Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší

Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší

Preniesť si bankový účet za lepšími službami, či nižšími poplatkami môže byť lákavé, mnohých však odrádza množstvo formalít spojených s rušením starého a nastavovaním nového účtu. Málokto pritom vie, že banky už umožňujú zbytočnú administratívu obísť. Stačí podať jednu žiadosť a nová banka vybaví všetka za klienta.

Nie je to ako s mobilom, staré číslo vám nezostane

„Dobrovoľný presun účtov medzi bankami bol od 15. 3. 2016 nahradený zákonne stanoveným presunom. Stalo sa tak transpozíciou smernice 2014/92/EÚ do zákona č. 492/2009 Z. z. o platobných službách (§44d),“ hovorí Marcel Laznia,  analytik Slovenskej bankovej asociácie. Ide o súčasť liberalizácie trhu a dnes teda môžete svoj účet presunúť z ktorejkoľvek banky do inej, podobne ako to je pri mobilnom operátorovi. Len s tým rozdielom, že číslo účtu vám neostane. Každá banka má svoje vlastné identifikačné kódy a teda nie je možné, aby vám ostalo pôvodné číslo účtu.

Váš účet sa prenosom zmení v princípe rovnako, ako keby ste si založili účet nový. Pozitívom prenosu oproti otváraniu nového účtu a rušeniu starého je však pohodlie. „Výhody prenosu spočívajú v bezstarostnosti. Klientovi stačí prísť do ktorejkoľvek banky a požiadať o presun. Nová banka urobí všetko za neho. Presunie mu SEPA trvalé platobné príkazy, trvalé platobné príkazy do zahraničia, SEPA a cezhraničné platobné príkazy s budúcou splatnosťou a súhlasov so SEPA inkasom, a to na základe žiadosti klienta o presun platobného účtu zo starej banky do novej banky,“ hovorí Anna Jamborová z ČSOB.  

Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank dodáva, že v prípade záujmu banka o zmene účtu informuje všetkých poskytovateľov služieb, ktorým klient platí za služby inkasom, alebo platiteľov opakovaných platieb na klientov účet. Odpadáva teda nepríjemný maratón hlásení o zmene účtu zamestnávateľovi, či iným platiteľom, ako aj všetkým, ktorý človek pravidelne platí.

Presun účtu ušetrí čas a energiu aj pri súbežnom využívaní viacerých účtov. „Vo všeobecnosti je pre klienta výhodný presun účtu aj v prípade, ak vlastní viac účtov, ktoré sú vedené v rôznych bankách a rozhodne sa ponechať si len jeden z nich. Výhody prenosu oproti zrušeniu a založeniu nového účtu spočívajú v tom, že klientovi postačuje navštíviť len novú banku, ktorá zabezpečí všetko potrebné na jednom mieste. Pokiaľ sa človek rozhodne zrušiť pôvodný účet a zriadiť si nový, musel by navštíviť dve banky,“ hovorí Katarína Vatrtová, vedúca oddelenia bežných účtov a transakcií VÚB.

Ako postupovať pri žiadosti o presun

Proces presunu účtu prebieha nasledovne: človek predloží Žiadosť o presun účtu banke, v ktorej služby chce využíva. Tá požiada o zoznam príkazov na úhradu, vrátane trvalých príkazov a súhlasov so SEPA inkasom s dátumom ukončenia (exspirácie) po dni presunu platobného účtu starú banku. Súčasťou sú informácie o prichádzajúcich úhradách a inkasách za posledných 13 mesiacov.

Nová banka následne pošle informáciu o zmene čísla účtu platiteľom a inkasantom v prípade, že klient o to požiada. Nastaví potom všetky platobné príkazy a súhlasy s inkasom s dátumom splatnosti po dni presunu platobného účtu. Na záver stará banka ukončí prijímanie prichádzajúcich úhrad a inkás.

Od dátumu, ktorý klient v žiadosti uviedol, prevedie stará banka finančné prostriedky na účet klienta už v novej banke a zatvorí účet klienta, ak o to požiadal. V minulosti stanovená, skoro dvojmesačná, lehota na prenos sa v novom zákone skrátila na 20 dní, no tento čas si klient môže sám predĺžiť. Prečo by to robil? Môže ísť o obavu, že niektoré spoločnosti by nemali dostatok času na zmenu čísla účtu vo svojich databázach, čo by znamenalo hlavne nevyplatenie dávok.

Upozorňuje na to aj K. Vatrtová: „Osobitne opatrným treba byť v prípade presunu účtov, na ktoré si dávajú klienti zasielať dôchodkové dávky. Je potrebné si uvedomiť, že zmena zasielania dôchodkových dávok zo strany poukazovateľa dávok, napríklad Sociálnej poisťovne, na nové číslo účtu môže trvať aj dlhšie časové obdobie a preto je dobré účet v starej banke zrušiť až potom, keď je zabezpečené zasielanie týchto dávok na nový účet.

Z. Ďuďáková dodáva, že pri presune je potrebné mať vyrovnané záväzky voči pôvodnej banke. “Nie je možné účet presunúť, ak ešte dobiehajú nezrealizované platby kartou v zahraničí, alebo ak je klient na účte v debete,“ hovorí.

Záujem je stále nízky

Presun účtu možno realizovať z viacerých dôvodov. Môže to byť využívanie lepších služieb, kvalitnejší internetbanking, nižšie poplatky, či viac možností bezplatného výberu z bankomatu v mieste bydliska. Reálny záujem Slovákov o prenos bankového účtu banky nepoznáme. Ako vysvetľuje A. Jamborová, ide o interné údaje, no zatiaľ podľa neho možno hovoriť rádovo o niekoľkých stovkách, nie tisíckach klientov. Dôvodov je niekoľko.

Prvým je slabšia informovanosť o službe. Mnoho majiteľov účtov o takejto možnosti nevie. Druhým faktorom je všeobecne slabý záujem Slovákov o bankový účet a jeho poplatkovú štruktúru. Napríklad orientačný prieskum UniCredit Bank ukazuje, že väčšina občanov SR platí za vedenie účtu od 2,50 do desať eur za základné služby. Len necelá štvrtina má bezplatný účet. Vo veľkej miere je v tom nezáujem.

„Dve tretiny klientov síce majú prehľad o tom, koľko banke platia a pohyby na účte pravidelne sledujú, necelá tretina sa však o poplatky zaujíma iba občas. Nájdu sa aj takí, ktorí sa o poplatky na účte nezaujímajú vôbec (6%).  Na trhu je už niekoľko možností  ako na poplatkoch ušetriť,“ vysvetľuje Z. Ďuďáková z UniCredit Bank. V konečnom dôsledku tak väčšina Slovákov presunom účtu môže ušetriť až od 30 do 120 eur ročne. S nárastom finančnej gramotnosti možno v budúcnosti očakávať aj narastať záujmu o túto službu.

Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší

Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Marek Mittaš | 14.07.2017 00:00 Exekúcia neznamená automatický stop na ceste k hypotéke

Počet aktívnych exekúcií na Slovensku sa pohybuje okolo hrozivého čísla troch miliónov. Hoci Slovenská komora exekútorov uviedla, že počet nových exekúcií klesá, aj v minulom roku pribudlo takmer 454 tisíc nových prípadov. Ide o odvrátenú stránku života na dlh, v ktorom Slováci nestrácajú dych. Ani napriek exekučnému konaniu pritom nie sú dlžníci navždy vyradení z hry na získanie nového úveru. Cesta k nemu však je komplikovanejšia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Michael Boye | 11.07.2017 00:00 Taliansko zachránilo banky. Opäť z daní od občanov

Na záver minulého mesiaca boli nútene hodiť ručník do ringu ďalšie dve banky – Banco Popolare di Vicenza a Veneto Banca. Talianska vláda povolila druhej najväčšej a údajne nazdravšej talianskej banke – Intesa Sanpaulo, kúpiť aktíva týchto dvoch regionálnych a potápajúcich sa inštitúcií. „Zlé“ dlhy sa presunú do štátnej banky, teda na placia štátu. Záchranu talianskeho bankového sektore tak opäť zaplatia bežní občania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 07.07.2017 00:00 Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší

Preniesť si bankový účet za lepšími službami, či nižšími poplatkami môže byť lákavé, mnohých však odrádza množstvo formalít spojených s rušením starého a nastavovaním nového účtu. Málokto pritom vie, že banky už umožňujú zbytočnú administratívu obísť. Stačí podať jednu žiadosť a nová banka vybaví všetka za klienta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.07.2017 00:00 Kvalitné vzdelanie, práca v odbore, istý čas v zahraničí - typický životopis slovenského milionára

Kvalitné vzdelanie, tvrdá práca v oblasti ktorú človek vyštudoval a ďalšie vzdelávanie, to sú najčastejšie spoločné faktory, ktoré priviedli väčšinu slovenských a českých milionárov k ich bohatstvu. Od štátu očakávajú najmä stabilitu. Svoje peniaze investujú najmä do nehnuteľností, akcií firiem, alebo alternatívnych investícií. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 13.07.2017 13:33

Mark Kuchta | 30.06.2017 00:00 Ako deti naučiť narábať s peniazmi

V škole boli najúspešnejší tí z nás, ktorí nerobili chyby. V živote sú úspešnejší tí, ktorí chyby síce robia, no učia sa z nich. Dovoľme teda deťom robiť užitočné chyby už teraz, minieš si = nemáš, neodložíš si = bude ti chýbať. Schopnosť finančne dospieť je u každého iná. V každom prípade, ale platí, že rodičia by mali pri získavaní tejto dispozície deťom aktívne asistovať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

18.07.2017 14:53 mBank na Slovensku má nového šéfa

Digitálna banka mBank mení svoje vedenie. Na pozíciu generálneho riaditeľa a vedúceho organizačnej zložky nastupuje dlhoročný obchodný riaditeľ, Robert Chrištof. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.07.2017 16:50 Tento rok plánuje do modernizácie bývania investovať zhruba každý tretí Slovák

Najčastejším dôvodom, pre ktorý si ľudia berú spotrebný úver, je rekonštrukcia bývania, nasleduje vybavenie a zariadenie domácnosti a tretím najčastejším dôvodom je kúpa osobného auta. Tento rok si chce svoje bývanie, podľa prieskumu, vylepšiť každý tretí Slovák. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2017 15:59 Na Pohode sa vo veľkom platilo platobnými kartami

Tohtoročná Pohoda opäť priniesla finančný rekord. Po vlaňajšom pol milióne eur vybratých z bankomatov, spravili návštevníci najväčšieho slovenského festivalu rekord v počte platieb kartou. Ich počet presiahol hranicu 12 tisíc, čo je medziročne o 70 percent viac. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2017 11:09 Úrokové sazby spořicích účtů zamrzly na dně

Úrokové sazby spořicích účtů zamrzly poblíž nuly a téměř se nehýbou. Lépe úročené účty klient již téměř nenajde. Ani nejmladší retailová banka již nezaujme. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

06.07.2017 10:50 Rezerva, ktorú banky odrátavajú z disponibilného príjmu žiadateľa o úver, sa od júla zvýšila

Rezerva, ktorú musia banky odpočítať z príjmu žiadateľa pri posudzovaní žiadosti o úver na bývanie, sa od 1. júla zvýšila na desať percent. Po prvý krát bolo toto opatrenie do praxe zavedené v marci, od kedy vankúš predstavoval päť percent. Na budúci rok sa povinná rezerva opäť zvýši, a to na 20 percent príjmu.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Michael Boye | 11.07.2017 00:00 Taliansko zachránilo banky. Opäť z daní od občanov

Na záver minulého mesiaca boli nútene hodiť ručník do ringu ďalšie dve banky – Banco Popolare di Vicenza a Veneto Banca. Talianska vláda povolila druhej najväčšej a údajne nazdravšej talianskej banke – Intesa Sanpaulo, kúpiť aktíva týchto dvoch regionálnych a potápajúcich sa inštitúcií. „Zlé“ dlhy sa presunú do štátnej banky, teda na placia štátu. Záchranu talianskeho bankového sektore tak opäť zaplatia bežní občania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.07.2017 00:00 Kvalitné vzdelanie, práca v odbore, istý čas v zahraničí - typický životopis slovenského milionára

Kvalitné vzdelanie, tvrdá práca v oblasti ktorú človek vyštudoval a ďalšie vzdelávanie, to sú najčastejšie spoločné faktory, ktoré priviedli väčšinu slovenských a českých milionárov k ich bohatstvu. Od štátu očakávajú najmä stabilitu. Svoje peniaze investujú najmä do nehnuteľností, akcií firiem, alebo alternatívnych investícií. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00

Marek Mittaš | 07.07.2017 00:00 Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší

Preniesť si bankový účet za lepšími službami, či nižšími poplatkami môže byť lákavé, mnohých však odrádza množstvo formalít spojených s rušením starého a nastavovaním nového účtu. Málokto pritom vie, že banky už umožňujú zbytočnú administratívu obísť. Stačí podať jednu žiadosť a nová banka vybaví všetka za klienta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 14.07.2017 00:00 Exekúcia neznamená automatický stop na ceste k hypotéke

Počet aktívnych exekúcií na Slovensku sa pohybuje okolo hrozivého čísla troch miliónov. Hoci Slovenská komora exekútorov uviedla, že počet nových exekúcií klesá, aj v minulom roku pribudlo takmer 454 tisíc nových prípadov. Ide o odvrátenú stránku života na dlh, v ktorom Slováci nestrácajú dych. Ani napriek exekučnému konaniu pritom nie sú dlžníci navždy vyradení z hry na získanie nového úveru. Cesta k nemu však je komplikovanejšia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »