Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Pokuty a zákazy: Aj finanční poradcovia podpisujú nevýhodné zmluvy

Autor: Redakcia | 22.03.2013 00:05 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 5 komentárov
Pokuty a zákazy: Aj finanční poradcovia podpisujú nevýhodné zmluvy

Finanční poradcovia pomáhajú pri výbere produktov a upozorňujú na úskalia zmlúv, ktoré môžu klientom v budúcnosti spôsobiť nejednu finančnú traumu. Sami však občas podľahnú a podpíšu záväzok, aký neskôr ľutujú. Napríklad sa dobrovoľne zaviažu niekoľko mesiacov nerobiť prácu, ktorú vedia najlepšie. Aké obmedzenia prinášajú finančným sprostredkovateľom v zmluvách ich „chledodarcovia"?

Už formulácia z úvodu článku môže byť sporná, keďže je naozaj otázne, kto vo vzťahu finančný agent - sprostredkovateľská sieť prináša chlieb, nič to však nemení na fakte, že obsah zmluvy o spolupráci určujú firmy a potenciálny spolupracovník má len dve možnosti: podpísať alebo nepracovať .

Finančno-sprostredkovateľské spoločnosti sa v zmluvách úplne legitímne chránia pred tým, aby agent súbežne pracoval aj pre inú spoločnosť. Spornejší charakter má požiadavka zakázať prácu pre konkurenciu aj po skončení zmluvy. Komplikácii v zmluvách však môže byť viac. Z pohľadu Investujeme.sk je dobré zamerať sa na nasledujúce oblasti:

  • existenciu konkurenčnej doložky – to znamená, ako dlho po skončení spolupráce nemôže agent pracovať pre konkurenciu
  • možnosť spolupracovať s bývalými kolegami po odchode zo spoločnosti – niektoré spoločnosti pod hrozbou sankcií zakazujú robiť pracovné ponuky pre bývalých kolegov
  • výpovedná lehota  - počas výpovednej lehoty agent už spravidla nemá plnú servisnú podporu, takže má sťaženú prácu a tým aj nižší príjem
  • rozsah zmluvných pokút a ďalších sankcií v prípade odchodu z firmy – niektoré spoločnosti účtujú sankcie, ak agent neodovzdá všetky materiály už do troch dní, čo môže byť z objektívnych dôvodov niekedy problém
  • nároky na klientov – sprostredkovateľské spoločnosti si nárokujú klientov odchádzajúceho agenta. Ten môže mať pod hrozbou sankcií zákaz aktualizovať ich produktové portfólio.

Zákaz konkurencie – niekde áno, niekde nie

Ako môžeme vidieť v tabuľke vybraných spoločností, ktorých zmluvy má redakcia k dispozícii, konkurenčná doložka zakazujúca prácu pre konkurenciu po skončení spolupráce nie je automatická u všetkých spoločností. V niektorých prípadoch je stanovená len nepriamo. Napríklad spoločnosť Partners Group nezakazuje odchod ku konkurencii, ale v takom prípade si ponechala právo žiadať vrátanie nákladov na odborné školenia, pričom cena jedného školenia sa pohybuje v rozmedzí 100 až 1 000  eur. Naopak, spoločnosť OVB má okrem pokuty v zmluve právo „uzavrieť so svojimi zmluvnými partnermi dohodu o neprijatí sprostredkovateľa do priameho zmluvného vzťahu“ – čo môže byť chápané ako prekážka pre odídenca osamostatniť sa a pôsobiť ako samostatný finančný agent.

Porovnanie vybraných spoločností

Spoločnosť

Zákaz konkurencie

Výpovedná lehota

Pokuta

Broker Consulting

12 mesiacov po skončení zmluvy.

Zmluva neuvádza, platí lehota podľa Obchodného zákonníka. 

Pri porušení konkurenčnej doložky v závislosti od kariérneho stupňa 660, 1 650, 3 320 alebo 4 980 eur.

Fincentrum

Len počas trvania zmluvy.

1 mesiac.

Bez sankcií v zmluve.

OVB

24 mesiacov po skončení zmluvy.

1 mesiac – pri spolupráci kratšej ako rok – inak 3 mesiace.   

Za nábor bývalého spolupracovníka do novej spoločnosti v kategórii reprezentant 6 500, v kategórii  obchodný vedúci alebo generálny  reprezentant 12 500 eur, v kategórii okresný vedúci 25 tisíc eur a pri riaditeľoch 50 tisíc eur

Za pokus o nábor si spoločnosť uplatňuje sankciu vo výške polovice sumy. 

Zmluvná pokuta môže byť nižšia, podľa zmluvy neprekročí ročnú výšku provízií náborovaného sprostredkovateľa. 

Partners Group SK

Nepriamo 24 mesiacov po skončení zmluvy.

30 dní.

Spoločnosť si môže uplatniť náhradu nákladov na školenie, ak do 24 mesiacov odídený sprostredkovateľ začne pôsobiť v konkurenčnej firme – za každé školenie môže ísť o sumu v rozmedzí 100 až 1000 eur

Sankcia 5 000 tisíc eur pri zákaze konkurencie počas trvanie zmluvy

Sankcia 3 000 tisíc pri nábore ex-kolegu počas 12-tich mesiacov od ukončenia zmluvy.

Salve

Len počas trvania zmluvy.

30 dní.

Sankcia 1 100 eur pri porušení zákazu konkurencie počas trvania zmluvy alebo pri vykonávaní činnosti bez povolenia NBS.  

Sankcia 850 eur pri porušení mlčanlivosti.

 

Zdroj: Materiály dostupné redakcii.

Zmluvné pokuty nie sú definitívne

Aj keď mnohé spoločnosti majú v zmluve definované pokuty za porušenie konkurenčnej doložky, neznamená to, že hriešnik musí zaplatiť celú sumu. Súdy majú v zmysle platnej legislatívy právo znížiť zmluvnú pokutu v prípade, že je neprimerane vysoká. Spoločnosti na to myslia a pokuty prispôsobujú pozícii sprostredkovateľa a teda aj jeho ekonomickému prínosu. Napríklad spoločnosť Broker Consulting stanovuje pokutu za porušenie konkurenčnej doložky v závislosti od pozície odídenca. Spoločnosť PG si zasa nárokuje len vrátanie nákladov na školenia.

To neplatí pri porušení zákazu konkurencie počas trvania zmluvy. V takom prípade si sankcie uplatňuje štvorica z piatich porovnávaných spoločností.

Pomerne často sa v zmluvách objavuje sankcia za nevrátanie firemných materiálov v stanovenom termíne. Za zdanlivú banalitu si niektoré spoločnosti účtujú pokutu v stovkách eur.

Redakcia mala k dispozícii aj zmluvy o spolupráci dvoch finančných inštitúcií. Je zaujímavé, že Allianz – SP ani Prvá stavebná sporiteľňa nemajú uvedenú konkurenčnú doložku po skončení spolupráce. Za porušenie zákazu konkurencie počas trvania zmluvy zaplatí spolupracovník Allianzu 3 320 eur a v PSS je to 7 tisíc eur.

Náborovanie je sankcionované osobitne

Samostatnou kapitolou zmluvných vzťahov je zákaz náborovania bývalých kolegov. V tomto prípade si obmedzenie zmluvne zabezpečili aj spoločnosti bez priamej konkurenčnej doložky. PG SK má nastavený zákaz na 12 mesiacov a v prípade porušenia si nárokuje pokutu 5 tisíc eur. Fincentrum sa so spolupracovníkmi zmluvne dohodlo, že 2 roky po skončení spolupráce nebudú náborovať svojich ex-kolegov, zmluva však nestanovuje sankcie.

Pomerne vysoké sankcie za náborovanie má líder trhu. Tu si bývalý spolupracovník môže odľahčiť peňaženku v závislosti od „veľkosti chytenej ryby“. Pri bežnom reprezentantovi je to 6 500 eur a pri riaditeľovi až 50 tisíc eur. Pokuta však môže byť aj nižšia, keďže podľa zmluvy neprekročí výšku provízií náborovaného sprostredkovateľa za posledných 12 mesiacov. Na druhej strane, aj neúspešný pokus o nábor sa finančne nevypláca. Pokutou je polovica sankčnej sumy.

Broker Consulting má nastavenú 36 mesačnú lehotu, keď má odídenec zákaz oslovovať svojich bývalých klientov. 

Je sprostredkovateľ slobodný?

Na sprostredkovateľskom trhu neexistuje jednoznačná odpoveď na otázku, či je sprostredkovateľ slobodný. Niektoré spoločnosti používajú prirovnanie k športu, keď má športovec právo zmeniť klub a to sa aj bežne deje. Konzervatívnejšie inštitúcie upozorňujú, že vysokí manažéri majú konkurenčné doložky v mnohých oblastiach naprieč celý biznisom.  Tu však treba doplniť, že za konkurenčné obmedzenie spravidla dostávajú zamestnanci aj po skončení riadnej spolupráce istú náhradu. A práve na ňu sprostredkovateľské spoločnosti vo svojich konkurenčných doložkách zabúdajú.  

Ilustračné foto: sxc.hu. 

Pokuty a zákazy: Aj finanční poradcovia podpisujú nevýhodné zmluvy

Pokuty a zákazy: Aj finanční poradcovia podpisujú nevýhodné zmluvy >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 5 komentárov)

Re: Stavebne sporenie Pali | 22.10.2013 08:57
Stavebne sporenie Majo | 21.10.2013 23:19
no commnent .) patrik | 25.03.2013 21:22
Re: Peter | 24.03.2013 23:59
patrik | 22.03.2013 21:40

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Peter Apolen | 26.05.2016 00:00 Pri poistení či dôchodkovom sporení nezabudnite na stanovenie oprávnej osoby

Pri uzatváraní životného poistenia a dôchodkového sporenia sa odporúča určiť oprávnenú osobu. Tá v prípade úmrtia poisteného dostane peniaze z poistky alebo sporenia vyplatené bez čakania na zdĺhavé dedičské konanie. V prípade zmeny vzťahov je však potrebné nahlásiť zmenu, aby sa nestalo, že peniaze dostane niekto, komu by ich klient už nechcel odkázať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.05.2016 00:00 Fincentrum rástlo v prvom kvartáli o vysokých 38 percent

Spoločnosť Fincentrum, a.s, Bratislava má za sebou jeden z najlepších kvartálov v histórii. Produkcia BEB vzrástla medziročne o  700 tisíc BEB, čo je nárast o  33 percent. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 17.05.2016 00:00 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.05.2016 00:00 Ako znížiť počet nespokojných a frustrovaných klientov

Dnešné časy investorom a sporiteľom príliš neprajú. Nízke úrokové sadzby odrádzajú sporiteľov, a volatilné trhy znechucujú investorov. V tomto prostredí to má poradca zaoberajúci sa investíciami veľmi ťažké. Na konci všetkého totiž býva často nespokojný klient. Je však možné sa na veci pozrieť i z druhej strany a situáciu zobrať ako výzvu. Rebecca Murphy, šéfka predaja a marketingu nadnárodnej poradenskej spoločnosti Praemium, zdôrazňuje zásady, ktorých by sa mala moderná poradenská spoločnosť držať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.04.2016 00:00 Súčasný refinančný boom môže viesť k zdraženiu hypoték v budúcnosti

Aktuálne prebiehajúca vlna refinancovania starších drahších hypoték spôsobí zdraženie splátok v budúcnosti. Legislatíva totiž tlačí banky do poskytovania úverov s krátkou fixáciou, čím klienti prichádzajú o možnosť zafixovať si dnešné rekordne nízke sadzby na dlhšie obdobie. Zhodli sa na tom diskutujúci Odbornej konferencie Fincentrum bývanie, ktorá sa uskutočnila v stredu 27. apríla. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

27.05.2016 09:36 Hypotekárna sieť Allianz–SP sprostredkovala úvery za 20 miliónov eur

V apríli minulého roka zalačala Allianz – SP ako jediná poisťovňa na Slovensku sprostredkovať hypotéky. Dohodla odvtedy 550 úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.05.2016 08:39 Regulácia provízii v ČR a aktuálna legislatíva

Regulace provizí za zprostředkování životního pojištění je žhavým tématem již několik let. Jaký je výhled a budoucnost regulace? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.05.2016 09:12 Regulácia provízii nemá s ochranou klienta nič spoločné

Patrik Nacher se do veřejného povědomí dostal iniciativou proti poplatkové politice bank. Stojí na straně klientů. Přesto odmítá regulaci provizí, která je ochranou klientů zastřešována. Proč? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.05.2016 11:30 Európska smernica o distribúcii poistenia necháva zverejňovanie provízií na národnej legislatíve

Vzhľadom na charakter provízií, ich štruktúru a rôznorodosť je dôležité správne zadefinovanie povinnosti zverejňovania provízií v národnej legislatíve. Nateraz to tak nie je. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

16.05.2016 09:47 Povinnosť zverejňovať provízie zatiaľ hladinu nerozbúrila

Finanční sprostredkovatelia sa zhodujú, že nová povinnosť zverejňovať provízie za predaj hypoték nepriniesla spotrebiteľom žiadne relevantné informácie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Marek Mittaš | 17.05.2016 00:00 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.05.2016 00:00 Fincentrum rástlo v prvom kvartáli o vysokých 38 percent

Spoločnosť Fincentrum, a.s, Bratislava má za sebou jeden z najlepších kvartálov v histórii. Produkcia BEB vzrástla medziročne o  700 tisíc BEB, čo je nárast o  33 percent. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »