Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

Stanú sa predplatené provízie minulosťou? Budú musieť sprostredkovatelia oznamovať klientovi aj dodatočné benefity, napríklad víťazstvo zájazdu v motivačnej súťaži? Alebo nastane opačná situácia a legislatívci si osvoja názor, že zverejňovanie provízií môže klienta poškodiť? Priveľa otázok bez jednoznačných odpovedí vychádza z pripravovanej smernice IMD II, ktorá zatiaľ nemá definitívnu podobu.

Návrh smernice IMD II (Insurance Mediation Directive) zverejnila Európska komisia začiatkom júla a slovenskí sprostredkovatelia o nej intenzívnejšie diskutovali na konferencii SIBAF. Za revíziou existujúcej smernice IMD I je podľa EK vyššia ochrana klienta a zrovnoprávnenie predajných kanálov. „Spotrebitelia si často nie sú vedomí rizík spojených s nákupom poistenia. Nedávne prieskumy ukazujú, že viac ako 70% poistných produktov je predávaných bez príslušnej rady,“ tvrdí komisia v tlačovej správe. Návrh smernice rieši aj povinnosť oznámiť konflikt záujmov a výšku provízie.

Rovnaké pravidlá pre externé a interné predajné siete

Európska komisia považuje za chybu, že IMD I rieši len sprostredkovanie poistenia cez externé siete a nová smernica to má zmeniť. „Zvýši sa transparentnosť a vzniknú rovnaké podmienky pre predaj poistenia cez sprostredkovateľov a cez priame obchodné kanály poisťovní. Rovnaká úroveň ochrany spotrebiteľa bude platiť bez ohľadu na kanál prostredníctvom ktoré si spotrebitelia kúpia poistný produkt, či už priamo od poisťovne, alebo nepriamo od sprostredkovateľa (agenta alebo makléra),“ píše sa v tlačovej správe.  

Slovenská inšpirácia pre eurosmernicu?

Striktné rozdelenie trhu na poradcov a sprostredkovateľov, ktoré Slovensko prijalo v zákone 186/2009, výrazne predbehlo Európu. Tá dnes uvažuje o zavedení podobného obmedzenia. Ak prejde smernica IMD II v súčasnej podobe, finanční profesionáli by sa museli pri registrácii rozhodnúť, či budú pôsobiť ako poradcovia platení klientom, alebo ako agenti žijúci z provízií. Isabelle Audigier, šéfka legislatívneho odboru Európskej federácie sprostredkovateľov poistenia (BIPAR – European Federation of Insurance Intermediaries), nesúhlasí. Na konferencii SIBAF uviedla, že v okamihu registrácie to sprostredkovatelia ešte nemôžu vedieť a mali by mať možnosť ponúknuť klientovi na výber obe možnosti. Podľa nej bude postačujúce, ak spôsob odmeny transparentne oznámi sprostredkovateľ klientovi na začiatku stretnutia.

Zverejňovanie provízií nemusí byť na prospech klienta

I. Audigier nepovažuje za šťastné zverejňovanie provízií, ktoré môže v konečnom dôsledku klienta pomýliť. Vysoké provízie môžu spôsobiť, že si vyberie lacnejší, ale nevyhovujúci produkt. Podľa I. Audigier by bolo vhodnejšie zverejňovanie informácie o povahe odmeny.

Podobný postoj zaujíma aj ďalšia profesná organizácia Medzinárodná federácia finančných sprostredkovateľov a poradcov (FECIF). Podpredseda predstavenstva Johanes Muschik pre Investujeme.sk uviedol: „Pre klienta ani nie je dôležitá informácia, koľko získa na provízií finančný poradca. V toľkých číslach sa potom stráca porovnávanie, ktorý produkt je pre klienta výhodnejší. To nahráva bankám, ktoré realizujú predaj prostredníctvom svojich zamestnancov a navodzujú tak dojem, že ich produkt je výhodnejší.“ 

Zástupkyňa BIPARu preto víta rovnaké povinnosti pre všetky predajné kanály a nepáči sa jej, že v návrhu IMD II by existovali výnimky pre predaj poistenia v cestovných kanceláriách a požičovniach áut. „Každý klienti si zaslúži rovnakú ochranu,“ argumentuje.  

Oznamovanie motivačných súťaží

Štefan Velčický z NBS spomenul na SIBAFe aj ďalší rozmer oznamovania provízií. Navrhované znenie IMD II by mohlo znamenať povinnosť oznamovať provízie aj spätne a to aj v prípade, že provízia nemá materiálnu povahu, ale ide napríklad o zájazd. V praxi by to znamenalo, že by sprostredkovateľ musel za určitých okolností klientovi dodatočne oznámiť, že vďaka poistke, ktorú uzavrel, získal zájazd v rámci motivačnej sútaže. Stále však ide o návrh a jeho výsledná podoba môže vyzerať úplne inak.

Predplatené provízie – boľavé miesta poisťovní   

Zaujímavú diskusiu môžeme očakávať v prípade predplatených provízií. To, čo kedysi samotné poisťovne začali používať v snahe získať konkurenčnú výhodu, im dnes prerástlo cez hlavu. To, že poisťovne platia na províziách sprostredkovateľom viac ako získali od klienta, im spôsobuje problémy v hospodárení a nabáda to k podvodom. O obmedzení predplatených provízií sa diskutuje na pôde profesnej asociácie poisťovní a tie by sa určite nebránili, keby sa takáto reštrikcia objavila v zákone. Generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní Jozefína Žáková však v súvislosti s legislatívnym obmedzením poplatkov a provízií upozorňuje, že jednotné obmedzenie vyjadrené percentom objemu poistného v celej EÚ by znevýhodnilo menšie krajiny. Samoregulácia by podľa nej sektoru pomohla výraznejšie.

So zrušením predplatených provízií by mohla súhlasiť aj časť sprostredkovateľov. Pri improvizovanom hlasovaní na SIBAF konferencii väčšina z nich za takéto riešenie ruku zdvihla. Dodajme, že o náraste zaslúžených (postupne vyplácaných) provízií pred časom informovala spoločnosť Partners Group SK. V prvom polroku dosiahla penetrácia takýchto provízií 45%, pričom rok predtým to bolo len 28%. 

Citované názory odzneli na Fóre sprostredkovateľov poistenia – SIBAF, ktorú organizovali Slovenská asociácia sprostredkovateľov poistenia a Slovenská asociácia rizikového manažmentu.  

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami? >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Paul Stanfield | 24.04.2017 00:00 Je odvetvie finančného sprostredkovania pripravené na zmenu?

Nedávno som čítal v podkladoch spoločnosti Tomorrow Today, ktorá sa špecializuje na poradenstvo v oblasti pracovného prostredia, zaujímavý príklad: „Keď sa Michal rozprával so svojím trinásťročným synom a narazili na faktický problém, ktorý si potrebovali overiť a dozvedieť sa viac, Michal sa rozhodol pozrieť na Google, no jeho syn išiel na YouTube. Michal si tak uvedomil, že ich prístupy k vyhľadávaniu informácií, získavaniu odpovedí, ako aj k práci s internetom, sa podstatne líšia.“ Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Andrej Zeman | 21.04.2017 00:00 Ako predísť zamietnutiu poistného plnenia pri krádeži auta

Prišli ste ráno na parkovisko a Vaše auto nikde? Aj keď pre každého vodiča je to určite stresová situácia, netreba panikáriť. Ak Vám ukradnú auto, nečakajte a krádež ihneď nahláste polícii a taktiež aj poisťovni. Ponúkame niekoľko rád, ako postupovať pri nahlasovaní krádeže vozidla a na čo nezabudnúť pri komunikácii s poisťovňou.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 16.04.2017 00:00 Veľkonočné poistné udalosti: Pozor na vodu a alkohol

Veľkonočné sviatky sú nepochybne jedny z najkrajších v roku a na Slovensku sú už tradične spojené so šibačkou a oblievačkou. Práve v tomto období však poisťovne evidujú nárast hlásení škôd na zdraví či majetku, ktoré sú spojené práve s oslavou Veľkej noci. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jozef Beständig | 13.04.2017 00:00 Sú Slováci opatrní, alebo len nevzdelaní investori?

Slováci finančné trhy dlho nepotrebovali. A preto ani nepoznali. Štát im “garantoval všetko”. Od narodenia v podobe predškolskej opatery, vzdelávacieho systému, zamestnania, bývania, sociálnych dávok až po dôchodok. Zjednodušene, “všetci mali všetko”. Ak aj cítili potrebu niečo si bokom odložiť alebo sa poistiť, mali na to presne jednu banku a jednu poisťovňu.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.04.2017 14:25

Peter Apolen | 12.04.2017 00:00 Cenu Hypotéka roka 2017 získala VÚB banka

Hypotéku roka 2017 ponúka VÚB banka. Rozhodla o tom odborná porota už štvrtého ročníka súťaže najlepších bankových inštitúcií. Podujatie organizuje spoločnosť Fincentrum a týždenník Trend. Okrem najlepšej hypotekárnej banky sa oceňujú i stavebné sporiteľne, poisťovne a najlepší bankoví a poistní manažéri. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.04.2017 14:26Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

19.04.2017 09:35 Regulace nám pomáhají růst více než multilevelovým společnostem

Některé společnosti s regulacemi vyrovnávají lépe, jiné hůře. Jan Steinbauer, který po spojení Chytrého Honzy se společností Bonnet řídí obchodní síť nové skupiny, říká: „Regulace nám pomáhají v růstu trochu více než některým jiným multilevelovým společnostem.“ Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

18.04.2017 08:43 FINfest Profi 2016: Kolik stojí franšíza

Postavit franšízu ve finančním poradenství či v bance není levné. Navíc je třeba počítat s dalšími náklady po otevření pobočky. Kolik stojí franšíza? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

13.04.2017 11:12 ČNB varuje pred obchádzaním zákazu 100 percentných hypoték

Guvernér Českej národnej banky Jiří Rusnok varoval české banky, aby neobchádzali odporúčanie centrálnej banky neposkytovať sto percentné hypotéky. Proti dofinancovaniu spotrebných, či stavebným úverom podľa neho ČNB zasiahne. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

13.04.2017 09:06 Jste skutečně připraveni na budoucnost?

„Onehdy se Ray bavil se svým třináctiletým synem a narazili na problém, o kterém se potřebovali dozvědět víc – Ray se rozhodl „kouknout na Google“, jeho syn „šel na YouTube“. Ray si tak uvědomil, že jejich přístupy k vyhledávání informací, získávání odpovědí a k práci s internetem se liší.“ Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

11.04.2017 12:46 Dôvera a Generali sa dohodli na spoločnom predaji cestovného poistenia

Spoliehať sa pri ceste do zahraničia len na európsky preukaz zdravotného poistenia nestačí. Zdravotné poistenie vykryje z nákladov na úrazy v zahraničí len minimum. Preto je pri ceste mimo Slovenska potrebné mať uzavreté aj komerčné cestovné poistenie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Andrej Zeman | 21.04.2017 00:00 Ako predísť zamietnutiu poistného plnenia pri krádeži auta

Prišli ste ráno na parkovisko a Vaše auto nikde? Aj keď pre každého vodiča je to určite stresová situácia, netreba panikáriť. Ak Vám ukradnú auto, nečakajte a krádež ihneď nahláste polícii a taktiež aj poisťovni. Ponúkame niekoľko rád, ako postupovať pri nahlasovaní krádeže vozidla a na čo nezabudnúť pri komunikácii s poisťovňou.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 16.04.2017 00:00 Veľkonočné poistné udalosti: Pozor na vodu a alkohol

Veľkonočné sviatky sú nepochybne jedny z najkrajších v roku a na Slovensku sú už tradične spojené so šibačkou a oblievačkou. Práve v tomto období však poisťovne evidujú nárast hlásení škôd na zdraví či majetku, ktoré sú spojené práve s oslavou Veľkej noci. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 12.04.2017 00:00 Cenu Hypotéka roka 2017 získala VÚB banka

Hypotéku roka 2017 ponúka VÚB banka. Rozhodla o tom odborná porota už štvrtého ročníka súťaže najlepších bankových inštitúcií. Podujatie organizuje spoločnosť Fincentrum a týždenník Trend. Okrem najlepšej hypotekárnej banky sa oceňujú i stavebné sporiteľne, poisťovne a najlepší bankoví a poistní manažéri. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00

Jozef Beständig | 13.04.2017 00:00 Sú Slováci opatrní, alebo len nevzdelaní investori?

Slováci finančné trhy dlho nepotrebovali. A preto ani nepoznali. Štát im “garantoval všetko”. Od narodenia v podobe predškolskej opatery, vzdelávacieho systému, zamestnania, bývania, sociálnych dávok až po dôchodok. Zjednodušene, “všetci mali všetko”. Ak aj cítili potrebu niečo si bokom odložiť alebo sa poistiť, mali na to presne jednu banku a jednu poisťovňu.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »