Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

Stanú sa predplatené provízie minulosťou? Budú musieť sprostredkovatelia oznamovať klientovi aj dodatočné benefity, napríklad víťazstvo zájazdu v motivačnej súťaži? Alebo nastane opačná situácia a legislatívci si osvoja názor, že zverejňovanie provízií môže klienta poškodiť? Priveľa otázok bez jednoznačných odpovedí vychádza z pripravovanej smernice IMD II, ktorá zatiaľ nemá definitívnu podobu.

Návrh smernice IMD II (Insurance Mediation Directive) zverejnila Európska komisia začiatkom júla a slovenskí sprostredkovatelia o nej intenzívnejšie diskutovali na konferencii SIBAF. Za revíziou existujúcej smernice IMD I je podľa EK vyššia ochrana klienta a zrovnoprávnenie predajných kanálov. „Spotrebitelia si často nie sú vedomí rizík spojených s nákupom poistenia. Nedávne prieskumy ukazujú, že viac ako 70% poistných produktov je predávaných bez príslušnej rady,“ tvrdí komisia v tlačovej správe. Návrh smernice rieši aj povinnosť oznámiť konflikt záujmov a výšku provízie.

Rovnaké pravidlá pre externé a interné predajné siete

Európska komisia považuje za chybu, že IMD I rieši len sprostredkovanie poistenia cez externé siete a nová smernica to má zmeniť. „Zvýši sa transparentnosť a vzniknú rovnaké podmienky pre predaj poistenia cez sprostredkovateľov a cez priame obchodné kanály poisťovní. Rovnaká úroveň ochrany spotrebiteľa bude platiť bez ohľadu na kanál prostredníctvom ktoré si spotrebitelia kúpia poistný produkt, či už priamo od poisťovne, alebo nepriamo od sprostredkovateľa (agenta alebo makléra),“ píše sa v tlačovej správe.  

Slovenská inšpirácia pre eurosmernicu?

Striktné rozdelenie trhu na poradcov a sprostredkovateľov, ktoré Slovensko prijalo v zákone 186/2009, výrazne predbehlo Európu. Tá dnes uvažuje o zavedení podobného obmedzenia. Ak prejde smernica IMD II v súčasnej podobe, finanční profesionáli by sa museli pri registrácii rozhodnúť, či budú pôsobiť ako poradcovia platení klientom, alebo ako agenti žijúci z provízií. Isabelle Audigier, šéfka legislatívneho odboru Európskej federácie sprostredkovateľov poistenia (BIPAR – European Federation of Insurance Intermediaries), nesúhlasí. Na konferencii SIBAF uviedla, že v okamihu registrácie to sprostredkovatelia ešte nemôžu vedieť a mali by mať možnosť ponúknuť klientovi na výber obe možnosti. Podľa nej bude postačujúce, ak spôsob odmeny transparentne oznámi sprostredkovateľ klientovi na začiatku stretnutia.

Zverejňovanie provízií nemusí byť na prospech klienta

I. Audigier nepovažuje za šťastné zverejňovanie provízií, ktoré môže v konečnom dôsledku klienta pomýliť. Vysoké provízie môžu spôsobiť, že si vyberie lacnejší, ale nevyhovujúci produkt. Podľa I. Audigier by bolo vhodnejšie zverejňovanie informácie o povahe odmeny.

Podobný postoj zaujíma aj ďalšia profesná organizácia Medzinárodná federácia finančných sprostredkovateľov a poradcov (FECIF). Podpredseda predstavenstva Johanes Muschik pre Investujeme.sk uviedol: „Pre klienta ani nie je dôležitá informácia, koľko získa na provízií finančný poradca. V toľkých číslach sa potom stráca porovnávanie, ktorý produkt je pre klienta výhodnejší. To nahráva bankám, ktoré realizujú predaj prostredníctvom svojich zamestnancov a navodzujú tak dojem, že ich produkt je výhodnejší.“ 

Zástupkyňa BIPARu preto víta rovnaké povinnosti pre všetky predajné kanály a nepáči sa jej, že v návrhu IMD II by existovali výnimky pre predaj poistenia v cestovných kanceláriách a požičovniach áut. „Každý klienti si zaslúži rovnakú ochranu,“ argumentuje.  

Oznamovanie motivačných súťaží

Štefan Velčický z NBS spomenul na SIBAFe aj ďalší rozmer oznamovania provízií. Navrhované znenie IMD II by mohlo znamenať povinnosť oznamovať provízie aj spätne a to aj v prípade, že provízia nemá materiálnu povahu, ale ide napríklad o zájazd. V praxi by to znamenalo, že by sprostredkovateľ musel za určitých okolností klientovi dodatočne oznámiť, že vďaka poistke, ktorú uzavrel, získal zájazd v rámci motivačnej sútaže. Stále však ide o návrh a jeho výsledná podoba môže vyzerať úplne inak.

Predplatené provízie – boľavé miesta poisťovní   

Zaujímavú diskusiu môžeme očakávať v prípade predplatených provízií. To, čo kedysi samotné poisťovne začali používať v snahe získať konkurenčnú výhodu, im dnes prerástlo cez hlavu. To, že poisťovne platia na províziách sprostredkovateľom viac ako získali od klienta, im spôsobuje problémy v hospodárení a nabáda to k podvodom. O obmedzení predplatených provízií sa diskutuje na pôde profesnej asociácie poisťovní a tie by sa určite nebránili, keby sa takáto reštrikcia objavila v zákone. Generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní Jozefína Žáková však v súvislosti s legislatívnym obmedzením poplatkov a provízií upozorňuje, že jednotné obmedzenie vyjadrené percentom objemu poistného v celej EÚ by znevýhodnilo menšie krajiny. Samoregulácia by podľa nej sektoru pomohla výraznejšie.

So zrušením predplatených provízií by mohla súhlasiť aj časť sprostredkovateľov. Pri improvizovanom hlasovaní na SIBAF konferencii väčšina z nich za takéto riešenie ruku zdvihla. Dodajme, že o náraste zaslúžených (postupne vyplácaných) provízií pred časom informovala spoločnosť Partners Group SK. V prvom polroku dosiahla penetrácia takýchto provízií 45%, pričom rok predtým to bolo len 28%. 

Citované názory odzneli na Fóre sprostredkovateľov poistenia – SIBAF, ktorú organizovali Slovenská asociácia sprostredkovateľov poistenia a Slovenská asociácia rizikového manažmentu.  

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami? >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Marián Čabák | 29.11.2016 00:00 Rozbité čelné sklo? Pochybnostiam poisťovní by mal byť koniec

S kamienkom na čelnom skle majú asi skúsenosť mnohí šoféri. Žiaľ veľká časť z nich má skúsenosť aj negatívnym postojom poisťovní k plneniu z PZP. Poisťovne prestali uznávať aj svedeckú výpoveď spolujazdca – svedka udalosti. Mnohí šoféri to preto riešia inštaláciou kamery snímajúcej priestor pred autom. Dokazovanie a nárokovanie škody si tak niekedy vyžaduje aj súdne pojednávanie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0
investujeme-300-250

Peter Apolen | 23.11.2016 00:00 Dopravná nehoda? Niektoré poisťovne kryjú aj právne služby v trestnom konaní

Nebezpečenstvo je na cestách prítomné stále, aj keď si to nepripúšťame. Čo ak zrazíte chodca práve vy, a ocitnete sa tak jednou nohou vo väzení? Stať sa to môže hocikomu. Dokazuje to i nedávny prípad bývalého ministra vnútra Daniela Lipšica. Niektoré poisťovne preto poskytujú svojim klientom právne poradenstvo pri trestnom konaní pred políciou. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 21.11.2016 00:00 Časť ľudí ešte stále očakáva od poistenia aj sporenie

Poistný sektor prechádza náročným obdobím. Žijeme v čase rekordne nízkych sadzieb, klasické kapitálové poistenie stratilo na význame. Rovnako klesá aj popularita investičného poistenia. O tom, ako klienti akceptujú návrat k prvotnému významu poistenia – ku krytiu rizík sa rozprávame s generálnym riaditeľom NN Životnej poisťovne Petrom Brudňákom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.11.2016 00:00 Úspech, či neúspech je otázkou postoja

Záujem, motivácia, odhodlanie. To všetko niekedy nestačí, aby sa dostavil požadovaný úspech. Niekedy mu treba trochu pomôcť. Obchodnícke profesie všeobecne vyžadujú veľkú vytrvalosť. Vedieť na sebe pracovať, ísť za svojim cieľom a nedať sa odradiť počiatočným neúspechom. To sú základné vlastnosti úspešných obchodníkov. Platí to aj v oblasti finančného sprostredkovania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 09.11.2016 00:00 Trend a Fincentrum udelili opäť titul banke roka

Bankou roka sa už po piaty krát stala Slovenská sporiteľňa. Na druhom mieste sa umiestnila Tatra banka a bronzovú priečku si obhájila VÚB. Týždenník Trend tak i tento rok ohodnotil podľa viacerých kvalitatívnych kritérií najúspešnejšie finančné ústavy. Partnerom podujatia je už po štvrtý rok finančno-sprostredkovateľská spoločnosť Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 09.11.2016 15:40Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

02.12.2016 16:12 Rakúska poisťovňa UNIQA odchádza z talianskeho trhu

Poisťovací koncern UNIQA sa rozhodol opustiť taliansky trh. Dôvodom je nedostatočný rast a slabá perspektíva na zlepšenie na budúcnosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

01.12.2016 08:56 Končí životní pojištění…?

Každé životní pojištění sjednané od dnešního dne má nad sebou Damoklův meč. Finanční zprostředkovatel bude ručit za jeho (ne)zrušení celých 5 let. Znamená to konec distribuce životního pojištění? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.11.2016 11:23 Každý druhý Nemec uzatvára poistenie online

Európania sa pri poistení čoraz viac spoliehajú na online prostredie. V Nemecku uzatvára poistku cez internet až každý druhý spotrebiteľ. Neplatí to však pri likvidácií poistných udalosti, kde sa spotrebitelia stále radšej obracajú na finančných sprostredkovateľov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.11.2016 09:52 Slováci nemajú dostatočný prehľad vo svojich finančných zmluvách

Až sedem z desiatich Slovákoch oslovených v telefonickom miniprieskume spoločnosti Fincentrum si nedokázalo spontánne spomenúť na všetky uzatvorené finančné zmluvy. Len 15 percent oslovených vedelo napríklad bez nahliadnutia do dokumentácie povedať, na akú sumu majú uzatvorené poistenie domácnosti.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

29.11.2016 13:07 Výber životného poistenia nie je záležitosťou na jedno stretnutie

Životné poistenie patrí medzi tie zložitejšie finančné produkty, s ktorými sa bežný spotrebiteľ môže stretnúť. Je totiž možné voliť si z veľkého množstva pripoistení a ponuky jednotlivých poisťovní sa medzi sebou navzájom líšia. Ak teda chcete uzavrieť naozaj dobré životné poistenie, mali by ste tomuto procesu venovať dostatok času a snažiť sa podmienky danej poistky čo najlepšie pochopiť.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Anketa

Myslíte si, že nové Opatrenie pribrzdí úverový trh?

Áno. (50%)
 
Nie. (17%)
 
Neviem. (33%)
 Spolu hlasovalo 6 čitateľov

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Marián Čabák | 29.11.2016 00:00 Rozbité čelné sklo? Pochybnostiam poisťovní by mal byť koniec

S kamienkom na čelnom skle majú asi skúsenosť mnohí šoféri. Žiaľ veľká časť z nich má skúsenosť aj negatívnym postojom poisťovní k plneniu z PZP. Poisťovne prestali uznávať aj svedeckú výpoveď spolujazdca – svedka udalosti. Mnohí šoféri to preto riešia inštaláciou kamery snímajúcej priestor pred autom. Dokazovanie a nárokovanie škody si tak niekedy vyžaduje aj súdne pojednávanie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 23.11.2016 00:00 Dopravná nehoda? Niektoré poisťovne kryjú aj právne služby v trestnom konaní

Nebezpečenstvo je na cestách prítomné stále, aj keď si to nepripúšťame. Čo ak zrazíte chodca práve vy, a ocitnete sa tak jednou nohou vo väzení? Stať sa to môže hocikomu. Dokazuje to i nedávny prípad bývalého ministra vnútra Daniela Lipšica. Niektoré poisťovne preto poskytujú svojim klientom právne poradenstvo pri trestnom konaní pred políciou. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 21.11.2016 00:00 Časť ľudí ešte stále očakáva od poistenia aj sporenie

Poistný sektor prechádza náročným obdobím. Žijeme v čase rekordne nízkych sadzieb, klasické kapitálové poistenie stratilo na význame. Rovnako klesá aj popularita investičného poistenia. O tom, ako klienti akceptujú návrat k prvotnému významu poistenia – ku krytiu rizík sa rozprávame s generálnym riaditeľom NN Životnej poisťovne Petrom Brudňákom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »