Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

Stanú sa predplatené provízie minulosťou? Budú musieť sprostredkovatelia oznamovať klientovi aj dodatočné benefity, napríklad víťazstvo zájazdu v motivačnej súťaži? Alebo nastane opačná situácia a legislatívci si osvoja názor, že zverejňovanie provízií môže klienta poškodiť? Priveľa otázok bez jednoznačných odpovedí vychádza z pripravovanej smernice IMD II, ktorá zatiaľ nemá definitívnu podobu.

Návrh smernice IMD II (Insurance Mediation Directive) zverejnila Európska komisia začiatkom júla a slovenskí sprostredkovatelia o nej intenzívnejšie diskutovali na konferencii SIBAF. Za revíziou existujúcej smernice IMD I je podľa EK vyššia ochrana klienta a zrovnoprávnenie predajných kanálov. „Spotrebitelia si často nie sú vedomí rizík spojených s nákupom poistenia. Nedávne prieskumy ukazujú, že viac ako 70% poistných produktov je predávaných bez príslušnej rady,“ tvrdí komisia v tlačovej správe. Návrh smernice rieši aj povinnosť oznámiť konflikt záujmov a výšku provízie.

Rovnaké pravidlá pre externé a interné predajné siete

Európska komisia považuje za chybu, že IMD I rieši len sprostredkovanie poistenia cez externé siete a nová smernica to má zmeniť. „Zvýši sa transparentnosť a vzniknú rovnaké podmienky pre predaj poistenia cez sprostredkovateľov a cez priame obchodné kanály poisťovní. Rovnaká úroveň ochrany spotrebiteľa bude platiť bez ohľadu na kanál prostredníctvom ktoré si spotrebitelia kúpia poistný produkt, či už priamo od poisťovne, alebo nepriamo od sprostredkovateľa (agenta alebo makléra),“ píše sa v tlačovej správe.  

Slovenská inšpirácia pre eurosmernicu?

Striktné rozdelenie trhu na poradcov a sprostredkovateľov, ktoré Slovensko prijalo v zákone 186/2009, výrazne predbehlo Európu. Tá dnes uvažuje o zavedení podobného obmedzenia. Ak prejde smernica IMD II v súčasnej podobe, finanční profesionáli by sa museli pri registrácii rozhodnúť, či budú pôsobiť ako poradcovia platení klientom, alebo ako agenti žijúci z provízií. Isabelle Audigier, šéfka legislatívneho odboru Európskej federácie sprostredkovateľov poistenia (BIPAR – European Federation of Insurance Intermediaries), nesúhlasí. Na konferencii SIBAF uviedla, že v okamihu registrácie to sprostredkovatelia ešte nemôžu vedieť a mali by mať možnosť ponúknuť klientovi na výber obe možnosti. Podľa nej bude postačujúce, ak spôsob odmeny transparentne oznámi sprostredkovateľ klientovi na začiatku stretnutia.

Zverejňovanie provízií nemusí byť na prospech klienta

I. Audigier nepovažuje za šťastné zverejňovanie provízií, ktoré môže v konečnom dôsledku klienta pomýliť. Vysoké provízie môžu spôsobiť, že si vyberie lacnejší, ale nevyhovujúci produkt. Podľa I. Audigier by bolo vhodnejšie zverejňovanie informácie o povahe odmeny.

Podobný postoj zaujíma aj ďalšia profesná organizácia Medzinárodná federácia finančných sprostredkovateľov a poradcov (FECIF). Podpredseda predstavenstva Johanes Muschik pre Investujeme.sk uviedol: „Pre klienta ani nie je dôležitá informácia, koľko získa na provízií finančný poradca. V toľkých číslach sa potom stráca porovnávanie, ktorý produkt je pre klienta výhodnejší. To nahráva bankám, ktoré realizujú predaj prostredníctvom svojich zamestnancov a navodzujú tak dojem, že ich produkt je výhodnejší.“ 

Zástupkyňa BIPARu preto víta rovnaké povinnosti pre všetky predajné kanály a nepáči sa jej, že v návrhu IMD II by existovali výnimky pre predaj poistenia v cestovných kanceláriách a požičovniach áut. „Každý klienti si zaslúži rovnakú ochranu,“ argumentuje.  

Oznamovanie motivačných súťaží

Štefan Velčický z NBS spomenul na SIBAFe aj ďalší rozmer oznamovania provízií. Navrhované znenie IMD II by mohlo znamenať povinnosť oznamovať provízie aj spätne a to aj v prípade, že provízia nemá materiálnu povahu, ale ide napríklad o zájazd. V praxi by to znamenalo, že by sprostredkovateľ musel za určitých okolností klientovi dodatočne oznámiť, že vďaka poistke, ktorú uzavrel, získal zájazd v rámci motivačnej sútaže. Stále však ide o návrh a jeho výsledná podoba môže vyzerať úplne inak.

Predplatené provízie – boľavé miesta poisťovní   

Zaujímavú diskusiu môžeme očakávať v prípade predplatených provízií. To, čo kedysi samotné poisťovne začali používať v snahe získať konkurenčnú výhodu, im dnes prerástlo cez hlavu. To, že poisťovne platia na províziách sprostredkovateľom viac ako získali od klienta, im spôsobuje problémy v hospodárení a nabáda to k podvodom. O obmedzení predplatených provízií sa diskutuje na pôde profesnej asociácie poisťovní a tie by sa určite nebránili, keby sa takáto reštrikcia objavila v zákone. Generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní Jozefína Žáková však v súvislosti s legislatívnym obmedzením poplatkov a provízií upozorňuje, že jednotné obmedzenie vyjadrené percentom objemu poistného v celej EÚ by znevýhodnilo menšie krajiny. Samoregulácia by podľa nej sektoru pomohla výraznejšie.

So zrušením predplatených provízií by mohla súhlasiť aj časť sprostredkovateľov. Pri improvizovanom hlasovaní na SIBAF konferencii väčšina z nich za takéto riešenie ruku zdvihla. Dodajme, že o náraste zaslúžených (postupne vyplácaných) provízií pred časom informovala spoločnosť Partners Group SK. V prvom polroku dosiahla penetrácia takýchto provízií 45%, pričom rok predtým to bolo len 28%. 

Citované názory odzneli na Fóre sprostredkovateľov poistenia – SIBAF, ktorú organizovali Slovenská asociácia sprostredkovateľov poistenia a Slovenská asociácia rizikového manažmentu.  

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami?

SIBAF: Čo urobí smernica IMD II s províziami? >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Pavel Škriniar | 28.09.2016 00:00 Sú obavy o budúcnosť finančného sprostredkovania opodstatnené?

Najnovšia štatistika distribúcie poistenia v Európe ukazuje, že banky majú v niektorých krajinách dominantnú a v niektorých významnú úlohu pri predaji životného poistenia. Majú sa teda sprostredkovatelia obávať o svoje pozície na trhu? Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 28.09.2016 19:15

Jana Krčahová | 26.09.2016 00:00 Ako sa finančne pripraviť na krízové životné situácie

Sociálny systém na Slovensku nedokáže zabezpečiť ľudí v krízových životných situáciách, čo ukazujú aj štatistiky. Na Slovensku je 240 tisíc invalidných ľudí, priemerný dôchodok je 411 eur. Človek nevie ako, a ocitne v nepriaznivej finančnej či životnej situácii a vtedy vyhľadáva rôzne formy pomoci. Či už od štátu, u bankových a nebankových subjektov. Múdrejšie je zobrať zodpovednosť do vlastných rúk a zabezpečiť sa pred možnými rizikami vopred.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 21.09.2016 00:00 Jeseň je „sezónou“ detských úrazov

Podľa štatistík Ministerstva školstva SR došlo v minulom školskom roku v regionálnom školstve k viac ako 10 500 úrazom. Ich počet medziročne vzrástol o osem percent. Štatistiky potvrdzujú, že na úrazy sú náchylnejší chlapci – z desiatich úrazov na nich pripadá šesť. K úrazom najčastejšie dochádza na jeseň po návrate detí po prázdninách do školských lavíc.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

28.09.2016 12:50 Poistné v novej výške treba Sociálnej poisťovni uhradiť do 8. 10.

Sociálna poisťovňa už oznamuje živnostníkom a ostatným samostatne zárobkovo činným osobám, ktoré mali s predĺženú lehotou na podanie daňového priznania za rok 2015, že ich odvodovú povinnosť sa mení od 1. októbra. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.09.2016 13:38 Čitateľská poradňa: Môžem platiť poistné ku kreditnej karte v splátkach?

V spolupráci s mBank uverejňujeme seriál expertných poradní o bankových produktoch. Čitatelia môžu svoje otázky posielať na adresu redakcia@investujeme.sk. Odpovede mBank budeme následne zverejňovať v pravidelných intervaloch. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.09.2016 08:51 Finančně poradenské společností nefungují v klasickém MLM modelu

V souvislosti s kauzou spuštěnou dokumentem „Rada nad zlato“ a následným propuštěním tří zemských ředitelů OVB Allfinanz se nabízí otázka: Může být finanční poradenství v multilevelových společnostech kvalitní? Přinášíme názory šéfů největších finančně poradenských společností. Jako první se k otázce kvality v rámci MLM vyjádřil Petr Borkovec, generální ředitel a spolumajitel Partners Financial Services. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.09.2016 08:15 Finančně poradenské společnosti v 1. pol. 2016: Radost i zklamání

Finančně poradenský trh se dává do pohybu. Možným spouštěčem jsou státní zásahy. A výsledkem jsou rozdílné výsledky finančně poradenských společností. Některým se extrémně daří, jiné propadají. Kdo byl jedničkou na trhu a kdo rostl nejrychleji? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.09.2016 09:00 Petr Mikšíček: Bez předplacených provizí lidem nikdo neporadí

Proč by si měl klient finančního poradce předplácet poplatky u podílových fondů? „Poradce musí být zaplacen, a zároveň se musí jednat o řešení win-win, tedy výhodné i pro klienta,“ říká Petr Mikšíček, regionální ředitel společnosti Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Peter Apolen | 21.09.2016 00:00 Jeseň je „sezónou“ detských úrazov

Podľa štatistík Ministerstva školstva SR došlo v minulom školskom roku v regionálnom školstve k viac ako 10 500 úrazom. Ich počet medziročne vzrástol o osem percent. Štatistiky potvrdzujú, že na úrazy sú náchylnejší chlapci – z desiatich úrazov na nich pripadá šesť. K úrazom najčastejšie dochádza na jeseň po návrate detí po prázdninách do školských lavíc.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 13.09.2016 00:00 Vďaka novým technológiám počet poistných podvodov neustále klesá

Nové technológie pomáhajú poisťovniam pri odhaľovaní poistných podvodov. Najväčšej poisťovni na trhu, Allianz – SP, sa vďaka darí znižovať počet pokusov o neoprávnené nárokovanie poistného plnenia. Najviac podozrivých prípadov je tradične pri poistení vozidiel. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 12.09.2016 00:00 Kedy sa havarijné poistenie firmám oplatí

Neviete sa rozhodnúť či havarijne poistiť firemné autá? Do úvahy treba brať úroveň rizika. Niektoré odvetvia, geografické oblasti a typy podnikania totiž prinášajú vyššie škody. Ak ale škodovosť na druhej strane stúpne nad istú hranicu, o riziko sa začne viac zaujímať poisťovňa a výsledkom môžu byť vyššie poistné sadzby. Dôležité je preto držať si škody pod kontrolou.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »