Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky "modrého plynu"

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky

Bežná rodina s nižšími príjmami zaplatí za základné finančné služby nie viac ako 20–30 eur mesačne. Za energie aj viac ako 100 eur. Kým však finančné sprostredkovanie podlieha prísnemu zákonu, v oblasti energetiky je zákonodarca oveľa benevolentnejší a netrápi ho, aké nátlakové postupy používajú predajcovia v snahe zaviazať si klienta na čo najdlhšie obdobie

Ráno som si zabudol zapnúť zvonenie na telefóne a keď som sa okolo 10-tej pozrel na displej, našiel som tri zmeškané hovory z rovnakého čísla. Než som stihol zavolať späť, zazvonilo to isté číslo opäť. S presvedčením, že ide o niečo naozaj veľmi dôležité, som zodvihol. Nedočkavcom bol obchodný reprezentant VSE . A dôvod, prečo volal mne, bol trochu kuriózny. Ako som pochopil z jeho rozprávania, deň predtým volal mojej svokre a tá na jeho ponuku „modrého plynu“ reagovala zdržanlivo, povedala mu, že sa poradí. Mladý muž však zrejme potreboval províziu čo najskôr a tak to skúšal ďalej, až mu svokra dala moje číslo, keďže sa chcela poradiť so mnou.    

Rýchloškolený energetik svoju ponuku ani nestihol celú predstaviť, keď z  kontextu vyplynulo, že sa hovor nahráva a pri existujúcich klientoch nahrádza telefonický súhlas písomný dodatok k zmluve. Bol som trošku prekvapený, voči nahrávaniu som sa ohradil a žiadal som o okamžité zmazanie hovoru. To však telemarketér nedokázal urobiť. Požiadal som preto o prepojenie na jeho nadriadeného. Muž to odmietol a povedal, že môžem podať písomný podnet.

Nemusím vysvetľovať, že celú ponuku VSE som si do konca nevypočul. Mladý muž zrejme prešiel „predajným školením“,  kde ho naučili uzavrieť zmluvu čo najskôr a podľa možnosti nechať klientovi čo najmenej času na rozmyslenie. Je zarážajúce, že v roku 2012 tlačí predajca klienta do bezhlavého rozhodnutia. Aj preto som sa rozhodol  aspoň tomuto jednému klepnúť po prstoch.

Keďže som chcel, aby hovor zmazali okamžite, zavolal som znovu na call-centrum VSE a vysvetlil svoju požiadavku. Tentoraz bola na druhom konci linky nejaká žena, ktorá sa mi snažila vysvetliť, že hovor nahrávajú za účelom hodnotenia kvality. Keďže sme sa nedohodli, požiadal som o prepojenie  na niekoho kompetentného. Opäť neúspešne, vraj mám podať písomný podnet.

Svoju požiadavku som chcel vyriešiť hneď, preto som si na internete našiel číslo tlačového oddelenia. Nakoniec sme sa nejako dohodli  aspoň na tom, že moju požiadavku na zmazanie neoprávnene nahraného hovoru preveria. Na tretí deň mi z VSE volali opäť, ospravedlnili sa, že ma vopred neinformovali o nahrávaní hovoru a oznámili mi, že hovor (ešte len) bude zmazaný.

Zaujímavé je, že  tak renomovanej spoločnosti ako je VSE trvalo tri dni, kým vôbec pochopila, že nie je ŠTB a nemôže si svojvoľne hocikoho nahrávať. Zarážajúcejšie však bolo, že samotné zmazanie trvalo ešte o niečo dlhšie.

Prečítajte si

Vo VSE vlastní 51% akcií štát a 49% nemecký energetický koncert RWE. Samotná spoločnosť o sebe na svojej stránke tvrdí: „Poslaním našej spoločnosti je poskytovanie spoľahlivých a komplexných služieb, ktoré zodpovedajú požiadavkám zákazníkov. Hodnoty, ktoré chceme v našej spoločnosti napĺňať, sú: dôvera, spoľahlivosť, orientácia na zákazníka, výkon a vytváranie budúcnosti.“  Ak je to pravda, ostáva potom len jedno vysvetlenie, VSE síce má silné hodnoty, ale pred zamestnancami ich, pre istotu, zatajuje.

Prečo o tom píšem?

Dôvod, prečo sa predaju elektriny a plynu venujem na webe zameranom na osobné financie a finančné sprostredkovanie, nie je náhodný. Zásluhou zákona 186/2009 je finančné sprostredkovanie zrejme najvýraznejšie regulovaným odvetvím priameho predaja. Určite môžeme polemizovať o tom,  či sa z trhu naozaj podarilo vytlačiť všetkých podvodníkov, ale je isté, že divoké praktiky spred x-rokov dostali výrazné mantinely. Poradcovia a sprostredkovatelia si musia overovať finančnú gramotnosť klientov, skúmať ich potreby a nesú zodpovednosť za rady, ktoré poskytnú.

V oblasti energetiky sa klient takejto ochrane neteší. Náklady na energie pritom nie sú malé. Bežná rodina zaplatí za elektrinu a plyn mesačne viac ako 100 eur, čo je určite viac, ako platí za využívanie finančných služieb. Nehovoriac o tom, že energie, na rozdiel od bežného účtu či životného poistenia, potrebuje naozaj každý. Aj preto je namieste otázka, či má význam prísne regulovať jednu oblasť a v druhej ponechať  predavačom rovnako dôležitých služieb voľné ruky.

Problémom je, že ak podvodníkov s ich nátlakovými praktikami vyhodíme z jedného biznisu, nájdu si nový. Oblasť energetiky je v tomto prípade veľmi vďačná. Niekoľko rokov je na Slovensku rozdelená distribúcia a predaj energií. V praxi to znamená, že klient si môže zvoliť dodávateľa plynu aj elektriny. To vytvára priestor pre aktívnych obchodníkov. Tí nepoctiví sa snažia využiť neznalosť bežného klienta a pod vidinou drobnej zľavy si ho zaviazať na čo najdlhšie obdobie.

Aj preto sme sa na Investujeme.sk rozhodli spustiť nový seriál o tom, aké možnosti ponúka liberalizovaný trh s energiami. Prvú časť vám ponúkneme už na budúci týždeň.

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky "modrého plynu" >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 1 komentár)

reakcia Miška | 01.05.2014 22:44

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

David Charlet | 27.06.2017 00:00 Nový francúzsky prezident je nádejou pre návrat zdravého rozumu

Európska únia vznikla pôvodne ako združenie zaoberajúce sa produkciou uhlia a ocele. Dnes je širokospektrálnou úniou oveľa viac angažovanejšou ako napríklad Spojené štáty americké. V USA by sme napríklad nikde nenašli režim podnikania na báze tzv. passportingu. Znamená to, že ak v jednom štáte USA pôsobíte ako finančný sprostredkovateľ alebo poradca, nemáte právo pôsobiť tak v inom štáte. Iba v tom, v ktorom ste získali licenciu. Teda úplne iná situácia ako v Európe. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jana Lacková | 22.06.2017 00:00 Ísť po čo najnižšom úroku, či si radšej sadzbu zafixovať na dlhšie obdobie?

Každý človek ktorý sa už niekedy zaoberal hypotékou, určite riešil aj otázku, akú dĺžku fixácie úrokovej sadzby si zvoliť. Na jednej strane vždy stojí nižšia cena a na druhej stabilita na dlhšie obdobie. Pokiaľ nemáte doma krištáľovú guľu, jednoznačná odpoveď na túto dilemu sa hľadá ťažko.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 09.06.2017 00:00 Finančný poradca? Aký je rozdiel medzi ním a sprostredkovateľom

V minulosti sa všetci predajcovia finančných produktov hrdo titulovali ako finanční poradcovia. Zákon o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstvo však určil jasné hranice medzi týmito dvomi profesiami. Hoci termínom poradca stále operujú aj niektorí sprostredkovatelia, a najmä bankoví zamestnanci, pravda je taká, že NBS registruje len 11 poradcov a bezmála 30-tisíc finančných agentov. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.06.2017 17:04

Petr Stuchlík | 08.06.2017 00:00 Britská regulácia: Rana pre chudobnejších klientov

Veľká Británia zaviedla v roku 2012 reguláciu distribúcie finančných produktov. Tá zásadne obmedzila provízie pre poradcov vyplácané inštitúciami a naopak podporila poradenstvo platené klientom. Dôsledkom je zásadné obmedzenie dostupnosti finančného poradenstva. Tí chudobnejší zostali celkom bez poradenstva a tí bohatší musia platiť viac ako predtým. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 07.06.2017 00:00 Poradcovia musia byť viac priateľmi klientov, ako predajcami produktov

Odvetvie finančného poradenstva sa bude stále viac orientovať na celkové potreby klientov, ako len na predaj finančných produktov. Finanční sprostredkovatelia začínajú pracovať netradičnými spôsobmi a zapájajú do toho aj svoje nefinančné zručnosti. Cieľom je vytvoriť si s klientom partnerský vzťah, ktorý presahuje len finančný svet. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

21.06.2017 09:02 Evropa z pohledu finančních poradců

Kdysi Evropská unie bývala místem, kde se těžilo uhlí a vyráběla ocel. Nyní se zdá být Unií globální, která se daleko více než USA zabývá otázkami našeho povolání a dalšími záležitostmi. Například: v USA bychom nikde nenašli režim povolování pro poradce na základě tzv. passportingu (pokud působíte jako zprostředkovatel či poradce, nemáte právo působit v jiném státě – pouze v tom, v němž jste získali licenci). Tedy úplně jiná situace než v Evropě. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.06.2017 09:06 Pavlína Quittová: Nejdůležitější jsou důvěra a sympatie

F.privée je nová samostatná investiční divize společnosti Fincentrum. Vznikla pro klienty s nadprůměrnými příjmy, kteří vyžadují osobní přístup a dlouhodobý vztah. Právě to je podle spoluzakladatelky f.privée Pavlíny Quittové pro tvorbu úspěšného investičního portfolia nejdůležitější Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

08.06.2017 08:36 Jiří Rusnok se tvrdě opřel do finančních zprostředkovatelů

Guvernér ČNB Jiří Rusnok se zjevně obává o nové pravomoci, které chce získat Česká národní banka s novým zákonem o ČNB. Proto v úterý odpoledne již podruhé vystoupil v Poslanecké sněmovně a pravomoci hájil. Opřel se přitom tvrdě do finančních zprostředkovatelů. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.06.2017 09:16 Stanislav Dostál ml.: Finanční poradce a realitní makléř se skvěle doplňují

Realitní makléř nachází kupce pro nemovitost. Kupec potřebuje hypotéku. O to tu ale nejde. „Realitní makléř musí udělat přibližně 10 prohlídek, aby se našel jeden kupec,“ říká Stanislav Dostál ml., zemský ředitel Fincentra, a dodává: „My máme zájem o 9 zájemců, kteří nemovitost nekoupili.“ Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

29.05.2017 09:18 Vladimír Jeřábek: Robotizace vytlačí finanční poradce

„Každý dobře naprogramovaný robot bude v určitých vybraných oblastech (např. investování) radit klientům lépe než 99 % finančních poradců,“ říká Vladimír Jeřábek, člen představenstva Komerční banky, a dodává: „U těch dobrých bych se nebál o jejich postavení. Roboti budou v jednotlivých oblastech vynikající, role bankovních poradců bude kombinovat tato doporučení. Přeci jen se tu bavíme spíše o horizontu 3, 5 let plus a bude to záviset na tom, zdali to budou klienti akceptovat.“ Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Jana Lacková | 22.06.2017 00:00 Ísť po čo najnižšom úroku, či si radšej sadzbu zafixovať na dlhšie obdobie?

Každý človek ktorý sa už niekedy zaoberal hypotékou, určite riešil aj otázku, akú dĺžku fixácie úrokovej sadzby si zvoliť. Na jednej strane vždy stojí nižšia cena a na druhej stabilita na dlhšie obdobie. Pokiaľ nemáte doma krištáľovú guľu, jednoznačná odpoveď na túto dilemu sa hľadá ťažko.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »