Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Retroreklama: Ako vyzerali inzeráty bánk a poisťovní v roku 2000

Autor: Ľuboslav Kačalka | 04.04.2013 00:00 | Kategórie: Banky Marketing finančného sektora | 1 komentár
Retroreklama: Ako vyzerali inzeráty bánk a poisťovní v roku 2000

14 rokov neznamená až tak veľa, v prípade finančných inštitúcií však predstavuje doslova jednu evolučnú etapu. V roku 2000 bola ešte väčšina bánk a poisťovní v domácich rukách a nesprávala sa veľmi trhovo. Tomu zodpovedá aj úroveň reklamy, nad ktorou sa dnes v niektorých prípadoch iba zhovievavo usmievame. Čerešničkou vo výbere printov z roku 2000 je reklama nebankového subjektu Drukos výnos s „rizikovým stupňom 0".

K privatizácii bankového a poisťovacieho sektora došlo až v roku 2001. Rok 2000 tak z pohľadu najväčších finančných inštitúcií predstavuje vyvrcholenie obdobia, v ktorom im šéfovali štátom dosadení manažéri. Prejavilo sa to nešťastným úverovaním a vysokou mierou nesplácaných úverov, aj keď za takýmto stavom netreba vidieť len nedostatočnú obozretnosť, ale aj nevhodne nastavené legislatívne prostredie. 

Každopádne, úroveň reklamy podľa nás veľmi dobre ilustruje situáciu, v akej sa finančný sektor vtedy nachádzal a poskytuje odpoveď na otázku, ako by to dnes vyzeralo, keby sa banky nesprivatizovali. V prehľad ponúkame inzeráty uverejnené v jeden deň – 29. mája – všetky v rovnakom týždenníku a teda orientované na rovnakú cieľovú skupinu, pričom rozdiel medzi nimi je obrovský. Kým napríklad súkromná Tatra banka a Allianz poisťovňa sa prezentujú vizuálmi, za aké by sa pravdepodobne nehanbili ani dnes, nevýrazné posolstvá vtedajších štátnych molochov pôsobia ako z roku 1991. Potvrdzuje to domnienku, že je rozdiel robiť reklamu s cieľom uspieť na trhu a „robiť reklamu“, pretože ju robia aj ostatní…

Allianz verzus Slovenská poisťovňa

V roku 2000 pôsobili na trhu samostatne Slovenská poisťovňa aj komerčná Allianz poisťovňa. Pri pohľade na ich reklamy sa ani nechce veriť, že už o rok sa obe spoločnosti spojili do jednej.

slpo_1

Aj keď sa nechceme dotknúť ľudí, ktorí v roku 2000 rozhodovali o zadávaní reklamy, vizuál Slovenskej poisťovne vyznieva veľmi rozpačito. Grafika pôsobí amatérsky a nepomohla odlíšiť podstatné informácie od menej podstatných. Aj preto pôsobí posolstvo nejasne. I keď nosná myšlienka reklamy nie je zlá, autorom sa ju nepodarilo dostatočne a zrozumiteľne akcentovať tak, aby zaujala typického čitateľa pri bežnom prezeraní časopisu.

allianz

Reklama Allianzu je v porovnaní so Slovenskou poisťovňou ukážková. Silný obrázok dokáže zaujať a reklama odovzdá posolstvo aj bez toho, aby si čitateľ musel prečítať obsiahlejší text písaný menším písmom.

Komunálna poisťovňa

  komunalna

V prípade Komunálnej poisťovne a jej havarijného poistenia stoja proti seba dva dojmy. Graficky zvýraznená zľava určite upúta a odovzdá posolstvo, pán s trofejou môže pôsobiť rozpačito, ale práca s textom je zúfalo zanedbaná. Jeho kostrbatosť vidieť už na perexe: „Ste jeden z milióna platcov, ktorí poistné platia, ale poistku nečerpajú? Je najvyšší čas prečítať si tento text.“ Dnes nemysliteľné.    

QBE – Investičná životná poisťovňa

  qbe

QBE poisťovňa, ktorá na Slovensko vstúpila kúpou Investičnej životnej poisťovne, sa postupom času pretransformovala a dnes pôsobí už iba ako pobočka zahraničnej neživotnej poisťovne. Jej reklama pôsobí dobovo najmä po grafickej stránke a dnes by už len ťažko zaujala. Použitý text je príliš kostrbatý, chýba mu ľahkosť a posolstvo, ktoré si klient ľahko zapamätá.

Česká poisťovňa Slovensko

  cp

Dnes už neexistujúca Česká poisťovňa Slovensko (zlúčila sa s Generali) ponúkla vtipnú nadsázku. Veríme, že štyri malé obrázky, podobajúce sa na komiks, mohli zaujať a dokázali odovzdať zrozumiteľné posolstvo.

Poštová banka

pabk_1  

Poštová banka svojou reklamou celkom zaujala. Cítiť z nej síce „dobovosť“ a po grafickej stránke by už nároky na dnešnú reklamu ťažko spĺňala. Na druhej strane vizuál je graficky prijateľný, posolstvo zrozumiteľné a zapamätateľné a text stráviteľný.

Tatra banka

  tatra

Pri pohľade na vizuál Tatra banky sa až nechce veriť, že ide o reklamu z roku 2000. Na druhej strane to však potvrdzuje, že Tatra bola pred 13-timi rokmi tam, kde sa ostatné banky dostali až o pekných pár rokov neskôr. Grafika je veľmi príjemná, text stráviteľný, posolstvo zapamätateľné – vtipné a zároveň seriózne.  

Triangel

  triangel

Vizuál od splátkovej spoločnosti Triangel je možno prvo-plánový, na druhej strane však graficky príťažlivý a posolstvo odovzdané zrozumiteľne.

Trojboj od VÚB

VÚB aj so svojimi dcérami využila v jednom týždenníku hneď tri celostranové inzeráty. Kto si z televízneho vysielania pamätá vtipné reklamy „lepičov“, logicky sa musí opýtať, čo chcela VÚB v roku 2000 pomerne jednoduchým printom na hypotéky povedať.

vub-hypo_1

Dnes, keď sa banky doslova do krvi bijú o hypotekárnych klientov, sa zdá až neuveriteľné, ako mdlo pôsobila reklama z roku 2000. V tomto prípade však treba vysvetliť, že v danom období mnoho klientov netušilo, čo to vôbec hypotéka je…

vub

Reklama na platobné karty už pôsobí o niečo pokrokovejšie. Na druhej strane, grafické spracovanie i text by už dnes len ťažko obstáli.

vub-am

VÚB Asset Management zrejme svojou reklamou odkomunikoval to, čo chcel a posolstvo odovzdal, Aj v tomto prípade platí, že kritériá dnešnej reklamy už vizuál nespĺňa.

Smutno-smiešny bonus: Drukos s nulovým rizikom 

drukos-vynos

Pohľad na reklamu nebankovej spoločnosti Drukos vysvetľuje, prečo nebankovým spoločnostiam naletelo toľko Slovákov. Vizuál je nevtieravo vtipný a pomerne úspešne odovzdáva posolstvo aj napriek tomu, že nie je postavené na pravdivom základe. Pripomeňme, že zakladateľ spoločnosti si odpykáva 8,5 ročný trest, klienti sa však dostali len k nepatrnej časti vložených prostriedkov.

Ilustračné foto: sxc.hu, všetky inzeráty vyšli v rovnaký deň 29. mája 2000 v rovnakom týždenníku.

Retroreklama: Ako vyzerali inzeráty bánk a poisťovní v roku 2000

Retroreklama: Ako vyzerali inzeráty bánk a poisťovní v roku 2000 >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 1 komentár)

carter | 09.05.2017 01:28

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Marek Mittaš | 26.05.2017 00:00 Schopnosť domácností splácať úvery sa zhoršuje

Dlh prestal predstavovať záťaž a úvery sa považujú za stabilnú súčasť fungujúcej ekonomiky. Ešte v roku 2016 sa však slovenské domácnosti zadlžovali najrýchlejšie v rádiuse strednej a východnej Európy. Na dlh fungujú domácnosti, podniky, aj samotné banky a verejná správa. Dlží prakticky každý každému a tento „dokonalý“ svet požičiavania pomaly začína vyplavovať prvé úskalia v podobe zlyhávania úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 25.05.2017 00:00 Ako mať bankový účet zadarmo

Banky svojimi poplatkami skúšajú, čo si môžu voči klientom dovoliť. Vychádzajú z toho, že dopyt Slovákov po bežných účtoch je neelastický, čiže zvýšenie, či zníženie poplatkov nevyvolávajú migráciu klientov v takej miere, v akej došlo k pohybu cien. Ak je odozva klientov minimálna, banky nemajú dôvod poplatky znižovať. No ak sa ľudia aktivizujú, finančné ústavy sa začnú pretekať vo vytváraní lepších podmienok. Prinášame preto prehľad bankových účtov, ktoré možno mať za istých podmienok zadarmo. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 10.05.2017 00:00 Čo Slovákov hnevá na bankách najviac...

Klienti slovenských bánk sa prvýkrát v meraní spokojnosti cez systém Staffino vyjadrili ku kvalite služieb poskytovaných bankami. Prezradili, s čím sú najviac nespokojní. Najväčší problém je podľa nich zastaralý a nepružný internet banking. Nasleduje neochota a neprofesionalita personálu a nevýhodnosť bankových produktov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Pavel Škriniar | 04.05.2017 00:00 Hypotéka od Poštovej banky - jej výhody a slabé stránky

Poštová banka prišla nedávno s novým typom produktu. Svoj vstup na trh s úvermi na bývanie ohlásila s doteraz jedinečnou sadzbou 0,725 percenta, no aj ďalšou novinkou. Je ňou neviazaný vklad na účte v banke, čo umožňuje klientovi dopracovať sa práve k historicky najnižšiemu hypotekárnemu úroku. Keďže ponuka je unikátna a ťažko porovnateľná s inými, pozrieme sa teraz bližšie na jej výhodnosť. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

| 28.04.2017 00:00 Pozeráme sa už pri hypotekárnych úrokoch na samé dno?

Banky zas a znova prerábajú svoje reklamy a dôvodom nie je nič iné ako ďalšie zmeny hypotekárnych sadzieb. Úrokové sadzby pod jedným už nie sú žiadnym prvoaprílovým žartom, ale reálne dosiahnutou métou v histórii hypoték.  Áno, je pravdou, že pri reálnom hodnotení výhodnosti hypoték treba brať do úvahy aj ďalšie, naviazané produkty, faktom ale zostáva, že úroky pravdepodobne už dosiahli svoje dno.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

24.05.2017 14:54 Kartami platíme v zahraničí najmä v potravinách a supermarketoch

Pätina Slovákov platí kreditnými kartami aj v zahraničí  Najčastejšie je to v susednej Českej republike, nasledujú Veľká Británia, Rakúsko, Maďarsko, a prvú päťku uzatvára Nemecko. Drvivú väčšinu tvoria elektronické platby za tovar alebo službu, zvyšok sú výbery hotovosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.05.2017 13:24 Tatra banka rozdelí dividendy v hodnote 125 mil. eur

Akcionári Tatra banky na valnom zhromaždení, ktoré sa konalo v stredu (17.5.), schválili rozdelenie zisku a výplatu dividend, ako aj riadnu individuálnu a konsolidovanú účtovnú uzávierku a výročnú správu za rok 2016. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

15.05.2017 10:14 Šetríme čoraz menej a utrácame čoraz viac. Štatistiky zbúrali mýty o našej sporivosti

O Slovákoch sa dlhé roky hovorilo, že si nevedia užiť a len šetria „do vankúša“. Rovnako tak kolovali mýty o tom, že si neradi požičiavame a radšej si nič nedoprajeme. Najnovšie čísla však ukazujú opak. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

11.05.2017 14:23 VÚB ocenila mladých ekonómov za prácu o volatilite zlata a striebra

Nadácia VÚB ocenila mladých ekonómov v súťaži Economicus. Hlavnú cenu v hodnote 10 tisíc eur získala práca autorov Štefan Lyócsa a Peter Molnár na tému „Predpovedanie volatility strategicky prepojených obchodovateľných komoditných fondov: Prípad zlata a striebra“. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

11.05.2017 12:41 Nový podvodný e-mail možno aj vo vašej pošte

Tentoraz sa podvodníci zamerali na klientov UniCredit Bank. Podvodný e-mail sa tvári, že zabraňuje podvodu. V skutočnosti si pýta údaje z platobnej karty. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Marek Mittaš | 26.05.2017 00:00 Schopnosť domácností splácať úvery sa zhoršuje

Dlh prestal predstavovať záťaž a úvery sa považujú za stabilnú súčasť fungujúcej ekonomiky. Ešte v roku 2016 sa však slovenské domácnosti zadlžovali najrýchlejšie v rádiuse strednej a východnej Európy. Na dlh fungujú domácnosti, podniky, aj samotné banky a verejná správa. Dlží prakticky každý každému a tento „dokonalý“ svet požičiavania pomaly začína vyplavovať prvé úskalia v podobe zlyhávania úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 25.05.2017 00:00 Ako mať bankový účet zadarmo

Banky svojimi poplatkami skúšajú, čo si môžu voči klientom dovoliť. Vychádzajú z toho, že dopyt Slovákov po bežných účtoch je neelastický, čiže zvýšenie, či zníženie poplatkov nevyvolávajú migráciu klientov v takej miere, v akej došlo k pohybu cien. Ak je odozva klientov minimálna, banky nemajú dôvod poplatky znižovať. No ak sa ľudia aktivizujú, finančné ústavy sa začnú pretekať vo vytváraní lepších podmienok. Prinášame preto prehľad bankových účtov, ktoré možno mať za istých podmienok zadarmo. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »