Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

Stanú sa predplatené provízie minulosťou? Budú musieť sprostredkovatelia oznamovať klientovi aj dodatočné benefity, napríklad víťazstvo zájazdu v motivačnej súťaži? Alebo nastane opačná situácia a legislatívci si osvoja názor, že zverejňovanie provízií môže klienta poškodiť? Priveľa otázok bez jednoznačných odpovedí vychádza z pripravovanej smernice IMD II, ktorá zatiaľ nemá definitívnu podobu.

Návrh smernice IMD II (Insurance Mediation Directive) zverejnila Európska komisia začiatkom júla a slovenskí sprostredkovatelia o nej intenzívnejšie diskutovali na konferencii SIBAF. Za revíziou existujúcej smernice IMD I je podľa EK vyššia ochrana klienta a zrovnoprávnenie predajných kanálov. „Spotrebitelia si často nie sú vedomí rizík spojených s nákupom poistenia. Nedávne prieskumy ukazujú, že viac ako 70% poistných produktov je predávaných bez príslušnej rady,“ tvrdí komisia v tlačovej správe. Návrh smernice rieši aj povinnosť oznámiť konflikt záujmov a výšku provízie.

Rovnaké pravidlá pre externé a interné predajné siete

Európska komisia považuje za chybu, že IMD I rieši len sprostredkovanie poistenia cez externé siete a nová smernica to má zmeniť. „Zvýši sa transparentnosť a vzniknú rovnaké podmienky pre predaj poistenia cez sprostredkovateľov a cez priame obchodné kanály poisťovní. Rovnaká úroveň ochrany spotrebiteľa bude platiť bez ohľadu na kanál prostredníctvom ktoré si spotrebitelia kúpia poistný produkt, či už priamo od poisťovne, alebo nepriamo od sprostredkovateľa (agenta alebo makléra),“ píše sa v tlačovej správe.  

Slovenská inšpirácia pre eurosmernicu?

Striktné rozdelenie trhu na poradcov a sprostredkovateľov, ktoré Slovensko prijalo v zákone 186/2009, výrazne predbehlo Európu. Tá dnes uvažuje o zavedení podobného obmedzenia. Ak prejde smernica IMD II v súčasnej podobe, finanční profesionáli by sa museli pri registrácii rozhodnúť, či budú pôsobiť ako poradcovia platení klientom, alebo ako agenti žijúci z provízií. Isabelle Audigier, šéfka legislatívneho odboru Európskej federácie sprostredkovateľov poistenia (BIPAR – European Federation of Insurance Intermediaries), nesúhlasí. Na konferencii SIBAF uviedla, že v okamihu registrácie to sprostredkovatelia ešte nemôžu vedieť a mali by mať možnosť ponúknuť klientovi na výber obe možnosti. Podľa nej bude postačujúce, ak spôsob odmeny transparentne oznámi sprostredkovateľ klientovi na začiatku stretnutia.

Zverejňovanie provízií nemusí byť na prospech klienta

I. Audigier nepovažuje za šťastné zverejňovanie provízií, ktoré môže v konečnom dôsledku klienta pomýliť. Vysoké provízie môžu spôsobiť, že si vyberie lacnejší, ale nevyhovujúci produkt. Podľa I. Audigier by bolo vhodnejšie zverejňovanie informácie o povahe odmeny.

Podobný postoj zaujíma aj ďalšia profesná organizácia Medzinárodná federácia finančných sprostredkovateľov a poradcov (FECIF). Podpredseda predstavenstva Johanes Muschik pre Investujeme.sk uviedol: „Pre klienta ani nie je dôležitá informácia, koľko získa na provízií finančný poradca. V toľkých číslach sa potom stráca porovnávanie, ktorý produkt je pre klienta výhodnejší. To nahráva bankám, ktoré realizujú predaj prostredníctvom svojich zamestnancov a navodzujú tak dojem, že ich produkt je výhodnejší.“ 

Zástupkyňa BIPARu preto víta rovnaké povinnosti pre všetky predajné kanály a nepáči sa jej, že v návrhu IMD II by existovali výnimky pre predaj poistenia v cestovných kanceláriách a požičovniach áut. „Každý klienti si zaslúži rovnakú ochranu,“ argumentuje.  

Oznamovanie motivačných súťaží

Štefan Velčický z NBS spomenul na SIBAFe aj ďalší rozmer oznamovania provízií. Navrhované znenie IMD II by mohlo znamenať povinnosť oznamovať provízie aj spätne a to aj v prípade, že provízia nemá materiálnu povahu, ale ide napríklad o zájazd. V praxi by to znamenalo, že by sprostredkovateľ musel za určitých okolností klientovi dodatočne oznámiť, že vďaka poistke, ktorú uzavrel, získal zájazd v rámci motivačnej sútaže. Stále však ide o návrh a jeho výsledná podoba môže vyzerať úplne inak.

Predplatené provízie – boľavé miesta poisťovní   

Zaujímavú diskusiu môžeme očakávať v prípade predplatených provízií. To, čo kedysi samotné poisťovne začali používať v snahe získať konkurenčnú výhodu, im dnes prerástlo cez hlavu. To, že poisťovne platia na províziách sprostredkovateľom viac ako získali od klienta, im spôsobuje problémy v hospodárení a nabáda to k podvodom. O obmedzení predplatených provízií sa diskutuje na pôde profesnej asociácie poisťovní a tie by sa určite nebránili, keby sa takáto reštrikcia objavila v zákone. Generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní Jozefína Žáková však v súvislosti s legislatívnym obmedzením poplatkov a provízií upozorňuje, že jednotné obmedzenie vyjadrené percentom objemu poistného v celej EÚ by znevýhodnilo menšie krajiny. Samoregulácia by podľa nej sektoru pomohla výraznejšie.

So zrušením predplatených provízií by mohla súhlasiť aj časť sprostredkovateľov. Pri improvizovanom hlasovaní na SIBAF konferencii väčšina z nich za takéto riešenie ruku zdvihla. Dodajme, že o náraste zaslúžených (postupne vyplácaných) provízií pred časom informovala spoločnosť Partners Group SK. V prvom polroku dosiahla penetrácia takýchto provízií 45%, pričom rok predtým to bolo len 28%. 

Citované názory odzneli na Fóre sprostredkovateľov poistenia – SIBAF, ktorú organizovali Slovenská asociácia sprostredkovateľov poistenia a Slovenská asociácia rizikového manažmentu.  

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami? >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Miroslav Kriak | 24.05.2017 00:00 Finančné sprostredkovanie nepotrebuje nezmyselnú reguláciu

V uplynulých týždňoch prebehla celým sprostredkovateľským sektorom a mnohými finančnými inštitúciami vlna znepokojenia a obáv z chystaného transponovania Smernice o distribúcii poistenia č. 2016/97 (Insurance distribution directive – IDD), teda z prijatia regulácie finančného sprostredkovania v príliš tvrdej a prísnej podobe. Prijatie týchto zmien by malo na odvetvie doslova likvidačný dopad. Nemožno však povedať, že sprostredkovanie nepotrebuje ďalšie reformy a vyššiu profesionalizáciu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Paul Stanfield | 18.05.2017 00:00 Náklady finančných rozhodnutí bez poradenstva môžu byť vysoké

V uplynulých rokoch bolo zverejnené množstvo štúdií, ktoré dokazujú hodnotu kvalitného finančného poradenstva a sprostredkovania. Hlavný záver by sa dal zhrnúť nasledovne: klienti, ktorí dostali kvalitné poradenstvo, sú podstatne lepšie zabezpečení na dôchodok, a lepšie finančne chránení počas pracovného života, ako tí, ktorí poradenstvo nedostali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Mark Kuchta | 17.05.2017 00:00 Ako zareagovali poisťovne na povinný odvod z neživotného poistenia

Slovenské poisťovne sa museli od januára vyrovnať s novou povinnosť voči štátu – odvodom z neživotného poistenia vo výške ôsmych percent z tržieb. Pri schvaľovaní zákona, koncom minulého roka, zviedli poisťovatelia s ministerstvom financií tvrdý boj a všetci si vydýchli, keď sa rozhodlo, že odvodové zaťaženie sa bude týkať iba nových zmlúv. Ako sa však ukazuje radosť bola predčasná. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.05.2017 00:00 Princípy, na ktorých stojí úspech finančného agenta

Živelnosť deväťdesiatych rokov sa prejavovala naprieč celou spoločnosťou a zachvátila aj oblasť finančného sprostredkovania. Uplatnenie často nebolo výsledkom odbornosti, ale manipulácii a techník, ktoré nepatrili vždy k serióznym. S týmto obdobím sa však finančné sprostredkovanie rozlúčilo a úspech stojí na úplne iných predpokladoch, ako je agresívny predaj. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 11.05.2017 00:00 Pozor na staré poistky nehnuteľnosti a domácnosti

Klienti nahlasujú škody, ktoré spôsobili záplavy z prívalových dažďov v oblasti Liptova, Kysúc a východného Slovenska koncom apríla a začiatkom mája. Väčšina hlásení sa týka poškodenia nehnuteľnosti a domácnosti. Ponúkame preto niekoľko rád, ako postupovať pri nahlasovaní škody a ako neprísť o svoje peniaze. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

24.05.2017 09:48 Petr Saic: S OVB se chci dohodnout na hladkém odchodu

Petr Saic působí v OVB 12 let a dostal se na pozici zemského ředitele. Nyní chce odejít a nastoupit vlastní cestu finančního poradenství. „Byl jsem historicky jako první zemský ředitel OVB ponížen do pozice regionálního ředitele,“ říká Petr Saic v rozhovoru pro Investujeme.cz. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.05.2017 08:50 Odškodnění při dopravní nehodě: Nahradí snížení tržní ceny vozidla?

Ústavní soud vydal v nedávné době významné rozhodnutí v problematice náhrady škody na vozidle z povinného ručení. Lze požadovat odškodnění rozdílu mezi tržní cenou vozidla před dopravní nehodou a po jeho opravě? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.05.2017 08:44 Hodnota poradenství – a co to stojí, když si poradit nedáte

Četné studie v posledních letech prokázaly hodnotu kvalitního finančního poradenství – v neposlední řadě to, že klientům, kterým je takové poradenství poskytnuto, se po odchodu do důchodu daří významně lépe a z finančního hlediska jsou i během předchozích fází svého života mnohem více chráněni. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

15.05.2017 16:43 Radí odborník: Akú rezervu by mal mať človek v prípade zmeny zamestnania

Prinášame vám poradňu z oblasti finančných služieb a finančného správania. V tejto časti na tému výšky finančnej rezervy radí Jana Lacková, exkluzívna finančná sprostredkovateľka Fincentra. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

15.05.2017 09:41 Jak provize ovlivňují prodej životního pojištění

Provize, provize, provize… kolem nich se točí jádro regulace distribuce životního pojištění. Provize ovlivňují prodej ale i zcela nečekaným směrem. Jak? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Paul Stanfield | 18.05.2017 00:00 Náklady finančných rozhodnutí bez poradenstva môžu byť vysoké

V uplynulých rokoch bolo zverejnené množstvo štúdií, ktoré dokazujú hodnotu kvalitného finančného poradenstva a sprostredkovania. Hlavný záver by sa dal zhrnúť nasledovne: klienti, ktorí dostali kvalitné poradenstvo, sú podstatne lepšie zabezpečení na dôchodok, a lepšie finančne chránení počas pracovného života, ako tí, ktorí poradenstvo nedostali. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Mark Kuchta | 17.05.2017 00:00 Ako zareagovali poisťovne na povinný odvod z neživotného poistenia

Slovenské poisťovne sa museli od januára vyrovnať s novou povinnosť voči štátu – odvodom z neživotného poistenia vo výške ôsmych percent z tržieb. Pri schvaľovaní zákona, koncom minulého roka, zviedli poisťovatelia s ministerstvom financií tvrdý boj a všetci si vydýchli, keď sa rozhodlo, že odvodové zaťaženie sa bude týkať iba nových zmlúv. Ako sa však ukazuje radosť bola predčasná. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.05.2017 00:00 Princípy, na ktorých stojí úspech finančného agenta

Živelnosť deväťdesiatych rokov sa prejavovala naprieč celou spoločnosťou a zachvátila aj oblasť finančného sprostredkovania. Uplatnenie často nebolo výsledkom odbornosti, ale manipulácii a techník, ktoré nepatrili vždy k serióznym. S týmto obdobím sa však finančné sprostredkovanie rozlúčilo a úspech stojí na úplne iných predpokladoch, ako je agresívny predaj. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 11.05.2017 00:00 Pozor na staré poistky nehnuteľnosti a domácnosti

Klienti nahlasujú škody, ktoré spôsobili záplavy z prívalových dažďov v oblasti Liptova, Kysúc a východného Slovenska koncom apríla a začiatkom mája. Väčšina hlásení sa týka poškodenia nehnuteľnosti a domácnosti. Ponúkame preto niekoľko rád, ako postupovať pri nahlasovaní škody a ako neprísť o svoje peniaze. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »