Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Zuno chce byť ziskové v roku 2016

Zuno chce byť ziskové v roku 2016

Zuno chce zarobiť najmä na spotrebných úveroch a na aktívnom využívaní bežných účtov. Dnes donesú zhruba desať až 15 percent nových obchodov banky externé siete. „Zatiaľ by nám striktné zameranie na online bránilo dostať sa k celému trhu,“ vysvetľuje šéf Zuna pre SR a ČR Oyvind Oanes. Prechod masy na online je ale podľa neho len otázkou času.

  • Na pozícií generálneho riaditeľa Zuno pre Slovensko a Českú republiku ste od novembra minulého roka. Čo je vašou misiou? Aký cieľ vám stanovili akcionári?

Kľúčovým cieľom je pre nás zlepšovanie výkonnostných ukazovateľov. Vznikli sme pred pár rokmi ako start up, nastavili sme systémy a už otestovali reakcie trhu. Štart máme teda za sebou a teraz sme v bode, keď chceme dosiahnuť zmenu zo start upu na banku, ktorá bude profitovať. 

Samozrejme, zameriavame sa na nárast a akvizíciu nových zákazníkov, ale už s prihliadnutím na dosiahnutie zisku. To sú i očakávania našich majiteľov vo Viedni. Je prirodzené, že každý start up je na začiatku v strate. Máte totiž náklady na investície do technológií, procesov, ľudí. No v určitom čase sa chcete dostať do stavu, keď si môžete povedať, že máte finančne zdravý biznis. Takže to je našim najbližším cieľom na oboch trhoch.

  • Kedy teda plánujete dosiahnuť zisk?

Do zisku by sa Zuno malo preklopiť v roku 2016. Zatiaľ nás stále ťažia odpisy úvodných investícií. No ich vplyv by sa mal už na budúci rok zmierniť a naša strata bude klesať. Za 2 roky by sme sa už mohli dostať z červených čísel.

  • V súčasnosti máte 230 tisíc zákazníkov. Koľko potrebuje online banka, ako Zuno, na to aby bola zisková?

Veľa ľudí sa ma na to pýta, no na túto otázku sa nedá jednoznačne odpovedať. Závisí to totiž od aktivity našich klientov a teda marže. Mesačne nám napríklad pribudne štyri až päť tisíc nových zákazníkov.  Za celý minulý rok to bolo takmer 60 tisíc nových klientov. Plánom je dosiahnuť tento rok rovnaké číslo.

V začiatkoch každého biznisu je pre start up veľmi dôležité získať čo najviac zákazníkov ako sa dá, pretože to ukazuje, že to, čo ponúkate, je atraktívne. To, na čo sa chceme teraz zamerať, je nielen získavať nových klientov, ale zamerať sa i na to, ako títo zákazníci využívajú naše služby. Súvisí to s finančnými očakávaniami, ktoré som spomenul.

Teraz sa zameriavame, obrazne povedané, na vyváženie kvality a kvantity. Takže aj keď sa nám tento rok nepodarí získať 60, ale len 50 tisíc nových zákazníkov, ktorí ale budú aktívne využívať naše služby, budeme veľmi radi. Našim cieľom je byť primárnou bankou pre všetkých klientov bez rozdielu a momentálne nám pribúda klient každých 8 minút.

  • Zuno dlhodobo ponúka za získanie nových zákazníkov finančné benefity, či už vo forme odmeny za odporučenie, alebo priamej platby novému klientovi. Je to rentabilné?

Áno, v niektorých prípadoch platíme našim zákazníkom, no nie je to dlhodobá podpora. Odmeňovanie je rozložené do kampaní. Máme istú maržu na zákazníkovi, a z nej sme schopní niečo dať formou benefitu, no nemôžeme sa vzdať celej marže. Keď napríklad zaplatíme za ziskového klienta 20 eur, je to ešte v poriadku.

  • Vo vašej ponuke chýbajú hypotéky. Neuvažujete nad nimi?

Tento rok to neplánujeme. Dlhodobo ale máme vo výhľade poskytovať všetky základné bankové produkty. Dnes máme v ponuke spotrebné úvery, prečerpanie účtu, kreditné karty, začali sme i s depozitnými a sporiacimi produktmi. Niektorí zákazníci sa pýtajú aj na hypotéky. Diskutujeme o tom u nás v banke. Ja osobne som za, no je to náročný produkt, pretože potrebujete pracovať s kolaterálom. Takže musíme mať spracovaný proces zábezpeky za úver v podobe nehnuteľnosti.

Dôležité pre nás bude, že ak sa pustíme do tohto produktu, musíme ho zabaliť do doterajších skúseností Zuna. Teda jednoduchosť, online a alternatíva k tradičným bankám. Takže, keď spustíme poskytovanie hypoték, bude to doteraz na trhu neobvyklým spôsobom. Dôležitá je samozrejme rýchlosť schvaľovania a komplexnosť celého procesu. Zákazník tradičnej banky musí pri žiadaní prísť do pobočky niekoľkokrát. My chceme byť rýchlejší a menej komplikovaní. 

  • Koho považujete za svoju konkurenciu? Je to druhá relevantná online banka na trhu mBank?

Nemyslím si, že mBank je našou hlavnou konkurenciou, spoločne vytvárame úplne novú kategóriu bank. Nesnažíme sa totiž kradnúť zákazníkov mBank a nemyslím si ani, že ona sa ich snaží kradnúť nám. Naši klienti k nám prichádzajú zo starých kamenných bánk ako Slovenská sporiteľňa či VÚB.

  • Aký potenciál má podľa vás online bankovníctvo na Slovensku? Sú Slováci konzervatívni, alebo otvorení novým veciam?

Myslím si, že Slováci sú otvorení novým veciam. No podobne ako obyvatelia iných regiónov, menia svoje zvyky v čase. Ak otázka znie, koľko zákazníkov je na Slovensku pripravených na online a mobile banking, musíme ju dať do vzťahu k času. Keď sa pozrieme nato z pohľadu 20 rokov, môžem povedať, že každý. Z horizontu troch rokov to môže byť niekde medzi pol miliónom a miliónom zákazníkov.

V ČR využíva nové banky už 1,5 mil. zákazníkov. Na Slovensku to teda môže byť polovica. Ale nie je. Potenciál ešte nie je využitý. Preto si myslím, že príležitosť rásť, tu je. Čas je na našej strane, zvlášť keď sa pozriete na mladú generáciu. Myslím si, že môj syn, ktorý má dnes 14 rokov, nebude cítiť potrebu ísť do banky ako na fyzické miesto, keď si bude chcieť spravovať svoje financie. Čoraz viac ľudí cez online komunikuje so známymi, nakupuje, cestuje, takže prečo tak nevyužívať bankové služby.

  • V akej fáze sa momentálne nachádza Slovensko v prijímaní nových technológií?

Tak ako v iných veciach v oblasti technológií, aj pri online bankovníctve môžeme povedať, že trendy sa posúvajú zo západu na východ. Veci sa zvyčajne začínajú v USA, presúvajú sa do západnej a potom do východnej Európy. Pozorujem, že tieto veci prebiehajú stále rýchlejšie. To, čo trvalo predtým päť rokov, trvá dnes možno rok.

Dochádza k tomu i preto, že krajiny, ktoré preberajú trendy, dokážu preskočiť niektoré fázy procesu. Napríklad dnes určujú trend smartfóny, no v západných krajinách sa začalo pri online bankovníctve cez klasický web. Ak by som dnes chcel rozvíjať tento segment, povedzme v Maďarsku, začal by som rovno pri smartfónoch. Takže v nových krajinách môžete preskočiť časť procesu a začať hneď pri novšej technológii.

oyvind-oanes-1

  • Susedné Rakúsko je ale v prijímaní nových technológií za Slovenskom. Mobilné bankovníctvo tam prišlo neskôr, ako i možnosť využívať niektoré aktívne služby bez návštevy pobočky.

Súhlasím s vami, že Rakúsko je z nejakých dôvodov sčasti konzervatívne. No nie je to len v oblasti online bankovníctva. Keď sa pozriete i na zvyšok online služieb, v Rakúsku nie sú tak rozvinuté ako povedzme v Nemecku. Tam je napríklad až 70 online bánk. V Rakúsku je ich pár a nerobia biznis tak dobre ako v Nemecku.

Dôvod prečo to je tak, je podľa môjho názoru na strane ponuky. Povedal by som, že banky v Rakúsku nie sú vystavené takej tvrdej konkurencii. A keď máte menšiu konkurenciu, inovácie nie sú na prvom mieste. Keď napríklad porovnám dcéry tej istej skupiny v regióne strednej a východnej Európy a v Rakúsku, je tam veľký rozdiel v progresivite a tlaku na inovácie.

  • Zuno pred nedávnom ohlásilo stop svojim expanzívnym plánom. Banka zastavila rozšírenie na poľský a maďarský trh. Čo stálo za týmito rozhodnutiami?

Je pravda, že sme mali plány expandovať do Poľska a Maďarska, no v oboch týchto krajinách sme ich zastavili pre iné dôvody. Keď sme sa chystali na vstup na poľský trh, Raiffeisen získala inú veľkú banku na tamojšom trhu – Polbank. Z pohľadu jej preberania a začleňovania do koncernu, ale i z pohľadu požiadaviek tamojšieho regulátora, sa koncern rozhodol zmeniť stratégiu Zuna.

Najprv si teda treba ujasniť ako nová banka bude pôsobiť v rámci koncernu a stanoviť stratégiu pre poľský trh. Plány na vstup Zuna preto boli načas zmrazené a budeme ich znova prehodnocovať, keď sa skončí prebiehajúci proces akvizície. Podľa môjho názoru to nebude na dlho, pretože Poľsko je veľmi progresívna krajina v oblasti online. Svedčí o tom i expanzia tamojšej mBank. Napríklad v porovnaní so spomínaným Rakúskom je na tom Poľsko oveľa lepšie. Takže môj pohľad na Zuno a Poľsko je optimistický.

  • Čo bolo dôvodom v Maďarsku?

V prípade Maďarska to boli iné dôvody. Rozdelil by som ich na ekonomické a politické. Nie je tajomstvom, že len pred pár rokmi malo Maďarsko veľké ekonomické problémy. Z politického hľadiska má bankový sektor a najmä zahraničné banky veľa prekážok v existencii. Napríklad v podobne daní. Dospeli sme teda k názoru, že vstup na tento trh by bol veľmi riskantný.

Súčasná maďarská vláda dáva toľko podnikateľských prekážok dcére Raiffeisen v Maďarsku, že by bolo riskantné investovať viac v tejto krajine. Je to určitý signál, ktorý vysielame tamojšej vláde. Ekonomické dôvody dnes už sčasti pominuli. Maďarskej ekonomike sa darí o niečo lepšie. Kým ale skupina nezistí, aká je budúcnosť zahraničných bánk v Maďarsku, bude pre nás náročné vstúpiť na tento trh.

  • Neplánujete ani expanziu do iných krajín?

Prvoradými cieľom je  rásť na slovenskom a českom trhu. Napriek tomu ale expanziu stále zvažujeme. Digitalizácia totiž v regióne napreduje a koncern potrebuje byť na ňu strategicky pripravený.

V rámci Zuna sme preto vytvorili expertnú skupinu, ktorá slúži ako Centrum digitálneho bankovníctva pre celý koncern. Sídli v Bratislave a presunuli sme do nej niekoľkých ľudí z operačných činností. Skupina funguje ako poradenský orgán pre vedenie Raiffeisen Bank International. Jej cieľom je pomôcť s digitálnou stratégiou a agendou. Dnes pracuje na šiestich projektoch v šiestich krajinách, vrátene Poľska, Maďarska a Rumunska. Spolupracuje s lokálnymi dcérami na tom, ako lepšie konkurovať v digitálnom prostredí a zúročiť doterajšie investície a skúsenosti Zuna. Znalosti Zuna sa využívajú na dosahovanie lepších výsledkov skupiny.

  • V nedávnom rozhovore pre Investujeme.sk váš šéf marketingu Bohdan Fedor hovoril o plánoch začať distribuovať produkty i cez externé sprostredkovateľské siete. Ako ste v tomto smere pokročili?

Vstúpili sme do spolupráce so štyrmi externými sieťami – Finportal, OVB Allfinanz Slovensko, Winners Group, TotalMoney. Začínajú prinášať slušné čísla. Dnes desať až 15 percent nášho nového biznisu prichádza z týchto kanálov. Snažíme sa o niečo podobné i v Česku. Keď sa pozrieme na naše dôvody, stále si myslím, že čoraz viac bankového biznisu pôjde online. Je to otázka generácií. No zatiaľ, najmä v oblasti spotrebných úverov, by nám striktné zameranie na online bránilo dostať sa k celému trhu.

Hlavnou stratégiou je zostať online bankou, no uvedomujeme si, že časť trhu pokrývajú externé siete a my preto chceme časť toho trhu. A ako som už uviedol na začiatku, koncentrujeme sa teraz najmä na dobré finančné výsledky.

  • Pred nedávnom ste zmenili svoju komunikačnú kampaň z hipstera Bruna na viac konvenčnejšie spracovanie. Čo bolo dôvodom tejto zmeny?

Postava Bruna ľudí značne polarizovala. Niekomu sa páčila a niekomu nie. To bolo i cieľom, pretože kampaň sme viedli najmä v dvoch vrcholoch – na jar a na jeseň. Potrebovali sme šokovať. Dnes chceme kampaň viesť viac rovnomerne počas roka a chceme zasiahnuť širšie publikum. Prevedenie je teda viac páčivejšie.

  • Aké sú vaše tohtoročné obchodné ciele?

Na tento rok máme dva hlavné ciele. Jedným sú spotrebiteľské úvery. Takisto ako ostatné banky, v tomto segmente vidíme príležitosť, pretože je v ňom zaujímavá marža. Atraktivitu vidíte napríklad i na marketingovej komunikácii ostatných bánk. Zatiaľ sa nám darí. V prvom štvrťroku nám objem nových úverov vzrástol o 50 percent. Zhruba jedna tretina z toho sú refinančné a zvyšok nové úvery.

Ďalším cieľom je podnietiť zákazníkov k tomu, aby využívali ich účty u nás aktívne, ako svoje primárne účty. Dnes máme zhruba 230 tisíc zákazníkov, ale len 20 percent používa svoj účet ako hlavný. Cieľom na tento rok je, aby to bolo aspoň 30 percent klientov. Chceme, aby na účet chodila klientom výplata a používali svoju bankomatovú alebo kreditnú kartu. Motiváciou by im mohla byť úspora, keď používaním bezplatného účtu a účtu v tradičnej banke môžu ušetriť ročne 90 až 100 eur.

Zuno chce byť ziskové v roku 2016

Zuno chce byť ziskové v roku 2016 >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 2 komentáre)

Optimista Vlado | 26.05.2014 16:12
Zmeny jaro | 26.05.2014 12:20

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Banky

| 28.04.2017 00:00 Pozeráme sa už pri hypotekárnych úrokoch na samé dno?

Banky zas a znova prerábajú svoje reklamy a dôvodom nie je nič iné ako ďalšie zmeny hypotekárnych sadzieb. Úrokové sadzby pod jedným už nie sú žiadnym prvoaprílovým žartom, ale reálne dosiahnutou métou v histórii hypoték.  Áno, je pravdou, že pri reálnom hodnotení výhodnosti hypoték treba brať do úvahy aj ďalšie, naviazané produkty, faktom ale zostáva, že úroky pravdepodobne už dosiahli svoje dno.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 27.04.2017 00:00 Stavebné sporenie je na slovenskom trhu už 25 rokov

Stavebné sporenie je na slovenskom trhu už 25 rokov. Prešlo za ten čas viacerými zmenami a jeho vlastnosti sú každou generáciou vnímané inak. Napríklad štátna prémia už dnes nie je tým najvýznamnejším motivátorov pre uzatvorenie zmluvy. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 26.04.2017 00:00 Hypotéky rastú, no banky prerábajú

Národná banka Slovenska na základe stresových testov konštatovala, že slovenské banky sú dnes v dobrej kondícii a relatívne odolné voči negatívnym vplyvom. Zároveň im však do budúcnosti veští pokles ziskovosti. Samotné banky priznávajú, že ani prebiehajúce hypotekárne „dožinky“ im nepriniesli výrazný nárast príjmov. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Miroslav Kriak | 25.04.2017 00:00 Veľká časť Slovákov stále považuje za investíciu vkladnú knižku

Investovanie je na Slovensku stále opradené príbehmi a domnienkami. Napokon, ešte donedávna veľká časť Slovákov považovala za investíciu aj životné poistenie. Na úplne opačnej strane sú alternatívne aktíva ako umenie, autá, či víno, ktoré sú často skôr hedonizmom ako premysleným investičným rozhodnutím. Poslednou skupinou, ktorá sa teší pozornosti neprávom je 26 miliárd eur uložených na vkladných knižkách, termínovaných vkladoch a bežných účtoch. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Paul Stanfield | 24.04.2017 00:00 Je odvetvie finančného sprostredkovania pripravené na zmenu?

Nedávno som čítal v podkladoch spoločnosti Tomorrow Today, ktorá sa špecializuje na poradenstvo v oblasti pracovného prostredia, zaujímavý príklad: „Keď sa Michal rozprával so svojím trinásťročným synom a narazili na faktický problém, ktorý si potrebovali overiť a dozvedieť sa viac, Michal sa rozhodol pozrieť na Google, no jeho syn išiel na YouTube. Michal si tak uvedomil, že ich prístupy k vyhľadávaniu informácií, získavaniu odpovedí, ako aj k práci s internetom, sa podstatne líšia.“ Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Banky

26.04.2017 11:35 Slováci zaostávajú pri investíciach do zníženia energetickej náročnosti bývania

Moderné technológie umožňujú pri rekonštrukcii nielen skrášliť bývanie, ale pri správnej investícii aj znížiť mesačné náklady s ním spojené.  Na rekonštrukciu je možné použiť i pôžičku, ktorá sa pri nižších nákladoch na bývanie javí ako dobrá investícia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

26.04.2017 09:04 Jiří Šindelář: Finanční instituce není potřeba zregulovat do bezvědomí

Šéf USF Jiří Šindelář bude reprezentovat české finanční poradenství na evropské úrovni. Co vedlo k jeho zvolení místopředsedou FECIF? Jak se vypořádá s případným střetem zájmů mezi evropskými a českými zájmy finančního poradenství? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

25.04.2017 08:26 FINfest Profi 2016: Kdo si pořizuje franšízu banky

Kdo si pořizuje franšízu finančně poradenské společnosti či banky? Franšízoví podnikatelé se liší. Jsou mezi nimi skuteční zájemci, ale důvody mohou být i jiné. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.04.2017 10:42 Rakúske banky potrebujú znižovať náklady

Rakúske banky potrebujú podľa Rakúskej  národnej banky pokračovať v znižovaní prevádzkových nákladov. Mali by tak urobiť najmä znižovaním počtu zamestnancov, ako aj rušením pobočiek. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

24.04.2017 08:12 Jak vysvětlit klientovi provize

Pojišťovací zprostředkovatel musí na žádost klienta rozkrýt způsob odměňování. Co všechno musí a co naopak nemusí prozradit podle České národní banky? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Banky za posledných 14 dní

Redakcia | 11.04.2017 00:00 Riadnym splácaním pôžičky sa dá v niektorých bankách výrazne ušetriť

Akú výhodu má klient, ak svoj dlh riadne spláca? Niekto by povedal, že nedostane pokutu a nebude v registri úverov. No niekedy za to dostane aj odmenu. A práve vďaka odmene sa z jeho pôžičky môže stať tá najvýhodnejšia pôžička na trhu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 12.04.2017 00:00 Cenu Hypotéka roka 2017 získala VÚB banka

Hypotéku roka 2017 ponúka VÚB banka. Rozhodla o tom odborná porota už štvrtého ročníka súťaže najlepších bankových inštitúcií. Podujatie organizuje spoločnosť Fincentrum a týždenník Trend. Okrem najlepšej hypotekárnej banky sa oceňujú i stavebné sporiteľne, poisťovne a najlepší bankoví a poistní manažéri. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00

Jozef Beständig | 13.04.2017 00:00 Sú Slováci opatrní, alebo len nevzdelaní investori?

Slováci finančné trhy dlho nepotrebovali. A preto ani nepoznali. Štát im “garantoval všetko”. Od narodenia v podobe predškolskej opatery, vzdelávacieho systému, zamestnania, bývania, sociálnych dávok až po dôchodok. Zjednodušene, “všetci mali všetko”. Ak aj cítili potrebu niečo si bokom odložiť alebo sa poistiť, mali na to presne jednu banku a jednu poisťovňu.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »