Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard uviedol pred časom na Slovensku, ako v prvej krajne na svete, program Priceless Specials. Sľubuje si od neho nahradenie bežných maloobchodných vernostných kariet, ktoré dnes už podľa spoločnosti prestali plniť svoje základne funkcie. Hlavným lákadlom programu by malo byť vracanie určitého percenta z nákupu. Zahodíme teda onedlho všetky vernostné karty do koša a vystrieda ich bežná platobná karta? 

Vernostné karty sa stali bežnou súčasťou každodenného života. Maloobchodníci sa pokúšajú motivovať zákazníkov k opakovaným nákupom, vytvoriť si s nimi dôvernú väzbu a monitorovať ich nákupné správanie. Tomu by však mohol byť koniec. MasterCard spustil svoj vernostný program Priceless Specials, ktorý by mal všetky maloobchodné karty nahradiť. Lákadlom by malo byť vracanie istého percenta z nákupu. O podmienkach programu a ambíciách kartovej spoločnosti sa rozprávame s produktovým manažérom spoločnosti, Matoušom Michnevičom.

  • Čo je najväčším lákadlom vášho programu?

Najpodstatnejšou výhodou program ju cash back – vrátenie peňazí. Človek dostane časť zo svojej úhrady za nákup späť, teda žiadne body, ako je to dnes pri súčasných lojalitných programoch, ale priamo peniaze. Chceme ďalej do vzťahu vniesť emóciu. Raz za mesiac vyberieme jeden zo snov našich zákazníkov, ktorý splníme. Vnesieme tak do platenia platobnou kartou nový element.

  • Aké veľké je percento vrátených peňazí?

Chceli by sme, aby toto percento bolo čo najvyššie, aby to tak motivovalo, zákazníkov uprednostňovať obchodníkov, ktorí sú členmi programu. Dnes je to napríklad Datart, ktorý vracia jedno percento z hodnoty nákupu. Myslím, že pred Vianocami to bude zaujímavé lákadlo.

Presné percento teda závisí od daného spolupracujúceho obchodníka. Delíme sa o náklady takým spôsobom, že my, MasterCard zabezpečujeme a hradíme technickú realizáciu programu – informačný systém, call centrum, marketing, operatívne náklady a pod. Odmeny kupujúcicm, ale financujú obchodníci.

V Českej republike sa napríklad onedlho stanú partnermi čerpacie stanice Mol, ktoré nedávno prevzali sieť Agip. Všade tam bude odmena vo výške troch percent z hodnoty nákupu, čo bude určite zaujímavé. Našim cieľom je pokryť i predajne potravín, teda najmä miesta, kde ľudia platia najviac.

  • Myšlienka cash-back ale nie nová. Sú viaceré programy, ako napríklad Lyoness, ktoré peniaze vracajú. Prečo si myslíte, že ten váš je výnimočný?

Súhlasím s tým, že nápad cash back nie je nejako inovatívny. Aj my máme kreditné karty, ktoré vracajú peniaze z každej transakcie, nie len v určitých obchodoch. Toto však financujú banky zo svojich úrokov a poplatkov. Keď ste spomínali Lyoness, ja tomu ich systému, prosto nerozumiem. A to sa považujem za profesionála. Ide o multi level marketing, ten dobre funguje napríklad vo finančnom poradenstve, no v tomto prípade si to nemyslím. Keď tomu neorozumiem ja, ako odborník na platby, ako tomu môže rozumieť bežný človek. 

  • Čo od programu očakáva MasterCard? Čo ním sledujete?

Máme ambíciu povedať ľuďom, akým spôsobom platiť. Dnes stoja zákazníci v rade pred pokladňou a rozhodujú sa, či platiť hotovosťou, alebo kartou, či stravným lístkom. My chceme, aby automaticky vytiahli kartu MasterCard. Znamená to totiž pre nich finančný benefit. Pre nás je to teda investícia s cieľom zmeniť nákupné správanie ľudí. Našim cieľom nie je na programe zarobiť.

  • Teda zmenu platobného správania?

Áno, na Slovensku je dnes celkovo niečo cez päť miliónov platobných kariet. Nie je teda veľmi kam rásť. V západnej Európe, napríklad vo Veľkej Británii, má síce človek priemerne dve až tri karty, istý potenciál teda na Slovensku ešte je, ale rast bude len veľmi pomalý.

Keď sa však pozrieme na počet transakcií, kartou platia Slováci len 14 percent platieb. Zvyšok prebieha v hotovosti, prevodom a podobne. No v už spomínanej Británii, alebo Škandinávii sa kartou realizuje až 70–80 percent transakcií. Tu teda vidíme veľký potenciál.

  • Chcete teda, aby ľudia, ktorí majú už karty v peňaženkách, ich začali viac používať?

Platobná karta má Slovensku len zhruba 25 ročnú históriu. Naše platobné zvyklosti pochádzajú z veľkej miery ešte z 90tych rokov, keď banky v snahe dostať klientov z pobočiek, presviedčali ľudí používať karty na výber z bankomatov. Ľudia ešte teda stále majú v hlavách vryté, že karta je primárne na výber z bankomatu. To však nie je pravda. Človek by mal hotovosť nosiť so sebou, čo najmenej a tento zlozvyk potrebujeme zmeniť.

  • Program bol uvedený v máji. S akým úspechom sa zatiaľ stretáva?

Vedenie MasterCard je s prvými výsledkami veľmi spokojné. V ČR je v súčasnosti zúčastnených 400 tisíc ľudí, v SR necelá štvrtina. Na Slovensku bolo Priceless Specials uvedené ako v prvej krajine na svete.

  • Čo vás k tomu viedlo?

Slovensko je ideálny trh, čo sa týka veľkosti a i nákladov uvádzania a testovania. Potom sa bude program kaskádovať do ďalších krajín. Dnes už funguje v Českej republike a hľadáme riešenie pre Rakúsko. Veľmi pravdepodobne potom pôjdeme do ďalších krajín v Európe a prípadne i globálne.

  • Máte ambíciu nahradiť súčasné lojalitné programy maloobchodníkov. Z čoho pri tom vychádzate?

Áno, tento cieľ máme. Dôvodom je to, že lojalitných programov je dnes už príliš veľa. Myslím si, že trh je nimi presýtený a ľudí to otravuje. Okrem toho sú súčasné lojalitné programy pre obchodníkov veľmi drahé.

V minulosti som pracoval ako konzultant v PwC a často smer riešili zadania našich klientov – čo robiť s ich lojalitným programom, ktorý je práve príliš drahý a málo efektívny.

Vysoké náklady musia maloobchodníci premietať do cien. My chceme využiť úspory z rozsahu a ťažiť z už existujúcej infraštruktúry. Terminály v obchodoch totiž už existujú, rovnako sú v obehu i platobné karty.

  • Prvotnou motiváciu obchodníkov pre zriadenie vernostného programu je motivácia zákazníkov k opakovaných nákupom. Dokáže to však Priceless Specials nahradiť?

Pravdou je, že dnes už lojalitné kartičky určite nie sú schopné získavať vernosť zákazníkov. Možno to tak bolo v 90tych rokoch, keď sa začali objavovať. No po roku 2010 sú už nimi všetci tak zahltení tak, že kartičky so sebou nenosia. Možno sa ešte ako tak používajú v potravinách. No ja mám napríklad kartu viacerých čerpacích staníc a vôbec ma to nemotivuje k vernosti niektorej z nich.

Naopak dnes chcú byť obchodníci odlišní v tom, že kartičku nemajú. Môžeme sa pozrieť napríklad na Lidl alebo Kaufland. Ich politika je mať najlepšiu cenu pre každého zákazníka. Preto lojalitné programy nemajú.

  • Ďalšou prednosťou vlastných lojalitných programov je získanie dát o nákupnom správaní zákazníkov. Je táto ich funkcia zastupiteľná.

My dáta poskytujeme obchodníkom tiež. Napríklad trhový podiel v segmente, alebo ako často sa k nim zákazníci vracajú. Jedinou informáciou, ktorú oproti klasickým lojalitným programom štandardne nemáme, je položkovo štrukturuovaný nákupný košík konkrétneho zákazníka. Vidíme len celkovú sumu transakcie. No u veľkých obchodníkov sme schopní integrovať náš systém s ich interným pokladničnými systémami a vtedy tieto informácie vieme poskytnúť a to dokonca ešte do väčšej hĺbky.

  • Obchodné siete si budujú lojalitné programy dlhodobo. Investovali do nich značné úsilie. Budú ochotné sa ich vzdať?

U každého obchodníka je lojalitný program nákladovou položkou. Dnes sa venostnými kartami zaoberajú vo firmách celé tímy ľudí. No je pravda, že priznať si, že to nefunguje, bude pre nich interne veľká výzva. Predpokladám teda, že rozhodnutie o tom musí prísť z centrál firiem.

  • Ďakujem za rozhovor.
MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 4 komentáre)

Blbost Honza | 06.05.2016 06:19
Pozoruhodne tvrdenia Marián | 20.11.2015 16:50
Lucia Markovic | 26.10.2015 13:13
Pan Matous je trosku mimo Peter | 26.10.2015 12:51

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Juraj Karabínoš | 28.07.2016 00:00 5 tipov, ako nemať na dovolenke starosti s platobnými kartami

V zahraničí sa často spoliehame na platobné karty. Zvyk so sebou nosiť čo najmenej hotovosti ich právom zvýhodňuje. Aké karty si sebou vziať, ako karty pred odchodom nastaviť a ako s nimi v zahraničí pracovať, vám poradíme v nasledujúcom článku.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 14.07.2016 00:00 Ako banky spoplatňujú zmeny v zmluvách

K úprave podmienok spotrebného úveru klientov najčastejšie vedie zmena výšky platu. Ak sa ich zvýši príjem, môžu napríklad chcieť splatiť časť spotrebného úveru skôr. Naopak pri poklese mzdy môže prísť vhod zníženie splátky. Vo väčšine bánk takéto zmeny však nie sú zadarmo, preto sme sa pozreli na to, ako zmeny banky spoplatňujú.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 12.07.2016 00:00 Hypotekárny trh v máji prvý krát prekonal hranicu jednej miliardy eur

Hypotekárny trh dosiahol v máji svoj nový rekord. Banky požičali doteraz najvyšší objem úverov a úroková sadzba poklesla na najnižšiu hodnotu. Za rekordom je lacnejšie refinancovanie starých úverov. Máj však pravdepodobne nebol posledným rekordným mesiacom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 09.06.2016 00:00 Limit na hypotéku pre mladých sa od júla citeľne znižuje

Od 1. júla sa opäť prehodnotí horná hranica príjmu na získanie hypotéky pre mladých. Tento krát to však bude zlým smerom. Žiadať o štátnu podporu budú môcť len mladí s príjmom do 1127 eur, čo je o 116 menej ako teraz.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 31.05.2016 00:00 Ako sa hľadá recept na klesajúce výnosy v bankovom sektore

Súčasné ekonomické prostredie bankám nepraje. Nízke sadzby im nedovolia zarábať, regulátori neustále sprísňujú podmienky ich podnikania. Banky preto začínajú hľadať nový model podnikania. Mohla by ním byť politika predávať čo najjednoduchšie produkty, pri minimálnych nákladoch a čo najmenšom riziku. Banky, ktoré sa touto cestou už vydali, slávia prvé úspechy. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

28.07.2016 10:33 NBS sa postavila proti výške bankového odvodu

Ponechanie sadzby bankového odvodu na súčasnej výške 0,2 percenta môže negatívne vplývať na bankový sektor. Konštatuje to NBS vo svojom Štvrťročnom komentári k politike obozretnosti na makroúrovni. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.07.2016 09:21 Sporiace účty: záporné úrokové sadzby na dosah

Česká národní banka (ČNB) tiskne peníze ve velkém. Banky jich mají nadbytek a nevědí, co s nimi. O peníze střadatelů tak nestojí – a snižují úrokové sazby. Nyní se poklesu dočkaly i „prémiové úroky“. Kdy se dočkáme záporných úrokových sazeb? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

25.07.2016 10:03 Poradňa mBank: Čo v prípade, ak výplata mešká a je treba uhradiť pravidelné platby

V spolupráci s mBank uverejňujeme seriál expertných poradní o bankových produktoch. Čitatelia môžu svoje otázky posielať na adresu redakcia@investujeme.sk. Odpovede mBank budeme následne zverejňovať v pravidelných intervaloch. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.07.2016 09:30 Priemerná sadzba hypoték v ČR v júni klesla na rekordných 1,87 %

Priemerná úroková sadzba hypoték sa v Česku v júni prepadla na doterajšie minimum 1,87 percenta. V máji predstavovala 1,89 percenta. Vyplýva to z údajov Fincentra Hypoindexu. Index sleduje od roku 2003 priemernú úrokovú sadzbu hypoték bez ohľadu na dobu fixácie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.07.2016 09:02 Sprístupňovanie úverov domácnostiam a firmám v eurozóne by malo pokračovať

Expanzívna politika ECB začína prinášať svoje ovocie. Banky v eurozóne znižujú požiadavky na pridelenie úverov domácnostiam a firmám. Peniaze tak začínajú pracovať v prospech ekonomiky. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Redakcia | 14.07.2016 00:00 Ako banky spoplatňujú zmeny v zmluvách

K úprave podmienok spotrebného úveru klientov najčastejšie vedie zmena výšky platu. Ak sa ich zvýši príjem, môžu napríklad chcieť splatiť časť spotrebného úveru skôr. Naopak pri poklese mzdy môže prísť vhod zníženie splátky. Vo väčšine bánk takéto zmeny však nie sú zadarmo, preto sme sa pozreli na to, ako zmeny banky spoplatňujú.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 12.07.2016 00:00 Hypotekárny trh v máji prvý krát prekonal hranicu jednej miliardy eur

Hypotekárny trh dosiahol v máji svoj nový rekord. Banky požičali doteraz najvyšší objem úverov a úroková sadzba poklesla na najnižšiu hodnotu. Za rekordom je lacnejšie refinancovanie starých úverov. Máj však pravdepodobne nebol posledným rekordným mesiacom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »