Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

Stanú sa predplatené provízie minulosťou? Budú musieť sprostredkovatelia oznamovať klientovi aj dodatočné benefity, napríklad víťazstvo zájazdu v motivačnej súťaži? Alebo nastane opačná situácia a legislatívci si osvoja názor, že zverejňovanie provízií môže klienta poškodiť? Priveľa otázok bez jednoznačných odpovedí vychádza z pripravovanej smernice IMD II, ktorá zatiaľ nemá definitívnu podobu.

Návrh smernice IMD II (Insurance Mediation Directive) zverejnila Európska komisia začiatkom júla a slovenskí sprostredkovatelia o nej intenzívnejšie diskutovali na konferencii SIBAF. Za revíziou existujúcej smernice IMD I je podľa EK vyššia ochrana klienta a zrovnoprávnenie predajných kanálov. „Spotrebitelia si často nie sú vedomí rizík spojených s nákupom poistenia. Nedávne prieskumy ukazujú, že viac ako 70% poistných produktov je predávaných bez príslušnej rady,“ tvrdí komisia v tlačovej správe. Návrh smernice rieši aj povinnosť oznámiť konflikt záujmov a výšku provízie.

Rovnaké pravidlá pre externé a interné predajné siete

Európska komisia považuje za chybu, že IMD I rieši len sprostredkovanie poistenia cez externé siete a nová smernica to má zmeniť. „Zvýši sa transparentnosť a vzniknú rovnaké podmienky pre predaj poistenia cez sprostredkovateľov a cez priame obchodné kanály poisťovní. Rovnaká úroveň ochrany spotrebiteľa bude platiť bez ohľadu na kanál prostredníctvom ktoré si spotrebitelia kúpia poistný produkt, či už priamo od poisťovne, alebo nepriamo od sprostredkovateľa (agenta alebo makléra),“ píše sa v tlačovej správe.  

Slovenská inšpirácia pre eurosmernicu?

Striktné rozdelenie trhu na poradcov a sprostredkovateľov, ktoré Slovensko prijalo v zákone 186/2009, výrazne predbehlo Európu. Tá dnes uvažuje o zavedení podobného obmedzenia. Ak prejde smernica IMD II v súčasnej podobe, finanční profesionáli by sa museli pri registrácii rozhodnúť, či budú pôsobiť ako poradcovia platení klientom, alebo ako agenti žijúci z provízií. Isabelle Audigier, šéfka legislatívneho odboru Európskej federácie sprostredkovateľov poistenia (BIPAR – European Federation of Insurance Intermediaries), nesúhlasí. Na konferencii SIBAF uviedla, že v okamihu registrácie to sprostredkovatelia ešte nemôžu vedieť a mali by mať možnosť ponúknuť klientovi na výber obe možnosti. Podľa nej bude postačujúce, ak spôsob odmeny transparentne oznámi sprostredkovateľ klientovi na začiatku stretnutia.

Zverejňovanie provízií nemusí byť na prospech klienta

I. Audigier nepovažuje za šťastné zverejňovanie provízií, ktoré môže v konečnom dôsledku klienta pomýliť. Vysoké provízie môžu spôsobiť, že si vyberie lacnejší, ale nevyhovujúci produkt. Podľa I. Audigier by bolo vhodnejšie zverejňovanie informácie o povahe odmeny.

Podobný postoj zaujíma aj ďalšia profesná organizácia Medzinárodná federácia finančných sprostredkovateľov a poradcov (FECIF). Podpredseda predstavenstva Johanes Muschik pre Investujeme.sk uviedol: „Pre klienta ani nie je dôležitá informácia, koľko získa na provízií finančný poradca. V toľkých číslach sa potom stráca porovnávanie, ktorý produkt je pre klienta výhodnejší. To nahráva bankám, ktoré realizujú predaj prostredníctvom svojich zamestnancov a navodzujú tak dojem, že ich produkt je výhodnejší.“ 

Zástupkyňa BIPARu preto víta rovnaké povinnosti pre všetky predajné kanály a nepáči sa jej, že v návrhu IMD II by existovali výnimky pre predaj poistenia v cestovných kanceláriách a požičovniach áut. „Každý klienti si zaslúži rovnakú ochranu,“ argumentuje.  

Oznamovanie motivačných súťaží

Štefan Velčický z NBS spomenul na SIBAFe aj ďalší rozmer oznamovania provízií. Navrhované znenie IMD II by mohlo znamenať povinnosť oznamovať provízie aj spätne a to aj v prípade, že provízia nemá materiálnu povahu, ale ide napríklad o zájazd. V praxi by to znamenalo, že by sprostredkovateľ musel za určitých okolností klientovi dodatočne oznámiť, že vďaka poistke, ktorú uzavrel, získal zájazd v rámci motivačnej sútaže. Stále však ide o návrh a jeho výsledná podoba môže vyzerať úplne inak.

Predplatené provízie – boľavé miesta poisťovní   

Zaujímavú diskusiu môžeme očakávať v prípade predplatených provízií. To, čo kedysi samotné poisťovne začali používať v snahe získať konkurenčnú výhodu, im dnes prerástlo cez hlavu. To, že poisťovne platia na províziách sprostredkovateľom viac ako získali od klienta, im spôsobuje problémy v hospodárení a nabáda to k podvodom. O obmedzení predplatených provízií sa diskutuje na pôde profesnej asociácie poisťovní a tie by sa určite nebránili, keby sa takáto reštrikcia objavila v zákone. Generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní Jozefína Žáková však v súvislosti s legislatívnym obmedzením poplatkov a provízií upozorňuje, že jednotné obmedzenie vyjadrené percentom objemu poistného v celej EÚ by znevýhodnilo menšie krajiny. Samoregulácia by podľa nej sektoru pomohla výraznejšie.

So zrušením predplatených provízií by mohla súhlasiť aj časť sprostredkovateľov. Pri improvizovanom hlasovaní na SIBAF konferencii väčšina z nich za takéto riešenie ruku zdvihla. Dodajme, že o náraste zaslúžených (postupne vyplácaných) provízií pred časom informovala spoločnosť Partners Group SK. V prvom polroku dosiahla penetrácia takýchto provízií 45%, pričom rok predtým to bolo len 28%. 

Citované názory odzneli na Fóre sprostredkovateľov poistenia – SIBAF, ktorú organizovali Slovenská asociácia sprostredkovateľov poistenia a Slovenská asociácia rizikového manažmentu.  

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami? >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Peter Apolen | 19.07.2017 00:00 Nútená správa Rapid life prišla pre klientov poisťovne neskoro

Klienti košickej poisťovne Rapid life nedostanú zo svojich poistiek takmer nič. Poisťovňa poputuje do konkurzu, no neskoro. Nemá už takmer žiadny majetok. Nároky 14 tisíc klientov očistené od ich budúcich platieb poistného dosiahnu zhruba 25 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 18.07.2017 00:00 Chystáte sa na dovolenku autom? Nezabudnite na havarijné poistenie

Výdatné letné búrky, krupobitie, ale aj pád stromu na cestu či stret s lesnou zverou vedia narobiť poriadne škody na vozidle. Ak sa to stane ešte aj počas dovolenky autom, vedia narobiť ďalšie starosti posádke. Povinné zmluvné poistenie pritom na zmiernenie škôd a nárok na poistné plnenie v takýchto prípadoch nestačí. Treba uzatvoriť ďalšie poistenia.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.06.2017 00:00 Podnikáte vo financiách? Za inzerciu cez Google zaplatíte najviac

Firmy podnikajúce v oblasti financií zaplatia za jeden klik budúceho zákazníka hľadajúceho cez Google najviac. Ich kľúčové slová sú totiž v systéme Google AdWords najdrahšie. Financie obsadili hneď prvé štyri priečky najdrahších kľúčových slov v jednotlivých sektoroch na Slovensku. Najviac platia poisťovne. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

David Charlet | 27.06.2017 00:00 Nový francúzsky prezident je nádejou pre návrat zdravého rozumu

Európska únia vznikla pôvodne ako združenie zaoberajúce sa produkciou uhlia a ocele. Dnes je širokospektrálnou úniou oveľa viac angažovanejšou ako napríklad Spojené štáty americké. V USA by sme napríklad nikde nenašli režim podnikania na báze tzv. passportingu. Znamená to, že ak v jednom štáte USA pôsobíte ako finančný sprostredkovateľ alebo poradca, nemáte právo pôsobiť tak v inom štáte. Iba v tom, v ktorom ste získali licenciu. Teda úplne iná situácia ako v Európe. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jana Lacková | 22.06.2017 00:00 Ísť po čo najnižšom úroku, či si radšej sadzbu zafixovať na dlhšie obdobie?

Každý človek ktorý sa už niekedy zaoberal hypotékou, určite riešil aj otázku, akú dĺžku fixácie úrokovej sadzby si zvoliť. Na jednej strane vždy stojí nižšia cena a na druhej stabilita na dlhšie obdobie. Pokiaľ nemáte doma krištáľovú guľu, jednoznačná odpoveď na túto dilemu sa hľadá ťažko.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

24.07.2017 15:16 Ako si uchrániť majetok pri búrke a víchrici

Počas víkendu zasiahli silné búrky najmä východ Slovenska, kde napáchali desaťtisícové škody. Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu pred búrkami pre celé územie Slovenska aj na najbližšie dni. Ľudia tak môžu škody na majetku pri búrkach minimalizovať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.07.2017 11:27 Šéf Rapid life chce podať trestné oznámenie proti nútenej správe poisťovne

Bývalý predseda predstavenstva poisťovne Rapid life Peter Talán sa ohradil voči nútenej správe. Odmietol obvinenia nútenej správkyne Ireny Sopkovej, že bývalý manažment poškodil klientov nevyplácaním nárokov a pripravil spoločnosť o majetok. Plánuje preto podať trestné oznámenie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.07.2017 12:05 Sociálna poisťovňa posiela nové výmery odvodov na ďalší rok

Samostatne zárobkovo činné osoby v týchto dňoch dostávajú od Sociálnej poisťovne listom výmeru výšky odvodov na nasledujúcich 12 mesiacov. Časti SZČO vzniká alebo zaniká odvodová povinnosť ako taká. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.07.2017 09:13 Na vlastní kůži: Pojišťovací zprostředkovatel NN životní pojišťovny

Nikdy neodmítám nabídku setkání s finančním poradcem, investičním či pojišťovacím zprostředkovatelem. A tak jsem také uvítal telefonát z NN životní pojišťovny, která mi nabídla setkání s jejím zástupcem. Co nabídl? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.07.2017 15:27 Allianz - SP ponúka ako prvá na slovenskom trhu poisťovacieho chat bota

Odchádzate do zahraničia a potrebujete sa poistiť, no v poistení sa veľmi nevyznáte, nemáte čas ísť do poisťovne ani chuť študovať poistné podmienky či stretávať sa s poisťovacím agentom? Obráťte sa na Borisa Bedekera – prvého poisťovacieho chat bota na Slovensku, ktorého vyvinula Allianz – Slovenská poisťovňa. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Peter Apolen | 19.07.2017 00:00 Nútená správa Rapid life prišla pre klientov poisťovne neskoro

Klienti košickej poisťovne Rapid life nedostanú zo svojich poistiek takmer nič. Poisťovňa poputuje do konkurzu, no neskoro. Nemá už takmer žiadny majetok. Nároky 14 tisíc klientov očistené od ich budúcich platieb poistného dosiahnu zhruba 25 miliónov eur. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 18.07.2017 00:00 Chystáte sa na dovolenku autom? Nezabudnite na havarijné poistenie

Výdatné letné búrky, krupobitie, ale aj pád stromu na cestu či stret s lesnou zverou vedia narobiť poriadne škody na vozidle. Ak sa to stane ešte aj počas dovolenky autom, vedia narobiť ďalšie starosti posádke. Povinné zmluvné poistenie pritom na zmiernenie škôd a nárok na poistné plnenie v takýchto prípadoch nestačí. Treba uzatvoriť ďalšie poistenia.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »