Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

S. Fatzi: Na Slovensku sú ľudia zvyknutí, že vzniká niečo nové, no na západe to budí pozornosť

S. Fatzi: Na Slovensku sú ľudia zvyknutí, že vzniká niečo nové, no na západe to budí pozornosť

Na Slovensku začala pôsobiť pred pár mesiacmi nová poisťovňa. Vznik inštitúcie na zelenej lúke a na preplnenom trhu finančných služieb nie je bežný. Ešte kurióznejšie je, že poisťovňa chce uspieť na trhoch Strednej a i Západnej Európy. A chce ísť i na burzu. Nie len o ambíciách sme sa porozprávali so šéfom poisťovne Siegriedom Fatzim.

Novis je novou poisťovňou, ktorá na Slovensku vznikla len nedávno a má ambície presadiť sa i na zahraničných trhoch. Ako ste dospeli k názoru, že na trhu sa uživí nová poisťovňa? 

Na základe našich doterajších skúsenosti a znalostí si myslíme, že na Slovensku, ale i v iných krajinách, chýba produkt určitých parametrov a vlastností. Naše poistenie totiž prináša viacero vecí, ktoré sú nové nielen na slovenskom ale i na zahraničných trhoch. Preto si myslíme, že máme šancu presadiť sa.

Podľa medziročných rastov poisťovní, to ale nevyzerá tak, že by sa na trhu mohla uchytiť nová poisťovňa.

Máte pravdu. Vidno to i na tom, že niektoré poisťovne zo slovenského trhu odchádzajú, alebo sa menia len na organizačnú zložku. Nevidíme priestor na trhu pre tradičnú poisťovňu. My ale nie sme tradičná poisťovňa.

Spomenuli ste, že poisťovňa vznikla na základe osobných skúseností. Ako dlho pôsobíte na Slovensku vy osobne?

Na Slovensku pôsobím už 16 rokov. Viem teda ako Slováci rozmýšľajú. Poznám ich mentalitu, ale aj pomery, históriu a geografiu, možno i lepšie ako väčšina rodených Slovákov. 

Ako dlho trvá spustenie novej poisťovne?

Nám trvala príprava spustenia poisťovne tri roky. Len samotné schvaľovanie zo strany Národnej banky Slovenska trvalo desať mesiacov. Vyvíjať produkt som začal už počas mojich štúdií (smiech), no je to neustály proces, ktorý sa spustením predaja nekončí.

Vraj ste už dokonca urobili úpravy na novom produkte. O čo konkrétne išlo?

Pôvodne bolo podmienkou poistenia vložiť úvodný vklad hneď pri podpise zmluvy. My si stále myslíme, že je výhodnejšie nechať peniaze pracovať čo najskôr. No tieto podmienky vyhovujú viac ľudom zo západnej Európy, ktorí môžu investovať svoje dlhodobo nasporené prostriedky. Preto sme pre slovenský trh uviedli aj druhý, tradičný spôsob platenia poistného.

Ponúkate zatiaľ len jeden produkt. Plánujete ponuku v budúcnosti rozšíriť?

Neplánujeme, nakoľko náš produkt je univerzálny. Obsahuje všetko, čo sa dá v rámci poistenia osôb ponúknuť. Nie je preto potrebné mať viac produktov. Všetko vieme ponúknuť v rámci jednej služby. V Nemecku na to existuje výraz hybridné životné poistenie. Sú v ňom totiž prvky tradičného kapitálového poistenia, investičného životného poistenia a aj všetky typy rizikového poistenia v oblasti osôb (úrazové, invalidné aj zdravotné poistenie, poistenie dôchodku a tiež aj opatery).

Poistenie má voliteľné zložky, ktoré možno počas života meniť. Je napríklad možné začať len s rizikovým, neskôr prejsť na investičné poistenie alebo i na vyplácanie dôchodku. Všetko sa deje v rámci jednej zmluvy, takže klient ušetrí na poplatkoch. V súčasnosti sa stáva, že človek má i šesť alebo sedem poistných zmlúv a pri každej platí poplatky. V NOVIS Poisťovni mu jedinou zmluvou šetríme náklady.

V čom je ešte váš produkt odlišný?

Veľa vecí, ktoré už dnes fungujú inde, sme zjednodušili, pretože zložité veci nefungujú. Máme teda menej administratívy ako iné poisťovne. Niektoré veci, ktoré ešte na Slovensku neexistujú, sme prevzali zo zahraničia, a niektoré sú celosvetovým unikátom.

Na Slovensku sú ľudia na veci nové zvyknutí, ale aj v západnej Európe vzbudzuje naše poistenie veľký záujem.

s-fatzi1 Vaša poisťovňa neplánuje využívať vlastné distribučné siete ale len externých sprostredkovateľov. Ako sa vám darí v tejto oblasti?

V súčasnosti máme uzatvorené zmluvy s 15 menšími a strednými a dvomi veľkými sprostredkovateľskými spoločnosťami. V tejto fáze potrebujeme vyškoliť poradcov, aby vedeli produkt ponúknuť.

Budete vyplácať preddavkové alebo zaslúžené provízie?

Sprostredkovateľom budeme platiť provízie postupne počas priebehu poistnej zmluvy. Je to tak lepšie, lebo nám aj im odpadnú starosti so stornami. No v určitých prípadoch môžeme vyplatiť získateľské provízie aj hneď.

Poradcovia sú prvou líniou, ktorú treba presvedčiť. Ich zanietenie rozhoduje o predajnom úspechu produktu. Čo im ponúka Novis na viac oproti iným poisťovniam?

Najväčším rozdielom nášho produktu oproti konkurencii je to, že sú v ňom odstránené najčastejšie námietky, ktoré majú klienti.

Prínosom pre sprostredkovateľov bude ale napríklad i to, že môžu prísť s novými témami, čím sa zlepší ich imidž. Klient bude prekvapený, že i takéto veci sú možné. Už len to, že poradca spomenie novú službu, aj keď ju klient nevyužije, zvýši renomé sprostredkovateľa.

Poradca môže osloviť i tých, ktorí sú a priori proti životnému poisteniu. Pretože pri tomto produkte ich námietky neplatia. Nie je napríklad stanovená povinnosť pravidelnej rovnomernej platby. Je síce stanovená minimálna splátka, ale tú si možno predplatiť.

 Aké námietky takto ešte vyvraciate?

Jedna z bežných je napríklad to, že poistenie nie je pre ľudí nad 50 rokov. Sprostredkovatelia takýchto ľudí ani neoslovujú. Ale u nás nie je stanovená veková hranica. Poistenie pre túto skupinu má pritom veľký význam. Ak má napríklad dôchodca niečo nasporené a od štátu dostane veľmi malý dôchodok, tak sám nevie, akú časť svojich úspor môže mesačne použiť. Keď bude príliš striedmy, nezvýši si citeľne životnú úroveň, keď si naopak príliš dopraje, môžu mu chýbať peniaze, keď sa dožije vysokého veku, vážne ochorie alebo bude potrebovať nákladnú operáciu.

Keď dôchodca vloží svoje úspory ako poistné, bude dostávať doživotnú rentu. Bez ohľadu na to, ako dlho bude žiť. To mu zásadne zlepší jeho plánovanie príjmov a výdavkov. Spolu s dôchodkom môže NOVIS Poistenie riešiť i náklady na opatrovanie.

To je pekné, ale na Slovensku chcú ľudia niečo zanechať svojim deťom ako dedičstvo.

To je pravda. Ale je stále viac bezdetných dôchodcov, po ktorých nemá kto dediť. Pre nich máme napríklad jednu svetovú novinku. Je ňou takzvaný hypotekárny dôchodok.

I v prípade, že klient nemá nasporené nič, takže si nemôže kúpiť doživotný dôchodok, má ale zvyčajne vo vlastníctve nehnuteľnosť. Na Slovensku je bežné, že ľudia nehnuteľnosti, v ktorých bývajú, vlastnia. Nie ako v Západnej Európe, kde žijú ľudia v prenájmoch alebo družstevných či obecných bytoch.

Penzista tak môže nehnuteľnosť založiť v prospech poisťovne a tá mu za to dá dve služby. Možnosť žiť v nehnuteľnosti do konca života a doživotný dôchodok. Na západe niečo podobné existuje pod názvom reverse mortgage. No robia to banky, takže klient dostane jednorazovú hotovosť a nie dôchodok.

No opäť tu narážame na potrebu zanechať dôchodok.

Tento produkt je pre tých, ktorých deti napríklad žijú lepšie ako oni a rodičia ich tak už nemajú potrebu zabezpečiť dedičstvom. Deti napríklad žijú v Bratislave a tiež by boli radšej, ak by o ich rodičov, ktorí žijú v menšom meste, bolo postarané. Vedia, že sa do malého mesta už nevrátia, takže obidvaja budú spokojní. Je to celosvetovo revolučný produkt.

Rieši to zároveň sociálny problém, pretože dôchodcovia sú v dileme, či ísť do domova dôchodcov, kde im nie je moc dobre, alebo zostať doma, kde im môžu chýbať peniaze. Je to problém, ktorý štát nevie riešiť.

Ponúkate napríklad i netradičné možnosti sporenia. Investovanie do fondov cez poisťovne je u ostatných poisťovní na ústupe. Prečo si myslíte, že vy prerazíte?

Rozdiel je v tom, že nepoužívame podielové fondy od správcovských spoločností. Jednou z námietok, nespokojných klientov, je napríklad to, že v investičnom poistení musí klient platiť dve inštitúcie – poisťovňu a správcovskú spoločnosť. U nás robí správu naša poisťovňa. Investujeme do ETF fondov, čo sú fondy, ktoré sú kótované na burze. Sú to pasívne fondy, ktoré odzrkadľujú celý trh. Výkyvy sú menej výrazné ako pri riadených fondoch. Rastú a klesajú len tak ako celý trh.

A čo je podstatné, za správu takéhoto fondu sa platí 0,5 percentný poplatok. Pri bežnom podielovom fonde je to priemerne 1,5 percenta a viac. Tento rozdiel v poplatkoch je teda istým výnosom klienta. Už len to je zaujímavá výhoda.

ETF Fondy sa dajú samozrejme kúpiť i bez poisťovne, no je to pre bežného človeka neobvyklé. NOVIS Poisťovňa sprístupňuje tieto fondy pre bežných ľudí. Vstup, prestup ani výstup z fondov nie sú spoplatnené.

Ponukou niektorých netradičných investičných príležitostí, napríklad do podieľov v komerčných podnikoch, sa z poisťovne, teda finančnej inštitujúcie žijúcej vďaka poistnej matematike a štatistikou, stane aktívnym investorom.

Poisťovne vykonávajú investičnú činnosť už vyše sto rokov. Zámer našich investičných aktivít je v tom, aby sme retailovým klientom ponúkli možnosť sporiť tak, ako bohatí klienti. Keď som študoval národné hospodárstvo na univerzite, zistil som, že dôvodom rozdielu bohatstva medzi bohatými a chudobnými ľuďmi nie je v príjme. To je len ten druhý najdôležitejší dôvod. Ale ten najdôležitejší je v rozdieli v úročení úspor.

Drobní ľudia dostanú oveľa nižšie výnosy ako bohatí.

Aké máte obchodné ciele?

Na slovenskom trhu nemáme agresívne obchodné ciele a nejdeme na podiely na trhu. Naše ciele chceme dosiahnuť cez medzinárodnú expanziu, preto už máme založené pobočky v ČR, Nemecku a Rakúsku. Zaujímavé je i Maďarsko.

Našim dlhodobým cieľom je vstup na burzu.

Kedy budete vonku z červených čísel?

Už na budúci rok by sme mali byť ziskový. Fixné náklady už totiž v iných krajinách, do ktorých expandujeme, nie sú. Náklady sú len na odmeny sprostredkovateľom.

Ďakujem za rozhovor.

S. Fatzi: Na Slovensku sú ľudia zvyknutí, že vzniká niečo nové, no na západe to budí pozornosť

S. Fatzi: Na Slovensku sú ľudia zvyknutí, že vzniká niečo nové, no na západe to budí pozornosť >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Marián Čabák | 29.11.2016 00:00 Rozbité čelné sklo? Pochybnostiam poisťovní by mal byť koniec

S kamienkom na čelnom skle majú asi skúsenosť mnohí šoféri. Žiaľ veľká časť z nich má skúsenosť aj negatívnym postojom poisťovní k plneniu z PZP. Poisťovne prestali uznávať aj svedeckú výpoveď spolujazdca – svedka udalosti. Mnohí šoféri to preto riešia inštaláciou kamery snímajúcej priestor pred autom. Dokazovanie a nárokovanie škody si tak niekedy vyžaduje aj súdne pojednávanie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0
investujeme-300-250

Peter Apolen | 23.11.2016 00:00 Dopravná nehoda? Niektoré poisťovne kryjú aj právne služby v trestnom konaní

Nebezpečenstvo je na cestách prítomné stále, aj keď si to nepripúšťame. Čo ak zrazíte chodca práve vy, a ocitnete sa tak jednou nohou vo väzení? Stať sa to môže hocikomu. Dokazuje to i nedávny prípad bývalého ministra vnútra Daniela Lipšica. Niektoré poisťovne preto poskytujú svojim klientom právne poradenstvo pri trestnom konaní pred políciou. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 21.11.2016 00:00 Časť ľudí ešte stále očakáva od poistenia aj sporenie

Poistný sektor prechádza náročným obdobím. Žijeme v čase rekordne nízkych sadzieb, klasické kapitálové poistenie stratilo na význame. Rovnako klesá aj popularita investičného poistenia. O tom, ako klienti akceptujú návrat k prvotnému významu poistenia – ku krytiu rizík sa rozprávame s generálnym riaditeľom NN Životnej poisťovne Petrom Brudňákom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.11.2016 00:00 Úspech, či neúspech je otázkou postoja

Záujem, motivácia, odhodlanie. To všetko niekedy nestačí, aby sa dostavil požadovaný úspech. Niekedy mu treba trochu pomôcť. Obchodnícke profesie všeobecne vyžadujú veľkú vytrvalosť. Vedieť na sebe pracovať, ísť za svojim cieľom a nedať sa odradiť počiatočným neúspechom. To sú základné vlastnosti úspešných obchodníkov. Platí to aj v oblasti finančného sprostredkovania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 09.11.2016 00:00 Trend a Fincentrum udelili opäť titul banke roka

Bankou roka sa už po piaty krát stala Slovenská sporiteľňa. Na druhom mieste sa umiestnila Tatra banka a bronzovú priečku si obhájila VÚB. Týždenník Trend tak i tento rok ohodnotil podľa viacerých kvalitatívnych kritérií najúspešnejšie finančné ústavy. Partnerom podujatia je už po štvrtý rok finančno-sprostredkovateľská spoločnosť Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 09.11.2016 15:40Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

09.12.2016 10:53 8 dôvodov prečo mať finančného sprostredkovateľa (1. časť)

Radi si všetko vybavujete sami? Pri finančných produktoch veríte hlavne svojmu úsudku? Možno by ste to mal prehodnotiť. Tu je zopár dôvodov, prečo sa môže finančný sprostredkovateľ ukázať ako rozumná voľba. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

05.12.2016 13:52 Tri spôsoby ako získať lepšiu cenu poistenia

Ako najčastejšie uzatvárate poistenie? Chodievate priamo do poisťovne? Alebo máte svojho poradcu? Prečítajte si o spôsoboch, vďaka ktorým budete mať na poistení lepšiu cenu ako sused! Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

02.12.2016 16:12 Rakúska poisťovňa UNIQA odchádza z talianskeho trhu

Poisťovací koncern UNIQA sa rozhodol opustiť taliansky trh. Dôvodom je nedostatočný rast a slabá perspektíva na zlepšenie na budúcnosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

01.12.2016 08:56 Končí životní pojištění…?

Každé životní pojištění sjednané od dnešního dne má nad sebou Damoklův meč. Finanční zprostředkovatel bude ručit za jeho (ne)zrušení celých 5 let. Znamená to konec distribuce životního pojištění? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.11.2016 11:23 Každý druhý Nemec uzatvára poistenie online

Európania sa pri poistení čoraz viac spoliehajú na online prostredie. V Nemecku uzatvára poistku cez internet až každý druhý spotrebiteľ. Neplatí to však pri likvidácií poistných udalosti, kde sa spotrebitelia stále radšej obracajú na finančných sprostredkovateľov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Anketa

Myslíte si, že nové Opatrenie pribrzdí úverový trh?

Áno. (69%)
 
Nie. (19%)
 
Neviem. (13%)
 Spolu hlasovalo 16 čitateľov

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Marián Čabák | 29.11.2016 00:00 Rozbité čelné sklo? Pochybnostiam poisťovní by mal byť koniec

S kamienkom na čelnom skle majú asi skúsenosť mnohí šoféri. Žiaľ veľká časť z nich má skúsenosť aj negatívnym postojom poisťovní k plneniu z PZP. Poisťovne prestali uznávať aj svedeckú výpoveď spolujazdca – svedka udalosti. Mnohí šoféri to preto riešia inštaláciou kamery snímajúcej priestor pred autom. Dokazovanie a nárokovanie škody si tak niekedy vyžaduje aj súdne pojednávanie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »