Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí

Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí

Phishing je hrozbou sveta dnešného digitálneho bankovníctva. Slovenské banky doteraz zaznamenali už niekoľko masívnych útokov vedených zo zahraničia. Domácich klientov však zatiaľ úspešne ubránila komplikovanosť nášho jazyka. 

Už asi každý si niekedy našiel v e-mailovej schránke informáciu od fiktívneho právnika o vysokom dedičstve, ktoré mu zanechal jeho príbuzný v ďalekej cudzine, alebo s návrhom na pomoc pri prevode veľkej sumy, cez jeho účet za vysokú odmenu. Táto pošta je väčšinou formulovaná vo veľmi zlej slovenčine s veľkým počtom gramatických a štylistických chýb. To viacerým pomáha tento fígeľ ľahko prekuknúť. No nestane sa tak vo všetkých prípadoch. Dôkazom je i to, že pokusy sa stále opakujú.

Pokusy o digitálne podvody môžu mať rôzne podoby. „Zlodeji sú pri vymýšľaní spôsobov, ako si prilepšiť, veľmi kreatívni,“ uvádza Zuno Banka. Ako príklad uvádza nasledovné prípady:

1. Banka vás žiada o poskytnutie prihlasovacích údajov

Na prvý pohľad klientovi z domovskej banky príde upozornenie, že z dôvodu rastúceho množstva podvodov dochádza k zvýšeniu zabezpečenia, kde od neho chcú, aby si vo svojom online bankingu zmenil nastavenia.

V správe je hneď aj link, ktorý ho do údajného e-bankingu presmeruje. Kliknete naň, stránka vyzerá ako vždy – sedí grafika, texty aj ponuka. Nie je dôvod neprihlásiť sa a urobiť, čo treba. Ide predsa o bezpečnosť.

Prihlásenie sa akože nepodarí, a chvíľu vás kontaktuje fiktívny zamestnanec banky, že kvôli zvýšeniu bezpečnosti od vás potrebuje SMS kód, ktorý ste práve dostali na mobil. Všetko prebehne zdanlivo v poriadku, no na druhý deň máte vybielený účet.

Skutočnosť je taká, že odkaz, ktorý bol v e-maile, nesmeroval na stránku banky, ale na falošný web, ktorý ju verne napodobňoval. Tým pádom ste svoje prihlasovacie údaje odovzdali zlodejovi. Ten sa v zapätí prihlásil na váš skutočný účet, zadal platobný príkaz a potvrdzujúci SMS kód od vás vylákal falošným telefonátom a cestu k vašim peniazom mal otvorenú.

2. Výhra v lotérii

Aj tento podvod začína e-mailom. Stojí v ňom, že ste vyhrali v lotérii alebo, že vám chcú vyplatiť obrovský balík peňazí z investície, na ktorú si nespomínate. Aby k prevodu skutočne došlo, potrebujú si overiť vašu identitu, k čomu si spravidla vyžiadajú kópie osobných dokumentov. Následne požadujú aj ďalšie vaše údaje, medzi nimi aj číslo účtu, na ktorý chcete peniaze poslať. Pod zámienkou overenia, že ste skutočne majiteľmi účtu, si môžu vypýtať aj prihlasovacie meno a heslo do vášho online bankingu.

Stáva sa aj to, že od vás chcú zaplatenie poplatkov, ktoré sú s prevodom výhry alebo investície spojené. Ak poskytnete údaje zo svojej platobnej karty, práve ste naleteli podvodníkom. Vyhrať v lotérii, ktorej ste sa nezúčastnili, je naozaj nereálne. To isté platí o investícii z dávnej minulosti, na ktorú si nespomínate.

3. Kamarát potrebuje urýchlene poslať drobné

Typicky to prebieha takto: na e-mail alebo cez sociálnu sieť, napríklad Facebook, vám príde správa od vášho kamaráta. V nej vám píše, že urgentne potrebuje požičať peniaze a či by ste boli takí dobrí a pomohli mu. Nejde o veľkú sumu, väčšinou je to pár eur.

Kamaráta neodmietnete a rozhodnete sa pomôcť mu. Potom sa ale objaví háčik. Má inú banku, čo znamená, že peniaze nebudú prevedené okamžite. Kamarát však nemôže čakať a tak vám odporučí internetovú stránku, cez ktorú sa dá platba previesť ihneď. Uistí vás, že sa nemáte čoho báť, on sám to už takto robil niekoľkokrát.

V časovej tiesni, na stránke vyplníte svoje informácie z platobnej karty alebo prihlasovacie údaje do internetového bankingu. Končí to smutne – z účtu sa vám neodráta zadaná čiastka ale úplne všetky peniaze.

O peniaze v tomto prípade však v skutočnosti nežiadal kamarát, ale podvodník, ktorý sa dostal k jeho prihlasovacím údajom. Prevzal jeho identitu na internete, vyvolal vo vás falošný pocit dôvery a vy ste mu zadaním svojich údajov do nepravej platobnej brány poskytli prístup ku svojej karte alebo na svoj účet.

Ako odhaliť takýto pokus:

Nikdy nezadávajte svoje prihlasovacie údaje na inej stránke, než je stránka vašej banky. Kartou plaťte na internete len cez známe a renomované platobné brány, či už sú to portály bánk, alebo platobných systémov typu PayPal.

Ak vás kamarát žiada o požičanie peňazí cez e-mail alebo Facebook, určite si to s ním potvrďte aj telefonicky. Šanca, že by mu niekto ukradol prístupové údaje a zároveň aj telefón, je veľmi malá.

Existuje niekoľko znakov, ktoré napovedia, že niečo nie je v poriadku. Napríklad – e-mail prišiel z neobvyklej adresy, je napísaný s gramatickými chybami alebo lámanou slovenčinou. Zásadou je, že banka od klientov nikdy nežiada prihlasovacie údaje a tiež nikdy nechce nadiktovať SMS kód. Ďalším pravidlom je sledovať, či ide naozaj o originálnu stránku banky.

Ako rozpoznať pravú a falošnú bankovú stránku? Skontrolujte si, či začiatok adresy v prehliadači obsahuje skratku https:// a či stránka obsahuje platný certifikát v podobe zeleného prúžku začínajúceho zobrazením visacej zámky.

Znamená to, že komunikácia so stránkou, ktorú práve prehliadate, je šifrovaná. Vďaka tomu sú prenášané dáta chránené proti manipulácii alebo nepovolenému odhaleniu. Ak to tak nie je, niekto si dokáže komunikáciu odchytiť a prečítať.

Podobnosť pomenovania uvedených praktík phishing s anglickým výrazom fishing – rybárčenie, nie je náhodná. Podvodníci jednak rozhadzujú siete medzi široký okruh ľudí a okrem toho, podobne ako pri rybačke, vyčkávajú, kto sa chytí.

Operácie zväčša vykonáva skupina osôb. Pre jedného človeka je takýto útok ťažko realizovateľný. V prvej fáze skupina potrebuje databázu. Od jej kvality sa odvíja úspešnosť útočníkov. Najlacnejšie databázy sa dajú kúpiť i za niekoľko sto eur. Skupina potrebuje mať medzi sebou niekoho zo skúsenosťami z call centra, aby vedel s databázu spravovať.

Druhou fázou je pracovať s tými, čo sa chytili. Ide o e-mailovú, alebo i o telefonickú komunikáciu. Cieľom je získať prihlasovacie údaje obete.

Kto podľahne phishingu:

Portál zive.sk uvádza: „vo všeobecnosti vládne presvedčenie, že obeťami phishingu sú predovšetkým ľudia s nízkou mierou informačnej gramotnosti, teda slabými počítačovými schopnosťami. Nie je to však pravda. Obeťou phishingového útoku môže byť úplne každý.

Niekedy sa stane, že kontrolné mechanizmy, ktoré má každý v sebe, skrátka zlyhajú. Je to nešťastná zhoda okolností. Najdôležitejšie je, že útočníkom sa podarí vystihnúť ten správny moment. Niekedy sa situácia poskladá tak, že aj inak obozretným ľuďom na doručenej správe nepríde nič zvláštne. Obeťami takýchto útokov sa stávajú rôzni ľudia. Aj skúsení IT-čkári, vedci či vrcholoví manažéri," uvádza IT portál.

Podvodníci sa phishingom sústreďujú na najslabší článok elektronickej platobnej transakcie – na človeka. Technológie a zabezpečenie bánk sú totiž ťažko prelomiteľné.

Slovenská polícia doteraz neeviduje útok vedený zo Slovenska. V minulosti bola to však bolo z Južnej Ameriky ale i relatívne blízkych krajín ako Nemecko či Rusko.

Okrem bánk sa útočníci môžu maskovať aj ako štátne inštitúcie. Napríklad daňový úrad, ktorý oznámi občanovi, že dane sa uhrádzajú na nové číslo účtu, ktoré však samozrejme daňovákom nepatrí.

Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí

Lovci hesiel striehnu na chvíľkovú nepozornosť svojich obetí >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Jana Glasová | 23.08.2016 00:00 Zadlženosť Slovákov vzrástla v 1. polroku o 13 %

Celkový objem úverov obyvateľov Slovenska dosiahol ku koncu prvého polroka výšku 26,3 mld. eur. Je o 13 percent viac ako v rovnakom období vlaňajška, čo je takmer také isté tempo rastu zadlženia ako vlani. Až tri štvrtiny úverov predstavujú pôžičky na bývanie. V číslach je zarátaný prírastok aj úbytok úverov. Ak je teda starý úver nahradený novým v rovnakej výške, v štatistike stavu sa to neukáže. Preto nie je medzi tohto a minuloročným tempom rastu takmer žiadny rozdiel. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 16.08.2016 00:00 Tri rady ako na cestách prežiť vo finančnom bezpečí

Dočasný život mimo domova mení naše zvyklosti. Týka sa to i elektronického bankovníctva. Väčšinou sme menej ostražití a často aj neznalí miestnych pomerov. V skutočnosti by to však malo byť práve naopak, pretože online bankovníctvo predstavuje oveľa väčšie riziká ako správa financií z domu. Ponúkame preto niekoľko najdôležitejších rád, ako si počas horúcich dní ustrážiť svoj telefón, bankový účet a osobné financie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.08.2016 00:00 Úver, kreditka, či povolené prečerpanie? Podľa čoho sa rozhodnúť

Letné obdobie je tradične časom, kedy ľudia prevetrávajú svoje účty. Často sa im preto stane, že vlastné prostriedky nestačia, a človek by uvítal finančnú podporu. Nieže by sme našim čitateľom odporúčali zadlžovať sa kvôli dovolenke, ale ak už ste pred touto dilemou, ponúkame porovnanie troch základných typov úverových produktov – bankovej pôžičky, povoleného prečerpania a kreditnej karty.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 04.08.2016 13:40

Juraj Karabínoš | 28.07.2016 00:00 5 tipov, ako nemať na dovolenke starosti s platobnými kartami

V zahraničí sa často spoliehame na platobné karty. Zvyk so sebou nosiť čo najmenej hotovosti ich právom zvýhodňuje. Aké karty si sebou vziať, ako karty pred odchodom nastaviť a ako s nimi v zahraničí pracovať, vám poradíme v nasledujúcom článku.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 14.07.2016 00:00 Ako banky spoplatňujú zmeny v zmluvách

K úprave podmienok spotrebného úveru klientov najčastejšie vedie zmena výšky platu. Ak sa ich zvýši príjem, môžu napríklad chcieť splatiť časť spotrebného úveru skôr. Naopak pri poklese mzdy môže prísť vhod zníženie splátky. Vo väčšine bánk takéto zmeny však nie sú zadarmo, preto sme sa pozreli na to, ako zmeny banky spoplatňujú.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

30.08.2016 12:01 Slováci odkladajú deťom vyššie sumy ako Česi

Slováci odkladajú deťom dvojnásobok toho, čo naši českí susedia. Zistila to štúdia mBank, ktorá spolu so spustením nových detských kont, zmapovala zvyky rodičov sporiacich pre svoje deti. Zároveň zisťovala ako deti míňajú svoje ušetrené peniaze. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.08.2016 09:10 Mladí Slováci dokážu na zábavu kartou minúť až 190 eur mesačne

Neprekvapí, že sa mladí ľudia sa chcú predovšetkým zabávať. Potvrdzuje to aj štruktúra ich výdavkov, zábava totiž tvorí až pätinu všetkých útrat platobnou kartou u ľudí narodených po roku 1990. Viac zaplatia len za jedlo. Významnú položku v ich rozpočte tvorí predovšetkým kino, šport alebo hry. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.08.2016 10:25 UniCredit chce predať svoju dcéru v Poľsku

Poľské médiá priniesli správy, že talianska banková skupina UniCredit sa chce úplne zbaviť svojej tamojšej dcéry – banky Bank Pekao. Akcie skupiny na to reagovali posiľnením.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.08.2016 12:39 Generácia „millennials“ začína byť nezávislá okolo dvadsiatky

Dvadsiaty rok života je v prípade generácie „millennials“ zlomový – vtedy sa stáva väčšina z nich finančne nezávislá od rodičov. Bankový účet je pre nich čoraz väčšou samozrejmosťou a otvárajú si ho v priemere medzi 18. a 19. rokom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.08.2016 11:31 Sto percentné hypotéky budú od januára ešte nedostupnejšie

Úplné prefinancovanie kupovanej nehnuteľnosti úverom na bývanie, alebo hypotékou bude od budúceho roku ešte ťažšie. Odporúčania NBS z roku 2014 totiž na to zavedú ešte prísnejší limit. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Jana Glasová | 23.08.2016 00:00 Zadlženosť Slovákov vzrástla v 1. polroku o 13 %

Celkový objem úverov obyvateľov Slovenska dosiahol ku koncu prvého polroka výšku 26,3 mld. eur. Je o 13 percent viac ako v rovnakom období vlaňajška, čo je takmer také isté tempo rastu zadlženia ako vlani. Až tri štvrtiny úverov predstavujú pôžičky na bývanie. V číslach je zarátaný prírastok aj úbytok úverov. Ak je teda starý úver nahradený novým v rovnakej výške, v štatistike stavu sa to neukáže. Preto nie je medzi tohto a minuloročným tempom rastu takmer žiadny rozdiel. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 16.08.2016 00:00 Tri rady ako na cestách prežiť vo finančnom bezpečí

Dočasný život mimo domova mení naše zvyklosti. Týka sa to i elektronického bankovníctva. Väčšinou sme menej ostražití a často aj neznalí miestnych pomerov. V skutočnosti by to však malo byť práve naopak, pretože online bankovníctvo predstavuje oveľa väčšie riziká ako správa financií z domu. Ponúkame preto niekoľko najdôležitejších rád, ako si počas horúcich dní ustrážiť svoj telefón, bankový účet a osobné financie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »