Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

OVB: Slováci podceňujú finančné plánovanie. Hrozí im pád do nebankovej pasce

OVB: Slováci podceňujú finančné plánovanie. Hrozí im pád do nebankovej pasce

Slováci zatiaľ patria medzi najmenej zadlžené národy Európy. No vysoké tempo, akým „dobiehame“ zadlžené štáty ako Francúzsko či Španielsko je však varovným prstom. Podľa NBS dnes Slovák dlží priemerne 3 439 eur, pričom táto suma za posledný rok narástla o hrozivých desať percent.

Podľa agentúry Focus si vlani zobral pôžičku už každý tretí Slovák v produktívnom veku. V kombinácii s niekedy slabšou finančnou gramotnosťou je to určite dôvod na varovanie. Svoj podiel viny na tejto situácii má aj podcenené finančné plánovanie.

Rokmi overená ľudová múdrosť „prikrývať sa iba takým kabátom, na ktorý mám“  hovorí o vyrovnanom rodinnom rozpočte, v ktorom by výdavky nemali presahovať príjmy. Toto pravidlo však na Slovensku nabúrali naplnené regály obchodov v 90-tych rokoch a túžba okamžite mať veci, ktoré nám spríjemňujú život a dovtedy sme si ich kúpiť nedokázali.  Najmä u ľudí s podpriemerným príjmom (podľa aktuálneho prieskumu ide o 59 % slovenskej populácie) sa situácia prejavila nárastom spotrebných úverov, prípadne ich cyklickým naberaním a splácaním. Namiesto ideálneho stavu, v ktorom človek investuje do aktív, čiže vecí, prinášajúcich ďalší príjem, smerujú úvery do vecí, ktoré človek nutne nepotrebuje a navyše z bežného príjmu si ich nemôže ani dovoliť.

ovb-ramec

Najprv príjem, potom bývanie, budúcnosť a naposledy luxus 

Kľúčovým momentom, kde Slováci zlyhávajú,  je finančné plánovanie. Dalo by sa to obrazne prirovnať k stavbe rodinného domu: najprv  vybudovať základy domu, až potom ťahať múry a strechu (podľa príjmov a možností).  Inak povedané,  treba začať od základu a až následne si môžeme dopriať viac. V základoch nesmú chýbať tri základné kamene: zabezpečenie príjmu, bývania a budúcnosti (napríklad dôstojného dôchodku). Až keď má človek svoju finančnú stabilitu postavenú na tejto pevnej „trojnožke“, môže si dopriať luxus a plniť sny.

V otázke príjmu netreba zabúdať  na jeho zaistenie, tak aby človek nestratil životný štandard, na ktorý je zvyknutý. V praxi to znamená, že živitelia rodiny – tí, od ktorých závisí rodinný rozpočet – by mali mať poistenie zabezpečujúce náhradu príjmu v prípade neočakávaného (napríklad úrazu či vážnej choroby). Poistenie by malo zahŕňať aj splátky úverov. Vhodne skĺbiť finančné produkty je vzhľadom na širokú ponuku na trhu a časté zmeny zložité. Najlepšie riešenie je osloviť finančného sprostredkovateľa, ktorý má prehľad a dokáže podľa konkrétnych potrieb navrhnúť vyskladanie finančných produktov na zabezpečenie finančnej stability.

Vyhnite sa nebankovej pasci: pýtajte si všetky údaje 

Problémom, ktorý rozvracia rodinné financie, sú na Slovensku úvery z nebankoviek a splátkových spoločností. Podľa prieskumov ich využíva každý desiaty Slovák a podľa údajov z NBS tvorila suma pôžičiek od nich do konca roka 2012 až 1,4 mld. eur. Kvôli nižšiemu príjmu alebo vysokému veku siahajú po nebankovke často aj ľudia, ktorým banka úver neposkytne, alebo je to pre nich jednoduchšia cesta získania úveru.

Problémom je, že nebankovky často skrývajú dôležité údaje, podľa ktorých možno porovnať parametre úveru a vybrať si tak ten najdostupnejší. Typickými výhodami, reklamovanými  na webstránkach nebankoviek je ľahké získanie úveru bez dokladovania príjmu a zvýrazňovanie výhody nízkej mesačnej splátky. Najdôležitejší však je údaj o RPMN – ročnej percentuálnej miere nákladov, ktorá zahŕňa okrem úroku aj všetky povinné poplatky a sadzobník poplatkov za prípadné zmeny v splácaní alebo pri omeškaní so splátkami. Vďaka RPMN viete porovnať parametre každého spotrebného úveru a vybrať si ten s najvýhodnejšími podmienkami splácania. Tento ukazovateľ dnes podľa zákona o spotrebiteľských úveroch musí v zmluve uvádzať každá nebankovka.

Problémom je, že legislatíva nestačí na to, aby zabránila nebankovkám uvádzať marketingovo skrášlené čísla. Všeobecne možno povedať, že regulácia tohto sektora zaostáva za jeho vynachádzavosťou. Napríklad už v roku 2008 zákon zaviedol  úverový strop, ktorý ale nepriniesol želaný efekt. Do budúcnosti plánuje štát presmerovať exekúcie, ktoré sa pri nebankovkách vyskytujú oveľa častejšie ako o regulovaných poskytovateľoch úverov, z pôsobnosti rozhodcovských súdov na riadne súdne konanie. Chce tým zabrániť zhabaniu majetku v  mnohonásobne vyššej hodnote ako je dlžná suma. Avšak ani ak sa tieto kroky zrealizujú, nebude to úplnou prevenciou problémov. Jedinou spoľahlivou ochranou pred finančnými problémami je preto zodpovedné finančné plánovanie.

ovb-ramec1

Autor je produktový analytik OVB Allfinanz Slovensko a.s.

OVB: Slováci podceňujú finančné plánovanie. Hrozí im pád do nebankovej pasce

OVB: Slováci podceňujú finančné plánovanie. Hrozí im pád do nebankovej pasce >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

 

Posledné pridané komentáre (celkem 16 komentárov)

... Jano | 01.11.2013 07:49
Braco | 27.10.2013 18:12
uhol pohladu jani | 27.10.2013 12:23
Jitka | 27.10.2013 09:11
Re: Re: ... bigger | 19.10.2013 23:04

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Martin Barto | 29.07.2014 00:00 Úroky na hypotékach klesli v SR najviac v Európe

Za posledné dva roky klesli priemerné úrokové sadzby na úveroch na bývanie na Slovensku najviac spomedzi všetkých členov eurozóny. Výhodné obdobie na refinancovanie starších úverov však už v niektorých krajinách končí – úvery začali pomaličky zdražovať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 25.07.2014 00:00 Poisťovňa Novis už po pol roku v SR expanduje do zahraničia

Poisťovňa Novis rozširuje pôsobenie do okolitých krajín. Podľa jej zakladateľa a šéfa Siegfrieda Fatziho je jej silnou zbraňou jednoduchosť a univerzálnosť produktu, ktorý si dokáže získať pozornosť rovnako na rastúcich ako i zrelých trhoch. Plánom spoločnosti je dostať sa do piatich rokov na burzu. S. Fatzi v rozhovore pre investujeme.sk porovnáva poistné trhy v jednotlivých krajinách a približuje niektoré parametre hybridného produktu. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 25.07.2014 19:44

Peter Apolen | 18.07.2014 00:05 B. Buštík: Zhruba 85 % produkcie Aegonu pochádza z externých sietí

Aegon Poisťovňa vstúpila na trh pomerne neskoro. Musela sa teda pri novom biznise spoliehať najmä na externé siete.. Tie tvoria i po viac ako desiatich rokoch pôsobenia na trhu zhruba 85 percent výkonov poisťovne. Ďalším na trhu nezvyklým javom je snaha zaviesť priebežné vyplácanie provízii sprostredkovateľom. Je na Slovensku zatiaľ ojedinelý pokus. No ide v smere európskych tendencií. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 17.07.2014 00:00 Sedem najčastejších dôvodov platobnej neschopnosti domácností

Choroba, staroba, materská dovolenka. Situácie, ktoré obvykle, nielen raz v živote, určite postretnú každého. Inkasná spoločnosť EOS KSI zostavila prehľad siedmych najčastejších dôvodom, prečo neplatíme dlhy. Vzišli z prieskumu desiatok tisíc pohľadávok po splatnosti.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 16.07.2014 00:01 Ste finančný sprostredkovateľ? A robíte si vlastný marketing?

Aj finanční sprostredkovatelia potrebujú marketing. Možno sa to bude zdať na slovenské pomery prehnané, ale v USA si najímajú marketingové agentúry a zaoberajú sa marketingom podobné vážne ako veľké spoločnosti. New Yorkská spoločnosť ClientWise sa zameriava na marketingové poradenstvo práve pre tento segment. Realizuje rozsiahle prieskumy medzi úspešnými agentmi, aby identifikovala čo stojí za ich úspechom a závery následne implementuje u svojich klientom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

28.07.2014 09:51 Nečakaná životná situácia sa môže stať pascou vedúcou k spotrebiteľskej pôžičke

Slováci si požičiavajú čoraz viac na krytie základných životných potrieb. Konštatuje to Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách patriaca pod rezort ministerstva spravodlivosti. Táto komisia zaznamenáva aj počas leta značné množstvo podnetov od poškodených občanov. Varuje preto, aby si žiadatelia dôkladne preštudovali zmluvné podmienky pôžičky. Najlepšou prevenciou je ale vytváranie si finančnej rezervy, ktorá slúži na prípady náhlych výdavkov.   Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

28.07.2014 06:52 Nebankovky bude od budúceho roka licencovať NBS

Nebankovky budú potrebovať licenciu NBS. Vznikne tiež elektronický register spotrebiteľských úveroch – podobný registru pri bankových úveroch. Navrhuje to novela zákona o spotrebiteľských úveroch, ktorú predložilo do medzirezortného pripomienkového konania Ministerstvo financií SR. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.07.2014 08:14 Komora exekútorov je za elektronické prideľovanie exekúcií

Slovenská komora exekútorov upozorňuje na možnú previazanosť veriteľov a exekútorov a vymáhanie na hrane zákona. Komora je preto za náhodné elektronické prideľovanie exekúcií, ktoré by malo tieto väzby narušiť. Mohlo by to podľa nej obmedziť i nekalé praktiky nebankových spoločností a firiem ponúkajúcich nekvalitný tovar, ktoré zneužívajú exekučné konanie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

15.07.2014 09:39 Zuno s plošných úrokom na spotrebákoch – 8,9%

Zuno opäť útočí na trh spotrebných úverov. Aktuálne prináša dve ponuky, pričom pri jednej, na úvery od 4000 eur, garantuje plošnú sadzbu pre všetky schválené úvery – 8,9 percenta. Pri druhej sľubuje prebiť ponuku od konkurencie, v opačnom prípade úspešného žiadateľa odškodniť sumou 50 eur.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.07.2014 10:42 Vzdelávací program Viac ako peniaze zvýšil finančnú gramotnosť žiakov z 5 na 65 %

Kým na začiatku školského roka len 5 % žiakov dokázalo úspešne vyplniť test finančnej gramotnosti, po absolvovaní programu Viac ako peniaze ich počet stúpol až na 65 %. Vzdelávací program Viac ako peniaze učí žiakov základných a stredných škôl plánovať svoju finančnú budúcnosť. Vypracovaná metodika a učebné materiály zaujímavým a interaktívnym spôsobom vtiahnu žiakov do sveta financií. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Peter Apolen | 25.07.2014 00:00 Poisťovňa Novis už po pol roku v SR expanduje do zahraničia

Poisťovňa Novis rozširuje pôsobenie do okolitých krajín. Podľa jej zakladateľa a šéfa Siegfrieda Fatziho je jej silnou zbraňou jednoduchosť a univerzálnosť produktu, ktorý si dokáže získať pozornosť rovnako na rastúcich ako i zrelých trhoch. Plánom spoločnosti je dostať sa do piatich rokov na burzu. S. Fatzi v rozhovore pre investujeme.sk porovnáva poistné trhy v jednotlivých krajinách a približuje niektoré parametre hybridného produktu. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00

Peter Apolen | 17.07.2014 00:00 Sedem najčastejších dôvodov platobnej neschopnosti domácností

Choroba, staroba, materská dovolenka. Situácie, ktoré obvykle, nielen raz v živote, určite postretnú každého. Inkasná spoločnosť EOS KSI zostavila prehľad siedmych najčastejších dôvodom, prečo neplatíme dlhy. Vzišli z prieskumu desiatok tisíc pohľadávok po splatnosti.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 18.07.2014 00:05 B. Buštík: Zhruba 85 % produkcie Aegonu pochádza z externých sietí

Aegon Poisťovňa vstúpila na trh pomerne neskoro. Musela sa teda pri novom biznise spoliehať najmä na externé siete.. Tie tvoria i po viac ako desiatich rokoch pôsobenia na trhu zhruba 85 percent výkonov poisťovne. Ďalším na trhu nezvyklým javom je snaha zaviesť priebežné vyplácanie provízii sprostredkovateľom. Je na Slovensku zatiaľ ojedinelý pokus. No ide v smere európskych tendencií. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 16.07.2014 00:01 Ste finančný sprostredkovateľ? A robíte si vlastný marketing?

Aj finanční sprostredkovatelia potrebujú marketing. Možno sa to bude zdať na slovenské pomery prehnané, ale v USA si najímajú marketingové agentúry a zaoberajú sa marketingom podobné vážne ako veľké spoločnosti. New Yorkská spoločnosť ClientWise sa zameriava na marketingové poradenstvo práve pre tento segment. Realizuje rozsiahle prieskumy medzi úspešnými agentmi, aby identifikovala čo stojí za ich úspechom a závery následne implementuje u svojich klientom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »