Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Domácnosti sú zraniteľné proti kyberkriminalite. Pomôcť môže poistenie

Domácnosti sú zraniteľné proti kyberkriminalite. Pomôcť môže poistenie

Celý svet bol nedávno v pozore kvôli kybernetickým útokom, ktoré zasiahli stovky firiem po celom svete. Obeťami boli inštitúcie, firmy, ale aj bežní občania. Hoci sa útok podarilo pomerne rýchlo zastaviť, odborníci tvrdia, že neskôr môže prísť ďalší a silnejší. Jednou z foriem zabezpečenia sa voči finančným dôsledkom pre súkromné osoby a domácnosti je komerčné poistenie. 

Masívnemu útoku na emailovú komunikáciu čelila nedávno aj Národná rada SR, keď hacker zneužil e-mail vedúceho kancelárie a v jeho mene žiadal peniaze od iných inštitúcií. Kybernetické útoky ohrozujú stále viac aj súkromné osoby. Najčastejšie ide o zneužitie platobných údajov pri nákupoch cez internet a odcudzenie identity, ktoré počítačoví piráti zneužívajú na finančné obohatenie sa.

Veľkou hrozbou je v súčasnosti zneužitie virtuálnej identity. Podľa prieskumu sa až 45 percent prípadov krádeže identity týka získavania pôžičiek či finančnej hotovosti. Ide o prípady, keď niekto komunikuje na internete pod cudzím menom bez vedomia danej osoby. „Evidujeme prípad, keď sa cudzie osoby nabúrali klientovi do profilu na sociálnej sieti, v jednom prípade dokonca zriadili  falošné FB konto a pod jeho menom komunikovali a žiadali finančnú pomoc od rôznych ľudí,“ hovorí zástupca riaditeľa oddelenia poistenia majetku UNIQA poisťovne Robert Koch.

Kým firmy a štátne inštitúcie majú právne oddelenia a IT špecialistov, ktorí pri takomto útoku vedia okamžite pomôcť a zasiahnuť, súkromné osoby bývajú bezradné. Až 90 percent ľudí sa nevie v prípade takéhoto útoku brániť.

Poistiť sa oplatí

V prípade odcudzenia identity na sociálnej sieti alebo zneužitia mailu sa totiž ľahko môže stať, že ľudia budú posielať peniaze na účet, ktorý uviedol podvodník. Ak následne zistia, že išlo o podvod, môžu si vrátenie peňazí nárokovať u osoby, za ktorú sa podvodník vydával.

Pomôcť v takých prípadoch môže byť poistenie. Niektoré poisťovne ponúkajú špeciálny produkt určený pre takéto situácie. Ide o ochranu pred rizikami plynúcimi z internetu. „V takomto prípade poskytneme právnu pomoc a uhradíme náklady na zastupovanie. V prípade, že sa do určeného času nepodarí dosiahnuť nápravu právnou cestou, hradíme vzniknuté škody do limitu plnenia,“ hovorí R. Koch z UNIQA poisťovne.

Poistné krytie sa týka napríklad prípadov, keď dôjde k zneužitiu údajov a páchateľ si zoberie tzv. rýchlu pôžičku cez internet. Poisťovňa poskytne právnu pomoc alebo uhradí náklady na právne zastupovanie tak voči osobe, ktorá údaje zneužila ako aj voči osobe, ktorá od jej klienta požaduje plnenie napr. zmluvy o úvere, ktorú podvodom uzatvorila iná osoba.

Poistná ochrana sa týka identifikačných údajov, teda: mena a priezviska, adresy, telefónneho čísla, občianskeho preukazu, cestovného pasu vodičského preukazu, technického preukazu vozidla, rodného čísla, bankových údajov a takisto autentizačných údajov, ako sú: používateľské mená, prihlasovacie údaje, heslá, IP adresy, e-mailové adresy, čísla bankových kariet, odtlačky prstov. Poistka však kryje aj vybielenie bankového účtu cez internet, alebo šikanu cez elektronické médiá.

Stratu citlivých údajov poisťuje aj Allianz – Slovenská poisťovňa. Ide však len o škody spôsobené pri podnikaní, teda napríklad ak e-shopu uniknú citlivé dáta jeho klientov. Poistenie sa vzťahuje len na únik dát, ktoré spravuje podnikateľský subjekt a ktorý bol spôsobený kybernetickým útokom.

Ako predchádzať škodám

Odborníci z oblasti počítačovej bezpečnosti upozorňujú, že útočníkom sa darí zneužívať virtuálnu identitu osôb preto, že ľudia často zanedbávajú aj elementárnu počítačovú ochranu.

Podľa špecialistu na digitálnu bezpečnosť spoločnosti ESET Petra Stančíka sa dá takýmto prípadom predchádzať veľmi jednoducho – základom je kvalitné, zmysluplne dlhé a komplexné heslo, unikátne pre každú dôležitú službu. Ak sa potom aj stane, že Vám niekto ukradne heslo do firemného počítača, nezíska automaticky heslo do súkromného emailu.

„Ďalším stupňom ochrany je takzvaná viacfaktorová autentifikácia – okrem hesla musím pri prihlasovaní zadať ďalší, väčšinou jednorazový kľúč. Tým výrazne znižujem šance útočníka i v prípade, že získa Vaše heslo,“ dodáva P. Stančík zo spoločnosti ESET.

Ďalším rizikom je podľa neho ľudský faktor alebo ochrana pred sebou samým. „Snažiť sa nevyzradiť svoje heslo neúmyselne sám, taktiež sa nedať lacno na to naviesť. A to sa, samozrejme, netýka len priamo hesiel – ľudia až príliš často zdieľajú citlivé informácie, ktoré útočníkom zjednodušia ich aktivity – či už to je jednorazová krádež alebo odcudzenie identity za účelom páchania ďalšej trestnej činnosti,“ pripomína.

Domácnosti sú zraniteľné proti kyberkriminalite. Pomôcť môže poistenie

Domácnosti sú zraniteľné proti kyberkriminalite. Pomôcť môže poistenie >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Peter Apolen | 22.08.2017 00:00 Slovákov začínajú choroby v starobe trápiť oveľa skôr ako priemerného Európana

Slováci vo vyššom veku začínajú trpieť chorobami oveľa skôr ako iné národy. Kým na Malte, či vo Švédsku žijú ľudia v plnom zdraví až do viac ako 70 rokov, a priemer EÚ je zhruba na úrovni 62 rokov, Slovensko je na konci tohto rebríčka a ľudia sa tu v plnom zdraví dožívajú ledva 55 rokov. Výdavky na zdravotnú starostlivosť pritom predstavujú pre peňaženky domácich vysokú záťaž. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 15.08.2017 00:00 Aj pri dovolenke na Slovensku je treba myslieť na poistenie

Slováci tento rok znovuobjavujú Slovensko. Kvôli bezpečnostnej situácií v zahraničí, stavili mnohí na dovolenku doma. Podľa prieskumu, ktorý pred letom pre Poštovú banku realizovala spoločnosť 2muse, plánovala v SR dovolenkovať viac ako polovica našincov (52%). Už minulý rok pritom hlásili slovenské hory rekordnú návštevnosť. Navštívili ich takmer dva milióny turistov, z čoho približne tri pätiny boli domáci. Zmena dovolenkových preferencií však neznamená menší význam poistenia.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 10.08.2017 00:00 Genetické testy sa môžu pre životné poisťovne stať nočnou morou

Keď dokážu genetické testy predpovedať, či má človek dispozície na niektoré vážne ochorenie, napríklad rakovinu, či Alzheimerovu chorobu, je to určite dobré pre prevenciu. Pre poisťovne to však je nočnou morou. Hrozí im totiž, že sa k nim pohrnú najmä ohrození klienti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.08.2017 00:00 Počet hlásení v cestovnom poistení klesá. Rastie však ich priemerná hodnota

Štruktúra poistných udalostí vyplácaných z cestovného poistenia sa mení. Tým, ako Slováci menej cestujú, poisťovne evidujú menší počet škôd. Zvyšuje sa však priemerná hodnota jednej poistnej udalosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 19.07.2017 00:00 Nútená správa Rapid life prišla pre klientov poisťovne neskoro

Klienti košickej poisťovne Rapid life nedostanú zo svojich poistiek takmer nič. Poisťovňa poputuje do konkurzu, no neskoro. Nemá už takmer žiadny majetok. Nároky 14 tisíc klientov očistené od ich budúcich platieb poistného dosiahnu zhruba 25 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

16.08.2017 09:06 Neživotní pojištění v krychli aneb Co nařizuje Evropská komise

Neživotní pojištění se dočkalo další regulace. Evropská komise zveřejnila nejen jaké, ale také jak mají být poskytovány informace o pojištění klientům. Až do nejmenších podrobností. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

14.08.2017 13:52 Poistný klienti nahlasujú škody po štvrtkovej víchrici

Najväčšia poisťovňa na trhu, Allianz – Slovenská poisťovňa, bilancuje škody po veternej smršti, ktorá sa v noci zo štvrtka na piatok prehnala západným Slovenskom a následne aj severovýchodom krajiny. Škody odhaduje na 200 tisíc eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.08.2017 17:09 NBS si najala na spor Rapid life renomovaných právnikov

Národná banka Slovenska sa v spore so poisťovňou Rapid Life využije služby advokáta a bývalého ministra spravodlivosti Tomáša Boreca a advokátskej kancelárie Ecker–Kán & Partners. Odmena za služby právneho zastúpenia je stanovené vo forme success fee.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.08.2017 11:02 Polícia zasahovala v kauze Rapid life

Národná kriminálna agentúra (NAKA) mala včera obviniť riadiaceho pracovníka NBS z trestného činu v súvislosti s kauzou Rapid life. Malo by ísť o človeka, ktorý podpísal rozhodnutie o uvalení nútenej správy.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.08.2017 10:02 Cestovní pojištění: Léto podceňujeme…

Cestovní pojištění a jeho trendy hovoří jasně: V zimě se lidé pojišťují více a využívají i více připojištění. Proč je léto podceňováno? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Peter Apolen | 15.08.2017 00:00 Aj pri dovolenke na Slovensku je treba myslieť na poistenie

Slováci tento rok znovuobjavujú Slovensko. Kvôli bezpečnostnej situácií v zahraničí, stavili mnohí na dovolenku doma. Podľa prieskumu, ktorý pred letom pre Poštovú banku realizovala spoločnosť 2muse, plánovala v SR dovolenkovať viac ako polovica našincov (52%). Už minulý rok pritom hlásili slovenské hory rekordnú návštevnosť. Navštívili ich takmer dva milióny turistov, z čoho približne tri pätiny boli domáci. Zmena dovolenkových preferencií však neznamená menší význam poistenia.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.08.2017 00:00 Počet hlásení v cestovnom poistení klesá. Rastie však ich priemerná hodnota

Štruktúra poistných udalostí vyplácaných z cestovného poistenia sa mení. Tým, ako Slováci menej cestujú, poisťovne evidujú menší počet škôd. Zvyšuje sa však priemerná hodnota jednej poistnej udalosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 10.08.2017 00:00 Genetické testy sa môžu pre životné poisťovne stať nočnou morou

Keď dokážu genetické testy predpovedať, či má človek dispozície na niektoré vážne ochorenie, napríklad rakovinu, či Alzheimerovu chorobu, je to určite dobré pre prevenciu. Pre poisťovne to však je nočnou morou. Hrozí im totiž, že sa k nim pohrnú najmä ohrození klienti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »