Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky "modrého plynu"

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky

Bežná rodina s nižšími príjmami zaplatí za základné finančné služby nie viac ako 20–30 eur mesačne. Za energie aj viac ako 100 eur. Kým však finančné sprostredkovanie podlieha prísnemu zákonu, v oblasti energetiky je zákonodarca oveľa benevolentnejší a netrápi ho, aké nátlakové postupy používajú predajcovia v snahe zaviazať si klienta na čo najdlhšie obdobie

Ráno som si zabudol zapnúť zvonenie na telefóne a keď som sa okolo 10-tej pozrel na displej, našiel som tri zmeškané hovory z rovnakého čísla. Než som stihol zavolať späť, zazvonilo to isté číslo opäť. S presvedčením, že ide o niečo naozaj veľmi dôležité, som zodvihol. Nedočkavcom bol obchodný reprezentant VSE . A dôvod, prečo volal mne, bol trochu kuriózny. Ako som pochopil z jeho rozprávania, deň predtým volal mojej svokre a tá na jeho ponuku „modrého plynu“ reagovala zdržanlivo, povedala mu, že sa poradí. Mladý muž však zrejme potreboval províziu čo najskôr a tak to skúšal ďalej, až mu svokra dala moje číslo, keďže sa chcela poradiť so mnou.    

Rýchloškolený energetik svoju ponuku ani nestihol celú predstaviť, keď z  kontextu vyplynulo, že sa hovor nahráva a pri existujúcich klientoch nahrádza telefonický súhlas písomný dodatok k zmluve. Bol som trošku prekvapený, voči nahrávaniu som sa ohradil a žiadal som o okamžité zmazanie hovoru. To však telemarketér nedokázal urobiť. Požiadal som preto o prepojenie na jeho nadriadeného. Muž to odmietol a povedal, že môžem podať písomný podnet.

Nemusím vysvetľovať, že celú ponuku VSE som si do konca nevypočul. Mladý muž zrejme prešiel „predajným školením“,  kde ho naučili uzavrieť zmluvu čo najskôr a podľa možnosti nechať klientovi čo najmenej času na rozmyslenie. Je zarážajúce, že v roku 2012 tlačí predajca klienta do bezhlavého rozhodnutia. Aj preto som sa rozhodol  aspoň tomuto jednému klepnúť po prstoch.

Keďže som chcel, aby hovor zmazali okamžite, zavolal som znovu na call-centrum VSE a vysvetlil svoju požiadavku. Tentoraz bola na druhom konci linky nejaká žena, ktorá sa mi snažila vysvetliť, že hovor nahrávajú za účelom hodnotenia kvality. Keďže sme sa nedohodli, požiadal som o prepojenie  na niekoho kompetentného. Opäť neúspešne, vraj mám podať písomný podnet.

Svoju požiadavku som chcel vyriešiť hneď, preto som si na internete našiel číslo tlačového oddelenia. Nakoniec sme sa nejako dohodli  aspoň na tom, že moju požiadavku na zmazanie neoprávnene nahraného hovoru preveria. Na tretí deň mi z VSE volali opäť, ospravedlnili sa, že ma vopred neinformovali o nahrávaní hovoru a oznámili mi, že hovor (ešte len) bude zmazaný.

Zaujímavé je, že  tak renomovanej spoločnosti ako je VSE trvalo tri dni, kým vôbec pochopila, že nie je ŠTB a nemôže si svojvoľne hocikoho nahrávať. Zarážajúcejšie však bolo, že samotné zmazanie trvalo ešte o niečo dlhšie.

Prečítajte si

Vo VSE vlastní 51% akcií štát a 49% nemecký energetický koncert RWE. Samotná spoločnosť o sebe na svojej stránke tvrdí: „Poslaním našej spoločnosti je poskytovanie spoľahlivých a komplexných služieb, ktoré zodpovedajú požiadavkám zákazníkov. Hodnoty, ktoré chceme v našej spoločnosti napĺňať, sú: dôvera, spoľahlivosť, orientácia na zákazníka, výkon a vytváranie budúcnosti.“  Ak je to pravda, ostáva potom len jedno vysvetlenie, VSE síce má silné hodnoty, ale pred zamestnancami ich, pre istotu, zatajuje.

Prečo o tom píšem?

Dôvod, prečo sa predaju elektriny a plynu venujem na webe zameranom na osobné financie a finančné sprostredkovanie, nie je náhodný. Zásluhou zákona 186/2009 je finančné sprostredkovanie zrejme najvýraznejšie regulovaným odvetvím priameho predaja. Určite môžeme polemizovať o tom,  či sa z trhu naozaj podarilo vytlačiť všetkých podvodníkov, ale je isté, že divoké praktiky spred x-rokov dostali výrazné mantinely. Poradcovia a sprostredkovatelia si musia overovať finančnú gramotnosť klientov, skúmať ich potreby a nesú zodpovednosť za rady, ktoré poskytnú.

V oblasti energetiky sa klient takejto ochrane neteší. Náklady na energie pritom nie sú malé. Bežná rodina zaplatí za elektrinu a plyn mesačne viac ako 100 eur, čo je určite viac, ako platí za využívanie finančných služieb. Nehovoriac o tom, že energie, na rozdiel od bežného účtu či životného poistenia, potrebuje naozaj každý. Aj preto je namieste otázka, či má význam prísne regulovať jednu oblasť a v druhej ponechať  predavačom rovnako dôležitých služieb voľné ruky.

Problémom je, že ak podvodníkov s ich nátlakovými praktikami vyhodíme z jedného biznisu, nájdu si nový. Oblasť energetiky je v tomto prípade veľmi vďačná. Niekoľko rokov je na Slovensku rozdelená distribúcia a predaj energií. V praxi to znamená, že klient si môže zvoliť dodávateľa plynu aj elektriny. To vytvára priestor pre aktívnych obchodníkov. Tí nepoctiví sa snažia využiť neznalosť bežného klienta a pod vidinou drobnej zľavy si ho zaviazať na čo najdlhšie obdobie.

Aj preto sme sa na Investujeme.sk rozhodli spustiť nový seriál o tom, aké možnosti ponúka liberalizovaný trh s energiami. Prvú časť vám ponúkneme už na budúci týždeň.

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky "modrého plynu" >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 1 komentár)

reakcia Miška | 01.05.2014 22:44

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Redakcia | 17.06.2016 00:00 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 17.06.2016 14:34

Marek Mittaš | 09.06.2016 23:39 Slováci stále viac fandia rizikovému životnému poisteniu

Turbulencie na finančnom trhu, pád úrokových sadzieb, vyššia informovanosť klienta aj hypotekárny boom zmenili prostredie životného poistenia na Slovenku. Čoraz viac klientov upriamuje svoju pozornosť na prapôvodný zmysel poistenia –  krytie rizík!  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 07.06.2016 00:00 Prílišnú reguláciu finančného sektora kriticky vnímajú čoraz viac i spotrebitelia

Za posledný rok, či dva, mi udrel do očí nový fakt. Je ním to, že rastúcu komplikovanosť regulácie vo finančnom sektore vnímajú negatívne už nielen finanční poradcovia a sprostredkovatelia, ale obava z nej rastie už i u spotrebiteľov a zvlášť u rôznych spotrebiteľských skupín.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 03.06.2016 00:00 Fincentrum Reality chce byť o tri roky lídrom realitného trhu

Od začiatku tohto roku pôsobí na realitnom trhu nová spoločnosť – Fincentrum Reality. Jej cieľom je využívať synergie zo spolupráce so spoločnosťou Fincentrum. Klient tak dostane poradenstvo v oblastí financovania nehnuteľnosti, ako aj jej kúpy, či predaja. Cieľom novej firmy je stať sa do troch rokov lídrom trhu. O ďalších plánoch a ambíciách sa rozprávame so šéfkou firmy, Ľubicou Adamkovou. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 02.06.2016 00:00 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

27.06.2016 09:10 Dobrovoľná certifikácia finančných agentov v ČR

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.06.2016 09:40 Na scénu v ČR sa dostávajú dlhodobo predplatné provízie

Investiční životní pojištění (IŽP) je provizní terno. Finanční zprostředkovatelé za jeho prodej inkasují nejvyšší provize ze všech srovnatelných produktů. Jeho éra ale pomalu končí. Zneužívání IŽP k vysávání klientských účtů nepoctivými zprostředkovateli je čím dál obtížnější. Nyní se objevuje nový fenomén – předplácení poplatků investic na desítky let. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.06.2016 09:30 Majú spotrebitelia a sprostredkovatelia konečne rovnaké ciele?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

13.06.2016 09:39 Finančné poradenstvo v ČR v roku 2016

Obor finančního poradenství patří v západní společnosti mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. V České republice je ale situace odlišná a mnoho lidí by tento obor stále zařadilo na spod žebříčku mezi podřadná povolání. Proč to tak je a kde je pravda? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

31.05.2016 09:41 Predplatený poplatok? Maximálne na 5 rokov

Stále se v praxi setkávám s tím, že finanční poradci sjednávají klientům pravidelné investice na 30 let s předplaceným vstupním poplatkem. Tenhle nešvar je potřeba z trhu vymýtit, podobně jako třeba investiční životní pojištění. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Redakcia | 17.06.2016 00:00 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »