Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard uviedol pred časom na Slovensku, ako v prvej krajne na svete, program Priceless Specials. Sľubuje si od neho nahradenie bežných maloobchodných vernostných kariet, ktoré dnes už podľa spoločnosti prestali plniť svoje základne funkcie. Hlavným lákadlom programu by malo byť vracanie určitého percenta z nákupu. Zahodíme teda onedlho všetky vernostné karty do koša a vystrieda ich bežná platobná karta? 

Vernostné karty sa stali bežnou súčasťou každodenného života. Maloobchodníci sa pokúšajú motivovať zákazníkov k opakovaným nákupom, vytvoriť si s nimi dôvernú väzbu a monitorovať ich nákupné správanie. Tomu by však mohol byť koniec. MasterCard spustil svoj vernostný program Priceless Specials, ktorý by mal všetky maloobchodné karty nahradiť. Lákadlom by malo byť vracanie istého percenta z nákupu. O podmienkach programu a ambíciách kartovej spoločnosti sa rozprávame s produktovým manažérom spoločnosti, Matoušom Michnevičom.

  • Čo je najväčším lákadlom vášho programu?

Najpodstatnejšou výhodou program ju cash back – vrátenie peňazí. Človek dostane časť zo svojej úhrady za nákup späť, teda žiadne body, ako je to dnes pri súčasných lojalitných programoch, ale priamo peniaze. Chceme ďalej do vzťahu vniesť emóciu. Raz za mesiac vyberieme jeden zo snov našich zákazníkov, ktorý splníme. Vnesieme tak do platenia platobnou kartou nový element.

  • Aké veľké je percento vrátených peňazí?

Chceli by sme, aby toto percento bolo čo najvyššie, aby to tak motivovalo, zákazníkov uprednostňovať obchodníkov, ktorí sú členmi programu. Dnes je to napríklad Datart, ktorý vracia jedno percento z hodnoty nákupu. Myslím, že pred Vianocami to bude zaujímavé lákadlo.

Presné percento teda závisí od daného spolupracujúceho obchodníka. Delíme sa o náklady takým spôsobom, že my, MasterCard zabezpečujeme a hradíme technickú realizáciu programu – informačný systém, call centrum, marketing, operatívne náklady a pod. Odmeny kupujúcicm, ale financujú obchodníci.

V Českej republike sa napríklad onedlho stanú partnermi čerpacie stanice Mol, ktoré nedávno prevzali sieť Agip. Všade tam bude odmena vo výške troch percent z hodnoty nákupu, čo bude určite zaujímavé. Našim cieľom je pokryť i predajne potravín, teda najmä miesta, kde ľudia platia najviac.

  • Myšlienka cash-back ale nie nová. Sú viaceré programy, ako napríklad Lyoness, ktoré peniaze vracajú. Prečo si myslíte, že ten váš je výnimočný?

Súhlasím s tým, že nápad cash back nie je nejako inovatívny. Aj my máme kreditné karty, ktoré vracajú peniaze z každej transakcie, nie len v určitých obchodoch. Toto však financujú banky zo svojich úrokov a poplatkov. Keď ste spomínali Lyoness, ja tomu ich systému, prosto nerozumiem. A to sa považujem za profesionála. Ide o multi level marketing, ten dobre funguje napríklad vo finančnom poradenstve, no v tomto prípade si to nemyslím. Keď tomu neorozumiem ja, ako odborník na platby, ako tomu môže rozumieť bežný človek. 

  • Čo od programu očakáva MasterCard? Čo ním sledujete?

Máme ambíciu povedať ľuďom, akým spôsobom platiť. Dnes stoja zákazníci v rade pred pokladňou a rozhodujú sa, či platiť hotovosťou, alebo kartou, či stravným lístkom. My chceme, aby automaticky vytiahli kartu MasterCard. Znamená to totiž pre nich finančný benefit. Pre nás je to teda investícia s cieľom zmeniť nákupné správanie ľudí. Našim cieľom nie je na programe zarobiť.

  • Teda zmenu platobného správania?

Áno, na Slovensku je dnes celkovo niečo cez päť miliónov platobných kariet. Nie je teda veľmi kam rásť. V západnej Európe, napríklad vo Veľkej Británii, má síce človek priemerne dve až tri karty, istý potenciál teda na Slovensku ešte je, ale rast bude len veľmi pomalý.

Keď sa však pozrieme na počet transakcií, kartou platia Slováci len 14 percent platieb. Zvyšok prebieha v hotovosti, prevodom a podobne. No v už spomínanej Británii, alebo Škandinávii sa kartou realizuje až 70–80 percent transakcií. Tu teda vidíme veľký potenciál.

  • Chcete teda, aby ľudia, ktorí majú už karty v peňaženkách, ich začali viac používať?

Platobná karta má Slovensku len zhruba 25 ročnú históriu. Naše platobné zvyklosti pochádzajú z veľkej miery ešte z 90tych rokov, keď banky v snahe dostať klientov z pobočiek, presviedčali ľudí používať karty na výber z bankomatov. Ľudia ešte teda stále majú v hlavách vryté, že karta je primárne na výber z bankomatu. To však nie je pravda. Človek by mal hotovosť nosiť so sebou, čo najmenej a tento zlozvyk potrebujeme zmeniť.

  • Program bol uvedený v máji. S akým úspechom sa zatiaľ stretáva?

Vedenie MasterCard je s prvými výsledkami veľmi spokojné. V ČR je v súčasnosti zúčastnených 400 tisíc ľudí, v SR necelá štvrtina. Na Slovensku bolo Priceless Specials uvedené ako v prvej krajine na svete.

  • Čo vás k tomu viedlo?

Slovensko je ideálny trh, čo sa týka veľkosti a i nákladov uvádzania a testovania. Potom sa bude program kaskádovať do ďalších krajín. Dnes už funguje v Českej republike a hľadáme riešenie pre Rakúsko. Veľmi pravdepodobne potom pôjdeme do ďalších krajín v Európe a prípadne i globálne.

  • Máte ambíciu nahradiť súčasné lojalitné programy maloobchodníkov. Z čoho pri tom vychádzate?

Áno, tento cieľ máme. Dôvodom je to, že lojalitných programov je dnes už príliš veľa. Myslím si, že trh je nimi presýtený a ľudí to otravuje. Okrem toho sú súčasné lojalitné programy pre obchodníkov veľmi drahé.

V minulosti som pracoval ako konzultant v PwC a často smer riešili zadania našich klientov – čo robiť s ich lojalitným programom, ktorý je práve príliš drahý a málo efektívny.

Vysoké náklady musia maloobchodníci premietať do cien. My chceme využiť úspory z rozsahu a ťažiť z už existujúcej infraštruktúry. Terminály v obchodoch totiž už existujú, rovnako sú v obehu i platobné karty.

  • Prvotnou motiváciu obchodníkov pre zriadenie vernostného programu je motivácia zákazníkov k opakovaných nákupom. Dokáže to však Priceless Specials nahradiť?

Pravdou je, že dnes už lojalitné kartičky určite nie sú schopné získavať vernosť zákazníkov. Možno to tak bolo v 90tych rokoch, keď sa začali objavovať. No po roku 2010 sú už nimi všetci tak zahltení tak, že kartičky so sebou nenosia. Možno sa ešte ako tak používajú v potravinách. No ja mám napríklad kartu viacerých čerpacích staníc a vôbec ma to nemotivuje k vernosti niektorej z nich.

Naopak dnes chcú byť obchodníci odlišní v tom, že kartičku nemajú. Môžeme sa pozrieť napríklad na Lidl alebo Kaufland. Ich politika je mať najlepšiu cenu pre každého zákazníka. Preto lojalitné programy nemajú.

  • Ďalšou prednosťou vlastných lojalitných programov je získanie dát o nákupnom správaní zákazníkov. Je táto ich funkcia zastupiteľná.

My dáta poskytujeme obchodníkom tiež. Napríklad trhový podiel v segmente, alebo ako často sa k nim zákazníci vracajú. Jedinou informáciou, ktorú oproti klasickým lojalitným programom štandardne nemáme, je položkovo štrukturuovaný nákupný košík konkrétneho zákazníka. Vidíme len celkovú sumu transakcie. No u veľkých obchodníkov sme schopní integrovať náš systém s ich interným pokladničnými systémami a vtedy tieto informácie vieme poskytnúť a to dokonca ešte do väčšej hĺbky.

  • Obchodné siete si budujú lojalitné programy dlhodobo. Investovali do nich značné úsilie. Budú ochotné sa ich vzdať?

U každého obchodníka je lojalitný program nákladovou položkou. Dnes sa venostnými kartami zaoberajú vo firmách celé tímy ľudí. No je pravda, že priznať si, že to nefunguje, bude pre nich interne veľká výzva. Predpokladám teda, že rozhodnutie o tom musí prísť z centrál firiem.

  • Ďakujem za rozhovor.
MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 5 komentárov)

Joke!!! Matúš | 10.12.2016 17:04
Blbost Honza | 06.05.2016 06:19
Pozoruhodne tvrdenia Marián | 20.11.2015 16:50
Lucia Markovic | 26.10.2015 13:13
Pan Matous je trosku mimo Peter | 26.10.2015 12:51

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Pavel Škriniar | 29.03.2017 00:00 Slovenské banky: čo tu ešte nebolo?

Slovenský bankový trh si za 25 rokov prešiel dlhý kus cesty. Len málokto by uveril, že koncom 90tych rokov banky platili na vkladoch aj 20 percentné kreditné úroky. Naopak hypotéky do ich portfólia pribudli až po roku 2000. Človek by si mohol myslieť, že banky už dnes nemajú čím prekvapiť a všetko nové tu už raz bolo. Opak je pravdou. Pri pohľade za hranice vidíme, že produktoví špecialisti slovenských bánk sa ešte stále majú čím inšpirovať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 24.03.2017 00:00 Ako technológie menia tvár finančného biznisu

Vychádzka na pobočku finančnej inštitúcie dnes predstavuje pre mnohých ľudí nepríjemnú povinnosť a v časoch, keď všetko funguje on-line mnohým narúša pohodlie a „kradne“ drahocenný čas. Uvedomujú si to aj finančné inštitúcie a prinášajú klientom digitálne inovácie. Informačné technológie dokážu finančný svet urýchliť, ale súčasne ho urobiť aj spoľahlivejším a bezpečnejším. Výsledkom je užívateľský komfort klientov, zefektívnenie práce lepšie a lacnejšie produkty. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Andrej Zeman | 17.03.2017 00:00 Najmenej dostupné vlastné bývanie je v Bratislavskom kraji

V uplynulom roku klesla priemerná sadzba úverov na bývanie z 2,35 na 1,76 percenta, čo je historicky najnižšia úroveň. Pre porovnanie lacnejšie si požičiavajú ľudia iba v piatich krajinách eurozóny – v Nemecku, Rakúsku, Fínsku, Portugalsku a Francúzsku.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.03.2017 00:00 Nové pravidlá pri hypotékach – čo sa zmenilo

Od začiatku marca platia prísnejšie pravidlá v poskytovaní hypoték. Zaviedlo ich nové opatrenie NBS. Dvomi najdôležitejšími zmenami sú sprísnenie posudzovania disponibilného príjmu žiadateľov a obmedzenie poskytovania úverov nad 80 percent LTV.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jaroslav Ilek | 24.02.2017 00:00 Bitka o hypotekárnych klientov sa opäť rozbieha

Slovenská sporiteľňa začala nový rok zvyšovaním úrokov. Vyzeralo to preto tak, že banky otáčajú kormidlo k vyšším sadzbám. Dlho to však netrvalo a začiatkom roka prišla s úrokom 1,39 najväčšia hypotekárna banka na trhu VÚB. O zhruba desať dní ju nasledovala aj trhová dvojka Slovenská sporiteľňa. Preberať klientov ostatných bankám chce novou ponukou i Tatra banka. Vyzerá to teda, že cenová vojna pokračuje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

29.03.2017 10:43 Do kedy uhradiť dane, aby boli splnené zákonné podmienky

Do piatka 31. marca je potrebné nielen odovzdať vyplnené tlačivo daňového priznania, ale aj zaplatiť vypočítanú daň na účet daňového úradu. Viete, kedy zadať prevodný príkaz tak, aby ste neprešvihli termín? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

27.03.2017 10:22 VÚB banka rozhodla o vyplatení dividend

Riadne valné zhromaždenie VÚB banky dnes rozhodlo, že dividenda pre akcionárov zo zisku za rok 2016 bude vo výške 5,55 EUR na každú akciu s menovitou hodnotou 33,20 EUR. Rozhodujúcim dňom na určenie osôb oprávnených na dividendy, ktorý stanovilo valné zhromaždenie, je 21. apríl 2017. Výplata dividend osobám oprávneným uplatniť právo na dividendu začne dňom 12. mája 2017, a to na základe riadne uplatneného práva na ich výplatu podľa spôsobu schváleného uznesením valného zhromaždenia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.03.2017 11:30 Poštová banka vlani intenzívne investovala

Rok 2016 bol pre Poštovú banku rokom príprav na premenu 23 ročnej banky na modernú univerzálnu banku a na naštartovanie jej novej stratégie – komunikačnej, vizuálnej, ale hlavne obchodnej. Banka ju predstavila v úvode roka 2017. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.03.2017 08:51 Úrokové sazby spořicích účtů: Zázraky se nekonají

Úrokové sazby spořicích účtů dále padají. Na aktuální inflaci nedosáhne žádný a vyhlídky na nejbližší období také nejsou příliš optimistické. Jaké úročení nabízí vaše banka? A kam se dnes vyplatí přesunout úspory? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

21.03.2017 16:39 Magazín Global Finance udelil VÚB banke ocenenie Najlepšia banka na Slovensku 2017

Víťazov vyberali odborníci vo všetkých krajinách sveta podľa mnohých ekonomických parametrov i spokojnosti klientov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Marek Mittaš | 24.03.2017 00:00 Ako technológie menia tvár finančného biznisu

Vychádzka na pobočku finančnej inštitúcie dnes predstavuje pre mnohých ľudí nepríjemnú povinnosť a v časoch, keď všetko funguje on-line mnohým narúša pohodlie a „kradne“ drahocenný čas. Uvedomujú si to aj finančné inštitúcie a prinášajú klientom digitálne inovácie. Informačné technológie dokážu finančný svet urýchliť, ale súčasne ho urobiť aj spoľahlivejším a bezpečnejším. Výsledkom je užívateľský komfort klientov, zefektívnenie práce lepšie a lacnejšie produkty. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Andrej Zeman | 17.03.2017 00:00 Najmenej dostupné vlastné bývanie je v Bratislavskom kraji

V uplynulom roku klesla priemerná sadzba úverov na bývanie z 2,35 na 1,76 percenta, čo je historicky najnižšia úroveň. Pre porovnanie lacnejšie si požičiavajú ľudia iba v piatich krajinách eurozóny – v Nemecku, Rakúsku, Fínsku, Portugalsku a Francúzsku.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »