Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Princípy, na ktorých stojí úspech finančného agenta

Princípy, na ktorých stojí úspech finančného agenta

Živelnosť deväťdesiatych rokov sa prejavovala naprieč celou spoločnosťou a zachvátila aj oblasť finančného sprostredkovania. Uplatnenie často nebolo výsledkom odbornosti, ale manipulácii a techník, ktoré nepatrili vždy k serióznym. S týmto obdobím sa však finančné sprostredkovanie rozlúčilo a úspech stojí na úplne iných predpokladoch, ako je agresívny predaj.

Popri zamestnaní to už nejde

Krédo mnohých spoločností stálo na privyrobení si finančným sprostredkovaním popri zamestnaní. Na finančných odborníkov sa menili krajčírky, telocvikári alebo zmrzlinári, ktorí mali krátku pracovnú dobu, alebo si potrebovali privyrobiť keď nebola sezóna. „Koncom 90. rokov bol trh finančného sprostredkovania oveľa živelnejší. Poradcov robili ľudia popri zamestnaní. Často im pre túto prácu stačilo poznať jeden produkt životného poistenia. Dnes platia oveľa prísnejšie legislatívne pravidlá. Trh sa sprofesionalizoval,“ vysvetľuje Peter Világi, senior analytik Fincentra a dodáva, že kto chce byť naozaj úspešný, nemôže už dnes koketovať len s nejakou fuškou popri inej práci.

„Finančné sprostredkovanie je prácou na plný úväzok. Ak sa jej človek venuje popri inom zamestnaní, ide to na úkor kvality a klienti to skôr či neskôr odhalia. A ich nároky sa zvyšujú a konkurencia je veľká. Preto je sprostredkovateľov, ktorí si týmto spôsobom v minulosti privyrábali, stále menej,“ hovorí.

Profesionálne znalosti trhu

Jedným z dôvodov, pre ktorý sa práca agenta popri zamestnaní už nestretáva s úspechom, sú aj podstatne vyššie nároky na znalosť trhu. „Nie je nič horšie, ako keď klient na stretnutí s agentom zistí, že vie o produktoch viac ako človek, ktorý sa finančnými službami živí. Sprostredkovateľ musí poznať legislatívne povinnosti a parametre produktov aspoň v sektoroch, v ktorých má licenciu Národnej banky Slovenska a mať samozrejme aj obchodné zručnosti,“ hovorí P. Világi. Úspešný agent by tak mal byť vždy vedomostne nad klientom a to najmä v dobe, kedy si aj laik dokáže množstvo informácií nájsť sám. Musí byť preto odborne oveľa lepšie pripravený ako v minulosti.

Klaudia Hlaváčová, ktorá získala ocenenia Najlepší hypotekárny špecialista Fincentra za rok 2015 a Najlepší obchodník Fincentra hovorí: „Nedostatok odbornosti sa nedá prekryť predajnými a manipulatívnymi technikami. Pamätám si časy, kedy klienti už mali obehané všetky banky, keď sme sa prvý raz stretli. Teraz je úplne normálne, že nenavštívia ani svoju vlastnú banku a na stretnutie prídu s očakávaním, čo sa dozvedia odo mňa.“ S tým priamo súvisí produktový nadhľad. Aj dobre vzdelaný klient sa má čo naučiť a práve to očakáva od profesionála. Podobne ako pacient očakáva, že mu lekár odborník povie viac, ako sa dočítal na internete. A iba taký agent sa vo svojom fachu stane úspešným.

„Dnes klienti neriešia iba kapitálovku a stavebne sporenie ako kedysi, trh sa za vyše desiatku rokov výrazne posunul vpred. Dominujú mu hypotéky, ktoré pred týmto obdobím akoby neexistovali, prišla penzijná reforma, nové formy poistenia osôb, širšia paleta produktov neživotného poistenia, výrazne väčšia paleta investičných možnosti a podobne. Dnes musí mať finančný agent výrazne širší prehľad o produktoch zo šiestich sektorov, teda ak chce na trhu prežiť,“ vysvetľuje Jozef Beständig, TOP finančný sprostredkovateľ Fincentra.

Agent tak potrebuje napríklad vedieť vypočítať budúcu hodnotu, čistú súčasnú hodnotu, výšku splátky hypotéky, či zostatok istiny úveru po mnohých rokoch, alebo vypočítať celkovú nákladovosť produktu. Ďalej sa orientovať v poistných podmienkach, popri tom aspoň z časti ovládať daňové zákony, princípy finančnej matematiky, orientovať sa v náležitostiach zmluvnej dokumentácie, pri úveroch poznať katastrálne postupy a sociálny systém a z neho vyplývajúce dávky. „Pochybujem, že niekto so síce dobrým úmyslom, ale bez náležitého aj niekoľkoročného vzdelávania, môže byť kvalitným a na trhu z dlhodobého hľadiska uplatniteľným finančným agentom,“ myslí si J. Beständig.

Základné vzdelávanie nestačí

Na zlepšení renomé finančných agentov sa podpísala zákonnými úpravami aj Národná banka Slovenska. Najmä tým, že zaviedla povinné vzdelávanie. Netreba si však myslieť, že to stačí. Možno to prirovnať k autoškole – len ona ešte z nikoho dobrého vodiča neurobila. „Povinné vzdelávanie pre niektorých znamená odsedieť si pár hodín na prednáške. Testy sú verejne prístupné aj so správnymi odpoveďami, teda každý sa ich vie naučiť. Nepovažujem za umenie prejsť takýmito skúškami úspešne. Okrem toho testy nie sú veľmi prakticky zamerané, zameriavajú sa skôr na legislatívu súvisiacu s finančným sprostredkovaním,“ hovorí K. Hlaváčová. Dodáva, že jej k úspechu napomáha najmä každodenná prax a komunikácia s finančnými inštitúciami. 

Vo finančnom sprostredkovaní platí, čím väčší odborník, tým lepšie referencie. "Môžem si vyberať klientov a radi ma odporúčajú. A čím vzdelanejší sú, tým väčší tlak vytvárajú na agentov,“ komentuje Juraj Piták predseda predstavenstva FISPRO a.s., no zdôrazňuje aj ďalšiu dôležitú vec. Dosiahnutie úspechu nemožno podľ neho považovať za akýsi bod, kam sa treba dopracovať. Je to skôr neustála cesta a každodenná práca.

Preto je flexibilita kľúčovou vlastnosťou, ako byť dlhodobo úspešným. „Ako všade, prežijú tí, čo sa dokážu najvhodnejšie prispôsobiť zmenám, pripadne ich sami tvoria. Dnes sú moderné hypotéky, ale o tri roky budú možno zanedbateľným zdrojom príjmu. Otázka potom je, ako sa bude vedieť agent prispôsobiť,“ hovorí o dlhodobom úspechu J. Piták.

Dominika Senteši, Consultant Senior z Finvia Group dodáva: „Spokojní klienti šíria pozitívnu reklamu a to vedie k úspechu finančného sprostredkovateľa. Pre mňa je spokojný klient ten, ktorý má pocit, že dostal niečo navyše a že som mu skutočne pomohla. Vtedy klienti dokážu dať odporúčania a referencie.“

K. Hlaváčová klientom prízvukuje: „Učím ich, aby sa nebáli na mňa obrátiť s akoukoľvek otázkou ohľadom osobných financií, aby mali pocit, že sa môžu spýtať na akúkoľvek banalitou. Kvalita komunikácie je veľmi dôležitá. Nepristupujem ku klientom šablónovito, ale rešpektujem, že môžeme mať na jednu vec rôzny názor,“ konštatuje.

Princípy, na ktorých stojí úspech finančného agenta

Princípy, na ktorých stojí úspech finančného agenta >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Peter Apolen | 29.06.2017 00:00 Podnikáte vo financiách? Za inzerciu cez Google zaplatíte najviac

Firmy podnikajúce v oblasti financií zaplatia za jeden klik budúceho zákazníka hľadajúceho cez Google najviac. Ich kľúčové slová sú totiž v systéme Google AdWords najdrahšie. Financie obsadili hneď prvé štyri priečky najdrahších kľúčových slov v jednotlivých sektoroch na Slovensku. Najviac platia poisťovne. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

David Charlet | 27.06.2017 00:00 Nový francúzsky prezident je nádejou pre návrat zdravého rozumu

Európska únia vznikla pôvodne ako združenie zaoberajúce sa produkciou uhlia a ocele. Dnes je širokospektrálnou úniou oveľa viac angažovanejšou ako napríklad Spojené štáty americké. V USA by sme napríklad nikde nenašli režim podnikania na báze tzv. passportingu. Znamená to, že ak v jednom štáte USA pôsobíte ako finančný sprostredkovateľ alebo poradca, nemáte právo pôsobiť tak v inom štáte. Iba v tom, v ktorom ste získali licenciu. Teda úplne iná situácia ako v Európe. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jana Lacková | 22.06.2017 00:00 Ísť po čo najnižšom úroku, či si radšej sadzbu zafixovať na dlhšie obdobie?

Každý človek ktorý sa už niekedy zaoberal hypotékou, určite riešil aj otázku, akú dĺžku fixácie úrokovej sadzby si zvoliť. Na jednej strane vždy stojí nižšia cena a na druhej stabilita na dlhšie obdobie. Pokiaľ nemáte doma krištáľovú guľu, jednoznačná odpoveď na túto dilemu sa hľadá ťažko.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 09.06.2017 00:00 Finančný poradca? Aký je rozdiel medzi ním a sprostredkovateľom

V minulosti sa všetci predajcovia finančných produktov hrdo titulovali ako finanční poradcovia. Zákon o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstvo však určil jasné hranice medzi týmito dvomi profesiami. Hoci termínom poradca stále operujú aj niektorí sprostredkovatelia, a najmä bankoví zamestnanci, pravda je taká, že NBS registruje len 11 poradcov a bezmála 30-tisíc finančných agentov. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.06.2017 17:04

Petr Stuchlík | 08.06.2017 00:00 Britská regulácia: Rana pre chudobnejších klientov

Veľká Británia zaviedla v roku 2012 reguláciu distribúcie finančných produktov. Tá zásadne obmedzila provízie pre poradcov vyplácané inštitúciami a naopak podporila poradenstvo platené klientom. Dôsledkom je zásadné obmedzenie dostupnosti finančného poradenstva. Tí chudobnejší zostali celkom bez poradenstva a tí bohatší musia platiť viac ako predtým. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

17.07.2017 09:13 Na vlastní kůži: Pojišťovací zprostředkovatel NN životní pojišťovny

Nikdy neodmítám nabídku setkání s finančním poradcem, investičním či pojišťovacím zprostředkovatelem. A tak jsem také uvítal telefonát z NN životní pojišťovny, která mi nabídla setkání s jejím zástupcem. Co nabídl? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.07.2017 09:01 Požadavky na řízení produktů povedou k vyšší kvalitě poradenství

Požadavky na řízení produktů představují jednu z nejpozoruhodnějších inovací směrnice MiFID II, kdy jejich cílem je zajistit, aby firmy, které vytvářejí a distribuují finanční nástroje, jednaly v nejlepším zájmu klientů během všech fází životního cyklu produktu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

06.07.2017 16:32 Spoločnosť Finvia Group sa stala súčasťou skupiny UMD group

UMD group zastrešuje spoločnosti Universal maklérsky dom a.s. a Inpol Network a.s. Jedným z cieľov fúzie má byť synergia ale aj možnosť sledovať nové trendy v poskytovaní finančných služieb. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

03.07.2017 08:42 Filip Duchoň: Fincentrum náboruje jako před lety

Fincentrum upravilo provize a láká další finanční poradce. Za hypotéku dává do sítě až 1,46 % z objemu a za životní pojištění vyplácí až 143 % ročního pojistného. Rovnou zálohově a bez dalších podmínek. „To jsou provizní podmínky, které nenabízí žádná z větších strukturálních společností na trhu a mohou směle konkurovat i poolovým slepencům,” říká Filip Duchoň, obchodní ředitel a člen představenstva Fincentra. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

21.06.2017 09:02 Evropa z pohledu finančních poradců

Kdysi Evropská unie bývala místem, kde se těžilo uhlí a vyráběla ocel. Nyní se zdá být Unií globální, která se daleko více než USA zabývá otázkami našeho povolání a dalšími záležitostmi. Například: v USA bychom nikde nenašli režim povolování pro poradce na základě tzv. passportingu (pokud působíte jako zprostředkovatel či poradce, nemáte právo působit v jiném státě – pouze v tom, v němž jste získali licenci). Tedy úplně jiná situace než v Evropě. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »