Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

M. Repka: Nemyslím si, že po hypotékach vznikne na trhu vákuum

M. Repka: Nemyslím si, že po hypotékach vznikne na trhu vákuum

Kontroly NBS, obmedzenie sto percentných hypoték. To sú výzvy, ktorým bude musieť finančné sprostredkovanie tento rok čeliť. O tom, ako sa s tým chce vyrovnať Fincentrum, sme sa rozprávali s riaditeľom spoločnosti Milanom Repkom.

  • Ako sa vyvíjali obchody Fincentra v závere minulého roka? K prvému roku predstavoval medziročný nárast 26 percent. Pokračoval v podobnom tempe rast i v druhej polovici roka?

V decembri minulého roka sa nám podarilo medziročne dobehnúť v novej produkcii trhovú dvojku, spoločnosť Partners Group. Splnil sa teda náš cieľ na minulý rok, siahnuť si na druhú priečku.

  • Čo stojí na týmto rastom? Sú to výhradne hypotéky, alebo i iné finančné produkty?

Situácia na trhu s hypotékami veľmi pomohla, pretože trh rástol extrémnym spôsobom. Ale nežijeme len z hypoték. Rozhodlo celkové kvalitné poradenstvo.

  • Čím spoločnosť žije v prvých týždňoch tohto roka?

Pokračujeme v trende, ktorý sme začali vlani. No okrem toho úvod roka sprevádzala i zmena legislatívy upravujúcej informačné povinnosti voči klientom. Uviedli sme v tej súvislosti do života prelomový spôsob v poskytovaní informácií klientom. Ide o elektronický formulár nazvaný interne eFUZ. Podľa mňa je to riešenie informačných povinností na najvyššej úrovni spomedzi ostatných spoločností na trhu. Najmä v súvislosti ostatnými elektronickými nástrojmi, ktoré už máme, alebo v blízkej budúcnosti chystáme spustiť.

  • Čo to pre klienta prinesie?

Elektronický formulár znamená, že klient môže dostať namiesto rozsiahlej papierovej zložky, všetky záznamy v digitálnej podobne, ak s tým súhlasí. Okrem toho sme už na jeseň minulého roka spustili projekt „Môj Šanón“, ktorý teraz nasazujeme do ostrej prevádzky. Ten predstavuje zhromaždenie všetkých dokumentov a zmlúv klienta na online portáli Fincentra. Klient sa teda môže k svojim zmluvám dostať kedykoľvek a odkiaľkoľvek. Môže si do systému neskôr nahrať i zmluvy uzatvorené mimo Fincentra, ak také má a vznikne mu tak jedinečný archív všetkých dôležitých podkladov.

Do tohto systému sprístupňujeme klientom i kompletný text zmieneného elektronického formulára – eFUZ. A dostane ho samozrejme i do svojej e-mailovej schránky.

Okrem toho chystáme v blízkej budúcnosti spustenie nástrojov ako elektronická analýza a on-line uzatváranie zmlúv. Už dnes máme hotový CRM systém, aplikácie FIN 24 a interný informačný systém FIN DATA. Našim zámerom je tieto prvky navzájom poprepájať a vytvoriť komplexný elektronický systém, ktorý bude výraznou pomôckou v komunikácii klienta so sprostredkovateľom.

  • Budú teda z toho benefitovať nie len koncoví klienti ale aj sprostredkovatelia?

Vždy tvrdíme, že našou stratégiou je pristupovať k našim finančným sprostredkovateľom ako ku klientom Fincentra. Z tohto systému teda budú ťažiť obidve úrovne. Sprostredkovateľom vytvárame prostredie, vďaka ktorému budú pri svojej práci oveľa efektívnejší. A zároveň zlepšujeme servis pre koncových klientov, ktorým zvyšujeme ich prehľad o trhu finančných služieb.

Klient nemá sám možnosti ani čas detailne skúmať a analyzovať trh. Na to je finančný sprostredkovateľ, ktorý zastrešený takou firmou ako Fincentrum, má k dispozícií dôkladné analýzy a teraz aj elektronické prostredie.

  • Môže elektronický systém priniesť nového obchodné príležitosti?

Vzťah medzi finančných klientom a sprostredkovateľom je pre úspešnosť celej transakcie kľúčový, takže očakávame, že nové príležitosti vzniknú. Žiaľ existujú na trhu i sprostredkovatelia, ktorí uzatvoria s klientom zmluvu a potom ho už nikdy nekontaktujú. To je podľa mňa zle a tvorbou elektronického prostredia to chceme zmeniť. 

  • Od nového roka však okrem nových informačných povinností platia i ďalšie zmeny. Národná banka Slovenska získala zásadné kompetencie v oblasti kontroly. Registrujete už v tejto oblasti nejaké jej kroky?

Myslím, že zatiaľ je predčasné hodnotiť to. Nové pravidlá platia len od januára a zatiaľ nemám vedomosť, že by nejaké kontroly už niekde prebehli.

  • Riaditeľ novovytvoreného odboru ochrany finančných spotrebiteľov NBS Roman Fusek v rozhovore pre investujeme.sk povedal, že najprv chce vytvoriť porovnávacie benchmarky a až potom vyžadovať ich dodržiavanie. Uplatňovať sankcie tak začne centrálna banka až postupne. Platí to?

Sme presvedčení, že zámerom NBS nie je vytvorenie sankčného mechanizmu, ale že dohľadu ide o dobrú vec. A na to sme pripravení reagovať. Hoci sú nové možnosti kontroly NBS v medzinárodnom porovnaní dosť nezvyčajné, uznávam, že to môže priniesť zvýšenie kvality. Budeme pozorne sledovať, či sa tieto zámery a úmysly naplnia. My, ako organizácia dlhodobo dbajúca na kvalitu, sa prípadnej skúšky zo strany mystery shopperov nebojíme.

  • Neexistuje teda napríklad nejaký manuál, ako by sa mal sprostredkovateľ pri mystery shoppingu správať?

Nemyslím si, že by sme mali sprostredkovateľov školiť pre prípady, že sa stretnú s mystery shopperom. Pri všetkých školeniach a pri vzdelávaní dlhodobo vedieme našich sprostredkovateľov k tomu, aby poskytovali kvalitnú službu. Znamená to robiť kvalitnú analýzu potrieb, formulovanie cieľov a očakávaní a robiť opakované stretnutia a návštevy.

V súvislosti s kontrolou NBS ale vyvstáva iný problém. Pán Fusek z NBS nedávno naznačil, že z radov sprostredkovateľov nevie, s kým má komunikovať. Znamená to, že neexistuje jedna organizácia, ktorá by dokázala zastrešiť a relevantne formulovať stanoviská a argumenty za odvetvie. To ma ako človeka, ktorý už osem rokov pôsobí v oblasti finančného sprostredkovania a predtým desať rokov v bankovej sfére, prekvapuje a mrzí. Stále si myslím, že je šanca, aby to úlohu zastrešilo AFISP – musí však prehodnotiť svoju úlohu a prestať s konfrontáciou medzi účastníkmi trhu a vydať sa na cestu naozajstnej stavovskej organizácie, ktorá nie je len agentúrou na vykonávanie odborných skúšok a certifikácií.

Fincentrum je ako najväčší sprostredkovateľ v hypotékach pripravené s dohľadom spolupracovať. Napokon sme jediným slovenským zástupcom Európskej federácie finančných poradcov a sprostredkovateľov, ktorá pripomienkuje európsku legislatívu v Bruseli.

  • NBS okrem kontrol tento rok začne i inak meniť podmienky hry. Od júla začne platiť limit na takzvané sto percentné hypotéky. Bude to podľa vás znamenať ochladenie úverových obchodov?

V tejto veci už s NBS až tak celkom nesúhlasím. Obmedzovať hypotéky s takzvaným sto percentným LTV podľa mňa nebolo treba. Dôvodov je niekoľko.

Prvým je, že banky i doteraz k sto percentných hypotékam pristupovali s veľkou obozretnosťou. Nerozdávali úvery len tak. I vďaka tomu nemali banky, počas celej doby od ich oddlžovania v roku 1999, nikdy problém s zlyhanými úvermi. Zavádzali sa nástroje ako úverový register, či register Sociálnej poisťovne, ktoré výrazne pomohli v skórovaní klientov. Žiadatelia o úver dnes už majú bohatú kreditnú históriu. Trh je tak oveľa priehľadnejší ako pred desiatimi rokmi, kedy mali banky k dispozícií len zlomok týchto možností. Dôkazom je i to, že percento nesplácaných úverov nerastie a klienti teda nemajú schválené úvery nad rámec ich možnosti.

Ďalším dôvodom prečo nesúhlasím, je cieľová skupina, ktorej sa obmedzenie hypoték so 100 percentným LTV dotkne. Z našich klientom využíva takéto úvery zhruba štvrtina. Väčšinou ide o mladých ľudí, ktorí si, po prvých krokoch v živote, chcú plánovať ďalší život. Keďže na Slovensku neexistuje systém lacného nájomného bývania, jedinou možnosťou pre nich je vlastné bývanie. Táto skupina má zároveň obmedzené možnosti na spolufinancovanie z vlastných zdrojov.

  • Mala by ale NBS zohľadňovať pri  regulácii finančného sektora sociálne motívy?

Hovorím tu o skupine mladých ľudí, ktorí vedia dokázať, že majú perspektívu. Zakladajú si rodiny a sú na začiatku svojej kariéry. Už len to, že dokážu splniť podmienky na získanie hypotekárneho úveru, naznačuje veľa o ich potenciáli. Nemôžeme preto podľa mňa k nim pristupovať cez nejakú šablónu. V konečnom dôsledku, ak im banky nebudú vedieť požičať, urobia tak títo mladí niekde inde a za drahšie. Napríklad kombináciou hypotéky so spotrebným úverom alebo s nebankovým úverom. Ich zraniteľnosť z pohľadu finančnej stability tak bude ešte väčšia.

Situáciu treba vidieť i z toho pohľadu, že dnes tvorí väčšinu hypotekárnych obchodov refinancovanie starších úverov. No predpokladám, že to bude trvať ešte možno rok, a postupne sa hypotekárny trh začne utlmovať. Obchod s novými úvermi totiž nemá silné impulzy pre rast. Chápem, že regulátor vidí so znepokojením objem hypoték, ktoré sa dnes na trhu uzatvárajú. Skôr či neskôr však dôjde k prirodzenému útlmu.

  • Čo z toho vyplýva pre Fincentrum? Kto nahradí týchto klientov?

Trh poskytuje množstvo výziev a príležitostí i okrem dnes populárnych hypoték. Napríklad zabezpečenie na dôchodok, alebo vytvorenie finančných rezerv a samozrejme pokrývanie rizík.

Fincentrum bolo vždy zamerané na komplexné poradenstvo. Snažíme sa s klientom žiť jeho finančný život a ak je dnes príležitosť znížiť klientom úroky na konečne európsku úroveň, je našou povinnosťou urobiť to. No poskytujeme poradenstvo a z toho pohľadu je jedno, či ide o hypotéku, sporenie, alebo poistenie. Vždy je to finančné sprostredkovanie.

Našou úlohou teda je pozerať sa na klientov, ako na ľudí, ktorí potrebujú poradiť s peniazmi. Preto sa nebojíme, že na trhu vznikne po hypotékach nejaké vákuum. Klienti majú napríklad často z minulosti veľmi nekonkurenčné produkty – životné poistky, alebo zabezpečenie na dôchodok. To je pre nás príležitosť.

Ale samozrejme sú to i nové možnosti. Napríklad aktuálny dôchodkový systém nevytvorí pre klienta dostatočný príjem. Dá mu len minimálny dôchodok, ktorý nebude stačiť.

  • Ako sa pozeráte na otvorenie druhého piliera?

Napriek tomu, že sa to môže zdať ako emotívne rozhodnutie, je to po prijatí anuitnej novely odôvodnené. Až po poslednej zákonnej úprave sa totiž sporitelia dozvedeli, ako sa bude s ich úsporami v druhom pilieri nakladať. Je otázkou, či k otvoreniu malo prísť už teraz, alebo či mu mala predchádzať ešte širšia diskusia.

Podľa mňa by bolo najlepšie odsunúť riešenie druhého piliera na budúci rok po voľbách a potom sa pokúsiť získať širokú politickú podporu. Ak totiž nie je vec podporená zo všetkých politických táborov a nemá ústavné ukotvenie, je vždy veľké riziko, že budúca politická reprezentácia pravidlá opäť zmení.

  • Čo máte na mysli pod širšou diskusiou?

Nikto doteraz jednoznačne neformuloval, pre koho je druhý pilier výhodný a pre koho nie. Dnes vidíme ako politici obviňujú jeden druhého, kto urobil väčšiu chybu. No práve tá seriózna odborná diskusia tu chýba.

Podľa môjho názoru nemá druhý pilier pre ľudí so zárobkom do výšky priemernej mzdy žiadny zmysel. Ľudia platiaci si odvody z minimálnej mzdy budú mať minimálne dôchodky. Týka sa to napríklad obrovského počtu živnostníkov. Nikto z politikov to však otvorenie nepovie.

Budúce dôchodky treba jednoznačne riešiť. Demografický vývoj totiž spôsobí o pár desiatok rokov katastrofu.

  • Je teda druhý pilier výhodný alebo nie?

Je to vždy individuálne. Odpoveď áno, alebo nie, by však nemala byť témou politického boja. Ide tu o všetkých občanov, nie len voličov vlády alebo voličov opozície. Očakávam teda od oboch strán dohodou a tých, pre ktorých je druhý pilier nevýhodný, by mali zodpovední nabádať, aby vystúpili a motivovať ich následne k individuálnemu sporeniu.

Ak sa na tom dokážu dohodnúť predstavitelia oboch politických táborov a budú to schopní presadiť ústavným zákonom, verím, že je to dobré a dlhodobé riešenie.

  • Myslíte tým teda, že vystúpenie z druhého piliera, neznamená spoľahnúť sa na štát, ale začať si sporiť individuálne?

Áno, ako som už uviedol, ak sa tak nestane, vývoj demografie spôsobí z pohľadu dôchodkov katastrofu. K individuálnemu sporeniu je však potrebná výrazná podpora vlády. A to či už daňovým zvýhodnením, osvetou a aj finančným vzdelávaním už na školách. To je to, čo v tomto smere štát môže a musí urobiť. Ide o to otvorene ľuďom povedať, ako bude vyzerať ich dôchodok, ak si nebudú sami sporiť. K tomu sa do vzdelávanie musia zapojiť banky, sprostredkovateľa o ostatní finanční profesionáli. Individuálne sporenie je zároveň pre Fincentrum podstatnou výzvou a príležitosťou.

Na túto pozíciu v českom Fincentre, ktoré je 100% akcionárom Fincentra na Slovensku nastupuje pán Mário Drosc. Dokumentuje to, akou cestou sa chce Fincentrum v budúcnosti uberať. Vieme, že sprostredkovatelia sa môžu zlepšovať, len za kvalitného manažérskeho vedenia a podpory. Veľmi radi sme preto medzi sebou privítali človeka, ktorý v ČR viedol Raiffeisen bank a ktorý má bohaté skúsenosti s bankovým trhom v Česku i na Slovensku. Je to ďalšia pridaná hodnota, ktorú Fincentrum dáva sprostredkovateľom.

  • Ďakujem za rozhovor.


M. Repka: Nemyslím si, že po hypotékach vznikne na trhu vákuum

M. Repka: Nemyslím si, že po hypotékach vznikne na trhu vákuum >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 31.05.2016 00:00 Ako sa hľadá recept na klesajúce výnosy v bankovom sektore

Súčasné ekonomické prostredie bankám nepraje. Nízke sadzby im nedovolia zarábať, regulátori neustále sprísňujú podmienky ich podnikania. Banky preto začínajú hľadať nový model podnikania. Mohla by ním byť politika predávať čo najjednoduchšie produkty, pri minimálnych nákladoch a čo najmenšom riziku. Banky, ktoré sa touto cestou už vydali, slávia prvé úspechy. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Roman Gálik | 27.05.2016 00:00 Je na čase poobzerať sa po dlhších fixáciách

Rekordne nízke úrokové sadzby môžu byť už onedlho minulosťou. Banky si totiž, skôr, či neskôr, budú musieť začať kryť náklady z prípadného predčasného splácania úverov. Už na jeseň tak môžeme byť svedkami zmeny trendu – nárastu úrokov. Je preto načase poobzerať sa po dlhších fixáciách. Prinášame preto prehľad úverových ponúk so sadzbou na päť a desať rokov.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 26.05.2016 00:00 Pri poistení či dôchodkovom sporení nezabudnite na stanovenie oprávnej osoby

Pri uzatváraní životného poistenia a dôchodkového sporenia sa odporúča určiť oprávnenú osobu. Tá v prípade úmrtia poisteného dostane peniaze z poistky alebo sporenia vyplatené bez čakania na zdĺhavé dedičské konanie. V prípade zmeny vzťahov je však potrebné nahlásiť zmenu, aby sa nestalo, že peniaze dostane niekto, komu by ich klient už nechcel odkázať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.05.2016 00:00 Fincentrum rástlo v prvom kvartáli o vysokých 38 percent

Spoločnosť Fincentrum, a.s, Bratislava má za sebou jeden z najlepších kvartálov v histórii. Produkcia BEB vzrástla medziročne o  700 tisíc BEB, čo je nárast o  33 percent. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 19.05.2016 00:00 Spotrebné úvery na Slovensku začali zlacňovať

Spotrebné úvery na Slovensku patria stále medzi najdrahšie v eurozóne. Banky však aktuálne vyšli s ponukami, ktoré by naše sadzby mohli onedlho dostať k európskemu priemeru. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

31.05.2016 09:41 Predplatený poplatok? Maximálne na 5 rokov

Stále se v praxi setkávám s tím, že finanční poradci sjednávají klientům pravidelné investice na 30 let s předplaceným vstupním poplatkem. Tenhle nešvar je potřeba z trhu vymýtit, podobně jako třeba investiční životní pojištění. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.05.2016 11:29 Šéf talianskeho UniCreditu odstúpil z funkcie

Doterajší šéf banky UniCredit Frederico Ghizzoni odchádza po šiestich rokoch z funkcie. Dôvodom bola nespokojnosť akcionármi s výškou dividend.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.05.2016 10:50 Podiel zlyhaných úverov klesá

Úverové portfóliá bánk sa ozdravujú. Podiel zlyhaných úverov, klesá. Pri retailových úveroch je dokonca aktuálne najnižšie od marca 2009.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

27.05.2016 09:55 UniCredit vstupuje na španielsky trh

Skupina UniCredit oznámila zriadenie pobočky v Španielsku. Chce sa zamerať na firemných klientov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

27.05.2016 09:36 Hypotekárna sieť Allianz–SP sprostredkovala úvery za 20 miliónov eur

V apríli minulého roka zalačala Allianz – SP ako jediná poisťovňa na Slovensku sprostredkovať hypotéky. Dohodla odvtedy 550 úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 26.05.2016 00:00 Pri poistení či dôchodkovom sporení nezabudnite na stanovenie oprávnej osoby

Pri uzatváraní životného poistenia a dôchodkového sporenia sa odporúča určiť oprávnenú osobu. Tá v prípade úmrtia poisteného dostane peniaze z poistky alebo sporenia vyplatené bez čakania na zdĺhavé dedičské konanie. V prípade zmeny vzťahov je však potrebné nahlásiť zmenu, aby sa nestalo, že peniaze dostane niekto, komu by ich klient už nechcel odkázať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Roman Gálik | 27.05.2016 00:00 Je na čase poobzerať sa po dlhších fixáciách

Rekordne nízke úrokové sadzby môžu byť už onedlho minulosťou. Banky si totiž, skôr, či neskôr, budú musieť začať kryť náklady z prípadného predčasného splácania úverov. Už na jeseň tak môžeme byť svedkami zmeny trendu – nárastu úrokov. Je preto načase poobzerať sa po dlhších fixáciách. Prinášame preto prehľad úverových ponúk so sadzbou na päť a desať rokov.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 19.05.2016 00:00 Spotrebné úvery na Slovensku začali zlacňovať

Spotrebné úvery na Slovensku patria stále medzi najdrahšie v eurozóne. Banky však aktuálne vyšli s ponukami, ktoré by naše sadzby mohli onedlho dostať k európskemu priemeru. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 17.05.2016 00:00 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.05.2016 00:00 Fincentrum rástlo v prvom kvartáli o vysokých 38 percent

Spoločnosť Fincentrum, a.s, Bratislava má za sebou jeden z najlepších kvartálov v histórii. Produkcia BEB vzrástla medziročne o  700 tisíc BEB, čo je nárast o  33 percent. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »