Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard uviedol pred časom na Slovensku, ako v prvej krajne na svete, program Priceless Specials. Sľubuje si od neho nahradenie bežných maloobchodných vernostných kariet, ktoré dnes už podľa spoločnosti prestali plniť svoje základne funkcie. Hlavným lákadlom programu by malo byť vracanie určitého percenta z nákupu. Zahodíme teda onedlho všetky vernostné karty do koša a vystrieda ich bežná platobná karta? 

Vernostné karty sa stali bežnou súčasťou každodenného života. Maloobchodníci sa pokúšajú motivovať zákazníkov k opakovaným nákupom, vytvoriť si s nimi dôvernú väzbu a monitorovať ich nákupné správanie. Tomu by však mohol byť koniec. MasterCard spustil svoj vernostný program Priceless Specials, ktorý by mal všetky maloobchodné karty nahradiť. Lákadlom by malo byť vracanie istého percenta z nákupu. O podmienkach programu a ambíciách kartovej spoločnosti sa rozprávame s produktovým manažérom spoločnosti, Matoušom Michnevičom.

  • Čo je najväčším lákadlom vášho programu?

Najpodstatnejšou výhodou program ju cash back – vrátenie peňazí. Človek dostane časť zo svojej úhrady za nákup späť, teda žiadne body, ako je to dnes pri súčasných lojalitných programoch, ale priamo peniaze. Chceme ďalej do vzťahu vniesť emóciu. Raz za mesiac vyberieme jeden zo snov našich zákazníkov, ktorý splníme. Vnesieme tak do platenia platobnou kartou nový element.

  • Aké veľké je percento vrátených peňazí?

Chceli by sme, aby toto percento bolo čo najvyššie, aby to tak motivovalo, zákazníkov uprednostňovať obchodníkov, ktorí sú členmi programu. Dnes je to napríklad Datart, ktorý vracia jedno percento z hodnoty nákupu. Myslím, že pred Vianocami to bude zaujímavé lákadlo.

Presné percento teda závisí od daného spolupracujúceho obchodníka. Delíme sa o náklady takým spôsobom, že my, MasterCard zabezpečujeme a hradíme technickú realizáciu programu – informačný systém, call centrum, marketing, operatívne náklady a pod. Odmeny kupujúcicm, ale financujú obchodníci.

V Českej republike sa napríklad onedlho stanú partnermi čerpacie stanice Mol, ktoré nedávno prevzali sieť Agip. Všade tam bude odmena vo výške troch percent z hodnoty nákupu, čo bude určite zaujímavé. Našim cieľom je pokryť i predajne potravín, teda najmä miesta, kde ľudia platia najviac.

  • Myšlienka cash-back ale nie nová. Sú viaceré programy, ako napríklad Lyoness, ktoré peniaze vracajú. Prečo si myslíte, že ten váš je výnimočný?

Súhlasím s tým, že nápad cash back nie je nejako inovatívny. Aj my máme kreditné karty, ktoré vracajú peniaze z každej transakcie, nie len v určitých obchodoch. Toto však financujú banky zo svojich úrokov a poplatkov. Keď ste spomínali Lyoness, ja tomu ich systému, prosto nerozumiem. A to sa považujem za profesionála. Ide o multi level marketing, ten dobre funguje napríklad vo finančnom poradenstve, no v tomto prípade si to nemyslím. Keď tomu neorozumiem ja, ako odborník na platby, ako tomu môže rozumieť bežný človek. 

  • Čo od programu očakáva MasterCard? Čo ním sledujete?

Máme ambíciu povedať ľuďom, akým spôsobom platiť. Dnes stoja zákazníci v rade pred pokladňou a rozhodujú sa, či platiť hotovosťou, alebo kartou, či stravným lístkom. My chceme, aby automaticky vytiahli kartu MasterCard. Znamená to totiž pre nich finančný benefit. Pre nás je to teda investícia s cieľom zmeniť nákupné správanie ľudí. Našim cieľom nie je na programe zarobiť.

  • Teda zmenu platobného správania?

Áno, na Slovensku je dnes celkovo niečo cez päť miliónov platobných kariet. Nie je teda veľmi kam rásť. V západnej Európe, napríklad vo Veľkej Británii, má síce človek priemerne dve až tri karty, istý potenciál teda na Slovensku ešte je, ale rast bude len veľmi pomalý.

Keď sa však pozrieme na počet transakcií, kartou platia Slováci len 14 percent platieb. Zvyšok prebieha v hotovosti, prevodom a podobne. No v už spomínanej Británii, alebo Škandinávii sa kartou realizuje až 70–80 percent transakcií. Tu teda vidíme veľký potenciál.

  • Chcete teda, aby ľudia, ktorí majú už karty v peňaženkách, ich začali viac používať?

Platobná karta má Slovensku len zhruba 25 ročnú históriu. Naše platobné zvyklosti pochádzajú z veľkej miery ešte z 90tych rokov, keď banky v snahe dostať klientov z pobočiek, presviedčali ľudí používať karty na výber z bankomatov. Ľudia ešte teda stále majú v hlavách vryté, že karta je primárne na výber z bankomatu. To však nie je pravda. Človek by mal hotovosť nosiť so sebou, čo najmenej a tento zlozvyk potrebujeme zmeniť.

  • Program bol uvedený v máji. S akým úspechom sa zatiaľ stretáva?

Vedenie MasterCard je s prvými výsledkami veľmi spokojné. V ČR je v súčasnosti zúčastnených 400 tisíc ľudí, v SR necelá štvrtina. Na Slovensku bolo Priceless Specials uvedené ako v prvej krajine na svete.

  • Čo vás k tomu viedlo?

Slovensko je ideálny trh, čo sa týka veľkosti a i nákladov uvádzania a testovania. Potom sa bude program kaskádovať do ďalších krajín. Dnes už funguje v Českej republike a hľadáme riešenie pre Rakúsko. Veľmi pravdepodobne potom pôjdeme do ďalších krajín v Európe a prípadne i globálne.

  • Máte ambíciu nahradiť súčasné lojalitné programy maloobchodníkov. Z čoho pri tom vychádzate?

Áno, tento cieľ máme. Dôvodom je to, že lojalitných programov je dnes už príliš veľa. Myslím si, že trh je nimi presýtený a ľudí to otravuje. Okrem toho sú súčasné lojalitné programy pre obchodníkov veľmi drahé.

V minulosti som pracoval ako konzultant v PwC a často smer riešili zadania našich klientov – čo robiť s ich lojalitným programom, ktorý je práve príliš drahý a málo efektívny.

Vysoké náklady musia maloobchodníci premietať do cien. My chceme využiť úspory z rozsahu a ťažiť z už existujúcej infraštruktúry. Terminály v obchodoch totiž už existujú, rovnako sú v obehu i platobné karty.

  • Prvotnou motiváciu obchodníkov pre zriadenie vernostného programu je motivácia zákazníkov k opakovaných nákupom. Dokáže to však Priceless Specials nahradiť?

Pravdou je, že dnes už lojalitné kartičky určite nie sú schopné získavať vernosť zákazníkov. Možno to tak bolo v 90tych rokoch, keď sa začali objavovať. No po roku 2010 sú už nimi všetci tak zahltení tak, že kartičky so sebou nenosia. Možno sa ešte ako tak používajú v potravinách. No ja mám napríklad kartu viacerých čerpacích staníc a vôbec ma to nemotivuje k vernosti niektorej z nich.

Naopak dnes chcú byť obchodníci odlišní v tom, že kartičku nemajú. Môžeme sa pozrieť napríklad na Lidl alebo Kaufland. Ich politika je mať najlepšiu cenu pre každého zákazníka. Preto lojalitné programy nemajú.

  • Ďalšou prednosťou vlastných lojalitných programov je získanie dát o nákupnom správaní zákazníkov. Je táto ich funkcia zastupiteľná.

My dáta poskytujeme obchodníkom tiež. Napríklad trhový podiel v segmente, alebo ako často sa k nim zákazníci vracajú. Jedinou informáciou, ktorú oproti klasickým lojalitným programom štandardne nemáme, je položkovo štrukturuovaný nákupný košík konkrétneho zákazníka. Vidíme len celkovú sumu transakcie. No u veľkých obchodníkov sme schopní integrovať náš systém s ich interným pokladničnými systémami a vtedy tieto informácie vieme poskytnúť a to dokonca ešte do väčšej hĺbky.

  • Obchodné siete si budujú lojalitné programy dlhodobo. Investovali do nich značné úsilie. Budú ochotné sa ich vzdať?

U každého obchodníka je lojalitný program nákladovou položkou. Dnes sa venostnými kartami zaoberajú vo firmách celé tímy ľudí. No je pravda, že priznať si, že to nefunguje, bude pre nich interne veľká výzva. Predpokladám teda, že rozhodnutie o tom musí prísť z centrál firiem.

  • Ďakujem za rozhovor.
MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 5 komentárov)

Joke!!! Matúš | 10.12.2016 17:04
Blbost Honza | 06.05.2016 06:19
Pozoruhodne tvrdenia Marián | 20.11.2015 16:50
Lucia Markovic | 26.10.2015 13:13
Pan Matous je trosku mimo Peter | 26.10.2015 12:51

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Marek Mittaš | 14.07.2017 00:00 Exekúcia neznamená automatický stop na ceste k hypotéke

Počet aktívnych exekúcií na Slovensku sa pohybuje okolo hrozivého čísla troch miliónov. Hoci Slovenská komora exekútorov uviedla, že počet nových exekúcií klesá, aj v minulom roku pribudlo takmer 454 tisíc nových prípadov. Ide o odvrátenú stránku života na dlh, v ktorom Slováci nestrácajú dych. Ani napriek exekučnému konaniu pritom nie sú dlžníci navždy vyradení z hry na získanie nového úveru. Cesta k nemu však je komplikovanejšia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Michael Boye | 11.07.2017 00:00 Taliansko zachránilo banky. Opäť z daní od občanov

Na záver minulého mesiaca boli nútene hodiť ručník do ringu ďalšie dve banky – Banco Popolare di Vicenza a Veneto Banca. Talianska vláda povolila druhej najväčšej a údajne nazdravšej talianskej banke – Intesa Sanpaulo, kúpiť aktíva týchto dvoch regionálnych a potápajúcich sa inštitúcií. „Zlé“ dlhy sa presunú do štátnej banky, teda na placia štátu. Záchranu talianskeho bankového sektore tak opäť zaplatia bežní občania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 07.07.2017 00:00 Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší

Preniesť si bankový účet za lepšími službami, či nižšími poplatkami môže byť lákavé, mnohých však odrádza množstvo formalít spojených s rušením starého a nastavovaním nového účtu. Málokto pritom vie, že banky už umožňujú zbytočnú administratívu obísť. Stačí podať jednu žiadosť a nová banka vybaví všetka za klienta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.07.2017 00:00 Kvalitné vzdelanie, práca v odbore, istý čas v zahraničí - typický životopis slovenského milionára

Kvalitné vzdelanie, tvrdá práca v oblasti ktorú človek vyštudoval a ďalšie vzdelávanie, to sú najčastejšie spoločné faktory, ktoré priviedli väčšinu slovenských a českých milionárov k ich bohatstvu. Od štátu očakávajú najmä stabilitu. Svoje peniaze investujú najmä do nehnuteľností, akcií firiem, alebo alternatívnych investícií. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 13.07.2017 13:33

Mark Kuchta | 30.06.2017 00:00 Ako deti naučiť narábať s peniazmi

V škole boli najúspešnejší tí z nás, ktorí nerobili chyby. V živote sú úspešnejší tí, ktorí chyby síce robia, no učia sa z nich. Dovoľme teda deťom robiť užitočné chyby už teraz, minieš si = nemáš, neodložíš si = bude ti chýbať. Schopnosť finančne dospieť je u každého iná. V každom prípade, ale platí, že rodičia by mali pri získavaní tejto dispozície deťom aktívne asistovať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

18.07.2017 14:53 mBank na Slovensku má nového šéfa

Digitálna banka mBank mení svoje vedenie. Na pozíciu generálneho riaditeľa a vedúceho organizačnej zložky nastupuje dlhoročný obchodný riaditeľ, Robert Chrištof. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.07.2017 16:50 Tento rok plánuje do modernizácie bývania investovať zhruba každý tretí Slovák

Najčastejším dôvodom, pre ktorý si ľudia berú spotrebný úver, je rekonštrukcia bývania, nasleduje vybavenie a zariadenie domácnosti a tretím najčastejším dôvodom je kúpa osobného auta. Tento rok si chce svoje bývanie, podľa prieskumu, vylepšiť každý tretí Slovák. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2017 15:59 Na Pohode sa vo veľkom platilo platobnými kartami

Tohtoročná Pohoda opäť priniesla finančný rekord. Po vlaňajšom pol milióne eur vybratých z bankomatov, spravili návštevníci najväčšieho slovenského festivalu rekord v počte platieb kartou. Ich počet presiahol hranicu 12 tisíc, čo je medziročne o 70 percent viac. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2017 11:09 Úrokové sazby spořicích účtů zamrzly na dně

Úrokové sazby spořicích účtů zamrzly poblíž nuly a téměř se nehýbou. Lépe úročené účty klient již téměř nenajde. Ani nejmladší retailová banka již nezaujme. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

06.07.2017 10:50 Rezerva, ktorú banky odrátavajú z disponibilného príjmu žiadateľa o úver, sa od júla zvýšila

Rezerva, ktorú musia banky odpočítať z príjmu žiadateľa pri posudzovaní žiadosti o úver na bývanie, sa od 1. júla zvýšila na desať percent. Po prvý krát bolo toto opatrenie do praxe zavedené v marci, od kedy vankúš predstavoval päť percent. Na budúci rok sa povinná rezerva opäť zvýši, a to na 20 percent príjmu.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Michael Boye | 11.07.2017 00:00 Taliansko zachránilo banky. Opäť z daní od občanov

Na záver minulého mesiaca boli nútene hodiť ručník do ringu ďalšie dve banky – Banco Popolare di Vicenza a Veneto Banca. Talianska vláda povolila druhej najväčšej a údajne nazdravšej talianskej banke – Intesa Sanpaulo, kúpiť aktíva týchto dvoch regionálnych a potápajúcich sa inštitúcií. „Zlé“ dlhy sa presunú do štátnej banky, teda na placia štátu. Záchranu talianskeho bankového sektore tak opäť zaplatia bežní občania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.07.2017 00:00 Kvalitné vzdelanie, práca v odbore, istý čas v zahraničí - typický životopis slovenského milionára

Kvalitné vzdelanie, tvrdá práca v oblasti ktorú človek vyštudoval a ďalšie vzdelávanie, to sú najčastejšie spoločné faktory, ktoré priviedli väčšinu slovenských a českých milionárov k ich bohatstvu. Od štátu očakávajú najmä stabilitu. Svoje peniaze investujú najmä do nehnuteľností, akcií firiem, alebo alternatívnych investícií. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00

Marek Mittaš | 07.07.2017 00:00 Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší

Preniesť si bankový účet za lepšími službami, či nižšími poplatkami môže byť lákavé, mnohých však odrádza množstvo formalít spojených s rušením starého a nastavovaním nového účtu. Málokto pritom vie, že banky už umožňujú zbytočnú administratívu obísť. Stačí podať jednu žiadosť a nová banka vybaví všetka za klienta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 14.07.2017 00:00 Exekúcia neznamená automatický stop na ceste k hypotéke

Počet aktívnych exekúcií na Slovensku sa pohybuje okolo hrozivého čísla troch miliónov. Hoci Slovenská komora exekútorov uviedla, že počet nových exekúcií klesá, aj v minulom roku pribudlo takmer 454 tisíc nových prípadov. Ide o odvrátenú stránku života na dlh, v ktorom Slováci nestrácajú dych. Ani napriek exekučnému konaniu pritom nie sú dlžníci navždy vyradení z hry na získanie nového úveru. Cesta k nemu však je komplikovanejšia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »