Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí

Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí

Phishing je hrozbou sveta dnešného digitálneho bankovníctva. Slovenské banky doteraz zaznamenali už niekoľko masívnych útokov vedených zo zahraničia. Domácich klientov však zatiaľ úspešne ubránila komplikovanosť nášho jazyka. 

Už asi každý si niekedy našiel v e-mailovej schránke informáciu od fiktívneho právnika o vysokom dedičstve, ktoré mu zanechal jeho príbuzný v ďalekej cudzine, alebo s návrhom na pomoc pri prevode veľkej sumy, cez jeho účet za vysokú odmenu. Táto pošta je väčšinou formulovaná vo veľmi zlej slovenčine s veľkým počtom gramatických a štylistických chýb. To viacerým pomáha tento fígeľ ľahko prekuknúť. No nestane sa tak vo všetkých prípadoch. Dôkazom je i to, že pokusy sa stále opakujú.

Pokusy o digitálne podvody môžu mať rôzne podoby. „Zlodeji sú pri vymýšľaní spôsobov, ako si prilepšiť, veľmi kreatívni,“ uvádza Zuno Banka. Ako príklad uvádza nasledovné prípady:

1. Banka vás žiada o poskytnutie prihlasovacích údajov

Na prvý pohľad klientovi z domovskej banky príde upozornenie, že z dôvodu rastúceho množstva podvodov dochádza k zvýšeniu zabezpečenia, kde od neho chcú, aby si vo svojom online bankingu zmenil nastavenia.

V správe je hneď aj link, ktorý ho do údajného e-bankingu presmeruje. Kliknete naň, stránka vyzerá ako vždy – sedí grafika, texty aj ponuka. Nie je dôvod neprihlásiť sa a urobiť, čo treba. Ide predsa o bezpečnosť.

Prihlásenie sa akože nepodarí, a chvíľu vás kontaktuje fiktívny zamestnanec banky, že kvôli zvýšeniu bezpečnosti od vás potrebuje SMS kód, ktorý ste práve dostali na mobil. Všetko prebehne zdanlivo v poriadku, no na druhý deň máte vybielený účet.

Skutočnosť je taká, že odkaz, ktorý bol v e-maile, nesmeroval na stránku banky, ale na falošný web, ktorý ju verne napodobňoval. Tým pádom ste svoje prihlasovacie údaje odovzdali zlodejovi. Ten sa v zapätí prihlásil na váš skutočný účet, zadal platobný príkaz a potvrdzujúci SMS kód od vás vylákal falošným telefonátom a cestu k vašim peniazom mal otvorenú.

2. Výhra v lotérii

Aj tento podvod začína e-mailom. Stojí v ňom, že ste vyhrali v lotérii alebo, že vám chcú vyplatiť obrovský balík peňazí z investície, na ktorú si nespomínate. Aby k prevodu skutočne došlo, potrebujú si overiť vašu identitu, k čomu si spravidla vyžiadajú kópie osobných dokumentov. Následne požadujú aj ďalšie vaše údaje, medzi nimi aj číslo účtu, na ktorý chcete peniaze poslať. Pod zámienkou overenia, že ste skutočne majiteľmi účtu, si môžu vypýtať aj prihlasovacie meno a heslo do vášho online bankingu.

Stáva sa aj to, že od vás chcú zaplatenie poplatkov, ktoré sú s prevodom výhry alebo investície spojené. Ak poskytnete údaje zo svojej platobnej karty, práve ste naleteli podvodníkom. Vyhrať v lotérii, ktorej ste sa nezúčastnili, je naozaj nereálne. To isté platí o investícii z dávnej minulosti, na ktorú si nespomínate.

3. Kamarát potrebuje urýchlene poslať drobné

Typicky to prebieha takto: na e-mail alebo cez sociálnu sieť, napríklad Facebook, vám príde správa od vášho kamaráta. V nej vám píše, že urgentne potrebuje požičať peniaze a či by ste boli takí dobrí a pomohli mu. Nejde o veľkú sumu, väčšinou je to pár eur.

Kamaráta neodmietnete a rozhodnete sa pomôcť mu. Potom sa ale objaví háčik. Má inú banku, čo znamená, že peniaze nebudú prevedené okamžite. Kamarát však nemôže čakať a tak vám odporučí internetovú stránku, cez ktorú sa dá platba previesť ihneď. Uistí vás, že sa nemáte čoho báť, on sám to už takto robil niekoľkokrát.

V časovej tiesni, na stránke vyplníte svoje informácie z platobnej karty alebo prihlasovacie údaje do internetového bankingu. Končí to smutne – z účtu sa vám neodráta zadaná čiastka ale úplne všetky peniaze.

O peniaze v tomto prípade však v skutočnosti nežiadal kamarát, ale podvodník, ktorý sa dostal k jeho prihlasovacím údajom. Prevzal jeho identitu na internete, vyvolal vo vás falošný pocit dôvery a vy ste mu zadaním svojich údajov do nepravej platobnej brány poskytli prístup ku svojej karte alebo na svoj účet.

Ako odhaliť takýto pokus:

Nikdy nezadávajte svoje prihlasovacie údaje na inej stránke, než je stránka vašej banky. Kartou plaťte na internete len cez známe a renomované platobné brány, či už sú to portály bánk, alebo platobných systémov typu PayPal.

Ak vás kamarát žiada o požičanie peňazí cez e-mail alebo Facebook, určite si to s ním potvrďte aj telefonicky. Šanca, že by mu niekto ukradol prístupové údaje a zároveň aj telefón, je veľmi malá.

Existuje niekoľko znakov, ktoré napovedia, že niečo nie je v poriadku. Napríklad – e-mail prišiel z neobvyklej adresy, je napísaný s gramatickými chybami alebo lámanou slovenčinou. Zásadou je, že banka od klientov nikdy nežiada prihlasovacie údaje a tiež nikdy nechce nadiktovať SMS kód. Ďalším pravidlom je sledovať, či ide naozaj o originálnu stránku banky.

Ako rozpoznať pravú a falošnú bankovú stránku? Skontrolujte si, či začiatok adresy v prehliadači obsahuje skratku https:// a či stránka obsahuje platný certifikát v podobe zeleného prúžku začínajúceho zobrazením visacej zámky.

Znamená to, že komunikácia so stránkou, ktorú práve prehliadate, je šifrovaná. Vďaka tomu sú prenášané dáta chránené proti manipulácii alebo nepovolenému odhaleniu. Ak to tak nie je, niekto si dokáže komunikáciu odchytiť a prečítať.

Podobnosť pomenovania uvedených praktík phishing s anglickým výrazom fishing – rybárčenie, nie je náhodná. Podvodníci jednak rozhadzujú siete medzi široký okruh ľudí a okrem toho, podobne ako pri rybačke, vyčkávajú, kto sa chytí.

Operácie zväčša vykonáva skupina osôb. Pre jedného človeka je takýto útok ťažko realizovateľný. V prvej fáze skupina potrebuje databázu. Od jej kvality sa odvíja úspešnosť útočníkov. Najlacnejšie databázy sa dajú kúpiť i za niekoľko sto eur. Skupina potrebuje mať medzi sebou niekoho zo skúsenosťami z call centra, aby vedel s databázu spravovať.

Druhou fázou je pracovať s tými, čo sa chytili. Ide o e-mailovú, alebo i o telefonickú komunikáciu. Cieľom je získať prihlasovacie údaje obete.

Kto podľahne phishingu:

Portál zive.sk uvádza: „vo všeobecnosti vládne presvedčenie, že obeťami phishingu sú predovšetkým ľudia s nízkou mierou informačnej gramotnosti, teda slabými počítačovými schopnosťami. Nie je to však pravda. Obeťou phishingového útoku môže byť úplne každý.

Niekedy sa stane, že kontrolné mechanizmy, ktoré má každý v sebe, skrátka zlyhajú. Je to nešťastná zhoda okolností. Najdôležitejšie je, že útočníkom sa podarí vystihnúť ten správny moment. Niekedy sa situácia poskladá tak, že aj inak obozretným ľuďom na doručenej správe nepríde nič zvláštne. Obeťami takýchto útokov sa stávajú rôzni ľudia. Aj skúsení IT-čkári, vedci či vrcholoví manažéri," uvádza IT portál.

Podvodníci sa phishingom sústreďujú na najslabší článok elektronickej platobnej transakcie – na človeka. Technológie a zabezpečenie bánk sú totiž ťažko prelomiteľné.

Slovenská polícia doteraz neeviduje útok vedený zo Slovenska. V minulosti bola to však bolo z Južnej Ameriky ale i relatívne blízkych krajín ako Nemecko či Rusko.

Okrem bánk sa útočníci môžu maskovať aj ako štátne inštitúcie. Napríklad daňový úrad, ktorý oznámi občanovi, že dane sa uhrádzajú na nové číslo účtu, ktoré však samozrejme daňovákom nepatrí.

Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí

Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 19.05.2016 00:00 Spotrebné úvery na Slovensku začali zlacňovať

Spotrebné úvery na Slovensku patria stále medzi najdrahšie v eurozóne. Banky však aktuálne vyšli s ponukami, ktoré by naše sadzby mohli onedlho dostať k európskemu priemeru. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 12.05.2016 00:00 Tradičný slovenský bankový model nie je ďalej udržateľný

Zisky bánk na Slovensku vlani vzrástli o 12 percent. Perspektíva na ďalší rast v budúcnosti sa však výrazne zhoršila. Dôvodom je pokles úrokov na úveroch a cenová vojna na úverovom trhu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 06.05.2016 00:00 Slovenské hypotéky prvý krát podliezli európsky priemer

Po prvýkrát v histórií majú Slováci lacnejšie úvery na bývanie ako je priemer eurozóny. Priemerná ročná percentuálna miera nákladov (RPMN), dosiahla v marci na Slovensku úroveň 2,32 percenta, zatiaľ čo priemer krajín eurozóny bol 2,38 percenta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 05.05.2016 00:00 Slováci majú na vkladných knižkách uložených 1,2 mld. eur

Slováci majú stále v obľube odkladanie si svojich úspor na vkladné knižky. Podľa údajov Národnej banky Slovenska malo obyvateľstvo uložených ku koncu januára na vkladných knižkách bez výpovednej lehoty takmer 1,2 mld. eur, čo predstavuje medziročný nárast o necelých päť percent. Ich podiel na celkových vkladoch Slovákov tvorí štyri percentá. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.04.2016 00:00 Súčasný refinančný boom môže viesť k zdraženiu hypoték v budúcnosti

Aktuálne prebiehajúca vlna refinancovania starších drahších hypoték spôsobí zdraženie splátok v budúcnosti. Legislatíva totiž tlačí banky do poskytovania úverov s krátkou fixáciou, čím klienti prichádzajú o možnosť zafixovať si dnešné rekordne nízke sadzby na dlhšie obdobie. Zhodli sa na tom diskutujúci Odbornej konferencie Fincentrum bývanie, ktorá sa uskutočnila v stredu 27. apríla. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

23.05.2016 10:30 Rozdiely v úrokoch na spotrebných úveroch sú niekoľkonásobné

Rozdiely v úrokových sadzbách spotrebných úverov sú dnes také vysoké, že niektorí klienti akoby splácali banke takmer tri úroky namiesto jedného. A to aj napriek tomu, že priemerné úrokové sadzby spotrebiteľských úverov od začiatku roka klesli. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.05.2016 09:29 Priemerná hypotekárna sadzba klesla v ČR na 1,94 %

Priemerná úroková sadzba hypoték v Česku v apríli klesla na doterajšie minimum 1,94 percenta, čo je o tri desatiny bodu menej ako v marci. Vyplýva to z údajov Fincentrum Hypoindexu.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.05.2016 14:25 Čínska banka kupuje v Londýne obrovský trezor na zlato

Banka ICBC Standard Bank sa rozhodla odkúpiť od britskej banky Barclays v Londýne trezor na zlato. Ide o jeden z najväčších trezorov v Európe.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.05.2016 11:01 ZUNO znížilo úrok na pôžičke na 4,9 %

ZUNO banka znižuje úrokovú sadzbu pri bezúčelových spotrebiteľských úveroch na 4,9 percenta ročne. Klient môže tento úrok získať bez podmienok,  zbytočných a skrytých poplatkov a bez ďalších nákladov na poskytnutie a vedenie úveru. Jednoducho tak v ZUNO ako v prvej banke na Slovensku môže získať 4,9 percenta ročne bez žiadneho „ALE“. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

16.05.2016 08:27 Na hypotéku pre mladých dosiahne viac ľudí

Hranica pre získanie hypotéky pre mladých sa od januára zvyšuje. Rozšíri sa tak okruh ľudí, ktorí o ňu môžu požiadať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 19.05.2016 00:00 Spotrebné úvery na Slovensku začali zlacňovať

Spotrebné úvery na Slovensku patria stále medzi najdrahšie v eurozóne. Banky však aktuálne vyšli s ponukami, ktoré by naše sadzby mohli onedlho dostať k európskemu priemeru. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 12.05.2016 00:00 Tradičný slovenský bankový model nie je ďalej udržateľný

Zisky bánk na Slovensku vlani vzrástli o 12 percent. Perspektíva na ďalší rast v budúcnosti sa však výrazne zhoršila. Dôvodom je pokles úrokov na úveroch a cenová vojna na úverovom trhu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »