Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Retroreklama: Ako vyzerali inzeráty bánk a poisťovní v roku 2000

Autor: Ľuboslav Kačalka | 04.04.2013 00:00 | Kategórie: Banky Marketing finančného sektora | 0 komentárov
Retroreklama: Ako vyzerali inzeráty bánk a poisťovní v roku 2000

14 rokov neznamená až tak veľa, v prípade finančných inštitúcií však predstavuje doslova jednu evolučnú etapu. V roku 2000 bola ešte väčšina bánk a poisťovní v domácich rukách a nesprávala sa veľmi trhovo. Tomu zodpovedá aj úroveň reklamy, nad ktorou sa dnes v niektorých prípadoch iba zhovievavo usmievame. Čerešničkou vo výbere printov z roku 2000 je reklama nebankového subjektu Drukos výnos s „rizikovým stupňom 0".

K privatizácii bankového a poisťovacieho sektora došlo až v roku 2001. Rok 2000 tak z pohľadu najväčších finančných inštitúcií predstavuje vyvrcholenie obdobia, v ktorom im šéfovali štátom dosadení manažéri. Prejavilo sa to nešťastným úverovaním a vysokou mierou nesplácaných úverov, aj keď za takýmto stavom netreba vidieť len nedostatočnú obozretnosť, ale aj nevhodne nastavené legislatívne prostredie. 

Každopádne, úroveň reklamy podľa nás veľmi dobre ilustruje situáciu, v akej sa finančný sektor vtedy nachádzal a poskytuje odpoveď na otázku, ako by to dnes vyzeralo, keby sa banky nesprivatizovali. V prehľad ponúkame inzeráty uverejnené v jeden deň – 29. mája – všetky v rovnakom týždenníku a teda orientované na rovnakú cieľovú skupinu, pričom rozdiel medzi nimi je obrovský. Kým napríklad súkromná Tatra banka a Allianz poisťovňa sa prezentujú vizuálmi, za aké by sa pravdepodobne nehanbili ani dnes, nevýrazné posolstvá vtedajších štátnych molochov pôsobia ako z roku 1991. Potvrdzuje to domnienku, že je rozdiel robiť reklamu s cieľom uspieť na trhu a „robiť reklamu“, pretože ju robia aj ostatní…

Allianz verzus Slovenská poisťovňa

V roku 2000 pôsobili na trhu samostatne Slovenská poisťovňa aj komerčná Allianz poisťovňa. Pri pohľade na ich reklamy sa ani nechce veriť, že už o rok sa obe spoločnosti spojili do jednej.

slpo_1

Aj keď sa nechceme dotknúť ľudí, ktorí v roku 2000 rozhodovali o zadávaní reklamy, vizuál Slovenskej poisťovne vyznieva veľmi rozpačito. Grafika pôsobí amatérsky a nepomohla odlíšiť podstatné informácie od menej podstatných. Aj preto pôsobí posolstvo nejasne. I keď nosná myšlienka reklamy nie je zlá, autorom sa ju nepodarilo dostatočne a zrozumiteľne akcentovať tak, aby zaujala typického čitateľa pri bežnom prezeraní časopisu.

allianz

Reklama Allianzu je v porovnaní so Slovenskou poisťovňou ukážková. Silný obrázok dokáže zaujať a reklama odovzdá posolstvo aj bez toho, aby si čitateľ musel prečítať obsiahlejší text písaný menším písmom.

Komunálna poisťovňa

  komunalna

V prípade Komunálnej poisťovne a jej havarijného poistenia stoja proti seba dva dojmy. Graficky zvýraznená zľava určite upúta a odovzdá posolstvo, pán s trofejou môže pôsobiť rozpačito, ale práca s textom je zúfalo zanedbaná. Jeho kostrbatosť vidieť už na perexe: „Ste jeden z milióna platcov, ktorí poistné platia, ale poistku nečerpajú? Je najvyšší čas prečítať si tento text.“ Dnes nemysliteľné.    

QBE – Investičná životná poisťovňa

  qbe

QBE poisťovňa, ktorá na Slovensko vstúpila kúpou Investičnej životnej poisťovne, sa postupom času pretransformovala a dnes pôsobí už iba ako pobočka zahraničnej neživotnej poisťovne. Jej reklama pôsobí dobovo najmä po grafickej stránke a dnes by už len ťažko zaujala. Použitý text je príliš kostrbatý, chýba mu ľahkosť a posolstvo, ktoré si klient ľahko zapamätá.

Česká poisťovňa Slovensko

  cp

Dnes už neexistujúca Česká poisťovňa Slovensko (zlúčila sa s Generali) ponúkla vtipnú nadsázku. Veríme, že štyri malé obrázky, podobajúce sa na komiks, mohli zaujať a dokázali odovzdať zrozumiteľné posolstvo.

Poštová banka

pabk_1  

Poštová banka svojou reklamou celkom zaujala. Cítiť z nej síce „dobovosť“ a po grafickej stránke by už nároky na dnešnú reklamu ťažko spĺňala. Na druhej strane vizuál je graficky prijateľný, posolstvo zrozumiteľné a zapamätateľné a text stráviteľný.

Tatra banka

  tatra

Pri pohľade na vizuál Tatra banky sa až nechce veriť, že ide o reklamu z roku 2000. Na druhej strane to však potvrdzuje, že Tatra bola pred 13-timi rokmi tam, kde sa ostatné banky dostali až o pekných pár rokov neskôr. Grafika je veľmi príjemná, text stráviteľný, posolstvo zapamätateľné – vtipné a zároveň seriózne.  

Triangel

  triangel

Vizuál od splátkovej spoločnosti Triangel je možno prvo-plánový, na druhej strane však graficky príťažlivý a posolstvo odovzdané zrozumiteľne.

Trojboj od VÚB

VÚB aj so svojimi dcérami využila v jednom týždenníku hneď tri celostranové inzeráty. Kto si z televízneho vysielania pamätá vtipné reklamy „lepičov“, logicky sa musí opýtať, čo chcela VÚB v roku 2000 pomerne jednoduchým printom na hypotéky povedať.

vub-hypo_1

Dnes, keď sa banky doslova do krvi bijú o hypotekárnych klientov, sa zdá až neuveriteľné, ako mdlo pôsobila reklama z roku 2000. V tomto prípade však treba vysvetliť, že v danom období mnoho klientov netušilo, čo to vôbec hypotéka je…

vub

Reklama na platobné karty už pôsobí o niečo pokrokovejšie. Na druhej strane, grafické spracovanie i text by už dnes len ťažko obstáli.

vub-am

VÚB Asset Management zrejme svojou reklamou odkomunikoval to, čo chcel a posolstvo odovzdal, Aj v tomto prípade platí, že kritériá dnešnej reklamy už vizuál nespĺňa.

Smutno-smiešny bonus: Drukos s nulovým rizikom 

drukos-vynos

Pohľad na reklamu nebankovej spoločnosti Drukos vysvetľuje, prečo nebankovým spoločnostiam naletelo toľko Slovákov. Vizuál je nevtieravo vtipný a pomerne úspešne odovzdáva posolstvo aj napriek tomu, že nie je postavené na pravdivom základe. Pripomeňme, že zakladateľ spoločnosti si odpykáva 8,5 ročný trest, klienti sa však dostali len k nepatrnej časti vložených prostriedkov.

Ilustračné foto: sxc.hu, všetky inzeráty vyšli v rovnaký deň 29. mája 2000 v rovnakom týždenníku.

Retroreklama: Ako vyzerali inzeráty bánk a poisťovní v roku 2000

Retroreklama: Ako vyzerali inzeráty bánk a poisťovní v roku 2000 >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Marek Mittaš | 14.07.2017 00:00 Exekúcia neznamená automatický stop na ceste k hypotéke

Počet aktívnych exekúcií na Slovensku sa pohybuje okolo hrozivého čísla troch miliónov. Hoci Slovenská komora exekútorov uviedla, že počet nových exekúcií klesá, aj v minulom roku pribudlo takmer 454 tisíc nových prípadov. Ide o odvrátenú stránku života na dlh, v ktorom Slováci nestrácajú dych. Ani napriek exekučnému konaniu pritom nie sú dlžníci navždy vyradení z hry na získanie nového úveru. Cesta k nemu však je komplikovanejšia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Michael Boye | 11.07.2017 00:00 Taliansko zachránilo banky. Opäť z daní od občanov

Na záver minulého mesiaca boli nútene hodiť ručník do ringu ďalšie dve banky – Banco Popolare di Vicenza a Veneto Banca. Talianska vláda povolila druhej najväčšej a údajne nazdravšej talianskej banke – Intesa Sanpaulo, kúpiť aktíva týchto dvoch regionálnych a potápajúcich sa inštitúcií. „Zlé“ dlhy sa presunú do štátnej banky, teda na placia štátu. Záchranu talianskeho bankového sektore tak opäť zaplatia bežní občania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 07.07.2017 00:00 Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší

Preniesť si bankový účet za lepšími službami, či nižšími poplatkami môže byť lákavé, mnohých však odrádza množstvo formalít spojených s rušením starého a nastavovaním nového účtu. Málokto pritom vie, že banky už umožňujú zbytočnú administratívu obísť. Stačí podať jednu žiadosť a nová banka vybaví všetka za klienta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.07.2017 00:00 Kvalitné vzdelanie, práca v odbore, istý čas v zahraničí - typický životopis slovenského milionára

Kvalitné vzdelanie, tvrdá práca v oblasti ktorú človek vyštudoval a ďalšie vzdelávanie, to sú najčastejšie spoločné faktory, ktoré priviedli väčšinu slovenských a českých milionárov k ich bohatstvu. Od štátu očakávajú najmä stabilitu. Svoje peniaze investujú najmä do nehnuteľností, akcií firiem, alebo alternatívnych investícií. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 13.07.2017 13:33

Mark Kuchta | 30.06.2017 00:00 Ako deti naučiť narábať s peniazmi

V škole boli najúspešnejší tí z nás, ktorí nerobili chyby. V živote sú úspešnejší tí, ktorí chyby síce robia, no učia sa z nich. Dovoľme teda deťom robiť užitočné chyby už teraz, minieš si = nemáš, neodložíš si = bude ti chýbať. Schopnosť finančne dospieť je u každého iná. V každom prípade, ale platí, že rodičia by mali pri získavaní tejto dispozície deťom aktívne asistovať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

18.07.2017 14:53 mBank na Slovensku má nového šéfa

Digitálna banka mBank mení svoje vedenie. Na pozíciu generálneho riaditeľa a vedúceho organizačnej zložky nastupuje dlhoročný obchodný riaditeľ, Robert Chrištof. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.07.2017 16:50 Tento rok plánuje do modernizácie bývania investovať zhruba každý tretí Slovák

Najčastejším dôvodom, pre ktorý si ľudia berú spotrebný úver, je rekonštrukcia bývania, nasleduje vybavenie a zariadenie domácnosti a tretím najčastejším dôvodom je kúpa osobného auta. Tento rok si chce svoje bývanie, podľa prieskumu, vylepšiť každý tretí Slovák. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2017 15:59 Na Pohode sa vo veľkom platilo platobnými kartami

Tohtoročná Pohoda opäť priniesla finančný rekord. Po vlaňajšom pol milióne eur vybratých z bankomatov, spravili návštevníci najväčšieho slovenského festivalu rekord v počte platieb kartou. Ich počet presiahol hranicu 12 tisíc, čo je medziročne o 70 percent viac. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2017 11:09 Úrokové sazby spořicích účtů zamrzly na dně

Úrokové sazby spořicích účtů zamrzly poblíž nuly a téměř se nehýbou. Lépe úročené účty klient již téměř nenajde. Ani nejmladší retailová banka již nezaujme. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

06.07.2017 10:50 Rezerva, ktorú banky odrátavajú z disponibilného príjmu žiadateľa o úver, sa od júla zvýšila

Rezerva, ktorú musia banky odpočítať z príjmu žiadateľa pri posudzovaní žiadosti o úver na bývanie, sa od 1. júla zvýšila na desať percent. Po prvý krát bolo toto opatrenie do praxe zavedené v marci, od kedy vankúš predstavoval päť percent. Na budúci rok sa povinná rezerva opäť zvýši, a to na 20 percent príjmu.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Michael Boye | 11.07.2017 00:00 Taliansko zachránilo banky. Opäť z daní od občanov

Na záver minulého mesiaca boli nútene hodiť ručník do ringu ďalšie dve banky – Banco Popolare di Vicenza a Veneto Banca. Talianska vláda povolila druhej najväčšej a údajne nazdravšej talianskej banke – Intesa Sanpaulo, kúpiť aktíva týchto dvoch regionálnych a potápajúcich sa inštitúcií. „Zlé“ dlhy sa presunú do štátnej banky, teda na placia štátu. Záchranu talianskeho bankového sektore tak opäť zaplatia bežní občania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.07.2017 00:00 Kvalitné vzdelanie, práca v odbore, istý čas v zahraničí - typický životopis slovenského milionára

Kvalitné vzdelanie, tvrdá práca v oblasti ktorú človek vyštudoval a ďalšie vzdelávanie, to sú najčastejšie spoločné faktory, ktoré priviedli väčšinu slovenských a českých milionárov k ich bohatstvu. Od štátu očakávajú najmä stabilitu. Svoje peniaze investujú najmä do nehnuteľností, akcií firiem, alebo alternatívnych investícií. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00

Marek Mittaš | 07.07.2017 00:00 Prenos účtu - užitočná služba, o ktorej málokto tuší

Preniesť si bankový účet za lepšími službami, či nižšími poplatkami môže byť lákavé, mnohých však odrádza množstvo formalít spojených s rušením starého a nastavovaním nového účtu. Málokto pritom vie, že banky už umožňujú zbytočnú administratívu obísť. Stačí podať jednu žiadosť a nová banka vybaví všetka za klienta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 14.07.2017 00:00 Exekúcia neznamená automatický stop na ceste k hypotéke

Počet aktívnych exekúcií na Slovensku sa pohybuje okolo hrozivého čísla troch miliónov. Hoci Slovenská komora exekútorov uviedla, že počet nových exekúcií klesá, aj v minulom roku pribudlo takmer 454 tisíc nových prípadov. Ide o odvrátenú stránku života na dlh, v ktorom Slováci nestrácajú dych. Ani napriek exekučnému konaniu pritom nie sú dlžníci navždy vyradení z hry na získanie nového úveru. Cesta k nemu však je komplikovanejšia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »