Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky "modrého plynu"

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky

Bežná rodina s nižšími príjmami zaplatí za základné finančné služby nie viac ako 20–30 eur mesačne. Za energie aj viac ako 100 eur. Kým však finančné sprostredkovanie podlieha prísnemu zákonu, v oblasti energetiky je zákonodarca oveľa benevolentnejší a netrápi ho, aké nátlakové postupy používajú predajcovia v snahe zaviazať si klienta na čo najdlhšie obdobie

Ráno som si zabudol zapnúť zvonenie na telefóne a keď som sa okolo 10-tej pozrel na displej, našiel som tri zmeškané hovory z rovnakého čísla. Než som stihol zavolať späť, zazvonilo to isté číslo opäť. S presvedčením, že ide o niečo naozaj veľmi dôležité, som zodvihol. Nedočkavcom bol obchodný reprezentant VSE . A dôvod, prečo volal mne, bol trochu kuriózny. Ako som pochopil z jeho rozprávania, deň predtým volal mojej svokre a tá na jeho ponuku „modrého plynu“ reagovala zdržanlivo, povedala mu, že sa poradí. Mladý muž však zrejme potreboval províziu čo najskôr a tak to skúšal ďalej, až mu svokra dala moje číslo, keďže sa chcela poradiť so mnou.    

Rýchloškolený energetik svoju ponuku ani nestihol celú predstaviť, keď z  kontextu vyplynulo, že sa hovor nahráva a pri existujúcich klientoch nahrádza telefonický súhlas písomný dodatok k zmluve. Bol som trošku prekvapený, voči nahrávaniu som sa ohradil a žiadal som o okamžité zmazanie hovoru. To však telemarketér nedokázal urobiť. Požiadal som preto o prepojenie na jeho nadriadeného. Muž to odmietol a povedal, že môžem podať písomný podnet.

Nemusím vysvetľovať, že celú ponuku VSE som si do konca nevypočul. Mladý muž zrejme prešiel „predajným školením“,  kde ho naučili uzavrieť zmluvu čo najskôr a podľa možnosti nechať klientovi čo najmenej času na rozmyslenie. Je zarážajúce, že v roku 2012 tlačí predajca klienta do bezhlavého rozhodnutia. Aj preto som sa rozhodol  aspoň tomuto jednému klepnúť po prstoch.

Keďže som chcel, aby hovor zmazali okamžite, zavolal som znovu na call-centrum VSE a vysvetlil svoju požiadavku. Tentoraz bola na druhom konci linky nejaká žena, ktorá sa mi snažila vysvetliť, že hovor nahrávajú za účelom hodnotenia kvality. Keďže sme sa nedohodli, požiadal som o prepojenie  na niekoho kompetentného. Opäť neúspešne, vraj mám podať písomný podnet.

Svoju požiadavku som chcel vyriešiť hneď, preto som si na internete našiel číslo tlačového oddelenia. Nakoniec sme sa nejako dohodli  aspoň na tom, že moju požiadavku na zmazanie neoprávnene nahraného hovoru preveria. Na tretí deň mi z VSE volali opäť, ospravedlnili sa, že ma vopred neinformovali o nahrávaní hovoru a oznámili mi, že hovor (ešte len) bude zmazaný.

Zaujímavé je, že  tak renomovanej spoločnosti ako je VSE trvalo tri dni, kým vôbec pochopila, že nie je ŠTB a nemôže si svojvoľne hocikoho nahrávať. Zarážajúcejšie však bolo, že samotné zmazanie trvalo ešte o niečo dlhšie.

Prečítajte si

Vo VSE vlastní 51% akcií štát a 49% nemecký energetický koncert RWE. Samotná spoločnosť o sebe na svojej stránke tvrdí: „Poslaním našej spoločnosti je poskytovanie spoľahlivých a komplexných služieb, ktoré zodpovedajú požiadavkám zákazníkov. Hodnoty, ktoré chceme v našej spoločnosti napĺňať, sú: dôvera, spoľahlivosť, orientácia na zákazníka, výkon a vytváranie budúcnosti.“  Ak je to pravda, ostáva potom len jedno vysvetlenie, VSE síce má silné hodnoty, ale pred zamestnancami ich, pre istotu, zatajuje.

Prečo o tom píšem?

Dôvod, prečo sa predaju elektriny a plynu venujem na webe zameranom na osobné financie a finančné sprostredkovanie, nie je náhodný. Zásluhou zákona 186/2009 je finančné sprostredkovanie zrejme najvýraznejšie regulovaným odvetvím priameho predaja. Určite môžeme polemizovať o tom,  či sa z trhu naozaj podarilo vytlačiť všetkých podvodníkov, ale je isté, že divoké praktiky spred x-rokov dostali výrazné mantinely. Poradcovia a sprostredkovatelia si musia overovať finančnú gramotnosť klientov, skúmať ich potreby a nesú zodpovednosť za rady, ktoré poskytnú.

V oblasti energetiky sa klient takejto ochrane neteší. Náklady na energie pritom nie sú malé. Bežná rodina zaplatí za elektrinu a plyn mesačne viac ako 100 eur, čo je určite viac, ako platí za využívanie finančných služieb. Nehovoriac o tom, že energie, na rozdiel od bežného účtu či životného poistenia, potrebuje naozaj každý. Aj preto je namieste otázka, či má význam prísne regulovať jednu oblasť a v druhej ponechať  predavačom rovnako dôležitých služieb voľné ruky.

Problémom je, že ak podvodníkov s ich nátlakovými praktikami vyhodíme z jedného biznisu, nájdu si nový. Oblasť energetiky je v tomto prípade veľmi vďačná. Niekoľko rokov je na Slovensku rozdelená distribúcia a predaj energií. V praxi to znamená, že klient si môže zvoliť dodávateľa plynu aj elektriny. To vytvára priestor pre aktívnych obchodníkov. Tí nepoctiví sa snažia využiť neznalosť bežného klienta a pod vidinou drobnej zľavy si ho zaviazať na čo najdlhšie obdobie.

Aj preto sme sa na Investujeme.sk rozhodli spustiť nový seriál o tom, aké možnosti ponúka liberalizovaný trh s energiami. Prvú časť vám ponúkneme už na budúci týždeň.

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky "modrého plynu" >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 1 komentár)

reakcia Miška | 01.05.2014 22:44

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Peter Apolen | 20.05.2016 00:00 Fincentrum rástlo v prvom kvartáli o vysokých 38 percent

Spoločnosť Fincentrum, a.s, Bratislava má za sebou najlepší kvartál v histórii. Tržby spoločnosti vzrástli medziročne o 319 tisíc eur, čo je nárast o 38 percent. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 17.05.2016 00:00 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.05.2016 00:00 Ako znížiť počet nespokojných a frustrovaných klientov

Dnešné časy investorom a sporiteľom príliš neprajú. Nízke úrokové sadzby odrádzajú sporiteľov, a volatilné trhy znechucujú investorov. V tomto prostredí to má poradca zaoberajúci sa investíciami veľmi ťažké. Na konci všetkého totiž býva často nespokojný klient. Je však možné sa na veci pozrieť i z druhej strany a situáciu zobrať ako výzvu. Rebecca Murphy, šéfka predaja a marketingu nadnárodnej poradenskej spoločnosti Praemium, zdôrazňuje zásady, ktorých by sa mala moderná poradenská spoločnosť držať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.04.2016 00:00 Súčasný refinančný boom môže viesť k zdraženiu hypoték v budúcnosti

Aktuálne prebiehajúca vlna refinancovania starších drahších hypoték spôsobí zdraženie splátok v budúcnosti. Legislatíva totiž tlačí banky do poskytovania úverov s krátkou fixáciou, čím klienti prichádzajú o možnosť zafixovať si dnešné rekordne nízke sadzby na dlhšie obdobie. Zhodli sa na tom diskutujúci Odbornej konferencie Fincentrum bývanie, ktorá sa uskutočnila v stredu 27. apríla. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 27.04.2016 00:00 Online predaj nepredstavuje pre sprostredkovateľov hrozbu, ale príležitosť

Uzatvoriť poistenie cez internet sa v začiatkoch javilo ako čierny deň finančného sprostredkovania. Prax ukazuje opak. Informačné technológie nahrávajú finančným agentom na smeč v oblasti starostlivosti o klienta.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

19.05.2016 09:12 Regulácia provízii nemá s ochranou klienta nič spoločné

Patrik Nacher se do veřejného povědomí dostal iniciativou proti poplatkové politice bank. Stojí na straně klientů. Přesto odmítá regulaci provizí, která je ochranou klientů zastřešována. Proč? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.05.2016 11:30 Európska smernica o distribúcii poistenia necháva zverejňovanie provízií na národnej legislatíve

Vzhľadom na charakter provízií, ich štruktúru a rôznorodosť je dôležité správne zadefinovanie povinnosti zverejňovania provízií v národnej legislatíve. Nateraz to tak nie je. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

16.05.2016 09:47 Povinnosť zverejňovať provízie zatiaľ hladinu nerozbúrila

Finanční sprostredkovatelia sa zhodujú, že nová povinnosť zverejňovať provízie za predaj hypoték nepriniesla spotrebiteľom žiadne relevantné informácie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.05.2016 09:55 T. Martinovský: Chceme ovplivňovať kvalitu finančného poradenstva v ČR

Zemské ředitelství Tomáše Martinovského je nejrychleji rostoucím ve Fincentru. Jedním z důvodů je aktivní využívání nástrojů nabízených finančně poradenskou společností. A některé z nich jsou zaměřeny na konkurenci. „Věřím, že se nám letos naší prací podaří zase o kousek zkvalitnit celý finančně poradenský trh u nás,“ říká v rozhovoru.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

25.04.2016 09:27 Cenová regulácia ako zbraň proti spoločenskej nespravodlivosti

Politici zvláště z levicové strany politického spektra často prosazují nejrůznější cenové regulace. Výsledkem je ale nedostatkové zboží a bující šedá ekonomika. Kam může vést omezení svobodné cenotvorby u provizí životního pojištění? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Marek Mittaš | 17.05.2016 00:00 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.05.2016 00:00 Fincentrum rástlo v prvom kvartáli o vysokých 38 percent

Spoločnosť Fincentrum, a.s, Bratislava má za sebou najlepší kvartál v histórii. Tržby spoločnosti vzrástli medziročne o 319 tisíc eur, čo je nárast o 38 percent. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »