Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

NBS sa pri sprostredkovateľoch mýlila

NBS sa pri sprostredkovateľoch mýlila

Predaj úverov cez finančných sprostredkovateľov je bezpečnejší než cez bankové pobočky. Konštatuje to Národná banka Slovenska v Správe o vývoji finančného trhu za prvý polrok 2015. Ešte takto pred rokom pritom centrálna banka odporúčala komerčným bankám byť pri predaji cez externých partnerov ostražitý.  

„Podiel úverov v omeškaní nad 90 dní bol dokonca pri externom sprostredkovaní nižší než pri priamom predaji prostredníctvom vlastnej pobočkovej siete bánk,“ konštatuje NBS doslova v najnovšej správe. Celková úroveň zlyhaných úverov, teda tých s omeškaním nad 90 dní, predstavuje dlhodobo 4,2 percenta. Ani za prvý polrok nedošlo k výraznejším zmenám. 

Obavy sa nenaplnili

Centrálna banka sa pred rokom obávala, aby externé predajné kanály netlačili banky k poskytovaniu úverov i rizikovým klientom. Teda inými slovami, aby finančné domy v konkurečnom boji nezmäkčovali svoje úverové štandardy a nezvyšovali riziko úverového portfólia. 

V tom mali významnú úlohu zohrávať finanční sprostredkovatelia. Banky si mali preto vnútorne vyhodnocovať riziko predaja cez vlastné a externé kanály a i jednotlivých sprostredkovateľských spoločností. 

NBS vyššie riziko obchodov cez sprostredkovateľov nikdy neuviedla ako fakt. Išlo len o jej odporúčanie a preventívne opatrenie. Dnes tak banka konštatuje, že jej obavy sa nenaplnili. 

Bonita domácností sa zlepšila

Kreditná kvalita domácností a podnikov sa v prvom polroku zlepšila. Hoci podiel zlyhaných úverov domácnostiam zostal naďalej stabilný, došlo k zlepšeniu kreditnej kvality pri novoposkytnutých úveroch. NBS to vysvetľuje sprísnením úverových štandardov pod vplyvom jej minuloročných odporúčaní v oblasti retailových úverov.

Ich najvážnejšou súčasťou je postupné obmedzovanie poskytovanie sto percentného financovania nehnuteľností.

Hodnota úveru k jeho veľkosti jeho zabezpečenia (LTV) sa preto znížila. Podiel úverov s LTV nad 90 percent ešte v poslednom kvartáli vlaňajška presahoval 23 percent nových úverov. V druhom polroku tohto roka tohto roku to už bolo len 16 percent.

Pozitívny vplyv na celkovú kreditnú bonitu domácností malo aj zníženie nezamestnanosti či naďalej klesajúce úrokové sadzby. Spomedzi odporúčaní centrálnej banky to boli i skrátenie splatnosti spotrebiteľských úverov.

„Zmyslom odporúčania bolo zmierňovať nerovnováhy a preventívne vplývať na obozretné poskytovanie úverov, aby sa zmiernili dopady prípadného budúceho negatívneho vývoja,“ uviedla NBS. Konštatuje, že banky jej rady vo všeobecnosti dodržovali. Najmä odporúčanie o výške LTV, overení schopnosti klienta splácať úver aj v prípade zvýšených úrokových sadzieb, zavedenie limitu na maximálnu splatnosť úverov, kontrolu parametrov aj pri refinancovaní s navýšením, či obozretnú spoluprácu s finančnými sprostredkovateľmi. Cez nich pretečie až 46 percent predaných úverových produktov. 

NBS reagovala po zverejnení článku nasledovným stanoviskom. Konštatuje v ňom, že v odporúčaniach z minulého roku hovorila len o potenciálnej hrozbe, ktorá sa nenaplnila a že teda nedošlo z jej strany k chybe. V skutočnosti, ale jej verejné vyhlásenia poškodili obraz sprostredkovateľov vo verejnosti. Čísla pritom hovoria, že neodôvodnene.

NBS sa pri sprostredkovateľoch mýlila

NBS sa pri sprostredkovateľoch mýlila >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 1 komentár)

kojot | 14.10.2015 11:31

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 25.05.2017 00:00 Ako mať bankový účet zadarmo

Banky svojimi poplatkami skúšajú, čo si môžu voči klientom dovoliť. Vychádzajú z toho, že dopyt Slovákov po bežných účtoch je neelastický, čiže zvýšenie, či zníženie poplatkov nevyvolávajú migráciu klientov v takej miere, v akej došlo k pohybu cien. Ak je odozva klientov minimálna, banky nemajú dôvod poplatky znižovať. No ak sa ľudia aktivizujú, finančné ústavy sa začnú pretekať vo vytváraní lepších podmienok. Prinášame preto prehľad bankových účtov, ktoré možno mať za istých podmienok zadarmo. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Miroslav Kriak | 24.05.2017 00:00 Finančné sprostredkovanie nepotrebuje nezmyselnú reguláciu

V uplynulých týždňoch prebehla celým sprostredkovateľským sektorom a mnohými finančnými inštitúciami vlna znepokojenia a obáv z chystaného transponovania Smernice o distribúcii poistenia č. 2016/97 (Insurance distribution directive – IDD), teda z prijatia regulácie finančného sprostredkovania v príliš tvrdej a prísnej podobe. Prijatie týchto zmien by malo na odvetvie doslova likvidačný dopad. Nemožno však povedať, že sprostredkovanie nepotrebuje ďalšie reformy a vyššiu profesionalizáciu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Paul Stanfield | 18.05.2017 00:00 Náklady finančných rozhodnutí bez poradenstva môžu byť vysoké

V uplynulých rokoch bolo zverejnené množstvo štúdií, ktoré dokazujú hodnotu kvalitného finančného poradenstva a sprostredkovania. Hlavný záver by sa dal zhrnúť nasledovne: klienti, ktorí dostali kvalitné poradenstvo, sú podstatne lepšie zabezpečení na dôchodok, a lepšie finančne chránení počas pracovného života, ako tí, ktorí poradenstvo nedostali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.05.2017 00:00 Princípy, na ktorých stojí úspech finančného agenta

Živelnosť deväťdesiatych rokov sa prejavovala naprieč celou spoločnosťou a zachvátila aj oblasť finančného sprostredkovania. Uplatnenie často nebolo výsledkom odbornosti, ale manipulácii a techník, ktoré nepatrili vždy k serióznym. S týmto obdobím sa však finančné sprostredkovanie rozlúčilo a úspech stojí na úplne iných predpokladoch, ako je agresívny predaj. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 10.05.2017 00:00 Čo Slovákov hnevá na bankách najviac...

Klienti slovenských bánk sa prvýkrát v meraní spokojnosti cez systém Staffino vyjadrili ku kvalite služieb poskytovaných bankami. Prezradili, s čím sú najviac nespokojní. Najväčší problém je podľa nich zastaralý a nepružný internet banking. Nasleduje neochota a neprofesionalita personálu a nevýhodnosť bankových produktov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

24.05.2017 14:54 Kartami platíme v zahraničí najmä v potravinách a supermarketoch

Pätina Slovákov platí kreditnými kartami aj v zahraničí  Najčastejšie je to v susednej Českej republike, nasledujú Veľká Británia, Rakúsko, Maďarsko, a prvú päťku uzatvára Nemecko. Drvivú väčšinu tvoria elektronické platby za tovar alebo službu, zvyšok sú výbery hotovosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.05.2017 09:48 Petr Saic: S OVB se chci dohodnout na hladkém odchodu

Petr Saic působí v OVB 12 let a dostal se na pozici zemského ředitele. Nyní chce odejít a nastoupit vlastní cestu finančního poradenství. „Byl jsem historicky jako první zemský ředitel OVB ponížen do pozice regionálního ředitele,“ říká Petr Saic v rozhovoru pro Investujeme.cz. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.05.2017 13:24 Tatra banka rozdelí dividendy v hodnote 125 mil. eur

Akcionári Tatra banky na valnom zhromaždení, ktoré sa konalo v stredu (17.5.), schválili rozdelenie zisku a výplatu dividend, ako aj riadnu individuálnu a konsolidovanú účtovnú uzávierku a výročnú správu za rok 2016. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.05.2017 08:44 Hodnota poradenství – a co to stojí, když si poradit nedáte

Četné studie v posledních letech prokázaly hodnotu kvalitního finančního poradenství – v neposlední řadě to, že klientům, kterým je takové poradenství poskytnuto, se po odchodu do důchodu daří významně lépe a z finančního hlediska jsou i během předchozích fází svého života mnohem více chráněni. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

15.05.2017 16:43 Radí odborník: Akú rezervu by mal mať človek v prípade zmeny zamestnania

Prinášame vám poradňu z oblasti finančných služieb a finančného správania. V tejto časti na tému výšky finančnej rezervy radí Jana Lacková, exkluzívna finančná sprostredkovateľka Fincentra. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Paul Stanfield | 18.05.2017 00:00 Náklady finančných rozhodnutí bez poradenstva môžu byť vysoké

V uplynulých rokoch bolo zverejnené množstvo štúdií, ktoré dokazujú hodnotu kvalitného finančného poradenstva a sprostredkovania. Hlavný záver by sa dal zhrnúť nasledovne: klienti, ktorí dostali kvalitné poradenstvo, sú podstatne lepšie zabezpečení na dôchodok, a lepšie finančne chránení počas pracovného života, ako tí, ktorí poradenstvo nedostali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 10.05.2017 00:00 Čo Slovákov hnevá na bankách najviac...

Klienti slovenských bánk sa prvýkrát v meraní spokojnosti cez systém Staffino vyjadrili ku kvalite služieb poskytovaných bankami. Prezradili, s čím sú najviac nespokojní. Najväčší problém je podľa nich zastaralý a nepružný internet banking. Nasleduje neochota a neprofesionalita personálu a nevýhodnosť bankových produktov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.05.2017 00:00 Princípy, na ktorých stojí úspech finančného agenta

Živelnosť deväťdesiatych rokov sa prejavovala naprieč celou spoločnosťou a zachvátila aj oblasť finančného sprostredkovania. Uplatnenie často nebolo výsledkom odbornosti, ale manipulácii a techník, ktoré nepatrili vždy k serióznym. S týmto obdobím sa však finančné sprostredkovanie rozlúčilo a úspech stojí na úplne iných predpokladoch, ako je agresívny predaj. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »