Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Tri pätiny Slovákov vôbec neriešia svoj budúci dôchodok

Tri pätiny Slovákov vôbec neriešia svoj budúci dôchodok

Ďalší prieskum dokazujúci finančnú nevyspelosť slovenských domácností je na svete. Podľa neho nemá zhruba pätina opýtaných Slovákov vytvorenú žiadnu finančnú rezervu. Toto číslo nie je prekvapením. Hovorili o tom už viaceré prieskumy a štatistiky z minulosti.  No aktuálny prieskum sa pokúša odhaliť i príčiny nelichotivého stavu slovenských. Nedostatočný príjem nie je hlavným dôvodom. Je ním slabá finančná gramotnosť slovenských domácností.

Hoci v neprospech rodinných rozpočtov hovorí to, že až tretina domácnosti si nedokáže odložiť z výplaty vôbec nič a ďalšia zhruba tretina si šetrí len do desiatich percent príjmu, i tie úspory, ktoré sa podarí zhromaždiť, nepoužívajú Slováci správne. Až dve pätiny opýtaných používajú finančnú rezervu nesprávne. Napríklad na väčšie rodinné výdavky, alebo na dovolenku. Jej účelom je ale krytie mimoriadnych situácií, ako napríklad výpadok príjmu pre chorobu, alebo stratu zamestnania.

Slováci ďalej napríklad využívajú príliš drahé formy úveru. Až 45 percent respondentov nakupuje na splátky, jedna tretina využíva kreditnú kartu, zhruba rovnaký počet zas povolené prečerpania.

„Tohtoročný prieskum nám ukázal, že Slováci majú stále pomerne zlý prístup k vedeniu osobných financií. Neuvedomujú si hroziace riziká, podceňujú finančné zabezpečenie pre prípad nepredvídateľných okolností, no najmä nevedia, ako správne hospodáriť s mesačným rozpočtom tak, aby si zaistili lepšiu finančnú kondíciu,“ hovorí Jana Mokráňová, člen správnej rady Nadácie PARTNERS. Táto nadácia je zadávateľom prieskumu, ktorý pre ňu v auguste tohto roka realizovala agentúra Focus. Zapojilo sa zhruba 700 respondentov.

financna-rezerva Nadácia odporúča, aby na finančnú rezervu smerovalo minimálne desať percent mesačného príjmu. Rezervou sa pritom nemyslí auto či chata, ktoré by ľudia v prípade potreby predali a ako rezervu ju aj vnímajú, ale je ňou hotovosť.

Z prieskumu vyplynulo, že polovica opýtaných si odkladá peniaze nabok hneď, ako príde výplata či dôchodok a dve pätiny si počkajú na koniec mesiaca a na aktuálny kladný prebytok mesačnej bilancie. Odborníci radia vyčleniť peniaze hneď pri výplate, nedotknúť sa ich a míňať iba zvyšok.

Optimálna finančná rezerva má mať výšku šiestich mesačných príjmov domácnosti. Na ňu by sa mali domácnosti upriamiť v prvom rade.

Prieskum agentúry Focus však poukázal na zarážajúcu skutočnosť. Pri otázke, v akých prípadoch ľudia siahajú na svoju rezervu, ju až viac ako polovica Slovákov nesprávne využíva pri väčších výdavkoch do domácnosti alebo na urobenie si radosti, či v prípade, že im nevyjdú peniaze do ďalšej výplaty.

uspora Ďalším zdravým finančným cieľom domácností by malo byť nasmerovanie až 20 percent z príjmov do vytvárania dlhodobých aktív. Znamená to mať životné poistenie a zároveň odkladať si na dôchodok. Životné poistenie majú podľa prieskumu viac ako pätiny opýtaných. Pri sporení na dôchodok je výsledok horší. Na penziu si vôbec nesporia až tri pätiny opýtaných. Najvážnejším dôvodom je nedostatočný príjem, no relatívne veľa pracujúcich sa stále spolieha na pomoc štátu, alebo sa o svoj dôchodok nezaujímajú vôbec.

Rovnako ako pri firemnom financovaní i pri chode domácnosti platia isté bilančné pravidlá. Jedno z nich hovorí, že splátky úverov a pôžičiek by nemali presahovať 30 percent príjmov. „Za touto hranicou je už bežný chod rodiny ako aj schopnosť financovať akékoľvek ďalšie potreby, ohrozený,“ upozorňuje nadácia. Podľa prieskumu však na rôzne splátky bankových či nebankových produktov dáva viac ako túto zdravú hranicu viac ako tretina Slovákov. Úvery, nákupy na splátky či kreditné karty pritom využívajú až takmer dve pätiny Slovákov.

Poslednou finančnou métou domácich rozpočtov by malo byť – držať spotrebu na uzde. Podľa Nadácie Partners by na bežnú prevádzku malo ísť najviac 40 percent mesačných príjmov rodiny. Do bežnej prevádzky sa tu zahŕňa strava, oblečenie, cestovné, kultúru či voľný čas. Táto hranica je však relatívna k absolútnej veľkosti príjmu. Pri nízkopríjmových rodinách nie je totiž spotrebu pod túto hranicu vtesnať možné.

Tri pätiny Slovákov vôbec neriešia svoj budúci dôchodok

Tri pätiny Slovákov vôbec neriešia svoj budúci dôchodok >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Marek Mittaš | 16.11.2016 00:00 Úspech, či neúspech je otázkou postoja

Záujem, motivácia, odhodlanie. To všetko niekedy nestačí, aby sa dostavil požadovaný úspech. Niekedy mu treba trochu pomôcť. Obchodnícke profesie všeobecne vyžadujú veľkú vytrvalosť. Vedieť na sebe pracovať, ísť za svojim cieľom a nedať sa odradiť počiatočným neúspechom. To sú základné vlastnosti úspešných obchodníkov. Platí to aj v oblasti finančného sprostredkovania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0
investujeme-300-250

Marek Mittaš | 04.11.2016 00:00 Profesia poradcu vo financiách si prešla očistným procesom

Finančné sprostredkovanie je špecifická oblasť podnikania. Umožňuje tvoriť si vlastný tím a de facto svoj podnik. Na druhej strane je každý sprostredkovateľ do veľkej miery vizitkou samotnej spoločnosti, pre ktorú pracuje. Aj ten, ktorý skončí s biznisom po pár stretnutiach a zanechá nepokojných klientov, čo však vrhá zlé svetlo na celé odvetvie finančníctva. Zodpovední finančný agenti si to uvedomujú stále viac, s náborovaním „každého“ tak je v kvalitných firmách definitívny koniec. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 28.10.2016 00:00 Nikdy doteraz nemalo Fincentrum taký drive, ako po tomto lete

Finančno-sprostredkovateľská spoločnosť Fincentrum prešla v lete tohto roka náročným obdobím, keď sa istá časť jej sprostredkovateľov rozhodla odísť. Napriek tomu si generálny riaditeľ firmy Petr Stuchlík nesťažuje. Hovorí, že firma získala v lete nový drive. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 27.10.2016 00:00 Poradca alebo automat? Rozhoduje ľudskosť

Automatizované kalkulačky, sofistikované programy aj internetové nástroje na realizáciu finančných operácií sa nepomýlia, prinášajú surové a chladné dáta a nerobia chyby. Napriek tomu sa v niektorých oblastiach radšej obraciame na radu človeka. Tvora, ktorý je omylný, zabúda a nemá v hlave gigabajty pamäte. Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 27.10.2016 17:30

Marek Mittaš | 11.10.2016 00:00 Pohltia externé siete jedného dňa tie interné?

V začiatkoch budovania externých maklérskych sietí na nich klasickí predajcovia produktov za okienkom pozerali ako na zlodejov práce. Takúto skutočnosť koniec – koncov priznávajú aj samotné finančné inštitúcie. Dnes interné a externé siete žijú viac menej v symbióze. Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 27.10.2016 17:26Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

30.11.2016 11:23 Každý druhý Nemec uzatvára poistenie online

Európania sa pri poistení čoraz viac spoliehajú na online prostredie. V Nemecku uzatvára poistku cez internet až každý druhý spotrebiteľ. Neplatí to však pri likvidácií poistných udalosti, kde sa spotrebitelia stále radšej obracajú na finančných sprostredkovateľov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.11.2016 09:52 Slováci nemajú dostatočný prehľad vo svojich finančných zmluvách

Až sedem z desiatich Slovákoch oslovených v telefonickom miniprieskume spoločnosti Fincentrum si nedokázalo spontánne spomenúť na všetky uzatvorené finančné zmluvy. Len 15 percent oslovených vedelo napríklad bez nahliadnutia do dokumentácie povedať, na akú sumu majú uzatvorené poistenie domácnosti.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

29.11.2016 13:07 Výber životného poistenia nie je záležitosťou na jedno stretnutie

Životné poistenie patrí medzi tie zložitejšie finančné produkty, s ktorými sa bežný spotrebiteľ môže stretnúť. Je totiž možné voliť si z veľkého množstva pripoistení a ponuky jednotlivých poisťovní sa medzi sebou navzájom líšia. Ak teda chcete uzavrieť naozaj dobré životné poistenie, mali by ste tomuto procesu venovať dostatok času a snažiť sa podmienky danej poistky čo najlepšie pochopiť.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

28.11.2016 14:56 PSS končí predaj cez externých sprostredkovateľov

Prvá stavebná sporiteľňa sa rozhodla ukončiť predaj cez finančno-sprostredkovateľské siete. Klientov o tom aktuálne informovala listom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

25.11.2016 09:09 Lukáš Lichtenberk s finančním zprostředkováním nekončí. Míří do OK Klient?

Přinejmenším jeden ze tří vypovězených zemských ředitelství OVB Allfinanz s finančním zprostředkováním nekončí. Podle informací z několika důvěryhodných zdrojů míří i s částí svého zemského ředitelství do OK Klient. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Anketa

Myslíte si, že nové Opatrenie pribrzdí úverový trh?

Áno. (50%)
 
Nie. (17%)
 
Neviem. (33%)
 Spolu hlasovalo 6 čitateľov

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Marek Mittaš | 16.11.2016 00:00 Úspech, či neúspech je otázkou postoja

Záujem, motivácia, odhodlanie. To všetko niekedy nestačí, aby sa dostavil požadovaný úspech. Niekedy mu treba trochu pomôcť. Obchodnícke profesie všeobecne vyžadujú veľkú vytrvalosť. Vedieť na sebe pracovať, ísť za svojim cieľom a nedať sa odradiť počiatočným neúspechom. To sú základné vlastnosti úspešných obchodníkov. Platí to aj v oblasti finančného sprostredkovania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »