Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Slovenský poistný trh by nemal opakovať české chyby

Slovenský poistný trh by nemal opakovať české chyby

Generálna riaditeľka poisťovacej časti ING pre ČR a SR Renáta Mrázová porovnáva slovenský a český poistný trh. Výhodou toho tunajšieho podľa nej je, že až tak výrazne neprepadol móde investičného životného poistenia spred pár rokov. Ďalším rozdielom je i to, že distribučné kanály na Slovensku sú oveľa otvorenejšie k priebežným províziám. 

Zo svojej pozície si môžete dovoliť celkom fundovane porovnať slovenský a český poistný trh. V čom vidíte najväčšie rozdiely?

Slovenský a český trh sú si dosť podobné, ale majú i svoje špecifiká. Podobnosť spočíva v tom, že obidva sú relatívne malé a stále je tu veľa hráčov. Predpokladám preto, že v horizonte troch až piatich rokov dôjde ku koncentrácii. Konkurenčný boj, ktorý vidíme medzi poisťovňami a v prenesenej podobe i medzi finančnými sprostredkovateľmi, je spôsobený tým, že trhy sú malé a hráči bojujú o malý koláč. Dlhodobo nie je podľa mňa možné, aby na trhu bolo tak veľa firiem.

Myslíte si teda, že niektoré poisťovne z trhu odídu?

Áno, východiskom z tejto situácie je buď posilnenie postavenia akvizíciou, alebo vystúpenie z trhu predajom niekomu, kto bude chcieť rásť.  V našom biznise totiž potrebujete na rentabilitu rozsah. Nie je možné, aby dlhodobo fungovali hráči s podielom pod päť alebo i pod desať percent. Vo väčšine prípadov to nie je pre akcionárov dlhodobo atraktívne. To, samozrejme, neplatí na veľkých trhoch, no súčasne i na tých menších môžu hráči generovať zaujímavé zisky – nič nie je čierno-biele.

Toto máme teda spoločné. A v čom je medzi dvomi trhmi rozdiel?

Odlišnosti vidím najmä v kvalite. Český trh, ktorý bol pred Slovenskom väčšinou o niečo popredu, predbehol SR i v negatívnom kontexte. V čase, keď 70 percent produkcie v životnom poistení je dodávaných nezávislými sprostredkovateľskými sieťami a provízie sú jedny z najvyšších v Európe, je životnosť zmlúv projektovaných na 25 rokov v skutočnosti o dosť kratšia. Vidíme, že po pár rokoch od uzatvorenia zmluvy ich mnoho padá, a sprostredkovatelia, ktorí sú motivovaní, aby dodávali trhu stále nové objemy, tieto zmluvy často otáčajú.

Súvisí to teda s kvalitou finančného sprostredkovania a poradenstva?

Kvalita predaja je dnes v ČR téma, o ktorej sa všeobecne nahlas diskutuje. Podstatne viac ako na Slovensku. Súvisí to s rozvojom investičného životného poistenia v minulých 15-tich rokoch. Nie som vôbec kritikom tohto produktu. Vo svojom čase bol veľmi moderný. No tým, že sa predával skôr ako sporenie a riziková časť sa vôbec nevysvetľovala, podobne tiež poplatky, klienti si často mysleli, ako dlho si sporili a pri predčasnom zrušení sa potom veľakrát čudovali, že nemajú nič nasporené.

Vôbec si neuvedomovali, že boli aj poistení. Myslím si preto, že trh pri tejto službe zažíva veľké rozčarovanie. Vidíme to napríklad na sťažnostiach, ktoré v ČR rieši finančný arbiter.

 V Česku dnes investičné životné poistenie tvorí 70 – 80 percent portfólií. Na Slovensku tiež hrá podstatnú úlohu, no rozdielom oproti Česku je, že sa tu neprestali predávať riziká. Rizikových poistiek je tu v posledných piatich až desiatich rokoch podstatne viac ako v Česku. Preto tam je témou číslo jeden diskusia o kvalite biznisu medzi sprostredkovateľmi, poisťovňami, Ministerstvom financií ČR a Českou národnou bankou.

Keďže slovenský trh prežíva niekedy s istým oneskorením to, čo prebehlo v ČR, myslíte si, že niečo podobné príde i k nám?

Nemyslím si, že Slovensko dôjde do tohto štádia. Mentalita slovenského biznisu a klientely zostala pri rizikovom poistení. I preto, že obe republiky sú, či už cez poisťovne alebo sprostredkovateľov, veľmi prepojené, myslím si, že slovenský trh nebude opakovať chyby, ktoré sa stali v Českej republike. Poisťovne to totiž už nedovolia. Nehovorím, že tieto problémy tu vôbec nie sú, ale je ich podstatne menej. Zdá mi, že sprostredkovatelia sa tu snažia pôsobiť dlhodobo, nielen, aby krátkodobo zarobili peniaze.

Napriek tomu k predčasnému ukončovaniu poistných zmlúv dochádza i na Slovensku. Aké nástroje má poistný sektor, aby túto situáciu riešil?

V Česku veľmi diskutujeme zmeny v legislatíve, napríklad zákon o finančných sprostredkovateľoch. Hovoríme o regulácii výšky provízii a krokoch, ktoré by viedli k väčšej transparentnosti. V hre sú rôzne opatrenia Českej národnej banky vo forme odporúčaní pre hráčov na trhu.

Okrem toho sa poistný sektor v Česku dohodol na samoregulácii. Pred krátkym časom sa Česká asociácia poisťovní rozhodla zameriavať na štyri oblasti. Ide o lepšiu kvalitu a zrozumiteľnosť predzmluvných informácií pre  klienta, podrobnejšie modelovanie vývoja poistenia, väčšiu transparentnosť výročných listov a o komunikáciu odbytného. Aj tieto opatrenia by mali zvýšiť ochranu spotrebiteľov. Klient tak bude oveľa informovanejší a vo väčšom obraze už pri uzatváraní poistnej zmluvy.  Ak sa tieto opatrenia osvedčia, je na zváženiu zavedenie podobných štandardov i na Slovensku.

Problém je teda asi v oboch krajinách podobný. Je ním finančná gramotnosť? 

Klienti často nevedia, čo podpisujú. Keď sa povie životné poistenie, veľa ľudí sa strasie s predstavou, že ide o niečo veľmi komplikované. Stále málo ľudí rozumie, čo to presne znamená a niektorí sprostredkovatelia to zneužívajú. Väčšina klientov si prekladá investičné životné poistenie ako dlhodobé sporenie.

Na koho pleciach je zodpovednosť za tento stav?

Je to jednak chyba finančnej gramotnosti, ale svoj podiel majú i poisťovne. Mám na mysli to, ako poisťovne pracovali v minulosti, keď nekládli až taký dôraz na osvetu, vysvetľovanie a predaj podľa potrieb. A, samozrejme, je to i otázka kvality práce sprostredkovateľov. Tí vystupujú voči klientom, vysvetľujú im a ponúkajú produkty. No netrúfam si povedať, koho je to vina. Vstupujú do toho všetky tri elementy. Riešenie je na všetkých troch stranách tak, aby bol človek motivovaný k vzdelávaniu sa. Potom je tu práca poisťovní vo vzťahu ku klientom: ako sme otvorení, transparentní. A tiež práca sprostredkovateľov. To máme na oboch trhoch spoločné.

Na Slovensku je témou vyplácanie provízii sprostredkovateľom priebežne a nie preddavkovo. Niektoré poisťovne s tým už prišli a testujú si reakcie trhu. Ako sa na to pozeráte vy?

Súhlasím s vyplácaním priebežných provízií a som ich zástancom. Musím povedať, že Slovensko je v tomto veľmi popredu. Táto téma sa diskutuje i na pôde asociácie a fungujú takto už viaceré poisťovne. Aj my uvažujeme na Slovensku o prechode na tento systém.  Myslím, že poisťovne budú postupne k tomuto systému prechádzať stále viac a chceme byť na to pripravení. Tešíme sa, že partneri na Slovensku na to počujú a dúfam, že SR bude v tomto príkladom pre Českú republiku. Diskusie na túto tému v ČR zatiaľ neprebiehajú, pozornosť sa v súčasnosti sústreďuje na iné témy.  

Ako vyzerajú poistné trhy v Česku a na Slovensku z pohľadu produktových inovácií?

Myslím, že oba trhy sú veľmi porovnateľné a konkurenčné. Tlak trhu na poisťovne, aby prichádzali s novými produktmi a službami, je vysoký. Podieľajú sa na ňom i sprostredkovateľské spoločnosti. Máme od nich veľmi dobrú spätnú väzbu od konkurencie. Maklérske siete dokážu dobre porovnávať. Potom sa nás pýtajú: konkurencia prišla s novinkou, čo ponúknete vy? To je tlak na vývoj nových produktov.

Neexistuje niečo, v čom by sa trhy mohli v oblasti inovácií jeden o druhého poučiť? 

Takýmto prípadom je napríklad segmentácia klientov podľa zdravotného stavu a zdravého spôsobu života. Na trhoch ju vidíme stále viac. Poisťovne začínajú uplatňovať istú férovosť v nastavovaní ponuky. Ak ste nefajčiar, nemáte nadváhu, pravidelne športujete, tak dostanete lepšiu cenu životného poistenia, ako keď žijete nezdravo. V Českej republike je tento trend vidieť viac a myslím, že to je smer, ktorým sa poisťovne budú musieť vydať.

U tých, ktoré by tak nespravili, by totiž zostávali tí horší klienti, ktorých poisťovne so segmentáciou svojimi podmienkami odrádzajú. Myslím si, že v ČR k tomuto posunu dôjde v budúcom roku. V súčasnosti tak už postupujú tri poisťovne. My na tom tiež pracujeme.

Český poistný trh patrí pod pôsobnosť Českej národnej banky, zatiaľ Národná banka Slovenska už musí zohľadňovať i požiadavky Európskej centrálnej banky. Vidíte rozdiel medzi prístupmi k poisťovniam zo strany centrálnych bánk v týchto dvoch krajinách?

Nevidím veľký rozdiel v tom, či ide o ECB alebo nie. Ide skôr o prístup konkrétneho regulátora. Myslím si, že slovenský regulátor o niečo viac kontroluje, analyzuje si výkazy, chce viac stretnutí, keď sa im niečo nezdá a viac sa dožaduje informácií. Slovenský regulátor vykonáva dobrú prácu, čím však rozhodne nechcem povedať, že český ju dobre nerobí, len s ním nie sme v takom častom kontakte, lebo ING Poisťovňa pôsobí v ČR ako organizačná zložka, takže spadá pod dohľad Holandskej národnej banky.

Ako vidíte trhy životného poistenia na Slovensku a v Česku? Oba dnes stagnujú. Kedy začnú významnejšie rásť?

Tak na českom, ako i slovenskom poistnom trhu nie je situácia ružová. Trh životného poistenia stagnuje. Z pohľadu pravidelne plateného poistného trhy dokonca klesajú. Rastú len vďaka jednorazovo platenému poisteniu, ktoré však predávajú bankové siete a je skôr variáciou termínovaného vkladu, ako poistenia.

 No na druhej strane, keď trhy porovnáme so západnou Európou, ešte stále nie sme tam, kde by sme chceli byť. Potenciál na Slovensku i v Česku je však obrovský. Keď sa pozrieme na podpoistenosť pri životnom poistení alebo zabezpečenie penzie, sme v oboch krajinách len na začiatku. Takže určite je priestor pre ďalší rast na oboch trhoch.

Ďakujem za rozhovor.


Renata Mrázová

Vyštudovala Vysokú školu ekonomickú v Prahe, odbor Hospodárska politika a obchodné podnikanie. Po ukončení štúdií nastúpila v roku 1995 do švédskej farmaceutickej firmy Astra, kde zastávala rôzne pozície na oddelení financií, HR až po finančnú riaditeľku.

Do ING nastúpila v roku 2000 na pozíciu finančnej riaditeľky pre ČR a SR. V roku 2005 zakladala Direct pojišťovnu, ktorú potom viedla ako generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva do roku 2007. V roku 2009 sa Renáta Mrázová vrátila do ING na pozíciu finančnej riaditeľky a od roku 2011 zastáva funkciu generálnej riaditeľky poisťovacej časti ING pre ČR a SR.

Slovenský poistný trh by nemal opakovať české chyby

Slovenský poistný trh by nemal opakovať české chyby >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Poistenie

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 21.09.2016 00:00 Jeseň je „sezónou“ detských úrazov

Podľa štatistík Ministerstva školstva SR došlo v minulom školskom roku v regionálnom školstve k viac ako 10 500 úrazom. Ich počet medziročne vzrástol o osem percent. Štatistiky potvrdzujú, že na úrazy sú náchylnejší chlapci – z desiatich úrazov na nich pripadá šesť. K úrazom najčastejšie dochádza na jeseň po návrate detí po prázdninách do školských lavíc.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29

Peter Apolen | 13.09.2016 00:00 Vďaka novým technológiám počet poistných podvodov neustále klesá

Nové technológie pomáhajú poisťovniam pri odhaľovaní poistných podvodov. Najväčšej poisťovni na trhu, Allianz – SP, sa vďaka darí znižovať počet pokusov o neoprávnené nárokovanie poistného plnenia. Najviac podozrivých prípadov je tradične pri poistení vozidiel. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 12.09.2016 00:00 Kedy sa havarijné poistenie firmám oplatí

Neviete sa rozhodnúť či havarijne poistiť firemné autá? Do úvahy treba brať úroveň rizika. Niektoré odvetvia, geografické oblasti a typy podnikania totiž prinášajú vyššie škody. Ak ale škodovosť na druhej strane stúpne nad istú hranicu, o riziko sa začne viac zaujímať poisťovňa a výsledkom môžu byť vyššie poistné sadzby. Dôležité je preto držať si škody pod kontrolou.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Poistenie

09.09.2016 08:15 Finančně poradenské společnosti v 1. pol. 2016: Radost i zklamání

Finančně poradenský trh se dává do pohybu. Možným spouštěčem jsou státní zásahy. A výsledkem jsou rozdílné výsledky finančně poradenských společností. Některým se extrémně daří, jiné propadají. Kdo byl jedničkou na trhu a kdo rostl nejrychleji? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.09.2016 09:00 Petr Mikšíček: Bez předplacených provizí lidem nikdo neporadí

Proč by si měl klient finančního poradce předplácet poplatky u podílových fondů? „Poradce musí být zaplacen, a zároveň se musí jednat o řešení win-win, tedy výhodné i pro klienta,“ říká Petr Mikšíček, regionální ředitel společnosti Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

05.09.2016 09:42 Jak vyčistit finančně poradenský trh

Poslanci a senátoři jsou přesvědčeni, že chrání klienty finančních poradců. Regulace provizí ovšem nic nevyřeší, možná spíš naopak. Vyčistit trh by přitom mohlo být tak snadné! Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

02.09.2016 10:21 Priemerné ročné poistenie v Európe predstavuje 2010 eur na hlavu

Priemerný Európan zaplatil vlani na poistnom zhruba 2010 eur. Vyplýva to z údajov združenia Insurance Europe.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.08.2016 11:31 Senát schválil 5leté storno… byl mystifikován?

„Cílem navrhované předlohy je řešení současných problémů spojených s předčasným ukončováním smluv o životním pojištění,“ uvedl jednání Senátu ministr financí Andrej Babiš. Regulace provizí ovšem k tomuto cíli nevede. A co na to senátoři? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Poistenie za posledných 14 dní

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 21.09.2016 00:00 Jeseň je „sezónou“ detských úrazov

Podľa štatistík Ministerstva školstva SR došlo v minulom školskom roku v regionálnom školstve k viac ako 10 500 úrazom. Ich počet medziročne vzrástol o osem percent. Štatistiky potvrdzujú, že na úrazy sú náchylnejší chlapci – z desiatich úrazov na nich pripadá šesť. K úrazom najčastejšie dochádza na jeseň po návrate detí po prázdninách do školských lavíc.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 13.09.2016 00:00 Vďaka novým technológiám počet poistných podvodov neustále klesá

Nové technológie pomáhajú poisťovniam pri odhaľovaní poistných podvodov. Najväčšej poisťovni na trhu, Allianz – SP, sa vďaka darí znižovať počet pokusov o neoprávnené nárokovanie poistného plnenia. Najviac podozrivých prípadov je tradične pri poistení vozidiel. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 12.09.2016 00:00 Kedy sa havarijné poistenie firmám oplatí

Neviete sa rozhodnúť či havarijne poistiť firemné autá? Do úvahy treba brať úroveň rizika. Niektoré odvetvia, geografické oblasti a typy podnikania totiž prinášajú vyššie škody. Ak ale škodovosť na druhej strane stúpne nad istú hranicu, o riziko sa začne viac zaujímať poisťovňa a výsledkom môžu byť vyššie poistné sadzby. Dôležité je preto držať si škody pod kontrolou.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »