Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Elixír na turistov: Český register prezradí o sprostredkovateľoch viac...

Autor: Ľuboslav Kačalka | 09.09.2011 00:00 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 3 komentáre
Elixír na turistov: Český register prezradí o sprostredkovateľoch viac...

Nekvalitná produkcia, vysoké storná, nevrátené provízie, rýchly odchod do inej spoločnosti a opäť kolotoč neserióznej práce – takzvaní turisti sú nočnou morou poisťovní, ale v prvom rade poškodzujú meno finančného sprostredkovania. V Česku, zdá sa, našli „elixír“, ktorý im pomôže vysporiadať sa s týmto neduhom. Rovnomenný register začne skúšobne pôsobiť koncom roka.

ELIXIR prichádza z Británie

Podobne ako si banky v úverovom registri overujú serióznosť klientov, budú si môcť poisťovne a maklérske spoločnosti overiť históriu svojich agentov. Rovnako ako úverový register aj ELIXIR bude prevádzkovať spoločnosť Czech Credit Bureau. Jej výkonný riaditeľ Petr Kučera pre Investujeme.cz pripomenul, že iniciatíva prišla z ich strany: „Videli sme, že vo vzťahu medzi poisťovňami poskytujúcimi životné poistenie a sprostredkovateľskými sieťami existujú určité nešváry, ktoré by obe strany chceli riešiť. Na strane poisťovní sme vnímali potrebu viac riešiť reguláciu provízií a vracania provízií a dlhov, ktoré im vznikajú a na strane sprostredkovateľských spoločností sme videli, aspoň u niektorých, snahu viac sa očistiť a viac sebaregulovať, aby boli viac dôveryhodnými partnermi pre poistný sektor. Nakoniec sa ukázalo, že problém s vracaním provízií má nemalý rozmer aj pre sprostredkovateľské spoločnosti. V tej chvíli sme zistili, že spoločnosti, s ktorými sme hovorili, majú záujem takýto register vytvoriť.“

Nápad sa objavil už pred troma rokmi: „Potom sme priebežne hodnotili, či je tá najlepšia chvíľa pre to, aby register vznikol. Sledovali sme pozorne diskusie o novej regulácii a novej legislatíve. Register sme nespustili skôr, pretože sme nevedeli, akým spôsobom bude nakoniec legislatíva upravená. To síce nevieme ani teraz, ale už sme sa s partnermi dohodli, že projekt má zmysel v každom prípade.“

Prečítajte si:

Skúsenosti s takýmto registrom už spoločnosť Czech Credit Bureau má: „V rámci našej skupiny prevádzkujeme obdobný register na trhu v Anglicku už od roku 2000. Tam sa tiež projekt volá Elixír, a tak sme nemuseli chodiť pre názov ďaleko. V Anglicku projekt prebieha trochu inak, než ako sme ho poňali v Česku. Anglický trh má jednu zastrešujúcu asociáciu poisťovní, ktorá vypísala výberové konanie na prevádzkovateľa registra finančných sprostredkovateľov. Takže sa dá povedať, že v Anglicku tento register vznikol štýlom ´top-down´. V Česku tento postup nebol možný aj vďaka nie celkom jednotnému hlasu zo strany poisťovní a vďaka tomu, že na strane poisťovacích sprostredkovateľov je viac združení, kde tiež nejakú dobu nebol ich hlas zjednotený.“ K dohode nakoniec došlo a za ELIXIRom stoja Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky (AFIZ), Unie společností finančního zprostředkování a poradenství (USF) a časť poisťovní.

Pre verejnosť až neskôr

"Informácie z ELIXIRu budú v prvej etape dostupné len pre jeho aktívnych členov, s postupným rozvojom služieb nového registra však predpokladáme aj spustenie jeho verejnej časti, kde budú môcť potenciálni klienti získať základné informácie o sprostredkovateľoch zapojených do projektu. Klienti tak získajú prehľad o tom, kto zo sprostredkovateľov nemá čo skrývať a dal súhlas s tým, aby jeho činnosť na trhu bola v registri monitorovaná“ hovorí Petr Kučera. 

Účasť v registri bude pre sprostredkovateľov dobrovoľná. Benefitom pre agentov je, že budú pôsobiť seriózne: „Hlavným prínosom, ktorý vidíme v registri, je, že trh sprostredkovania a história konkrétnych fyzických osôb - sprostredkovateľov bude transparentná. Bude možné rozlíšiť medzi tými, ktorí členmi registra sú a ktorí nie, a v rámci registrovaných subjektov medzi tými, ktorí majú pozitívnu históriu, teda históriu bez nejakých negatívnych záznamov, a potom tam bude dúfajme menší podiel ľudí, ktorí budú mať nejakú negatívnu históriu, či to budú dlhy z provízií alebo iné negatívne správanie.“

Register bude pôsobiť aj preventívne: „Akonáhle takýto register postavený na báze dobrovoľnosti a zberu súhlasu od zainteresovaných strán začne fungovať, bude pôsobiť aj ako prevencia. Človek, ktorý dostane na podpis súhlas so spracovaním údajov a bude vedieť, že jeho história bude evidovaná, sa k tomu postaví buď tak, že nebude chcieť súhlas podpísať, čím dáva svojej sieti signál, že nechce byť transparentný. Alebo nastane tá dúfajme väčšinová situácia, keď súhlas poskytne a od tej chvíle bude evidovaný, čo bude mať pozitívny vplyv na jeho správanie na trhu.“

Register chce motivovať sprostredkovateľské spoločnosti, aby informovali o všetkých svojich spolupracovníkoch: „Spoločnosti budú hradiť jednak paušálny poplatok za účasť v registri a ďalej poplatok za otázky do registra. Ak by existovala väčšia disproporcia medzi ich celkovou sieťou a časťou siete, ktorá poskytla súhlas s uvedením do registra, tak budú ekonomicky znevýhodnené vyššími cenami.“

Poisťovňa si spoluprácu s registrom môže vybrať z dvoch režimov: „Buď nebude reportovať informácie o svojej internej sieti a bude sa potom môcť pýtať len na úroveň spoločností, ale nie fyzických osôb. Akonáhle začne reportovať aj svoju internú sieť, teda ľudí, ktorí pre ňu pracujú, v tú chvíľu sa bude napĺňať pravidlo reciprocity voči registru a bude sa môcť pýtať aj na konkrétne fyzické osoby.“

Zneužitie?

Okrem informácií o dlhoch voči poisťovni či sprostredkovateľskej spoločnosti sa v registri objavia aj porušenia stanovených postupov, či nedodržanie kvality informácií poskytovaných klientovi. Register pamätá aj na situácie, keď sprostredkovateľská spoločnosť bude chcieť potrestať odchádzajúceho poradcu a poskytne nepravdivé informácie: „Subjekt evidovaný v Elixire bude mať právo nielen získať o sebe informácie, ale môže informácie aj namietať, komentovať a pripomienkovať. A každý zo subjektov, ktorý do registra hlási, je zmluvne viazaný zodpovednosťou za dáta, ktoré do neho vkladá.  Informácie, ktoré jedna strana rozporuje, spadnú do špeciálneho režimu, kedy je zrejmé, že informácie nie sú druhou stranou autorizované. Aby sme predchádzali špekuláciám a nutkaniu niektorých spoločností využívať register k očierňovanie alebo zaviazaniu si poradcov uvádzaním nie celkom korektných informácií, tak dohoda je taká, že každý uvidí, kto danú informáciu do systému vložil, a môže sa rozhodnúť, nakoľko je pre neho tá informácie dôveryhodná a nakoľko s ňou bude vo svojom rozhodovaní pracovať. Navyše, ak sa akýkoľvek sprostredkovateľ bude cítiť poškodený reportom spoločnosti, bude sa samozrejme môcť kedykoľvek obrátiť na súdy alebo na Úrad na ochranu osobných údajov.

Spracované podľa Investujeme.cz.

Anketa

Ktorú z uvedených finančno-sprostredkovateľských spoločností považujete za najlepšiu? Zoznam vytvorený z členov AFISPu.

AWD (1%)
 
Broker Consulting (1%)
 
OVB Allfinanz Slovensko (14%)
 
Partners Group SK (9%)
 
UNIVERSAL maklérsky dom (47%)
 
Winners Group (5%)
 
ZFP akadémia (1%)
 
EFCON (0%)
 
Fincentrum (12%)
 
K Finance (0%)
 
Maxima Broker (1%)
 
MBI (1%)
 
Salve (1%)
 
Všetky sú rovnako dobré (0%)
 
Všetky sú rovnako zlé (7%)
 Spolu hlasovalo 2213 čitateľov
Elixír na turistov: Český register prezradí o sprostredkovateľoch viac...

Elixír na turistov: Český register prezradí o sprostredkovateľoch viac... >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 3 komentáre)

RE: RE: Elixir ci klystyr? Fezoj | 07.12.2011 10:58
RE: Elixir ci klystyr? $pider | 24.10.2011 00:30
Elixir ci klystyr? Rudi | 12.09.2011 18:19

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Pavel Škriniar | 28.09.2016 00:00 Sú obavy o budúcnosť finančného sprostredkovania opodstatnené?

Najnovšia štatistika distribúcie poistenia v Európe ukazuje, že banky majú v niektorých krajinách dominantnú a v niektorých významnú úlohu pri predaji životného poistenia. Majú sa teda sprostredkovatelia obávať o svoje pozície na trhu? Celá správa »

Komentárov: 3 / 3 Posledný komentár: 29.09.2016 08:21

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29

Peter Apolen | 06.09.2016 00:00 Slovákom prekážajú pri poistení papierovačky, naopak ocenili ochotu poisťovacích agentov

Podľa celoslovenského prieskumu Slovákov pri vybovaní si poistenia najviac hnevajú zbytočné papierovačky a zložité, či nelogické postupy.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 06.09.2016 14:38

Peter Apolen | 31.08.2016 00:00 Za vernosťou Slovákov k poskytovateľom finančných služieb je často lenivosť

Slováci ostávajú dlhodobo verní svojim poskytovateľom finančných služieb. Hoci sú často nespokojní s vysokou cenou, či so záujmom o zákazníka, nakoniec ku konkurencii odchádza približne len štvrtina z nich. Ostatní na to vraj nemajú čas alebo takúto zmenu považujú za komplikovanú. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

26.09.2016 08:51 Finančně poradenské společností nefungují v klasickém MLM modelu

V souvislosti s kauzou spuštěnou dokumentem „Rada nad zlato“ a následným propuštěním tří zemských ředitelů OVB Allfinanz se nabízí otázka: Může být finanční poradenství v multilevelových společnostech kvalitní? Přinášíme názory šéfů největších finančně poradenských společností. Jako první se k otázce kvality v rámci MLM vyjádřil Petr Borkovec, generální ředitel a spolumajitel Partners Financial Services. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.09.2016 08:15 Finančně poradenské společnosti v 1. pol. 2016: Radost i zklamání

Finančně poradenský trh se dává do pohybu. Možným spouštěčem jsou státní zásahy. A výsledkem jsou rozdílné výsledky finančně poradenských společností. Některým se extrémně daří, jiné propadají. Kdo byl jedničkou na trhu a kdo rostl nejrychleji? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.09.2016 09:00 Petr Mikšíček: Bez předplacených provizí lidem nikdo neporadí

Proč by si měl klient finančního poradce předplácet poplatky u podílových fondů? „Poradce musí být zaplacen, a zároveň se musí jednat o řešení win-win, tedy výhodné i pro klienta,“ říká Petr Mikšíček, regionální ředitel společnosti Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

05.09.2016 09:42 Jak vyčistit finančně poradenský trh

Poslanci a senátoři jsou přesvědčeni, že chrání klienty finančních poradců. Regulace provizí ovšem nic nevyřeší, možná spíš naopak. Vyčistit trh by přitom mohlo být tak snadné! Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.08.2016 11:31 Senát schválil 5leté storno… byl mystifikován?

„Cílem navrhované předlohy je řešení současných problémů spojených s předčasným ukončováním smluv o životním pojištění,“ uvedl jednání Senátu ministr financí Andrej Babiš. Regulace provizí ovšem k tomuto cíli nevede. A co na to senátoři? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »