Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Retroreklama: Ako vyzerali inzeráty bánk a poisťovní v roku 2000

Autor: Ľuboslav Kačalka | 04.04.2013 00:00 | Kategórie: Banky Marketing finančného sektora | 0 komentárov
Retroreklama: Ako vyzerali inzeráty bánk a poisťovní v roku 2000

14 rokov neznamená až tak veľa, v prípade finančných inštitúcií však predstavuje doslova jednu evolučnú etapu. V roku 2000 bola ešte väčšina bánk a poisťovní v domácich rukách a nesprávala sa veľmi trhovo. Tomu zodpovedá aj úroveň reklamy, nad ktorou sa dnes v niektorých prípadoch iba zhovievavo usmievame. Čerešničkou vo výbere printov z roku 2000 je reklama nebankového subjektu Drukos výnos s „rizikovým stupňom 0".

K privatizácii bankového a poisťovacieho sektora došlo až v roku 2001. Rok 2000 tak z pohľadu najväčších finančných inštitúcií predstavuje vyvrcholenie obdobia, v ktorom im šéfovali štátom dosadení manažéri. Prejavilo sa to nešťastným úverovaním a vysokou mierou nesplácaných úverov, aj keď za takýmto stavom netreba vidieť len nedostatočnú obozretnosť, ale aj nevhodne nastavené legislatívne prostredie. 

Každopádne, úroveň reklamy podľa nás veľmi dobre ilustruje situáciu, v akej sa finančný sektor vtedy nachádzal a poskytuje odpoveď na otázku, ako by to dnes vyzeralo, keby sa banky nesprivatizovali. V prehľad ponúkame inzeráty uverejnené v jeden deň – 29. mája – všetky v rovnakom týždenníku a teda orientované na rovnakú cieľovú skupinu, pričom rozdiel medzi nimi je obrovský. Kým napríklad súkromná Tatra banka a Allianz poisťovňa sa prezentujú vizuálmi, za aké by sa pravdepodobne nehanbili ani dnes, nevýrazné posolstvá vtedajších štátnych molochov pôsobia ako z roku 1991. Potvrdzuje to domnienku, že je rozdiel robiť reklamu s cieľom uspieť na trhu a „robiť reklamu“, pretože ju robia aj ostatní…

Allianz verzus Slovenská poisťovňa

V roku 2000 pôsobili na trhu samostatne Slovenská poisťovňa aj komerčná Allianz poisťovňa. Pri pohľade na ich reklamy sa ani nechce veriť, že už o rok sa obe spoločnosti spojili do jednej.

slpo_1

Aj keď sa nechceme dotknúť ľudí, ktorí v roku 2000 rozhodovali o zadávaní reklamy, vizuál Slovenskej poisťovne vyznieva veľmi rozpačito. Grafika pôsobí amatérsky a nepomohla odlíšiť podstatné informácie od menej podstatných. Aj preto pôsobí posolstvo nejasne. I keď nosná myšlienka reklamy nie je zlá, autorom sa ju nepodarilo dostatočne a zrozumiteľne akcentovať tak, aby zaujala typického čitateľa pri bežnom prezeraní časopisu.

allianz

Reklama Allianzu je v porovnaní so Slovenskou poisťovňou ukážková. Silný obrázok dokáže zaujať a reklama odovzdá posolstvo aj bez toho, aby si čitateľ musel prečítať obsiahlejší text písaný menším písmom.

Komunálna poisťovňa

  komunalna

V prípade Komunálnej poisťovne a jej havarijného poistenia stoja proti seba dva dojmy. Graficky zvýraznená zľava určite upúta a odovzdá posolstvo, pán s trofejou môže pôsobiť rozpačito, ale práca s textom je zúfalo zanedbaná. Jeho kostrbatosť vidieť už na perexe: „Ste jeden z milióna platcov, ktorí poistné platia, ale poistku nečerpajú? Je najvyšší čas prečítať si tento text.“ Dnes nemysliteľné.    

QBE – Investičná životná poisťovňa

  qbe

QBE poisťovňa, ktorá na Slovensko vstúpila kúpou Investičnej životnej poisťovne, sa postupom času pretransformovala a dnes pôsobí už iba ako pobočka zahraničnej neživotnej poisťovne. Jej reklama pôsobí dobovo najmä po grafickej stránke a dnes by už len ťažko zaujala. Použitý text je príliš kostrbatý, chýba mu ľahkosť a posolstvo, ktoré si klient ľahko zapamätá.

Česká poisťovňa Slovensko

  cp

Dnes už neexistujúca Česká poisťovňa Slovensko (zlúčila sa s Generali) ponúkla vtipnú nadsázku. Veríme, že štyri malé obrázky, podobajúce sa na komiks, mohli zaujať a dokázali odovzdať zrozumiteľné posolstvo.

Poštová banka

pabk_1  

Poštová banka svojou reklamou celkom zaujala. Cítiť z nej síce „dobovosť“ a po grafickej stránke by už nároky na dnešnú reklamu ťažko spĺňala. Na druhej strane vizuál je graficky prijateľný, posolstvo zrozumiteľné a zapamätateľné a text stráviteľný.

Tatra banka

  tatra

Pri pohľade na vizuál Tatra banky sa až nechce veriť, že ide o reklamu z roku 2000. Na druhej strane to však potvrdzuje, že Tatra bola pred 13-timi rokmi tam, kde sa ostatné banky dostali až o pekných pár rokov neskôr. Grafika je veľmi príjemná, text stráviteľný, posolstvo zapamätateľné – vtipné a zároveň seriózne.  

Triangel

  triangel

Vizuál od splátkovej spoločnosti Triangel je možno prvo-plánový, na druhej strane však graficky príťažlivý a posolstvo odovzdané zrozumiteľne.

Trojboj od VÚB

VÚB aj so svojimi dcérami využila v jednom týždenníku hneď tri celostranové inzeráty. Kto si z televízneho vysielania pamätá vtipné reklamy „lepičov“, logicky sa musí opýtať, čo chcela VÚB v roku 2000 pomerne jednoduchým printom na hypotéky povedať.

vub-hypo_1

Dnes, keď sa banky doslova do krvi bijú o hypotekárnych klientov, sa zdá až neuveriteľné, ako mdlo pôsobila reklama z roku 2000. V tomto prípade však treba vysvetliť, že v danom období mnoho klientov netušilo, čo to vôbec hypotéka je…

vub

Reklama na platobné karty už pôsobí o niečo pokrokovejšie. Na druhej strane, grafické spracovanie i text by už dnes len ťažko obstáli.

vub-am

VÚB Asset Management zrejme svojou reklamou odkomunikoval to, čo chcel a posolstvo odovzdal, Aj v tomto prípade platí, že kritériá dnešnej reklamy už vizuál nespĺňa.

Smutno-smiešny bonus: Drukos s nulovým rizikom 

drukos-vynos

Pohľad na reklamu nebankovej spoločnosti Drukos vysvetľuje, prečo nebankovým spoločnostiam naletelo toľko Slovákov. Vizuál je nevtieravo vtipný a pomerne úspešne odovzdáva posolstvo aj napriek tomu, že nie je postavené na pravdivom základe. Pripomeňme, že zakladateľ spoločnosti si odpykáva 8,5 ročný trest, klienti sa však dostali len k nepatrnej časti vložených prostriedkov.

Ilustračné foto: sxc.hu, všetky inzeráty vyšli v rovnaký deň 29. mája 2000 v rovnakom týždenníku.

Retroreklama: Ako vyzerali inzeráty bánk a poisťovní v roku 2000

Retroreklama: Ako vyzerali inzeráty bánk a poisťovní v roku 2000 >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Redakcia | 14.07.2016 00:00 Ako banky spoplatňujú zmeny v zmluvách

K úprave podmienok spotrebného úveru klientov najčastejšie vedie zmena výšky platu. Ak sa ich zvýši príjem, môžu napríklad chcieť splatiť časť spotrebného úveru skôr. Naopak pri poklese mzdy môže prísť vhod zníženie splátky. Vo väčšine bánk takéto zmeny však nie sú zadarmo, preto sme sa pozreli na to, ako zmeny banky spoplatňujú.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 12.07.2016 00:00 Hypotekárny trh v máji prvý krát prekonal hranicu jednej miliardy eur

Hypotekárny trh dosiahol v máji svoj nový rekord. Banky požičali doteraz najvyšší objem úverov a úroková sadzba poklesla na najnižšiu hodnotu. Za rekordom je lacnejšie refinancovanie starých úverov. Máj však pravdepodobne nebol posledným rekordným mesiacom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 09.06.2016 00:00 Limit na hypotéku pre mladých sa od júla citeľne znižuje

Od 1. júla sa opäť prehodnotí horná hranica príjmu na získanie hypotéky pre mladých. Tento krát to však bude zlým smerom. Žiadať o štátnu podporu budú môcť len mladí s príjmom do 1127 eur, čo je o 116 menej ako teraz.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 31.05.2016 00:00 Ako sa hľadá recept na klesajúce výnosy v bankovom sektore

Súčasné ekonomické prostredie bankám nepraje. Nízke sadzby im nedovolia zarábať, regulátori neustále sprísňujú podmienky ich podnikania. Banky preto začínajú hľadať nový model podnikania. Mohla by ním byť politika predávať čo najjednoduchšie produkty, pri minimálnych nákladoch a čo najmenšom riziku. Banky, ktoré sa touto cestou už vydali, slávia prvé úspechy. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Roman Gálik | 27.05.2016 00:00 Je na čase poobzerať sa po dlhších fixáciách

Rekordne nízke úrokové sadzby môžu byť už onedlho minulosťou. Banky si totiž, skôr, či neskôr, budú musieť začať kryť náklady z prípadného predčasného splácania úverov. Už na jeseň tak môžeme byť svedkami zmeny trendu – nárastu úrokov. Je preto načase poobzerať sa po dlhších fixáciách. Prinášame preto prehľad úverových ponúk so sadzbou na päť a desať rokov.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

22.07.2016 09:30 Priemerná sadzba hypoték v ČR v júni klesla na rekordných 1,87 %

Priemerná úroková sadzba hypoték sa v Česku v júni prepadla na doterajšie minimum 1,87 percenta. V máji predstavovala 1,89 percenta. Vyplýva to z údajov Fincentra Hypoindexu. Index sleduje od roku 2003 priemernú úrokovú sadzbu hypoték bez ohľadu na dobu fixácie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.07.2016 09:02 Sprístupňovanie úverov domácnostiam a firmám v eurozóne by malo pokračovať

Expanzívna politika ECB začína prinášať svoje ovocie. Banky v eurozóne znižujú požiadavky na pridelenie úverov domácnostiam a firmám. Peniaze tak začínajú pracovať v prospech ekonomiky. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.07.2016 09:02 Výdavky na reklamu na spotrebné úvery neustále rastú

V roku 2015 investovali banky a nebankové subjekty, ktoré poskytujú spotrebné úvery a pôžičky v hotovosti, do reklamy dvakrát viac ako v roku 2012. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

13.07.2016 10:50 Britská centrálna banka bude musieť naliať do ekonomiky nové peniaze.

Bank of England pre referendom upozorňovala na negatívne dôsledky hlasovania za brexit. Jej guvernér Mark Carney hovorí, že tieto predpovede sa už začínajú napĺňať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2016 10:50 Ako sa menili bankové produkty v júni

Prinášame Vám výber najdôležitejších zmien v sadzobníkoch poplatkov bánk za mesiac jún. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Redakcia | 14.07.2016 00:00 Ako banky spoplatňujú zmeny v zmluvách

K úprave podmienok spotrebného úveru klientov najčastejšie vedie zmena výšky platu. Ak sa ich zvýši príjem, môžu napríklad chcieť splatiť časť spotrebného úveru skôr. Naopak pri poklese mzdy môže prísť vhod zníženie splátky. Vo väčšine bánk takéto zmeny však nie sú zadarmo, preto sme sa pozreli na to, ako zmeny banky spoplatňujú.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 12.07.2016 00:00 Hypotekárny trh v máji prvý krát prekonal hranicu jednej miliardy eur

Hypotekárny trh dosiahol v máji svoj nový rekord. Banky požičali doteraz najvyšší objem úverov a úroková sadzba poklesla na najnižšiu hodnotu. Za rekordom je lacnejšie refinancovanie starých úverov. Máj však pravdepodobne nebol posledným rekordným mesiacom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »