Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú...

Autor: Ľuboslav Kačalka | 21.05.2010 00:00 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 22 komentárov
Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú...

Ak o to klient požiada, finančný agent ho musí informovať o výške provízie za sprostredkovanie konkrétneho produktu. Samotný zákon však nešpecifikuje, či zverejnenou má byť provízia firmy alebo konkrétneho agenta. Silnejšie spoločnosti majú jasno: hovoriť sa bude provízia pešiaka v teréne.

Z pohľadu klienta nie je zverejňovanie provízií až tak dôležité. Oveľa väčšiu výpovednú hodnotu majú poplatky týkajúce sa finančného produktu (vstupný, výstupný, pravidelný, skrytý), tie totiž zaťažia jeho rozpočet. Zverejnená provízia má skôr druhotný význam a klientovi môže naznačiť pohnútky sprostredkovateľa, prečo odporúča práve toto poistenie a nie iné.

Problém vznikne, ak si klient bude cez provízie porovnávať viacerých sprostredkovateľov. A zrazu môžu nastať rôzne kuriózne situácie:

  • Nováčik z firmy AA prizná za rovnaký produkt výrazne nižšiu províziu ako agent na tretej úrovni z rovnakej firmy.  
  • Firma AA môže tvrdiť, že je najlacnejšia, čo sa týka provízií. Ale jej reprezentant 3. úrovne prizná vyššiu províziu ako začiatočník spoločnosti BB. V skutočnosti však spoločnosť BB inkasuje vyššie provízie ako AA.

To však klient bežný klient ťažko pochopí. Zverejňovaním provízií sprostredkovateľských spoločností by sa podobným problémom dalo vyhnúť.  Ibaže...

Prečo zverejniť províziu spoločnosti?

Sprostredkovateľské spoločnosti sa podľa očakávania prikláňajú k názoru, že klient sa má dozvedieť províziu agenta, ktorý ho oslovil. Len málo pešiakov v teréne totiž tuší, akú odmenu získa jeho materská spoločnosť. Jej zverejnenie by tak nemuselo nechať s otvorenými ústami len klienta, ale aj predajcu.

Ak by sa zverejňovala provízia sprostredkovateľskej spoločnosti, agenti by sa dozvedeli, koľko svojej firme zarobia a mohlo by to zvýšiť počet nespokojencov a aj odchody ku konkurencii. Čo je však dôležitejšie, radový sprostredkovateľ  by sa ocitol v rovnocennejšej pozícii voči svojmu „chlebodarcovi“ a pomerne ľahko by zistil, koľko platí (vo forme časti provízie, ktorú si necháva firma) za vzdelávanie, analytickú podporu, vyjednávanie s finančnými inštitúciami a služby back officu. V záujme objektivity totiž treba povedať, že pre materskú spoločnosť ponechaná provízia neznamená iba zisk, ale aj prostriedky na zaplatenie dôležitých činností, bez ktorých by sa poradca v teréne nezaobišiel.

Ibaže riziko neúspechu a stres z negatívnych reakcií potenciálnych zákazníkov znáša sprostredkovateľ a jeho činnosť prináša peniaze materskej spoločnosti. Keď sa nad tým zamyslíme do dôsledkov, vo vzťahu agent – sprostredkovateľská spoločnosť je vlastne chlebodarcom (a už bez úvodzoviek) agent. A z titulu peňazí, ktoré prináša, sa má právo rozhodnúť, či mu materská spoločnosť poskytuje dostatočnú podporu a či si za to nepýta priveľa peňazí z jeho provízie.  

Ak sprostredkovateľské spoločnosti tvrdia, že na požiadavku klienta musí vyčísliť svoju províziu agent, prakticky ho nútia prezradiť aj jeho zárobok, a to z dôvodu, aby nemuseli prezradiť vlastný. A to pravdepodobne preto, lebo výšku toho svojho nevedia zdôvodniť...         

Anketa

Čia provízia by sa mala zverejňovať na žiadosť klienta?

Sprostredkovateľskej spoločnosti. (53%)
 
Konkrétneho agenta. (11%)
 
Žiadna, iba poplatky. (29%)
 
Tá, ktorá zaujíma klienta. (8%)
 Spolu hlasovalo 80 čitateľov
Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú...

Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú... >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 22 komentárov)

no juuuj | 16.06.2010 01:51
Zverejňovanie provízií antireg | 08.06.2010 20:16
RE: Zverejňovanie provízií Rudi | 29.05.2010 18:03
Zverejňovanie provízií zdenko | 29.05.2010 15:34
RE: RE: :-D radik | 26.05.2010 14:33

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.09.2016 09:29

Peter Apolen | 06.09.2016 00:00 Slovákom prekážajú pri poistení papierovačky, naopak ocenili ochotu poisťovacích agentov

Podľa celoslovenského prieskumu Slovákov pri vybovaní si poistenia najviac hnevajú zbytočné papierovačky a zložité, či nelogické postupy.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 06.09.2016 14:38

Peter Apolen | 31.08.2016 00:00 Za vernosťou Slovákov k poskytovateľom finančných služieb je často lenivosť

Slováci ostávajú dlhodobo verní svojim poskytovateľom finančných služieb. Hoci sú často nespokojní s vysokou cenou, či so záujmom o zákazníka, nakoniec ku konkurencii odchádza približne len štvrtina z nich. Ostatní na to vraj nemajú čas alebo takúto zmenu považujú za komplikovanú. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Ľuboslav Kačalka | 12.08.2016 00:00 Keď "rozvračacov" rozvracajú

Ak si dobre pamätám, moje prvé stretnutie s Petrom Stuchlíkom a Milanom Repkom bolo v nejakej kaviarni. Sadli sme si k oknu a jeden z nich na to miesto vyslovene upozornil. Väčšina ľudí sa totiž s nimi nechcela stretávať veľmi „na očiach“. Išlo zväčša o agentov, ktorí zvažovali zmenu sprostredkovateľskej firmy. A to poza chrbát svojich nadriadených. Spojenie „poza chrbát nadriadených“ ešte dnes niekoľkokrát použijeme. Celá správa »

Komentárov: 3 / 3 Posledný komentár: 15.09.2016 18:39Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

26.09.2016 08:51 Finančně poradenské společností nefungují v klasickém MLM modelu

V souvislosti s kauzou spuštěnou dokumentem „Rada nad zlato“ a následným propuštěním tří zemských ředitelů OVB Allfinanz se nabízí otázka: Může být finanční poradenství v multilevelových společnostech kvalitní? Přinášíme názory šéfů největších finančně poradenských společností. Jako první se k otázce kvality v rámci MLM vyjádřil Petr Borkovec, generální ředitel a spolumajitel Partners Financial Services. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

09.09.2016 08:15 Finančně poradenské společnosti v 1. pol. 2016: Radost i zklamání

Finančně poradenský trh se dává do pohybu. Možným spouštěčem jsou státní zásahy. A výsledkem jsou rozdílné výsledky finančně poradenských společností. Některým se extrémně daří, jiné propadají. Kdo byl jedničkou na trhu a kdo rostl nejrychleji? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

07.09.2016 09:00 Petr Mikšíček: Bez předplacených provizí lidem nikdo neporadí

Proč by si měl klient finančního poradce předplácet poplatky u podílových fondů? „Poradce musí být zaplacen, a zároveň se musí jednat o řešení win-win, tedy výhodné i pro klienta,“ říká Petr Mikšíček, regionální ředitel společnosti Fincentrum. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

05.09.2016 09:42 Jak vyčistit finančně poradenský trh

Poslanci a senátoři jsou přesvědčeni, že chrání klienty finančních poradců. Regulace provizí ovšem nic nevyřeší, možná spíš naopak. Vyčistit trh by přitom mohlo být tak snadné! Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.08.2016 11:31 Senát schválil 5leté storno… byl mystifikován?

„Cílem navrhované předlohy je řešení současných problémů spojených s předčasným ukončováním smluv o životním pojištění,“ uvedl jednání Senátu ministr financí Andrej Babiš. Regulace provizí ovšem k tomuto cíli nevede. A co na to senátoři? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Peter Apolen | 22.09.2016 00:00 Nižšie dane sú fajn, ale čo zato...

Slovenská vláda včera prekvapila. V balíku oznámila viacero daňových zmien priaznivých pre podnikanie. Prilepšia si živnostníci, ale i právnické osoby. No všetko je jednoznačné. Pohoršia si komerčné poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.09.2016 00:00 Rozhodnúť sa pre pobočku, alebo pre finančného sprostredkovateľa?

Radikálna odpoveď v prospech jednej alebo druhej strany, by znamenala, že existencia druhej strany nemá význam. Tak tomu však nie je. Pobočky, ako aj sprostredkovatelia majú svoje výhody. Pri ich výbere záleží od typu produktu, spôsobu uvažovania klienta, ale i schopnosti predajcu vybudovať si s klientom dlhodobý vzťah.  Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »