Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

Pred nedávnom vzbudili pozornosť verejnosti odporúčania Národnej banky Slovenska pre banky v oblasti retailových úverov. Časť sa týka i spolupráce so sprostredkovateľmi, kde centrálna banka vyzýva komerčné banky, aby boli obozretné pri spolupráci so externými sprostredkovateľskými sieťami. Banky si majú sledovať rizikovosť obchodov, ktoré dohodli jednotlivé  spoločnosti a jednotlivé distribučné kanály.

  • Čo si o týchto odporúčaniach myslíte?

Regulátor, okrem iného odporúča bankám, aby si riadili objem hypoték distribuovaných prostredníctvom externých sietí, pretože existuje podľa neho hrozba, že sprostredkovateľské siete budú tlačiť na banku, aby zmäkčila svoj skóringový proces a tým pádom išla do väčšieho rizika. No skutočnosť je dramaticky odlišná. Pravidlá schvaľovania úverov sú v bankách dostatočne autonómne a nezávislé. Musím povedať, že ma mrzí, že nás, ako najväčšieho sprostredkovateľa hypoték na Slovensku, ktorý minulý rok sprostredkoval úvery na bývanie za 417 mil. eur a k polroku tohto roka za 256 mil. eur, sa nikto na názor nespýtal. 

Napriek tomu, že v pomyselnom rebríčku, kam by sme zaradili i banky, sa v predaji hypoték nachádzame na piatom mieste. Napriek tomu, že sme členmi rešpektovanej Európskej federácie finančných poradcov a sprostredkovateľov – FECIF. Napriek tomu, že neustále vyvíjame iniciatívu v snahe o komunikáciu zo zástupcami kompetentných inštitúcií.

  • Ak by sa opýtal, čo by ste odpovedali?

Ak by sa nás pýtali na názor, jasne by sme povedali, že žiadna sprostredkovateľská firma nikdy v histórií schvaľovací proces v bankách neovplyvnila a neovplyvní. Žiadna banka by to nikdy nedovolila. Ja osobne pracujem v tejto branži nejaký ten piatok. Z toho v bankovníctve som bol takmer desať rokov. Môžem si dovoliť to zodpovedne prehlásiť.

  • Čo by sa stalo ak by banky obmedzili svoj predaj cez externé sprostredkovateľské siete?

V prvom rade by utrpel klient. Ak by si chcel totiž obstarať finančný produkt sám, základom jeho úspechu je mať šťastie. A to v tom, že sa dostal práve do tej banky, ktorá má aktuálne najlepšiu ponuku. Keďže Národná banka obmedzila aj výšku LTV tak ten, kto nemá prostriedky na kúpu nehnuteľnosti, ale má pravidelný mesačný príjem, ako napríklad učiteľ štátny zamestnanec, živnostník musí siahnuť na drahý spotrebný úver. Výsledkom bude horšia dostupnosť úverov pre ľudí a väčšia finančná záťaž. V spoločnosti kde takmer neexistuje nájomné bývanie je to krok späť. Mladí ľudia môžu reagovať tak, že ešte častejšie budú odchádzať mimo Slovensko.

  • Dá sa povedať, že tým, že sprostredkovatelia zhmotňujú požiadavky na vysokú kvalitu a na nízku cenu, zlepšujú fungovanie konkurencie a trhu?

Rozhodne áno. Sprostredkovatelia prispeli veľkou mierou k tomu, že sa úrokové sadzby pri hypotékach v súčasnosti zreálnili na európsku úroveň. Sprostredkovatelia vyberajú z produktov, ktoré jednotlivé banky majú. Oni ich nevytvárajú, nenastavujú stratégiu bánk ani netvoria ich marže. Majú však mandát zastupovať klienta voči banke a naopak banku pred klientom. Takže vyhľadávajú to najlepšie riešenie, ktoré je na trhu k dispozícií. Inštitúcia ponúka klientovi len to svoje riešenie, ktoré nemusí byť vždy najlepšie. Sprostredkovateľ zlepšením informovanosti a prehľadu o trhu zlepšuje i jeho fungovanie. Často nahrádzame štát pri objasňovaní triviálnych pojmov, ktoré by mal každý klient vedieť už od základnej školy. Preto nás mrzí postoj kompetentných.

  • Stretávajú sa sprostredkovatelia s predsudkami, alebo negatívnymi postojmi voči ich práci?

Povolanie finančného sprostredkovateľa je často spájané s akýmsi podomovým predajom s predstavou, že búcha ľuďom na dvere a núti ich k niečomu, čo oni nechcú. Je pravda, že v 90tych rokoch, sme sa s takýmito praktikami stretávali. No našťastie už žijeme v inej dobe, keď vo všetkých sprostredkovateľských spoločnostiach evidujeme veľmi kvalitných ľudí. Berú svoju prácu profesionálne a chcú sa v nej zlepšovať. Snažia sa klientovi nachádzať a ponúkať to najlepšie riešenie.

Často vyvíjajú i osvetové aktivity. U nás vo Fincentre máme napríklad poradcov, ktorí vo svojich projektoch  podrobne skúmajú podmienky jednotlivých inštitúcií, aby dokázali vyvolať odbornú diskusiu. Robia to nezištne pretože sú „srdciari“ a chcú pre klienta urobiť to najlepšie.

  • Spoločnosť Fincentrum vykazuje vysoké tempá rast sprostredkovaných obchodov. Doteraz to bolo najmä vďaka hypotékam. Ako vidíte vývoj firmy v nadchádzajúcom období?

Hypotéky sú nateraz jeden z kľúčových zdrojov nášho rastu. Plánujeme sa na ne zameriavať i v budúcnosti. Ale nie sú jediným zdrojom rastu. Dlhodobo sa snažíme našim klientom poskytnúť komplexnú finančnú službu. Rastieme teda aj v ostatných položkách, aj keď nie takým tempom ako v hypotékach.

  • Bude rásť význam investícií? Dôchodkové zabezpečenie je stále nedostatočné.

Vzhľadom na demografický vývoj sú investície bezpochyby témou, ktorú budeme musieť v budúcnosti rozvíjať. Ľudia sa budú musieť viac pripravovať na dôchodok a využívať na to všetky nástroje na finančnom trhu. Preto chceme tento potenciál využiť. Nie sme len sprostredkovateľmi hypoték. Chceme s klientom žiť celý život a reagovať na jeho konkrétne situácie.

  • Dá sa tu využiť databáza klientov, ktorých Fincentrum obslúžilo pri hypotékach? V korporáciách sa tomu hovorí i cross selling.

Áno. Je to jedna z ciest. Vyvíjame za tým účelom unikátne nástroje. Jedným z nich je projekt Môj šanón. Ten umožní klientom mať všetky zmluvy, aj tie, ktoré neuzavrel cez nás, na jednom virtuálnom mieste. Pracujeme okrem toho na online distribúcií niektorých produktov. Podstatné je myslieť na klienta dlhodobo. Nie len obslúžiť ho a zabudnúť. Životná situácia klienta sa totiž často mení. Narodí sa mu dieťa, alebo dôjde k inej vážnej situácií. To všetko ovplyvňuje jeho finančný plán. A my chceme na to reagovať. Profesionálov od amatérov totiž odlišuje práve úroveň a kvalita servisu.

  • Kto bude pri takomto cross sellingu kľúčový? Bude to sprostredkovateľ v teréne alebo upozorní na možnosti predaja doplnkových produktov informačný systém?

Vychádzame z princípu, aby každý poradca poznal svojho klienta. Vie tak reagovať na jeho nové túžby či ciele. Primárne teda musí aktivita vychádzať od sprostredkovateľa, ktorý s klientom často spolupracuje i niekoľko rokov. Iniciatívu teda očakávame zdola. No my v tom našim spolupracovníkom chceme pomôcť nástrojmi, ktoré im servis a starostlivosť o klienta značne uľahčia. Osobne ale neverím, že existuje perpetuum mobile na cross selling.

O jeho efektívne zvládnutie sa snažia i firmy z iných odvetví, napríklad telekomunikačný operátori, alebo maloobchodné reťazce, typu Tesco. Pravdou je, že v tejto oblasti sme na začiatku dlhej cesty. Či už poisťovne, banky, alebo sprostredkovateľské spoločnosti, všetci sa snažíme využívať databázy, ktoré máme a ja osobne som presvedčený, že toto je správna cesta.

  • Kedy dostanú sprostredkovatelia nové nástroje do rúk?

Dnes sme vo fáze, keď nastavujeme základný modul, cez ktorý by sa mali dostávať informácie ku klientovi. Ten bude mať unikátny prístup do cloudu, kde si nájde všetky potrebné informácie a zmluvné podklady. Druhá fáza bude zameraná na to, aby sa tieto informácie dokázali pretaviť do služby pre klienta. Je nám jasné, že ak má klient hypotéku a nemá poistený príjem, či už z finančných alebo iných dôvodov, sme tu my a mali by sme klienta nabádať k zodpovednému správaniu a ochrane budúcnosti jeho rodiny a jeho samotného.

Radi by sme nástroje spustili začiatkom budúceho roka. Nie len Môj šanón, ktorého uvedenie je plánované v niekoľkých etapách, ale i dokončenie ostatných nástrojov, ktoré zapadnú do celého systému.

  • Ďakujem za rozhovor.
M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 3 komentáre)

Re: Re: klamstvo Yowie | 25.01.2015 11:12
Re: klamstvo Juraj | 12.12.2014 15:14
klamstvo ruzena | 11.12.2014 19:22

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 23.09.2016 00:00 Takmer pätina hypotekárnych klientov ľutuje, že si nezobrala nižší úver

Až 55 percent slovenských domácností dá viac ako polovicu svojho rozpočtu na bývanie. Okrem neustáleho stresu to znemožňuje tvorbu úspor. Viac ako rok by pri výpadku príjmov dokázalo naďalej fungovať len šesť percent domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29

Redakcia | 09.09.2016 00:00 Mali by sa banky začať báť konkurencie brokerských spoločností?

Banky môžu byť ďalšou obeťou technologického pokroku. Tak, ako sa taxikári cítia ohrození mobilnými aplikáciami typu Uber, cítia dych na krku i tradičné skostnatené bankové domy. Rôzne fintech spoločnosti im odkrajujú z koláča, či už v oblasti peňažných prevodov, pôžičiek, ale aj investícií. Ak banky nespružnia a nezlacnia svoj biznis, čaká ich pravdepodobne podobný osud, ako iné odvetvia, ktoré technológie vytlačili do histórie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.09.2016 00:00 Banky vlani podporili 1200 neziskových projektov

Upozornenie: Tento článok môže nahlodať tradičný pohľad na banky ako na zmotnenú predstavu kapitalizmu. Je o tom, že finančné ústavy sú ochotné niečo zo svojho úspechu vrátiť späť spoločnosti. Bez podpory bankového sektora by niektoré projekty, ako napríklad bratislavský maratón, nefungovali, alebo niektoré divadlá by nehrali. Ak si chcete zachovať v bankách triedneho nepriateľa, ďalej nečítajte. Ak sa chcete dozvedieť, ktoré najvýznamnejšie projekty banky vlani podporili, k dispozícií je tabuľka. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

27.09.2016 09:19 Väčšina britských finančných firiem uvažuje o presune do EÚ

Podľa prieskumu KPMG až tri štvrtiny riaditeľov oslovených britských firiem by presťahovalo hlavné sídlo alebo aspoň časť ich podnikania do kontinentálnej Európy, aby tak udržali spojenie s EÚ. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.09.2016 13:38 Čitateľská poradňa: Môžem platiť poistné ku kreditnej karte v splátkach?

V spolupráci s mBank uverejňujeme seriál expertných poradní o bankových produktoch. Čitatelia môžu svoje otázky posielať na adresu redakcia@investujeme.sk. Odpovede mBank budeme následne zverejňovať v pravidelných intervaloch. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.09.2016 08:51 Finančně poradenské společností nefungují v klasickém MLM modelu

V souvislosti s kauzou spuštěnou dokumentem „Rada nad zlato“ a následným propuštěním tří zemských ředitelů OVB Allfinanz se nabízí otázka: Může být finanční poradenství v multilevelových společnostech kvalitní? Přinášíme názory šéfů největších finančně poradenských společností. Jako první se k otázce kvality v rámci MLM vyjádřil Petr Borkovec, generální ředitel a spolumajitel Partners Financial Services. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.09.2016 12:20 Od októbra bude môcť získať hypotéku pre mladých viac ľudí

Zvýhodnenú hypotéku pre mladých môže od budúceho mesiaca získať viac mladých ľudí. Príjmový strop pre jednotlivca sa totiž od 1. októbra zvýši na 1171,3 eura.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.09.2016 09:37 Slovenská banková asociácia má novú riaditeľku

Prezídium SBA na svojom septembrovom zasadnutí vymenovalo do funkcie výkonnej riaditeľky asociácie Milenu Koreňovú, ktorá od 1. októbra 2016 na tejto pozícií nahradí Ladislava Unčovského. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 23.09.2016 00:00 Takmer pätina hypotekárnych klientov ľutuje, že si nezobrala nižší úver

Až 55 percent slovenských domácností dá viac ako polovicu svojho rozpočtu na bývanie. Okrem neustáleho stresu to znemožňuje tvorbu úspor. Viac ako rok by pri výpadku príjmov dokázalo naďalej fungovať len šesť percent domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »