Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

Pred nedávnom vzbudili pozornosť verejnosti odporúčania Národnej banky Slovenska pre banky v oblasti retailových úverov. Časť sa týka i spolupráce so sprostredkovateľmi, kde centrálna banka vyzýva komerčné banky, aby boli obozretné pri spolupráci so externými sprostredkovateľskými sieťami. Banky si majú sledovať rizikovosť obchodov, ktoré dohodli jednotlivé  spoločnosti a jednotlivé distribučné kanály.

  • Čo si o týchto odporúčaniach myslíte?

Regulátor, okrem iného odporúča bankám, aby si riadili objem hypoték distribuovaných prostredníctvom externých sietí, pretože existuje podľa neho hrozba, že sprostredkovateľské siete budú tlačiť na banku, aby zmäkčila svoj skóringový proces a tým pádom išla do väčšieho rizika. No skutočnosť je dramaticky odlišná. Pravidlá schvaľovania úverov sú v bankách dostatočne autonómne a nezávislé. Musím povedať, že ma mrzí, že nás, ako najväčšieho sprostredkovateľa hypoték na Slovensku, ktorý minulý rok sprostredkoval úvery na bývanie za 417 mil. eur a k polroku tohto roka za 256 mil. eur, sa nikto na názor nespýtal. 

Napriek tomu, že v pomyselnom rebríčku, kam by sme zaradili i banky, sa v predaji hypoték nachádzame na piatom mieste. Napriek tomu, že sme členmi rešpektovanej Európskej federácie finančných poradcov a sprostredkovateľov – FECIF. Napriek tomu, že neustále vyvíjame iniciatívu v snahe o komunikáciu zo zástupcami kompetentných inštitúcií.

  • Ak by sa opýtal, čo by ste odpovedali?

Ak by sa nás pýtali na názor, jasne by sme povedali, že žiadna sprostredkovateľská firma nikdy v histórií schvaľovací proces v bankách neovplyvnila a neovplyvní. Žiadna banka by to nikdy nedovolila. Ja osobne pracujem v tejto branži nejaký ten piatok. Z toho v bankovníctve som bol takmer desať rokov. Môžem si dovoliť to zodpovedne prehlásiť.

  • Čo by sa stalo ak by banky obmedzili svoj predaj cez externé sprostredkovateľské siete?

V prvom rade by utrpel klient. Ak by si chcel totiž obstarať finančný produkt sám, základom jeho úspechu je mať šťastie. A to v tom, že sa dostal práve do tej banky, ktorá má aktuálne najlepšiu ponuku. Keďže Národná banka obmedzila aj výšku LTV tak ten, kto nemá prostriedky na kúpu nehnuteľnosti, ale má pravidelný mesačný príjem, ako napríklad učiteľ štátny zamestnanec, živnostník musí siahnuť na drahý spotrebný úver. Výsledkom bude horšia dostupnosť úverov pre ľudí a väčšia finančná záťaž. V spoločnosti kde takmer neexistuje nájomné bývanie je to krok späť. Mladí ľudia môžu reagovať tak, že ešte častejšie budú odchádzať mimo Slovensko.

  • Dá sa povedať, že tým, že sprostredkovatelia zhmotňujú požiadavky na vysokú kvalitu a na nízku cenu, zlepšujú fungovanie konkurencie a trhu?

Rozhodne áno. Sprostredkovatelia prispeli veľkou mierou k tomu, že sa úrokové sadzby pri hypotékach v súčasnosti zreálnili na európsku úroveň. Sprostredkovatelia vyberajú z produktov, ktoré jednotlivé banky majú. Oni ich nevytvárajú, nenastavujú stratégiu bánk ani netvoria ich marže. Majú však mandát zastupovať klienta voči banke a naopak banku pred klientom. Takže vyhľadávajú to najlepšie riešenie, ktoré je na trhu k dispozícií. Inštitúcia ponúka klientovi len to svoje riešenie, ktoré nemusí byť vždy najlepšie. Sprostredkovateľ zlepšením informovanosti a prehľadu o trhu zlepšuje i jeho fungovanie. Často nahrádzame štát pri objasňovaní triviálnych pojmov, ktoré by mal každý klient vedieť už od základnej školy. Preto nás mrzí postoj kompetentných.

  • Stretávajú sa sprostredkovatelia s predsudkami, alebo negatívnymi postojmi voči ich práci?

Povolanie finančného sprostredkovateľa je často spájané s akýmsi podomovým predajom s predstavou, že búcha ľuďom na dvere a núti ich k niečomu, čo oni nechcú. Je pravda, že v 90tych rokoch, sme sa s takýmito praktikami stretávali. No našťastie už žijeme v inej dobe, keď vo všetkých sprostredkovateľských spoločnostiach evidujeme veľmi kvalitných ľudí. Berú svoju prácu profesionálne a chcú sa v nej zlepšovať. Snažia sa klientovi nachádzať a ponúkať to najlepšie riešenie.

Často vyvíjajú i osvetové aktivity. U nás vo Fincentre máme napríklad poradcov, ktorí vo svojich projektoch  podrobne skúmajú podmienky jednotlivých inštitúcií, aby dokázali vyvolať odbornú diskusiu. Robia to nezištne pretože sú „srdciari“ a chcú pre klienta urobiť to najlepšie.

  • Spoločnosť Fincentrum vykazuje vysoké tempá rast sprostredkovaných obchodov. Doteraz to bolo najmä vďaka hypotékam. Ako vidíte vývoj firmy v nadchádzajúcom období?

Hypotéky sú nateraz jeden z kľúčových zdrojov nášho rastu. Plánujeme sa na ne zameriavať i v budúcnosti. Ale nie sú jediným zdrojom rastu. Dlhodobo sa snažíme našim klientom poskytnúť komplexnú finančnú službu. Rastieme teda aj v ostatných položkách, aj keď nie takým tempom ako v hypotékach.

  • Bude rásť význam investícií? Dôchodkové zabezpečenie je stále nedostatočné.

Vzhľadom na demografický vývoj sú investície bezpochyby témou, ktorú budeme musieť v budúcnosti rozvíjať. Ľudia sa budú musieť viac pripravovať na dôchodok a využívať na to všetky nástroje na finančnom trhu. Preto chceme tento potenciál využiť. Nie sme len sprostredkovateľmi hypoték. Chceme s klientom žiť celý život a reagovať na jeho konkrétne situácie.

  • Dá sa tu využiť databáza klientov, ktorých Fincentrum obslúžilo pri hypotékach? V korporáciách sa tomu hovorí i cross selling.

Áno. Je to jedna z ciest. Vyvíjame za tým účelom unikátne nástroje. Jedným z nich je projekt Môj šanón. Ten umožní klientom mať všetky zmluvy, aj tie, ktoré neuzavrel cez nás, na jednom virtuálnom mieste. Pracujeme okrem toho na online distribúcií niektorých produktov. Podstatné je myslieť na klienta dlhodobo. Nie len obslúžiť ho a zabudnúť. Životná situácia klienta sa totiž často mení. Narodí sa mu dieťa, alebo dôjde k inej vážnej situácií. To všetko ovplyvňuje jeho finančný plán. A my chceme na to reagovať. Profesionálov od amatérov totiž odlišuje práve úroveň a kvalita servisu.

  • Kto bude pri takomto cross sellingu kľúčový? Bude to sprostredkovateľ v teréne alebo upozorní na možnosti predaja doplnkových produktov informačný systém?

Vychádzame z princípu, aby každý poradca poznal svojho klienta. Vie tak reagovať na jeho nové túžby či ciele. Primárne teda musí aktivita vychádzať od sprostredkovateľa, ktorý s klientom často spolupracuje i niekoľko rokov. Iniciatívu teda očakávame zdola. No my v tom našim spolupracovníkom chceme pomôcť nástrojmi, ktoré im servis a starostlivosť o klienta značne uľahčia. Osobne ale neverím, že existuje perpetuum mobile na cross selling.

O jeho efektívne zvládnutie sa snažia i firmy z iných odvetví, napríklad telekomunikačný operátori, alebo maloobchodné reťazce, typu Tesco. Pravdou je, že v tejto oblasti sme na začiatku dlhej cesty. Či už poisťovne, banky, alebo sprostredkovateľské spoločnosti, všetci sa snažíme využívať databázy, ktoré máme a ja osobne som presvedčený, že toto je správna cesta.

  • Kedy dostanú sprostredkovatelia nové nástroje do rúk?

Dnes sme vo fáze, keď nastavujeme základný modul, cez ktorý by sa mali dostávať informácie ku klientovi. Ten bude mať unikátny prístup do cloudu, kde si nájde všetky potrebné informácie a zmluvné podklady. Druhá fáza bude zameraná na to, aby sa tieto informácie dokázali pretaviť do služby pre klienta. Je nám jasné, že ak má klient hypotéku a nemá poistený príjem, či už z finančných alebo iných dôvodov, sme tu my a mali by sme klienta nabádať k zodpovednému správaniu a ochrane budúcnosti jeho rodiny a jeho samotného.

Radi by sme nástroje spustili začiatkom budúceho roka. Nie len Môj šanón, ktorého uvedenie je plánované v niekoľkých etapách, ale i dokončenie ostatných nástrojov, ktoré zapadnú do celého systému.

  • Ďakujem za rozhovor.
M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 3 komentáre)

Re: Re: klamstvo Yowie | 25.01.2015 11:12
Re: klamstvo Juraj | 12.12.2014 15:14
klamstvo ruzena | 11.12.2014 19:22

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Jana Glasová | 23.08.2016 00:00 Zadlženosť Slovákov vzrástla v 1. polroku o 13 %

Celkový objem úverov obyvateľov Slovenska dosiahol ku koncu prvého polroka výšku 26,3 mld. eur. Je o 13 percent viac ako v rovnakom období vlaňajška, čo je takmer také isté tempo rastu zadlženia ako vlani. Až tri štvrtiny úverov predstavujú pôžičky na bývanie. V číslach je zarátaný prírastok aj úbytok úverov. Ak je teda starý úver nahradený novým v rovnakej výške, v štatistike stavu sa to neukáže. Preto nie je medzi tohto a minuloročným tempom rastu takmer žiadny rozdiel. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 16.08.2016 00:00 Tri rady ako na cestách prežiť vo finančnom bezpečí

Dočasný život mimo domova mení naše zvyklosti. Týka sa to i elektronického bankovníctva. Väčšinou sme menej ostražití a často aj neznalí miestnych pomerov. V skutočnosti by to však malo byť práve naopak, pretože online bankovníctvo predstavuje oveľa väčšie riziká ako správa financií z domu. Ponúkame preto niekoľko najdôležitejších rád, ako si počas horúcich dní ustrážiť svoj telefón, bankový účet a osobné financie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Ľuboslav Kačalka | 12.08.2016 00:00 Keď "rozvračacov" rozvracajú

Ak si dobre pamätám, moje prvé stretnutie s Petrom Stuchlíkom a Milanom Repkom bolo v nejakej kaviarni. Sadli sme si k oknu a jeden z nich na to miesto vyslovene upozornil. Väčšina ľudí sa totiž s nimi nechcela stretávať veľmi „na očiach“. Išlo zväčša o agentov, ktorí zvažovali zmenu sprostredkovateľskej firmy. A to poza chrbát svojich nadriadených. Spojenie „poza chrbát nadriadených“ ešte dnes niekoľkokrát použijeme. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 12.08.2016 10:24

Peter Apolen | 10.08.2016 00:00 Ceny nehnuteľností rastú najrýchlejšie od roku 2008

Cena za bývanie rástla v druhom štvrťroku najrýchlejšie od prepuknutia finančnej krízy pred ôsmymi rokmi. Nárast dosiahol medziročne až 4,8 percenta a priemerná cena za meter štvorcový stúpla na 1 279 eur. Je to síce ešte stále citeľne menej ako v roku 2008, napriek tomu to stupňuje obavy z nafukovania realitnej bubliny. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.08.2016 00:00 Úver, kreditka, či povolené prečerpanie? Podľa čoho sa rozhodnúť

Letné obdobie je tradične časom, kedy ľudia prevetrávajú svoje účty. Často sa im preto stane, že vlastné prostriedky nestačia, a človek by uvítal finančnú podporu. Nieže by sme našim čitateľom odporúčali zadlžovať sa kvôli dovolenke, ale ak už ste pred touto dilemou, ponúkame porovnanie troch základných typov úverových produktov – bankovej pôžičky, povoleného prečerpania a kreditnej karty.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 04.08.2016 13:40Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

26.08.2016 09:10 Mladí Slováci dokážu na zábavu kartou minúť až 190 eur mesačne

Neprekvapí, že sa mladí ľudia sa chcú predovšetkým zabávať. Potvrdzuje to aj štruktúra ich výdavkov, zábava totiž tvorí až pätinu všetkých útrat platobnou kartou u ľudí narodených po roku 1990. Viac zaplatia len za jedlo. Významnú položku v ich rozpočte tvorí predovšetkým kino, šport alebo hry. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

25.08.2016 08:01 Študent v ČR čelí žalobe za poškodenie dobrého mena OVB

Student dokumentaristiky Jakub Charvát natočil dokument o OVB Allfinanz a praktikách jejích finančních poradců. Nyní čelí žalobě za „poškození dobrého jména“ společnosti. Dokument ovšem „pod linkou“ odhaluje ještě jednu významnou skutečnost… Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.08.2016 10:25 UniCredit chce predať svoju dcéru v Poľsku

Poľské médiá priniesli správy, že talianska banková skupina UniCredit sa chce úplne zbaviť svojej tamojšej dcéry – banky Bank Pekao. Akcie skupiny na to reagovali posiľnením.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.08.2016 12:39 Generácia „millennials“ začína byť nezávislá okolo dvadsiatky

Dvadsiaty rok života je v prípade generácie „millennials“ zlomový – vtedy sa stáva väčšina z nich finančne nezávislá od rodičov. Bankový účet je pre nich čoraz väčšou samozrejmosťou a otvárajú si ho v priemere medzi 18. a 19. rokom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.08.2016 11:31 Sto percentné hypotéky budú od januára ešte nedostupnejšie

Úplné prefinancovanie kupovanej nehnuteľnosti úverom na bývanie, alebo hypotékou bude od budúceho roku ešte ťažšie. Odporúčania NBS z roku 2014 totiž na to zavedú ešte prísnejší limit. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Jana Glasová | 23.08.2016 00:00 Zadlženosť Slovákov vzrástla v 1. polroku o 13 %

Celkový objem úverov obyvateľov Slovenska dosiahol ku koncu prvého polroka výšku 26,3 mld. eur. Je o 13 percent viac ako v rovnakom období vlaňajška, čo je takmer také isté tempo rastu zadlženia ako vlani. Až tri štvrtiny úverov predstavujú pôžičky na bývanie. V číslach je zarátaný prírastok aj úbytok úverov. Ak je teda starý úver nahradený novým v rovnakej výške, v štatistike stavu sa to neukáže. Preto nie je medzi tohto a minuloročným tempom rastu takmer žiadny rozdiel. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 16.08.2016 00:00 Tri rady ako na cestách prežiť vo finančnom bezpečí

Dočasný život mimo domova mení naše zvyklosti. Týka sa to i elektronického bankovníctva. Väčšinou sme menej ostražití a často aj neznalí miestnych pomerov. V skutočnosti by to však malo byť práve naopak, pretože online bankovníctvo predstavuje oveľa väčšie riziká ako správa financií z domu. Ponúkame preto niekoľko najdôležitejších rád, ako si počas horúcich dní ustrážiť svoj telefón, bankový účet a osobné financie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »