Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Poisťovňa Novis už po pol roku v SR expanduje do zahraničia

Poisťovňa Novis už po pol roku v SR expanduje do zahraničia

Poisťovňa Novis rozširuje pôsobenie do okolitých krajín. Podľa jej zakladateľa a šéfa Siegfrieda Fatziho je jej silnou zbraňou jednoduchosť a univerzálnosť produktu, ktorý si dokáže získať pozornosť rovnako na rastúcich ako i zrelých trhoch. Plánom spoločnosti je dostať sa do piatich rokov na burzu. S. Fatzi v rozhovore pre investujeme.sk porovnáva poistné trhy v jednotlivých krajinách a približuje niektoré parametre hybridného produktu.


  • Na slovenskom poistnom trhu funguje poisťovňa Novis zhruba pol roka. V súčasnosti sa presadzuje i v zahraničí. Ako to po tak krátkom čase vyzerá s etablovaním sa v okolitých krajinách?

Potvrdzuje sa to, čo sme uvádzali hneď na začiatku. Náš hlavný biznis nebude pochádzať zo Slovenska. Síce budeme mať sídlo vždy v Bratislave a budeme vždy slovenská firma, ale už prihlasujeme pobočku v Českej republike, dopracovávame podklady pre vstup na maďarský trh a pripravujeme vstup do Rakúska a Nemecka.

  • Na Slovensku ste spúšťali biznis s tým, že nebudujete vlastné distribučné kanály, ale spoliehate sa výhradne na externých partnerov. Platí to i v týchto krajinách?

Áno platí, ale v Česku našu stratégiu upravíme v tom smere, že budeme spolupracovať len s vybranými distribučnými partermi. Práca s veľkým množstvom sietí je totiž značne náročná.

Pred nedávnom sme sa stretli s pánom Stuchlíkom, s ktorým sme si veľmi dobre porozumeli, takže nateraz máme dohodnutú spoluprácu so spoločnosťou Fincentrum. Druhým silným partnerom v ČR bude Broker Consulting. V Maďarsku budeme spolupracovať so spoločnosťou Quantis.

  • Vaša distribúcia sa okrem toho od ostatných poisťovní líši i v tom, že väčšinu provízii chcete vyplácať priebežne. Darí sa vám to napĺňať?

Dnes vyplácame provízie tromi spôsobmi. Ihneď, ak klient zaplatí 1. zvýšené poistné, priebežne, ak klient platí postupne, alebo u niektorých partnerov vieme vyplatiť celú províziu i preddavkovo. Poslednú alternatívu sme doteraz veľmi nevyužívali, ale postupne to umožníme pre partnerov, u ktorých vidíme malé riziko storno provízii. Napríklad u Fincentra.

  • V Česku sa ale v súčasnosti rodí návrh vyplácať provízie až počas piatich rokov. Nie počas dvoch ako je to v súčasnosti na Slovensku. Znamená to teda i povinnosť distribútorov platiť späť počas piatich rokov storno provízie. Nezmení to vaše plány?

Keď sa zmení legislatíva, samozrejme upravíme náš model i my. Uvádzaný návrh už dnes platí napríklad v Rakúsku a Nemecku. To znamená, že do nákladov musí provízia vstupovať vždy jednou pätinou ročne, teda celkovo za päť rokov. Aj odbytoví partneri tým musia akceptovať storno provízie počas piatich rokov.

  • To môže byť pre niektoré spoločnosti veľký problém.

Áno, môže. Na Slovensku a ani v Českej republike na to partneri nie sú zvyknutí. Bežné sú dva roky. I v Rakúsku to je pre distribútorov veľký problém. Naša poisťovňa má v tomto smere výhodu, pretože u nás môže klient zaplatiť prvé zvýšené poistné.

  • Aký má význam pre klienta zaplatiť prvé zvýšené poistné?

Klient zaplatením prvého zvýšeného poistného má vlastne uhradené obstarávacie náklady a začína si sporiť hneď od prvého mesiaca.

Naproti tomu pri tradičnom životnom poistení si v iných poisťovniach prvé dva roky nesporí vôbec. Pre klienta je potom sklamaním, keď zistí, že hoci očakáva nejaké zhodnotenie, za prvé dva roky je na nule.

  • Keďže sa spoliehate výlučne na externé distribučné siete, váš úspech je priamo ovplyvnený tým, ako si sprostredkovatelia osvoja váš produkt. V našom nedávnom rozhovore ste spomínali, že dávate sprostredkovateľom silné argumenty ako presvedčiť klientov. Ako sa vám v tomto smere zatiaľ darí?

Nie sme agresívny pri vyplácaní provízií. Zameriavame sa na skôr produkt a máme od maklérov veľmi pozitívnu odozvu. Sprostredkovatelia sú dobrí v tom, že vedia porovnať produkty a hneď vidia, kde je rozdiel a vidia potenciál pre klienta a aj pre seba.

  • Slovenský trh ale i poistné trhy v strednej a západnej Európe sú už do značnej miery nasýtené. Poisťovní je na trhu veľa a trh je rozdelený. Čo vás viedlo k úvahe založiť v našich zemepisných šírkach novú životnú poisťovňu?

Boli to inovácie. Keby sme nevedeli ponúknuť novinky, či už v našom produkte, alebo v spôsobe distribúcie, povedal by som, že to nemá zmysel. V ČR napríklad existuje na trhu už cez 30 poisťovní. Na čo by bola ďalšia, ak by mala byť rovnaká. Bez inovácii by to teda nemalo zmysel.

  • Získanie poistnej licencie je určite náročný proces. Ako prebieha licencovanie hneď v niekoľkých krajinách?

Je potrebné najprv získať licenciu v domovskej krajine, teda na Slovensku. Pre ostatné krajiny potom stačí splniť ohlasovaciu povinnosť. Licencia sa teda získava pre celú Európsku úniu len raz. Potom stačí predložiť potrebné podklady a nahlásiť zámer rozšíriť pôsobnosť v ostatných krajinách. Medzi krajinami sa tento proces nelíši.

  • A ako dlho trvá získanie úvodnej licencie?

Schvaľovanie je dosť zložité. U nás to trvalo desať mesiacov. Je to dosť.

  • Predpokladám, že regulátor kladie nároky i počas pôsobenia poisťovne.

Áno, treba pravidelne reportovať. V našom prípade to nie je veľmi komplikované, nakoľko máme jeden univerzálny produkt, pri ktorom sa dajú robiť štatistiky veľmi ľahko. No problém to môže byť pre staršie poisťovne, ktoré majú veľa starých zmlúv.

  • Keďže pôsobíte na viacerých poistných trhoch, budete pravdepodobne dobre vedieť porovnať ich podmienky. Aké sú hlavné rozdiely medzi trhmi v strednej a takzvanej starej Európy?

Najväčší rozdiel medzi trhmi v Nemecku a Rakúsku a na Slovensku a v Čechách je v tom, že v nemecky hovoriacich krajinách, poradcovia oslovujú najmä klientov, ktorým už jedna zmluva skončila.

Keď si tak niekto napríklad pred 20 rokmi založil životné poistenie, jeho zmluva už vypršala a on má povedzme len 55 rokov. Ešte desať rokov teda bude musieť pracovať. Otázka je, čo s peniazmi, ktoré dostane. Nemôže ich minúť ale mal by ďalej sporiť. A na to sa špecializujú tamojší poradcovia. Je tam oveľa ťažšie získať nového, mladého klienta, preto poradcovia väčšinou pracujú so svojimi existujúcimi klientmi.

Náš produkt si na týchto trhoch získava priazeň svojou flexibilitou. Vie sa prispôsobiť tým, ktorý chcú vložiť väčší jednorazový vklad a potom postupne mesačne pokračovať v platení. V tomto vidia naši distribuční partneri v Nemecku potenciál. Ďalšou výhodnou je, že mesačná platba nie je povinná. Klienti to necítia ako záväzok a to ich láka.

  • Aké sú rozdiely medzi slovenským a českým trhom?

Český trh je niekde na pol ceste medzi Slovenskom a Nemeckom. Myslím si, že je to dobrý trh. Ľudia si už vedia zarobiť, takže si dokážu pravidelne platiť. Český trh je tak v porovnaní so slovenským vo viacerých aspektoch mierne nad ním.

  • Trh životného poistenia na Slovensku na rozdiel od predkrízových období dnes stagnuje. Aký bude jeho budúci vývoj? Myslíte, že sa oživí?

Myslím, že áno. Slováci totiž ešte v porovnaní so západom sporia o dosť menej. Nesporia všetci, ktorí by mohli. A tí, ktorí už tak robia, platia relatívne málo. Myslím teda, že trh životného poistenia ešte porastie. Veľa ľudí si napríklad ešte stále chybne myslí, že si počas aktívneho života nemusia nič odkladať, pretože budú mať štátny dôchodok.

  • Aká je priemerná platba poistného na Slovensku a v západnej Európe?

Ako som už spomenul, ľudia tu si nemôžu dovoliť platiť takú vysokú sumu. Podľa mňa sa tu priemerné mesačné poistné pohybuje od 35 do 40 eur. U nás v Novis je to síce o trochu viac – 56 eur, ale v západnej Európe je to až sto alebo dokonca 120 eur mesačne.

  • V ostatnom čase rastie popularita čisto rizikového poistenia na úkor kapitálového a sčasti i investičného poistenia. Investičnú zložku si potom klienti obstarávajú prostredníctvom fondov. Pozorujete tento trend i u vy?

Tento trend nám vyhovuje, lebo ako som už spomínal, my máme totiž len jeden produkt, ktorý dokáže splniť všetky tieto potreby. V Nemecku sa to volá hybridné poistenie. Je teda možné sporiť si prostredníctvom neho pri fixnom dopredu známom úroku, alebo investovať do fondov, alebo mať uzavretú len rizikovú poistku. Vieme teda uspokojiť všetky tri typy klientov.

  • Prostredníctvom fondov dokážete ponúknuť investorom i investície sprostredkovane do vybraných podnikov. Je to vlastne forma venture kapitálu, čo je v prípade bežných investorov dosť zriedkavá možnosť. Aké sú odozvy na túto službu?

Zatiaľ túto možnosť len pripravujeme. Na začiatku chceme ponúknuť možnosť investovať len do ETF fondov a to najmä kvôli nižšiemu objemu peňazí, ktorý zatiaľ spravujeme, a i pre požiadavky na likviditu. Investície do podnikov pripravujeme až neskôr, keď zhromaždíme balík investícií z viacerých krajín.

Cieľom tohto programu je, aby sa naši klienti mohli prostredníctvom nás stať nepriamo podielnikmi vybraných podnikov. Rozdiel v investičných možnostiach je totiž dôvodom rozdielu medzi bohatstvom rôznych sociálnych skupín. Bežní občania sa napríklad dostanú len k bankovým vkladom s úročením 0,5 percenta a veľkí investori k zhodnoteniu dajme tomu rádovo desiatich percent. To je dôvodom rozdielu rastu ich majetku a preto chceme ponúknuť túto službu.

Firmy budeme vyberať na základe ich rentability a ziskovosti. Ich zoznam bude vždy na našej stránke, takže klienti budú vedieť, do čoho investujú a pôjde o podniky, ktoré sa z rôznych dôvodov nevedia alebo nechcú financovať prostredníctvom bankových úverov.

  • Ponúkate službu nazvanú Bonus za prežitie. O čo v nej ide?

Táto služba je určená pre tých, ktorí nemajú komu alebo nechcú niekomu zanechať žiadne dedičstvo. Je založená na prerozdelení úspor. Zoberme si príklad. Desať ľudí má v priemerne nasporených päť tisíc eur. Aktivujú si službu a o mesiac jeden z nich zomrie. Automatizovaný systém rozdelí prostriedky, ktoré mal dotyčný nasporené medzi ostatných deviatich. Takže v tomto hypotetickom príklade sa päť tisíc eur vydelí deviatimi a všetci zostanú po 555,55 eur. Preto je to bonus za prežitie.

Je to však len ilustratívny príklad, pretože nie všetci účastníci tohto programu majú nasporené rovnako a bonus sa váži i vekom zúčastneného, takže všetci nedostanú rovnaký podiel.

No podstatné je, že sa delí celá suma, poisťovňa si nenecháva z toho nič. Nežijeme z toho.

A pre niektorých ľudí je to zmysluplné. Buď pre tých, ktorí nemajú deti a nemajú komu úspory odkázať, alebo i pre tých, ktorí deti majú, ale tie sú pracovne a finančne úspešné, a sami rodičia majú nasporené len veľmi málo. Je to spôsob, ako sa dá zvýšiť dôchodok. Týka sa to generácie, ktorá začala pracovať ešte počas komunizmu a nerobila kariéru.

  • Ďalšou vašou službou je Hypotekárny dôchodok. I tá je určená tým, ktorý nechcú nič zanechať. Ako sa vám s jej spustením darí?

V tejto službe pôjde o to, že ľudia môžu nehnuteľnosť, v ktorej bývajú, predať poisťovni výmenou za to, že im bude poisťovňa do konca života vyplácať mesačný dôchodok. Je to teda prilepšenie k dôchodku a v danej nehnuteľnosti majú klienti doživotné právo bývať. Myslím si, že každý poradca pozná vo svojom okolí ľudí, ktorí majú nízky dôchodok a radi by si takto prilepšili.

Zatiaľ spustenie produktu len pripravujeme. Našli sme partnerskú spoločnosť z USA, ktorá nám bude oceňovať nehnuteľnosti. Majú na to metodiku, ktorú už využívajú pri spätných hypotékach v USA. Službu by sme mali spustiť na budúci rok. 

  • Služby o ktorých hovoríte, na Slovenskom zatiaľ neexistujú. Nebojíte sa, že budú pre klientov príliš komplikované?

Na to som myslel, už keď som produkt zostavoval. Preto je to u nás tak, že nič nie je povinné. Klient môže teda využiť len jednu službu v produkte. Môže ho používať len na jeden účel.

A poradca, ktorý s ním hovorí môže upravovať svoju prezentáciu podľa potrieb klientom. Ponúkne mu teda len tie parametre, o ktoré si myslí, že bude mať klient záujem. Poradca to tak má vo svojich rukách. Nemusí hovoriť o všetkých možnostiach investícií, môže ponúknuť napríklad len prvý fond, kde je zhodnotenie garantované.

  • O Novise zatiaľ v tradičných reklamných kanáloch málo počuť. Ako v tomto smere postupujete?

Zatiaľ sa u nás silnou marketingovou komunikáciou nezaoberáme. Radšej dávame peniaze do medzinárodnej expanzie. Komunikovať ale samozrejme budeme, no nie cez klasickú reklamu, ale skôr cez PR.

  • Slovenský parlament nedávno schválil takzvanú anuitnú novelu, ktorá dáva definitívnu tvár dôchodkovej reforme. Bude sa Novis zúčastňovať vyplácania doživotných anuít?

Musím si poriadne preštudovať novelu zákona a podmienky, ktoré určuje. Ak to bude nevýhodné, treba na to zabudnúť. Keď štát niečo robí, treba byť vždy pozorný. Ako príklad vidíme sektor DSS, kde štát stále menil podmienky a podnikanie týchto spoločností je zneistené a možno aj stratové.

  • Do piatich rokov plánujete vstúpiť s akciami na finančný trh. Pôjdete pri IPO cestou upisovania nových akcií, alebo predaja existujúcich? O ktorej burze uvažujete?

Pôjdeme oboma cestami, aj zvyšovaním kapitálu, aj predajom existujúcich akcií. Máme už dohodnutých právnikov, audítorov a investičných bankárov, ktorí so vstupom na burzu majú bohaté skúsenosti. Podľa našich doterajších rozhovorov s nimi sa nám zatiaľ javí ako najpravdepodobnejší Londýn. Závisí to ale aj od našej expanzie v Nemecku. Keď nám to tam pôjde dobre, má zmysel uvažovať i o Frankfurte.

Ďakujem za rozhovor.

Poisťovňa Novis už po pol roku v SR expanduje do zahraničia

Poisťovňa Novis už po pol roku v SR expanduje do zahraničia >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 2 komentáre)

samy podvod... jano | 12.09.2014 11:39
hnus slobodny clovek | 05.09.2014 09:31

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Pavel Škriniar | 28.09.2016 00:00 Sú obavy o budúcnosť finančného sprostredkovania opodstatnené?

Najnovšia štatistika distribúcie poistenia v Európe ukazuje, že banky majú v niektorých krajinách dominantnú a v niektorých významnú úlohu pri predaji životného poistenia. Majú sa teda sprostredkovatelia obávať o svoje pozície na trhu? Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 28.09.2016 19:15

Jana Krčahová | 26.09.2016 00:00 Ako sa finančne pripraviť na krízové životné situácie

Sociálny systém na Slovensku nedokáže zabezpečiť ľudí v krízových životných situáciách, čo ukazujú aj štatistiky. Na Slovensku je 240 tisíc invalidných ľudí, priemerný dôchodok je 411 eur. Človek nevie ako, a ocitne v nepriaznivej finančnej či životnej situácii a vtedy vyhľadáva rôzne formy pomoci. Či už od štátu, u bankových a nebankových subjektov. Múdrejšie je zobrať zodpovednosť do vlastných rúk a zabezpečiť sa pred možnými rizikami vopred.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 21.09.2016 00:00 Jeseň je „sezónou“ detských úrazov

Podľa štatistík Ministerstva školstva SR došlo v minulom školskom roku v regionálnom školstve k viac ako 10 500 úrazom. Ich počet medziročne vzrástol o osem percent. Štatistiky potvrdzujú, že na úrazy sú náchylnejší chlapci – z desiatich úrazov na nich pripadá šesť. K úrazom najčastejšie dochádza na jeseň po návrate detí po prázdninách do školských lavíc.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

28.09.2016 12:50 Poistné v novej výške treba Sociálnej poisťovni uhradiť do 8. 10.

Sociálna poisťovňa už oznamuje živnostníkom a ostatným samostatne zárobkovo činným osobám, ktoré mali s predĺženú lehotou na podanie daňového priznania za rok 2015, že ich odvodovú povinnosť sa mení od 1. októbra. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.09.2016 13:38 Čitateľská poradňa: Môžem platiť poistné ku kreditnej karte v splátkach?

V spolupráci s mBank uverejňujeme seriál expertných poradní o bankových produktoch. Čitatelia môžu svoje otázky posielať na adresu redakcia@investujeme.sk. Odpovede mBank budeme následne zverejňovať v pravidelných intervaloch. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.09.2016 08:51 Finančně poradenské společností nefungují v klasickém MLM modelu

V souvislosti s kauzou spuštěnou dokumentem „Rada nad zlato“ a následným propuštěním tří zemských ředitelů OVB Allfinanz se nabízí otázka: Může být finanční poradenství v multilevelových společnostech kvalitní? Přinášíme názory šéfů největších finančně poradenských společností. Jako první se k otázce kvality v rámci MLM vyjádřil Petr Borkovec, generální ředitel a spolumajitel Partners Financial Services. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.09.2016 08:15 Finančně poradenské společnosti v 1. pol. 2016: Radost i zklamání

Finančně poradenský trh se dává do pohybu. Možným spouštěčem jsou státní zásahy. A výsledkem jsou rozdílné výsledky finančně poradenských společností. Některým se extrémně daří, jiné propadají. Kdo byl jedničkou na trhu a kdo rostl nejrychleji? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.09.2016 09:00 Petr Mikšíček: Bez předplacených provizí lidem nikdo neporadí

Proč by si měl klient finančního poradce předplácet poplatky u podílových fondů? „Poradce musí být zaplacen, a zároveň se musí jednat o řešení win-win, tedy výhodné i pro klienta,“ říká Petr Mikšíček, regionální ředitel společnosti Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Peter Apolen | 21.09.2016 00:00 Jeseň je „sezónou“ detských úrazov

Podľa štatistík Ministerstva školstva SR došlo v minulom školskom roku v regionálnom školstve k viac ako 10 500 úrazom. Ich počet medziročne vzrástol o osem percent. Štatistiky potvrdzujú, že na úrazy sú náchylnejší chlapci – z desiatich úrazov na nich pripadá šesť. K úrazom najčastejšie dochádza na jeseň po návrate detí po prázdninách do školských lavíc.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 13.09.2016 00:00 Vďaka novým technológiám počet poistných podvodov neustále klesá

Nové technológie pomáhajú poisťovniam pri odhaľovaní poistných podvodov. Najväčšej poisťovni na trhu, Allianz – SP, sa vďaka darí znižovať počet pokusov o neoprávnené nárokovanie poistného plnenia. Najviac podozrivých prípadov je tradične pri poistení vozidiel. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 12.09.2016 00:00 Kedy sa havarijné poistenie firmám oplatí

Neviete sa rozhodnúť či havarijne poistiť firemné autá? Do úvahy treba brať úroveň rizika. Niektoré odvetvia, geografické oblasti a typy podnikania totiž prinášajú vyššie škody. Ak ale škodovosť na druhej strane stúpne nad istú hranicu, o riziko sa začne viac zaujímať poisťovňa a výsledkom môžu byť vyššie poistné sadzby. Dôležité je preto držať si škody pod kontrolou.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »