Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Týmto krokom sa vyhnite: 6 rád ako zaručene nešetriť

Týmto krokom sa vyhnite: 6 rád ako zaručene nešetriť

Aj tá najlepšie mienená rada vám môže uškodiť, ak ju beriete doslovne. Viaceré rozšírené rady ako ušetriť v sebe skrývajú riziko, že v konečnom dôsledku si priplatíte. Pozrite si prehľad najčastejších mýtov o šetrení, ktorými vašu peňaženku nevedome posielate na redukčnú diétu. 

1. Kupuj vždy to najlacnejšie!

Ak vždy siahnete po lacnejšom produkte, neznamené to, že automaticky ušetríte. Práve naopak, v konečnom dôsledku si môžete poriadne priplatiť. Snaha za každú cenu ušetriť sa nevypláca najmä v prípade nákupov, od ktorých očakávate, že vám vydržia dlhší čas. Dáte za topánky pár eur, alebo si radšej priplatíte za kvalitnejšie, ktoré budete nosiť niekoľko sezón? A čo v prípade väčších nákupov, ako napríklad posteľ, od ktorej čakáte, že vám bez problémov vydrží ideálne aj niekoľko desaťročí? Určite nechcete kupovať novú už po dvoch rokoch.

Hoci v pomere ceny a kvality nie vždy platí priama úmera, odborníci radia poriadne si premyslieť každý väčší nákup a dopredu si spraviť vlastný malý prieskum trhu, v ktorom si bližšie posvietite na parametre daného produktu. Pomocníkom sú často odporúčania známych či spotrebiteľské fóra na internete.

Táto rada sa pritom netýka len tovarov bežnej spotreby. “Pokiaľ ide o cenu, tak je problém, že veľa Slovákov ešte niekedy nevníma pomer ceny a kvality poistnej zmluvy,” potvrdzuje Miroslav Hurban, reprezentant poisťovne Allianz-Slovenská sporiteľňa.

Z vlastnej praxe hovorí, že Slováci v snahe ušetriť svoje poistky často veľmi “okliešťujú” o podstatné veci, prípadne do nich zavádzajú množstvo výluk. “Tieto veci koniec koncov každý zistí až, keď je neskoro. V prípade poistnej udalosti. Všetko ale záleží na poctivosti obchodného zástupcu a hlavne či chce pomôcť klientovi, alebo zarobiť za každú cenu,” dodáva.

2. Keď je to v zľave, nie je o čom!

Neónové pútače upozorňujúce na zľavy doslova hypnotizujú a pre mnohých sú zárukou výhodných nákupov. Kto by predsa odolal zlomku pôvodnej ceny?

Aj v tomto prípade však odborníci radia zachovať chladnú hlavu. Vidina ušetrených peňazí totiž privádza mnohých k tomu, že sa “odtrhnú z reťaze” a často kúpia aj to, čo v skutočnosti nepotrebujú.

A tak sa aj taký, k peňaženke priateľský pojem, ako výpredaj, môže stať nebezpečný. Osobitnou kategóriou sú rôzne vernostné karty ponúkajúce zľavy na niektoré produkty a časovo obmedzené akciové kupóny.

“Často ide len o marketing daných spoločností,” upozorňuje finančný poradca Marek Jurica a z vlastnej praxe potvrdzuje, že niektorí Slováci na zľavy skutočne “počúvajú”.

Ako však mámeniu akciových ponúk odolať? Odpoveď je jednoduchá i ťažká zároveň – kupujte len to, čo naozaj potrebujete. Len vtedy vám akciové ponuky prinesú skutočne ušetrené peniaze. Ak sa inak nedá, odhláste sa z príjmu e-mailových newsletterov s výhodnými ponukami a zvážte každodenné “browsovanie” po rôznych zľavových portáloch. Majú totiž dar presvedčiť nás o tom, že urgentne potrebujeme nejaký tovar alebo službu, aj keď sme o nej ešte pred pár momentami ani netušili.

3. Si ešte príliš mladý, aby si rozmýšľal nad dôchodkom!

Typická rada, ktorú počúvajú najmä dvadsiadnici. Mladosť-pochabosť, ako sa hovorí, no ľahkovážnosť nie je v tomto prípade na mieste.

“Stretávam sa s mnohými mladými ľuďmi a veľmi často majú úsmev na tvári, pokiaľ sa hovorí o sporení na dôchodok,” potvrdzuje Hurban. “Pokiaľ mi niekto povie že sa dôchodku nedožije, tak moja prvá odpoveď je, čo ak áno?” Klienti si podľa neho musia uvedomiť že potom už bude neskoro na hľadanie riešenia nepriaznivej životnej situácie. “Čím skôr každý začne riešiť možnosť sporenia, tým menej ho neskôr budú bolieť ďalšie opatrenia. Každý z nás predsa chce mať hlavne pokojný dôchodok.”

S nihilistickými tvrdeniami typu “veď ja sa dôchodku aj tak nedožijem” ďaleko nezájdeme. Rovnako by sme sa však nemali spoliehať výhradne na štát. “Treba už zabúdať na to, že pri klasických odvodoch bude mať bežný občan slušný dôchodok,” varuje Hurban a do pozornosti dáva iné formy dôchodkového sporenia.

Na takzvaný druhý pilier upozorňuje svojich klientov aj Jurica. “(Klient) môže vziať štátu štyri percentá zo svojej hrubej mzdy na svoj dôchodkový účet. Ukážem mu koľko eur sa mu nasporí, ak by celý život zarábal len taký príjem ako teraz. Obvykle to vychádza na celkom zaujímavý obnos nasporený na dôchodku,” dáva príklad z praxe. Oplatí sa však druhý pilier naozaj? Na atraktivite mu totiž nepridávajú časté zmeny a regulácie spôsobov zhodnocovania úspor v DSS.

Druhý pilier má stále niektoré podstatné výhody, myslí si Hurban. “Z môjho pohľadu sa jedná určite o prípadnú dedičnosť dôchodku a prehľad dôchodkového účtu, ktorý v podstate Sociálna poisťovňa neponúka.” Dodáva však, že druhý pilier treba vnímať len ako jeden z možných doplnkov na sporenie a šetriť si na starobu treba “na viacerých frontoch”.

4. Nakupuj vo veľkom!

Rôzne množstevné zľavy a akciové ponuky typu “kúp dva a tretí dostaneš zadarmo” vašej peňaženke uľahčia často len zdanlivo. Podobným prípadom sú rôzne onĺine obchody, ktoré ponúkajú poštovné zadarmo po prekročení istej sumy nákupu.

Opäť, tieto a podobné ponuky majú len jeden cieľ – prinútiť vás minúť viac. A to mnohokrát za veci, ktoré nepotrebujeme, alebo ich nie sme schopní spotrebovať, najmä v prípade potravín s kratšou dobou spotreby.

Kapitolou samou o sebe sú ponuky, ktoré v skutočnosti ani nie sú výhodné, lebo menšie balenie či samostatný kus mimo akciového balenia stoja v prepočte menej. “Je to tak, že veľa ľudí koná impulzívne a naletí niekedy zľavám a akciám, ktoré v skutočnosti ani nie sú,” potvrdzuje Hurban.

Odborníci preto pri takýchto nákupoch radia prepočítavať cenu na jednotkové množstvo a triezvo zhodnotiť kupovanú kvantitu. Alternatívou je kupovať takéto “multibalenia”, najmä s obmedzenou dobou spotreby, spoločne so známymi a rozdeliť si ich.

5. Kašli na poistku!

Načo zbytočne platiť za poistenie, keď peniaze sa dajú využiť aj oveľa príjemnejšími spôsobmi. Aj toto je ešte stále filozofia  mnohých Slovákov. Ako to už býva, zdanlivá úspora sa môže vinou nepredvídateľných okolností stať finančnou nočnou morou.

“Veľa ľudí je niekedy tvrdohlavých a je len na nich, či ťarchu možných rizík chcú znášať oni alebo ju prenesú na poisťovňu,” hovorí Hurban a dodáva, že riziká nepoistenia, prípadne podpoistenia sú jasné a niekedy vás môžu doslova položiť na lopatky, najmä ak je vankúš vašej finančnej rezervy nedostatočne hrubý.

“Sám klient si musí uvedomiť, akou mierou sa v prípade nečakanej udalosti chce podieľať sám a to platí aj v prípade podpoistenia ktoré je veľmi časté pri poistení nehnuteľnosti,” hovorí a z vlastnej praxe do pozornosti dáva častý prípad príliš starých poistných zmlúv, ktoré neboli menené aj viac ako dekádu.

Klientom preto ponúka jednoduchú pomôcku. “Ak máte poistený dom na inú sumu, ako by bola hodnota novopostaveného domu v rovnakom vyhotovení, nový dom v rovnakých rozmeroch a parametroch za takú poistnú sumu nepostavíte. Zo starých tehál predsa stavať nikto nebude.”

6. Šetri, šetri, šetri!

Túto zlatú rada našich starých materí by si malo zobrať mnoho nákupných maniakov k srdcu, no podobne ako v iných oblastiach, ani tu to netreba preháňať.

Ak si nastavíte príliš tesný rozpočet, nemusíte si automaticky na konci mesiaca na sporiaci účet odložiť viac. Viaceré štúdie – najcitovanejšia býva od amerického odborníka na spotrebiteľkú psychológiu Rana Kivetza z Kolumbijskej univerzity – totiž dokazujú, že paradoxne práve v týchto prípadoch majú ľudia tendenciu svoj rozpočet prekročiť – a to následkom rýchlych a impulzívnych nákupov, trebárs vo vidine zľavy, ako sme to spomenuli vyššie. Navyše, ak sa v rozpočte takto “pošmykneme” raz, často nasleduje dominový efekt a celý náš dobre mienený mesačný plán sa zrúti ako domček z karát.

Odborníci fenomén prílišného šetrenia nazývajú hyperopia, čo je pôvodne medicínsky termín označujúci ďalekozrakosť. Prenesene do finančnej oblasti, tento termín označuje prílišné orientovanie sa na budúcnosť, často v dlhodobom horizonte.

Kľúčom je nastaviť si financie primerane – vytvárať si každý mesiac rezervu, ale z času na čas si dopriať aj drobný luxus, v rámci našich možností. A najmä, ak šetriť, tak s nejakou víziou – či už na predčasné splatenie hypotéky alebo peknú dovolenka.

Ak teda známe pravidlo varuje pred “žúrovaním dnes a hladovaním zajtra”, vystríhať by ste sa mali aj pred opakom – v prenesenom zmysle – nehladujte dnes len preto, aby ste mohli žúrovať zajtra. Žijete totiž iba raz.

Týmto krokom sa vyhnite: 6 rád ako zaručene nešetriť

Týmto krokom sa vyhnite: 6 rád ako zaručene nešetriť >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Peter Apolen | 26.05.2016 00:00 Pri poistení či dôchodkovom sporení nezabudnite na stanovenie oprávnej osoby

Pri uzatváraní životného poistenia a dôchodkového sporenia sa odporúča určiť oprávnenú osobu. Tá v prípade úmrtia poisteného dostane peniaze z poistky alebo sporenia vyplatené bez čakania na zdĺhavé dedičské konanie. V prípade zmeny vzťahov je však potrebné nahlásiť zmenu, aby sa nestalo, že peniaze dostane niekto, komu by ich klient už nechcel odkázať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.05.2016 00:00 Fincentrum rástlo v prvom kvartáli o vysokých 38 percent

Spoločnosť Fincentrum, a.s, Bratislava má za sebou jeden z najlepších kvartálov v histórii. Produkcia BEB vzrástla medziročne o  700 tisíc BEB, čo je nárast o  33 percent. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 17.05.2016 00:00 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.05.2016 00:00 Ako znížiť počet nespokojných a frustrovaných klientov

Dnešné časy investorom a sporiteľom príliš neprajú. Nízke úrokové sadzby odrádzajú sporiteľov, a volatilné trhy znechucujú investorov. V tomto prostredí to má poradca zaoberajúci sa investíciami veľmi ťažké. Na konci všetkého totiž býva často nespokojný klient. Je však možné sa na veci pozrieť i z druhej strany a situáciu zobrať ako výzvu. Rebecca Murphy, šéfka predaja a marketingu nadnárodnej poradenskej spoločnosti Praemium, zdôrazňuje zásady, ktorých by sa mala moderná poradenská spoločnosť držať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.04.2016 00:00 Súčasný refinančný boom môže viesť k zdraženiu hypoték v budúcnosti

Aktuálne prebiehajúca vlna refinancovania starších drahších hypoték spôsobí zdraženie splátok v budúcnosti. Legislatíva totiž tlačí banky do poskytovania úverov s krátkou fixáciou, čím klienti prichádzajú o možnosť zafixovať si dnešné rekordne nízke sadzby na dlhšie obdobie. Zhodli sa na tom diskutujúci Odbornej konferencie Fincentrum bývanie, ktorá sa uskutočnila v stredu 27. apríla. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

27.05.2016 09:36 Hypotekárna sieť Allianz–SP sprostredkovala úvery za 20 miliónov eur

V apríli minulého roka zalačala Allianz – SP ako jediná poisťovňa na Slovensku sprostredkovať hypotéky. Dohodla odvtedy 550 úverov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.05.2016 08:39 Regulácia provízii v ČR a aktuálna legislatíva

Regulace provizí za zprostředkování životního pojištění je žhavým tématem již několik let. Jaký je výhled a budoucnost regulace? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.05.2016 09:12 Regulácia provízii nemá s ochranou klienta nič spoločné

Patrik Nacher se do veřejného povědomí dostal iniciativou proti poplatkové politice bank. Stojí na straně klientů. Přesto odmítá regulaci provizí, která je ochranou klientů zastřešována. Proč? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.05.2016 11:30 Európska smernica o distribúcii poistenia necháva zverejňovanie provízií na národnej legislatíve

Vzhľadom na charakter provízií, ich štruktúru a rôznorodosť je dôležité správne zadefinovanie povinnosti zverejňovania provízií v národnej legislatíve. Nateraz to tak nie je. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

16.05.2016 09:47 Povinnosť zverejňovať provízie zatiaľ hladinu nerozbúrila

Finanční sprostredkovatelia sa zhodujú, že nová povinnosť zverejňovať provízie za predaj hypoték nepriniesla spotrebiteľom žiadne relevantné informácie. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Peter Apolen | 26.05.2016 00:00 Pri poistení či dôchodkovom sporení nezabudnite na stanovenie oprávnej osoby

Pri uzatváraní životného poistenia a dôchodkového sporenia sa odporúča určiť oprávnenú osobu. Tá v prípade úmrtia poisteného dostane peniaze z poistky alebo sporenia vyplatené bez čakania na zdĺhavé dedičské konanie. V prípade zmeny vzťahov je však potrebné nahlásiť zmenu, aby sa nestalo, že peniaze dostane niekto, komu by ich klient už nechcel odkázať.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 17.05.2016 00:00 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 20.05.2016 00:00 Fincentrum rástlo v prvom kvartáli o vysokých 38 percent

Spoločnosť Fincentrum, a.s, Bratislava má za sebou jeden z najlepších kvartálov v histórii. Produkcia BEB vzrástla medziročne o  700 tisíc BEB, čo je nárast o  33 percent. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »