Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať

Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať

Dôvodom uzatvorenia poistenia je nárok získať pri nepriaznivých udalostiach kompenzáciu formou poistného plnenia. Poisťovňa vtedy posudzuje, či je škoda poistkou krytá a v akej miere má je klient nárok na náhradu. Toto rozhodnutie sa však u klientov vždy nestretáva so spokojnosťou. V takých prípadoch nastupuje procedúra námietok, sťažností, ktoré môžu skončiť aj súdnym sporom.

Postup pri reklamácii

Reklamácia poistného plnenia má viac foriem. Klienti sa najviac obávajú súdnych ťahaníc s poisťovňou. To je však až konečné štádium sporu, ktorému sa aj samotné poisťovne snažia vyhnúť. Prvým krokom nespokojnosti s rozhodnutím o likvidácii poistnej udalosti je podanie námietky. Tu môže klient podať na pobočke, písomne, či prostredníctvom call centra, prípadne aj emailom. „Klientom, ktorí nie sú spokojní s riešením poistnej udalosti odporúčame v prvom kroku podať odvolanie,“ radí Ján Ďurech, hovorca Aegon Životnej poisťovne a dodáva, že až vtedy, keď klient nesúhlasí ani s vyjadrením k odvolaniu, má nárok podať sťažnosť.

„Klient by mal pri reklamácii v prvom rade písomne požiadať o prehodnotenie spôsobu ukončenia likvidácie. Mal by poukázať na skutočnosti, za akých podmienok sa svojho nároku dožaduje, teda buď podľa zákona alebo príslušných ustanovení poistných podmienok,“ vysvetľuje Beata Lipšicová z poisťovne Uniqa. Sťažnosť musí obsahovať základné údaje o jej podávajúcom, ďalej číslo poistnej udalosti, predmet sťažnosti – stručný popis na čo konkrétne sa klient sťažuje, prípadne prílohy, ktoré sa poistnej udalosti týkajú. „Lehota na prešetrenie a vybavenie sťažnosti je 30 kalendárnych dní odo dňa doručenia sťažnosti,“ dodáva Silvia Nosková Illášová z poisťovne Kooperativa.

V prípade, že ste poistenie uzatvárali cez svojho finančného sprostredkovateľa, prvé kroky môžete konzultovať práve s ním. „Ak máte sprostredkovateľa, je dobré obrátiť sa najprv naňho. Vie nielen poradiť s konkrétnym postupom, ale aj prakticky pomôcť s podaním reklamácie. Ak človek nemá  sprostredkovateľa, mal by sa v prvom rade obrátiť písomne na poisťovňu. Súd prichádza do úvahy až vtedy, ak sa spor nepodarí vyriešiť a obe strany trvajú na svojom,“ radí Viera Mamojková, finančná analytička, OVB Allfinanz Slovensko.

Ak klient neuspeje na poisťovni, môže sa následne obrátiť na Národnú banku Slovenska, Odbor ochrany finančných spotrebiteľov, prípadne na poisťovacieho ombudsmana zriadeného pri Slovenskej asociácii poisťovní. Eva Jacková zo Slovenskej asociácie poisťovní však dodáva, že podmienkou začatia konania pred poisťovacím ombudsmanom je to, že klient už sťažnosť riešil a poisťovňa jeho nároky neuznala.

Poslednou inštanciou, ktorá prichádza na rad, keď všetky ostatné zlyhajú, je súd. „Podanie žaloby na súd je legitímny prostriedok, ako sa domáhať ochrany svojich práv a právom chránených záujmov. Na druhej strane tento spôsob môže byť časovo náročný a pre stranu sporu, ktorá neuspeje, aj nákladný,“ konštatuje Helena Kanderková z Allianz – Slovenskej poisťovne.

Čoho sa týka najviac sťažností

Sťažnosti a reklamácie eviduje v poisťovniach špecializovaný pracovník, čo im ukladá zákon o poisťovníctve. Podľa H. Kanderkovej je najčastejším dôvodom reklamácie klientov nespokojnosť so zamietnutím poistného plnenia, no sťažnosti sa týkajú aj výšky poistného plnenia. “Evidujeme ich najčastejšie v rámci úrazového poistenia, poistenia domácnosti a nehnuteľnosti a povinného zmluvného poistenia motorových vozidiel,” hovorí H. Kanderková.

V neživotnom poistení sa podľa nej reklamujú napríklad prípady, keď je poistné plnenie stanovené výpočtom poisťovne a klient nedokladuje náklady vynaložené na opravu. Ďalej sú to prípady, keď bola nehnuteľnosť podpoistená, teda poistná suma nezodpovedala hodnote nehnuteľnosti, alebo keď ku škode nedôjde z príčiny, ktorá nebola poistená.

B. Lipšicová dopĺňa, že aj v poisťovni Uniqa sa sťažnosti a reklamácie týkajú najčastejšie poistenia motorových vozidiel, majetku, nasleduje životné a úrazové poistenie. V poisťovni Aegon vedú sťažnosti na kompenzácie z úrazového poistenia alebo z poistenia denných dávok. „V minulosti sme napríklad na základe odvolania a doplňujúcej fotodokumentácie zo strany klienta poskytli dodatočné plnenie. V lekárskej správe klienta ošetrujúci lekár nesprávne uviedol len jeden chýbajúci článok prsta a podľa fotodokumentácie klientovi evidentne chýbali dva články prsta. Poisťovňa samozrejme poskytla dodatočné plnenie, na ktoré mal klient nárok,“ uvádza hovorca tejto poisťovne. Silvia Nosková Illášová z Kooperatívy upresňuje, že sťažnosti vznikajú aj preto, že klienti nesúhlasia s klasifikáciou poškodenia vozidla ako totálnej škody.

Existujú aj kuriózne sťažnosti. H. Kanderková uvádza: „Evidujeme prípady, keď poistený – vinník nehody, za ktorého poisťovňa vyplatila z jeho povinného zmluvného poistenia motorového vozidla plnenie poškodenému, namieta podľa neho príliš vysoké poistné plnenie a v tej istej veci sa poškodený sťažuje naopak práve na nízke poistné plnenie. Netradičné sú sťažnosti, keď klient nesúhlasí s povinnosťou zaplatiť poistné počas platnosti poistenia s odôvodnením, že zatiaľ si neuplatnil a ani nemal žiadnu poistnú udalosť.“

Do kedy možno podať reklamáciu

„V prípade poistenia vlastného majetku alebo poistenia osôb je možné si nárokovať poistné plnenie najneskôr do štyroch rokov od vzniku poistnej udalosti. Termín, do ktorého je možné podať sťažnosť nie je stanovený, je však v záujme klienta, aby sa na poisťovňu obrátil čím skôr, kým má k dispozícii dôkazy preukazujúce svoje nároky a tvrdenia,“ radí H. Kanderková.

Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať

Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Peter Apolen | 19.06.2017 00:00 Čo je najčastejšou príčinou invalidity

Hlavným dôvodom, pre ktorý si ľudia uzatvárajú poistenie je krytie rizika finančných problémov v prípade nepredvídateľných a väčšinou nepríjemných životných situácii, na ktoré nemajú dostatočné vlastné rezervy. Jedným z takýchto rizík je invalidita. Pozreli sme sa preto na to, aké choroby najčastejšie vedú k takto klasifikovanej strate pracovnej schopnosti. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.06.2017 17:01

Pavel Škriniar | 05.06.2017 00:00 Detské finančné produkty predstavujú zaujímavú príležitosť

Deti predstavujú pre finančné inštitúcie zaujímavú cieľovú skupinu. Jednak predstavujú pre ne potenciál ako si vychovať budúcich klientov, no cez deti sa vedia dostať i k peňaženkám ich rodičov. Ako to robia? Cez vyššie úročenie vkladov a cez doplnkové služby. Škoda by preto bola tieto výhody nevyužiť. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 18.06.2017 09:51

Miroslav Kriak | 31.05.2017 00:00 Uvažujete o IŽP? Prečítajte si najčastejšie zavádzajúce argumenty predajcov

„Fondom neverím. Klientove peniaze môžu padnúť do mínusu, môže prísť kríza a klient už neuvidí nič. Navyše, fondy sú neznáma vec, keď mám peniaze v poisťovni, môžem byť pokojný, pretože viem, že ich má silná inštitúcia,“ argumentoval jeden sprostredkovateľ z veľkej maklérskej spoločnosti, keď sme sa ocitli vo vzájomnej konfrontácii pri spoločnom klientovi. Celá správa »

Komentárov: 4 / 4 Posledný komentár: 08.06.2017 17:09

Peter Apolen | 29.05.2017 00:00 Domácnosti sú zraniteľné proti kyberkriminalite. Pomôcť môže poistenie

Celý svet bol nedávno v pozore kvôli kybernetickým útokom, ktoré zasiahli stovky firiem po celom svete. Obeťami boli inštitúcie, firmy, ale aj bežní občania. Hoci sa útok podarilo pomerne rýchlo zastaviť, odborníci tvrdia, že neskôr môže prísť ďalší a silnejší. Jednou z foriem zabezpečenia sa voči finančným dôsledkom pre súkromné osoby a domácnosti je komerčné poistenie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Mark Kuchta | 17.05.2017 00:00 Ako zareagovali poisťovne na povinný odvod z neživotného poistenia

Slovenské poisťovne sa museli od januára vyrovnať s novou povinnosť voči štátu – odvodom z neživotného poistenia vo výške ôsmych percent z tržieb. Pri schvaľovaní zákona, koncom minulého roka, zviedli poisťovatelia s ministerstvom financií tvrdý boj a všetci si vydýchli, keď sa rozhodlo, že odvodové zaťaženie sa bude týkať iba nových zmlúv. Ako sa však ukazuje radosť bola predčasná. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

15.06.2017 14:16 Horiaci bytový dom - hotová nočná mora. Aj na to však treba myslieť poistením

Bytový dom zhorený do tla! Extrémny požiar, ktorý v týchto dňoch kompletne zachvátil  obytný mrakodrap v Londýne ukázal, že hoci ide o výnimočný prípad, stať sa môže. A hoci na Slovensku zatiaľ nedošlo k požiaru, kedy by zhorela celá bytovka, požiare v bytových domoch, keď je zničených aj niekoľko bytov naraz, nie sú vôbec ojedinelé. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

15.06.2017 13:12 NBS zaviedla nútenú správu nad poisťovňou Rapid Life

Národná banka Slovenska dnes (vo štvrtok) zaviedla nútenú správu nad poisťovňou Rapid Life. Poisťovni bolo rozhodnutie doručené dnes ráno. Dôvodom vyhlásenia nútenej správy boli opakované zistenia, že poisťovňa Rapid life závažne ohrozuje práva klientov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

14.06.2017 12:25 Allianz – SP rozširuje krytie liečebných nákladov v dôsledku terorizmu

Po teroristických útokoch v Manchestri, Paríži, Nice, Istanbule, Bruseli a naposledy začiatkom júna v Londýne, sa Slováci pred cestou do zahraničia viac zaujímajú o poistenie pre prípad terorizmu. Najväčšia poisťovňa na trhu preto rozširuje výšku krytia pri takýchto prípadoch na 100 tisíc eur. Týka sa to však len prípadov, keď nebola vydaná pre danú krajinu výstraha Ministerstva zahraničných vecí SR. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.06.2017 13:26 Poisťovne testovali svoju pripravenosť v prípade jadrovej havárie

Ako sú poisťovatelia slovenských jadrových elektrárni pripravení na riešenie škôd po prípadnej jadrovej havárii? Opäť to testoval Slovenský jadrový poisťovací pool (SJPP), ktorý preveroval pripravenosť likvidovať škody v prípade jadrovej havárie v elektrárni Mochovce. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

31.05.2017 13:06 Výška škôd spôsobných vlámaním rastie

Počet vlámaní do nehnuteľností občanov počas letných dovoleniek mierne medziročne klesol. Policajný zbor SR ich evidoval o 365 menej. Napriek nižšiemu počtu vlámaní vzrástla výška spôsobených škôd. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Pavel Škriniar | 05.06.2017 00:00 Detské finančné produkty predstavujú zaujímavú príležitosť

Deti predstavujú pre finančné inštitúcie zaujímavú cieľovú skupinu. Jednak predstavujú pre ne potenciál ako si vychovať budúcich klientov, no cez deti sa vedia dostať i k peňaženkám ich rodičov. Ako to robia? Cez vyššie úročenie vkladov a cez doplnkové služby. Škoda by preto bola tieto výhody nevyužiť. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »