Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať

Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať

Dôvodom uzatvorenia poistenia je nárok získať pri nepriaznivých udalostiach kompenzáciu formou poistného plnenia. Poisťovňa vtedy posudzuje, či je škoda poistkou krytá a v akej miere má je klient nárok na náhradu. Toto rozhodnutie sa však u klientov vždy nestretáva so spokojnosťou. V takých prípadoch nastupuje procedúra námietok, sťažností, ktoré môžu skončiť aj súdnym sporom.

Postup pri reklamácii

Reklamácia poistného plnenia má viac foriem. Klienti sa najviac obávajú súdnych ťahaníc s poisťovňou. To je však až konečné štádium sporu, ktorému sa aj samotné poisťovne snažia vyhnúť. Prvým krokom nespokojnosti s rozhodnutím o likvidácii poistnej udalosti je podanie námietky. Tu môže klient podať na pobočke, písomne, či prostredníctvom call centra, prípadne aj emailom. „Klientom, ktorí nie sú spokojní s riešením poistnej udalosti odporúčame v prvom kroku podať odvolanie,“ radí Ján Ďurech, hovorca Aegon Životnej poisťovne a dodáva, že až vtedy, keď klient nesúhlasí ani s vyjadrením k odvolaniu, má nárok podať sťažnosť.

„Klient by mal pri reklamácii v prvom rade písomne požiadať o prehodnotenie spôsobu ukončenia likvidácie. Mal by poukázať na skutočnosti, za akých podmienok sa svojho nároku dožaduje, teda buď podľa zákona alebo príslušných ustanovení poistných podmienok,“ vysvetľuje Beata Lipšicová z poisťovne Uniqa. Sťažnosť musí obsahovať základné údaje o jej podávajúcom, ďalej číslo poistnej udalosti, predmet sťažnosti – stručný popis na čo konkrétne sa klient sťažuje, prípadne prílohy, ktoré sa poistnej udalosti týkajú. „Lehota na prešetrenie a vybavenie sťažnosti je 30 kalendárnych dní odo dňa doručenia sťažnosti,“ dodáva Silvia Nosková Illášová z poisťovne Kooperativa.

V prípade, že ste poistenie uzatvárali cez svojho finančného sprostredkovateľa, prvé kroky môžete konzultovať práve s ním. „Ak máte sprostredkovateľa, je dobré obrátiť sa najprv naňho. Vie nielen poradiť s konkrétnym postupom, ale aj prakticky pomôcť s podaním reklamácie. Ak človek nemá  sprostredkovateľa, mal by sa v prvom rade obrátiť písomne na poisťovňu. Súd prichádza do úvahy až vtedy, ak sa spor nepodarí vyriešiť a obe strany trvajú na svojom,“ radí Viera Mamojková, finančná analytička, OVB Allfinanz Slovensko.

Ak klient neuspeje na poisťovni, môže sa následne obrátiť na Národnú banku Slovenska, Odbor ochrany finančných spotrebiteľov, prípadne na poisťovacieho ombudsmana zriadeného pri Slovenskej asociácii poisťovní. Eva Jacková zo Slovenskej asociácie poisťovní však dodáva, že podmienkou začatia konania pred poisťovacím ombudsmanom je to, že klient už sťažnosť riešil a poisťovňa jeho nároky neuznala.

Poslednou inštanciou, ktorá prichádza na rad, keď všetky ostatné zlyhajú, je súd. „Podanie žaloby na súd je legitímny prostriedok, ako sa domáhať ochrany svojich práv a právom chránených záujmov. Na druhej strane tento spôsob môže byť časovo náročný a pre stranu sporu, ktorá neuspeje, aj nákladný,“ konštatuje Helena Kanderková z Allianz – Slovenskej poisťovne.

Čoho sa týka najviac sťažností

Sťažnosti a reklamácie eviduje v poisťovniach špecializovaný pracovník, čo im ukladá zákon o poisťovníctve. Podľa H. Kanderkovej je najčastejším dôvodom reklamácie klientov nespokojnosť so zamietnutím poistného plnenia, no sťažnosti sa týkajú aj výšky poistného plnenia. “Evidujeme ich najčastejšie v rámci úrazového poistenia, poistenia domácnosti a nehnuteľnosti a povinného zmluvného poistenia motorových vozidiel,” hovorí H. Kanderková.

V neživotnom poistení sa podľa nej reklamujú napríklad prípady, keď je poistné plnenie stanovené výpočtom poisťovne a klient nedokladuje náklady vynaložené na opravu. Ďalej sú to prípady, keď bola nehnuteľnosť podpoistená, teda poistná suma nezodpovedala hodnote nehnuteľnosti, alebo keď ku škode nedôjde z príčiny, ktorá nebola poistená.

B. Lipšicová dopĺňa, že aj v poisťovni Uniqa sa sťažnosti a reklamácie týkajú najčastejšie poistenia motorových vozidiel, majetku, nasleduje životné a úrazové poistenie. V poisťovni Aegon vedú sťažnosti na kompenzácie z úrazového poistenia alebo z poistenia denných dávok. „V minulosti sme napríklad na základe odvolania a doplňujúcej fotodokumentácie zo strany klienta poskytli dodatočné plnenie. V lekárskej správe klienta ošetrujúci lekár nesprávne uviedol len jeden chýbajúci článok prsta a podľa fotodokumentácie klientovi evidentne chýbali dva články prsta. Poisťovňa samozrejme poskytla dodatočné plnenie, na ktoré mal klient nárok,“ uvádza hovorca tejto poisťovne. Silvia Nosková Illášová z Kooperatívy upresňuje, že sťažnosti vznikajú aj preto, že klienti nesúhlasia s klasifikáciou poškodenia vozidla ako totálnej škody.

Existujú aj kuriózne sťažnosti. H. Kanderková uvádza: „Evidujeme prípady, keď poistený – vinník nehody, za ktorého poisťovňa vyplatila z jeho povinného zmluvného poistenia motorového vozidla plnenie poškodenému, namieta podľa neho príliš vysoké poistné plnenie a v tej istej veci sa poškodený sťažuje naopak práve na nízke poistné plnenie. Netradičné sú sťažnosti, keď klient nesúhlasí s povinnosťou zaplatiť poistné počas platnosti poistenia s odôvodnením, že zatiaľ si neuplatnil a ani nemal žiadnu poistnú udalosť.“

Do kedy možno podať reklamáciu

„V prípade poistenia vlastného majetku alebo poistenia osôb je možné si nárokovať poistné plnenie najneskôr do štyroch rokov od vzniku poistnej udalosti. Termín, do ktorého je možné podať sťažnosť nie je stanovený, je však v záujme klienta, aby sa na poisťovňu obrátil čím skôr, kým má k dispozícii dôkazy preukazujúce svoje nároky a tvrdenia,“ radí H. Kanderková.

Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať

Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Peter Apolen | 22.08.2017 00:00 Slovákov začínajú choroby v starobe trápiť oveľa skôr ako priemerného Európana

Slováci vo vyššom veku začínajú trpieť chorobami oveľa skôr ako iné národy. Kým na Malte, či vo Švédsku žijú ľudia v plnom zdraví až do viac ako 70 rokov, a priemer EÚ je zhruba na úrovni 62 rokov, Slovensko je na konci tohto rebríčka a ľudia sa tu v plnom zdraví dožívajú ledva 55 rokov. Výdavky na zdravotnú starostlivosť pritom predstavujú pre peňaženky domácich vysokú záťaž. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 15.08.2017 00:00 Aj pri dovolenke na Slovensku je treba myslieť na poistenie

Slováci tento rok znovuobjavujú Slovensko. Kvôli bezpečnostnej situácií v zahraničí, stavili mnohí na dovolenku doma. Podľa prieskumu, ktorý pred letom pre Poštovú banku realizovala spoločnosť 2muse, plánovala v SR dovolenkovať viac ako polovica našincov (52%). Už minulý rok pritom hlásili slovenské hory rekordnú návštevnosť. Navštívili ich takmer dva milióny turistov, z čoho približne tri pätiny boli domáci. Zmena dovolenkových preferencií však neznamená menší význam poistenia.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 10.08.2017 00:00 Genetické testy sa môžu pre životné poisťovne stať nočnou morou

Keď dokážu genetické testy predpovedať, či má človek dispozície na niektoré vážne ochorenie, napríklad rakovinu, či Alzheimerovu chorobu, je to určite dobré pre prevenciu. Pre poisťovne to však je nočnou morou. Hrozí im totiž, že sa k nim pohrnú najmä ohrození klienti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.08.2017 00:00 Počet hlásení v cestovnom poistení klesá. Rastie však ich priemerná hodnota

Štruktúra poistných udalostí vyplácaných z cestovného poistenia sa mení. Tým, ako Slováci menej cestujú, poisťovne evidujú menší počet škôd. Zvyšuje sa však priemerná hodnota jednej poistnej udalosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 19.07.2017 00:00 Nútená správa Rapid life prišla pre klientov poisťovne neskoro

Klienti košickej poisťovne Rapid life nedostanú zo svojich poistiek takmer nič. Poisťovňa poputuje do konkurzu, no neskoro. Nemá už takmer žiadny majetok. Nároky 14 tisíc klientov očistené od ich budúcich platieb poistného dosiahnu zhruba 25 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

16.08.2017 09:06 Neživotní pojištění v krychli aneb Co nařizuje Evropská komise

Neživotní pojištění se dočkalo další regulace. Evropská komise zveřejnila nejen jaké, ale také jak mají být poskytovány informace o pojištění klientům. Až do nejmenších podrobností. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

14.08.2017 13:52 Poistný klienti nahlasujú škody po štvrtkovej víchrici

Najväčšia poisťovňa na trhu, Allianz – Slovenská poisťovňa, bilancuje škody po veternej smršti, ktorá sa v noci zo štvrtka na piatok prehnala západným Slovenskom a následne aj severovýchodom krajiny. Škody odhaduje na 200 tisíc eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.08.2017 17:09 NBS si najala na spor Rapid life renomovaných právnikov

Národná banka Slovenska sa v spore so poisťovňou Rapid Life využije služby advokáta a bývalého ministra spravodlivosti Tomáša Boreca a advokátskej kancelárie Ecker–Kán & Partners. Odmena za služby právneho zastúpenia je stanovené vo forme success fee.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.08.2017 11:02 Polícia zasahovala v kauze Rapid life

Národná kriminálna agentúra (NAKA) mala včera obviniť riadiaceho pracovníka NBS z trestného činu v súvislosti s kauzou Rapid life. Malo by ísť o človeka, ktorý podpísal rozhodnutie o uvalení nútenej správy.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.08.2017 10:02 Cestovní pojištění: Léto podceňujeme…

Cestovní pojištění a jeho trendy hovoří jasně: V zimě se lidé pojišťují více a využívají i více připojištění. Proč je léto podceňováno? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Peter Apolen | 15.08.2017 00:00 Aj pri dovolenke na Slovensku je treba myslieť na poistenie

Slováci tento rok znovuobjavujú Slovensko. Kvôli bezpečnostnej situácií v zahraničí, stavili mnohí na dovolenku doma. Podľa prieskumu, ktorý pred letom pre Poštovú banku realizovala spoločnosť 2muse, plánovala v SR dovolenkovať viac ako polovica našincov (52%). Už minulý rok pritom hlásili slovenské hory rekordnú návštevnosť. Navštívili ich takmer dva milióny turistov, z čoho približne tri pätiny boli domáci. Zmena dovolenkových preferencií však neznamená menší význam poistenia.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.08.2017 00:00 Počet hlásení v cestovnom poistení klesá. Rastie však ich priemerná hodnota

Štruktúra poistných udalostí vyplácaných z cestovného poistenia sa mení. Tým, ako Slováci menej cestujú, poisťovne evidujú menší počet škôd. Zvyšuje sa však priemerná hodnota jednej poistnej udalosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 10.08.2017 00:00 Genetické testy sa môžu pre životné poisťovne stať nočnou morou

Keď dokážu genetické testy predpovedať, či má človek dispozície na niektoré vážne ochorenie, napríklad rakovinu, či Alzheimerovu chorobu, je to určite dobré pre prevenciu. Pre poisťovne to však je nočnou morou. Hrozí im totiž, že sa k nim pohrnú najmä ohrození klienti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »