Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky "modrého plynu"

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky

Bežná rodina s nižšími príjmami zaplatí za základné finančné služby nie viac ako 20–30 eur mesačne. Za energie aj viac ako 100 eur. Kým však finančné sprostredkovanie podlieha prísnemu zákonu, v oblasti energetiky je zákonodarca oveľa benevolentnejší a netrápi ho, aké nátlakové postupy používajú predajcovia v snahe zaviazať si klienta na čo najdlhšie obdobie

Ráno som si zabudol zapnúť zvonenie na telefóne a keď som sa okolo 10-tej pozrel na displej, našiel som tri zmeškané hovory z rovnakého čísla. Než som stihol zavolať späť, zazvonilo to isté číslo opäť. S presvedčením, že ide o niečo naozaj veľmi dôležité, som zodvihol. Nedočkavcom bol obchodný reprezentant VSE . A dôvod, prečo volal mne, bol trochu kuriózny. Ako som pochopil z jeho rozprávania, deň predtým volal mojej svokre a tá na jeho ponuku „modrého plynu“ reagovala zdržanlivo, povedala mu, že sa poradí. Mladý muž však zrejme potreboval províziu čo najskôr a tak to skúšal ďalej, až mu svokra dala moje číslo, keďže sa chcela poradiť so mnou.    

Rýchloškolený energetik svoju ponuku ani nestihol celú predstaviť, keď z  kontextu vyplynulo, že sa hovor nahráva a pri existujúcich klientoch nahrádza telefonický súhlas písomný dodatok k zmluve. Bol som trošku prekvapený, voči nahrávaniu som sa ohradil a žiadal som o okamžité zmazanie hovoru. To však telemarketér nedokázal urobiť. Požiadal som preto o prepojenie na jeho nadriadeného. Muž to odmietol a povedal, že môžem podať písomný podnet.

Nemusím vysvetľovať, že celú ponuku VSE som si do konca nevypočul. Mladý muž zrejme prešiel „predajným školením“,  kde ho naučili uzavrieť zmluvu čo najskôr a podľa možnosti nechať klientovi čo najmenej času na rozmyslenie. Je zarážajúce, že v roku 2012 tlačí predajca klienta do bezhlavého rozhodnutia. Aj preto som sa rozhodol  aspoň tomuto jednému klepnúť po prstoch.

Keďže som chcel, aby hovor zmazali okamžite, zavolal som znovu na call-centrum VSE a vysvetlil svoju požiadavku. Tentoraz bola na druhom konci linky nejaká žena, ktorá sa mi snažila vysvetliť, že hovor nahrávajú za účelom hodnotenia kvality. Keďže sme sa nedohodli, požiadal som o prepojenie  na niekoho kompetentného. Opäť neúspešne, vraj mám podať písomný podnet.

Svoju požiadavku som chcel vyriešiť hneď, preto som si na internete našiel číslo tlačového oddelenia. Nakoniec sme sa nejako dohodli  aspoň na tom, že moju požiadavku na zmazanie neoprávnene nahraného hovoru preveria. Na tretí deň mi z VSE volali opäť, ospravedlnili sa, že ma vopred neinformovali o nahrávaní hovoru a oznámili mi, že hovor (ešte len) bude zmazaný.

Zaujímavé je, že  tak renomovanej spoločnosti ako je VSE trvalo tri dni, kým vôbec pochopila, že nie je ŠTB a nemôže si svojvoľne hocikoho nahrávať. Zarážajúcejšie však bolo, že samotné zmazanie trvalo ešte o niečo dlhšie.

Prečítajte si

Vo VSE vlastní 51% akcií štát a 49% nemecký energetický koncert RWE. Samotná spoločnosť o sebe na svojej stránke tvrdí: „Poslaním našej spoločnosti je poskytovanie spoľahlivých a komplexných služieb, ktoré zodpovedajú požiadavkám zákazníkov. Hodnoty, ktoré chceme v našej spoločnosti napĺňať, sú: dôvera, spoľahlivosť, orientácia na zákazníka, výkon a vytváranie budúcnosti.“  Ak je to pravda, ostáva potom len jedno vysvetlenie, VSE síce má silné hodnoty, ale pred zamestnancami ich, pre istotu, zatajuje.

Prečo o tom píšem?

Dôvod, prečo sa predaju elektriny a plynu venujem na webe zameranom na osobné financie a finančné sprostredkovanie, nie je náhodný. Zásluhou zákona 186/2009 je finančné sprostredkovanie zrejme najvýraznejšie regulovaným odvetvím priameho predaja. Určite môžeme polemizovať o tom,  či sa z trhu naozaj podarilo vytlačiť všetkých podvodníkov, ale je isté, že divoké praktiky spred x-rokov dostali výrazné mantinely. Poradcovia a sprostredkovatelia si musia overovať finančnú gramotnosť klientov, skúmať ich potreby a nesú zodpovednosť za rady, ktoré poskytnú.

V oblasti energetiky sa klient takejto ochrane neteší. Náklady na energie pritom nie sú malé. Bežná rodina zaplatí za elektrinu a plyn mesačne viac ako 100 eur, čo je určite viac, ako platí za využívanie finančných služieb. Nehovoriac o tom, že energie, na rozdiel od bežného účtu či životného poistenia, potrebuje naozaj každý. Aj preto je namieste otázka, či má význam prísne regulovať jednu oblasť a v druhej ponechať  predavačom rovnako dôležitých služieb voľné ruky.

Problémom je, že ak podvodníkov s ich nátlakovými praktikami vyhodíme z jedného biznisu, nájdu si nový. Oblasť energetiky je v tomto prípade veľmi vďačná. Niekoľko rokov je na Slovensku rozdelená distribúcia a predaj energií. V praxi to znamená, že klient si môže zvoliť dodávateľa plynu aj elektriny. To vytvára priestor pre aktívnych obchodníkov. Tí nepoctiví sa snažia využiť neznalosť bežného klienta a pod vidinou drobnej zľavy si ho zaviazať na čo najdlhšie obdobie.

Aj preto sme sa na Investujeme.sk rozhodli spustiť nový seriál o tom, aké možnosti ponúka liberalizovaný trh s energiami. Prvú časť vám ponúkneme už na budúci týždeň.

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky "modrého plynu" >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 1 komentár)

reakcia Miška | 01.05.2014 22:44

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Ľuboslav Kačalka | 12.08.2016 00:00 Keď "rozvračacov" rozvracajú

Ak si dobre pamätám, moje prvé stretnutie s Petrom Stuchlíkom a Milanom Repkom bolo v nejakej kaviarni. Sadli sme si k oknu a jeden z nich na to miesto vyslovene upozornil. Väčšina ľudí sa totiž s nimi nechcela stretávať veľmi „na očiach“. Išlo zväčša o agentov, ktorí zvažovali zmenu sprostredkovateľskej firmy. A to poza chrbát svojich nadriadených. Spojenie „poza chrbát nadriadených“ ešte dnes niekoľkokrát použijeme. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 12.08.2016 10:24

Zuzana Ričányová | 02.08.2016 00:00 Neexistuje lepšia reklama, ako keď pre klienta urobíte niečo nezištne

Najlepšou inšpiráciou k úspechu bývajú príbehy tých, ktorým sa už darí. Klaudia Hlaváčová získala ocenenia Najlepší hypotekárny špecialista za rok 2015 a Najlepší obchodník. Jej spôsob práce pritom nie je typicky obchodnícky. Nerada tlačí na pílu, a rada nezištne pomáha. Práve to jej však prináša úspech a odporúčania na nových klientov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.07.2016 00:00 Najčastejšie finančné chyby, ktorých sa dopúšťajú štyridsiatnici

40 rokov je vek, keď už môžeme od človeka čakať zodpovednosť a racionálny úsudok. Rozumnému finančnému správaniu by tak teoreticky nemalo stáť nič v ceste. Napriek tomu to tak často je. Niekedy však stačí len správny impulz a veci sa pohnú správnym smerom. Práve takým by mohli byť nasledovné rady a upozornenie na časté finančné chyby štyridsiatnikov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

| 21.07.2016 13:00 Napätie vo Fincentre: M. Repku náhle odvolali z vedenia spoločnosti

Finančno-sprostredkovateľský biznis charakterizujú napäté vzťahy a búrlivé rozchody. Aktuálne informovala o odvolaní svojho šéfa, a to s okamžitou platnosťou, spoločnosť Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 26.07.2016 00:00

Redakcia | 12.07.2016 00:00 Hypotekárny trh v máji prvý krát prekonal hranicu jednej miliardy eur

Hypotekárny trh dosiahol v máji svoj nový rekord. Banky požičali doteraz najvyšší objem úverov a úroková sadzba poklesla na najnižšiu hodnotu. Za rekordom je lacnejšie refinancovanie starých úverov. Máj však pravdepodobne nebol posledným rekordným mesiacom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

25.08.2016 08:01 Študent v ČR čelí žalobe za poškodenie dobrého mena OVB

Student dokumentaristiky Jakub Charvát natočil dokument o OVB Allfinanz a praktikách jejích finančních poradců. Nyní čelí žalobě za „poškození dobrého jména“ společnosti. Dokument ovšem „pod linkou“ odhaluje ještě jednu významnou skutečnost… Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.08.2016 09:29 Z kopáča na finančného poradcu

Je finanční poradenství vhodné pro kopáče? „Dělám si z toho legraci, ale v té době jsem již měl dokončené střední ekonomické vzdělání,“ říká Pavel Čaněk, manažer ve společnosti Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.08.2016 08:41 Robo-poradenstvo nie je finančne životaschopné

Nedávno provedená studie zjistila, že britští robo-poradci mají takovou strukturu, že o peníze přijdou a „většina zkrachuje ještě dříve, než do správy získá větší objem aktiv potřebný k přežití“. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

01.08.2016 10:05 UNIVERSAL maklérsky dom umožňuje digitálny podpis poistných zmlúv

UNIVERSAL maklérsky dom sa stal druhou slovenskou spoločnosťou poskytujúcou služby finančného sprostredkovania, v ktorej je možné biometricky podpísať nielen interné dokumenty, ale aj poistné zmluvy vybraných poisťovní.  Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 02.08.2016 16:57

21.07.2016 16:33 Gepard Finance uzavrel v 1. polroku hypotéky za 370 mil. eur

Firma v prvých šiestich mesiacoch roku 2016 zaznamenala medziročný nárast objemu uzavretých hypoték o 33 % a dojednala klientom v Českej a Slovenskej republike hypotéky v celkovej výške 370 miliónov eur.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Ľuboslav Kačalka | 12.08.2016 00:00 Keď "rozvračacov" rozvracajú

Ak si dobre pamätám, moje prvé stretnutie s Petrom Stuchlíkom a Milanom Repkom bolo v nejakej kaviarni. Sadli sme si k oknu a jeden z nich na to miesto vyslovene upozornil. Väčšina ľudí sa totiž s nimi nechcela stretávať veľmi „na očiach“. Išlo zväčša o agentov, ktorí zvažovali zmenu sprostredkovateľskej firmy. A to poza chrbát svojich nadriadených. Spojenie „poza chrbát nadriadených“ ešte dnes niekoľkokrát použijeme. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »