Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Slovákov čakajú bohaté Vianoce a chudobnejší rok 2013

Autor: Ľuboslav Kačalka | 21.11.2012 00:00 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 0 komentárov
Slovákov čakajú bohaté Vianoce a chudobnejší rok 2013

Čo sa týka vývoja ekonomiky, Slováci majú horšie očakávania ako európsky priemer. Napriek tomu plánujú počas koncoročných sviatkov minúť o 0,8% viac ako vlani. Na priemernom vianočnom účte by sa malo objaviť 522 eur, pričom európsky priemer je 591 eur. Ak však výdavky na Vianoce upravíme o paritu kúpnej sily, naše výdavky (767 PPS) budú druhé najvyššie v EÚ.

Predvianočné očakávania zisťuje už 15-rok po sebe poradenská spoločnosť Deloitte. Z tohtoročných výsledkov vyplýva, že len 10% Slovákov má smerom k roku 2013 pozitívne očakávania, čo je horší výsledok ako európsky priemer (13%). Až 60% Slovákov, ale len 49% Európanov očakáva negatívny vývoj ekonomiky. Celkovo je slovenský Index očakávania najnižší za posledných 5 rokov.

V porovnaní s minulým rokom uvádza 35% Slovákov, že si môže dovoliť menej, 16% hovorí o zlepšení kúpyschopnosti a zvyšná polovica neeviduje žiadnu zmenu. Ak bude potrebné šetriť, Slováci si najskôr odoprú zábavu a voľnočasové aktivity. Šetriť však plánujú aj na oblečení, obuvy, bežných výdavkoch a elektronike. 

deloitte-kde-usetrit-2012

Na Vianoce minieme v priemere 522 eur

Napriek zhoršujúcemu sa ekonomickému sentimentu plánujú Slováci minúť na sviatky viac ako v minulom roku, v priemere 522 eur, čo je o 0,8% viac ako vlani. Európsky priemer hovorí o znížení priemerných výdavkov o 0,8% na 591 eur. Zvyšovanie výdavkov na vianočné sviatky podľa správy Deloittu s krízou priamo súvisí: „Ľudia sa chcú zabávať a zabudnúť na krízu – to je hlavný dôvod, ktorý sa uvádza v prípade vyšších výdavkov.“  Tí, ktorí svoje výdavky obmedzia, argumentujú strachom z ďalšieho zhoršovania stavu ekonomiky a nižšími príjmami.

deloitte-zvysenie-vydavkov-2012 deloitte-obmedzenie-vydavkov-2012

Z 522 eur, ktoré Slováci plánujú minúť, pôjde na darčeky 314 eur (medziročný pokles o 0,1%), na jedlo a nápoje 168 eur (3%) a na spoločenské aktivity 40 eur (-1%)

Ako vidíme v tabuľke, výdavky Slovákov sú nad priemerom únie a o takmer 100 eur prevyšujú plánované výdavky Čechov. Ak však plánované výdavky jednotlivých členských krajín upravíme o paritu kúpnej sily na takzvanú fiktívnu menu Štandard kúpnej sily (PPS – Purchasing Power Standard),  ktorá berie do úvahy rozdiely v národných cenových hladinách, vidíme, že Slováci minú na sviatky takmer najviac v Európskej únii, hneď po Íroch. 

Ako vyzerajú výdavky na Vianočné sviatky v jednotlivých krajinách

Krajina

celkové výdavky v eur

koeficient parity kúpnej sily

celkové výdavky v PPS

priemer

591

Írsko

966

0,83

802

Švajčiarsko

817

Luxembursko

815

0,83

676

Fínsko

746

0,83

619

Španielsko

680

1,06

721

Francúzsko

639

0,87

556

Dánsko

630

0,71

447

Belgicko

559

0,88

492

Taliansko

551

0,96

529

Slovensko

522

1,47

767

JAR

514

Nemecko

485

0,94

456

Portugalsko

464

1,19

552

Česká republika

426

1,43

609

Grécko

407

1,08

440

Rusko

382

Ukrajina

332

Poľsko

312

1,75

546

Holandsko

287

0,9

258

Zdroj: Prieskum Deloitte, prepočet na PPS Investujeme.sk, viac o parite kúpnej sily v článku: Bratislava je bohatšia ako Praha či Viedeň, aj keď v skutočnosti nie je.

Na úver nakúpime menej

Z výsledkov prieskumu Delloitu vyplýva, že vo všetkých skúmaných krajinách majú spotrebitelia v úmysle kupovať na úver menej ako v minulých rokoch. Takmer polovica Európanov predpokladá, že vôbec nepoužije úver na svoje sviatočné nákupy  bez ohľadu na druh úveru  (pôžičky od členov rodiny alebo spotrebiteľské úvery vrátane úverových ponúk maloobchodných predajcov). Podiel respondentov, ktorí ešte nie sú istí, ako sa postavia  k otázke úveru, sa výrazne znížil (1 zo  4 respondentov v porovnaní s minulým rokom, kedy bol pomer 1 z 3).

Iný prieskum, ktorý si v agentúra 2muse nechala vypracovať VÚB, naznačuje, že každý desiaty Slovák si kúpu vianočných darčekov plánuje požičať a to napríklad formou povoleného prečerpania na účte, pôžičky od známych či spotrebného úveru. 

Koľko dávame na deti

Pomerne významnou položkou v účte za Vianoce sú deti. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že polovica celkových výdavkov na vianočné darčeky je vyhradená práve pre deti a počet darčekov sa pohybuje od 3 do 6. Viac ako 50% vianočných výdavkov na detí plánujú obyvatelia šiestich krajín: Írsko, Francúzsko, Portugalsko, Holandsko, Dánsko a Fínsko. V 9 krajinách predstavuje podiel týchto výdavkov 45% až 50%: Španielsko, Grécko, Švajčiarsko, Nemecko, Belgicko, Poľsko, Česká republika, Ukrajina a Rusko. V rozmedzí od 39 do 45% sa pohybuje v štyroch krajinách: v Taliansku, Luxembursku, na Slovensku a v JAR.

Najviac chceme a aj dostaneme knihy

Spoločnosť Deloitte sa pýtala aj na najžiadanejšie darčeky a prekvapujúco prvú pozíciu obhájili klasické knihy a tento darček sa na prvom mieste objavil aj v rebríčku darčekov, ktoré naozaj pod stromček dostaneme. Údaje v rebríčkoch sú za Slovensko.

Čo najviac chceme pod stromček

  1. Knihy 53% (62% v roku 2011)
  2. Oblečenie a topánky 31% (32%)
  3. Peniaze 30% (29%)
  4. Cestovanie 30% (28%)
  5. Kozmetika 28% (35%)
  6. Šperky, hodiny 20 (22%)
  7. Počítač 19% (21%)
  8. Wellnes 19% (19%)
  9. Vstupenky na kultúru a šport 18% (21%)
  10. Tablety 17% (13%)

Čo kúpite blízkym pod stromček (okrem detí a teenegerov)

  1. Knihy 55% (51% v roku 2011)
  2. Kozmetika a parfumy 42% (68%)
  3. Oblečenie a topánky 30% (39%)
  4. Doplnky 18% (21%)
  5. Šperky alebo hodiny 17% (19%)
  6. Farmaceutické prípravky 15% (36%)
  7. Wellness 14% (37%)
  8. Peniaze 13% (22%)
  9. Interiérové doplnky a umelecké diela 12% (21%)
  10. CD 12% (17%)

Nakupujeme od októbra do poslednej chvíle

Vyše polovica ľudí začína s predvianočnými nákupmi v dostatočnom predstihu už v mesiacoch október alebo november. Na druhej strane, desatina ľudí v oboch krajinách si necháva nákupy na poslednú chvíľu a začínajú riešiť darčeky v týždni pred Vianocami. Vyplýva to z prieskumu agentúry GfK.

Väčšina ľudí v Česku a na Slovensku má pri nákupe darčekov pre svojich najbližších zásadné kritérium – aby bol darček užitočný a praktický. Niečo viac ako polovica Čechov a Slovákov tiež hľadá pre svojich najbližších drobnosti, ktoré potešia. Kvalitné a hodnotné darčeky plánuje kupovať približne 14% Čechov a pätina Slovákov. „Na Slovensku evidujeme zvýšený záujem spotrebiteľov o takzvané zážitkové darčeky – ako je napríklad víkendový pobyt, výlet, rôzne zdravotné a wellness procedúry, kurzy, večera v reštaurácii a podobne. Zatiaľ čo na Slovensku by takýto druh darčeka chcelo dostať až 30 percent ľudí, v susednom Česku je záujem o tieto produkty nižší – asi 16 percentný,“ hovorí Anna Buzinkay z GfK.

Atraktívnym obdobím pre nákupy bude aj obdobie po vianočných sviatkoch, keďže českí a slovenskí spotrebitelia sú veľmi pragmatickí a kalkulujú s tým, že aj tento rok prídu do obchodov výpredaje. Až 44 percent českých a 39 percent slovenských spotrebiteľov ráta pri nákupe vianočných darčekov pre seba a najbližších aj s povianočnými výpredajmi.

„Najčastejšie si na výpredaje nechávajú hotovosť, alebo si vytipujú produkt, na ktorý si počkajú, kým po Vianociach zlacnie. Bežné sú aj vianočné darčeky vo forme hotovosti alebo nákupnej poukážky na nákup v povianočnom výpredaji,“ hovorí Anna Buzinkay z GfK.

Ilustračné foto: sxc.hu.

 

 

Slovákov čakajú bohaté Vianoce a chudobnejší rok 2013

Slovákov čakajú bohaté Vianoce a chudobnejší rok 2013 >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Marek Mittaš | 27.12.2016 00:00 Kam smeruje investičné životné poistenie

Poistný trh na Slovensku aj v celej Európe prechádza zásadnými zmenami. Tie sa dotýkajú dlhoročných šlágrov, medzi ktoré donedávna patrilo aj investičné životné poistenie. Kedysi nutná výbava zodpovedných klientov a prvá voľba finančných sprostredkovateľov. Dnes produkt stojaci pred zánikom.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.11.2016 00:00 Úspech, či neúspech je otázkou postoja

Záujem, motivácia, odhodlanie. To všetko niekedy nestačí, aby sa dostavil požadovaný úspech. Niekedy mu treba trochu pomôcť. Obchodnícke profesie všeobecne vyžadujú veľkú vytrvalosť. Vedieť na sebe pracovať, ísť za svojim cieľom a nedať sa odradiť počiatočným neúspechom. To sú základné vlastnosti úspešných obchodníkov. Platí to aj v oblasti finančného sprostredkovania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 04.11.2016 00:00 Profesia poradcu vo financiách si prešla očistným procesom

Finančné sprostredkovanie je špecifická oblasť podnikania. Umožňuje tvoriť si vlastný tím a de facto svoj podnik. Na druhej strane je každý sprostredkovateľ do veľkej miery vizitkou samotnej spoločnosti, pre ktorú pracuje. Aj ten, ktorý skončí s biznisom po pár stretnutiach a zanechá nepokojných klientov, čo však vrhá zlé svetlo na celé odvetvie finančníctva. Zodpovední finančný agenti si to uvedomujú stále viac, s náborovaním „každého“ tak je v kvalitných firmách definitívny koniec. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 28.10.2016 00:00 Nikdy doteraz nemalo Fincentrum taký drive, ako po tomto lete

Finančno-sprostredkovateľská spoločnosť Fincentrum prešla v lete tohto roka náročným obdobím, keď sa istá časť jej sprostredkovateľov rozhodla odísť. Napriek tomu si generálny riaditeľ firmy Petr Stuchlík nesťažuje. Hovorí, že firma získala v lete nový drive. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 27.10.2016 00:00 Poradca alebo automat? Rozhoduje ľudskosť

Automatizované kalkulačky, sofistikované programy aj internetové nástroje na realizáciu finančných operácií sa nepomýlia, prinášajú surové a chladné dáta a nerobia chyby. Napriek tomu sa v niektorých oblastiach radšej obraciame na radu človeka. Tvora, ktorý je omylný, zabúda a nemá v hlave gigabajty pamäte. Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 27.10.2016 17:30Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

10.01.2017 12:50 Zmeny vo vedení Fincentra

Novými členmi predstavenstva finančno-sprostredkovateľskej spoločnosti Fincentrum sa od Nového roka stali František Dragúň a Michal Faltičko. Podľa šéfa firmy, Petra Stuchlíka, sa tým ukončil pol roka trvajúci prerod spoločnosti smerujúci k jej dynamizácii. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.12.2016 09:40 Rok 2016: Legislativní zemětřesení a pohyby v poradenských sítích

Letošní rok byl v oblasti finančního poradenství… přelomový. Mnohaletá bitva o regulaci provizí vyvrcholila v 5leté storno, politické snahy o ochranu klienta v zákonu o úvěru si klient zaplatí a dokument Jakuba Charváta „Rada nad zlato“ způsobil masivní migraci poradců OVB. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.12.2016 09:07 Jan Kokta míří do SABservis. Z podnětu pojišťoven

Druhý ze zemských ředitelů propuštěných z OVB Allfinanz nalezl nové útočiště. Po Lukáši Lichtenberkovi, který přechází do OK Klient, nalezl nové působiště i Jak Kokta se svou strukturou. Z podnětu pojišťoven bude působit v SABservis. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

16.12.2016 11:07 Ďalšie 2 dôvody prečo mať finančného sprostredkovateľa

V predchádzajúcej časti sme pozreli na tri dôvody, pre ktore sa oplatí mať na svojej strane nezávislého sprostredkovateľa. Môže napríklad za klienta jednať vo finančných inštitúciách, alebo zaobstará potrebný prehľad. Teraz sa pozrieme na ďalšie plusy. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.12.2016 09:04 Robo 3.0

Robo-poradci nepochybně rozsáhlou měrou narušují trh finančního poradenství. Nikoli však takovým způsobem, jak mnoho lidí očekává. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »