Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

Pred nedávnom vzbudili pozornosť verejnosti odporúčania Národnej banky Slovenska pre banky v oblasti retailových úverov. Časť sa týka i spolupráce so sprostredkovateľmi, kde centrálna banka vyzýva komerčné banky, aby boli obozretné pri spolupráci so externými sprostredkovateľskými sieťami. Banky si majú sledovať rizikovosť obchodov, ktoré dohodli jednotlivé  spoločnosti a jednotlivé distribučné kanály.

  • Čo si o týchto odporúčaniach myslíte?

Regulátor, okrem iného odporúča bankám, aby si riadili objem hypoték distribuovaných prostredníctvom externých sietí, pretože existuje podľa neho hrozba, že sprostredkovateľské siete budú tlačiť na banku, aby zmäkčila svoj skóringový proces a tým pádom išla do väčšieho rizika. No skutočnosť je dramaticky odlišná. Pravidlá schvaľovania úverov sú v bankách dostatočne autonómne a nezávislé. Musím povedať, že ma mrzí, že nás, ako najväčšieho sprostredkovateľa hypoték na Slovensku, ktorý minulý rok sprostredkoval úvery na bývanie za 417 mil. eur a k polroku tohto roka za 256 mil. eur, sa nikto na názor nespýtal. 

Napriek tomu, že v pomyselnom rebríčku, kam by sme zaradili i banky, sa v predaji hypoték nachádzame na piatom mieste. Napriek tomu, že sme členmi rešpektovanej Európskej federácie finančných poradcov a sprostredkovateľov – FECIF. Napriek tomu, že neustále vyvíjame iniciatívu v snahe o komunikáciu zo zástupcami kompetentných inštitúcií.

  • Ak by sa opýtal, čo by ste odpovedali?

Ak by sa nás pýtali na názor, jasne by sme povedali, že žiadna sprostredkovateľská firma nikdy v histórií schvaľovací proces v bankách neovplyvnila a neovplyvní. Žiadna banka by to nikdy nedovolila. Ja osobne pracujem v tejto branži nejaký ten piatok. Z toho v bankovníctve som bol takmer desať rokov. Môžem si dovoliť to zodpovedne prehlásiť.

  • Čo by sa stalo ak by banky obmedzili svoj predaj cez externé sprostredkovateľské siete?

V prvom rade by utrpel klient. Ak by si chcel totiž obstarať finančný produkt sám, základom jeho úspechu je mať šťastie. A to v tom, že sa dostal práve do tej banky, ktorá má aktuálne najlepšiu ponuku. Keďže Národná banka obmedzila aj výšku LTV tak ten, kto nemá prostriedky na kúpu nehnuteľnosti, ale má pravidelný mesačný príjem, ako napríklad učiteľ štátny zamestnanec, živnostník musí siahnuť na drahý spotrebný úver. Výsledkom bude horšia dostupnosť úverov pre ľudí a väčšia finančná záťaž. V spoločnosti kde takmer neexistuje nájomné bývanie je to krok späť. Mladí ľudia môžu reagovať tak, že ešte častejšie budú odchádzať mimo Slovensko.

  • Dá sa povedať, že tým, že sprostredkovatelia zhmotňujú požiadavky na vysokú kvalitu a na nízku cenu, zlepšujú fungovanie konkurencie a trhu?

Rozhodne áno. Sprostredkovatelia prispeli veľkou mierou k tomu, že sa úrokové sadzby pri hypotékach v súčasnosti zreálnili na európsku úroveň. Sprostredkovatelia vyberajú z produktov, ktoré jednotlivé banky majú. Oni ich nevytvárajú, nenastavujú stratégiu bánk ani netvoria ich marže. Majú však mandát zastupovať klienta voči banke a naopak banku pred klientom. Takže vyhľadávajú to najlepšie riešenie, ktoré je na trhu k dispozícií. Inštitúcia ponúka klientovi len to svoje riešenie, ktoré nemusí byť vždy najlepšie. Sprostredkovateľ zlepšením informovanosti a prehľadu o trhu zlepšuje i jeho fungovanie. Často nahrádzame štát pri objasňovaní triviálnych pojmov, ktoré by mal každý klient vedieť už od základnej školy. Preto nás mrzí postoj kompetentných.

  • Stretávajú sa sprostredkovatelia s predsudkami, alebo negatívnymi postojmi voči ich práci?

Povolanie finančného sprostredkovateľa je často spájané s akýmsi podomovým predajom s predstavou, že búcha ľuďom na dvere a núti ich k niečomu, čo oni nechcú. Je pravda, že v 90tych rokoch, sme sa s takýmito praktikami stretávali. No našťastie už žijeme v inej dobe, keď vo všetkých sprostredkovateľských spoločnostiach evidujeme veľmi kvalitných ľudí. Berú svoju prácu profesionálne a chcú sa v nej zlepšovať. Snažia sa klientovi nachádzať a ponúkať to najlepšie riešenie.

Často vyvíjajú i osvetové aktivity. U nás vo Fincentre máme napríklad poradcov, ktorí vo svojich projektoch  podrobne skúmajú podmienky jednotlivých inštitúcií, aby dokázali vyvolať odbornú diskusiu. Robia to nezištne pretože sú „srdciari“ a chcú pre klienta urobiť to najlepšie.

  • Spoločnosť Fincentrum vykazuje vysoké tempá rast sprostredkovaných obchodov. Doteraz to bolo najmä vďaka hypotékam. Ako vidíte vývoj firmy v nadchádzajúcom období?

Hypotéky sú nateraz jeden z kľúčových zdrojov nášho rastu. Plánujeme sa na ne zameriavať i v budúcnosti. Ale nie sú jediným zdrojom rastu. Dlhodobo sa snažíme našim klientom poskytnúť komplexnú finančnú službu. Rastieme teda aj v ostatných položkách, aj keď nie takým tempom ako v hypotékach.

  • Bude rásť význam investícií? Dôchodkové zabezpečenie je stále nedostatočné.

Vzhľadom na demografický vývoj sú investície bezpochyby témou, ktorú budeme musieť v budúcnosti rozvíjať. Ľudia sa budú musieť viac pripravovať na dôchodok a využívať na to všetky nástroje na finančnom trhu. Preto chceme tento potenciál využiť. Nie sme len sprostredkovateľmi hypoték. Chceme s klientom žiť celý život a reagovať na jeho konkrétne situácie.

  • Dá sa tu využiť databáza klientov, ktorých Fincentrum obslúžilo pri hypotékach? V korporáciách sa tomu hovorí i cross selling.

Áno. Je to jedna z ciest. Vyvíjame za tým účelom unikátne nástroje. Jedným z nich je projekt Môj šanón. Ten umožní klientom mať všetky zmluvy, aj tie, ktoré neuzavrel cez nás, na jednom virtuálnom mieste. Pracujeme okrem toho na online distribúcií niektorých produktov. Podstatné je myslieť na klienta dlhodobo. Nie len obslúžiť ho a zabudnúť. Životná situácia klienta sa totiž často mení. Narodí sa mu dieťa, alebo dôjde k inej vážnej situácií. To všetko ovplyvňuje jeho finančný plán. A my chceme na to reagovať. Profesionálov od amatérov totiž odlišuje práve úroveň a kvalita servisu.

  • Kto bude pri takomto cross sellingu kľúčový? Bude to sprostredkovateľ v teréne alebo upozorní na možnosti predaja doplnkových produktov informačný systém?

Vychádzame z princípu, aby každý poradca poznal svojho klienta. Vie tak reagovať na jeho nové túžby či ciele. Primárne teda musí aktivita vychádzať od sprostredkovateľa, ktorý s klientom často spolupracuje i niekoľko rokov. Iniciatívu teda očakávame zdola. No my v tom našim spolupracovníkom chceme pomôcť nástrojmi, ktoré im servis a starostlivosť o klienta značne uľahčia. Osobne ale neverím, že existuje perpetuum mobile na cross selling.

O jeho efektívne zvládnutie sa snažia i firmy z iných odvetví, napríklad telekomunikačný operátori, alebo maloobchodné reťazce, typu Tesco. Pravdou je, že v tejto oblasti sme na začiatku dlhej cesty. Či už poisťovne, banky, alebo sprostredkovateľské spoločnosti, všetci sa snažíme využívať databázy, ktoré máme a ja osobne som presvedčený, že toto je správna cesta.

  • Kedy dostanú sprostredkovatelia nové nástroje do rúk?

Dnes sme vo fáze, keď nastavujeme základný modul, cez ktorý by sa mali dostávať informácie ku klientovi. Ten bude mať unikátny prístup do cloudu, kde si nájde všetky potrebné informácie a zmluvné podklady. Druhá fáza bude zameraná na to, aby sa tieto informácie dokázali pretaviť do služby pre klienta. Je nám jasné, že ak má klient hypotéku a nemá poistený príjem, či už z finančných alebo iných dôvodov, sme tu my a mali by sme klienta nabádať k zodpovednému správaniu a ochrane budúcnosti jeho rodiny a jeho samotného.

Radi by sme nástroje spustili začiatkom budúceho roka. Nie len Môj šanón, ktorého uvedenie je plánované v niekoľkých etapách, ale i dokončenie ostatných nástrojov, ktoré zapadnú do celého systému.

  • Ďakujem za rozhovor.
M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 3 komentáre)

Re: Re: klamstvo Yowie | 25.01.2015 11:12
Re: klamstvo Juraj | 12.12.2014 15:14
klamstvo ruzena | 11.12.2014 19:22

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 18.08.2017 00:00 Hypotéky pre mladých dostanú nové pravidlá. Podpora štátu klesne

Vláda SR tento týždeň schválila novelu zákona o dani z príjmov, ktorá má zmeniť systém štátnej podpory hypoték pre mladých. Cieľom je nahradiť systém bonifikácie vyplácanej bankám na daňový bonus, ktorý si každý klient odpočíta sám zo svojej daňovej povinnosti. To by malo systém zjednodušiť a sprehľadniť. Problémom však je limit bonusu 400 eur ročne. Navyše podpora môže kryť najviac polovicu z úrokovej sadzby, čo je oproti dnešným podmienkam zásadné zhoršenie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Matúš Jančura | 16.08.2017 00:00 Z realitnej ponuky sa vypredávajú najmä lacnejšie a menšie byty

Eufória na realitnom trhu v Bratislave sa podľa očakávaní mierne utíšila, no predaj naďalej zostáva na silných úrovniach. V druhom štvrťroku sa predalo 1245 nových bytov. Priemerná cena novostavieb v ponuke naďalej vysoko rastie. Dôvodom je aj to, že menšie a lacnejšie byty sa vypredajú, kým v ponuke ostávajú tie drahšie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 03.08.2017 00:00 Realitný trh sa ochladzuje. Ceny 1-izbových bytov klesli o 1%

Priemerná cena všetkých typov bytov síce vzrástla v druhom štvrťroku o 1,1 percenta, no v predchádzajúcom štvrťroku to bolo o 2,4 percenta. Realitný trh sa tak postupne ochladzuje. Príčin je niekoľko Jednak je to nová ponuka viacerých developerských projektov v rovnakom čase, no badať aj isté ochladzovanie dopytu. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 10.08.2017 10:23

Peter Apolen | 24.07.2017 00:00 Bratislavčania si na dovolenke užívajú. Vidno to aj na ich platbách kartou

Nie je asi prekvapením, že výška výdavkov na dovolenke sa líši podľa danej krajiny. Najdrahšie z krajín preferovaných Slovákmi vychádza Taliansko s priemernou výškou platby kartou 277 eur. Naopak najlacnejšia je dovolenka v Bulharsku – platby kartou za len zhruba sto eur. Na výšku výdavkov na dovolenke však vplýva i kraj, z ktorého dovolenkár pochádza. Priemerný Bratislavčan tak napríklad zaplatí na dovolenke kartou viac ako dvojnásobok toho, čo šetrní obyvatelia Žilinského kraja. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 21.07.2017 00:00 Cena nehnuteľností rýchlo rastie, NBS však zatiaľ o bubline nehovorí

Nízke ceny úverov urobili bývanie dostupné takmer pre každého. Ceny v treťom bratislavskom obvode stúpli napríklad v druhom štvrťroku o šesť percent. Nami oslovený realitný maklér hovorí: “Mnoho nehnuteľností kúpených dnes, za ceny vyhnané do extrémnych výšok, bude o pár rokov problém predať bez straty”. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

15.08.2017 09:07 ČNB trestá investiční zprostředkovatele

Česká národní banka (ČNB) dohlíží nad finančními zprostředkovateli. A uděluje pokuty. Za co ČNB trestá? A jaké prohřešky si naopak „vystačí“ s opatřením k nápravě? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

08.08.2017 10:19 ČNB trestá Broker Consulting. Za co?

Česká národní banka v rámci dohledové činnosti udílí též sankce za porušení povinností zprostředkovatelů. Poslední „velký případ“ je pokuta 800 tis. Kč pro Broker Consulting. Za co ČNB trestá? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.08.2017 16:43 Ako zareagovali české banky na zvýšenie sadzieb v ČR?

Česká národná banka (ČNB) zvýšila minulý týždeň úrokové sadzby. Obdobie lacných peňazí pomaly končí. Ako sa podľa hypotekárnych bánk rast základných sadzieb premietne do hypotekárnych úverov? Zachráni vyššie sadzby realitný trh? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

04.08.2017 13:20 Prevádzkový zisk Slovenskej sporiteľne klesol v 1. polroku o 13 %

Objem úverov Slovenskej sporiteľne v prvom polroku medziročne narástol o 14,2 percenta. Napriek tomu výnos z úrokov klesol o šesť percent. Dôvodom je celkový pokles úrokových sadzieb, ktoré sa týkajú tak nových, ako refinančných úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

01.08.2017 11:15 Sberbank a Prima banka sa oficiálne zlúčili

Značka Sberbank odo dnes na Slovensku definitívne končí. Aktivity banky prebrala Prima banka. Klienti tak majú k dispozícii sieť jej pobočiek, ako aj jej internet banking.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 03.08.2017 00:00 Realitný trh sa ochladzuje. Ceny 1-izbových bytov klesli o 1%

Priemerná cena všetkých typov bytov síce vzrástla v druhom štvrťroku o 1,1 percenta, no v predchádzajúcom štvrťroku to bolo o 2,4 percenta. Realitný trh sa tak postupne ochladzuje. Príčin je niekoľko Jednak je to nová ponuka viacerých developerských projektov v rovnakom čase, no badať aj isté ochladzovanie dopytu. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »