Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Hypotéka mBank presvedčila transparentnosťou a možnosťou predčasného splatenia

Hypotéka mBank presvedčila transparentnosťou a možnosťou predčasného splatenia

Slovenská verejnosť dostala tento týždeň novú pomôcku v hľadaní najlepšieho finančného produktu. Fincentrum a Trend udelili spoločne ocenenie Hypotéka roka. Ide o prvý ročník. Cieľom organizátorov je pomôcť pri výbere finančných služieb.

„V úlohe dominantného finančného agenta na trhu úverov cítime povinnosť prinášať kvalitné a transparentné informácie, pomocou ktorých sa klienti budú vedieť lepšie orientovať,“ vysvetlil motívy jedného zo spoluorganizátorov, riaditeľ Fincentra Milan Repka.

Čo rozhodlo 

Dve hlavné ceny súťaže Hypotéka roka a Refinančná hypotéka roka si pomerne prekvapivo odniesol objemovo malý hráč na trhu – mBank. Deväť členná odborná porota ale vyhodnotila jeho ponuku ako pre klientov tú najatraktívnejšiu. Organizátori však upozorňujú, že i keď výsledky vzišli zo sumarizácie viacerých zodpovedne vytvorených názorov, subjektívnym požiadavkám každého zákazníka môže zodpovedať iný produkt.

Bodovalo sa v siedmych parametroch. V kategórii Hypotéka roka to boli: úroková sadzba, transparentnosť poplatkov a podmienok, administratívna náročnosť, LTV (pomer úveru a hodnoty nehnuteľnosti), akceptácia špecifických cieľových skupín, možnosti predčasného splatenia a podmienené služby. Pri refinančnej hypotéke sa posudzovala zvlášť administratívna náročnosť pri oceňovaní nehnuteľnosti a zvlášť pri overovaní príjmu.

Ako vidno úroková sadzba bola len jedným z kritérií, i keď mala v hodnotiacom koši o niečo väčšiu váhu, no i tak najlacnejšej ponuke od Oberbank nedokázala pomôcť prepracovať sa ani do prvej päťky. Úrok tejto banky je totiž nízky preto, že sa orientuje najmä na bonitnejšiu klientelu, ktorá logicky dostáva nižšiu rizikovú prirážku. Za Oberbank nasledovali v cene úveru UniCredit Bank a mBank.

„V prospech mBank okrem priaznivej, no nie najvýhodnejšej výšky úrokovej sadzby rozhodla transparentnosť poplatkov a podmienok a tiež pravidlá na predčasné splatenie,“ uvádza člen odbornej poroty reportér Trendu Ľuboslav Kačalka.

Transparentnosť dosvedčujú len štvorstranové obchodné podmienky a jednoduchý sadzobník poplatkov víťaznej banky, ktorý je zavesený priamo na jej webe a nie je uvedený vo forme pdf súboru ako u konkurentov. V kategórii transparentnosť boli vysoko hodnotené i Prima banka a Poštová banka, pri ktorej porota ocenila najmä zrozumiteľný jazyk, ktorým sú naformulované obchodné podmienky. Poštová banka to pravdepodobne s vážnosťou svojho zamerania na obyčajných ľudí myslí vážne.

Porota hodnotila i to, ako sa banky vysporadúvajú s nutnosťou dokladovať príjem žiadateľov. Poskytovatelia úverov sa už snažia šetriť námahu klientov a ich bonitu si overujú prostredníctvom Sociálnej poisťovne. Ďalším parametrom hodnotenia bolo LTV. Sto percentné financovanie hodnoty nehnuteľnosti stále nie je, na rozdiel od predkrízového obdobia, štandardom a keď ho banky poskytujú, oceňujú ho vyššou úrokovou sadzbou. Zohľadňuje sa samozrejme bonita žiadateľa a zakladanej nehnuteľnosti. V tejto kategórii mala najlepšie hodnotenie poroty Sberbank. 

mBank sa umiestnila dobre i v ďalšom parametri – predčasné splatenie. Po uplynutí úvodných troch rokoch po podpise zmluvy umožňuje banka, netradične v porovnaní s konkurenciou, splatiť úver predčasne bez poplatku. „Budeme sa snažiť, aby sme si našu pozíciu obhájili a presvedčili všetkých, že je oprávnená,“ povedal pri preberaní hlavnej ceny Robert Chrištof, head od sales Czech Republic & Slovakia, mBank S.A., pobočka zahraničnej banky.

A len krátko pred tým zhodnotil predchádzajúce rozhodnutie poroty ako „veľký záväzok“. mBank totiž zvíťazila i v kategórií Refinančná hypotéka roka. Porota v tejto kategórií kládla väčší dôraz na administratívne nároky, ktoré majú banky na žiadateľov pri prenose úveru. Konkrétne to, či je potrebné opätovne dokladovať príjem a zabezpečiť znovu znalecký posudok nehnuteľnosti.

Pri úrokovej sadzbe porotcovia zmenili optiku hodnotenia, keďže banky bojujú o klienta konkurencie. Zosadilo to Oberbank z pozície úrokového lídra, na čele dosadilo UniCredit a mBank. „Sme na trhu hypoték menšia banka. Radi preto kradneme klientov našim väčším konkurentom a toto ocenenie svedčí o tom, že sa nám to darí,“ povedal pri preberaní ocenenia za druhé miesto v kategórií Refinančná hypotéka Marian Burian, riaditeľ produktov a segmentu UniCredit Bank.

Porota, na rozdiel od Hypotéky roka, nehodnotila podiel hodnoty nehnuteľnosti, ktorý sú banky ochotné financovať, ale čí sú schopné poskytnúť vyšší úver oproti refinancovanému. Najlepšie tu dopadla zmienená UniCredit Bank, ktorá vie navýšiť úver aj bez zdokladovania účelu. Podmienkou je, aby nová splátka nebola vyššia ako pôvodná.

V administratíve najviac vychádza v ústrety klientom podľa hodnotenia poroty ČSOB, ktorej stačí čestné vyhlásenie o výške príjmu a dokáže si urobiť nový interný odhad nehnuteľnosti. Vysoko sa tu umiestnili aj Prima banka a Poštová banka, kde si však klienta preverujú, ak refinancuje úver, ktorý spláca menej ako šesť mesiacov. Viaceré banky uznávajú pôvodný znalecký posudok len niekoľko rokov od jeho vystavenia.

Kde sa poistiť

Okrem hypoték sa hodnotilo i stavebné sporenie. V tejto kategórií získala najvyššie ocenenie stavebná sporiteľňa Wüstenrot. Svojich dvoch konkurentov prekonala v takmer všetkých hodnotených parametroch. Podľa hodnotenia poroty je transparentnejšia, jej úver a sporenie sú atraktívnejšia a poplatková štruktúra priaznivejšia. Líder trhu, Prvá stavebná sporiteľňa, ju prekonal len vo variabilite produktu.

Oceňované boli i produkty súvisiace s úvermi na bývanie – poistenie nehnuteľnosti a životné poistenie. Ako najlepšie poistenie nehnuteľnosti porota ohodnotila ponuku QBE. V jej prospech hovorila najmä transparentnosť podmienok, ale pomerne vysoké známky dostala i v ostatných hodnotených parametroch, čo jej zabezpečilo najvyšší bodový sumár. „Ďakujeme odbornej porote a dúfame, že finanční sprostredkovatelia nás budú teraz ešte viac predávať,“ vtipkoval pri preberaní ceny Peter Císar, vedúci organizačnej zložky poisťovne QBE Insurance,  pobočky poisťovne z iného členského štátu.

Najvariabilnejšie poistenie ponúka podľa porotcov Union a Uniqa. Najlepšiu poistnú ochranu vo vzťahu k cene Wüstenrot . Líder trhu – Allianz-Slovenská poisťovňa bodoval v transparentnosti a rýchlosti likvidácie.

Ako najlepšie životné poistenie pre účely zabezpečenia hypotéky, teda s dôrazom na rizikovú časť poistenia, vyhodnotila porota ponuku od poisťovne AXA. Pri životnom poistení obzvlášť platí, že hodnotenie je z pohľadu každého klienta subjektívne. Ponuky jednotlivých poisťovní sa veľmi líšia. Hneď za Axou nasledoval Aegon a trojku uzatvoril Allianz-Slovenská poisťovňa.

Špeciálne udelili organizátori cenu ústretovú k telesne poskytnutým. Slovenský zväz telesne postihnutých takto ocenil Tatra banku. Hodnotenie realizoval v deviatich slovenských krajských mestách a zameral sa na prístup hendikepovaných do pobočiek a k bankomatom.

Bankári a pracovníci poisťovní si tiež medzi sebou vyberali najlepších manažérov. Ohodnotení si podľa ich slov tieto ceny zvlášť vážili najmú preto, že ich hodnotili ich kolegovia a konkurenti. V manažmente je dôležitá odbornosť, „lebo ak ľudia vidia, že manažér rozumie tomu, čo hovorí, dokáže prelomiť ľady.“ No treba mať i ďalšie vlastnosti: vodcovstvo a schopnosť vybrať si tých správnych ľudí.

Poisťovákom roka sa stal tiež šéf lídra trhu, Allianz-Slovenskej poisťovne, Marek Jankovič. "Cením si toto ocenenie, pretože prichádza z trhu,“ zhodnotil jeho význam.

„Stačí si pozrieť billboardy na ulici a je zrejmé, že spoločnosti, ktoré získali niektoré z ocenení TRENDU, svoj úspech rady a často pripomínajú svojim klientom. Je to na jednej strane obrovské ocenenie našej práce, no tiež zodpovednosť za všetky ďalšie ceny, ktoré sa rozhodneme udeľovať“ zhodnotil šéfredaktor TRENDU Oliver Brunovský postoj organizátorov k objektívnosti a nezaujatosti prvého ročníka Hypotéky roka.

Na fotografii zľava Petr Stuchlík, Robert Chrištof a Oliver Brunovský.

Autor fotografie: Milan David, týždenník TREND

Hypotéka mBank presvedčila transparentnosťou a možnosťou predčasného splatenia

Hypotéka mBank presvedčila transparentnosťou a možnosťou predčasného splatenia >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 23.09.2016 00:00 Takmer pätina hypotekárnych klientov ľutuje, že si nezobrala nižší úver

Až 55 percent slovenských domácností dá viac ako polovicu svojho rozpočtu na bývanie. Okrem neustáleho stresu to znemožňuje tvorbu úspor. Viac ako rok by pri výpadku príjmov dokázalo naďalej fungovať len šesť percent domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29

Redakcia | 09.09.2016 00:00 Mali by sa banky začať báť konkurencie brokerských spoločností?

Banky môžu byť ďalšou obeťou technologického pokroku. Tak, ako sa taxikári cítia ohrození mobilnými aplikáciami typu Uber, cítia dych na krku i tradičné skostnatené bankové domy. Rôzne fintech spoločnosti im odkrajujú z koláča, či už v oblasti peňažných prevodov, pôžičiek, ale aj investícií. Ak banky nespružnia a nezlacnia svoj biznis, čaká ich pravdepodobne podobný osud, ako iné odvetvia, ktoré technológie vytlačili do histórie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.09.2016 00:00 Banky vlani podporili 1200 neziskových projektov

Upozornenie: Tento článok môže nahlodať tradičný pohľad na banky ako na zmotnenú predstavu kapitalizmu. Je o tom, že finančné ústavy sú ochotné niečo zo svojho úspechu vrátiť späť spoločnosti. Bez podpory bankového sektora by niektoré projekty, ako napríklad bratislavský maratón, nefungovali, alebo niektoré divadlá by nehrali. Ak si chcete zachovať v bankách triedneho nepriateľa, ďalej nečítajte. Ak sa chcete dozvedieť, ktoré najvýznamnejšie projekty banky vlani podporili, k dispozícií je tabuľka. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

23.09.2016 12:20 Od októbra bude môcť získať hypotéku pre mladých viac ľudí

Zvýhodnenú hypotéku pre mladých môže od budúceho mesiaca získať viac mladých ľudí. Príjmový strop pre jednotlivca sa totiž od 1. októbra zvýši na 1171,3 eura.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.09.2016 09:37 Slovenská banková asociácia má novú riaditeľku

Prezídium SBA na svojom septembrovom zasadnutí vymenovalo do funkcie výkonnej riaditeľky asociácie Milenu Koreňovú, ktorá od 1. októbra 2016 na tejto pozícií nahradí Ladislava Unčovského. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.09.2016 16:22 Lízingový trh rástol o 15 %

Lízinové spoločnosti financovali v prvom polroku nových majetok v hodnote 1,1 mld. eur, čo je o 15 percent viac ako pre rokom. Lízing osobných áut poskočil až o tretinu.   Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.09.2016 13:20 Člen predstavenstva ECB neočakáva exodus bánk z Británie

Člen predstavenstva Európskej centrálnej banky (ECB) Jens Weidmann pripustil, že Frankfurt nad Mohanom, v ktorom sídlia dôležité regulačné úrady aj ECB, môže prilákať niektoré zahraničné banky z Londýna. No zároveň dodal, že masový exodus neočakáva. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.09.2016 12:20 Banková ombudsmanka vlani radila 2358 klientom

Služby kancelárie bankového ombudsmana využilo vlani 2358 klientov bánk. Prostredníctvom telefonických, emailových a osobných konzultácií ich smerovalo svoje otázky 1985. Ďalších 319 podnetov prijala ombudsmanka Eva Černá formou oficiálnych sťažností. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 23.09.2016 00:00 Takmer pätina hypotekárnych klientov ľutuje, že si nezobrala nižší úver

Až 55 percent slovenských domácností dá viac ako polovicu svojho rozpočtu na bývanie. Okrem neustáleho stresu to znemožňuje tvorbu úspor. Viac ako rok by pri výpadku príjmov dokázalo naďalej fungovať len šesť percent domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »