Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Poistné podvody na životnom poistení sú na ústupe

Poistné podvody na životnom poistení sú na ústupe

Poistné podvody sa vlani presunuli zo životného poistenia na neživotné. Hlási to najväčšia poisťovňa na trhu – Allianz – Slovenská poisťovňa. Ubudli prípady fiktívnych úrazov a nepravdivých lekárskych správ. Nárast šetrení v neživotnom poistení dosiahol osem percent, pokles v životnom poistení až o 90 percent. „Vykonané opatrenia v niektorých segmentoch a produktoch životného poistenia teda priniesli svoje výsledky,“ konštatuje poisťovňa.

Najviac podvodov v poistení majetku

V roku 2013 dominuje v počte šetrených škôd privátne poistenie majetku. Na druhom mieste sa umiestnilo povinné zmluvné poistenie vozidiel, ktoré v minulom roku v rámci neživotného poistenia jednoznačne viedlo počtom 974 šetrených prípadov. Bronz za počet šetrení, ale zlato za výšku šetrenej i uchránenej hodnoty si odnáša havarijné poistenie vozidiel. Pri šetrení takýchto škôd najviac rezonovali prípady totálnych škôd na vozidlách s pripoistením finančnej straty s vysokými plneniami za jednotlivé prípady.

Pri porovnaní počtov šetrení v roku 2012 a 2013 je možné identifikovať nečakaný vývoj – výrazný pokles podozrivých prípadov v životnom poistení a na druhej strane rapídny nárast v poistení privátneho majetku – až o 50 percent. Rástol aj počet prípadov v poistení podnikateľov a priemyslu. Pokles šetrení v povinnom zmluvnom poistení o približne tretinu pripisujeme najmä poklesu hlásených poškodení čelných skiel poškodených.

Pri šetrení škôd zo životného poistenia riešila Allianz – SP najmä podozrenia pri úrazoch, kedy  dochádzalo k neodôvodnenému predlžovaniu doby liečenia, resp. k navýšeniu rozsahu telesného poškodenia po úraze oproti stavom zodpovedajúcim lekárskym správam. V niektorých prípadoch sme odhalili aj fiktívne úrazy, teda také, ktoré sa vôbec nestali.

Najčastejšie sme šetrili v rámci Nitrianskeho a Trenčianskeho kraja, nasledujú Banskobystrický a Žilinský kraj. Bratislavský kraj vedie v počte krádeží vozidiel a iných totálnych škôd v rámci havarijného poistenia.

Podvody pri upisovaní rizika

V minulom roku Allianz – SP zapracovala do praxe nové postupy, kedy sa zaoberá potenciálnym podvodom už pri vstupe, teda ešte pred vznikom samotnej podozrivej škody. Niektoré poistné zmluvy už pri upisovaní rizika alebo pri taxácii vykazujú známky anomálií, resp. určité indikátory. Poisťovňa vykonáva preto analýzy novej produkcie so zameraním sa na indikátory možného podvodu. Je jednoduchšie podvodom predchádzať, než ich po nahlásení škody riešiť. Táto problematika je úplne nová a predstavuje výzvu, ktorej sa bude Allianz – SP intenzívne venovať a budovať v tejto oblasti účinné kontrolné mechanizmy.

Najmodernejšie prostriedky odhaľovania podvodov v poisťovníctve

Allianz – SP vždy progresívne nasadzovala nové technológie a prostriedky, a to aj pri boji s podvodmi. Ako prví sme nasadili simulačný nástroj pri dopravných nehodách, začali sme značiť diely na výmenu pri vozidlách, výškovo porovnávať poškodenia vozidiel, vykonávať šetrenie priamo v teréne, nasadili sme elektronickú indikáciu podozrivých škôd, elektronické meranie laku a iné moderné nástroje a prostriedky. Pre každý zdroj hlásenia škody máme nastavený súbor opatrení, ktorými sa snažíme eliminovať podozrenia na minimum už na vstupe.

V Allianz – SP sme prijali a implementovali politiku nulovej tolerancie voči podvodom, ktorá má jasne deklarovať náš záväzok aktívne zaručiť spravodlivú, zodpovednú a zákonnú činnosť našej spoločnosti. Politika ochrany proti podvodom stojí na troch pilieroch: prevencia, odhaľovanie a vyšetrovanie podvodov,“  hovorí Branislav Kozmer, riaditeľ odboru interného auditu v Allianz – SP.

Aj preto Allianz – SP až 98 percent prípadov podozrení zastavila v štádiu pokusu, teda pred výplatou neodôvodneného plnenia. V súvislosti so šetrenými prípadmi sme podali 6 nových trestných oznámení, pričom máme otvorených 15 starších trestnoprávnych konaní z minulých rokov. Pri týchto prípadoch intenzívne spolupracujeme s orgánmi činnými v trestnom konaní a poskytujeme im našu podporu v procese dokazovania.

Technika však nie je všetko, za jej správnym využitím vždy stoja ľudia. V tíme máme okrem bývalých policajtov aj dvoch  znalcov z odboru cestná doprava a jedného znalca pre oblasť požiarov a výbuchov,“ hovorí Jaroslava Zemanová z Allianz – SP.  Poisťovňa aktívne prešetrovala podozrivé okolnosti pri 1953 škodách, pričom objem potenciálneho plnenia predstavoval viac ako 4,7 milióna eur. Počet potvrdených podozrení sa vyšplhal na 89 percent všetkých prešetrených škôd. Až v deviatich z desiatich prešetrovaných prípadov sa tak v minulom roku preukázal pokus o podvod.

Náš spôsob prešetrovania, rovnako ako aj náš tím vyšetrovateľov, potvrdil svoju kvalitu a systematickú prácu,“ hovorí Jaroslava Zemanová, vedúca oddelenia kontroly a špeciálnych činností.

Nemyslíme si, že sme odhalili alebo odhalíme úplne všetky prípady zneužitia poistenia, snažíme sa však vykonať maximum pre ochranu našich poctivo zmýšľajúcich klientov. Inak doplatia na neoprávnené výplaty úplne všetci – poisťovne budú musieť zvyšovať poistné. Poisťovacie podvody sú trestným činom a nemali by byť tolerovaným národným športom Slovákov,“ dodáva.

Najzaujímavejšie prípady poisťovacích podvodov

Allianz – SP rozdeľuje poistné podvody na dve skupiny – na príležitostné a organizované podvody. „V prvej skupine sa nachádzajú banálne, avšak opakujúce sa prípady fingovaných škôd zo strany klientov. Dobrým príkladom sú podvody pri skratoch elektrospotrebičov, doslova za pár eur. Toto je špecifikum najmä východného, resp. južného Slovenska, kde klientom mnohokrát postačuje malé príležitostné prilepšenie – len na vykrytie sumy potrebnej na zaplatenie ďalšieho poistného,“ konštatuje Vojtech Kosík, vedúci skupiny špeciálnych činností Allianz – Slovenskej poisťovne.

Spôsobená škoda v poistných udalostiach vyvolaných skratom je nízka, ale prípady sa často opakujú. Nepoctiví  klienti využívajú často benevolentný prístup poisťovne a dúfajú, že tieto nízke škody nebude preverovať. Najmä u opakovaných škodách u jedného klienta je podozrenie z poistného podvodu.

Klienti si väčšinou neoprávnene uplatňujú nárok na poistné plnenie za opakované poškodenie toho istého zariadenia alebo požadujú plnenie za poškodenie elektromotora, aj keď bolo zariadenie poškodené inak ako skratom.

V tomto konaní im vo veľkej väčšine prípadov napomáhajú aj opravcovia, ktorí vystavia potvrdenie o tom, že opravené zariadenie malo poškodený elektromotor skratom. Takto vydané potvrdenie obsahuje nepravdivé údaje, pričom si opravcovia neuvedomujú, že toto konanie je v rozpore so zákonom.

Pri spočítaní súm viacerých menších škôd, v ktorých opravca vydá potvrdenia s nepravdivými údajmi, sa môže konanie opravára posudzovať ako závažnejšie porušenie zákona, ako samotné konanie poisteného. V niektorých prípadoch by sme pravdepodobne mohli hovoriť aj o sume, ktorá atakuje vyžadovanú hranicu, aby bolo takéto konanie kvalifikované ako trestný čin.

Druhú skupinu tvoria škody, v ktorých si nárok na plnenie uplatňujú páchatelia sofistikovane a ktorých preukázanie je omnoho náročnejšie. Ide najmä o úmyselné havárie vozidiel, kde pre týchto páchateľov nie je problém zaplatiť aj pomerne vysoké poistné za luxusné vozidlá, vrátane pripoistenia finančnej straty. Úmyselné konanie je tu veľmi ťažko preukázateľné, ale v niektorých prípadoch sa nám podarilo získať potrebné dôkazy,“ uzatvára Vojtech Kosík z Allianz – SP.

Odhalené pokusy o poistné povody

Poistenie vozidiel:

Škoda na dverách z vrakoviska

Poistený nahlásil na pobočke v Košiciach, že pri obchádzaní dostal šmyk, následkom ktorého narazil do zábradlia a poškodil si celý bok vozidla Škoda Fábia. Obhliadkou vozidla sme zistili, že celý pravý bok poisteného vozidla nesie stopy po prerezaní plechu oboch dverí od ostrého predmetu. Poškodenie vykazovalo znaky po opakovanom vtláčaní a vyťahovaní ostrého predmetu do plechu a skrutky slúžiace na upevnenie pántov dverí vykazovali stopy po nedávnej manipulácii.

Porovnaním výšky ako aj charakteru poškodení so zábradlím sme zistili, že tieto poškodenia nevznikli tak, ako to popisoval poistený. Poškodenie vykazovalo znaky úmyselného konania. Osobným preverovaním bolo zistené, že poškodenie si spôsobil úmyselne sám na dverách, ktoré zakúpil na vrakovisku a ktoré na svoje vozidlo dodatočne pred obhliadkou namontoval. Poistený sa takto pokúsil o získanie finančných prostriedkov vo výške približne 1000 eur. Klientovi sme plnenie v plnej miere zamietli a jeho konanie bude mať dohru na polícii.

Nadhodnotená faktúra

Poškodený na pobočke Allianz – SP v Bratislave nahlásil, že oproti idúce motorové vozidlo prešlo do protismeru a v snahe vyhnúť sa mu dostal šmyk a narazil do zvodidiel na pravej strane. Keď sa vozidlo odrazilo, tak narazil do zvodidiel aj v protismere. Svoje vozidlo značky BMW poškodil na oboch stranách. Poistený si svoje zavinenie tiež priznal, škodu riadne nahlásil z PZP a tak uznal svoju zodpovednosť za spôsobenú škodu. Pri obhliadke vozidla neboli zistené stopy po náraze vozidla vinníka a poškodenie vozidla značky BMW nenieslo charakteristické stopy po náraze do zvodidiel.

Porovnaním poškodení vozidiel a zvodidiel vzniklo podozrenie, že sa škoda nestala tak, ako to poistený a poškodený popisovali. Počas prešetrovania nám bola zároveň doručená aj faktúra za opravu vozidla, v ktorej boli deklarované sumy za výmenu poškodených dielov. Suma za opravu vozidla presahovala čiastku 17-tisíc eur. Poškodený si náhradu spôsobenej škody uplatňoval z PZP vinníka. Vzhľadom k tomu, že išlo o už prešetrovanú škodu, vykonali sme obhliadku vozidla po oprave a využitím technológie merania vrstvenia náterových látok na karosérii vozidiel sme zistili, že na vozidle nebol vymenený ani jeden diel, všetky boli iba opravené, pretmelené a opäť nalakované.

Takto sa podarilo pri jednej škode preukázať poisťovací podvod v dvoch oblastiach. V prvom rade sa škoda nestala tak, ako to popisovali poškodený a poistený a navyše, do poisťovne bola doručená nadhodnotená faktúra za opravu, kde bola deklarovaná výmena dielov, ale diely v skutočnosti vymenené neboli. Obaja účastníci budú mať možnosť „bodovať“ aj pred orgánmi činnými v trestnom konaní.

Privátne poistenie majetku – fenomén skrat

Tri malé skraty mali zaplatiť jeden veľký

Poistená klientka nahlásila na pobočke v Rožňave, že sa jej vplyvom skratu poškodil elektromotor mixéra, kalového čerpadla a práčky. Všetky 3 škodové udalosti hlásila v jeden deň na jednom mieste. Nakoľko vznik týchto škôd v ten istý deň je nepravdepodobný, tieto škody sme považovali za podozrivé. Po osobnom prešetrení sme zistili, že poistenej sa pokazilo iné zariadenie, ktorého oprava nebola jej poistnou zmluvou krytá.

Náklady na opravu tohto zariadenia presahovali sumu 150 eur, a preto sa s opravárom dohodla, že jej vystaví 3 fiktívne doklady na opravu zariadení poškodených skratom, jednotlivo po 50 eur, ktoré si uplatnila v našej poisťovni. Aj poistená aj opravár sa k tejto špekulatívnej činnosti priznali a poistená vyhlásila, že svoje konanie ľutuje a poistné plnenie si nenárokuje.

Vysávač nezmar

Šetrením Allianz – SP zistila, že poistený si v posledných 2 rokoch uzatvoril vždy novú poistnú zmluvu, v rámci ktorej mal poistené riziko skrat elektrospotrebiča. Z týchto poistných zmlúv si opakovane uplatnil náklady na opravu toho istého vysávača, ktorého motor mal byť poškodený skratom. Išlo o poškodený vysávač, za ktorý mu poisťovňa vyplatila poistné plnenie v inej, v súčasnosti už neplatnej poistnej zmluve, a ku ktorému predložil potvrdenie od opravára elektrospotrebičov, že oprava daného vysávača nie je možná, resp. nerentabilná.

Škody v životnom poistení a upisovaní rizika

Slalom či zjazd?

V uplynulom období Allianz – SP zistila, že poškodenie zdravia nášho poisteného, ktoré nahlásil ako poistnú udalosť, vzniklo veľmi krátko po poistení. Poistený do 24 hodín po uzatvorení poistnej zmluvy s úrazovým poistením nahlásil, že bol na lyžovačke, kde na svahu spadol a poranil si ľavé rameno. Prešetrovaním sme zistili, že prvýkrát bol na pohotovosti ošetrený v deň uzatvorenia poistnej zmluvy, ale úraz sa mu stal 2 dni pred uzatvorením poistnej zmluvy.

Zistili sme to zo záznamu o zásahu horskej služby, ktorá ho musela zo svahu zviezť, nakoľko mal natiahnutý aj lýtkový sval a nebol schopný svah zlyžovať sám. Svoje už jestvujúce zranenie poistený zatajil pri uzatváraní poistnej zmluvy, čím uviedol zástupcu poisťovne do omylu. Poistná zmluva nekryje škodové udalosti, ktoré vzniknú pred jej uzatvorením. Predpokladanú výšku požadovaného plnenia sme odhadli na 2500 eur.

Faul na ruku

Poistený nahlásil úraz pravej ruky, pričom podľa hlásenia udalosti spadol na schodoch a zlomil si kosť v zápästí. Prešetrovaním sme zistili, že klient nie je PN a so sádrou na ruke riadne chodí do zamestnania, v ktorom manuálne pracuje. Lekárska správa, ktorú predložil, bola falšovaná (v pôvodnej správe bol zapísaný iba ľahší úraz, narazenie a hematóm).

Zlomeninu si dotyčný klient do lekárskej správy dopísal sám, aby si navýšil plnenie. Rozdiel medzi požadovaným plnením a jeho oprávneným nárokom bol približne 2000 eur.

Poistné podvody na životnom poistení sú na ústupe

Poistné podvody na životnom poistení sú na ústupe >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 1 komentár)

Maroš | 21.06.2017 15:21

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Peter Apolen | 19.07.2017 00:00 Nútená správa Rapid life prišla pre klientov poisťovne neskoro

Klienti košickej poisťovne Rapid life nedostanú zo svojich poistiek takmer nič. Poisťovňa poputuje do konkurzu, no neskoro. Nemá už takmer žiadny majetok. Nároky 14 tisíc klientov očistené od ich budúcich platieb poistného dosiahnu zhruba 25 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 18.07.2017 00:00 Chystáte sa na dovolenku autom? Nezabudnite na havarijné poistenie

Výdatné letné búrky, krupobitie, ale aj pád stromu na cestu či stret s lesnou zverou vedia narobiť poriadne škody na vozidle. Ak sa to stane ešte aj počas dovolenky autom, vedia narobiť ďalšie starosti posádke. Povinné zmluvné poistenie pritom na zmiernenie škôd a nárok na poistné plnenie v takýchto prípadoch nestačí. Treba uzatvoriť ďalšie poistenia.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 19.06.2017 00:00 Čo je najčastejšou príčinou invalidity

Hlavným dôvodom, pre ktorý si ľudia uzatvárajú poistenie je krytie rizika finančných problémov v prípade nepredvídateľných a väčšinou nepríjemných životných situácii, na ktoré nemajú dostatočné vlastné rezervy. Jedným z takýchto rizík je invalidita. Pozreli sme sa preto na to, aké choroby najčastejšie vedú k takto klasifikovanej strate pracovnej schopnosti. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.06.2017 17:01

Pavel Škriniar | 05.06.2017 00:00 Detské finančné produkty predstavujú zaujímavú príležitosť

Deti predstavujú pre finančné inštitúcie zaujímavú cieľovú skupinu. Jednak predstavujú pre ne potenciál ako si vychovať budúcich klientov, no cez deti sa vedia dostať i k peňaženkám ich rodičov. Ako to robia? Cez vyššie úročenie vkladov a cez doplnkové služby. Škoda by preto bola tieto výhody nevyužiť. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 18.06.2017 09:51

Marek Mittaš | 02.06.2017 00:00 Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať

Dôvodom uzatvorenia poistenia je nárok získať pri nepriaznivých udalostiach kompenzáciu formou poistného plnenia. Poisťovňa vtedy posudzuje, či je škoda poistkou krytá a v akej miere má je klient nárok na náhradu. Toto rozhodnutie sa však u klientov vždy nestretáva so spokojnosťou. V takých prípadoch nastupuje procedúra námietok, sťažností, ktoré môžu skončiť aj súdnym sporom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

24.07.2017 15:16 Ako si uchrániť majetok pri búrke a víchrici

Počas víkendu zasiahli silné búrky najmä východ Slovenska, kde napáchali desaťtisícové škody. Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu pred búrkami pre celé územie Slovenska aj na najbližšie dni. Ľudia tak môžu škody na majetku pri búrkach minimalizovať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.07.2017 11:27 Šéf Rapid life chce podať trestné oznámenie proti nútenej správe poisťovne

Bývalý predseda predstavenstva poisťovne Rapid life Peter Talán sa ohradil voči nútenej správe. Odmietol obvinenia nútenej správkyne Ireny Sopkovej, že bývalý manažment poškodil klientov nevyplácaním nárokov a pripravil spoločnosť o majetok. Plánuje preto podať trestné oznámenie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.07.2017 12:05 Sociálna poisťovňa posiela nové výmery odvodov na ďalší rok

Samostatne zárobkovo činné osoby v týchto dňoch dostávajú od Sociálnej poisťovne listom výmeru výšky odvodov na nasledujúcich 12 mesiacov. Časti SZČO vzniká alebo zaniká odvodová povinnosť ako taká. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2017 15:27 Allianz - SP ponúka ako prvá na slovenskom trhu poisťovacieho chat bota

Odchádzate do zahraničia a potrebujete sa poistiť, no v poistení sa veľmi nevyznáte, nemáte čas ísť do poisťovne ani chuť študovať poistné podmienky či stretávať sa s poisťovacím agentom? Obráťte sa na Borisa Bedekera – prvého poisťovacieho chat bota na Slovensku, ktorého vyvinula Allianz – Slovenská poisťovňa. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.07.2017 11:05 Ako si počas dovolenky nenechať vykradnúť byt

Zlodeji čakajú často na letné mesiace, kedy sa ľudia vyberajú za oddychom do zahraničia a svoje domovy nechávajú opustené. Existujú však viaceré spôsoby, vďaka ktorým môžeme zlodejom zabrániť, aby sa do nášho príbytku dostali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Peter Apolen | 19.07.2017 00:00 Nútená správa Rapid life prišla pre klientov poisťovne neskoro

Klienti košickej poisťovne Rapid life nedostanú zo svojich poistiek takmer nič. Poisťovňa poputuje do konkurzu, no neskoro. Nemá už takmer žiadny majetok. Nároky 14 tisíc klientov očistené od ich budúcich platieb poistného dosiahnu zhruba 25 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 18.07.2017 00:00 Chystáte sa na dovolenku autom? Nezabudnite na havarijné poistenie

Výdatné letné búrky, krupobitie, ale aj pád stromu na cestu či stret s lesnou zverou vedia narobiť poriadne škody na vozidle. Ak sa to stane ešte aj počas dovolenky autom, vedia narobiť ďalšie starosti posádke. Povinné zmluvné poistenie pritom na zmiernenie škôd a nárok na poistné plnenie v takýchto prípadoch nestačí. Treba uzatvoriť ďalšie poistenia.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »