Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme partnerom:                                                                                                                                          

logo-fincentrum

Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú...

Autor: Ľuboslav Kačalka | 21.05.2010 00:00 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 22 komentárov
Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú...

Ak o to klient požiada, finančný agent ho musí informovať o výške provízie za sprostredkovanie konkrétneho produktu. Samotný zákon však nešpecifikuje, či zverejnenou má byť provízia firmy alebo konkrétneho agenta. Silnejšie spoločnosti majú jasno: hovoriť sa bude provízia pešiaka v teréne.

Z pohľadu klienta nie je zverejňovanie provízií až tak dôležité. Oveľa väčšiu výpovednú hodnotu majú poplatky týkajúce sa finančného produktu (vstupný, výstupný, pravidelný, skrytý), tie totiž zaťažia jeho rozpočet. Zverejnená provízia má skôr druhotný význam a klientovi môže naznačiť pohnútky sprostredkovateľa, prečo odporúča práve toto poistenie a nie iné.

Problém vznikne, ak si klient bude cez provízie porovnávať viacerých sprostredkovateľov. A zrazu môžu nastať rôzne kuriózne situácie:

  • Nováčik z firmy AA prizná za rovnaký produkt výrazne nižšiu províziu ako agent na tretej úrovni z rovnakej firmy.  
  • Firma AA môže tvrdiť, že je najlacnejšia, čo sa týka provízií. Ale jej reprezentant 3. úrovne prizná vyššiu províziu ako začiatočník spoločnosti BB. V skutočnosti však spoločnosť BB inkasuje vyššie provízie ako AA.

To však klient bežný klient ťažko pochopí. Zverejňovaním provízií sprostredkovateľských spoločností by sa podobným problémom dalo vyhnúť.  Ibaže...

Prečo zverejniť províziu spoločnosti?

Sprostredkovateľské spoločnosti sa podľa očakávania prikláňajú k názoru, že klient sa má dozvedieť províziu agenta, ktorý ho oslovil. Len málo pešiakov v teréne totiž tuší, akú odmenu získa jeho materská spoločnosť. Jej zverejnenie by tak nemuselo nechať s otvorenými ústami len klienta, ale aj predajcu.

Ak by sa zverejňovala provízia sprostredkovateľskej spoločnosti, agenti by sa dozvedeli, koľko svojej firme zarobia a mohlo by to zvýšiť počet nespokojencov a aj odchody ku konkurencii. Čo je však dôležitejšie, radový sprostredkovateľ  by sa ocitol v rovnocennejšej pozícii voči svojmu „chlebodarcovi“ a pomerne ľahko by zistil, koľko platí (vo forme časti provízie, ktorú si necháva firma) za vzdelávanie, analytickú podporu, vyjednávanie s finančnými inštitúciami a služby back officu. V záujme objektivity totiž treba povedať, že pre materskú spoločnosť ponechaná provízia neznamená iba zisk, ale aj prostriedky na zaplatenie dôležitých činností, bez ktorých by sa poradca v teréne nezaobišiel.

Ibaže riziko neúspechu a stres z negatívnych reakcií potenciálnych zákazníkov znáša sprostredkovateľ a jeho činnosť prináša peniaze materskej spoločnosti. Keď sa nad tým zamyslíme do dôsledkov, vo vzťahu agent – sprostredkovateľská spoločnosť je vlastne chlebodarcom (a už bez úvodzoviek) agent. A z titulu peňazí, ktoré prináša, sa má právo rozhodnúť, či mu materská spoločnosť poskytuje dostatočnú podporu a či si za to nepýta priveľa peňazí z jeho provízie.  

Ak sprostredkovateľské spoločnosti tvrdia, že na požiadavku klienta musí vyčísliť svoju províziu agent, prakticky ho nútia prezradiť aj jeho zárobok, a to z dôvodu, aby nemuseli prezradiť vlastný. A to pravdepodobne preto, lebo výšku toho svojho nevedia zdôvodniť...         

Anketa

Čia provízia by sa mala zverejňovať na žiadosť klienta?

Sprostredkovateľskej spoločnosti. (53%)
 
Konkrétneho agenta. (11%)
 
Žiadna, iba poplatky. (29%)
 
Tá, ktorá zaujíma klienta. (8%)
 Spolu hlasovalo 80 čitateľov
Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú...

Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú... >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 22 komentárov)

no juuuj | 16.06.2010 01:51
Zverejňovanie provízií antireg | 08.06.2010 20:16
RE: Zverejňovanie provízií Rudi | 29.05.2010 18:03
Zverejňovanie provízií zdenko | 29.05.2010 15:34
RE: RE: :-D radik | 26.05.2010 14:33

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Peter Apolen | 29.06.2017 00:00 Podnikáte vo financiách? Za inzerciu cez Google zaplatíte najviac

Firmy podnikajúce v oblasti financií zaplatia za jeden klik budúceho zákazníka hľadajúceho cez Google najviac. Ich kľúčové slová sú totiž v systéme Google AdWords najdrahšie. Financie obsadili hneď prvé štyri priečky najdrahších kľúčových slov v jednotlivých sektoroch na Slovensku. Najviac platia poisťovne. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

David Charlet | 27.06.2017 00:00 Nový francúzsky prezident je nádejou pre návrat zdravého rozumu

Európska únia vznikla pôvodne ako združenie zaoberajúce sa produkciou uhlia a ocele. Dnes je širokospektrálnou úniou oveľa viac angažovanejšou ako napríklad Spojené štáty americké. V USA by sme napríklad nikde nenašli režim podnikania na báze tzv. passportingu. Znamená to, že ak v jednom štáte USA pôsobíte ako finančný sprostredkovateľ alebo poradca, nemáte právo pôsobiť tak v inom štáte. Iba v tom, v ktorom ste získali licenciu. Teda úplne iná situácia ako v Európe. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Jana Lacková | 22.06.2017 00:00 Ísť po čo najnižšom úroku, či si radšej sadzbu zafixovať na dlhšie obdobie?

Každý človek ktorý sa už niekedy zaoberal hypotékou, určite riešil aj otázku, akú dĺžku fixácie úrokovej sadzby si zvoliť. Na jednej strane vždy stojí nižšia cena a na druhej stabilita na dlhšie obdobie. Pokiaľ nemáte doma krištáľovú guľu, jednoznačná odpoveď na túto dilemu sa hľadá ťažko.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 09.06.2017 00:00 Finančný poradca? Aký je rozdiel medzi ním a sprostredkovateľom

V minulosti sa všetci predajcovia finančných produktov hrdo titulovali ako finanční poradcovia. Zákon o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstvo však určil jasné hranice medzi týmito dvomi profesiami. Hoci termínom poradca stále operujú aj niektorí sprostredkovatelia, a najmä bankoví zamestnanci, pravda je taká, že NBS registruje len 11 poradcov a bezmála 30-tisíc finančných agentov. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 19.06.2017 17:04

Petr Stuchlík | 08.06.2017 00:00 Britská regulácia: Rana pre chudobnejších klientov

Veľká Británia zaviedla v roku 2012 reguláciu distribúcie finančných produktov. Tá zásadne obmedzila provízie pre poradcov vyplácané inštitúciami a naopak podporila poradenstvo platené klientom. Dôsledkom je zásadné obmedzenie dostupnosti finančného poradenstva. Tí chudobnejší zostali celkom bez poradenstva a tí bohatší musia platiť viac ako predtým. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

17.07.2017 09:13 Na vlastní kůži: Pojišťovací zprostředkovatel NN životní pojišťovny

Nikdy neodmítám nabídku setkání s finančním poradcem, investičním či pojišťovacím zprostředkovatelem. A tak jsem také uvítal telefonát z NN životní pojišťovny, která mi nabídla setkání s jejím zástupcem. Co nabídl? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

10.07.2017 09:01 Požadavky na řízení produktů povedou k vyšší kvalitě poradenství

Požadavky na řízení produktů představují jednu z nejpozoruhodnějších inovací směrnice MiFID II, kdy jejich cílem je zajistit, aby firmy, které vytvářejí a distribuují finanční nástroje, jednaly v nejlepším zájmu klientů během všech fází životního cyklu produktu. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

06.07.2017 16:32 Spoločnosť Finvia Group sa stala súčasťou skupiny UMD group

UMD group zastrešuje spoločnosti Universal maklérsky dom a.s. a Inpol Network a.s. Jedným z cieľov fúzie má byť synergia ale aj možnosť sledovať nové trendy v poskytovaní finančných služieb. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

03.07.2017 08:42 Filip Duchoň: Fincentrum náboruje jako před lety

Fincentrum upravilo provize a láká další finanční poradce. Za hypotéku dává do sítě až 1,46 % z objemu a za životní pojištění vyplácí až 143 % ročního pojistného. Rovnou zálohově a bez dalších podmínek. „To jsou provizní podmínky, které nenabízí žádná z větších strukturálních společností na trhu a mohou směle konkurovat i poolovým slepencům,” říká Filip Duchoň, obchodní ředitel a člen představenstva Fincentra. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

21.06.2017 09:02 Evropa z pohledu finančních poradců

Kdysi Evropská unie bývala místem, kde se těžilo uhlí a vyráběla ocel. Nyní se zdá být Unií globální, která se daleko více než USA zabývá otázkami našeho povolání a dalšími záležitostmi. Například: v USA bychom nikde nenašli režim povolování pro poradce na základě tzv. passportingu (pokud působíte jako zprostředkovatel či poradce, nemáte právo působit v jiném státě – pouze v tom, v němž jste získali licenci). Tedy úplně jiná situace než v Evropě. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »