Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

S. Fatzi: Na Slovensku sú ľudia zvyknutí, že vzniká niečo nové, no na západe to budí pozornosť

S. Fatzi: Na Slovensku sú ľudia zvyknutí, že vzniká niečo nové, no na západe to budí pozornosť

Na Slovensku začala pôsobiť pred pár mesiacmi nová poisťovňa. Vznik inštitúcie na zelenej lúke a na preplnenom trhu finančných služieb nie je bežný. Ešte kurióznejšie je, že poisťovňa chce uspieť na trhoch Strednej a i Západnej Európy. A chce ísť i na burzu. Nie len o ambíciách sme sa porozprávali so šéfom poisťovne Siegriedom Fatzim.

Novis je novou poisťovňou, ktorá na Slovensku vznikla len nedávno a má ambície presadiť sa i na zahraničných trhoch. Ako ste dospeli k názoru, že na trhu sa uživí nová poisťovňa? 

Na základe našich doterajších skúsenosti a znalostí si myslíme, že na Slovensku, ale i v iných krajinách, chýba produkt určitých parametrov a vlastností. Naše poistenie totiž prináša viacero vecí, ktoré sú nové nielen na slovenskom ale i na zahraničných trhoch. Preto si myslíme, že máme šancu presadiť sa.

Podľa medziročných rastov poisťovní, to ale nevyzerá tak, že by sa na trhu mohla uchytiť nová poisťovňa.

Máte pravdu. Vidno to i na tom, že niektoré poisťovne zo slovenského trhu odchádzajú, alebo sa menia len na organizačnú zložku. Nevidíme priestor na trhu pre tradičnú poisťovňu. My ale nie sme tradičná poisťovňa.

Spomenuli ste, že poisťovňa vznikla na základe osobných skúseností. Ako dlho pôsobíte na Slovensku vy osobne?

Na Slovensku pôsobím už 16 rokov. Viem teda ako Slováci rozmýšľajú. Poznám ich mentalitu, ale aj pomery, históriu a geografiu, možno i lepšie ako väčšina rodených Slovákov. 

Ako dlho trvá spustenie novej poisťovne?

Nám trvala príprava spustenia poisťovne tri roky. Len samotné schvaľovanie zo strany Národnej banky Slovenska trvalo desať mesiacov. Vyvíjať produkt som začal už počas mojich štúdií (smiech), no je to neustály proces, ktorý sa spustením predaja nekončí.

Vraj ste už dokonca urobili úpravy na novom produkte. O čo konkrétne išlo?

Pôvodne bolo podmienkou poistenia vložiť úvodný vklad hneď pri podpise zmluvy. My si stále myslíme, že je výhodnejšie nechať peniaze pracovať čo najskôr. No tieto podmienky vyhovujú viac ľudom zo západnej Európy, ktorí môžu investovať svoje dlhodobo nasporené prostriedky. Preto sme pre slovenský trh uviedli aj druhý, tradičný spôsob platenia poistného.

Ponúkate zatiaľ len jeden produkt. Plánujete ponuku v budúcnosti rozšíriť?

Neplánujeme, nakoľko náš produkt je univerzálny. Obsahuje všetko, čo sa dá v rámci poistenia osôb ponúknuť. Nie je preto potrebné mať viac produktov. Všetko vieme ponúknuť v rámci jednej služby. V Nemecku na to existuje výraz hybridné životné poistenie. Sú v ňom totiž prvky tradičného kapitálového poistenia, investičného životného poistenia a aj všetky typy rizikového poistenia v oblasti osôb (úrazové, invalidné aj zdravotné poistenie, poistenie dôchodku a tiež aj opatery).

Poistenie má voliteľné zložky, ktoré možno počas života meniť. Je napríklad možné začať len s rizikovým, neskôr prejsť na investičné poistenie alebo i na vyplácanie dôchodku. Všetko sa deje v rámci jednej zmluvy, takže klient ušetrí na poplatkoch. V súčasnosti sa stáva, že človek má i šesť alebo sedem poistných zmlúv a pri každej platí poplatky. V NOVIS Poisťovni mu jedinou zmluvou šetríme náklady.

V čom je ešte váš produkt odlišný?

Veľa vecí, ktoré už dnes fungujú inde, sme zjednodušili, pretože zložité veci nefungujú. Máme teda menej administratívy ako iné poisťovne. Niektoré veci, ktoré ešte na Slovensku neexistujú, sme prevzali zo zahraničia, a niektoré sú celosvetovým unikátom.

Na Slovensku sú ľudia na veci nové zvyknutí, ale aj v západnej Európe vzbudzuje naše poistenie veľký záujem.

s-fatzi1 Vaša poisťovňa neplánuje využívať vlastné distribučné siete ale len externých sprostredkovateľov. Ako sa vám darí v tejto oblasti?

V súčasnosti máme uzatvorené zmluvy s 15 menšími a strednými a dvomi veľkými sprostredkovateľskými spoločnosťami. V tejto fáze potrebujeme vyškoliť poradcov, aby vedeli produkt ponúknuť.

Budete vyplácať preddavkové alebo zaslúžené provízie?

Sprostredkovateľom budeme platiť provízie postupne počas priebehu poistnej zmluvy. Je to tak lepšie, lebo nám aj im odpadnú starosti so stornami. No v určitých prípadoch môžeme vyplatiť získateľské provízie aj hneď.

Poradcovia sú prvou líniou, ktorú treba presvedčiť. Ich zanietenie rozhoduje o predajnom úspechu produktu. Čo im ponúka Novis na viac oproti iným poisťovniam?

Najväčším rozdielom nášho produktu oproti konkurencii je to, že sú v ňom odstránené najčastejšie námietky, ktoré majú klienti.

Prínosom pre sprostredkovateľov bude ale napríklad i to, že môžu prísť s novými témami, čím sa zlepší ich imidž. Klient bude prekvapený, že i takéto veci sú možné. Už len to, že poradca spomenie novú službu, aj keď ju klient nevyužije, zvýši renomé sprostredkovateľa.

Poradca môže osloviť i tých, ktorí sú a priori proti životnému poisteniu. Pretože pri tomto produkte ich námietky neplatia. Nie je napríklad stanovená povinnosť pravidelnej rovnomernej platby. Je síce stanovená minimálna splátka, ale tú si možno predplatiť.

 Aké námietky takto ešte vyvraciate?

Jedna z bežných je napríklad to, že poistenie nie je pre ľudí nad 50 rokov. Sprostredkovatelia takýchto ľudí ani neoslovujú. Ale u nás nie je stanovená veková hranica. Poistenie pre túto skupinu má pritom veľký význam. Ak má napríklad dôchodca niečo nasporené a od štátu dostane veľmi malý dôchodok, tak sám nevie, akú časť svojich úspor môže mesačne použiť. Keď bude príliš striedmy, nezvýši si citeľne životnú úroveň, keď si naopak príliš dopraje, môžu mu chýbať peniaze, keď sa dožije vysokého veku, vážne ochorie alebo bude potrebovať nákladnú operáciu.

Keď dôchodca vloží svoje úspory ako poistné, bude dostávať doživotnú rentu. Bez ohľadu na to, ako dlho bude žiť. To mu zásadne zlepší jeho plánovanie príjmov a výdavkov. Spolu s dôchodkom môže NOVIS Poistenie riešiť i náklady na opatrovanie.

To je pekné, ale na Slovensku chcú ľudia niečo zanechať svojim deťom ako dedičstvo.

To je pravda. Ale je stále viac bezdetných dôchodcov, po ktorých nemá kto dediť. Pre nich máme napríklad jednu svetovú novinku. Je ňou takzvaný hypotekárny dôchodok.

I v prípade, že klient nemá nasporené nič, takže si nemôže kúpiť doživotný dôchodok, má ale zvyčajne vo vlastníctve nehnuteľnosť. Na Slovensku je bežné, že ľudia nehnuteľnosti, v ktorých bývajú, vlastnia. Nie ako v Západnej Európe, kde žijú ľudia v prenájmoch alebo družstevných či obecných bytoch.

Penzista tak môže nehnuteľnosť založiť v prospech poisťovne a tá mu za to dá dve služby. Možnosť žiť v nehnuteľnosti do konca života a doživotný dôchodok. Na západe niečo podobné existuje pod názvom reverse mortgage. No robia to banky, takže klient dostane jednorazovú hotovosť a nie dôchodok.

No opäť tu narážame na potrebu zanechať dôchodok.

Tento produkt je pre tých, ktorých deti napríklad žijú lepšie ako oni a rodičia ich tak už nemajú potrebu zabezpečiť dedičstvom. Deti napríklad žijú v Bratislave a tiež by boli radšej, ak by o ich rodičov, ktorí žijú v menšom meste, bolo postarané. Vedia, že sa do malého mesta už nevrátia, takže obidvaja budú spokojní. Je to celosvetovo revolučný produkt.

Rieši to zároveň sociálny problém, pretože dôchodcovia sú v dileme, či ísť do domova dôchodcov, kde im nie je moc dobre, alebo zostať doma, kde im môžu chýbať peniaze. Je to problém, ktorý štát nevie riešiť.

Ponúkate napríklad i netradičné možnosti sporenia. Investovanie do fondov cez poisťovne je u ostatných poisťovní na ústupe. Prečo si myslíte, že vy prerazíte?

Rozdiel je v tom, že nepoužívame podielové fondy od správcovských spoločností. Jednou z námietok, nespokojných klientov, je napríklad to, že v investičnom poistení musí klient platiť dve inštitúcie – poisťovňu a správcovskú spoločnosť. U nás robí správu naša poisťovňa. Investujeme do ETF fondov, čo sú fondy, ktoré sú kótované na burze. Sú to pasívne fondy, ktoré odzrkadľujú celý trh. Výkyvy sú menej výrazné ako pri riadených fondoch. Rastú a klesajú len tak ako celý trh.

A čo je podstatné, za správu takéhoto fondu sa platí 0,5 percentný poplatok. Pri bežnom podielovom fonde je to priemerne 1,5 percenta a viac. Tento rozdiel v poplatkoch je teda istým výnosom klienta. Už len to je zaujímavá výhoda.

ETF Fondy sa dajú samozrejme kúpiť i bez poisťovne, no je to pre bežného človeka neobvyklé. NOVIS Poisťovňa sprístupňuje tieto fondy pre bežných ľudí. Vstup, prestup ani výstup z fondov nie sú spoplatnené.

Ponukou niektorých netradičných investičných príležitostí, napríklad do podieľov v komerčných podnikoch, sa z poisťovne, teda finančnej inštitujúcie žijúcej vďaka poistnej matematike a štatistikou, stane aktívnym investorom.

Poisťovne vykonávajú investičnú činnosť už vyše sto rokov. Zámer našich investičných aktivít je v tom, aby sme retailovým klientom ponúkli možnosť sporiť tak, ako bohatí klienti. Keď som študoval národné hospodárstvo na univerzite, zistil som, že dôvodom rozdielu bohatstva medzi bohatými a chudobnými ľuďmi nie je v príjme. To je len ten druhý najdôležitejší dôvod. Ale ten najdôležitejší je v rozdieli v úročení úspor.

Drobní ľudia dostanú oveľa nižšie výnosy ako bohatí.

Aké máte obchodné ciele?

Na slovenskom trhu nemáme agresívne obchodné ciele a nejdeme na podiely na trhu. Naše ciele chceme dosiahnuť cez medzinárodnú expanziu, preto už máme založené pobočky v ČR, Nemecku a Rakúsku. Zaujímavé je i Maďarsko.

Našim dlhodobým cieľom je vstup na burzu.

Kedy budete vonku z červených čísel?

Už na budúci rok by sme mali byť ziskový. Fixné náklady už totiž v iných krajinách, do ktorých expandujeme, nie sú. Náklady sú len na odmeny sprostredkovateľom.

Ďakujem za rozhovor.

S. Fatzi: Na Slovensku sú ľudia zvyknutí, že vzniká niečo nové, no na západe to budí pozornosť

S. Fatzi: Na Slovensku sú ľudia zvyknutí, že vzniká niečo nové, no na západe to budí pozornosť >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Redakcia | 19.08.2016 00:00 Na svete je kalkulačka, ktorá uľahčí výber rizikového životného poistenia

Poisťovne nemajú rady, ak sa ich produkty porovnávajú s konkurenčnými. Dôvod je jednoduchý: klient nikdy nedostane kvalitatívne identické produkty a poisťovne sa obávajú, aby sa človek nerozhodoval na základe „nesprávneho“ kritéria. Portál www.FinančnáHitparáda.sk preto teraz pripravil elektronické porovnanie ponúk rizikového životného poistenia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 18.08.2016 00:00 Prvá poisťovňa na trhu kryje riziká z virtuálneho priestoru

Digitálny svet prináša so sebou nové riziká, napríklad krádež virtuálnej identity,  v neserióznom eshope. Spektrum rizík je relatívne široké a na Slovensku ich už začala poisťovať prvá poisťovňa. Kryje priame finančné straty a prepláca aj právne zastúpenie v spore s podvodníkom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Ľuboslav Kačalka | 12.08.2016 00:00 Keď "rozvračacov" rozvracajú

Ak si dobre pamätám, moje prvé stretnutie s Petrom Stuchlíkom a Milanom Repkom bolo v nejakej kaviarni. Sadli sme si k oknu a jeden z nich na to miesto vyslovene upozornil. Väčšina ľudí sa totiž s nimi nechcela stretávať veľmi „na očiach“. Išlo zväčša o agentov, ktorí zvažovali zmenu sprostredkovateľskej firmy. A to poza chrbát svojich nadriadených. Spojenie „poza chrbát nadriadených“ ešte dnes niekoľkokrát použijeme. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 12.08.2016 10:24

Pavel Škriniar | 11.08.2016 00:00 Ako si vybrať cestovné poistenie

Cestovné poistenie si často kupujeme ako žuvačky pri pokladni. Berieme prvé, ktoré príde pod ruku, najčastejšie to najlacnejšie. Je to však chybou a pri rozkliknutí jednotlivých produktov zistíme, že rozdielne ceny sú opodstatnené vyššou, či nižšou kvalitou. Oplatí sa teda venovať pozornosť poistnému krytiu a výlukám. Podľa čoho sa rozhodovať radíme v nasledujúcom článku Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Zuzana Ričányová | 02.08.2016 00:00 Neexistuje lepšia reklama, ako keď pre klienta urobíte niečo nezištne

Najlepšou inšpiráciou k úspechu bývajú príbehy tých, ktorým sa už darí. Klaudia Hlaváčová získala ocenenia Najlepší hypotekárny špecialista za rok 2015 a Najlepší obchodník. Jej spôsob práce pritom nie je typicky obchodnícky. Nerada tlačí na pílu, a rada nezištne pomáha. Práve to jej však prináša úspech a odporúčania na nových klientov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

25.08.2016 08:01 Študent v ČR čelí žalobe za poškodenie dobrého mena OVB

Student dokumentaristiky Jakub Charvát natočil dokument o OVB Allfinanz a praktikách jejích finančních poradců. Nyní čelí žalobě za „poškození dobrého jména“ společnosti. Dokument ovšem „pod linkou“ odhaluje ještě jednu významnou skutečnost… Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.08.2016 09:51 Informáciu o stave účtu v Sociálnej poisťovni sa môžete dozvedieť i elektronicky

Informácia o zmenách stavu individuálneho účtu poistenca sa dá získať aj prostredníctvom elektronickej služby Sociálnej poisťovne. Prístup si treba vybaví pri osobnej návšteve pobočky Sociálnej poisťovne. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.08.2016 13:01 Ako Sociálna poisťovňa posudzovala náhrady za pracovné úrazy

Posudkoví lekári Sociálnej poisťovne v 1. polroku 2016 posúdili 222 prípadov žiadostí o úrazovú rentu, čo je o 46 prípadov menej ako v 1. polroku 2015. Podmienku na vznik nároku na úrazovú dávku, teda pokles pracovnej schopnosti poškodeného o viac ako 40 %, splnilo 187 žiadajúcich občanov. V 35 prípadoch nárok nevznikol. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.08.2016 10:50 Štvrtina detských úrazov sa stane v škole

Podľa Blanky Hatalovej z Komunálnej poisťovne sú najrizikovejšou skupinou žiaci od sedem do 15 rokov. Najčastejšie dochádza k menším zraneniam, akými sú podvrtnutia a pomliaždenia mäkkých častí, neúplné zlomeniny dolnej časti vretennej kosti, zlomeniny prstov na rukách a iné poranenia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.08.2016 09:29 Z kopáča na finančného poradcu

Je finanční poradenství vhodné pro kopáče? „Dělám si z toho legraci, ale v té době jsem již měl dokončené střední ekonomické vzdělání,“ říká Pavel Čaněk, manažer ve společnosti Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Peter Apolen | 18.08.2016 00:00 Prvá poisťovňa na trhu kryje riziká z virtuálneho priestoru

Digitálny svet prináša so sebou nové riziká, napríklad krádež virtuálnej identity,  v neserióznom eshope. Spektrum rizík je relatívne široké a na Slovensku ich už začala poisťovať prvá poisťovňa. Kryje priame finančné straty a prepláca aj právne zastúpenie v spore s podvodníkom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 19.08.2016 00:00 Na svete je kalkulačka, ktorá uľahčí výber rizikového životného poistenia

Poisťovne nemajú rady, ak sa ich produkty porovnávajú s konkurenčnými. Dôvod je jednoduchý: klient nikdy nedostane kvalitatívne identické produkty a poisťovne sa obávajú, aby sa človek nerozhodoval na základe „nesprávneho“ kritéria. Portál www.FinančnáHitparáda.sk preto teraz pripravil elektronické porovnanie ponúk rizikového životného poistenia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »