Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Elixír na turistov: Český register prezradí o sprostredkovateľoch viac...

Autor: Ľuboslav Kačalka | 09.09.2011 00:00 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 3 komentáre
Elixír na turistov: Český register prezradí o sprostredkovateľoch viac...

Nekvalitná produkcia, vysoké storná, nevrátené provízie, rýchly odchod do inej spoločnosti a opäť kolotoč neserióznej práce – takzvaní turisti sú nočnou morou poisťovní, ale v prvom rade poškodzujú meno finančného sprostredkovania. V Česku, zdá sa, našli „elixír“, ktorý im pomôže vysporiadať sa s týmto neduhom. Rovnomenný register začne skúšobne pôsobiť koncom roka.

ELIXIR prichádza z Británie

Podobne ako si banky v úverovom registri overujú serióznosť klientov, budú si môcť poisťovne a maklérske spoločnosti overiť históriu svojich agentov. Rovnako ako úverový register aj ELIXIR bude prevádzkovať spoločnosť Czech Credit Bureau. Jej výkonný riaditeľ Petr Kučera pre Investujeme.cz pripomenul, že iniciatíva prišla z ich strany: „Videli sme, že vo vzťahu medzi poisťovňami poskytujúcimi životné poistenie a sprostredkovateľskými sieťami existujú určité nešváry, ktoré by obe strany chceli riešiť. Na strane poisťovní sme vnímali potrebu viac riešiť reguláciu provízií a vracania provízií a dlhov, ktoré im vznikajú a na strane sprostredkovateľských spoločností sme videli, aspoň u niektorých, snahu viac sa očistiť a viac sebaregulovať, aby boli viac dôveryhodnými partnermi pre poistný sektor. Nakoniec sa ukázalo, že problém s vracaním provízií má nemalý rozmer aj pre sprostredkovateľské spoločnosti. V tej chvíli sme zistili, že spoločnosti, s ktorými sme hovorili, majú záujem takýto register vytvoriť.“

Nápad sa objavil už pred troma rokmi: „Potom sme priebežne hodnotili, či je tá najlepšia chvíľa pre to, aby register vznikol. Sledovali sme pozorne diskusie o novej regulácii a novej legislatíve. Register sme nespustili skôr, pretože sme nevedeli, akým spôsobom bude nakoniec legislatíva upravená. To síce nevieme ani teraz, ale už sme sa s partnermi dohodli, že projekt má zmysel v každom prípade.“

Prečítajte si:

Skúsenosti s takýmto registrom už spoločnosť Czech Credit Bureau má: „V rámci našej skupiny prevádzkujeme obdobný register na trhu v Anglicku už od roku 2000. Tam sa tiež projekt volá Elixír, a tak sme nemuseli chodiť pre názov ďaleko. V Anglicku projekt prebieha trochu inak, než ako sme ho poňali v Česku. Anglický trh má jednu zastrešujúcu asociáciu poisťovní, ktorá vypísala výberové konanie na prevádzkovateľa registra finančných sprostredkovateľov. Takže sa dá povedať, že v Anglicku tento register vznikol štýlom ´top-down´. V Česku tento postup nebol možný aj vďaka nie celkom jednotnému hlasu zo strany poisťovní a vďaka tomu, že na strane poisťovacích sprostredkovateľov je viac združení, kde tiež nejakú dobu nebol ich hlas zjednotený.“ K dohode nakoniec došlo a za ELIXIRom stoja Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky (AFIZ), Unie společností finančního zprostředkování a poradenství (USF) a časť poisťovní.

Pre verejnosť až neskôr

"Informácie z ELIXIRu budú v prvej etape dostupné len pre jeho aktívnych členov, s postupným rozvojom služieb nového registra však predpokladáme aj spustenie jeho verejnej časti, kde budú môcť potenciálni klienti získať základné informácie o sprostredkovateľoch zapojených do projektu. Klienti tak získajú prehľad o tom, kto zo sprostredkovateľov nemá čo skrývať a dal súhlas s tým, aby jeho činnosť na trhu bola v registri monitorovaná“ hovorí Petr Kučera. 

Účasť v registri bude pre sprostredkovateľov dobrovoľná. Benefitom pre agentov je, že budú pôsobiť seriózne: „Hlavným prínosom, ktorý vidíme v registri, je, že trh sprostredkovania a história konkrétnych fyzických osôb - sprostredkovateľov bude transparentná. Bude možné rozlíšiť medzi tými, ktorí členmi registra sú a ktorí nie, a v rámci registrovaných subjektov medzi tými, ktorí majú pozitívnu históriu, teda históriu bez nejakých negatívnych záznamov, a potom tam bude dúfajme menší podiel ľudí, ktorí budú mať nejakú negatívnu históriu, či to budú dlhy z provízií alebo iné negatívne správanie.“

Register bude pôsobiť aj preventívne: „Akonáhle takýto register postavený na báze dobrovoľnosti a zberu súhlasu od zainteresovaných strán začne fungovať, bude pôsobiť aj ako prevencia. Človek, ktorý dostane na podpis súhlas so spracovaním údajov a bude vedieť, že jeho história bude evidovaná, sa k tomu postaví buď tak, že nebude chcieť súhlas podpísať, čím dáva svojej sieti signál, že nechce byť transparentný. Alebo nastane tá dúfajme väčšinová situácia, keď súhlas poskytne a od tej chvíle bude evidovaný, čo bude mať pozitívny vplyv na jeho správanie na trhu.“

Register chce motivovať sprostredkovateľské spoločnosti, aby informovali o všetkých svojich spolupracovníkoch: „Spoločnosti budú hradiť jednak paušálny poplatok za účasť v registri a ďalej poplatok za otázky do registra. Ak by existovala väčšia disproporcia medzi ich celkovou sieťou a časťou siete, ktorá poskytla súhlas s uvedením do registra, tak budú ekonomicky znevýhodnené vyššími cenami.“

Poisťovňa si spoluprácu s registrom môže vybrať z dvoch režimov: „Buď nebude reportovať informácie o svojej internej sieti a bude sa potom môcť pýtať len na úroveň spoločností, ale nie fyzických osôb. Akonáhle začne reportovať aj svoju internú sieť, teda ľudí, ktorí pre ňu pracujú, v tú chvíľu sa bude napĺňať pravidlo reciprocity voči registru a bude sa môcť pýtať aj na konkrétne fyzické osoby.“

Zneužitie?

Okrem informácií o dlhoch voči poisťovni či sprostredkovateľskej spoločnosti sa v registri objavia aj porušenia stanovených postupov, či nedodržanie kvality informácií poskytovaných klientovi. Register pamätá aj na situácie, keď sprostredkovateľská spoločnosť bude chcieť potrestať odchádzajúceho poradcu a poskytne nepravdivé informácie: „Subjekt evidovaný v Elixire bude mať právo nielen získať o sebe informácie, ale môže informácie aj namietať, komentovať a pripomienkovať. A každý zo subjektov, ktorý do registra hlási, je zmluvne viazaný zodpovednosťou za dáta, ktoré do neho vkladá.  Informácie, ktoré jedna strana rozporuje, spadnú do špeciálneho režimu, kedy je zrejmé, že informácie nie sú druhou stranou autorizované. Aby sme predchádzali špekuláciám a nutkaniu niektorých spoločností využívať register k očierňovanie alebo zaviazaniu si poradcov uvádzaním nie celkom korektných informácií, tak dohoda je taká, že každý uvidí, kto danú informáciu do systému vložil, a môže sa rozhodnúť, nakoľko je pre neho tá informácie dôveryhodná a nakoľko s ňou bude vo svojom rozhodovaní pracovať. Navyše, ak sa akýkoľvek sprostredkovateľ bude cítiť poškodený reportom spoločnosti, bude sa samozrejme môcť kedykoľvek obrátiť na súdy alebo na Úrad na ochranu osobných údajov.

Spracované podľa Investujeme.cz.

Anketa

Ktorú z uvedených finančno-sprostredkovateľských spoločností považujete za najlepšiu? Zoznam vytvorený z členov AFISPu.

AWD (1%)
 
Broker Consulting (1%)
 
OVB Allfinanz Slovensko (15%)
 
Partners Group SK (9%)
 
UNIVERSAL maklérsky dom (47%)
 
Winners Group (5%)
 
ZFP akadémia (1%)
 
EFCON (0%)
 
Fincentrum (12%)
 
K Finance (0%)
 
Maxima Broker (1%)
 
MBI (1%)
 
Salve (1%)
 
Všetky sú rovnako dobré (0%)
 
Všetky sú rovnako zlé (7%)
 Spolu hlasovalo 2183 čitateľov
Elixír na turistov: Český register prezradí o sprostredkovateľoch viac...

Elixír na turistov: Český register prezradí o sprostredkovateľoch viac... >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 3 komentáre)

RE: RE: Elixir ci klystyr? Fezoj | 07.12.2011 10:58
RE: Elixir ci klystyr? $pider | 24.10.2011 00:30
Elixir ci klystyr? Rudi | 12.09.2011 18:19

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Marek Mittaš | 09.06.2016 23:39 Slováci stále viac fandia rizikovému životnému poisteniu

Turbulencie na finančnom trhu, pád úrokových sadzieb, vyššia informovanosť klienta aj hypotekárny boom zmenili prostredie životného poistenia na Slovenku. Čoraz viac klientov upriamuje svoju pozornosť na prapôvodný zmysel poistenia –  krytie rizík!  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 07.06.2016 00:00 Prílišnú reguláciu finančného sektora kriticky vnímajú čoraz viac i spotrebitelia

Za posledný rok, či dva, mi udrel do očí nový fakt. Je ním to, že rastúcu komplikovanosť regulácie vo finančnom sektore vnímajú negatívne už nielen finanční poradcovia a sprostredkovatelia, ale obava z nej rastie už i u spotrebiteľov a zvlášť u rôznych spotrebiteľských skupín.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 03.06.2016 00:00 Fincentrum Reality chce byť o tri roky lídrom realitného trhu

Od začiatku tohto roku pôsobí na realitnom trhu nová spoločnosť – Fincentrum Reality. Jej cieľom je využívať synergie zo spolupráce so spoločnosťou Fincentrum. Klient tak dostane poradenstvo v oblastí financovania nehnuteľnosti, ako aj jej kúpy, či predaja. Cieľom novej firmy je stať sa do troch rokov lídrom trhu. O ďalších plánoch a ambíciách sa rozprávame so šéfkou firmy, Ľubicou Adamkovou. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 02.06.2016 00:00 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 26.05.2016 00:00 Pri poistení či dôchodkovom sporení nezabudnite na stanovenie oprávnej osoby

Pri uzatváraní životného poistenia a dôchodkového sporenia sa odporúča určiť oprávnenú osobu. Tá v prípade úmrtia poisteného dostane peniaze z poistky alebo sporenia vyplatené bez čakania na zdĺhavé dedičské konanie. V prípade zmeny vzťahov je však potrebné nahlásiť zmenu, aby sa nestalo, že peniaze dostane niekto, komu by ich klient už nechcel odkázať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

22.06.2016 09:40 Na scénu v ČR sa dostávajú dlhodobo predplatné provízie

Investiční životní pojištění (IŽP) je provizní terno. Finanční zprostředkovatelé za jeho prodej inkasují nejvyšší provize ze všech srovnatelných produktů. Jeho éra ale pomalu končí. Zneužívání IŽP k vysávání klientských účtů nepoctivými zprostředkovateli je čím dál obtížnější. Nyní se objevuje nový fenomén – předplácení poplatků investic na desítky let. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.06.2016 09:30 Majú spotrebitelia a sprostredkovatelia konečne rovnaké ciele?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

13.06.2016 09:39 Finančné poradenstvo v ČR v roku 2016

Obor finančního poradenství patří v západní společnosti mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. V České republice je ale situace odlišná a mnoho lidí by tento obor stále zařadilo na spod žebříčku mezi podřadná povolání. Proč to tak je a kde je pravda? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

31.05.2016 09:41 Predplatený poplatok? Maximálne na 5 rokov

Stále se v praxi setkávám s tím, že finanční poradci sjednávají klientům pravidelné investice na 30 let s předplaceným vstupním poplatkem. Tenhle nešvar je potřeba z trhu vymýtit, podobně jako třeba investiční životní pojištění. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

27.05.2016 09:36 Hypotekárna sieť Allianz–SP sprostredkovala úvery za 20 miliónov eur

V apríli minulého roka zalačala Allianz – SP ako jediná poisťovňa na Slovensku sprostredkovať hypotéky. Dohodla odvtedy 550 úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Redakcia | 17.06.2016 00:00 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »