Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Jedna z možností motivácie ku kúpe motivačnej literatúry môže byť i jej daňová odpočítateľnosť

Jedna z možností motivácie ku kúpe motivačnej literatúry môže byť i jej daňová odpočítateľnosť

Motivačná literatúra je nevyhnutným prostriedkom z práci na sebe. Treba v nej síce oddeliť zrno od pliev, ale osvedčenou poznávacou značkou môže byť autor. Ako je to však s daňovou uznateľnosťou jej nákupu? Nejde totiž jednoznačne o výdavok na dosiahnutie príjmov, keďže sa môže využitie môže byť i súkromné. Podľa nášho spolupracovníka – konzultanta Petra Furmaníka, si však pred daňovou kontrolou treba trvať na svojom a dokazovať, že knihy alebo online kurzy slúžili k vášmu profesijnému rastu.

Kúpil som si knihu “Umění zahálky anebo Rozkoš z nicnedělání”. Hovorí zhruba o tom, ako sme zahltený povinnosťami, plánmi, úlohami a informáciami, ako nám to škodí a ako nám paradoxne “hluché” chvíle dokážu zvýšiť spokojnosť so životom či dokonca produktivitu. Možno už viete, kam mierim.

V posledných rokoch knižných trh doslova zamorila vlna literatúry motivačnej a podnikateľskej – venujú sa cestám k úspechu, osobnému rozvoju, time-managementu či psychológii. Ich autori sa netaja tým, že nám zvýšia výkonnosť, naštartujú náš biznis a zmenia nás na úspešných ľudí, ktorí zarábajú pekné peniaze. A naozaj si ich preto kupujeme. Môže si však podnikateľ nákup takejto literatúry uplatniť ako daňový výdavok? Poďme spoločne nato.

Odborných príručiek a magazínov je mnoho a rôzneho zamerania. Začnime preto od toho najjednoduchšieho.

Literatúra odborná: áno

Myslím, že v tomto prípade je to najjednoznačnejšie. Ak si stavebný inžinier kúpi odbornú príručku alebo technickú normu, ide jednoznačne o daňový výdavok. Ak si kúpi právnický časopis či aktualizované zákony advokát, je to samozrejmé rovnako. Podobne je na tom marketér, ktorý si kupuje magazín o reklame či on-line kurz týkajúci sa SEO. Profesionál potrebuje svoje “náradie” aj odborné know-how, v tomto prípade snáď nebude namietať nikto.

Literatúra ekonomická (dane, účtovníctvo, zákony): áno

Neznalosť zákona neospravedlňuje alebo inak povedané: daňovým, účtovným či prípadne obchodno-právnym, mzdovým a odvodovým zákonom podliehajú podnikatelia – potrebujú ich preto ovládať. Dokonca aj vtedy, ak majú vlastného účtovníka. Študovania nikdy nie je dosť. Preto ak odoberáte účtovnícky časopis, kúpili ste si mzdovú príručku alebo napríklad môj e-book “Ako na daňové priznanie k DPH – ľudskou rečou”, ide o obhájiteľný daňový výdavok.

Literatúra motivačná, rozvojová, psychologická: principiálne áno, ale…

Najprv čo si pod týmto pojmom predstavujem:

Mám pocit, že najpopulárnejším je snáď Robert Kyosaki, ktorí hlása čosi o tom, aby sme neboli zamestnancami, ale podnikateľmi (nečítal som) či jemu podobní motivátori Brian Tracy, Zig Ziglar alebo Ivo Toman. Zaujímavejšie znejú Tim Ferriss a jeho “Štvorhodinový pracovný týždeň”, Richard Koch o legendárnom “Pravidle 80:20″ či Tomáš Hajzler šíriaci ideu slobody v práci.

Osobne mám radšej knihy, ktorí idú viac do hĺbky a trochu aj provokujú: “Startup za pakatel” o tom, ako si môže mikrobiznis na svojom talente založiť každý, provokačný manifest o kreativite “Kraď jako umělec” či “Ticho” o “tichej” sile a kvalite introvertov. A mnohé iné. Môj súkromný názor: tieto knihy sú rôznej kvality a určite ich netreba čítať ani všetky ani doslova, ale s vlastným kritickým rozumom.

A teraz daňová uznateľnosť:

Daňovým výdavkom je v zmysle zákona o dani z príjmov “výdavok na dosiahnute, zabezpečenie a udržanie príjmov”, ktorý daný podnikateľ skutočne vynaložil a zaúčtoval/zaevidoval. Spĺňajú túto definíciu takéto knihy? Principiálne áno. Spojítko s budúcim či súčasným príjmom je však oveľa slabšie ako v prípade ekonomickej, technickej či inej odbornej literatúry.

Daňový kontrolór môže argumentovať, že kúpa takého Kyosakiho či Ferrissa Vám priamo nič nezarobila a mohli ste ju využiť aj na súkromné účely. Tipujem, že – podobne ako s on-line biznisom či napríklad podnikaním formou Google Adsense – majú o takejto literatúre minimálny až žiadny prehľad a už len z dôvodu tejto neznalosti môžu byť proti. Naopak, vy zas môžete tvrdiť, že takéto knihy sú určené skutočne len na zarábanie a na súkromný život sa nekupujú.

Či Vám v budúcnosti príjem prinesú je asi rovnaká otázka/námietka, akú by bolo možné vzniesť na výdavok na drahú reklamu – podnikateľ si ju zaplatil vo viere v zlepšenie biznisu, neefektívna či hlúpo urobená kampaň mu však nemusí priniesť nič; výdavok na reklamu je však uznateľný. K názoru “za” prispieva aj daňové pravidlo, podľa ktorého si SZČO môže dať do daňových výdavkov aj podnikateľské výdavky uskutočnené pred začiatkom podnikania, dokonca aj v roku predchádzajúcom začiatku podnikania. Pravidlá sú bohužiaľ (či naštastie?) formulované nejednoznačne a nepresne a úspech závisí od kvality obhajoby.

 Literatúru, ktorá stojí predsa len pár EUR, môžeme pokojne nahradiť aj off-line či on-line seminármi, školeniam a kurzmi. Ceny tých motivačných sa na rozdiel od knih sa pohybujú v stovkách eur  (pričom o kvalite môžeme samozrejme diskutovať) a v súčasnosti priam letia. Poznám dokonca podnikateľa, ktorí si v daňových nákladoch uplatňuje účasť svojho firemného tímu na občasnom Festivale psychológie, ktorý organizuje inak veľmi kvalitný magazín Psychologie.cz.

Autor je konzultantom spoločnosti Libertax. Článok bol publikovaný i na ludskourecou.sk.

Jedna z možností motivácie ku kúpe motivačnej literatúry môže byť i jej daňová odpočítateľnosť

Jedna z možností motivácie ku kúpe motivačnej literatúry môže byť i jej daňová odpočítateľnosť >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29

Peter Apolen | 06.09.2016 00:00 Slovákom prekážajú pri poistení papierovačky, naopak ocenili ochotu poisťovacích agentov

Podľa celoslovenského prieskumu Slovákov pri vybovaní si poistenia najviac hnevajú zbytočné papierovačky a zložité, či nelogické postupy.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 06.09.2016 14:38

Peter Apolen | 31.08.2016 00:00 Za vernosťou Slovákov k poskytovateľom finančných služieb je často lenivosť

Slováci ostávajú dlhodobo verní svojim poskytovateľom finančných služieb. Hoci sú často nespokojní s vysokou cenou, či so záujmom o zákazníka, nakoniec ku konkurencii odchádza približne len štvrtina z nich. Ostatní na to vraj nemajú čas alebo takúto zmenu považujú za komplikovanú. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Ľuboslav Kačalka | 12.08.2016 00:00 Keď "rozvračacov" rozvracajú

Ak si dobre pamätám, moje prvé stretnutie s Petrom Stuchlíkom a Milanom Repkom bolo v nejakej kaviarni. Sadli sme si k oknu a jeden z nich na to miesto vyslovene upozornil. Väčšina ľudí sa totiž s nimi nechcela stretávať veľmi „na očiach“. Išlo zväčša o agentov, ktorí zvažovali zmenu sprostredkovateľskej firmy. A to poza chrbát svojich nadriadených. Spojenie „poza chrbát nadriadených“ ešte dnes niekoľkokrát použijeme. Celá správa »

Komentárov: 3 / 3 Posledný komentár: 15.09.2016 18:39Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

22.09.2016 15:49 Nové daňové pravidlá uvítajú aj slobodné povolania

Zvýšenie paušálnych nákladov zjednoduší život slobodným povolaniam, ako napríklad advokátom, či umelcom. Tí totiž majú veľmi nízke priame náklady, takže paušálne výdavky im môžu priniesť výraznú úsporu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

21.09.2016 10:24 Daň z dividend bude nižšia ako sa plánovalo

Vláda dnes, v stredu, prerokuje zmeny v zákona o dani z príjmov, podľa ktorých sa má zaviesť daň z dividend. Koaličná rada však ešte predtým avizovala, že z plánovanej výšky 15 percent klesne návrh pod desať percent.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.09.2016 13:29 Živnostníci uhradili po upozorneniach Sociálnej poisťovne dlhy vo výške 550 tis. eur

Sociálna poisťovňa aj v auguste upozorňovala živnostníkov a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby na aktuálny nedoplatok na poistnom za mesiac júl 2016. Formou SMS správ a e-mailov odoslala 20 780 a doručila 18 191 SMS správ a e-mailov, ktoré im pripomínali dlžné poistné vo výške 2 641 564,83 eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.09.2016 08:15 Finančně poradenské společnosti v 1. pol. 2016: Radost i zklamání

Finančně poradenský trh se dává do pohybu. Možným spouštěčem jsou státní zásahy. A výsledkem jsou rozdílné výsledky finančně poradenských společností. Některým se extrémně daří, jiné propadají. Kdo byl jedničkou na trhu a kdo rostl nejrychleji? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.09.2016 14:51 Slovenské predsedníctvo chce zatraktívniť európske daňové prostredie pre investorov

Členské krajiny Európskej únie by mali lepšie koordinovať daňové zákony, aby sa vyhli príliš tvrdým dopadom na podniky. Podľa agentúry Reuters to navrhuje slovenské predsedníctvo EÚ.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Peter Apolen | 06.09.2016 00:00 Slovákom prekážajú pri poistení papierovačky, naopak ocenili ochotu poisťovacích agentov

Podľa celoslovenského prieskumu Slovákov pri vybovaní si poistenia najviac hnevajú zbytočné papierovačky a zložité, či nelogické postupy.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »