Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

Pred nedávnom vzbudili pozornosť verejnosti odporúčania Národnej banky Slovenska pre banky v oblasti retailových úverov. Časť sa týka i spolupráce so sprostredkovateľmi, kde centrálna banka vyzýva komerčné banky, aby boli obozretné pri spolupráci so externými sprostredkovateľskými sieťami. Banky si majú sledovať rizikovosť obchodov, ktoré dohodli jednotlivé  spoločnosti a jednotlivé distribučné kanály.

  • Čo si o týchto odporúčaniach myslíte?

Regulátor, okrem iného odporúča bankám, aby si riadili objem hypoték distribuovaných prostredníctvom externých sietí, pretože existuje podľa neho hrozba, že sprostredkovateľské siete budú tlačiť na banku, aby zmäkčila svoj skóringový proces a tým pádom išla do väčšieho rizika. No skutočnosť je dramaticky odlišná. Pravidlá schvaľovania úverov sú v bankách dostatočne autonómne a nezávislé. Musím povedať, že ma mrzí, že nás, ako najväčšieho sprostredkovateľa hypoték na Slovensku, ktorý minulý rok sprostredkoval úvery na bývanie za 417 mil. eur a k polroku tohto roka za 256 mil. eur, sa nikto na názor nespýtal. 

Napriek tomu, že v pomyselnom rebríčku, kam by sme zaradili i banky, sa v predaji hypoték nachádzame na piatom mieste. Napriek tomu, že sme členmi rešpektovanej Európskej federácie finančných poradcov a sprostredkovateľov – FECIF. Napriek tomu, že neustále vyvíjame iniciatívu v snahe o komunikáciu zo zástupcami kompetentných inštitúcií.

  • Ak by sa opýtal, čo by ste odpovedali?

Ak by sa nás pýtali na názor, jasne by sme povedali, že žiadna sprostredkovateľská firma nikdy v histórií schvaľovací proces v bankách neovplyvnila a neovplyvní. Žiadna banka by to nikdy nedovolila. Ja osobne pracujem v tejto branži nejaký ten piatok. Z toho v bankovníctve som bol takmer desať rokov. Môžem si dovoliť to zodpovedne prehlásiť.

  • Čo by sa stalo ak by banky obmedzili svoj predaj cez externé sprostredkovateľské siete?

V prvom rade by utrpel klient. Ak by si chcel totiž obstarať finančný produkt sám, základom jeho úspechu je mať šťastie. A to v tom, že sa dostal práve do tej banky, ktorá má aktuálne najlepšiu ponuku. Keďže Národná banka obmedzila aj výšku LTV tak ten, kto nemá prostriedky na kúpu nehnuteľnosti, ale má pravidelný mesačný príjem, ako napríklad učiteľ štátny zamestnanec, živnostník musí siahnuť na drahý spotrebný úver. Výsledkom bude horšia dostupnosť úverov pre ľudí a väčšia finančná záťaž. V spoločnosti kde takmer neexistuje nájomné bývanie je to krok späť. Mladí ľudia môžu reagovať tak, že ešte častejšie budú odchádzať mimo Slovensko.

  • Dá sa povedať, že tým, že sprostredkovatelia zhmotňujú požiadavky na vysokú kvalitu a na nízku cenu, zlepšujú fungovanie konkurencie a trhu?

Rozhodne áno. Sprostredkovatelia prispeli veľkou mierou k tomu, že sa úrokové sadzby pri hypotékach v súčasnosti zreálnili na európsku úroveň. Sprostredkovatelia vyberajú z produktov, ktoré jednotlivé banky majú. Oni ich nevytvárajú, nenastavujú stratégiu bánk ani netvoria ich marže. Majú však mandát zastupovať klienta voči banke a naopak banku pred klientom. Takže vyhľadávajú to najlepšie riešenie, ktoré je na trhu k dispozícií. Inštitúcia ponúka klientovi len to svoje riešenie, ktoré nemusí byť vždy najlepšie. Sprostredkovateľ zlepšením informovanosti a prehľadu o trhu zlepšuje i jeho fungovanie. Často nahrádzame štát pri objasňovaní triviálnych pojmov, ktoré by mal každý klient vedieť už od základnej školy. Preto nás mrzí postoj kompetentných.

  • Stretávajú sa sprostredkovatelia s predsudkami, alebo negatívnymi postojmi voči ich práci?

Povolanie finančného sprostredkovateľa je často spájané s akýmsi podomovým predajom s predstavou, že búcha ľuďom na dvere a núti ich k niečomu, čo oni nechcú. Je pravda, že v 90tych rokoch, sme sa s takýmito praktikami stretávali. No našťastie už žijeme v inej dobe, keď vo všetkých sprostredkovateľských spoločnostiach evidujeme veľmi kvalitných ľudí. Berú svoju prácu profesionálne a chcú sa v nej zlepšovať. Snažia sa klientovi nachádzať a ponúkať to najlepšie riešenie.

Často vyvíjajú i osvetové aktivity. U nás vo Fincentre máme napríklad poradcov, ktorí vo svojich projektoch  podrobne skúmajú podmienky jednotlivých inštitúcií, aby dokázali vyvolať odbornú diskusiu. Robia to nezištne pretože sú „srdciari“ a chcú pre klienta urobiť to najlepšie.

  • Spoločnosť Fincentrum vykazuje vysoké tempá rast sprostredkovaných obchodov. Doteraz to bolo najmä vďaka hypotékam. Ako vidíte vývoj firmy v nadchádzajúcom období?

Hypotéky sú nateraz jeden z kľúčových zdrojov nášho rastu. Plánujeme sa na ne zameriavať i v budúcnosti. Ale nie sú jediným zdrojom rastu. Dlhodobo sa snažíme našim klientom poskytnúť komplexnú finančnú službu. Rastieme teda aj v ostatných položkách, aj keď nie takým tempom ako v hypotékach.

  • Bude rásť význam investícií? Dôchodkové zabezpečenie je stále nedostatočné.

Vzhľadom na demografický vývoj sú investície bezpochyby témou, ktorú budeme musieť v budúcnosti rozvíjať. Ľudia sa budú musieť viac pripravovať na dôchodok a využívať na to všetky nástroje na finančnom trhu. Preto chceme tento potenciál využiť. Nie sme len sprostredkovateľmi hypoték. Chceme s klientom žiť celý život a reagovať na jeho konkrétne situácie.

  • Dá sa tu využiť databáza klientov, ktorých Fincentrum obslúžilo pri hypotékach? V korporáciách sa tomu hovorí i cross selling.

Áno. Je to jedna z ciest. Vyvíjame za tým účelom unikátne nástroje. Jedným z nich je projekt Môj šanón. Ten umožní klientom mať všetky zmluvy, aj tie, ktoré neuzavrel cez nás, na jednom virtuálnom mieste. Pracujeme okrem toho na online distribúcií niektorých produktov. Podstatné je myslieť na klienta dlhodobo. Nie len obslúžiť ho a zabudnúť. Životná situácia klienta sa totiž často mení. Narodí sa mu dieťa, alebo dôjde k inej vážnej situácií. To všetko ovplyvňuje jeho finančný plán. A my chceme na to reagovať. Profesionálov od amatérov totiž odlišuje práve úroveň a kvalita servisu.

  • Kto bude pri takomto cross sellingu kľúčový? Bude to sprostredkovateľ v teréne alebo upozorní na možnosti predaja doplnkových produktov informačný systém?

Vychádzame z princípu, aby každý poradca poznal svojho klienta. Vie tak reagovať na jeho nové túžby či ciele. Primárne teda musí aktivita vychádzať od sprostredkovateľa, ktorý s klientom často spolupracuje i niekoľko rokov. Iniciatívu teda očakávame zdola. No my v tom našim spolupracovníkom chceme pomôcť nástrojmi, ktoré im servis a starostlivosť o klienta značne uľahčia. Osobne ale neverím, že existuje perpetuum mobile na cross selling.

O jeho efektívne zvládnutie sa snažia i firmy z iných odvetví, napríklad telekomunikačný operátori, alebo maloobchodné reťazce, typu Tesco. Pravdou je, že v tejto oblasti sme na začiatku dlhej cesty. Či už poisťovne, banky, alebo sprostredkovateľské spoločnosti, všetci sa snažíme využívať databázy, ktoré máme a ja osobne som presvedčený, že toto je správna cesta.

  • Kedy dostanú sprostredkovatelia nové nástroje do rúk?

Dnes sme vo fáze, keď nastavujeme základný modul, cez ktorý by sa mali dostávať informácie ku klientovi. Ten bude mať unikátny prístup do cloudu, kde si nájde všetky potrebné informácie a zmluvné podklady. Druhá fáza bude zameraná na to, aby sa tieto informácie dokázali pretaviť do služby pre klienta. Je nám jasné, že ak má klient hypotéku a nemá poistený príjem, či už z finančných alebo iných dôvodov, sme tu my a mali by sme klienta nabádať k zodpovednému správaniu a ochrane budúcnosti jeho rodiny a jeho samotného.

Radi by sme nástroje spustili začiatkom budúceho roka. Nie len Môj šanón, ktorého uvedenie je plánované v niekoľkých etapách, ale i dokončenie ostatných nástrojov, ktoré zapadnú do celého systému.

  • Ďakujem za rozhovor.
M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 3 komentáre)

Re: Re: klamstvo Yowie | 25.01.2015 11:12
Re: klamstvo Juraj | 12.12.2014 15:14
klamstvo ruzena | 11.12.2014 19:22

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 07.12.2016 00:00 O switchingu bankového účtu väčšina Slovákov stále nevie

Od marca pribudla bankám nová povinnosť – takzvaný switching, či prenos účtu. Predstavuje to bezplatný prenos bankového účtu aj so všetkými nastavenými platobnými príkazmi z jednej banky do druhej. Slováci to však príliš nevyužívajú. Až sedem z desiatich z nich o tejto možnosti vôbec nevie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0
investujeme-300-250

Peter Apolen | 05.12.2016 00:00 Až štvrtina Slovákov nie je niekedy schopná plniť si finančné záväzky

Nedávny prieskum o platobnej disciplíne priniesol pozoruhodné výsledky. Až každý štvrtý Slovák sa z času na čas dostane do situácie, keď nie je schopný platiť svoje záväzky. Jedna pätina si dokonca musela na ich úhradu požičať od rodiny alebo priateľov. Banky sú až na treťom mieste.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 30.11.2016 00:00 NBS sa chystá zmeniť podmienky hypotekárneho trhu

Od nového roku začne platiť opatrenie Národnej banky Slovenska, ktoré upraví pravidlá pri poskytovania úverov na bývanie. Cieľom je pribrzdiť úverový boom. NBS však ubezpečuje, že jej nejde o dramatické priškrcovanie úverových štandardov, ale o zakonzervovanie súčasného stavu.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 30.11.2016 20:59

Redakcia | 24.11.2016 00:00 Účet zadarmo? Nech sa páči, ale bude to niečo stáť

Po oznámení o konci Zuna hľadajú klienti citliví na cenu alternatívu bežného účtu, ktorý by ich nič nestál. O účtoch zadarmo sme už nedávno informovali. Teraz sme sa pozreli spolu s partnerským portálom FinancnaHitparada.sk na to, ako je možné získať zľavu z poplatku pri účte, ktorý štandardne zadarmo nie je. Pripravili sme tak prehľad 14tich produktových balíkov ponúkaných deviatimi bankami.  Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 30.11.2016 21:48

Redakcia | 18.11.2016 00:00 Ukladáte voľné peniaze na termínovaný účet? Nebláznite...

Pozerali ste sa v poslednej dobe na výnosy termínovaných vkladov? Viete čo, ani to nerobte. Zdravie je predsa prvoradé. Ale ak ste predsa len zvedavý, tak vedzte, že ročná viazanosť úspor je v dvoch bankách odmenená len 0,05 percentom. Nie, nejde o preklep. Skutočne, ak si do banky vložíte desať tisíc eur, tak banka vám po roku pripíše päť eur. Po správnosti z toho ešte odvedie daň a vám nakoniec ostane 4,05 eura. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

08.12.2016 11:31 Banky budú musieť spĺňať nové pravidlá výkazníctva

Európsky parlament minulý mesiac prijal uznesenie o medzinárodných štandardoch finančného výkazníctva IFRS 9 a urobil tak ďalší krok v procese prijímania nových účtovných pravidiel zameraných na finančné inštitúcie v Európskej únii. Tie majú majú zabrániť zopakovaniu finančnej kríz a budú povinné od začiatku roku 2018. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

08.12.2016 10:53 Tri banky dostali za manipuláciu Euriboru pokutu 485 mil. eur

Európska banka udelila pokutu trom britským a francúzskym bankám za to, že v rokoch 2005 až 2008 neoprávnene manipulovali sadzbu Euribor, čím sa neoprávnene obohacovali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

08.12.2016 08:45 Finanční produkty na 30 let? Ano, ale…

Finanční poradenství pracuje s mnoha dlouhodobými finančními produkty. Jsou uzavírány na 20, 30 a někdy i na 40 let. Je to skutečně třeba, nebo je cílem jen provize za jejich sjednání? A jak pracovat s produkty na dlouhém horizontu? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.12.2016 09:21 Hypotéka pre mladých bude od Nového roku horšie dostupná

Príjmový strop pre získanie zvýhodnenej hypotéky pre mladých sa od januára 2017 zníži. Nárok na ňu budú mať tí mladí, ktorých priemerný príjem nepresiahne 1155,70 eura. Horná hranica príjmu sa mení štyri krát ročne, v závislosti od vývoja priemernej mzdy v národnom hospodárstve. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

05.12.2016 13:52 Tri spôsoby ako získať lepšiu cenu poistenia

Ako najčastejšie uzatvárate poistenie? Chodievate priamo do poisťovne? Alebo máte svojho poradcu? Prečítajte si o spôsoboch, vďaka ktorým budete mať na poistení lepšiu cenu ako sused! Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Anketa

Myslíte si, že nové Opatrenie pribrzdí úverový trh?

Áno. (58%)
 
Nie. (25%)
 
Neviem. (17%)
 Spolu hlasovalo 12 čitateľov

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Redakcia | 24.11.2016 00:00 Účet zadarmo? Nech sa páči, ale bude to niečo stáť

Po oznámení o konci Zuna hľadajú klienti citliví na cenu alternatívu bežného účtu, ktorý by ich nič nestál. O účtoch zadarmo sme už nedávno informovali. Teraz sme sa pozreli spolu s partnerským portálom FinancnaHitparada.sk na to, ako je možné získať zľavu z poplatku pri účte, ktorý štandardne zadarmo nie je. Pripravili sme tak prehľad 14tich produktových balíkov ponúkaných deviatimi bankami.  Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00

Peter Apolen | 30.11.2016 00:00 NBS sa chystá zmeniť podmienky hypotekárneho trhu

Od nového roku začne platiť opatrenie Národnej banky Slovenska, ktoré upraví pravidlá pri poskytovania úverov na bývanie. Cieľom je pribrzdiť úverový boom. NBS však ubezpečuje, že jej nejde o dramatické priškrcovanie úverových štandardov, ale o zakonzervovanie súčasného stavu.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »