Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Tri pätiny Slovákov vôbec neriešia svoj budúci dôchodok

Tri pätiny Slovákov vôbec neriešia svoj budúci dôchodok

Ďalší prieskum dokazujúci finančnú nevyspelosť slovenských domácností je na svete. Podľa neho nemá zhruba pätina opýtaných Slovákov vytvorenú žiadnu finančnú rezervu. Toto číslo nie je prekvapením. Hovorili o tom už viaceré prieskumy a štatistiky z minulosti.  No aktuálny prieskum sa pokúša odhaliť i príčiny nelichotivého stavu slovenských. Nedostatočný príjem nie je hlavným dôvodom. Je ním slabá finančná gramotnosť slovenských domácností.

Hoci v neprospech rodinných rozpočtov hovorí to, že až tretina domácnosti si nedokáže odložiť z výplaty vôbec nič a ďalšia zhruba tretina si šetrí len do desiatich percent príjmu, i tie úspory, ktoré sa podarí zhromaždiť, nepoužívajú Slováci správne. Až dve pätiny opýtaných používajú finančnú rezervu nesprávne. Napríklad na väčšie rodinné výdavky, alebo na dovolenku. Jej účelom je ale krytie mimoriadnych situácií, ako napríklad výpadok príjmu pre chorobu, alebo stratu zamestnania.

Slováci ďalej napríklad využívajú príliš drahé formy úveru. Až 45 percent respondentov nakupuje na splátky, jedna tretina využíva kreditnú kartu, zhruba rovnaký počet zas povolené prečerpania.

„Tohtoročný prieskum nám ukázal, že Slováci majú stále pomerne zlý prístup k vedeniu osobných financií. Neuvedomujú si hroziace riziká, podceňujú finančné zabezpečenie pre prípad nepredvídateľných okolností, no najmä nevedia, ako správne hospodáriť s mesačným rozpočtom tak, aby si zaistili lepšiu finančnú kondíciu,“ hovorí Jana Mokráňová, člen správnej rady Nadácie PARTNERS. Táto nadácia je zadávateľom prieskumu, ktorý pre ňu v auguste tohto roka realizovala agentúra Focus. Zapojilo sa zhruba 700 respondentov.

financna-rezerva Nadácia odporúča, aby na finančnú rezervu smerovalo minimálne desať percent mesačného príjmu. Rezervou sa pritom nemyslí auto či chata, ktoré by ľudia v prípade potreby predali a ako rezervu ju aj vnímajú, ale je ňou hotovosť.

Z prieskumu vyplynulo, že polovica opýtaných si odkladá peniaze nabok hneď, ako príde výplata či dôchodok a dve pätiny si počkajú na koniec mesiaca a na aktuálny kladný prebytok mesačnej bilancie. Odborníci radia vyčleniť peniaze hneď pri výplate, nedotknúť sa ich a míňať iba zvyšok.

Optimálna finančná rezerva má mať výšku šiestich mesačných príjmov domácnosti. Na ňu by sa mali domácnosti upriamiť v prvom rade.

Prieskum agentúry Focus však poukázal na zarážajúcu skutočnosť. Pri otázke, v akých prípadoch ľudia siahajú na svoju rezervu, ju až viac ako polovica Slovákov nesprávne využíva pri väčších výdavkoch do domácnosti alebo na urobenie si radosti, či v prípade, že im nevyjdú peniaze do ďalšej výplaty.

uspora Ďalším zdravým finančným cieľom domácností by malo byť nasmerovanie až 20 percent z príjmov do vytvárania dlhodobých aktív. Znamená to mať životné poistenie a zároveň odkladať si na dôchodok. Životné poistenie majú podľa prieskumu viac ako pätiny opýtaných. Pri sporení na dôchodok je výsledok horší. Na penziu si vôbec nesporia až tri pätiny opýtaných. Najvážnejším dôvodom je nedostatočný príjem, no relatívne veľa pracujúcich sa stále spolieha na pomoc štátu, alebo sa o svoj dôchodok nezaujímajú vôbec.

Rovnako ako pri firemnom financovaní i pri chode domácnosti platia isté bilančné pravidlá. Jedno z nich hovorí, že splátky úverov a pôžičiek by nemali presahovať 30 percent príjmov. „Za touto hranicou je už bežný chod rodiny ako aj schopnosť financovať akékoľvek ďalšie potreby, ohrozený,“ upozorňuje nadácia. Podľa prieskumu však na rôzne splátky bankových či nebankových produktov dáva viac ako túto zdravú hranicu viac ako tretina Slovákov. Úvery, nákupy na splátky či kreditné karty pritom využívajú až takmer dve pätiny Slovákov.

Poslednou finančnou métou domácich rozpočtov by malo byť – držať spotrebu na uzde. Podľa Nadácie Partners by na bežnú prevádzku malo ísť najviac 40 percent mesačných príjmov rodiny. Do bežnej prevádzky sa tu zahŕňa strava, oblečenie, cestovné, kultúru či voľný čas. Táto hranica je však relatívna k absolútnej veľkosti príjmu. Pri nízkopríjmových rodinách nie je totiž spotrebu pod túto hranicu vtesnať možné.

Tri pätiny Slovákov vôbec neriešia svoj budúci dôchodok

Tri pätiny Slovákov vôbec neriešia svoj budúci dôchodok >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Pavel Škriniar | 28.09.2016 00:00 Sú obavy o budúcnosť finančného sprostredkovania opodstatnené?

Najnovšia štatistika distribúcie poistenia v Európe ukazuje, že banky majú v niektorých krajinách dominantnú a v niektorých významnú úlohu pri predaji životného poistenia. Majú sa teda sprostredkovatelia obávať o svoje pozície na trhu? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29

Peter Apolen | 06.09.2016 00:00 Slovákom prekážajú pri poistení papierovačky, naopak ocenili ochotu poisťovacích agentov

Podľa celoslovenského prieskumu Slovákov pri vybovaní si poistenia najviac hnevajú zbytočné papierovačky a zložité, či nelogické postupy.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 06.09.2016 14:38

Peter Apolen | 31.08.2016 00:00 Za vernosťou Slovákov k poskytovateľom finančných služieb je často lenivosť

Slováci ostávajú dlhodobo verní svojim poskytovateľom finančných služieb. Hoci sú často nespokojní s vysokou cenou, či so záujmom o zákazníka, nakoniec ku konkurencii odchádza približne len štvrtina z nich. Ostatní na to vraj nemajú čas alebo takúto zmenu považujú za komplikovanú. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

26.09.2016 08:51 Finančně poradenské společností nefungují v klasickém MLM modelu

V souvislosti s kauzou spuštěnou dokumentem „Rada nad zlato“ a následným propuštěním tří zemských ředitelů OVB Allfinanz se nabízí otázka: Může být finanční poradenství v multilevelových společnostech kvalitní? Přinášíme názory šéfů největších finančně poradenských společností. Jako první se k otázce kvality v rámci MLM vyjádřil Petr Borkovec, generální ředitel a spolumajitel Partners Financial Services. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.09.2016 08:15 Finančně poradenské společnosti v 1. pol. 2016: Radost i zklamání

Finančně poradenský trh se dává do pohybu. Možným spouštěčem jsou státní zásahy. A výsledkem jsou rozdílné výsledky finančně poradenských společností. Některým se extrémně daří, jiné propadají. Kdo byl jedničkou na trhu a kdo rostl nejrychleji? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.09.2016 09:00 Petr Mikšíček: Bez předplacených provizí lidem nikdo neporadí

Proč by si měl klient finančního poradce předplácet poplatky u podílových fondů? „Poradce musí být zaplacen, a zároveň se musí jednat o řešení win-win, tedy výhodné i pro klienta,“ říká Petr Mikšíček, regionální ředitel společnosti Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

05.09.2016 09:42 Jak vyčistit finančně poradenský trh

Poslanci a senátoři jsou přesvědčeni, že chrání klienty finančních poradců. Regulace provizí ovšem nic nevyřeší, možná spíš naopak. Vyčistit trh by přitom mohlo být tak snadné! Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.08.2016 11:31 Senát schválil 5leté storno… byl mystifikován?

„Cílem navrhované předlohy je řešení současných problémů spojených s předčasným ukončováním smluv o životním pojištění,“ uvedl jednání Senátu ministr financí Andrej Babiš. Regulace provizí ovšem k tomuto cíli nevede. A co na to senátoři? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »