Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Nový kurz poisťovníctva na Slovensku: centralizácia!

Nový kurz poisťovníctva na Slovensku: centralizácia!

Podľa Národnej banky Slovenska dnes pôsobí na Slovenku 22 pobočiek zahraničných poisťovní a iba 16 vo forme akciovej spoločnosti so sídlom na Slovensku. Pred dekádou bol pritom ich počet o tretinu vyšší. Nové smernice a regulácia zo strany štátu motivujú poisťovne ku konsolidácii a centralizácia bude pre mnohé z nich riešením, ako sa prispôsobiť zmenám na trhu.

Stojaté vody rozčerila Solvency II

Výraznejšie zmeny na poistnom trhu sa začali po prijatí jednotnej európskej smernice Solvency II, ktorá vstúpila do platnosti minulý rok. „Znamenalo to napríklad zmenu systému riadenia. Boli vytvorené kľúčové funkcie nezávislého dohľadu a zodpovednosť za výkon kontroly sme rozdelili na jednotlivé stupne riadenia tak, aby bolo možné vykonávať efektívnu kontrolu rizík vo firme,“ hovorí Helena Kanderková z Allianz – Slovenskej poisťovne.

Smernica preniesla na poisťovne aj väčšie kapitálové požiadavky. „V rámci Solvency II sú poisťovne povinné držať pomerne veľké množstvo kapitálu. Dôležitým faktorom je následne diverzifikácia, či už v rámci ponúkaných produktov alebo odvetví, ale aj diverzifikácia regionálna, keď nadnárodné skupiny prechodom existujúcich akciových spoločností na pobočky významných spôsobom znižujú nároky na požadovaný kapitál,“ vysvetľuje Martin Žáček, generálny riaditeľ UNIQA poisťovne.

Výhodou centralizácie je to, že pobočka na rozdiel od akciovej spoločnosti nemusí držať základné imanie a tiež ani povinnú administratívu akciovky – predstavenstvo či dozornú radu, vlastné oddelenia na riadenie, financovanie, controling, IT, administratívu, reportovanie, ďalšie podporné procesy. To šetrí financie. Už pred dvoma rokmi realizovala napríklad úspešný prechod na pobočku životná poisťovňa MetLife, predtým dlhú dobu pôsobiaca pod značkou Amslico.  

Priestor na ďalšie zmeny

Ak Solvency II odchýlila dvere zmenám, tak smernica o Distribúcii poistenia IDD ich môže naplno otvoriť a centralizáciu ešte posilniť.  H. Kanderková pripúšťa: „Nová legislatíva, môže znamenať pre poisťovne tlak na racionalizáciu kapitálovej potreby a zefektívňovanie činností, procesov a následnej transformáciu na pobočky zahraničnej poisťovne.“

Smernica IDD musí byť adaptovaná do konca februára 2018. Okrem toho sa poisťovne na Slovensku musia vyrovnávať aj s ďalšími zásahmi, ktoré prináša národná legislatíva. Ako hovorí Daniela Michaličová z Komunálnej poisťovne: „Už pri rokovaní o zavedení ďalšieho osem percentného odvodu sa objavovali úvahy o tom, že niektoré poisťovne môžu Slovensko opustiť úplne a svojich slovenských klientov poisťovať do zahraničia, keďže môžu podnikať na základe európskeho pasu, teda voľného poskytovania služieb.“

Milan Janásik z poisťovne Generali konštatuje, že upúšťanie poisťovní od právnej formy akciovej spoločnosti, ako aj preferencia pobočky zahraničných poisťovní je logická: „Vzhľadom na kapitálové požiadavky sa tento trend dal očakávať už skôr. Po spomalení rastu poistného trhu sa navyše zvýšil tlak na efektivitu a transformácia na pobočku môže byť riešením.“ No dodáva, že ani to nie je pre poisťovne spásou: „Samotná transformácia nezaručí úspech a v minulosti sme boli aj na slovenskom trhu svedkami viacerých neúspešných transformácií a podnikových kombinácií. Relatívne úspešné spoločnosti vynakladali príliš veľa energie na riešenie interných problémov a stratili pozíciu na trhu aj klientov."

Nejde o slovenské špecifikum

Konsolidácia síce šetrí náklady a umožňuje zbaviť sa niektorých regionálnych záťaží, no celú Európu zasahuje regulácia. Centralizované riadenia sa však aj tu ukazuje ako prínosné, keďže dokáže pružne reagovať na nové situácie v jednotlivých krajinách a know – how úspešne etablovať v iných. „Výhodou lokálnych špecifík je, že nás inšpirujú aj pre ďalšie trhy a tak sme niekedy pripravení už vopred na veci, ktoré na niektoré trhy prídu až časom. Napríklad regulácia provízií z Maďarska a Poľska, alebo alikvotne vyplácanie provízii z Česka už sú našim business as usual, takže keď začne tento fenomén fungovať na Slovensku, alebo v inej krajine, tak budeme veľmi dobre pripravení,“ hovorí Barbora Husárová z NOVIS Poisťovne, ktorá prostredníctvom pobočiek pôsobí v ôsmych krajinách. Podobne hodností situáciu aj M. Žáček z UNIQA poisťovne: "Som rád, že môžeme veľký počet nápadov prenášať zo Slovenska do Čiech.“

Pre poisťovňu má centralizácia hlavne finančné výhody, no ušetriť môže aj klient. „Finančný rozdiel vieme pretaviť do vyššieho krytia a kvality za konkurenčnú cenu,“ hovorí Ondrej Zaťko, vedúci organizačnej zložky poisťovne Premium na Slovensku.

V ideálnom prípade nedôjde pre klienta k žiadnemu zhoršeniu servisu, a to bez ohľadu na to, či je poistený v slovenskej akciovej spoločnosti, ale v zahraničnej pobočke, no isté riziká predsa len existujú. „Pre zákazníka by to mohlo znamenať nižšiu mieru dostupnosti služieb poisťovne, keďže niektoré činnosti a procesy sa transformáciou na pobočku presunú do zahraničia,“ hovorí H. Kanderková. Ďalším problémom je zložitejšia situácia pri riešení neštandardných situácií.

"Pokiaľ poisťovňa zostáva slovenskou akciovou spoločnosťou, tak podlieha regulácii a dohľadu Národnej banky Slovenska. A to považujem z pohľadu klienta za podstatný aspekt. Spomeňte si na nedávny krach poisťovne ASTRA, ktorá na Slovensku pôsobila vo forme pobočky s domovských orgánom dohľadu v Rumunsku. Poškodených v PZP síce odškodňuje garančný fond Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP), ale klienti poisťovne sa dostali do veľmi nepríjemnej situácie, kedy sa s novými nárokmi musia obracať do Rumunska,“ pripomína M. Záček.

Napriek tomu, že konsolidácia a centralizované riadenie má aj svoje negatíva a riziká, bude zrejme predstavovať budúcnosť poisťovníctva. „Na trhu bude nepochybne dochádzať k ďalšej konsolidácii. Práve regulatórne nároky kladú stále väčšie požiadavky na kapitál a celkové riadenie spoločnosti. Niektoré subjekty tak budú zvažovať, či je pre ne pôsobenie na našom trhu ešte efektívne,“ odhaduje šéf poisťovne Uniqa.

No priestor je aj na nové trendy. O. Zaťko napríklad uvádza, že poisťovňa Premium už teraz využíva na riadenie, financie, IT, controling, administratívu, zaistenie a reporty externú spoločnosť Quest, ktorá takýmto spôsobom riadi ďalších 13 poisťovní. „V súčasnej dobe regulácií, kontroly a administratívnej náročnosti vidíme centralizáciu ako veľmi dobrú cestu ako zjednodušiť proces a pritom ušetriť nemalé financie,“ uzatvára.

Nový kurz poisťovníctva na Slovensku: centralizácia!

Nový kurz poisťovníctva na Slovensku: centralizácia! >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Peter Apolen | 19.07.2017 00:00 Nútená správa Rapid life prišla pre klientov poisťovne neskoro

Klienti košickej poisťovne Rapid life nedostanú zo svojich poistiek takmer nič. Poisťovňa poputuje do konkurzu, no neskoro. Nemá už takmer žiadny majetok. Nároky 14 tisíc klientov očistené od ich budúcich platieb poistného dosiahnu zhruba 25 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 18.07.2017 00:00 Chystáte sa na dovolenku autom? Nezabudnite na havarijné poistenie

Výdatné letné búrky, krupobitie, ale aj pád stromu na cestu či stret s lesnou zverou vedia narobiť poriadne škody na vozidle. Ak sa to stane ešte aj počas dovolenky autom, vedia narobiť ďalšie starosti posádke. Povinné zmluvné poistenie pritom na zmiernenie škôd a nárok na poistné plnenie v takýchto prípadoch nestačí. Treba uzatvoriť ďalšie poistenia.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 19.06.2017 00:00 Čo je najčastejšou príčinou invalidity

Hlavným dôvodom, pre ktorý si ľudia uzatvárajú poistenie je krytie rizika finančných problémov v prípade nepredvídateľných a väčšinou nepríjemných životných situácii, na ktoré nemajú dostatočné vlastné rezervy. Jedným z takýchto rizík je invalidita. Pozreli sme sa preto na to, aké choroby najčastejšie vedú k takto klasifikovanej strate pracovnej schopnosti. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.06.2017 17:01

Pavel Škriniar | 05.06.2017 00:00 Detské finančné produkty predstavujú zaujímavú príležitosť

Deti predstavujú pre finančné inštitúcie zaujímavú cieľovú skupinu. Jednak predstavujú pre ne potenciál ako si vychovať budúcich klientov, no cez deti sa vedia dostať i k peňaženkám ich rodičov. Ako to robia? Cez vyššie úročenie vkladov a cez doplnkové služby. Škoda by preto bola tieto výhody nevyužiť. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 18.06.2017 09:51

Marek Mittaš | 02.06.2017 00:00 Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať

Dôvodom uzatvorenia poistenia je nárok získať pri nepriaznivých udalostiach kompenzáciu formou poistného plnenia. Poisťovňa vtedy posudzuje, či je škoda poistkou krytá a v akej miere má je klient nárok na náhradu. Toto rozhodnutie sa však u klientov vždy nestretáva so spokojnosťou. V takých prípadoch nastupuje procedúra námietok, sťažností, ktoré môžu skončiť aj súdnym sporom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

24.07.2017 15:16 Ako si uchrániť majetok pri búrke a víchrici

Počas víkendu zasiahli silné búrky najmä východ Slovenska, kde napáchali desaťtisícové škody. Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu pred búrkami pre celé územie Slovenska aj na najbližšie dni. Ľudia tak môžu škody na majetku pri búrkach minimalizovať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.07.2017 11:27 Šéf Rapid life chce podať trestné oznámenie proti nútenej správe poisťovne

Bývalý predseda predstavenstva poisťovne Rapid life Peter Talán sa ohradil voči nútenej správe. Odmietol obvinenia nútenej správkyne Ireny Sopkovej, že bývalý manažment poškodil klientov nevyplácaním nárokov a pripravil spoločnosť o majetok. Plánuje preto podať trestné oznámenie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.07.2017 12:05 Sociálna poisťovňa posiela nové výmery odvodov na ďalší rok

Samostatne zárobkovo činné osoby v týchto dňoch dostávajú od Sociálnej poisťovne listom výmeru výšky odvodov na nasledujúcich 12 mesiacov. Časti SZČO vzniká alebo zaniká odvodová povinnosť ako taká. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2017 15:27 Allianz - SP ponúka ako prvá na slovenskom trhu poisťovacieho chat bota

Odchádzate do zahraničia a potrebujete sa poistiť, no v poistení sa veľmi nevyznáte, nemáte čas ísť do poisťovne ani chuť študovať poistné podmienky či stretávať sa s poisťovacím agentom? Obráťte sa na Borisa Bedekera – prvého poisťovacieho chat bota na Slovensku, ktorého vyvinula Allianz – Slovenská poisťovňa. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.07.2017 11:05 Ako si počas dovolenky nenechať vykradnúť byt

Zlodeji čakajú často na letné mesiace, kedy sa ľudia vyberajú za oddychom do zahraničia a svoje domovy nechávajú opustené. Existujú však viaceré spôsoby, vďaka ktorým môžeme zlodejom zabrániť, aby sa do nášho príbytku dostali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Peter Apolen | 19.07.2017 00:00 Nútená správa Rapid life prišla pre klientov poisťovne neskoro

Klienti košickej poisťovne Rapid life nedostanú zo svojich poistiek takmer nič. Poisťovňa poputuje do konkurzu, no neskoro. Nemá už takmer žiadny majetok. Nároky 14 tisíc klientov očistené od ich budúcich platieb poistného dosiahnu zhruba 25 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 18.07.2017 00:00 Chystáte sa na dovolenku autom? Nezabudnite na havarijné poistenie

Výdatné letné búrky, krupobitie, ale aj pád stromu na cestu či stret s lesnou zverou vedia narobiť poriadne škody na vozidle. Ak sa to stane ešte aj počas dovolenky autom, vedia narobiť ďalšie starosti posádke. Povinné zmluvné poistenie pritom na zmiernenie škôd a nárok na poistné plnenie v takýchto prípadoch nestačí. Treba uzatvoriť ďalšie poistenia.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »