Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí

Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí

Phishing je hrozbou sveta dnešného digitálneho bankovníctva. Slovenské banky doteraz zaznamenali už niekoľko masívnych útokov vedených zo zahraničia. Domácich klientov však zatiaľ úspešne ubránila komplikovanosť nášho jazyka. 

Už asi každý si niekedy našiel v e-mailovej schránke informáciu od fiktívneho právnika o vysokom dedičstve, ktoré mu zanechal jeho príbuzný v ďalekej cudzine, alebo s návrhom na pomoc pri prevode veľkej sumy, cez jeho účet za vysokú odmenu. Táto pošta je väčšinou formulovaná vo veľmi zlej slovenčine s veľkým počtom gramatických a štylistických chýb. To viacerým pomáha tento fígeľ ľahko prekuknúť. No nestane sa tak vo všetkých prípadoch. Dôkazom je i to, že pokusy sa stále opakujú.

Pokusy o digitálne podvody môžu mať rôzne podoby. „Zlodeji sú pri vymýšľaní spôsobov, ako si prilepšiť, veľmi kreatívni,“ uvádza Zuno Banka. Ako príklad uvádza nasledovné prípady:

1. Banka vás žiada o poskytnutie prihlasovacích údajov

Na prvý pohľad klientovi z domovskej banky príde upozornenie, že z dôvodu rastúceho množstva podvodov dochádza k zvýšeniu zabezpečenia, kde od neho chcú, aby si vo svojom online bankingu zmenil nastavenia.

V správe je hneď aj link, ktorý ho do údajného e-bankingu presmeruje. Kliknete naň, stránka vyzerá ako vždy – sedí grafika, texty aj ponuka. Nie je dôvod neprihlásiť sa a urobiť, čo treba. Ide predsa o bezpečnosť.

Prihlásenie sa akože nepodarí, a chvíľu vás kontaktuje fiktívny zamestnanec banky, že kvôli zvýšeniu bezpečnosti od vás potrebuje SMS kód, ktorý ste práve dostali na mobil. Všetko prebehne zdanlivo v poriadku, no na druhý deň máte vybielený účet.

Skutočnosť je taká, že odkaz, ktorý bol v e-maile, nesmeroval na stránku banky, ale na falošný web, ktorý ju verne napodobňoval. Tým pádom ste svoje prihlasovacie údaje odovzdali zlodejovi. Ten sa v zapätí prihlásil na váš skutočný účet, zadal platobný príkaz a potvrdzujúci SMS kód od vás vylákal falošným telefonátom a cestu k vašim peniazom mal otvorenú.

2. Výhra v lotérii

Aj tento podvod začína e-mailom. Stojí v ňom, že ste vyhrali v lotérii alebo, že vám chcú vyplatiť obrovský balík peňazí z investície, na ktorú si nespomínate. Aby k prevodu skutočne došlo, potrebujú si overiť vašu identitu, k čomu si spravidla vyžiadajú kópie osobných dokumentov. Následne požadujú aj ďalšie vaše údaje, medzi nimi aj číslo účtu, na ktorý chcete peniaze poslať. Pod zámienkou overenia, že ste skutočne majiteľmi účtu, si môžu vypýtať aj prihlasovacie meno a heslo do vášho online bankingu.

Stáva sa aj to, že od vás chcú zaplatenie poplatkov, ktoré sú s prevodom výhry alebo investície spojené. Ak poskytnete údaje zo svojej platobnej karty, práve ste naleteli podvodníkom. Vyhrať v lotérii, ktorej ste sa nezúčastnili, je naozaj nereálne. To isté platí o investícii z dávnej minulosti, na ktorú si nespomínate.

3. Kamarát potrebuje urýchlene poslať drobné

Typicky to prebieha takto: na e-mail alebo cez sociálnu sieť, napríklad Facebook, vám príde správa od vášho kamaráta. V nej vám píše, že urgentne potrebuje požičať peniaze a či by ste boli takí dobrí a pomohli mu. Nejde o veľkú sumu, väčšinou je to pár eur.

Kamaráta neodmietnete a rozhodnete sa pomôcť mu. Potom sa ale objaví háčik. Má inú banku, čo znamená, že peniaze nebudú prevedené okamžite. Kamarát však nemôže čakať a tak vám odporučí internetovú stránku, cez ktorú sa dá platba previesť ihneď. Uistí vás, že sa nemáte čoho báť, on sám to už takto robil niekoľkokrát.

V časovej tiesni, na stránke vyplníte svoje informácie z platobnej karty alebo prihlasovacie údaje do internetového bankingu. Končí to smutne – z účtu sa vám neodráta zadaná čiastka ale úplne všetky peniaze.

O peniaze v tomto prípade však v skutočnosti nežiadal kamarát, ale podvodník, ktorý sa dostal k jeho prihlasovacím údajom. Prevzal jeho identitu na internete, vyvolal vo vás falošný pocit dôvery a vy ste mu zadaním svojich údajov do nepravej platobnej brány poskytli prístup ku svojej karte alebo na svoj účet.

Ako odhaliť takýto pokus:

Nikdy nezadávajte svoje prihlasovacie údaje na inej stránke, než je stránka vašej banky. Kartou plaťte na internete len cez známe a renomované platobné brány, či už sú to portály bánk, alebo platobných systémov typu PayPal.

Ak vás kamarát žiada o požičanie peňazí cez e-mail alebo Facebook, určite si to s ním potvrďte aj telefonicky. Šanca, že by mu niekto ukradol prístupové údaje a zároveň aj telefón, je veľmi malá.

Existuje niekoľko znakov, ktoré napovedia, že niečo nie je v poriadku. Napríklad – e-mail prišiel z neobvyklej adresy, je napísaný s gramatickými chybami alebo lámanou slovenčinou. Zásadou je, že banka od klientov nikdy nežiada prihlasovacie údaje a tiež nikdy nechce nadiktovať SMS kód. Ďalším pravidlom je sledovať, či ide naozaj o originálnu stránku banky.

Ako rozpoznať pravú a falošnú bankovú stránku? Skontrolujte si, či začiatok adresy v prehliadači obsahuje skratku https:// a či stránka obsahuje platný certifikát v podobe zeleného prúžku začínajúceho zobrazením visacej zámky.

Znamená to, že komunikácia so stránkou, ktorú práve prehliadate, je šifrovaná. Vďaka tomu sú prenášané dáta chránené proti manipulácii alebo nepovolenému odhaleniu. Ak to tak nie je, niekto si dokáže komunikáciu odchytiť a prečítať.

Podobnosť pomenovania uvedených praktík phishing s anglickým výrazom fishing – rybárčenie, nie je náhodná. Podvodníci jednak rozhadzujú siete medzi široký okruh ľudí a okrem toho, podobne ako pri rybačke, vyčkávajú, kto sa chytí.

Operácie zväčša vykonáva skupina osôb. Pre jedného človeka je takýto útok ťažko realizovateľný. V prvej fáze skupina potrebuje databázu. Od jej kvality sa odvíja úspešnosť útočníkov. Najlacnejšie databázy sa dajú kúpiť i za niekoľko sto eur. Skupina potrebuje mať medzi sebou niekoho zo skúsenosťami z call centra, aby vedel s databázu spravovať.

Druhou fázou je pracovať s tými, čo sa chytili. Ide o e-mailovú, alebo i o telefonickú komunikáciu. Cieľom je získať prihlasovacie údaje obete.

Kto podľahne phishingu:

Portál zive.sk uvádza: „vo všeobecnosti vládne presvedčenie, že obeťami phishingu sú predovšetkým ľudia s nízkou mierou informačnej gramotnosti, teda slabými počítačovými schopnosťami. Nie je to však pravda. Obeťou phishingového útoku môže byť úplne každý.

Niekedy sa stane, že kontrolné mechanizmy, ktoré má každý v sebe, skrátka zlyhajú. Je to nešťastná zhoda okolností. Najdôležitejšie je, že útočníkom sa podarí vystihnúť ten správny moment. Niekedy sa situácia poskladá tak, že aj inak obozretným ľuďom na doručenej správe nepríde nič zvláštne. Obeťami takýchto útokov sa stávajú rôzni ľudia. Aj skúsení IT-čkári, vedci či vrcholoví manažéri," uvádza IT portál.

Podvodníci sa phishingom sústreďujú na najslabší článok elektronickej platobnej transakcie – na človeka. Technológie a zabezpečenie bánk sú totiž ťažko prelomiteľné.

Slovenská polícia doteraz neeviduje útok vedený zo Slovenska. V minulosti bola to však bolo z Južnej Ameriky ale i relatívne blízkych krajín ako Nemecko či Rusko.

Okrem bánk sa útočníci môžu maskovať aj ako štátne inštitúcie. Napríklad daňový úrad, ktorý oznámi občanovi, že dane sa uhrádzajú na nové číslo účtu, ktoré však samozrejme daňovákom nepatrí.

Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí

Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 24.07.2017 00:00 Bratislavčania si na dovolenke užívajú. Vidno to aj na ich platbách kartou

Nie je asi prekvapením, že výška výdavkov na dovolenke sa líši podľa danej krajiny. Najdrahšie z krajín preferovaných Slovákmi vychádza Taliansko s priemernou výškou platby kartou 277 eur. Naopak najlacnejšia je dovolenka v Bulharsku – platby kartou za len zhruba sto eur. Na výšku výdavkov na dovolenke však vplýva i kraj, z ktorého dovolenkár pochádza. Priemerný Bratislavčan tak napríklad zaplatí na dovolenke kartou viac ako dvojnásobok toho, čo šetrní obyvatelia Žilinského kraja. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 14.07.2017 00:00 Exekúcia neznamená automatický stop na ceste k hypotéke

Počet aktívnych exekúcií na Slovensku sa pohybuje okolo hrozivého čísla troch miliónov. Hoci Slovenská komora exekútorov uviedla, že počet nových exekúcií klesá, aj v minulom roku pribudlo takmer 454 tisíc nových prípadov. Ide o odvrátenú stránku života na dlh, v ktorom Slováci nestrácajú dych. Ani napriek exekučnému konaniu pritom nie sú dlžníci navždy vyradení z hry na získanie nového úveru. Cesta k nemu však je komplikovanejšia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Michael Boye | 11.07.2017 00:00 Taliansko zachránilo banky. Opäť z daní od občanov

Na záver minulého mesiaca boli nútene hodiť ručník do ringu ďalšie dve banky – Banco Popolare di Vicenza a Veneto Banca. Talianska vláda povolila druhej najväčšej a údajne nazdravšej talianskej banke – Intesa Sanpaulo, kúpiť aktíva týchto dvoch regionálnych a potápajúcich sa inštitúcií. „Zlé“ dlhy sa presunú do štátnej banky, teda na placia štátu. Záchranu talianskeho bankového sektore tak opäť zaplatia bežní občania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 07.07.2017 00:00 Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší

Preniesť si bankový účet za lepšími službami, či nižšími poplatkami môže byť lákavé, mnohých však odrádza množstvo formalít spojených s rušením starého a nastavovaním nového účtu. Málokto pritom vie, že banky už umožňujú zbytočnú administratívu obísť. Stačí podať jednu žiadosť a nová banka vybaví všetka za klienta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.07.2017 00:00 Kvalitné vzdelanie, práca v odbore, istý čas v zahraničí - typický životopis slovenského milionára

Kvalitné vzdelanie, tvrdá práca v oblasti ktorú človek vyštudoval a ďalšie vzdelávanie, to sú najčastejšie spoločné faktory, ktoré priviedli väčšinu slovenských a českých milionárov k ich bohatstvu. Od štátu očakávajú najmä stabilitu. Svoje peniaze investujú najmä do nehnuteľností, akcií firiem, alebo alternatívnych investícií. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 13.07.2017 13:33Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

26.07.2017 12:05 Zmeny cenníkov bánk od 1.8.2017

Od augusta upravuje svoje sadzobníky poplatkov až sedem bánk. Porovnávač finančných produktov, FinančnáHitparáda.sk, pripravil ich prehľad. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.07.2017 14:53 mBank na Slovensku má nového šéfa

Digitálna banka mBank mení svoje vedenie. Na pozíciu generálneho riaditeľa a vedúceho organizačnej zložky nastupuje dlhoročný obchodný riaditeľ, Robert Chrištof. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.07.2017 16:50 Tento rok plánuje do modernizácie bývania investovať zhruba každý tretí Slovák

Najčastejším dôvodom, pre ktorý si ľudia berú spotrebný úver, je rekonštrukcia bývania, nasleduje vybavenie a zariadenie domácnosti a tretím najčastejším dôvodom je kúpa osobného auta. Tento rok si chce svoje bývanie, podľa prieskumu, vylepšiť každý tretí Slovák. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2017 15:59 Na Pohode sa vo veľkom platilo platobnými kartami

Tohtoročná Pohoda opäť priniesla finančný rekord. Po vlaňajšom pol milióne eur vybratých z bankomatov, spravili návštevníci najväčšieho slovenského festivalu rekord v počte platieb kartou. Ich počet presiahol hranicu 12 tisíc, čo je medziročne o 70 percent viac. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2017 11:09 Úrokové sazby spořicích účtů zamrzly na dně

Úrokové sazby spořicích účtů zamrzly poblíž nuly a téměř se nehýbou. Lépe úročené účty klient již téměř nenajde. Ani nejmladší retailová banka již nezaujme. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Michael Boye | 11.07.2017 00:00 Taliansko zachránilo banky. Opäť z daní od občanov

Na záver minulého mesiaca boli nútene hodiť ručník do ringu ďalšie dve banky – Banco Popolare di Vicenza a Veneto Banca. Talianska vláda povolila druhej najväčšej a údajne nazdravšej talianskej banke – Intesa Sanpaulo, kúpiť aktíva týchto dvoch regionálnych a potápajúcich sa inštitúcií. „Zlé“ dlhy sa presunú do štátnej banky, teda na placia štátu. Záchranu talianskeho bankového sektore tak opäť zaplatia bežní občania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 14.07.2017 00:00 Exekúcia neznamená automatický stop na ceste k hypotéke

Počet aktívnych exekúcií na Slovensku sa pohybuje okolo hrozivého čísla troch miliónov. Hoci Slovenská komora exekútorov uviedla, že počet nových exekúcií klesá, aj v minulom roku pribudlo takmer 454 tisíc nových prípadov. Ide o odvrátenú stránku života na dlh, v ktorom Slováci nestrácajú dych. Ani napriek exekučnému konaniu pritom nie sú dlžníci navždy vyradení z hry na získanie nového úveru. Cesta k nemu však je komplikovanejšia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »