Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Úver ako pomoc proti kríze: Ktorý sa oplatí čerpať a aké sú riziká?

Autor: Martin Kováčik | 04.06.2009 00:10 | Kategórie: Banky | 1 komentár
Úver ako pomoc proti kríze: Ktorý sa oplatí čerpať a aké sú riziká?

Jeden zo spôsobov ako sa vysporiadať s dôsledkami krízy je požičať si - presviedčajú o tom bankári. A aj keď sú pri poskytovaní hypotekárnych úverov opatrnejší, v prípade spotrebných úverov, kreditných kariet a povolených prečerpaní, hľadajú nové spôsoby ako osloviť klientov.

Krízu ako dôvod čerpať úver komunikovali pred pár mesiacmi predovšetkým nebankové spoločnosti. Priamo v televíznej reklame tak urobila napríklad spoločnosť Cetelem s reklamným sloganom „Máte depku z krízy? Prinášame bezpečnú pôžičku." Najnovšie sa kríza stala apelom v reklame Všeobecnej úverovej banky, ktorá komunikuje predschválené úvery ako pomoc v ťažkých časoch.

Samotné banky využívajú aj priame spôsoby ako osloviť potenciálnych zákazníkov, napríklad zaslaním predschválenej kreditnej karty bez toho, aby o to klient prejavil záujem. Záleží na samotnom klientovi, či si ju naozaj aktivuje. Až absurdne pôsobí situácia, keď banka odmietla klientovi zrušiť povolené prečerpanie, pretože je súčasťou balíka služieb. Ako uviedol jeden z diskutujúcich na Investujeme.sk "Pracovníci na prepážkach musia ponúkať pod hrozbou straty prémií rôzne finančné produkty, lebo im chodia mysterishoperi, ktorí ich jednanie s klientom nahrávajú a vyhodnocujú." 

Šéfredaktor Investujeme.sk Ľuboslav Kačalka v tejto súvislosti poznamenáva: " Zákon o finačnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve zabudol na banky – silných dravcov na finančnom trhu. Banky nemusia na rozdiel od sprostredkovateľov chodiť od dverí k dverám, za nimi prídu klienti sami a ešte im aj viac dôverujú. Nie všetky bankové produkty sú však pre klienta výhodné. Žiaľ, klienti to nie vždy dokážu rozlíšiť, čo potvrdzuje aj správa bankovej ombudsmanky ."

Aký úver je vhodný?

S pomocou banky môže klient riešiť dočasnú insolventnosť viacerými spôsobmi: účelovými a bezúčelovými spotrebnými úvermi, úverom z kreditnej karty povoleným prečerpaním na účte. Každý z týchto produktov je vhodný na inú príležitosť a pri nesprávnom použití sa môže úver výrazným spôsobom predražiť.

V prípade, že klient potrebuje peniaze na dlhšie obdobie, je vhodnejší spotrebný úver. Rozhodne by nemal využiť kreditnú kartu, pri ktorej môže byť úroková sadzba vyššia až o 10 percentuálnych bodov vyššia. Kreditná karta je vhodná najmä ako finančná rezerva pre krátke obdobie a takisto pre bonitných klientov, ktorí majú vlastné peniaze viazané a pri nákupoch môžu využiť bezúročné obdobie, musia však úver splatiť v stanovenom termíne. Ako upozorňuje Marek Fides zo spoločnosti Partners Group SK: „Predávať kreditné karty je výhodný biznis, pretože nie všetci klienti vedia plniť svoje záväzky v bezúročnom období, čo znamená zaujímavý výnos pre danú banku.“ Povolené prečerpanie príde vhod, pokiaľ klientovi mešká výplata, alebo pokiaľ má záujem o kúpu tovaru na 2-3 splátky.

Výhody a riziká jednotlivých úverov

Druh úveru charakteristika

Kreditná karta

úroková miera na trhu od 16,5%

  • možnosť využiť bezúročné obdobie až 50 dní (vhodné je povoliť 100% inkaso v deň splatnosti)
  • vhodná pre bonitnejších klientov, ktorí majú dosť prostriedkov na vyrovnanie dlžnej sumy
  • drahší výber peňazí z bankomatu
  • vysoká úroková sadzba
  • psychologické riziko (možnosť čerpať úver môže klienta motivovať k väčšiemu míňaniu)
  • nevýhodné na strednodobé a dlhodobé financovanie
  • obnovovanie úveru (riziko tlačenie úveru pred sebou)
  • pravidelné poplatky (možnosť ušetriť na poplatkoch pri častom platení)
  • obnovovanie úveru (riziko tlačenie úveru pred sebou)
  • ak aj klient úver nečerpá, banka naňho pri schvaľovaní ďalších úverov hľadí ako by úver čerpal

Povolené prečerpanie

úroková miera na trhu 15,5%

  • bez poplatku
  • finančná rezerva napríklad pri meškaní príjmu
  • vysoký úrok
  • psychologické riziko (možnosť čerpať úver môže klienta motivovať k väčšiemu míňaniu)
  • obnovovanie úveru (riziko tlačenie úveru pred sebou)
  • nevýhodné na strednodobé a dlhodobé financovanie
  • ak aj klient úver nečerpá, banka naňho pri schvaľovaní ďalších úverov hľadí ako by úver čerpal
  • možnosť čerpať úver môže klienta motivovať ho skutočne minúť

Spotrebný úver

úroková miera na trhu od 7,8%

  • možnosť účelového úveru s nižšou sadzbou
  • možnosť bezúčelového úveru
  • pravidelné splátky
  • vhodné na strednodobé financovanie
  • poplatok za schválenie
  • poplatok za predčasné čerpanie
  • možnosť konsolidácie menej výhodných úverov (napr. nebankových úverov) prostredníctvom spotrebného úveru

Vo všeobecnosti platí, že banka požičia lacnejšie vlastnému klientovi. Samotná úroková miera nemá až takú výpovednú hodnotu, keďže banka s nižším úrokom môže mať vyššie poplatky.

Od čoho závisí úrok?

  • cena peňazí (EURIBOR) - klient nedokáže ovplyvniť
  • riziková prirážka - klient môže ovplyviť napríklad tým, či má alebo nemá trvalé zamestnanie
  • zisk banky - klient dokáže ovplyvniť, čí viac produktov banky využíva, tým mu môže banka požičať lacnejšie.

Úver ako pomoc proti kríze: Ktorý sa oplatí čerpať a aké sú riziká?

Úver ako pomoc proti kríze: Ktorý sa oplatí čerpať a aké sú riziká? >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

 

Posledné pridané komentáre (celkem 1 komentár)

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

Peter Apolen | 30.10.2014 00:00 Pozor na lákavé inzeráty sľubujúce províziu za prevod peňazí

Banková ombudsmanka Eva Černá upozorňuje na množiace prípady, kedy boli Slováci vtiahnutí do finančných podvodov. Za istú províziu mali vybrať peniaze z neznámych účtov a vložiť ich na iný účet. Ukázalo, sa ale že peniaze boli predtým odcudzené a vlastník sa domáhal ich vrátenia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 28.10.2014 00:00 Potvrdené: Slováci sú šporovlivý národ

Obyvatelia Slovenska si podľa prieskumu dokážu mesačne odložiť 96 eur, čo je po Rakúsku najviac z okolitých krajín. Je to viac ako vlani a zároveň by si Slováci v budúcom roku radi odložili viac. Žiaľ opäť sa potvrdila konzervatívnosť pri forme sporenia. Až tretina Slovákov si hotovosť odkladá doma. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 14.10.2014 13:00 Mladí ľudia chcú s bankami komunikovať cez sociálne siete

Klienti bánk si stále viac želajú, aby s nimi banky lepšie komunikovali na Facebooku či Twitteri. Miera spokojnosti zákazníkov s bankovými službami po prvýkrát za posledné tri roky závisí práve na komunikácii na sociálnych sieťach, vyplýva to z prieskumu spoločnosti Capgemini. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 08.10.2014 00:00 NBS vydala zoznam reštrikčných odporúčaní pre banky

Bankový biznis môže utŕžiť vážne rany. NBS včera (7. októbra) vydala zoznam desiatich odporúčaní, ktoré by mohli utlmiť prebiehajúci úverový boom. Stopercentných hypoték napríklad budú môcť banky poskytovať menej, kritériá na záujemcov o pôžičky budú tvrdšie a nemalo by byť ani možné dokladovať príjem čestným prehlásením. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 05.10.2014 07:58 Úvery na bývanie sú opäť lacnejšie

August priniesol v úveroch na bývanie nový rekord. Priemerná úroková sadzba na poskytnutých pôžičkách klesla z 3,23 percenta na historicky novú najnižšiu úroveň 3,18 percenta. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

31.10.2014 12:18 V Bratislavskom kraji sú najvyššie platy, ale aj najdrahšie byty, v Banskobystrickom zase najvyššia nezamestnanosť.

Už onedlho pristúpime k volebným urnám a zvolíme si svojich zástupcov do orgánov miest a obcí, starostov a primátorov. Pri tejto príležitosti sme sa pozreli na život v jednotlivých regiónoch Slovenska a na to, ako sa mení smerom od západu na východ. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

31.10.2014 10:02 Najzadlženejší v únii sú Švédi

Na 100 EUR vkladu u nás pripadá 80 EUR úveru. Rekordéri zo Švédska dlžia na každú „stovku“ až 210 EUR. Na 100 EUR vkladu u nás pripadá 80 EUR úveru. Rekordéri zo Švédska dlžia na každú „stovku“ až 210 EUR. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.10.2014 14:45 Slovenské banky ponúkajú súčinnosti v boji proti daňovým únikom

Na medzinárodnej konferencii 122 krajín vrátane Slovenska, prijalo nový medzinárodný štandard pre automatickú výmenu informácií v daňovej oblasti, ktorý je ďalším opatrením v globálnom boji proti daňovým únikom. Slovenský bankový sektor podporuje túto snahu a ponúka všetku súčinnosť. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

28.10.2014 08:41 Hustota bankových pobočiek je na Slovensku polovičná v porovnaní s Európou

Na Slovensku je zhruba tisíc bankových pobočiek, čo je niečo viac ako 5 100 obyvateľov na jednu pobočku. Taká je štatistika dostupnosti bankových pobočiek na Slovensku. Európsky priemer je 2 500 ľudí. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

27.10.2014 23:22 ECB stres testy stresujú európske trhy

Cez víkend sme sa dozvedeli výsledky tretích stress testov  Európskej centrálnej banky. Minulý týždeň v piatok už sa síce dostali na trh informácie, že 25 európskych bánk  neprejde testami centrálnej banky kvôli ich nedostatočnej kapitálovej primeranosti. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Peter Apolen | 14.10.2014 13:00 Mladí ľudia chcú s bankami komunikovať cez sociálne siete

Klienti bánk si stále viac želajú, aby s nimi banky lepšie komunikovali na Facebooku či Twitteri. Miera spokojnosti zákazníkov s bankovými službami po prvýkrát za posledné tri roky závisí práve na komunikácii na sociálnych sieťach, vyplýva to z prieskumu spoločnosti Capgemini. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »