Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Úver ako pomoc proti kríze: Ktorý sa oplatí čerpať a aké sú riziká?

Autor: Martin Kováčik | 04.06.2009 00:10 | Kategórie: Banky | 1 komentár
Úver ako pomoc proti kríze: Ktorý sa oplatí čerpať a aké sú riziká?

Jeden zo spôsobov ako sa vysporiadať s dôsledkami krízy je požičať si - presviedčajú o tom bankári. A aj keď sú pri poskytovaní hypotekárnych úverov opatrnejší, v prípade spotrebných úverov, kreditných kariet a povolených prečerpaní, hľadajú nové spôsoby ako osloviť klientov.

Krízu ako dôvod čerpať úver komunikovali pred pár mesiacmi predovšetkým nebankové spoločnosti. Priamo v televíznej reklame tak urobila napríklad spoločnosť Cetelem s reklamným sloganom „Máte depku z krízy? Prinášame bezpečnú pôžičku." Najnovšie sa kríza stala apelom v reklame Všeobecnej úverovej banky, ktorá komunikuje predschválené úvery ako pomoc v ťažkých časoch.

Samotné banky využívajú aj priame spôsoby ako osloviť potenciálnych zákazníkov, napríklad zaslaním predschválenej kreditnej karty bez toho, aby o to klient prejavil záujem. Záleží na samotnom klientovi, či si ju naozaj aktivuje. Až absurdne pôsobí situácia, keď banka odmietla klientovi zrušiť povolené prečerpanie, pretože je súčasťou balíka služieb. Ako uviedol jeden z diskutujúcich na Investujeme.sk "Pracovníci na prepážkach musia ponúkať pod hrozbou straty prémií rôzne finančné produkty, lebo im chodia mysterishoperi, ktorí ich jednanie s klientom nahrávajú a vyhodnocujú." 

Šéfredaktor Investujeme.sk Ľuboslav Kačalka v tejto súvislosti poznamenáva: " Zákon o finačnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve zabudol na banky – silných dravcov na finančnom trhu. Banky nemusia na rozdiel od sprostredkovateľov chodiť od dverí k dverám, za nimi prídu klienti sami a ešte im aj viac dôverujú. Nie všetky bankové produkty sú však pre klienta výhodné. Žiaľ, klienti to nie vždy dokážu rozlíšiť, čo potvrdzuje aj správa bankovej ombudsmanky ."

Aký úver je vhodný?

S pomocou banky môže klient riešiť dočasnú insolventnosť viacerými spôsobmi: účelovými a bezúčelovými spotrebnými úvermi, úverom z kreditnej karty povoleným prečerpaním na účte. Každý z týchto produktov je vhodný na inú príležitosť a pri nesprávnom použití sa môže úver výrazným spôsobom predražiť.

V prípade, že klient potrebuje peniaze na dlhšie obdobie, je vhodnejší spotrebný úver. Rozhodne by nemal využiť kreditnú kartu, pri ktorej môže byť úroková sadzba vyššia až o 10 percentuálnych bodov vyššia. Kreditná karta je vhodná najmä ako finančná rezerva pre krátke obdobie a takisto pre bonitných klientov, ktorí majú vlastné peniaze viazané a pri nákupoch môžu využiť bezúročné obdobie, musia však úver splatiť v stanovenom termíne. Ako upozorňuje Marek Fides zo spoločnosti Partners Group SK: „Predávať kreditné karty je výhodný biznis, pretože nie všetci klienti vedia plniť svoje záväzky v bezúročnom období, čo znamená zaujímavý výnos pre danú banku.“ Povolené prečerpanie príde vhod, pokiaľ klientovi mešká výplata, alebo pokiaľ má záujem o kúpu tovaru na 2-3 splátky.

Výhody a riziká jednotlivých úverov

Druh úveru charakteristika

Kreditná karta

úroková miera na trhu od 16,5%

  • možnosť využiť bezúročné obdobie až 50 dní (vhodné je povoliť 100% inkaso v deň splatnosti)
  • vhodná pre bonitnejších klientov, ktorí majú dosť prostriedkov na vyrovnanie dlžnej sumy
  • drahší výber peňazí z bankomatu
  • vysoká úroková sadzba
  • psychologické riziko (možnosť čerpať úver môže klienta motivovať k väčšiemu míňaniu)
  • nevýhodné na strednodobé a dlhodobé financovanie
  • obnovovanie úveru (riziko tlačenie úveru pred sebou)
  • pravidelné poplatky (možnosť ušetriť na poplatkoch pri častom platení)
  • obnovovanie úveru (riziko tlačenie úveru pred sebou)
  • ak aj klient úver nečerpá, banka naňho pri schvaľovaní ďalších úverov hľadí ako by úver čerpal

Povolené prečerpanie

úroková miera na trhu 15,5%

  • bez poplatku
  • finančná rezerva napríklad pri meškaní príjmu
  • vysoký úrok
  • psychologické riziko (možnosť čerpať úver môže klienta motivovať k väčšiemu míňaniu)
  • obnovovanie úveru (riziko tlačenie úveru pred sebou)
  • nevýhodné na strednodobé a dlhodobé financovanie
  • ak aj klient úver nečerpá, banka naňho pri schvaľovaní ďalších úverov hľadí ako by úver čerpal
  • možnosť čerpať úver môže klienta motivovať ho skutočne minúť

Spotrebný úver

úroková miera na trhu od 7,8%

  • možnosť účelového úveru s nižšou sadzbou
  • možnosť bezúčelového úveru
  • pravidelné splátky
  • vhodné na strednodobé financovanie
  • poplatok za schválenie
  • poplatok za predčasné čerpanie
  • možnosť konsolidácie menej výhodných úverov (napr. nebankových úverov) prostredníctvom spotrebného úveru

Vo všeobecnosti platí, že banka požičia lacnejšie vlastnému klientovi. Samotná úroková miera nemá až takú výpovednú hodnotu, keďže banka s nižším úrokom môže mať vyššie poplatky.

Od čoho závisí úrok?

  • cena peňazí (EURIBOR) - klient nedokáže ovplyvniť
  • riziková prirážka - klient môže ovplyviť napríklad tým, či má alebo nemá trvalé zamestnanie
  • zisk banky - klient dokáže ovplyvniť, čí viac produktov banky využíva, tým mu môže banka požičať lacnejšie.

Úver ako pomoc proti kríze: Ktorý sa oplatí čerpať a aké sú riziká?

Úver ako pomoc proti kríze: Ktorý sa oplatí čerpať a aké sú riziká? >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 1 komentár)

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 29.04.2016 00:00 Súčasný refinančný boom môže viesť k zdraženiu hypoték v budúcnosti

Aktuálne prebiehajúca vlna refinancovania starších drahších hypoték spôsobí zdraženie splátok v budúcnosti. Legislatíva totiž tlačí banky do poskytovania úverov s krátkou fixáciou, čím klienti prichádzajú o možnosť zafixovať si dnešné rekordne nízke sadzby na dlhšie obdobie. Zhodli sa na tom diskutujúci Odbornej konferencie Fincentrum bývanie, ktorá sa uskutočnila v stredu 27. apríla. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 28.04.2016 00:00 Až polovica rodičov pomáha deťom pri financovaní bývania

Peniaze rodičov či založenie ich vlastnej nehnuteľnosti pomáhajú k novému bývaniu až polovici Slovákov. Najčastejšie poskytnú rodičia na hypotéku svojim deťom do začiatku finančnú hotovosť alebo ich podporia iným spôsobom, napríklad pôžičkou či sporením. Každý ôsmy rodič ponúkol vlastnú nehnuteľnosť svojim potomkom ako zabezpečenie pre hypotekárny úver. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 27.04.2016 00:00 Online predaj nepredstavuje pre sprostredkovateľov hrozbu, ale príležitosť

Uzatvoriť poistenie cez internet sa v začiatkoch javilo ako čierny deň finančného sprostredkovania. Prax ukazuje opak. Informačné technológie nahrávajú finančným agentom na smeč v oblasti starostlivosti o klienta.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.04.2016 00:00 Krajský súd rozhodol v prípade nespokojných klientov Prima banky

Krajský súd v Žiline rozhodol proti Prima banke. Predmetom sporu bolo jednostranné zvýšenie úrokov klientom bývalej Dexia banky, ku ktorému Prima banka pristúpila po prevzatí portfólia jej predchodkyne. Nespokojných klientov zastupovala pred súdom Asociácia bankových klientov. Prima banka nateraz odmietla rozhodnutie krajského súdu komentovať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jana Glasová | 20.04.2016 00:00 Slovenské domácnosti prepadli optimizmu, veria svojej budúcnosti, dokážu si viac ušetriť

Slovensku sa makroekonomicky darí. Čísla sú priaznivé. To však nebýva vždy v súlade s náladami bežných ľudí. Rozdiel medzi reálnou a pocitovou infláciou je už všeobecne známy. Subjektívne vnímanie býva totiž často odlišné od reality. V nasledujúcom článku sme sa preto pozreli na ekonomické nálady a očakávania slovenských domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

02.05.2016 10:29 Českým bankám sa prestáva dariť

V prvom štvrťroku zarobili české peňažné ústavy 13,5 miliardy Kč (499,30 milióna eur), čo je o 17 percent menej než vlani. Je to najhorší štart roka za posledných šesť rokov. Sú za tým nižšie firemné úvery, ale i pokles úrokov pri hypotékach.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

02.05.2016 10:05 Stav retailových úverov VÚB banky sa po prvom kvartáli zvýšil o 12 %

Refinančný boom je v plnom prúde. Priebežné výsledky o preskupení klientov medzi bankami zatiaľ nie sú známe. No na základe čiastkových informácii a ponuke na trhu by mohla byť jedným z víťazov boja o migrujúcich klientov VÚB banka. Za prvý kvartál hlási nárast stavu úverov o 12 percent. Počet a aj objem refinančných hypoték sa oproti rovnakému obdobiu vlaňajška takmer zdojnásobil. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

29.04.2016 10:30 ECB určila celkové poplatky za dohľad za rok 2016

Podľa odhadov ECB budú celkové náklady spojené s jej úlohami v oblasti prudenciálneho dohľadu nad bankovým systémom za rok 2016 predstavovať 404 mil. €. V porovnaní so sumou vyúčtovanou za rok 2015 ide o nárast o 23,9 %. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

28.04.2016 09:10 UniCredit banka odmeňuje klientov za odporúčanie služieb

UniCredit Bank spúšťa nový program odmeňovania za odporučenie klientov. Tí, ktorí odporučia služby banky ďalej, môžu získať do 60 eur.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.04.2016 16:02 Menší úrok neznamená automaticky nižšiu pôžičku

Aj keď sa teraz hovorí predovšetkým o refinancovaní hypoték, aktuálna je aj téma spotrebiteľských úverov. Banky prišli nedávno s rôznymi novinkami, ako napríklad znížený úrok v druhej polovici splácania, finančné odmeny za riadne splácanie či vrátenie poplatku za poskytnutie.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 28.04.2016 00:00 Až polovica rodičov pomáha deťom pri financovaní bývania

Peniaze rodičov či založenie ich vlastnej nehnuteľnosti pomáhajú k novému bývaniu až polovici Slovákov. Najčastejšie poskytnú rodičia na hypotéku svojim deťom do začiatku finančnú hotovosť alebo ich podporia iným spôsobom, napríklad pôžičkou či sporením. Každý ôsmy rodič ponúkol vlastnú nehnuteľnosť svojim potomkom ako zabezpečenie pre hypotekárny úver. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 27.04.2016 00:00 Online predaj nepredstavuje pre sprostredkovateľov hrozbu, ale príležitosť

Uzatvoriť poistenie cez internet sa v začiatkoch javilo ako čierny deň finančného sprostredkovania. Prax ukazuje opak. Informačné technológie nahrávajú finančným agentom na smeč v oblasti starostlivosti o klienta.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 29.04.2016 00:00 Súčasný refinančný boom môže viesť k zdraženiu hypoték v budúcnosti

Aktuálne prebiehajúca vlna refinancovania starších drahších hypoték spôsobí zdraženie splátok v budúcnosti. Legislatíva totiž tlačí banky do poskytovania úverov s krátkou fixáciou, čím klienti prichádzajú o možnosť zafixovať si dnešné rekordne nízke sadzby na dlhšie obdobie. Zhodli sa na tom diskutujúci Odbornej konferencie Fincentrum bývanie, ktorá sa uskutočnila v stredu 27. apríla. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jana Glasová | 20.04.2016 00:00 Slovenské domácnosti prepadli optimizmu, veria svojej budúcnosti, dokážu si viac ušetriť

Slovensku sa makroekonomicky darí. Čísla sú priaznivé. To však nebýva vždy v súlade s náladami bežných ľudí. Rozdiel medzi reálnou a pocitovou infláciou je už všeobecne známy. Subjektívne vnímanie býva totiž často odlišné od reality. V nasledujúcom článku sme sa preto pozreli na ekonomické nálady a očakávania slovenských domácností.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 22.04.2016 00:00 Krajský súd rozhodol v prípade nespokojných klientov Prima banky

Krajský súd v Žiline rozhodol proti Prima banke. Predmetom sporu bolo jednostranné zvýšenie úrokov klientom bývalej Dexia banky, ku ktorému Prima banka pristúpila po prevzatí portfólia jej predchodkyne. Nespokojných klientov zastupovala pred súdom Asociácia bankových klientov. Prima banka nateraz odmietla rozhodnutie krajského súdu komentovať. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »