Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Týmto krokom sa vyhnite: 6 rád ako zaručene nešetriť

Týmto krokom sa vyhnite: 6 rád ako zaručene nešetriť

Aj tá najlepšie mienená rada vám môže uškodiť, ak ju beriete doslovne. Viaceré rozšírené rady ako ušetriť v sebe skrývajú riziko, že v konečnom dôsledku si priplatíte. Pozrite si prehľad najčastejších mýtov o šetrení, ktorými vašu peňaženku nevedome posielate na redukčnú diétu. 

1. Kupuj vždy to najlacnejšie!

Ak vždy siahnete po lacnejšom produkte, neznamené to, že automaticky ušetríte. Práve naopak, v konečnom dôsledku si môžete poriadne priplatiť. Snaha za každú cenu ušetriť sa nevypláca najmä v prípade nákupov, od ktorých očakávate, že vám vydržia dlhší čas. Dáte za topánky pár eur, alebo si radšej priplatíte za kvalitnejšie, ktoré budete nosiť niekoľko sezón? A čo v prípade väčších nákupov, ako napríklad posteľ, od ktorej čakáte, že vám bez problémov vydrží ideálne aj niekoľko desaťročí? Určite nechcete kupovať novú už po dvoch rokoch.

Hoci v pomere ceny a kvality nie vždy platí priama úmera, odborníci radia poriadne si premyslieť každý väčší nákup a dopredu si spraviť vlastný malý prieskum trhu, v ktorom si bližšie posvietite na parametre daného produktu. Pomocníkom sú často odporúčania známych či spotrebiteľské fóra na internete.

Táto rada sa pritom netýka len tovarov bežnej spotreby. “Pokiaľ ide o cenu, tak je problém, že veľa Slovákov ešte niekedy nevníma pomer ceny a kvality poistnej zmluvy,” potvrdzuje Miroslav Hurban, reprezentant poisťovne Allianz-Slovenská sporiteľňa.

Z vlastnej praxe hovorí, že Slováci v snahe ušetriť svoje poistky často veľmi “okliešťujú” o podstatné veci, prípadne do nich zavádzajú množstvo výluk. “Tieto veci koniec koncov každý zistí až, keď je neskoro. V prípade poistnej udalosti. Všetko ale záleží na poctivosti obchodného zástupcu a hlavne či chce pomôcť klientovi, alebo zarobiť za každú cenu,” dodáva.

2. Keď je to v zľave, nie je o čom!

Neónové pútače upozorňujúce na zľavy doslova hypnotizujú a pre mnohých sú zárukou výhodných nákupov. Kto by predsa odolal zlomku pôvodnej ceny?

Aj v tomto prípade však odborníci radia zachovať chladnú hlavu. Vidina ušetrených peňazí totiž privádza mnohých k tomu, že sa “odtrhnú z reťaze” a často kúpia aj to, čo v skutočnosti nepotrebujú.

A tak sa aj taký, k peňaženke priateľský pojem, ako výpredaj, môže stať nebezpečný. Osobitnou kategóriou sú rôzne vernostné karty ponúkajúce zľavy na niektoré produkty a časovo obmedzené akciové kupóny.

“Často ide len o marketing daných spoločností,” upozorňuje finančný poradca Marek Jurica a z vlastnej praxe potvrdzuje, že niektorí Slováci na zľavy skutočne “počúvajú”.

Ako však mámeniu akciových ponúk odolať? Odpoveď je jednoduchá i ťažká zároveň – kupujte len to, čo naozaj potrebujete. Len vtedy vám akciové ponuky prinesú skutočne ušetrené peniaze. Ak sa inak nedá, odhláste sa z príjmu e-mailových newsletterov s výhodnými ponukami a zvážte každodenné “browsovanie” po rôznych zľavových portáloch. Majú totiž dar presvedčiť nás o tom, že urgentne potrebujeme nejaký tovar alebo službu, aj keď sme o nej ešte pred pár momentami ani netušili.

3. Si ešte príliš mladý, aby si rozmýšľal nad dôchodkom!

Typická rada, ktorú počúvajú najmä dvadsiadnici. Mladosť-pochabosť, ako sa hovorí, no ľahkovážnosť nie je v tomto prípade na mieste.

“Stretávam sa s mnohými mladými ľuďmi a veľmi často majú úsmev na tvári, pokiaľ sa hovorí o sporení na dôchodok,” potvrdzuje Hurban. “Pokiaľ mi niekto povie že sa dôchodku nedožije, tak moja prvá odpoveď je, čo ak áno?” Klienti si podľa neho musia uvedomiť že potom už bude neskoro na hľadanie riešenia nepriaznivej životnej situácie. “Čím skôr každý začne riešiť možnosť sporenia, tým menej ho neskôr budú bolieť ďalšie opatrenia. Každý z nás predsa chce mať hlavne pokojný dôchodok.”

S nihilistickými tvrdeniami typu “veď ja sa dôchodku aj tak nedožijem” ďaleko nezájdeme. Rovnako by sme sa však nemali spoliehať výhradne na štát. “Treba už zabúdať na to, že pri klasických odvodoch bude mať bežný občan slušný dôchodok,” varuje Hurban a do pozornosti dáva iné formy dôchodkového sporenia.

Na takzvaný druhý pilier upozorňuje svojich klientov aj Jurica. “(Klient) môže vziať štátu štyri percentá zo svojej hrubej mzdy na svoj dôchodkový účet. Ukážem mu koľko eur sa mu nasporí, ak by celý život zarábal len taký príjem ako teraz. Obvykle to vychádza na celkom zaujímavý obnos nasporený na dôchodku,” dáva príklad z praxe. Oplatí sa však druhý pilier naozaj? Na atraktivite mu totiž nepridávajú časté zmeny a regulácie spôsobov zhodnocovania úspor v DSS.

Druhý pilier má stále niektoré podstatné výhody, myslí si Hurban. “Z môjho pohľadu sa jedná určite o prípadnú dedičnosť dôchodku a prehľad dôchodkového účtu, ktorý v podstate Sociálna poisťovňa neponúka.” Dodáva však, že druhý pilier treba vnímať len ako jeden z možných doplnkov na sporenie a šetriť si na starobu treba “na viacerých frontoch”.

4. Nakupuj vo veľkom!

Rôzne množstevné zľavy a akciové ponuky typu “kúp dva a tretí dostaneš zadarmo” vašej peňaženke uľahčia často len zdanlivo. Podobným prípadom sú rôzne onĺine obchody, ktoré ponúkajú poštovné zadarmo po prekročení istej sumy nákupu.

Opäť, tieto a podobné ponuky majú len jeden cieľ – prinútiť vás minúť viac. A to mnohokrát za veci, ktoré nepotrebujeme, alebo ich nie sme schopní spotrebovať, najmä v prípade potravín s kratšou dobou spotreby.

Kapitolou samou o sebe sú ponuky, ktoré v skutočnosti ani nie sú výhodné, lebo menšie balenie či samostatný kus mimo akciového balenia stoja v prepočte menej. “Je to tak, že veľa ľudí koná impulzívne a naletí niekedy zľavám a akciám, ktoré v skutočnosti ani nie sú,” potvrdzuje Hurban.

Odborníci preto pri takýchto nákupoch radia prepočítavať cenu na jednotkové množstvo a triezvo zhodnotiť kupovanú kvantitu. Alternatívou je kupovať takéto “multibalenia”, najmä s obmedzenou dobou spotreby, spoločne so známymi a rozdeliť si ich.

5. Kašli na poistku!

Načo zbytočne platiť za poistenie, keď peniaze sa dajú využiť aj oveľa príjemnejšími spôsobmi. Aj toto je ešte stále filozofia  mnohých Slovákov. Ako to už býva, zdanlivá úspora sa môže vinou nepredvídateľných okolností stať finančnou nočnou morou.

“Veľa ľudí je niekedy tvrdohlavých a je len na nich, či ťarchu možných rizík chcú znášať oni alebo ju prenesú na poisťovňu,” hovorí Hurban a dodáva, že riziká nepoistenia, prípadne podpoistenia sú jasné a niekedy vás môžu doslova položiť na lopatky, najmä ak je vankúš vašej finančnej rezervy nedostatočne hrubý.

“Sám klient si musí uvedomiť, akou mierou sa v prípade nečakanej udalosti chce podieľať sám a to platí aj v prípade podpoistenia ktoré je veľmi časté pri poistení nehnuteľnosti,” hovorí a z vlastnej praxe do pozornosti dáva častý prípad príliš starých poistných zmlúv, ktoré neboli menené aj viac ako dekádu.

Klientom preto ponúka jednoduchú pomôcku. “Ak máte poistený dom na inú sumu, ako by bola hodnota novopostaveného domu v rovnakom vyhotovení, nový dom v rovnakých rozmeroch a parametroch za takú poistnú sumu nepostavíte. Zo starých tehál predsa stavať nikto nebude.”

6. Šetri, šetri, šetri!

Túto zlatú rada našich starých materí by si malo zobrať mnoho nákupných maniakov k srdcu, no podobne ako v iných oblastiach, ani tu to netreba preháňať.

Ak si nastavíte príliš tesný rozpočet, nemusíte si automaticky na konci mesiaca na sporiaci účet odložiť viac. Viaceré štúdie – najcitovanejšia býva od amerického odborníka na spotrebiteľkú psychológiu Rana Kivetza z Kolumbijskej univerzity – totiž dokazujú, že paradoxne práve v týchto prípadoch majú ľudia tendenciu svoj rozpočet prekročiť – a to následkom rýchlych a impulzívnych nákupov, trebárs vo vidine zľavy, ako sme to spomenuli vyššie. Navyše, ak sa v rozpočte takto “pošmykneme” raz, často nasleduje dominový efekt a celý náš dobre mienený mesačný plán sa zrúti ako domček z karát.

Odborníci fenomén prílišného šetrenia nazývajú hyperopia, čo je pôvodne medicínsky termín označujúci ďalekozrakosť. Prenesene do finančnej oblasti, tento termín označuje prílišné orientovanie sa na budúcnosť, často v dlhodobom horizonte.

Kľúčom je nastaviť si financie primerane – vytvárať si každý mesiac rezervu, ale z času na čas si dopriať aj drobný luxus, v rámci našich možností. A najmä, ak šetriť, tak s nejakou víziou – či už na predčasné splatenie hypotéky alebo peknú dovolenka.

Ak teda známe pravidlo varuje pred “žúrovaním dnes a hladovaním zajtra”, vystríhať by ste sa mali aj pred opakom – v prenesenom zmysle – nehladujte dnes len preto, aby ste mohli žúrovať zajtra. Žijete totiž iba raz.

Týmto krokom sa vyhnite: 6 rád ako zaručene nešetriť

Týmto krokom sa vyhnite: 6 rád ako zaručene nešetriť >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Marek Mittaš | 27.12.2016 00:00 Kam smeruje investičné životné poistenie

Poistný trh na Slovensku aj v celej Európe prechádza zásadnými zmenami. Tie sa dotýkajú dlhoročných šlágrov, medzi ktoré donedávna patrilo aj investičné životné poistenie. Kedysi nutná výbava zodpovedných klientov a prvá voľba finančných sprostredkovateľov. Dnes produkt stojaci pred zánikom.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.11.2016 00:00 Úspech, či neúspech je otázkou postoja

Záujem, motivácia, odhodlanie. To všetko niekedy nestačí, aby sa dostavil požadovaný úspech. Niekedy mu treba trochu pomôcť. Obchodnícke profesie všeobecne vyžadujú veľkú vytrvalosť. Vedieť na sebe pracovať, ísť za svojim cieľom a nedať sa odradiť počiatočným neúspechom. To sú základné vlastnosti úspešných obchodníkov. Platí to aj v oblasti finančného sprostredkovania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 04.11.2016 00:00 Profesia poradcu vo financiách si prešla očistným procesom

Finančné sprostredkovanie je špecifická oblasť podnikania. Umožňuje tvoriť si vlastný tím a de facto svoj podnik. Na druhej strane je každý sprostredkovateľ do veľkej miery vizitkou samotnej spoločnosti, pre ktorú pracuje. Aj ten, ktorý skončí s biznisom po pár stretnutiach a zanechá nepokojných klientov, čo však vrhá zlé svetlo na celé odvetvie finančníctva. Zodpovední finančný agenti si to uvedomujú stále viac, s náborovaním „každého“ tak je v kvalitných firmách definitívny koniec. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 28.10.2016 00:00 Nikdy doteraz nemalo Fincentrum taký drive, ako po tomto lete

Finančno-sprostredkovateľská spoločnosť Fincentrum prešla v lete tohto roka náročným obdobím, keď sa istá časť jej sprostredkovateľov rozhodla odísť. Napriek tomu si generálny riaditeľ firmy Petr Stuchlík nesťažuje. Hovorí, že firma získala v lete nový drive. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 27.10.2016 00:00 Poradca alebo automat? Rozhoduje ľudskosť

Automatizované kalkulačky, sofistikované programy aj internetové nástroje na realizáciu finančných operácií sa nepomýlia, prinášajú surové a chladné dáta a nerobia chyby. Napriek tomu sa v niektorých oblastiach radšej obraciame na radu človeka. Tvora, ktorý je omylný, zabúda a nemá v hlave gigabajty pamäte. Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 27.10.2016 17:30Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

10.01.2017 12:50 Zmeny vo vedení Fincentra

Novými členmi predstavenstva finančno-sprostredkovateľskej spoločnosti Fincentrum sa od Nového roka stali František Dragúň a Michal Faltičko. Podľa šéfa firmy, Petra Stuchlíka, sa tým ukončil pol roka trvajúci prerod spoločnosti smerujúci k jej dynamizácii. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.12.2016 09:40 Rok 2016: Legislativní zemětřesení a pohyby v poradenských sítích

Letošní rok byl v oblasti finančního poradenství… přelomový. Mnohaletá bitva o regulaci provizí vyvrcholila v 5leté storno, politické snahy o ochranu klienta v zákonu o úvěru si klient zaplatí a dokument Jakuba Charváta „Rada nad zlato“ způsobil masivní migraci poradců OVB. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.12.2016 09:07 Jan Kokta míří do SABservis. Z podnětu pojišťoven

Druhý ze zemských ředitelů propuštěných z OVB Allfinanz nalezl nové útočiště. Po Lukáši Lichtenberkovi, který přechází do OK Klient, nalezl nové působiště i Jak Kokta se svou strukturou. Z podnětu pojišťoven bude působit v SABservis. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

16.12.2016 11:07 Ďalšie 2 dôvody prečo mať finančného sprostredkovateľa

V predchádzajúcej časti sme pozreli na tri dôvody, pre ktore sa oplatí mať na svojej strane nezávislého sprostredkovateľa. Môže napríklad za klienta jednať vo finančných inštitúciách, alebo zaobstará potrebný prehľad. Teraz sa pozrieme na ďalšie plusy. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.12.2016 09:04 Robo 3.0

Robo-poradci nepochybně rozsáhlou měrou narušují trh finančního poradenství. Nikoli však takovým způsobem, jak mnoho lidí očekává. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »