Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Poistné podvody na životnom poistení sú na ústupe

Poistné podvody na životnom poistení sú na ústupe

Poistné podvody sa vlani presunuli zo životného poistenia na neživotné. Hlási to najväčšia poisťovňa na trhu – Allianz – Slovenská poisťovňa. Ubudli prípady fiktívnych úrazov a nepravdivých lekárskych správ. Nárast šetrení v neživotnom poistení dosiahol osem percent, pokles v životnom poistení až o 90 percent. „Vykonané opatrenia v niektorých segmentoch a produktoch životného poistenia teda priniesli svoje výsledky,“ konštatuje poisťovňa.

Najviac podvodov v poistení majetku

V roku 2013 dominuje v počte šetrených škôd privátne poistenie majetku. Na druhom mieste sa umiestnilo povinné zmluvné poistenie vozidiel, ktoré v minulom roku v rámci neživotného poistenia jednoznačne viedlo počtom 974 šetrených prípadov. Bronz za počet šetrení, ale zlato za výšku šetrenej i uchránenej hodnoty si odnáša havarijné poistenie vozidiel. Pri šetrení takýchto škôd najviac rezonovali prípady totálnych škôd na vozidlách s pripoistením finančnej straty s vysokými plneniami za jednotlivé prípady.

Pri porovnaní počtov šetrení v roku 2012 a 2013 je možné identifikovať nečakaný vývoj – výrazný pokles podozrivých prípadov v životnom poistení a na druhej strane rapídny nárast v poistení privátneho majetku – až o 50 percent. Rástol aj počet prípadov v poistení podnikateľov a priemyslu. Pokles šetrení v povinnom zmluvnom poistení o približne tretinu pripisujeme najmä poklesu hlásených poškodení čelných skiel poškodených.

Pri šetrení škôd zo životného poistenia riešila Allianz – SP najmä podozrenia pri úrazoch, kedy  dochádzalo k neodôvodnenému predlžovaniu doby liečenia, resp. k navýšeniu rozsahu telesného poškodenia po úraze oproti stavom zodpovedajúcim lekárskym správam. V niektorých prípadoch sme odhalili aj fiktívne úrazy, teda také, ktoré sa vôbec nestali.

Najčastejšie sme šetrili v rámci Nitrianskeho a Trenčianskeho kraja, nasledujú Banskobystrický a Žilinský kraj. Bratislavský kraj vedie v počte krádeží vozidiel a iných totálnych škôd v rámci havarijného poistenia.

Podvody pri upisovaní rizika

V minulom roku Allianz – SP zapracovala do praxe nové postupy, kedy sa zaoberá potenciálnym podvodom už pri vstupe, teda ešte pred vznikom samotnej podozrivej škody. Niektoré poistné zmluvy už pri upisovaní rizika alebo pri taxácii vykazujú známky anomálií, resp. určité indikátory. Poisťovňa vykonáva preto analýzy novej produkcie so zameraním sa na indikátory možného podvodu. Je jednoduchšie podvodom predchádzať, než ich po nahlásení škody riešiť. Táto problematika je úplne nová a predstavuje výzvu, ktorej sa bude Allianz – SP intenzívne venovať a budovať v tejto oblasti účinné kontrolné mechanizmy.

Najmodernejšie prostriedky odhaľovania podvodov v poisťovníctve

Allianz – SP vždy progresívne nasadzovala nové technológie a prostriedky, a to aj pri boji s podvodmi. Ako prví sme nasadili simulačný nástroj pri dopravných nehodách, začali sme značiť diely na výmenu pri vozidlách, výškovo porovnávať poškodenia vozidiel, vykonávať šetrenie priamo v teréne, nasadili sme elektronickú indikáciu podozrivých škôd, elektronické meranie laku a iné moderné nástroje a prostriedky. Pre každý zdroj hlásenia škody máme nastavený súbor opatrení, ktorými sa snažíme eliminovať podozrenia na minimum už na vstupe.

V Allianz – SP sme prijali a implementovali politiku nulovej tolerancie voči podvodom, ktorá má jasne deklarovať náš záväzok aktívne zaručiť spravodlivú, zodpovednú a zákonnú činnosť našej spoločnosti. Politika ochrany proti podvodom stojí na troch pilieroch: prevencia, odhaľovanie a vyšetrovanie podvodov,“  hovorí Branislav Kozmer, riaditeľ odboru interného auditu v Allianz – SP.

Aj preto Allianz – SP až 98 percent prípadov podozrení zastavila v štádiu pokusu, teda pred výplatou neodôvodneného plnenia. V súvislosti so šetrenými prípadmi sme podali 6 nových trestných oznámení, pričom máme otvorených 15 starších trestnoprávnych konaní z minulých rokov. Pri týchto prípadoch intenzívne spolupracujeme s orgánmi činnými v trestnom konaní a poskytujeme im našu podporu v procese dokazovania.

Technika však nie je všetko, za jej správnym využitím vždy stoja ľudia. V tíme máme okrem bývalých policajtov aj dvoch  znalcov z odboru cestná doprava a jedného znalca pre oblasť požiarov a výbuchov,“ hovorí Jaroslava Zemanová z Allianz – SP.  Poisťovňa aktívne prešetrovala podozrivé okolnosti pri 1953 škodách, pričom objem potenciálneho plnenia predstavoval viac ako 4,7 milióna eur. Počet potvrdených podozrení sa vyšplhal na 89 percent všetkých prešetrených škôd. Až v deviatich z desiatich prešetrovaných prípadov sa tak v minulom roku preukázal pokus o podvod.

Náš spôsob prešetrovania, rovnako ako aj náš tím vyšetrovateľov, potvrdil svoju kvalitu a systematickú prácu,“ hovorí Jaroslava Zemanová, vedúca oddelenia kontroly a špeciálnych činností.

Nemyslíme si, že sme odhalili alebo odhalíme úplne všetky prípady zneužitia poistenia, snažíme sa však vykonať maximum pre ochranu našich poctivo zmýšľajúcich klientov. Inak doplatia na neoprávnené výplaty úplne všetci – poisťovne budú musieť zvyšovať poistné. Poisťovacie podvody sú trestným činom a nemali by byť tolerovaným národným športom Slovákov,“ dodáva.

Najzaujímavejšie prípady poisťovacích podvodov

Allianz – SP rozdeľuje poistné podvody na dve skupiny – na príležitostné a organizované podvody. „V prvej skupine sa nachádzajú banálne, avšak opakujúce sa prípady fingovaných škôd zo strany klientov. Dobrým príkladom sú podvody pri skratoch elektrospotrebičov, doslova za pár eur. Toto je špecifikum najmä východného, resp. južného Slovenska, kde klientom mnohokrát postačuje malé príležitostné prilepšenie – len na vykrytie sumy potrebnej na zaplatenie ďalšieho poistného,“ konštatuje Vojtech Kosík, vedúci skupiny špeciálnych činností Allianz – Slovenskej poisťovne.

Spôsobená škoda v poistných udalostiach vyvolaných skratom je nízka, ale prípady sa často opakujú. Nepoctiví  klienti využívajú často benevolentný prístup poisťovne a dúfajú, že tieto nízke škody nebude preverovať. Najmä u opakovaných škodách u jedného klienta je podozrenie z poistného podvodu.

Klienti si väčšinou neoprávnene uplatňujú nárok na poistné plnenie za opakované poškodenie toho istého zariadenia alebo požadujú plnenie za poškodenie elektromotora, aj keď bolo zariadenie poškodené inak ako skratom.

V tomto konaní im vo veľkej väčšine prípadov napomáhajú aj opravcovia, ktorí vystavia potvrdenie o tom, že opravené zariadenie malo poškodený elektromotor skratom. Takto vydané potvrdenie obsahuje nepravdivé údaje, pričom si opravcovia neuvedomujú, že toto konanie je v rozpore so zákonom.

Pri spočítaní súm viacerých menších škôd, v ktorých opravca vydá potvrdenia s nepravdivými údajmi, sa môže konanie opravára posudzovať ako závažnejšie porušenie zákona, ako samotné konanie poisteného. V niektorých prípadoch by sme pravdepodobne mohli hovoriť aj o sume, ktorá atakuje vyžadovanú hranicu, aby bolo takéto konanie kvalifikované ako trestný čin.

Druhú skupinu tvoria škody, v ktorých si nárok na plnenie uplatňujú páchatelia sofistikovane a ktorých preukázanie je omnoho náročnejšie. Ide najmä o úmyselné havárie vozidiel, kde pre týchto páchateľov nie je problém zaplatiť aj pomerne vysoké poistné za luxusné vozidlá, vrátane pripoistenia finančnej straty. Úmyselné konanie je tu veľmi ťažko preukázateľné, ale v niektorých prípadoch sa nám podarilo získať potrebné dôkazy,“ uzatvára Vojtech Kosík z Allianz – SP.

Odhalené pokusy o poistné povody

Poistenie vozidiel:

Škoda na dverách z vrakoviska

Poistený nahlásil na pobočke v Košiciach, že pri obchádzaní dostal šmyk, následkom ktorého narazil do zábradlia a poškodil si celý bok vozidla Škoda Fábia. Obhliadkou vozidla sme zistili, že celý pravý bok poisteného vozidla nesie stopy po prerezaní plechu oboch dverí od ostrého predmetu. Poškodenie vykazovalo znaky po opakovanom vtláčaní a vyťahovaní ostrého predmetu do plechu a skrutky slúžiace na upevnenie pántov dverí vykazovali stopy po nedávnej manipulácii.

Porovnaním výšky ako aj charakteru poškodení so zábradlím sme zistili, že tieto poškodenia nevznikli tak, ako to popisoval poistený. Poškodenie vykazovalo znaky úmyselného konania. Osobným preverovaním bolo zistené, že poškodenie si spôsobil úmyselne sám na dverách, ktoré zakúpil na vrakovisku a ktoré na svoje vozidlo dodatočne pred obhliadkou namontoval. Poistený sa takto pokúsil o získanie finančných prostriedkov vo výške približne 1000 eur. Klientovi sme plnenie v plnej miere zamietli a jeho konanie bude mať dohru na polícii.

Nadhodnotená faktúra

Poškodený na pobočke Allianz – SP v Bratislave nahlásil, že oproti idúce motorové vozidlo prešlo do protismeru a v snahe vyhnúť sa mu dostal šmyk a narazil do zvodidiel na pravej strane. Keď sa vozidlo odrazilo, tak narazil do zvodidiel aj v protismere. Svoje vozidlo značky BMW poškodil na oboch stranách. Poistený si svoje zavinenie tiež priznal, škodu riadne nahlásil z PZP a tak uznal svoju zodpovednosť za spôsobenú škodu. Pri obhliadke vozidla neboli zistené stopy po náraze vozidla vinníka a poškodenie vozidla značky BMW nenieslo charakteristické stopy po náraze do zvodidiel.

Porovnaním poškodení vozidiel a zvodidiel vzniklo podozrenie, že sa škoda nestala tak, ako to poistený a poškodený popisovali. Počas prešetrovania nám bola zároveň doručená aj faktúra za opravu vozidla, v ktorej boli deklarované sumy za výmenu poškodených dielov. Suma za opravu vozidla presahovala čiastku 17-tisíc eur. Poškodený si náhradu spôsobenej škody uplatňoval z PZP vinníka. Vzhľadom k tomu, že išlo o už prešetrovanú škodu, vykonali sme obhliadku vozidla po oprave a využitím technológie merania vrstvenia náterových látok na karosérii vozidiel sme zistili, že na vozidle nebol vymenený ani jeden diel, všetky boli iba opravené, pretmelené a opäť nalakované.

Takto sa podarilo pri jednej škode preukázať poisťovací podvod v dvoch oblastiach. V prvom rade sa škoda nestala tak, ako to popisovali poškodený a poistený a navyše, do poisťovne bola doručená nadhodnotená faktúra za opravu, kde bola deklarovaná výmena dielov, ale diely v skutočnosti vymenené neboli. Obaja účastníci budú mať možnosť „bodovať“ aj pred orgánmi činnými v trestnom konaní.

Privátne poistenie majetku – fenomén skrat

Tri malé skraty mali zaplatiť jeden veľký

Poistená klientka nahlásila na pobočke v Rožňave, že sa jej vplyvom skratu poškodil elektromotor mixéra, kalového čerpadla a práčky. Všetky 3 škodové udalosti hlásila v jeden deň na jednom mieste. Nakoľko vznik týchto škôd v ten istý deň je nepravdepodobný, tieto škody sme považovali za podozrivé. Po osobnom prešetrení sme zistili, že poistenej sa pokazilo iné zariadenie, ktorého oprava nebola jej poistnou zmluvou krytá.

Náklady na opravu tohto zariadenia presahovali sumu 150 eur, a preto sa s opravárom dohodla, že jej vystaví 3 fiktívne doklady na opravu zariadení poškodených skratom, jednotlivo po 50 eur, ktoré si uplatnila v našej poisťovni. Aj poistená aj opravár sa k tejto špekulatívnej činnosti priznali a poistená vyhlásila, že svoje konanie ľutuje a poistné plnenie si nenárokuje.

Vysávač nezmar

Šetrením Allianz – SP zistila, že poistený si v posledných 2 rokoch uzatvoril vždy novú poistnú zmluvu, v rámci ktorej mal poistené riziko skrat elektrospotrebiča. Z týchto poistných zmlúv si opakovane uplatnil náklady na opravu toho istého vysávača, ktorého motor mal byť poškodený skratom. Išlo o poškodený vysávač, za ktorý mu poisťovňa vyplatila poistné plnenie v inej, v súčasnosti už neplatnej poistnej zmluve, a ku ktorému predložil potvrdenie od opravára elektrospotrebičov, že oprava daného vysávača nie je možná, resp. nerentabilná.

Škody v životnom poistení a upisovaní rizika

Slalom či zjazd?

V uplynulom období Allianz – SP zistila, že poškodenie zdravia nášho poisteného, ktoré nahlásil ako poistnú udalosť, vzniklo veľmi krátko po poistení. Poistený do 24 hodín po uzatvorení poistnej zmluvy s úrazovým poistením nahlásil, že bol na lyžovačke, kde na svahu spadol a poranil si ľavé rameno. Prešetrovaním sme zistili, že prvýkrát bol na pohotovosti ošetrený v deň uzatvorenia poistnej zmluvy, ale úraz sa mu stal 2 dni pred uzatvorením poistnej zmluvy.

Zistili sme to zo záznamu o zásahu horskej služby, ktorá ho musela zo svahu zviezť, nakoľko mal natiahnutý aj lýtkový sval a nebol schopný svah zlyžovať sám. Svoje už jestvujúce zranenie poistený zatajil pri uzatváraní poistnej zmluvy, čím uviedol zástupcu poisťovne do omylu. Poistná zmluva nekryje škodové udalosti, ktoré vzniknú pred jej uzatvorením. Predpokladanú výšku požadovaného plnenia sme odhadli na 2500 eur.

Faul na ruku

Poistený nahlásil úraz pravej ruky, pričom podľa hlásenia udalosti spadol na schodoch a zlomil si kosť v zápästí. Prešetrovaním sme zistili, že klient nie je PN a so sádrou na ruke riadne chodí do zamestnania, v ktorom manuálne pracuje. Lekárska správa, ktorú predložil, bola falšovaná (v pôvodnej správe bol zapísaný iba ľahší úraz, narazenie a hematóm).

Zlomeninu si dotyčný klient do lekárskej správy dopísal sám, aby si navýšil plnenie. Rozdiel medzi požadovaným plnením a jeho oprávneným nárokom bol približne 2000 eur.

Poistné podvody na životnom poistení sú na ústupe

Poistné podvody na životnom poistení sú na ústupe >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Peter Apolen | 22.07.2016 00:00 Ako sa zabezpečiť proti detským úrazom v lete

Leto nie je len čas prázdnin, zábavy a oddychu, ale aj častých detských zranení. Mesiace júl a august patria k najrizikovejším obdobiam v roku a rodičia detí by sa mali mať na pozore. Počet detských úrazov počas prázdnin totiž narastá až dvojnásobne. Okrem následkov na zdraví môžu detské úrazy spôsobiť rodičom aj výrazné finančné problémy. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 19.07.2016 00:00 Čo by Slováci zmenili na poisťovniach? Predbežné výsledky prieskumu spokojnosti

Portál Finančná Hitparáda a nezávislý hodnotiaci systém Staffino spustili najväčší prieskum kvality služieb poisťovní na Slovensku. Jeho priebežné výsledky potvrdzujú hlboko vžitú predstavu o poisťovniach v slovenskej verejnosti. Prístup poisťovní sa často pri likvidácii poistnej udalosti radikálne mení. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 07.07.2016 00:00 Sezóna vrcholí. Prečo by dovolenkári nemali cestovné poistenie podceniť

Hovoria vám na každom kroku, že by ste sa pred každou zahraničnou cestou mali poistiť? Nie je to len fráza, komerčné cestovné poistenie vám v prípade akejkoľvek nehody môže ušetriť stovky až tisícky eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 15.06.2016 00:00 Pred odchodom na dovolenku nezabudnite na aktualizáciu poistenia bývania

Čas dovoleniek môže byť dobrou príležitosťou na aktualizáciu poistenia domácnosti a nehnuteľnosti. Opustené byty a domy sa totiž môžu stať terčom zlodejov, alebo len drobných havárií, napríklad prasknutia prívodu vody do práčky. Celkové škody však môžu nadobudnúť vysoké rozmery. Poistku preto treba nastaviť tak, aby na konci všetkého nebolo sklamanie a prázdny účet. Je to úloha jednak pre klientov, ale i pre finančných sprostredkovateľov, ktorí by mali na pravidelnú údržbu poistných zmlúv pamätať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 09.06.2016 23:39 Slováci stále viac fandia rizikovému životnému poisteniu

Turbulencie na finančnom trhu, pád úrokových sadzieb, vyššia informovanosť klienta aj hypotekárny boom zmenili prostredie životného poistenia na Slovenku. Čoraz viac klientov upriamuje svoju pozornosť na prapôvodný zmysel poistenia –  krytie rizík!  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

22.07.2016 11:18 Allianz – SP vypovedala zmluvu s CK Hechter

Allianz – Slovenská poisťovňa vypovedala 29. apríla 2016 zmluvu pre prípad úpadku cestovnej kancelárií Hechter Slovakia, spol. s r.o. Zmluva bola vypovedaná v súlade so všeobecnými poistnými podmienkami z dôvodu neplnenia si zmluvných záväzkov voči poisťovni, nakoľko CK opakovane a dlhodobo neuhrádzala svoje finančné záväzky riadne a včas, v zmluvne dohodnutých termínoch.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.07.2016 09:01 Koľko stojí život

Cena života je citlivá otázka. Pro mnohé lidi je „nevyčíslitelná“ a stanovovat jeho cenu či hodnotu je neetické a nehumánní. Přesto je to otázka, která má smysl. Např. při stanovení výše pojistné částky životního pojištění, nebo při odškodnění za smrt blízké osoby. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.07.2016 13:58 ZPP Advisory alebo Pavel Kočalka opäť na scéne

Tématem poslední doby je poškozování klientů přetáčením smluv životního pojištění. Není divu, že se toho chytli i podnikavci, kteří na „obraně klientů před zlými pojišťovnami a zprostředkovateli“ chtějí vydělat. Jedním z nich je i Pavel Kočalka, proslulý již od kauzy Capital Partners. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.07.2016 08:31 Jiří Čapek: Regulácia storna rizikového poistenia mi nedáva zmysel

„Pětiletá storna provizí by měla nevýhodné přetáčení smluv rezervotvorných pojištění značně omezit, což je pro klienty dobře,“ říká Jiří Čapek, generální ředitel NN pojišťovny a penzijní společnosti pro Českou republiku a Slovensko. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.07.2016 08:18 Poisťovňa Aegon vytvorila novú pozíciu riaditeľa pre vzťahy so zákazníkmi

S účinnosťou od 15. júla 2016 bol do pozície riaditeľa pre vzťahy so zákazníkmi menovaný Boris Fošnár. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Peter Apolen | 22.07.2016 00:00 Ako sa zabezpečiť proti detským úrazom v lete

Leto nie je len čas prázdnin, zábavy a oddychu, ale aj častých detských zranení. Mesiace júl a august patria k najrizikovejším obdobiam v roku a rodičia detí by sa mali mať na pozore. Počet detských úrazov počas prázdnin totiž narastá až dvojnásobne. Okrem následkov na zdraví môžu detské úrazy spôsobiť rodičom aj výrazné finančné problémy. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 19.07.2016 00:00 Čo by Slováci zmenili na poisťovniach? Predbežné výsledky prieskumu spokojnosti

Portál Finančná Hitparáda a nezávislý hodnotiaci systém Staffino spustili najväčší prieskum kvality služieb poisťovní na Slovensku. Jeho priebežné výsledky potvrdzujú hlboko vžitú predstavu o poisťovniach v slovenskej verejnosti. Prístup poisťovní sa často pri likvidácii poistnej udalosti radikálne mení. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »