Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Zásady, ktoré môžu zabrániť dopravnej nehode

10.08.2017 10:43 | Kategórie: Ostatné správy | 0 komentárov
Tagy: aquaplaning brzdenie šoférovanie

Neschopnosť včas vozidlo zabrzdiť má často za následok nehodu prípadne inú poistnú udalosť. Čo dodržať a akú techniku voliť, aby ste škodovosť obmedzili na minimum?

Dlhé cesty autom bývajú lakmusovým papierikom, či vieme správne brzdiť. Jazdy v kolónach, zákrutách či dole kopcom dávajú totiž zabrať nielen brzdám, ale nesprávna technika brzdenia môže ohroziť aj bezpečnosť posádky vo vozidle, najmä ak sa k tomu ešte pridá strata pozornosti, šmyk či dokonca aquaplaning.

„Často sa stretávame s prípadmi, kedy  majú vodiči opakované poistné udalosti, nehody, ktoré sú spôsobené rýchlou jazdou resp. neschopnosťou včas vozidlo zabrzdiť,“ hovorí Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility a trojkou na trhu v poskytovaní operatívneho lízingu na Slovensku podľa veľkosti vozidlového parku. Firmám tiež pomáha sledovať a znižovať škodovosť  vozidiel, pretože, ako prax ukazuje, na riešenie poistných udalostí vynakladajú firmy počas napríklad štvorročného operatívneho lízingu áut až šestinu všetkých nákladov na vozidlo.

Nepozorní vodiči totiž obvykle generujú aj dodatočné náklady spojené s pneumatikami, ich servisom a údržbou. Pri agresívnej jazde sa zas vodič podpisuje pod vyššiu spotrebu pohonných hmôt. Nehovoriac o časových prestojoch, kedy je vodič bez firemného auta, alebo má dokonca zranenie a firma tak má nielen ušlý zisk, ale aj ďalšie náklady na jeho nemocenskú. V hre je i imidž firmy. A vyššie poistné.

Hocako, tu je šesť základných pravidiel, ako brzdiť v kolónach, zákrutách či dlhej jazde dole kopcom, prípade po kamienkovom teréne alebo mokrej vozovke, ktoré sú pre každého vodiča rovnaké.

1. Základ je koncentrácia a odstup

Tým prvým pravidlom, samozrejme, je, vždy sa plne koncentrovať na jazdu, teda netelefonovať, neposielať počas jazdy sms, či inak nerozptyľovať svoju pozornosť. „Rovnako základom je dodržiavať bezpečný odstup od vozidla pred nami, aby sme mali čas reagovať. Ide o prípady zmeny tempa jazdy vozidla pred nami, napr. zastavenie na svetelnej križovatke či pred priechodom pre chodcov. V prípade potreby okamžitého zastavenia je potrebné zošliapnuť brzdový pedál celou silou,“ radí Peter Kundlák.

Dnes už je väčšina vozidiel štandardne vybavená systémom ABS a teda ani pri krízovom brzdení nedochádza k úplnému zablokovaniu kolies. „Systém ABS automaticky prerušuje brzdový účinok, aby bolo vozidlo naďalej čiastočne ovládateľné – na šírku vozidla vpravo aj vľavo – a nedošlo k zničeniu pneumatík,“ konštatuje.

2. Ako na jazdu v kolónach

Pri jazde v kolóne pribrzďujte podľa potreby, no vždy tak, aby ste si udržali optimálny odstup potrebný na rýchlu reakciu. „Niektoré modernejšie vozidlá sú už vybavené adaptívnym tempomatom, ktorý je dobrým pomocníkom pri jazde v pomaly sa posúvajúcej kolóne. Nastavený odstup od vozidla pred nami dodržiava automaticky, teda v prípade spomalenia vozidla idúceho pred nami brzdí automaticky až do úplného zastavenia a chvíľka nepozornosti sa nemusí skončiť nepríjemnosťou,“ hovorí.    

3. Čo platí pre zákruty

Pokiaľ ide o brzdenie v zákrutách, ideálne je už vojsť do zákruty primeranou rýchlosťou. „Teda takou, aby sme v prípade nepredvídateľnej prekážky alebo zmeny povahy vozovky dokázali reagovať. Na suchom povrchu je plynulé brzdenie bezpečné, dôležitým faktorom je však rýchlosť, akou zákrutou prechádzame,“ upozorňuje Peter Kundlák.

4. Jazda z kopca

Pri jazde z kopca sa odporúča používať aj brzdenie motorom. „Šetrí sa tak brzdové obloženie a môžeme predísť prípadnému prehriatiu bŕzd či brzdovej kvapaliny. U vozidla s manuálnou prevodovkou je to zaradením nižšieho prevodového stupňa, u vozidla s automatickou prevodovkou prepnutie na manuálne radenie,“ vysvetľuje Peter Kundlák.

5. Ako na aquaplaning

„Aquaplaning prakticky hrozí až pri rýchlostiach od 80 km/h. Predísť prípadnému aquaplaningu môžeme jazdou mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda,“ radí Peter Kundlák. Ak je zaliata väčšia časť vozovky, treba sa snažiť znížiť rýchlosť a ideálne prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky. Stabilizačné systémy vozidla už spravia zvyšok. „Keď už sa do aquaplaningu dostaneme, nesmieme panikáriť, prudko brzdiť ani meniť smer jazdy. Len ubrať plyn a pokúsiť sa udržať smer jazdy,“ hovorí. Ak totiž stratia kontakt s vozovkou všetky štyri kolesá, vozidlo sa stane neovládateľné, prípadne sa roztočí. V takom prípade to už nie je v našich rukách.  

6. Nerovný terén

Často sa najmä počas potuliek na vidieku stane, že cesty prechádzajú z asfaltových na kamienkové. V takých prípadoch jazdu treba prispôsobiť v závislosti od konkrétneho povrchu. „Na nespevnenom povrchu je priľnavosť pneumatík všeobecne nižšia, rýchlosť preto treba prispôsobiť danému povrchu tak aby vozidlo bolo riadne ovládateľné,“ dodáva.

Zásady, ktoré môžu zabrániť dopravnej nehode

Zásady, ktoré môžu zabrániť dopravnej nehode >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Komentáre


K tomuto článku ešte nebol pridaný žiadny komentár. Buďte prvý a okomentujte tento článok.

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Ostatné správy

Peter Apolen | 27.07.2017 00:00 Súdy v júni vyhlásili rekordný počet osobných bankrotov

Nové podmienky osobných bankrotov, platné od marca, sa naplno prejavili v praxi. V júni požiadal o bankrot rekordný počet 590 občanov, čo je desaťnásobne viac ako v predchádzajúcom mesiaci a zhruba rovnako ako za celý roka 2015.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jana Glasová | 26.07.2017 00:00 Regionálne rozdiely v platoch: Najmenej zarábajú ľudia v Prešovskom kraji

Slovenský pracovný trh je vo svojej historicky najlepšej kondícií. Nezamestnanosť klesla prvý krát pod sedem percent a mzdy rastú. V nasledujúcej analýze sa preto pozrieme na to, ako sa líšia zárobky zamestnancov naprieč Slovenskom. Koľko percent full-time zamestnaných zarába do 450 eur a naopak koľkí sa môžu pochváliť platom nad dve tisícky mesačne. Vychádzame z nedávno zverejnených údajov Štatistického úradu SR o štruktúre miezd na Slovensku v minulom roku. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 08.08.2017 20:43

Peter Apolen | 24.07.2017 00:00 Bratislavčania si na dovolenke užívajú. Vidno to aj na ich platbách kartou

Nie je asi prekvapením, že výška výdavkov na dovolenke sa líši podľa danej krajiny. Najdrahšie z krajín preferovaných Slovákmi vychádza Taliansko s priemernou výškou platby kartou 277 eur. Naopak najlacnejšia je dovolenka v Bulharsku – platby kartou za len zhruba sto eur. Na výšku výdavkov na dovolenke však vplýva i kraj, z ktorého dovolenkár pochádza. Priemerný Bratislavčan tak napríklad zaplatí na dovolenke kartou viac ako dvojnásobok toho, čo šetrní obyvatelia Žilinského kraja. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Redakcia | 10.07.2017 00:00 Rozdiely v kurze eura dokážu dovolenkový rozpočet riadne nafúknuť

Slováci ani tento rok neplánujú vynechať zo svojich cestovateľských plánov Chorvátsko a Česko, ktoré sa radia medzi TOP dovolenkové destinácie. Spoločná európska mena však voči obidvom lokálnym menám  oslabila. To v praxi znamená, že Slováci získajú za jedno euro v krajine menej ako vlani. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 04.07.2017 00:00 Kvalitné vzdelanie, práca v odbore, istý čas v zahraničí - typický životopis slovenského milionára

Kvalitné vzdelanie, tvrdá práca v oblasti ktorú človek vyštudoval a ďalšie vzdelávanie, to sú najčastejšie spoločné faktory, ktoré priviedli väčšinu slovenských a českých milionárov k ich bohatstvu. Od štátu očakávajú najmä stabilitu. Svoje peniaze investujú najmä do nehnuteľností, akcií firiem, alebo alternatívnych investícií. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 13.07.2017 13:33Ďalšie články »

Krátké správy z Ostatné správy

14.08.2017 09:06 Jak je (někdy) popisován hlas lidu v Evropě

Před dvěma týdny uspořádalo mé domovské město Praha důležitou akci: Společný den ESA pro ochranu spotřebitelů. Jedná se o událost, která tvoří důležitou součást regulatorní agendy, a dle jejích organizátorů měla “projednat otázky týkající se ochrany spotřebitelů a investorů a finanční inovace“.  O tom, že mohly být k zaslechnutí určitě zajímavé návrhy, vůbec nepochybujte. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

11.08.2017 15:32 Nedostatok pracovníkov ženie mzdy nahor aj v tradične zle zarábajúcich odvetviach - reštauráciach, maloobchode

Reálna mesačná mzda vzrástla v júni medziročne najrýchlejšie v odvetví reštaurácií a pohostinstiev a to o osem percent. No dosiahla len hodnotu 427 eur. Toto tradične najmenej platiace odvetvie tak tiež začína pociťovať nedostatok pracovníkov a musí ich lákať vyšším mzdami. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.08.2017 10:43 Zásady, ktoré môžu zabrániť dopravnej nehode

Neschopnosť včas vozidlo zabrzdiť má často za následok nehodu prípadne inú poistnú udalosť. Čo dodržať a akú techniku voliť, aby ste škodovosť obmedzili na minimum? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

04.08.2017 10:03 Kvalita potravin: Co od toho Bruselu vlastně chceme?

Připouštím, že jsem poněkud zmaten. Stejní lidé, kteří si stěžují na „diktát Bruselu“, zároveň skoro jedním dechem požadují, aby ten stejný Brusel řešil, že kvalita potravin v českých supermarketech je horší než v německých. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

27.07.2017 14:00 Dobieha nemecký Volkswagen vlastná minulosť?

Najväčšiu nemeckú automobilku v poslednej dobe doháňa jeden škandál za druhým. Riešiť tak musí kauzu s manipuláciami dieselových motorov, aféru okolo údajného kartelu s ďalšími nemeckými automobilkami a teraz tiež veľmi nepríjemné informácie týkajúce sa údajnej pomoci nacistickému zločincovi.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »