Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Jedna z možností motivácie ku kúpe motivačnej literatúry môže byť i jej daňová odpočítateľnosť

Jedna z možností motivácie ku kúpe motivačnej literatúry môže byť i jej daňová odpočítateľnosť

Motivačná literatúra je nevyhnutným prostriedkom z práci na sebe. Treba v nej síce oddeliť zrno od pliev, ale osvedčenou poznávacou značkou môže byť autor. Ako je to však s daňovou uznateľnosťou jej nákupu? Nejde totiž jednoznačne o výdavok na dosiahnutie príjmov, keďže sa môže využitie môže byť i súkromné. Podľa nášho spolupracovníka – konzultanta Petra Furmaníka, si však pred daňovou kontrolou treba trvať na svojom a dokazovať, že knihy alebo online kurzy slúžili k vášmu profesijnému rastu.

Kúpil som si knihu “Umění zahálky anebo Rozkoš z nicnedělání”. Hovorí zhruba o tom, ako sme zahltený povinnosťami, plánmi, úlohami a informáciami, ako nám to škodí a ako nám paradoxne “hluché” chvíle dokážu zvýšiť spokojnosť so životom či dokonca produktivitu. Možno už viete, kam mierim.

V posledných rokoch knižných trh doslova zamorila vlna literatúry motivačnej a podnikateľskej – venujú sa cestám k úspechu, osobnému rozvoju, time-managementu či psychológii. Ich autori sa netaja tým, že nám zvýšia výkonnosť, naštartujú náš biznis a zmenia nás na úspešných ľudí, ktorí zarábajú pekné peniaze. A naozaj si ich preto kupujeme. Môže si však podnikateľ nákup takejto literatúry uplatniť ako daňový výdavok? Poďme spoločne nato.

Odborných príručiek a magazínov je mnoho a rôzneho zamerania. Začnime preto od toho najjednoduchšieho.

Literatúra odborná: áno

Myslím, že v tomto prípade je to najjednoznačnejšie. Ak si stavebný inžinier kúpi odbornú príručku alebo technickú normu, ide jednoznačne o daňový výdavok. Ak si kúpi právnický časopis či aktualizované zákony advokát, je to samozrejmé rovnako. Podobne je na tom marketér, ktorý si kupuje magazín o reklame či on-line kurz týkajúci sa SEO. Profesionál potrebuje svoje “náradie” aj odborné know-how, v tomto prípade snáď nebude namietať nikto.

Literatúra ekonomická (dane, účtovníctvo, zákony): áno

Neznalosť zákona neospravedlňuje alebo inak povedané: daňovým, účtovným či prípadne obchodno-právnym, mzdovým a odvodovým zákonom podliehajú podnikatelia – potrebujú ich preto ovládať. Dokonca aj vtedy, ak majú vlastného účtovníka. Študovania nikdy nie je dosť. Preto ak odoberáte účtovnícky časopis, kúpili ste si mzdovú príručku alebo napríklad môj e-book “Ako na daňové priznanie k DPH – ľudskou rečou”, ide o obhájiteľný daňový výdavok.

Literatúra motivačná, rozvojová, psychologická: principiálne áno, ale…

Najprv čo si pod týmto pojmom predstavujem:

Mám pocit, že najpopulárnejším je snáď Robert Kyosaki, ktorí hlása čosi o tom, aby sme neboli zamestnancami, ale podnikateľmi (nečítal som) či jemu podobní motivátori Brian Tracy, Zig Ziglar alebo Ivo Toman. Zaujímavejšie znejú Tim Ferriss a jeho “Štvorhodinový pracovný týždeň”, Richard Koch o legendárnom “Pravidle 80:20″ či Tomáš Hajzler šíriaci ideu slobody v práci.

Osobne mám radšej knihy, ktorí idú viac do hĺbky a trochu aj provokujú: “Startup za pakatel” o tom, ako si môže mikrobiznis na svojom talente založiť každý, provokačný manifest o kreativite “Kraď jako umělec” či “Ticho” o “tichej” sile a kvalite introvertov. A mnohé iné. Môj súkromný názor: tieto knihy sú rôznej kvality a určite ich netreba čítať ani všetky ani doslova, ale s vlastným kritickým rozumom.

A teraz daňová uznateľnosť:

Daňovým výdavkom je v zmysle zákona o dani z príjmov “výdavok na dosiahnute, zabezpečenie a udržanie príjmov”, ktorý daný podnikateľ skutočne vynaložil a zaúčtoval/zaevidoval. Spĺňajú túto definíciu takéto knihy? Principiálne áno. Spojítko s budúcim či súčasným príjmom je však oveľa slabšie ako v prípade ekonomickej, technickej či inej odbornej literatúry.

Daňový kontrolór môže argumentovať, že kúpa takého Kyosakiho či Ferrissa Vám priamo nič nezarobila a mohli ste ju využiť aj na súkromné účely. Tipujem, že – podobne ako s on-line biznisom či napríklad podnikaním formou Google Adsense – majú o takejto literatúre minimálny až žiadny prehľad a už len z dôvodu tejto neznalosti môžu byť proti. Naopak, vy zas môžete tvrdiť, že takéto knihy sú určené skutočne len na zarábanie a na súkromný život sa nekupujú.

Či Vám v budúcnosti príjem prinesú je asi rovnaká otázka/námietka, akú by bolo možné vzniesť na výdavok na drahú reklamu – podnikateľ si ju zaplatil vo viere v zlepšenie biznisu, neefektívna či hlúpo urobená kampaň mu však nemusí priniesť nič; výdavok na reklamu je však uznateľný. K názoru “za” prispieva aj daňové pravidlo, podľa ktorého si SZČO môže dať do daňových výdavkov aj podnikateľské výdavky uskutočnené pred začiatkom podnikania, dokonca aj v roku predchádzajúcom začiatku podnikania. Pravidlá sú bohužiaľ (či naštastie?) formulované nejednoznačne a nepresne a úspech závisí od kvality obhajoby.

 Literatúru, ktorá stojí predsa len pár EUR, môžeme pokojne nahradiť aj off-line či on-line seminármi, školeniam a kurzmi. Ceny tých motivačných sa na rozdiel od knih sa pohybujú v stovkách eur  (pričom o kvalite môžeme samozrejme diskutovať) a v súčasnosti priam letia. Poznám dokonca podnikateľa, ktorí si v daňových nákladoch uplatňuje účasť svojho firemného tímu na občasnom Festivale psychológie, ktorý organizuje inak veľmi kvalitný magazín Psychologie.cz.

Autor je konzultantom spoločnosti Libertax. Článok bol publikovaný i na ludskourecou.sk.

Jedna z možností motivácie ku kúpe motivačnej literatúry môže byť i jej daňová odpočítateľnosť

Jedna z možností motivácie ku kúpe motivačnej literatúry môže byť i jej daňová odpočítateľnosť >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Peter Apolen | 20.05.2016 00:00 Fincentrum rástlo v prvom kvartáli o vysokých 38 percent

Spoločnosť Fincentrum, a.s, Bratislava má za sebou najlepší kvartál v histórii. Tržby spoločnosti vzrástli medziročne o 319 tisíc eur, čo je nárast o 38 percent. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 17.05.2016 00:00 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.05.2016 00:00 Ako znížiť počet nespokojných a frustrovaných klientov

Dnešné časy investorom a sporiteľom príliš neprajú. Nízke úrokové sadzby odrádzajú sporiteľov, a volatilné trhy znechucujú investorov. V tomto prostredí to má poradca zaoberajúci sa investíciami veľmi ťažké. Na konci všetkého totiž býva často nespokojný klient. Je však možné sa na veci pozrieť i z druhej strany a situáciu zobrať ako výzvu. Rebecca Murphy, šéfka predaja a marketingu nadnárodnej poradenskej spoločnosti Praemium, zdôrazňuje zásady, ktorých by sa mala moderná poradenská spoločnosť držať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.04.2016 00:00 Súčasný refinančný boom môže viesť k zdraženiu hypoték v budúcnosti

Aktuálne prebiehajúca vlna refinancovania starších drahších hypoték spôsobí zdraženie splátok v budúcnosti. Legislatíva totiž tlačí banky do poskytovania úverov s krátkou fixáciou, čím klienti prichádzajú o možnosť zafixovať si dnešné rekordne nízke sadzby na dlhšie obdobie. Zhodli sa na tom diskutujúci Odbornej konferencie Fincentrum bývanie, ktorá sa uskutočnila v stredu 27. apríla. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 27.04.2016 00:00 Online predaj nepredstavuje pre sprostredkovateľov hrozbu, ale príležitosť

Uzatvoriť poistenie cez internet sa v začiatkoch javilo ako čierny deň finančného sprostredkovania. Prax ukazuje opak. Informačné technológie nahrávajú finančným agentom na smeč v oblasti starostlivosti o klienta.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

24.05.2016 10:53 Švajčiarsko bude hlasovať o základnom príjme

Ďalšia krajina uvažuje o zavedení základného príjmu. Išlo by o finančnú dávku rovnakú pre každého občana. Po tom, ako takýto projekt vlani zaviedlo Fínsko, prebehne začiatkom júna referendum na túto tému i vo Švajčiarsku. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.05.2016 10:07 Zverejňovanie daňových dlžníkov sa podstatne zintenzívni

Od mája platia nové pravidlá zverejňovania daňových dlžníkov v zozname vedenom Finančnou správou. Zníži sa suma, od ktorej sa budú podlžnosti zverejňovať a zvýši sa frekvencia aktualizácie zoznamu.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.05.2016 09:12 Regulácia provízii nemá s ochranou klienta nič spoločné

Patrik Nacher se do veřejného povědomí dostal iniciativou proti poplatkové politice bank. Stojí na straně klientů. Přesto odmítá regulaci provizí, která je ochranou klientů zastřešována. Proč? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.05.2016 11:30 Európska smernica o distribúcii poistenia necháva zverejňovanie provízií na národnej legislatíve

Vzhľadom na charakter provízií, ich štruktúru a rôznorodosť je dôležité správne zadefinovanie povinnosti zverejňovania provízií v národnej legislatíve. Nateraz to tak nie je. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

16.05.2016 09:47 Povinnosť zverejňovať provízie zatiaľ hladinu nerozbúrila

Finanční sprostredkovatelia sa zhodujú, že nová povinnosť zverejňovať provízie za predaj hypoték nepriniesla spotrebiteľom žiadne relevantné informácie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Marek Mittaš | 17.05.2016 00:00 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.05.2016 00:00 Fincentrum rástlo v prvom kvartáli o vysokých 38 percent

Spoločnosť Fincentrum, a.s, Bratislava má za sebou najlepší kvartál v histórii. Tržby spoločnosti vzrástli medziročne o 319 tisíc eur, čo je nárast o 38 percent. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »