,
  • BRVZ s.r.o., Mlynské Nivy 61/A, 825 18 Bratislava,
  • COFIDIS, a.s., TOWER 115, Pribinova 25, 811 09 Bratislava,
  • B&H Insurance, s. r. o., Bratislava,
  • B.O.F. poisťovací maklér, s.r.o., Bratislava. 

Dohľad smeroval aj k investičných sprostredkovateľom CMS Capital Market, a.s. a FAROS Financial, s.r.o..

Dohľad NBS nad poisťovňami

Vlani sa pod lupou NBS ocitla Rapid life životná poisťovňa, ktorá sa pred pár rokmi negatívne preslávila zlou poistnou matematikou. Kontrolórov tentoraz zaujímala tvorba technických rezerv a podklady k ich tvorbe, správa poistných zmlúv, likvidácia poistných udalostí, poskytovanie poistného plnenia a predkladanie informácií NBS.

Komplexný dohľad na dodržiavanie zákona o poisťovníctve zaujímal centrálnu banku v prípade trojky poisťovní skupiny Vienna Insurance Grou: KOOPERATIVA, KOMUNÁLNA poisťovňa a Poisťovňa Slovenskej sporiteľne a takisto aj v prípade Amslico AIG Life.

V prípade ING životnej poisťovne sa dohľad zameral nielen na aktuálnu situáciu, ale aj na nápravu nedostatkov zistených v roku 2008. Odstránenie nedostatkov z roku 2007 museli preukázať aj dvojičky Groupama poisťovňa a Groupama životná poisťovňa, ktoré predtým pôsobili pod značkou OTP.

Dohľad NBS nad obchodníkmi s cennými papiermi a správcovskými spoločnosťami

Komplexný dohľad vykonala NBS aj u obchodníkov s cennými papiermi: Fio, Across Wealth Management, Slávia Capital, Capital Markets, Palčo Brokers, Fimex Capital a správcovských spoločností: Alico Funds Central Europe, Allianz Asset Management. V prípade Asset Managementu Slovenskej sporiteľne a Prvej penzijnej zaujímala NBS kontrola opatrení z roku 2007.

Dohľad NBS nad DSS a DDS

Dôchodkové sporenie je na Slovensku mimoriadne citlivou témou a povinných charakter druhého piliera so sebou prináša aj nespokojných klientov. Komplexný dohľad v DSS-kách AEGON a Allianz bol zameraný aj na preverenie sťažností sporiteľov. V prípade spoločnosti AXA sa kontrola týkala správy účtov sporiteľov.

Sťažnosti klientov sa objavili aj pri treťom piliery v prípade DDS AEGON, centrála banka kontrolovala aj ďalšie tri subjekty: ING Tatry - Sympatia, Doplnkovú dôchodkovú spoločnosť Tatra banky a spoločnosť STABILITA.

Dohľad NBS nad bankami

Intenzívne pracoval dohľad centrálnej banky aj smerom k bankám:

UniCredit Bank Slovakia - tematický dohľad zameraný na hodnotenie pokročilého prístupu merania na účely požiadavky na vlastné zdroje krytia operačného rizika (AMA), na základe žiadosti UniCredit Group.

Slovenská sporiteľňa -  tematický dohľad zameraný na hodnotenie systému riadenia trhového rizika, systému riadenia rizika likvidity, účtovníctvo a výkazníctvo a kontrola nápravy nedostatkov zistených v roku 2007.

ČSOB stavebná sporiteľňa  – tematický dohľad zameraný na zhodnotenie systému riadenia kreditného rizika vrátane preverenia vybranej vzorky úverov.

UniCredit Bank Slovakia – dosledovací dohľad zameraný na naprávu nedostkov zistených v roku 2008 oblastiach – systém riadenia trhového rizika, systém riadenia rizika likvidity a prevencia legalizácie príjmov z trestnej činnosti.

Československá obchodná banka – tematický dohľad zameraný na hodnotenie systému riadenia operačného rizika, vnútorného kontrolného systému banky a hodnotenie systému zostavovania vybraných výkazov a hlásení pre NBS.

OTP Banka Slovensko – tematický dohľad zameraný na zhodnotenie systému riadenia kreditného rizika vrátane preverenia vybranej vzorky úverov. 

Tatra banka - preverenie plnenia podmienok, ktoré boli banke stanovené rozhodnutím o udelení predchádzajúceho súhlasu na používanie prístupu interných ratingov v skupine non-retail. 

Tatra banka - RZB Group podala skupinovú žiadosť na používanie IRB prístupu pre kreditné riziko pre retailové expozície.

VÚB banka – Intesa Sanpaolo Group (ISP Group) podala skupinovú žiadosť o predchádzajúci súhlas na používanie pokročilého prístupu merania operačného rizika na skupinovom základe pre skupinu VUB.

Volksbank Slovensko – tematický dohľad s cieľom preverenia systému riadenia rizika likvidity, systému riadenia operačného rizika, systému ochrany pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a ochrany pred financovaním terorizmu, preverenie informačného systému banky, preverenie vybraných výkazov a hlásení obozretného podnikania.

Volksbank Slovensko – tematický dohľad s cieľom preverenia systému hodnotenia primeranosti vnútorného kapitálu.

Dexia banka Slovensko – tematický dohľad s cieľom preverenia systému riadenia kreditného rizika, preverenia systému riadenia likvidity a preverenia vybraných štatistických výkazov a hlásení obozretného podnikania.

Poštová banka – mimoriadny tematický dohľad s cieľom kontroly a preverenia poskytnutých úverov na vybranej vzorke 30 úverov. V rámci vyžiadanej kompletnej úverovej dokumentácie k jednotlivým úverom boli preverené postupy banky pri poskytovaní úverových obchodov. Dohľad na diaľku preveril vybrané peňažné produkty Poštovej banky a zameral sa na systém riadenia rizík.

Text zostavený zo Správy o činnosti útvaru nad finančných trhom NBS.

Anketa

Čo si myslíte o finančnej a ekonomickej gramotnosti Slovákov?

Väčšina Slovákov má výrazné medzery. (87%)
 
Finančne vzdelaných Slovákov pribúda. (11%)
 
Slováci sú dostatočne vzdelaní v tejto oblasti. (2%)
 Spolu hlasovalo 426 čitateľov
Dohľad NBS: Najviac sťažností je na poisťovne

Dohľad NBS: Najviac sťažností je na poisťovne >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 5 komentárov)

Sťažnosť Zuzana Ivanová | 09.05.2016 21:21
sme na slovensku Milan | 07.03.2014 12:22
Generali Tibor | 15.08.2012 13:54
Pozor Michal | 20.03.2011 09:24

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Redakcia | 17.06.2016 00:00 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 17.06.2016 14:34

Marek Mittaš | 09.06.2016 23:39 Slováci stále viac fandia rizikovému životnému poisteniu

Turbulencie na finančnom trhu, pád úrokových sadzieb, vyššia informovanosť klienta aj hypotekárny boom zmenili prostredie životného poistenia na Slovenku. Čoraz viac klientov upriamuje svoju pozornosť na prapôvodný zmysel poistenia –  krytie rizík!  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 07.06.2016 00:00 Prílišnú reguláciu finančného sektora kriticky vnímajú čoraz viac i spotrebitelia

Za posledný rok, či dva, mi udrel do očí nový fakt. Je ním to, že rastúcu komplikovanosť regulácie vo finančnom sektore vnímajú negatívne už nielen finanční poradcovia a sprostredkovatelia, ale obava z nej rastie už i u spotrebiteľov a zvlášť u rôznych spotrebiteľských skupín.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 03.06.2016 00:00 Fincentrum Reality chce byť o tri roky lídrom realitného trhu

Od začiatku tohto roku pôsobí na realitnom trhu nová spoločnosť – Fincentrum Reality. Jej cieľom je využívať synergie zo spolupráce so spoločnosťou Fincentrum. Klient tak dostane poradenstvo v oblastí financovania nehnuteľnosti, ako aj jej kúpy, či predaja. Cieľom novej firmy je stať sa do troch rokov lídrom trhu. O ďalších plánoch a ambíciách sa rozprávame so šéfkou firmy, Ľubicou Adamkovou. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 02.06.2016 00:00 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

27.06.2016 09:10 Dobrovoľná certifikácia finančných agentov v ČR

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.06.2016 09:40 Na scénu v ČR sa dostávajú dlhodobo predplatné provízie

Investiční životní pojištění (IŽP) je provizní terno. Finanční zprostředkovatelé za jeho prodej inkasují nejvyšší provize ze všech srovnatelných produktů. Jeho éra ale pomalu končí. Zneužívání IŽP k vysávání klientských účtů nepoctivými zprostředkovateli je čím dál obtížnější. Nyní se objevuje nový fenomén – předplácení poplatků investic na desítky let. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.06.2016 09:30 Majú spotrebitelia a sprostredkovatelia konečne rovnaké ciele?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

13.06.2016 09:39 Finančné poradenstvo v ČR v roku 2016

Obor finančního poradenství patří v západní společnosti mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. V České republice je ale situace odlišná a mnoho lidí by tento obor stále zařadilo na spod žebříčku mezi podřadná povolání. Proč to tak je a kde je pravda? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

31.05.2016 09:41 Predplatený poplatok? Maximálne na 5 rokov

Stále se v praxi setkávám s tím, že finanční poradci sjednávají klientům pravidelné investice na 30 let s předplaceným vstupním poplatkem. Tenhle nešvar je potřeba z trhu vymýtit, podobně jako třeba investiční životní pojištění. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Redakcia | 17.06.2016 00:00 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »