Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard uviedol pred časom na Slovensku, ako v prvej krajne na svete, program Priceless Specials. Sľubuje si od neho nahradenie bežných maloobchodných vernostných kariet, ktoré dnes už podľa spoločnosti prestali plniť svoje základne funkcie. Hlavným lákadlom programu by malo byť vracanie určitého percenta z nákupu. Zahodíme teda onedlho všetky vernostné karty do koša a vystrieda ich bežná platobná karta? 

Vernostné karty sa stali bežnou súčasťou každodenného života. Maloobchodníci sa pokúšajú motivovať zákazníkov k opakovaným nákupom, vytvoriť si s nimi dôvernú väzbu a monitorovať ich nákupné správanie. Tomu by však mohol byť koniec. MasterCard spustil svoj vernostný program Priceless Specials, ktorý by mal všetky maloobchodné karty nahradiť. Lákadlom by malo byť vracanie istého percenta z nákupu. O podmienkach programu a ambíciách kartovej spoločnosti sa rozprávame s produktovým manažérom spoločnosti, Matoušom Michnevičom.

  • Čo je najväčším lákadlom vášho programu?

Najpodstatnejšou výhodou program ju cash back – vrátenie peňazí. Človek dostane časť zo svojej úhrady za nákup späť, teda žiadne body, ako je to dnes pri súčasných lojalitných programoch, ale priamo peniaze. Chceme ďalej do vzťahu vniesť emóciu. Raz za mesiac vyberieme jeden zo snov našich zákazníkov, ktorý splníme. Vnesieme tak do platenia platobnou kartou nový element.

  • Aké veľké je percento vrátených peňazí?

Chceli by sme, aby toto percento bolo čo najvyššie, aby to tak motivovalo, zákazníkov uprednostňovať obchodníkov, ktorí sú členmi programu. Dnes je to napríklad Datart, ktorý vracia jedno percento z hodnoty nákupu. Myslím, že pred Vianocami to bude zaujímavé lákadlo.

Presné percento teda závisí od daného spolupracujúceho obchodníka. Delíme sa o náklady takým spôsobom, že my, MasterCard zabezpečujeme a hradíme technickú realizáciu programu – informačný systém, call centrum, marketing, operatívne náklady a pod. Odmeny kupujúcicm, ale financujú obchodníci.

V Českej republike sa napríklad onedlho stanú partnermi čerpacie stanice Mol, ktoré nedávno prevzali sieť Agip. Všade tam bude odmena vo výške troch percent z hodnoty nákupu, čo bude určite zaujímavé. Našim cieľom je pokryť i predajne potravín, teda najmä miesta, kde ľudia platia najviac.

  • Myšlienka cash-back ale nie nová. Sú viaceré programy, ako napríklad Lyoness, ktoré peniaze vracajú. Prečo si myslíte, že ten váš je výnimočný?

Súhlasím s tým, že nápad cash back nie je nejako inovatívny. Aj my máme kreditné karty, ktoré vracajú peniaze z každej transakcie, nie len v určitých obchodoch. Toto však financujú banky zo svojich úrokov a poplatkov. Keď ste spomínali Lyoness, ja tomu ich systému, prosto nerozumiem. A to sa považujem za profesionála. Ide o multi level marketing, ten dobre funguje napríklad vo finančnom poradenstve, no v tomto prípade si to nemyslím. Keď tomu neorozumiem ja, ako odborník na platby, ako tomu môže rozumieť bežný človek. 

  • Čo od programu očakáva MasterCard? Čo ním sledujete?

Máme ambíciu povedať ľuďom, akým spôsobom platiť. Dnes stoja zákazníci v rade pred pokladňou a rozhodujú sa, či platiť hotovosťou, alebo kartou, či stravným lístkom. My chceme, aby automaticky vytiahli kartu MasterCard. Znamená to totiž pre nich finančný benefit. Pre nás je to teda investícia s cieľom zmeniť nákupné správanie ľudí. Našim cieľom nie je na programe zarobiť.

  • Teda zmenu platobného správania?

Áno, na Slovensku je dnes celkovo niečo cez päť miliónov platobných kariet. Nie je teda veľmi kam rásť. V západnej Európe, napríklad vo Veľkej Británii, má síce človek priemerne dve až tri karty, istý potenciál teda na Slovensku ešte je, ale rast bude len veľmi pomalý.

Keď sa však pozrieme na počet transakcií, kartou platia Slováci len 14 percent platieb. Zvyšok prebieha v hotovosti, prevodom a podobne. No v už spomínanej Británii, alebo Škandinávii sa kartou realizuje až 70–80 percent transakcií. Tu teda vidíme veľký potenciál.

  • Chcete teda, aby ľudia, ktorí majú už karty v peňaženkách, ich začali viac používať?

Platobná karta má Slovensku len zhruba 25 ročnú históriu. Naše platobné zvyklosti pochádzajú z veľkej miery ešte z 90tych rokov, keď banky v snahe dostať klientov z pobočiek, presviedčali ľudí používať karty na výber z bankomatov. Ľudia ešte teda stále majú v hlavách vryté, že karta je primárne na výber z bankomatu. To však nie je pravda. Človek by mal hotovosť nosiť so sebou, čo najmenej a tento zlozvyk potrebujeme zmeniť.

  • Program bol uvedený v máji. S akým úspechom sa zatiaľ stretáva?

Vedenie MasterCard je s prvými výsledkami veľmi spokojné. V ČR je v súčasnosti zúčastnených 400 tisíc ľudí, v SR necelá štvrtina. Na Slovensku bolo Priceless Specials uvedené ako v prvej krajine na svete.

  • Čo vás k tomu viedlo?

Slovensko je ideálny trh, čo sa týka veľkosti a i nákladov uvádzania a testovania. Potom sa bude program kaskádovať do ďalších krajín. Dnes už funguje v Českej republike a hľadáme riešenie pre Rakúsko. Veľmi pravdepodobne potom pôjdeme do ďalších krajín v Európe a prípadne i globálne.

  • Máte ambíciu nahradiť súčasné lojalitné programy maloobchodníkov. Z čoho pri tom vychádzate?

Áno, tento cieľ máme. Dôvodom je to, že lojalitných programov je dnes už príliš veľa. Myslím si, že trh je nimi presýtený a ľudí to otravuje. Okrem toho sú súčasné lojalitné programy pre obchodníkov veľmi drahé.

V minulosti som pracoval ako konzultant v PwC a často smer riešili zadania našich klientov – čo robiť s ich lojalitným programom, ktorý je práve príliš drahý a málo efektívny.

Vysoké náklady musia maloobchodníci premietať do cien. My chceme využiť úspory z rozsahu a ťažiť z už existujúcej infraštruktúry. Terminály v obchodoch totiž už existujú, rovnako sú v obehu i platobné karty.

  • Prvotnou motiváciu obchodníkov pre zriadenie vernostného programu je motivácia zákazníkov k opakovaných nákupom. Dokáže to však Priceless Specials nahradiť?

Pravdou je, že dnes už lojalitné kartičky určite nie sú schopné získavať vernosť zákazníkov. Možno to tak bolo v 90tych rokoch, keď sa začali objavovať. No po roku 2010 sú už nimi všetci tak zahltení tak, že kartičky so sebou nenosia. Možno sa ešte ako tak používajú v potravinách. No ja mám napríklad kartu viacerých čerpacích staníc a vôbec ma to nemotivuje k vernosti niektorej z nich.

Naopak dnes chcú byť obchodníci odlišní v tom, že kartičku nemajú. Môžeme sa pozrieť napríklad na Lidl alebo Kaufland. Ich politika je mať najlepšiu cenu pre každého zákazníka. Preto lojalitné programy nemajú.

  • Ďalšou prednosťou vlastných lojalitných programov je získanie dát o nákupnom správaní zákazníkov. Je táto ich funkcia zastupiteľná.

My dáta poskytujeme obchodníkom tiež. Napríklad trhový podiel v segmente, alebo ako často sa k nim zákazníci vracajú. Jedinou informáciou, ktorú oproti klasickým lojalitným programom štandardne nemáme, je položkovo štrukturuovaný nákupný košík konkrétneho zákazníka. Vidíme len celkovú sumu transakcie. No u veľkých obchodníkov sme schopní integrovať náš systém s ich interným pokladničnými systémami a vtedy tieto informácie vieme poskytnúť a to dokonca ešte do väčšej hĺbky.

  • Obchodné siete si budujú lojalitné programy dlhodobo. Investovali do nich značné úsilie. Budú ochotné sa ich vzdať?

U každého obchodníka je lojalitný program nákladovou položkou. Dnes sa venostnými kartami zaoberajú vo firmách celé tímy ľudí. No je pravda, že priznať si, že to nefunguje, bude pre nich interne veľká výzva. Predpokladám teda, že rozhodnutie o tom musí prísť z centrál firiem.

  • Ďakujem za rozhovor.
MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty

MasterCard chce vytlačiť z trhu vernostné karty >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 4 komentáre)

Blbost Honza | 06.05.2016 06:19
Pozoruhodne tvrdenia Marián | 20.11.2015 16:50
Lucia Markovic | 26.10.2015 13:13
Pan Matous je trosku mimo Peter | 26.10.2015 12:51

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 23.09.2016 00:00 Takmer pätina hypotekárnych klientov ľutuje, že si nezobrala nižší úver

Až 55 percent slovenských domácností dá viac ako polovicu svojho rozpočtu na bývanie. Okrem neustáleho stresu to znemožňuje tvorbu úspor. Viac ako rok by pri výpadku príjmov dokázalo naďalej fungovať len šesť percent domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 09.09.2016 00:00 Mali by sa banky začať báť konkurencie brokerských spoločností?

Banky môžu byť ďalšou obeťou technologického pokroku. Tak, ako sa taxikári cítia ohrození mobilnými aplikáciami typu Uber, cítia dych na krku i tradičné skostnatené bankové domy. Rôzne fintech spoločnosti im odkrajujú z koláča, či už v oblasti peňažných prevodov, pôžičiek, ale aj investícií. Ak banky nespružnia a nezlacnia svoj biznis, čaká ich pravdepodobne podobný osud, ako iné odvetvia, ktoré technológie vytlačili do histórie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.09.2016 00:00 Banky vlani podporili 1200 neziskových projektov

Upozornenie: Tento článok môže nahlodať tradičný pohľad na banky ako na zmotnenú predstavu kapitalizmu. Je o tom, že finančné ústavy sú ochotné niečo zo svojho úspechu vrátiť späť spoločnosti. Bez podpory bankového sektora by niektoré projekty, ako napríklad bratislavský maratón, nefungovali, alebo niektoré divadlá by nehrali. Ak si chcete zachovať v bankách triedneho nepriateľa, ďalej nečítajte. Ak sa chcete dozvedieť, ktoré najvýznamnejšie projekty banky vlani podporili, k dispozícií je tabuľka. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 02.09.2016 00:00 Priemerná sadzba na hypotékach už druhý mesiac rastie

Po dvoch mesiacoch, keď objem nových hypoték presiahol jednu miliardu, sa aj hypotekárny trh vybral na zaslúženú dovolenku. V júli banky poskytli úvery na bývanie za necelých 784 miliónov eur. Napriek tomu ide v medziročnom porovnaní stále o nadštandardné objemy. V júli 2015 si totiž klienti požičali len takmer 484 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 31.08.2016 00:00 Za vernosťou Slovákov k poskytovateľom finančných služieb je často lenivosť

Slováci ostávajú dlhodobo verní svojim poskytovateľom finančných služieb. Hoci sú často nespokojní s vysokou cenou, či so záujmom o zákazníka, nakoniec ku konkurencii odchádza približne len štvrtina z nich. Ostatní na to vraj nemajú čas alebo takúto zmenu považujú za komplikovanú. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

27.09.2016 09:19 Väčšina britských finančných firiem uvažuje o presune do EÚ

Podľa prieskumu KPMG až tri štvrtiny riaditeľov oslovených britských firiem by presťahovalo hlavné sídlo alebo aspoň časť ich podnikania do kontinentálnej Európy, aby tak udržali spojenie s EÚ. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.09.2016 13:38 Čitateľská poradňa: Môžem platiť poistné ku kreditnej karte v splátkach?

V spolupráci s mBank uverejňujeme seriál expertných poradní o bankových produktoch. Čitatelia môžu svoje otázky posielať na adresu redakcia@investujeme.sk. Odpovede mBank budeme následne zverejňovať v pravidelných intervaloch. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.09.2016 12:20 Od októbra bude môcť získať hypotéku pre mladých viac ľudí

Zvýhodnenú hypotéku pre mladých môže od budúceho mesiaca získať viac mladých ľudí. Príjmový strop pre jednotlivca sa totiž od 1. októbra zvýši na 1171,3 eura.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.09.2016 09:37 Slovenská banková asociácia má novú riaditeľku

Prezídium SBA na svojom septembrovom zasadnutí vymenovalo do funkcie výkonnej riaditeľky asociácie Milenu Koreňovú, ktorá od 1. októbra 2016 na tejto pozícií nahradí Ladislava Unčovského. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.09.2016 16:22 Lízingový trh rástol o 15 %

Lízinové spoločnosti financovali v prvom polroku nových majetok v hodnote 1,1 mld. eur, čo je o 15 percent viac ako pre rokom. Lízing osobných áut poskočil až o tretinu.   Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 23.09.2016 00:00 Takmer pätina hypotekárnych klientov ľutuje, že si nezobrala nižší úver

Až 55 percent slovenských domácností dá viac ako polovicu svojho rozpočtu na bývanie. Okrem neustáleho stresu to znemožňuje tvorbu úspor. Viac ako rok by pri výpadku príjmov dokázalo naďalej fungovať len šesť percent domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »