Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Týmto krokom sa vyhnite: 6 rád ako zaručene nešetriť

Týmto krokom sa vyhnite: 6 rád ako zaručene nešetriť

Aj tá najlepšie mienená rada vám môže uškodiť, ak ju beriete doslovne. Viaceré rozšírené rady ako ušetriť v sebe skrývajú riziko, že v konečnom dôsledku si priplatíte. Pozrite si prehľad najčastejších mýtov o šetrení, ktorými vašu peňaženku nevedome posielate na redukčnú diétu. 

1. Kupuj vždy to najlacnejšie!

Ak vždy siahnete po lacnejšom produkte, neznamené to, že automaticky ušetríte. Práve naopak, v konečnom dôsledku si môžete poriadne priplatiť. Snaha za každú cenu ušetriť sa nevypláca najmä v prípade nákupov, od ktorých očakávate, že vám vydržia dlhší čas. Dáte za topánky pár eur, alebo si radšej priplatíte za kvalitnejšie, ktoré budete nosiť niekoľko sezón? A čo v prípade väčších nákupov, ako napríklad posteľ, od ktorej čakáte, že vám bez problémov vydrží ideálne aj niekoľko desaťročí? Určite nechcete kupovať novú už po dvoch rokoch.

Hoci v pomere ceny a kvality nie vždy platí priama úmera, odborníci radia poriadne si premyslieť každý väčší nákup a dopredu si spraviť vlastný malý prieskum trhu, v ktorom si bližšie posvietite na parametre daného produktu. Pomocníkom sú často odporúčania známych či spotrebiteľské fóra na internete.

Táto rada sa pritom netýka len tovarov bežnej spotreby. “Pokiaľ ide o cenu, tak je problém, že veľa Slovákov ešte niekedy nevníma pomer ceny a kvality poistnej zmluvy,” potvrdzuje Miroslav Hurban, reprezentant poisťovne Allianz-Slovenská sporiteľňa.

Z vlastnej praxe hovorí, že Slováci v snahe ušetriť svoje poistky často veľmi “okliešťujú” o podstatné veci, prípadne do nich zavádzajú množstvo výluk. “Tieto veci koniec koncov každý zistí až, keď je neskoro. V prípade poistnej udalosti. Všetko ale záleží na poctivosti obchodného zástupcu a hlavne či chce pomôcť klientovi, alebo zarobiť za každú cenu,” dodáva.

2. Keď je to v zľave, nie je o čom!

Neónové pútače upozorňujúce na zľavy doslova hypnotizujú a pre mnohých sú zárukou výhodných nákupov. Kto by predsa odolal zlomku pôvodnej ceny?

Aj v tomto prípade však odborníci radia zachovať chladnú hlavu. Vidina ušetrených peňazí totiž privádza mnohých k tomu, že sa “odtrhnú z reťaze” a často kúpia aj to, čo v skutočnosti nepotrebujú.

A tak sa aj taký, k peňaženke priateľský pojem, ako výpredaj, môže stať nebezpečný. Osobitnou kategóriou sú rôzne vernostné karty ponúkajúce zľavy na niektoré produkty a časovo obmedzené akciové kupóny.

“Často ide len o marketing daných spoločností,” upozorňuje finančný poradca Marek Jurica a z vlastnej praxe potvrdzuje, že niektorí Slováci na zľavy skutočne “počúvajú”.

Ako však mámeniu akciových ponúk odolať? Odpoveď je jednoduchá i ťažká zároveň – kupujte len to, čo naozaj potrebujete. Len vtedy vám akciové ponuky prinesú skutočne ušetrené peniaze. Ak sa inak nedá, odhláste sa z príjmu e-mailových newsletterov s výhodnými ponukami a zvážte každodenné “browsovanie” po rôznych zľavových portáloch. Majú totiž dar presvedčiť nás o tom, že urgentne potrebujeme nejaký tovar alebo službu, aj keď sme o nej ešte pred pár momentami ani netušili.

3. Si ešte príliš mladý, aby si rozmýšľal nad dôchodkom!

Typická rada, ktorú počúvajú najmä dvadsiadnici. Mladosť-pochabosť, ako sa hovorí, no ľahkovážnosť nie je v tomto prípade na mieste.

“Stretávam sa s mnohými mladými ľuďmi a veľmi často majú úsmev na tvári, pokiaľ sa hovorí o sporení na dôchodok,” potvrdzuje Hurban. “Pokiaľ mi niekto povie že sa dôchodku nedožije, tak moja prvá odpoveď je, čo ak áno?” Klienti si podľa neho musia uvedomiť že potom už bude neskoro na hľadanie riešenia nepriaznivej životnej situácie. “Čím skôr každý začne riešiť možnosť sporenia, tým menej ho neskôr budú bolieť ďalšie opatrenia. Každý z nás predsa chce mať hlavne pokojný dôchodok.”

S nihilistickými tvrdeniami typu “veď ja sa dôchodku aj tak nedožijem” ďaleko nezájdeme. Rovnako by sme sa však nemali spoliehať výhradne na štát. “Treba už zabúdať na to, že pri klasických odvodoch bude mať bežný občan slušný dôchodok,” varuje Hurban a do pozornosti dáva iné formy dôchodkového sporenia.

Na takzvaný druhý pilier upozorňuje svojich klientov aj Jurica. “(Klient) môže vziať štátu štyri percentá zo svojej hrubej mzdy na svoj dôchodkový účet. Ukážem mu koľko eur sa mu nasporí, ak by celý život zarábal len taký príjem ako teraz. Obvykle to vychádza na celkom zaujímavý obnos nasporený na dôchodku,” dáva príklad z praxe. Oplatí sa však druhý pilier naozaj? Na atraktivite mu totiž nepridávajú časté zmeny a regulácie spôsobov zhodnocovania úspor v DSS.

Druhý pilier má stále niektoré podstatné výhody, myslí si Hurban. “Z môjho pohľadu sa jedná určite o prípadnú dedičnosť dôchodku a prehľad dôchodkového účtu, ktorý v podstate Sociálna poisťovňa neponúka.” Dodáva však, že druhý pilier treba vnímať len ako jeden z možných doplnkov na sporenie a šetriť si na starobu treba “na viacerých frontoch”.

4. Nakupuj vo veľkom!

Rôzne množstevné zľavy a akciové ponuky typu “kúp dva a tretí dostaneš zadarmo” vašej peňaženke uľahčia často len zdanlivo. Podobným prípadom sú rôzne onĺine obchody, ktoré ponúkajú poštovné zadarmo po prekročení istej sumy nákupu.

Opäť, tieto a podobné ponuky majú len jeden cieľ – prinútiť vás minúť viac. A to mnohokrát za veci, ktoré nepotrebujeme, alebo ich nie sme schopní spotrebovať, najmä v prípade potravín s kratšou dobou spotreby.

Kapitolou samou o sebe sú ponuky, ktoré v skutočnosti ani nie sú výhodné, lebo menšie balenie či samostatný kus mimo akciového balenia stoja v prepočte menej. “Je to tak, že veľa ľudí koná impulzívne a naletí niekedy zľavám a akciám, ktoré v skutočnosti ani nie sú,” potvrdzuje Hurban.

Odborníci preto pri takýchto nákupoch radia prepočítavať cenu na jednotkové množstvo a triezvo zhodnotiť kupovanú kvantitu. Alternatívou je kupovať takéto “multibalenia”, najmä s obmedzenou dobou spotreby, spoločne so známymi a rozdeliť si ich.

5. Kašli na poistku!

Načo zbytočne platiť za poistenie, keď peniaze sa dajú využiť aj oveľa príjemnejšími spôsobmi. Aj toto je ešte stále filozofia  mnohých Slovákov. Ako to už býva, zdanlivá úspora sa môže vinou nepredvídateľných okolností stať finančnou nočnou morou.

“Veľa ľudí je niekedy tvrdohlavých a je len na nich, či ťarchu možných rizík chcú znášať oni alebo ju prenesú na poisťovňu,” hovorí Hurban a dodáva, že riziká nepoistenia, prípadne podpoistenia sú jasné a niekedy vás môžu doslova položiť na lopatky, najmä ak je vankúš vašej finančnej rezervy nedostatočne hrubý.

“Sám klient si musí uvedomiť, akou mierou sa v prípade nečakanej udalosti chce podieľať sám a to platí aj v prípade podpoistenia ktoré je veľmi časté pri poistení nehnuteľnosti,” hovorí a z vlastnej praxe do pozornosti dáva častý prípad príliš starých poistných zmlúv, ktoré neboli menené aj viac ako dekádu.

Klientom preto ponúka jednoduchú pomôcku. “Ak máte poistený dom na inú sumu, ako by bola hodnota novopostaveného domu v rovnakom vyhotovení, nový dom v rovnakých rozmeroch a parametroch za takú poistnú sumu nepostavíte. Zo starých tehál predsa stavať nikto nebude.”

6. Šetri, šetri, šetri!

Túto zlatú rada našich starých materí by si malo zobrať mnoho nákupných maniakov k srdcu, no podobne ako v iných oblastiach, ani tu to netreba preháňať.

Ak si nastavíte príliš tesný rozpočet, nemusíte si automaticky na konci mesiaca na sporiaci účet odložiť viac. Viaceré štúdie – najcitovanejšia býva od amerického odborníka na spotrebiteľkú psychológiu Rana Kivetza z Kolumbijskej univerzity – totiž dokazujú, že paradoxne práve v týchto prípadoch majú ľudia tendenciu svoj rozpočet prekročiť – a to následkom rýchlych a impulzívnych nákupov, trebárs vo vidine zľavy, ako sme to spomenuli vyššie. Navyše, ak sa v rozpočte takto “pošmykneme” raz, často nasleduje dominový efekt a celý náš dobre mienený mesačný plán sa zrúti ako domček z karát.

Odborníci fenomén prílišného šetrenia nazývajú hyperopia, čo je pôvodne medicínsky termín označujúci ďalekozrakosť. Prenesene do finančnej oblasti, tento termín označuje prílišné orientovanie sa na budúcnosť, často v dlhodobom horizonte.

Kľúčom je nastaviť si financie primerane – vytvárať si každý mesiac rezervu, ale z času na čas si dopriať aj drobný luxus, v rámci našich možností. A najmä, ak šetriť, tak s nejakou víziou – či už na predčasné splatenie hypotéky alebo peknú dovolenka.

Ak teda známe pravidlo varuje pred “žúrovaním dnes a hladovaním zajtra”, vystríhať by ste sa mali aj pred opakom – v prenesenom zmysle – nehladujte dnes len preto, aby ste mohli žúrovať zajtra. Žijete totiž iba raz.

Týmto krokom sa vyhnite: 6 rád ako zaručene nešetriť

Týmto krokom sa vyhnite: 6 rád ako zaručene nešetriť >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Ľuboslav Kačalka | 12.08.2016 00:00 Keď "rozvračacov" rozvracajú

Ak si dobre pamätám, moje prvé stretnutie s Petrom Stuchlíkom a Milanom Repkom bolo v nejakej kaviarni. Sadli sme si k oknu a jeden z nich na to miesto vyslovene upozornil. Väčšina ľudí sa totiž s nimi nechcela stretávať veľmi „na očiach“. Išlo zväčša o agentov, ktorí zvažovali zmenu sprostredkovateľskej firmy. A to poza chrbát svojich nadriadených. Spojenie „poza chrbát nadriadených“ ešte dnes niekoľkokrát použijeme. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 12.08.2016 10:24

Zuzana Ričányová | 02.08.2016 00:00 Neexistuje lepšia reklama, ako keď pre klienta urobíte niečo nezištne

Najlepšou inšpiráciou k úspechu bývajú príbehy tých, ktorým sa už darí. Klaudia Hlaváčová získala ocenenia Najlepší hypotekárny špecialista za rok 2015 a Najlepší obchodník. Jej spôsob práce pritom nie je typicky obchodnícky. Nerada tlačí na pílu, a rada nezištne pomáha. Práve to jej však prináša úspech a odporúčania na nových klientov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.07.2016 00:00 Najčastejšie finančné chyby, ktorých sa dopúšťajú štyridsiatnici

40 rokov je vek, keď už môžeme od človeka čakať zodpovednosť a racionálny úsudok. Rozumnému finančnému správaniu by tak teoreticky nemalo stáť nič v ceste. Napriek tomu to tak často je. Niekedy však stačí len správny impulz a veci sa pohnú správnym smerom. Práve takým by mohli byť nasledovné rady a upozornenie na časté finančné chyby štyridsiatnikov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

| 21.07.2016 13:00 Napätie vo Fincentre: M. Repku náhle odvolali z vedenia spoločnosti

Finančno-sprostredkovateľský biznis charakterizujú napäté vzťahy a búrlivé rozchody. Aktuálne informovala o odvolaní svojho šéfa, a to s okamžitou platnosťou, spoločnosť Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 26.07.2016 00:00

Redakcia | 12.07.2016 00:00 Hypotekárny trh v máji prvý krát prekonal hranicu jednej miliardy eur

Hypotekárny trh dosiahol v máji svoj nový rekord. Banky požičali doteraz najvyšší objem úverov a úroková sadzba poklesla na najnižšiu hodnotu. Za rekordom je lacnejšie refinancovanie starých úverov. Máj však pravdepodobne nebol posledným rekordným mesiacom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

25.08.2016 08:01 Študent v ČR čelí žalobe za poškodenie dobrého mena OVB

Student dokumentaristiky Jakub Charvát natočil dokument o OVB Allfinanz a praktikách jejích finančních poradců. Nyní čelí žalobě za „poškození dobrého jména“ společnosti. Dokument ovšem „pod linkou“ odhaluje ještě jednu významnou skutečnost… Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.08.2016 09:29 Z kopáča na finančného poradcu

Je finanční poradenství vhodné pro kopáče? „Dělám si z toho legraci, ale v té době jsem již měl dokončené střední ekonomické vzdělání,“ říká Pavel Čaněk, manažer ve společnosti Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.08.2016 08:41 Robo-poradenstvo nie je finančne životaschopné

Nedávno provedená studie zjistila, že britští robo-poradci mají takovou strukturu, že o peníze přijdou a „většina zkrachuje ještě dříve, než do správy získá větší objem aktiv potřebný k přežití“. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

01.08.2016 10:05 UNIVERSAL maklérsky dom umožňuje digitálny podpis poistných zmlúv

UNIVERSAL maklérsky dom sa stal druhou slovenskou spoločnosťou poskytujúcou služby finančného sprostredkovania, v ktorej je možné biometricky podpísať nielen interné dokumenty, ale aj poistné zmluvy vybraných poisťovní.  Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 02.08.2016 16:57

21.07.2016 16:33 Gepard Finance uzavrel v 1. polroku hypotéky za 370 mil. eur

Firma v prvých šiestich mesiacoch roku 2016 zaznamenala medziročný nárast objemu uzavretých hypoték o 33 % a dojednala klientom v Českej a Slovenskej republike hypotéky v celkovej výške 370 miliónov eur.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Ľuboslav Kačalka | 12.08.2016 00:00 Keď "rozvračacov" rozvracajú

Ak si dobre pamätám, moje prvé stretnutie s Petrom Stuchlíkom a Milanom Repkom bolo v nejakej kaviarni. Sadli sme si k oknu a jeden z nich na to miesto vyslovene upozornil. Väčšina ľudí sa totiž s nimi nechcela stretávať veľmi „na očiach“. Išlo zväčša o agentov, ktorí zvažovali zmenu sprostredkovateľskej firmy. A to poza chrbát svojich nadriadených. Spojenie „poza chrbát nadriadených“ ešte dnes niekoľkokrát použijeme. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »