Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Marek Jankovič: Klienti budú ochotní platiť za niektoré služby finančných poradcov

Autor: Ľuboslav Kačalka | 19.03.2009 00:00 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 1 komentár
Marek Jankovič: Klienti budú ochotní platiť za niektoré služby finančných poradcov

Vybudoval AIG poisťovňu na Slovensku a pôsobil aj v najužšom vedení najväčšej Allianz Slovenskej poisťovne. Miesto podpredsedu predstavenstva vymenil za možnosť budovať finančné poradenstvo v Rumunsku. Executive director Salve Group Marek Jankovič odpovedal aj na otázku, či finanční sprostredkovatelia vytlačia z trhu poisťovacích agentov.

Ako hodnotíte pôsobenie Salve Group v Rumunsku?

Ako úspech dosiahnutý vo veľmi krátkom čase v neznámej krajine a ako veľmi cennú skúsenosť.

Zo skúseností na Slovensku vieme, že napríklad švajčiarska spoločnosť sa teší väčšej dôvere ako spoločnosť na východ od Slovenska. Salve Group prezieravo používa londýnsku adresu. Ako prijímali Rumuni skupinu Salve Group?

Stretli sme sa s pozitívnou odozvou, pretože sme priniesli novú príležitosť. Dôkazom toho bolo viac ako 25 000 licencovaných obchodníkov v priebehu 4 mesiacov. Správne ste odhadli, že zahraničná adresa má väčšiu dôveru, nám však ešte pomohla aj osobná prítomnosť predstaviteľov spoločnosti Salve Group v Rumunsku. 

Postupne ste riadiace právomoci delegovali na miestnych manažérov. Ako sa vám spolupracovalo s tamojšími ľuďmi. Riadiť Rumunov je zrejme iné, ako riadiť Slovákov?

Ťažko zovšeobecňovať, pretože toto veľmi závisí od výberu ľudí. Výber ľudí, a to nielen v Rumunsku, považujem za kritický faktor úspechu, plus v Rumunsku sa nám v projekte penzijnej reformy osvedčila aj takmer každodenná kontrola. Rumuni majú trochu inú mentalitu aj prístup k práci a sú viac emocionálni. Stretli sme sa s ľuďmi s veľmi dobrými vedomosťami a môžem povedať, že všeobecne sú lepšie jazykovo vybavení ako Slováci – toto možno súvisí s tým, že v TV filmy nie sú dabované, ale len titulkované a ľudia prirodzene dostávajú anglický jazyk do seba.

Aký postoj zaujali Rumuni k dôchodkovej reforme? Videli skôr šancu, alebo boli nedôverčiví?

Podmienky vstupu do dôchodkovej reformy boli nasledovné: do veku 35 povinne, od 35 do 45 nepovinne. V tejto kategórii sa zapojilo viac ako polovica ľudí, čím sa potvrdila dôvera v budúcnosť dôchodkového systému. Celkovo by som povedal, že reforma penzijného systému bola vnímaná pozitívne.

Podľa Vašich predchádzajúcich vyjadrení ostáva Rumunsko aj v čase krízy perspektívny trh...

Predpokladá sa, že hospodársky rast sa spomalí, ale stále bude pozitívny a dôležitú úlohu pre nás hrá aj nízka penetrácia finančných produktov u obyvateľstva. Predpokladaný rast trhu životného poistenia je viac ako 12% (pôvodne 20%) a takisto rastie trh hypotekárnych úverov a ostatných finančných produktov.    

V čom je podľa Vás rumunská dôchodková reforma iná ako slovenská?

Reforma v Rumunsku má podobný princíp ako u nás. Avšak odvody do druhého dôchodkového piliera sú na začiatku nižšie a budú rásť v priebehu 6 rokov na úroveň 8%. Prvé skúsenosti sú pozitívne – je zvládnutá administrácia platieb a sú vykázané kladné výnosy na dôchodkových účtoch.

Z vášho životopisu je zrejmé, že máte rád veľké výzvy. Kam ešte môže rásť Salve Group? Plánujete expanziu do ďalších krajín...

Mám skutočne radšej obdobia, keď sa vo firme niečo mení alebo niečo nové začína ako stav, keď je všetko ustálené a na svojom mieste. Expanzia Salve Group na ukrajinský a rumunský trh bola určite výzvou.

Zvažujeme možnosť začať aj v ďalších krajinách, hoci vzhľadom na súčasnú situáciu sme opatrnejší. V najbližšom období do úvahy prichádza Rusko a možno Srbsko.

Považujete kombináciu prvého a druhého piliera na Slovensku za postačujúci? Viete si predstaviť ako reálnu možnosť, že sa znížia povinné odvody na dôchodkové sporenie a zostane na ľuďoch, ako s ušetrenými peniazmi naložia? Teda či si ich „prejedia“ alebo investujú.

Pre väčšinu obyvateľov nie. Stačí na to jednoduchá kalkulácia – stačí definovať osobné náklady dnes, rátať, že sa zvýšia každý rok (povedzme indexom rastu spotrebiteľských cien alebo infláciou) až do dôchodkového veku a porovnať s projekciou výšky dôchodku. Určite bude treba ešte ďalšie financovanie a na to slúžia produkty DDS, životné poistenie, sporivé produkty bánk atď. Ono je to ako v tej rozprávke, kde sa jeden groš minul, jeden dal rodičom a jeden ušetril – dnešné správanie vzhľadom na dostupnosť úverov a financovania je, že miniem tri groše a ešte si požičiam :). 

Aj do Rumunsku ste išli s cieľom ponúkať kvalitnejšie poradenstvo. Ako hodnotíte úroveň finančného poradenstva na Slovensku?

Ako adekvátnu iba 15 ročnému vývoju.

Pomôže pripravovaný zákon o finančnom poradenstve a sprostredkovaní očistiť trh?

Uvidíme aká bude finálna podoba zákona, ale mal by prispieť k zlepšeniu situácie.

Budú podľa Vás pôsobiť po prijatí zákona na Slovenskom trhu aj finanční poradcovia (platení iba z peňazí klienta)?

Myslím si, že klienti budú ochotní platiť za niektoré služby a rozvinie sa aj skupina poradcov. Produkty spoločností pôsobiacich na finančnom trhu však musia byť prispôsobené, aby poradca mohol pracovať – čo tak zatiaľ vo veľkej miere absentuje

Dôverne poznáte aj prostredie poisťovní. Sú podľa Vás finanční poradcovia (z maklérskych spoločností) a poisťovací agenti súperi v boji o klienta? Alebo môžu vedľa seba spokojne nažívať?

Určite sú konkurentmi nakoľko pôsobia na rovnakom trhu. Vedľa seba nažívajú (neviem či spokojne) zhruba 15 rokov. Ten boj možno nie je taký ostrý vzhľadom na to, že trh poistenia stále rastie a rastie aj trh s inými produktmi finančného trhu.   

Narážam aj na to, že ak by sa finančno-poradenským spoločnostiam podarilo preniknúť na celý trh, poisťováci by stratili klientov. Je to samozrejme hypotéza, ktorá predpokladá, že si klienti uvedomia, že poradca im dá na výber viac možností ako reprezentant jednej poisťovne. Čiže, ak rastú poradenské spoločnosti, môže to byť časom na úkor interného predajného kanála poisťovní?

Hypoteticky je možné takmer všetko, ale v súčasných podmienkach je to málo pravdepodobné. Faktom je, že poradenské spoločnosti dnes už majú významný podiel na trhu, ktorý získali na úkor reprezentantov poisťovní. Pri tvorbe novej legislatívy a regulácie pre oblasť sprostredkovania finančných produktov štát dnes argumentuje ochranou spotrebiteľa. Pokiaľ by sa chápanie ochrany spotrebiteľa rozšírilo a platilo by, že občan/klient musí mať možnosť vybrať si, a takúto možnosť mu reprezentant jednej poisťovne nevie poskytnúť, tak by sa vytvoril trh sprostredkovateľov/poradcov na úkor interných zástupcov poisťovní.  

Marek Jankovič

V Salve Group pôsobí na pozícii executive director, prevzal celkové riadenie SALVE GROUP a je v predstavenstve spoločnosti. Do SALVE GROUP prišiel z pozície viceprezidenta Allianz Slovenskej poisťovne. Ako predseda predstavenstva vybudoval na Slovensku poisťovňu AIG Slovakia. Pôsobil ako člen dozornej rady Burzy cenných papierov Bratislava.

Marek Jankovič vyštudoval technickú kybernetiku na Elektrotechnickej fakulte Slovenskej technickej univerzity.

Anketa

Čo si myslíte o zákone o finančnom sprostredkovaní a poradenstve?

Súčasný návrh je optimálny. (6%)
 
Trh potrebuje úplne iný zákon. (53%)
 
Zákon vôbec nepotrebujeme. (5%)
 
Privítal by som prísnejší zákon. (36%)
 Spolu hlasovalo 660 čitateľov
Marek Jankovič: Klienti budú ochotní platiť za niektoré služby finančných poradcov

Marek Jankovič: Klienti budú ochotní platiť za niektoré služby finančných poradcov >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 1 komentár)

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

David Charlet | 27.06.2017 00:00 Nový francúzsky prezident je nádejou pre návrat zdravého rozumu

Európska únia vznikla pôvodne ako združenie zaoberajúce sa produkciou uhlia a ocele. Dnes je širokospektrálnou úniou oveľa viac angažovanejšou ako napríklad Spojené štáty americké. V USA by sme napríklad nikde nenašli režim podnikania na báze tzv. passportingu. Znamená to, že ak v jednom štáte USA pôsobíte ako finančný sprostredkovateľ alebo poradca, nemáte právo pôsobiť tak v inom štáte. Iba v tom, v ktorom ste získali licenciu. Teda úplne iná situácia ako v Európe. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jana Lacková | 22.06.2017 00:00 Ísť po čo najnižšom úroku, či si radšej sadzbu zafixovať na dlhšie obdobie?

Každý človek ktorý sa už niekedy zaoberal hypotékou, určite riešil aj otázku, akú dĺžku fixácie úrokovej sadzby si zvoliť. Na jednej strane vždy stojí nižšia cena a na druhej stabilita na dlhšie obdobie. Pokiaľ nemáte doma krištáľovú guľu, jednoznačná odpoveď na túto dilemu sa hľadá ťažko.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 09.06.2017 00:00 Finančný poradca? Aký je rozdiel medzi ním a sprostredkovateľom

V minulosti sa všetci predajcovia finančných produktov hrdo titulovali ako finanční poradcovia. Zákon o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstvo však určil jasné hranice medzi týmito dvomi profesiami. Hoci termínom poradca stále operujú aj niektorí sprostredkovatelia, a najmä bankoví zamestnanci, pravda je taká, že NBS registruje len 11 poradcov a bezmála 30-tisíc finančných agentov. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.06.2017 17:04

Petr Stuchlík | 08.06.2017 00:00 Britská regulácia: Rana pre chudobnejších klientov

Veľká Británia zaviedla v roku 2012 reguláciu distribúcie finančných produktov. Tá zásadne obmedzila provízie pre poradcov vyplácané inštitúciami a naopak podporila poradenstvo platené klientom. Dôsledkom je zásadné obmedzenie dostupnosti finančného poradenstva. Tí chudobnejší zostali celkom bez poradenstva a tí bohatší musia platiť viac ako predtým. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 07.06.2017 00:00 Poradcovia musia byť viac priateľmi klientov, ako predajcami produktov

Odvetvie finančného poradenstva sa bude stále viac orientovať na celkové potreby klientov, ako len na predaj finančných produktov. Finanční sprostredkovatelia začínajú pracovať netradičnými spôsobmi a zapájajú do toho aj svoje nefinančné zručnosti. Cieľom je vytvoriť si s klientom partnerský vzťah, ktorý presahuje len finančný svet. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

21.06.2017 09:02 Evropa z pohledu finančních poradců

Kdysi Evropská unie bývala místem, kde se těžilo uhlí a vyráběla ocel. Nyní se zdá být Unií globální, která se daleko více než USA zabývá otázkami našeho povolání a dalšími záležitostmi. Například: v USA bychom nikde nenašli režim povolování pro poradce na základě tzv. passportingu (pokud působíte jako zprostředkovatel či poradce, nemáte právo působit v jiném státě – pouze v tom, v němž jste získali licenci). Tedy úplně jiná situace než v Evropě. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.06.2017 09:06 Pavlína Quittová: Nejdůležitější jsou důvěra a sympatie

F.privée je nová samostatná investiční divize společnosti Fincentrum. Vznikla pro klienty s nadprůměrnými příjmy, kteří vyžadují osobní přístup a dlouhodobý vztah. Právě to je podle spoluzakladatelky f.privée Pavlíny Quittové pro tvorbu úspěšného investičního portfolia nejdůležitější Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

08.06.2017 08:36 Jiří Rusnok se tvrdě opřel do finančních zprostředkovatelů

Guvernér ČNB Jiří Rusnok se zjevně obává o nové pravomoci, které chce získat Česká národní banka s novým zákonem o ČNB. Proto v úterý odpoledne již podruhé vystoupil v Poslanecké sněmovně a pravomoci hájil. Opřel se přitom tvrdě do finančních zprostředkovatelů. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.06.2017 09:16 Stanislav Dostál ml.: Finanční poradce a realitní makléř se skvěle doplňují

Realitní makléř nachází kupce pro nemovitost. Kupec potřebuje hypotéku. O to tu ale nejde. „Realitní makléř musí udělat přibližně 10 prohlídek, aby se našel jeden kupec,“ říká Stanislav Dostál ml., zemský ředitel Fincentra, a dodává: „My máme zájem o 9 zájemců, kteří nemovitost nekoupili.“ Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

29.05.2017 09:18 Vladimír Jeřábek: Robotizace vytlačí finanční poradce

„Každý dobře naprogramovaný robot bude v určitých vybraných oblastech (např. investování) radit klientům lépe než 99 % finančních poradců,“ říká Vladimír Jeřábek, člen představenstva Komerční banky, a dodává: „U těch dobrých bych se nebál o jejich postavení. Roboti budou v jednotlivých oblastech vynikající, role bankovních poradců bude kombinovat tato doporučení. Přeci jen se tu bavíme spíše o horizontu 3, 5 let plus a bude to záviset na tom, zdali to budou klienti akceptovat.“ Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Jana Lacková | 22.06.2017 00:00 Ísť po čo najnižšom úroku, či si radšej sadzbu zafixovať na dlhšie obdobie?

Každý človek ktorý sa už niekedy zaoberal hypotékou, určite riešil aj otázku, akú dĺžku fixácie úrokovej sadzby si zvoliť. Na jednej strane vždy stojí nižšia cena a na druhej stabilita na dlhšie obdobie. Pokiaľ nemáte doma krištáľovú guľu, jednoznačná odpoveď na túto dilemu sa hľadá ťažko.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »