Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Úver ako pomoc proti kríze: Ktorý sa oplatí čerpať a aké sú riziká?

Autor: Martin Kováčik | 04.06.2009 00:10 | Kategórie: Banky | 1 komentár
Úver ako pomoc proti kríze: Ktorý sa oplatí čerpať a aké sú riziká?

Jeden zo spôsobov ako sa vysporiadať s dôsledkami krízy je požičať si - presviedčajú o tom bankári. A aj keď sú pri poskytovaní hypotekárnych úverov opatrnejší, v prípade spotrebných úverov, kreditných kariet a povolených prečerpaní, hľadajú nové spôsoby ako osloviť klientov.

Krízu ako dôvod čerpať úver komunikovali pred pár mesiacmi predovšetkým nebankové spoločnosti. Priamo v televíznej reklame tak urobila napríklad spoločnosť Cetelem s reklamným sloganom „Máte depku z krízy? Prinášame bezpečnú pôžičku." Najnovšie sa kríza stala apelom v reklame Všeobecnej úverovej banky, ktorá komunikuje predschválené úvery ako pomoc v ťažkých časoch.

Samotné banky využívajú aj priame spôsoby ako osloviť potenciálnych zákazníkov, napríklad zaslaním predschválenej kreditnej karty bez toho, aby o to klient prejavil záujem. Záleží na samotnom klientovi, či si ju naozaj aktivuje. Až absurdne pôsobí situácia, keď banka odmietla klientovi zrušiť povolené prečerpanie, pretože je súčasťou balíka služieb. Ako uviedol jeden z diskutujúcich na Investujeme.sk "Pracovníci na prepážkach musia ponúkať pod hrozbou straty prémií rôzne finančné produkty, lebo im chodia mysterishoperi, ktorí ich jednanie s klientom nahrávajú a vyhodnocujú." 

Šéfredaktor Investujeme.sk Ľuboslav Kačalka v tejto súvislosti poznamenáva: " Zákon o finačnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve zabudol na banky – silných dravcov na finančnom trhu. Banky nemusia na rozdiel od sprostredkovateľov chodiť od dverí k dverám, za nimi prídu klienti sami a ešte im aj viac dôverujú. Nie všetky bankové produkty sú však pre klienta výhodné. Žiaľ, klienti to nie vždy dokážu rozlíšiť, čo potvrdzuje aj správa bankovej ombudsmanky ."

Aký úver je vhodný?

S pomocou banky môže klient riešiť dočasnú insolventnosť viacerými spôsobmi: účelovými a bezúčelovými spotrebnými úvermi, úverom z kreditnej karty povoleným prečerpaním na účte. Každý z týchto produktov je vhodný na inú príležitosť a pri nesprávnom použití sa môže úver výrazným spôsobom predražiť.

V prípade, že klient potrebuje peniaze na dlhšie obdobie, je vhodnejší spotrebný úver. Rozhodne by nemal využiť kreditnú kartu, pri ktorej môže byť úroková sadzba vyššia až o 10 percentuálnych bodov vyššia. Kreditná karta je vhodná najmä ako finančná rezerva pre krátke obdobie a takisto pre bonitných klientov, ktorí majú vlastné peniaze viazané a pri nákupoch môžu využiť bezúročné obdobie, musia však úver splatiť v stanovenom termíne. Ako upozorňuje Marek Fides zo spoločnosti Partners Group SK: „Predávať kreditné karty je výhodný biznis, pretože nie všetci klienti vedia plniť svoje záväzky v bezúročnom období, čo znamená zaujímavý výnos pre danú banku.“ Povolené prečerpanie príde vhod, pokiaľ klientovi mešká výplata, alebo pokiaľ má záujem o kúpu tovaru na 2-3 splátky.

Výhody a riziká jednotlivých úverov

Druh úveru charakteristika

Kreditná karta

úroková miera na trhu od 16,5%

  • možnosť využiť bezúročné obdobie až 50 dní (vhodné je povoliť 100% inkaso v deň splatnosti)
  • vhodná pre bonitnejších klientov, ktorí majú dosť prostriedkov na vyrovnanie dlžnej sumy
  • drahší výber peňazí z bankomatu
  • vysoká úroková sadzba
  • psychologické riziko (možnosť čerpať úver môže klienta motivovať k väčšiemu míňaniu)
  • nevýhodné na strednodobé a dlhodobé financovanie
  • obnovovanie úveru (riziko tlačenie úveru pred sebou)
  • pravidelné poplatky (možnosť ušetriť na poplatkoch pri častom platení)
  • obnovovanie úveru (riziko tlačenie úveru pred sebou)
  • ak aj klient úver nečerpá, banka naňho pri schvaľovaní ďalších úverov hľadí ako by úver čerpal

Povolené prečerpanie

úroková miera na trhu 15,5%

  • bez poplatku
  • finančná rezerva napríklad pri meškaní príjmu
  • vysoký úrok
  • psychologické riziko (možnosť čerpať úver môže klienta motivovať k väčšiemu míňaniu)
  • obnovovanie úveru (riziko tlačenie úveru pred sebou)
  • nevýhodné na strednodobé a dlhodobé financovanie
  • ak aj klient úver nečerpá, banka naňho pri schvaľovaní ďalších úverov hľadí ako by úver čerpal
  • možnosť čerpať úver môže klienta motivovať ho skutočne minúť

Spotrebný úver

úroková miera na trhu od 7,8%

  • možnosť účelového úveru s nižšou sadzbou
  • možnosť bezúčelového úveru
  • pravidelné splátky
  • vhodné na strednodobé financovanie
  • poplatok za schválenie
  • poplatok za predčasné čerpanie
  • možnosť konsolidácie menej výhodných úverov (napr. nebankových úverov) prostredníctvom spotrebného úveru

Vo všeobecnosti platí, že banka požičia lacnejšie vlastnému klientovi. Samotná úroková miera nemá až takú výpovednú hodnotu, keďže banka s nižším úrokom môže mať vyššie poplatky.

Od čoho závisí úrok?

  • cena peňazí (EURIBOR) - klient nedokáže ovplyvniť
  • riziková prirážka - klient môže ovplyviť napríklad tým, či má alebo nemá trvalé zamestnanie
  • zisk banky - klient dokáže ovplyvniť, čí viac produktov banky využíva, tým mu môže banka požičať lacnejšie.

Úver ako pomoc proti kríze: Ktorý sa oplatí čerpať a aké sú riziká?

Úver ako pomoc proti kríze: Ktorý sa oplatí čerpať a aké sú riziká? >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

 

Posledné pridané komentáre (celkem 1 komentár)

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 14.10.2014 13:00 Mladí ľudia chcú s bankami komunikovať cez sociálne siete

Klienti bánk si stále viac želajú, aby s nimi banky lepšie komunikovali na Facebooku či Twitteri. Miera spokojnosti zákazníkov s bankovými službami po prvýkrát za posledné tri roky závisí práve na komunikácii na sociálnych sieťach, vyplýva to z prieskumu spoločnosti Capgemini. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.10.2014 00:00 NBS vydala zoznam reštrikčných odporúčaní pre banky

Bankový biznis môže utŕžiť vážne rany. NBS včera (7. októbra) vydala zoznam desiatich odporúčaní, ktoré by mohli utlmiť prebiehajúci úverový boom. Stopercentných hypoték napríklad budú môcť banky poskytovať menej, kritériá na záujemcov o pôžičky budú tvrdšie a nemalo by byť ani možné dokladovať príjem čestným prehlásením. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 05.10.2014 07:58 Úvery na bývanie sú opäť lacnejšie

August priniesol v úveroch na bývanie nový rekord. Priemerná úroková sadzba na poskytnutých pôžičkách klesla z 3,23 percenta na historicky novú najnižšiu úroveň 3,18 percenta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Vladimír Gešperík | 30.09.2014 00:00 Bank of America môže byť po vyrovnaní dlhov za finančnú krízu vhodnou príležitosťou na investíciu

Bank of America sa dosiahla v druhom kvartály zaujímavé výsledky. Takmer dvojnásobne prekonala očakávania zisku na akciu. Po tom, čo banka vyrovnala pokutu za podiel na finančnej kríze vo výške štyroch miliárd dolárov, podhodnotené akcie môžu byť vhodnou príležitosťou na strednodobú investíciu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 23.09.2014 00:00 Dávate deťom vreckové? Je to dôležitý krok v ich finančnom vzdelávaní

Umenie narábať s peniazmi je rovnako dôležité ako vedieť ich zarobiť. A to platí nielen pre dospelých, ale návyk zodpovedne sa správať k peniazom by si mala začať osvojovať i deti. Ideálne je vštepovať im pravidlá finančnej gramotnosti už od útleho veku, napríklad prostredníctvom jednoduchého nástroja, ako je vreckového. Vyrastú tak zodpovední zákazníci finančných služieb, ktorí budú vedieť sporiť a striedmo pristupovať k úverom. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

24.10.2014 11:44 Výsledky záťažových testov bánk budú zverejnené v nedeľu

O záťažových testoch európskych bánk sa šíria špekulácie. Španielsky internetový portál Efe tvrdí, že testom neprešlo 11 bánk. Banky už vyjadrenie z ECB dostali. Verejnosť sa výsledky dozvie túto nedeľu (26. októbra). Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.10.2014 09:42 Mesačne prebehne zhruba 320 dobrovoľných dražieb

Do konca augusta ich bolo za tento rok 2563. Vlani ich celoročný počet dosiahol 3741 – mesačne priemerne 311. Správu registra dobrovoľných dražieb, z ktorého vyplývajú tieto údaje vykonáva Notárska komora. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

23.10.2014 08:51 Finančná rezerva väčšine v skutočnosť slúži i na bežné výdavky

Väčšina bankových klientov patrí do skupiny, ktorá svoju mesačnú rezervu tvorí a aj priebežne čerpá. Len tretina na svoj sporiaci účet len prihadzuje. Vyplýva to z porovnania 12 tisíc aktívny sporiacich účtov v Sberbank. Tých, ktorí iba vyberajú je v tejto banke len jedno percento.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.10.2014 10:23 Klienti Zuno už posielajú peniaze cez Viamo

Klienti online banky Zuno už môžu od dnešného dňa svoje platby posielať cez aplikáciu Viamo. Zuno sa tak ako tretia banka na Slovensku pridala k jednoduchému a rýchlemu spôsobu prevodu peňazí na účet. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

17.10.2014 10:13 Produkty mBank boli ocenené na súťaži EFMA v Barcelone

Poľská mBank získala v celosvetovej súťaži najlepších bankových projektov tri ocenenia, pričom prekonala konkurenciu z piatich kontinentov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 14.10.2014 13:00 Mladí ľudia chcú s bankami komunikovať cez sociálne siete

Klienti bánk si stále viac želajú, aby s nimi banky lepšie komunikovali na Facebooku či Twitteri. Miera spokojnosti zákazníkov s bankovými službami po prvýkrát za posledné tri roky závisí práve na komunikácii na sociálnych sieťach, vyplýva to z prieskumu spoločnosti Capgemini. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 05.10.2014 07:58 Úvery na bývanie sú opäť lacnejšie

August priniesol v úveroch na bývanie nový rekord. Priemerná úroková sadzba na poskytnutých pôžičkách klesla z 3,23 percenta na historicky novú najnižšiu úroveň 3,18 percenta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.10.2014 00:00 NBS vydala zoznam reštrikčných odporúčaní pre banky

Bankový biznis môže utŕžiť vážne rany. NBS včera (7. októbra) vydala zoznam desiatich odporúčaní, ktoré by mohli utlmiť prebiehajúci úverový boom. Stopercentných hypoték napríklad budú môcť banky poskytovať menej, kritériá na záujemcov o pôžičky budú tvrdšie a nemalo by byť ani možné dokladovať príjem čestným prehlásením. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »