Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard uviedol pred časom na Slovensku, ako v prvej krajne na svete, program Priceless Specials. Sľubuje si od neho nahradenie bežných maloobchodných vernostných kariet, ktoré dnes už podľa spoločnosti prestali plniť svoje základne funkcie. Hlavným lákadlom programu by malo byť vracanie určitého percenta z nákupu. Zahodíme teda onedlho všetky vernostné karty do koša a vystrieda ich bežná platobná karta? 

Vernostné karty sa stali bežnou súčasťou každodenného života. Maloobchodníci sa pokúšajú motivovať zákazníkov k opakovaným nákupom, vytvoriť si s nimi dôvernú väzbu a monitorovať ich nákupné správanie. Tomu by však mohol byť koniec. MasterCard spustil svoj vernostný program Priceless Specials, ktorý by mal všetky maloobchodné karty nahradiť. Lákadlom by malo byť vracanie istého percenta z nákupu. O podmienkach programu a ambíciách kartovej spoločnosti sa rozprávame s produktovým manažérom spoločnosti, Matoušom Michnevičom.

  • Čo je najväčším lákadlom vášho programu?

Najpodstatnejšou výhodou program ju cash back – vrátenie peňazí. Človek dostane časť zo svojej úhrady za nákup späť, teda žiadne body, ako je to dnes pri súčasných lojalitných programoch, ale priamo peniaze. Chceme ďalej do vzťahu vniesť emóciu. Raz za mesiac vyberieme jeden zo snov našich zákazníkov, ktorý splníme. Vnesieme tak do platenia platobnou kartou nový element.

  • Aké veľké je percento vrátených peňazí?

Chceli by sme, aby toto percento bolo čo najvyššie, aby to tak motivovalo, zákazníkov uprednostňovať obchodníkov, ktorí sú členmi programu. Dnes je to napríklad Datart, ktorý vracia jedno percento z hodnoty nákupu. Myslím, že pred Vianocami to bude zaujímavé lákadlo.

Presné percento teda závisí od daného spolupracujúceho obchodníka. Delíme sa o náklady takým spôsobom, že my, MasterCard zabezpečujeme a hradíme technickú realizáciu programu – informačný systém, call centrum, marketing, operatívne náklady a pod. Odmeny kupujúcicm, ale financujú obchodníci.

V Českej republike sa napríklad onedlho stanú partnermi čerpacie stanice Mol, ktoré nedávno prevzali sieť Agip. Všade tam bude odmena vo výške troch percent z hodnoty nákupu, čo bude určite zaujímavé. Našim cieľom je pokryť i predajne potravín, teda najmä miesta, kde ľudia platia najviac.

  • Myšlienka cash-back ale nie nová. Sú viaceré programy, ako napríklad Lyoness, ktoré peniaze vracajú. Prečo si myslíte, že ten váš je výnimočný?

Súhlasím s tým, že nápad cash back nie je nejako inovatívny. Aj my máme kreditné karty, ktoré vracajú peniaze z každej transakcie, nie len v určitých obchodoch. Toto však financujú banky zo svojich úrokov a poplatkov. Keď ste spomínali Lyoness, ja tomu ich systému, prosto nerozumiem. A to sa považujem za profesionála. Ide o multi level marketing, ten dobre funguje napríklad vo finančnom poradenstve, no v tomto prípade si to nemyslím. Keď tomu neorozumiem ja, ako odborník na platby, ako tomu môže rozumieť bežný človek. 

  • Čo od programu očakáva MasterCard? Čo ním sledujete?

Máme ambíciu povedať ľuďom, akým spôsobom platiť. Dnes stoja zákazníci v rade pred pokladňou a rozhodujú sa, či platiť hotovosťou, alebo kartou, či stravným lístkom. My chceme, aby automaticky vytiahli kartu MasterCard. Znamená to totiž pre nich finančný benefit. Pre nás je to teda investícia s cieľom zmeniť nákupné správanie ľudí. Našim cieľom nie je na programe zarobiť.

  • Teda zmenu platobného správania?

Áno, na Slovensku je dnes celkovo niečo cez päť miliónov platobných kariet. Nie je teda veľmi kam rásť. V západnej Európe, napríklad vo Veľkej Británii, má síce človek priemerne dve až tri karty, istý potenciál teda na Slovensku ešte je, ale rast bude len veľmi pomalý.

Keď sa však pozrieme na počet transakcií, kartou platia Slováci len 14 percent platieb. Zvyšok prebieha v hotovosti, prevodom a podobne. No v už spomínanej Británii, alebo Škandinávii sa kartou realizuje až 70–80 percent transakcií. Tu teda vidíme veľký potenciál.

  • Chcete teda, aby ľudia, ktorí majú už karty v peňaženkách, ich začali viac používať?

Platobná karta má Slovensku len zhruba 25 ročnú históriu. Naše platobné zvyklosti pochádzajú z veľkej miery ešte z 90tych rokov, keď banky v snahe dostať klientov z pobočiek, presviedčali ľudí používať karty na výber z bankomatov. Ľudia ešte teda stále majú v hlavách vryté, že karta je primárne na výber z bankomatu. To však nie je pravda. Človek by mal hotovosť nosiť so sebou, čo najmenej a tento zlozvyk potrebujeme zmeniť.

  • Program bol uvedený v máji. S akým úspechom sa zatiaľ stretáva?

Vedenie MasterCard je s prvými výsledkami veľmi spokojné. V ČR je v súčasnosti zúčastnených 400 tisíc ľudí, v SR necelá štvrtina. Na Slovensku bolo Priceless Specials uvedené ako v prvej krajine na svete.

  • Čo vás k tomu viedlo?

Slovensko je ideálny trh, čo sa týka veľkosti a i nákladov uvádzania a testovania. Potom sa bude program kaskádovať do ďalších krajín. Dnes už funguje v Českej republike a hľadáme riešenie pre Rakúsko. Veľmi pravdepodobne potom pôjdeme do ďalších krajín v Európe a prípadne i globálne.

  • Máte ambíciu nahradiť súčasné lojalitné programy maloobchodníkov. Z čoho pri tom vychádzate?

Áno, tento cieľ máme. Dôvodom je to, že lojalitných programov je dnes už príliš veľa. Myslím si, že trh je nimi presýtený a ľudí to otravuje. Okrem toho sú súčasné lojalitné programy pre obchodníkov veľmi drahé.

V minulosti som pracoval ako konzultant v PwC a často smer riešili zadania našich klientov – čo robiť s ich lojalitným programom, ktorý je práve príliš drahý a málo efektívny.

Vysoké náklady musia maloobchodníci premietať do cien. My chceme využiť úspory z rozsahu a ťažiť z už existujúcej infraštruktúry. Terminály v obchodoch totiž už existujú, rovnako sú v obehu i platobné karty.

  • Prvotnou motiváciu obchodníkov pre zriadenie vernostného programu je motivácia zákazníkov k opakovaných nákupom. Dokáže to však Priceless Specials nahradiť?

Pravdou je, že dnes už lojalitné kartičky určite nie sú schopné získavať vernosť zákazníkov. Možno to tak bolo v 90tych rokoch, keď sa začali objavovať. No po roku 2010 sú už nimi všetci tak zahltení tak, že kartičky so sebou nenosia. Možno sa ešte ako tak používajú v potravinách. No ja mám napríklad kartu viacerých čerpacích staníc a vôbec ma to nemotivuje k vernosti niektorej z nich.

Naopak dnes chcú byť obchodníci odlišní v tom, že kartičku nemajú. Môžeme sa pozrieť napríklad na Lidl alebo Kaufland. Ich politika je mať najlepšiu cenu pre každého zákazníka. Preto lojalitné programy nemajú.

  • Ďalšou prednosťou vlastných lojalitných programov je získanie dát o nákupnom správaní zákazníkov. Je táto ich funkcia zastupiteľná.

My dáta poskytujeme obchodníkom tiež. Napríklad trhový podiel v segmente, alebo ako často sa k nim zákazníci vracajú. Jedinou informáciou, ktorú oproti klasickým lojalitným programom štandardne nemáme, je položkovo štrukturuovaný nákupný košík konkrétneho zákazníka. Vidíme len celkovú sumu transakcie. No u veľkých obchodníkov sme schopní integrovať náš systém s ich interným pokladničnými systémami a vtedy tieto informácie vieme poskytnúť a to dokonca ešte do väčšej hĺbky.

  • Obchodné siete si budujú lojalitné programy dlhodobo. Investovali do nich značné úsilie. Budú ochotné sa ich vzdať?

U každého obchodníka je lojalitný program nákladovou položkou. Dnes sa venostnými kartami zaoberajú vo firmách celé tímy ľudí. No je pravda, že priznať si, že to nefunguje, bude pre nich interne veľká výzva. Predpokladám teda, že rozhodnutie o tom musí prísť z centrál firiem.

  • Ďakujem za rozhovor.
MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 5 komentárov)

Joke!!! Matúš | 10.12.2016 17:04
Blbost Honza | 06.05.2016 06:19
Pozoruhodne tvrdenia Marián | 20.11.2015 16:50
Lucia Markovic | 26.10.2015 13:13
Pan Matous je trosku mimo Peter | 26.10.2015 12:51

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Marek Mittaš | 26.05.2017 00:00 Schopnosť domácností splácať úvery sa zhoršuje

Dlh prestal predstavovať záťaž a úvery sa považujú za stabilnú súčasť fungujúcej ekonomiky. Ešte v roku 2016 sa však slovenské domácnosti zadlžovali najrýchlejšie v rádiuse strednej a východnej Európy. Na dlh fungujú domácnosti, podniky, aj samotné banky a verejná správa. Dlží prakticky každý každému a tento „dokonalý“ svet požičiavania pomaly začína vyplavovať prvé úskalia v podobe zlyhávania úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 25.05.2017 00:00 Ako mať bankový účet zadarmo

Banky svojimi poplatkami skúšajú, čo si môžu voči klientom dovoliť. Vychádzajú z toho, že dopyt Slovákov po bežných účtoch je neelastický, čiže zvýšenie, či zníženie poplatkov nevyvolávajú migráciu klientov v takej miere, v akej došlo k pohybu cien. Ak je odozva klientov minimálna, banky nemajú dôvod poplatky znižovať. No ak sa ľudia aktivizujú, finančné ústavy sa začnú pretekať vo vytváraní lepších podmienok. Prinášame preto prehľad bankových účtov, ktoré možno mať za istých podmienok zadarmo. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 10.05.2017 00:00 Čo Slovákov hnevá na bankách najviac...

Klienti slovenských bánk sa prvýkrát v meraní spokojnosti cez systém Staffino vyjadrili ku kvalite služieb poskytovaných bankami. Prezradili, s čím sú najviac nespokojní. Najväčší problém je podľa nich zastaralý a nepružný internet banking. Nasleduje neochota a neprofesionalita personálu a nevýhodnosť bankových produktov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Pavel Škriniar | 04.05.2017 00:00 Hypotéka od Poštovej banky - jej výhody a slabé stránky

Poštová banka prišla nedávno s novým typom produktu. Svoj vstup na trh s úvermi na bývanie ohlásila s doteraz jedinečnou sadzbou 0,725 percenta, no aj ďalšou novinkou. Je ňou neviazaný vklad na účte v banke, čo umožňuje klientovi dopracovať sa práve k historicky najnižšiemu hypotekárnemu úroku. Keďže ponuka je unikátna a ťažko porovnateľná s inými, pozrieme sa teraz bližšie na jej výhodnosť. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

| 28.04.2017 00:00 Pozeráme sa už pri hypotekárnych úrokoch na samé dno?

Banky zas a znova prerábajú svoje reklamy a dôvodom nie je nič iné ako ďalšie zmeny hypotekárnych sadzieb. Úrokové sadzby pod jedným už nie sú žiadnym prvoaprílovým žartom, ale reálne dosiahnutou métou v histórii hypoték.  Áno, je pravdou, že pri reálnom hodnotení výhodnosti hypoték treba brať do úvahy aj ďalšie, naviazané produkty, faktom ale zostáva, že úroky pravdepodobne už dosiahli svoje dno.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

24.05.2017 14:54 Kartami platíme v zahraničí najmä v potravinách a supermarketoch

Pätina Slovákov platí kreditnými kartami aj v zahraničí  Najčastejšie je to v susednej Českej republike, nasledujú Veľká Británia, Rakúsko, Maďarsko, a prvú päťku uzatvára Nemecko. Drvivú väčšinu tvoria elektronické platby za tovar alebo službu, zvyšok sú výbery hotovosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.05.2017 13:24 Tatra banka rozdelí dividendy v hodnote 125 mil. eur

Akcionári Tatra banky na valnom zhromaždení, ktoré sa konalo v stredu (17.5.), schválili rozdelenie zisku a výplatu dividend, ako aj riadnu individuálnu a konsolidovanú účtovnú uzávierku a výročnú správu za rok 2016. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

15.05.2017 10:14 Šetríme čoraz menej a utrácame čoraz viac. Štatistiky zbúrali mýty o našej sporivosti

O Slovákoch sa dlhé roky hovorilo, že si nevedia užiť a len šetria „do vankúša“. Rovnako tak kolovali mýty o tom, že si neradi požičiavame a radšej si nič nedoprajeme. Najnovšie čísla však ukazujú opak. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

11.05.2017 14:23 VÚB ocenila mladých ekonómov za prácu o volatilite zlata a striebra

Nadácia VÚB ocenila mladých ekonómov v súťaži Economicus. Hlavnú cenu v hodnote 10 tisíc eur získala práca autorov Štefan Lyócsa a Peter Molnár na tému „Predpovedanie volatility strategicky prepojených obchodovateľných komoditných fondov: Prípad zlata a striebra“. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

11.05.2017 12:41 Nový podvodný e-mail možno aj vo vašej pošte

Tentoraz sa podvodníci zamerali na klientov UniCredit Bank. Podvodný e-mail sa tvári, že zabraňuje podvodu. V skutočnosti si pýta údaje z platobnej karty. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Marek Mittaš | 26.05.2017 00:00 Schopnosť domácností splácať úvery sa zhoršuje

Dlh prestal predstavovať záťaž a úvery sa považujú za stabilnú súčasť fungujúcej ekonomiky. Ešte v roku 2016 sa však slovenské domácnosti zadlžovali najrýchlejšie v rádiuse strednej a východnej Európy. Na dlh fungujú domácnosti, podniky, aj samotné banky a verejná správa. Dlží prakticky každý každému a tento „dokonalý“ svet požičiavania pomaly začína vyplavovať prvé úskalia v podobe zlyhávania úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 25.05.2017 00:00 Ako mať bankový účet zadarmo

Banky svojimi poplatkami skúšajú, čo si môžu voči klientom dovoliť. Vychádzajú z toho, že dopyt Slovákov po bežných účtoch je neelastický, čiže zvýšenie, či zníženie poplatkov nevyvolávajú migráciu klientov v takej miere, v akej došlo k pohybu cien. Ak je odozva klientov minimálna, banky nemajú dôvod poplatky znižovať. No ak sa ľudia aktivizujú, finančné ústavy sa začnú pretekať vo vytváraní lepších podmienok. Prinášame preto prehľad bankových účtov, ktoré možno mať za istých podmienok zadarmo. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »