Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú...

Autor: Ľuboslav Kačalka | 21.05.2010 00:00 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 22 komentárov
Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú...

Ak o to klient požiada, finančný agent ho musí informovať o výške provízie za sprostredkovanie konkrétneho produktu. Samotný zákon však nešpecifikuje, či zverejnenou má byť provízia firmy alebo konkrétneho agenta. Silnejšie spoločnosti majú jasno: hovoriť sa bude provízia pešiaka v teréne.

Z pohľadu klienta nie je zverejňovanie provízií až tak dôležité. Oveľa väčšiu výpovednú hodnotu majú poplatky týkajúce sa finančného produktu (vstupný, výstupný, pravidelný, skrytý), tie totiž zaťažia jeho rozpočet. Zverejnená provízia má skôr druhotný význam a klientovi môže naznačiť pohnútky sprostredkovateľa, prečo odporúča práve toto poistenie a nie iné.

Problém vznikne, ak si klient bude cez provízie porovnávať viacerých sprostredkovateľov. A zrazu môžu nastať rôzne kuriózne situácie:

  • Nováčik z firmy AA prizná za rovnaký produkt výrazne nižšiu províziu ako agent na tretej úrovni z rovnakej firmy.  
  • Firma AA môže tvrdiť, že je najlacnejšia, čo sa týka provízií. Ale jej reprezentant 3. úrovne prizná vyššiu províziu ako začiatočník spoločnosti BB. V skutočnosti však spoločnosť BB inkasuje vyššie provízie ako AA.

To však klient bežný klient ťažko pochopí. Zverejňovaním provízií sprostredkovateľských spoločností by sa podobným problémom dalo vyhnúť.  Ibaže...

Prečo zverejniť províziu spoločnosti?

Sprostredkovateľské spoločnosti sa podľa očakávania prikláňajú k názoru, že klient sa má dozvedieť províziu agenta, ktorý ho oslovil. Len málo pešiakov v teréne totiž tuší, akú odmenu získa jeho materská spoločnosť. Jej zverejnenie by tak nemuselo nechať s otvorenými ústami len klienta, ale aj predajcu.

Ak by sa zverejňovala provízia sprostredkovateľskej spoločnosti, agenti by sa dozvedeli, koľko svojej firme zarobia a mohlo by to zvýšiť počet nespokojencov a aj odchody ku konkurencii. Čo je však dôležitejšie, radový sprostredkovateľ  by sa ocitol v rovnocennejšej pozícii voči svojmu „chlebodarcovi“ a pomerne ľahko by zistil, koľko platí (vo forme časti provízie, ktorú si necháva firma) za vzdelávanie, analytickú podporu, vyjednávanie s finančnými inštitúciami a služby back officu. V záujme objektivity totiž treba povedať, že pre materskú spoločnosť ponechaná provízia neznamená iba zisk, ale aj prostriedky na zaplatenie dôležitých činností, bez ktorých by sa poradca v teréne nezaobišiel.

Ibaže riziko neúspechu a stres z negatívnych reakcií potenciálnych zákazníkov znáša sprostredkovateľ a jeho činnosť prináša peniaze materskej spoločnosti. Keď sa nad tým zamyslíme do dôsledkov, vo vzťahu agent – sprostredkovateľská spoločnosť je vlastne chlebodarcom (a už bez úvodzoviek) agent. A z titulu peňazí, ktoré prináša, sa má právo rozhodnúť, či mu materská spoločnosť poskytuje dostatočnú podporu a či si za to nepýta priveľa peňazí z jeho provízie.  

Ak sprostredkovateľské spoločnosti tvrdia, že na požiadavku klienta musí vyčísliť svoju províziu agent, prakticky ho nútia prezradiť aj jeho zárobok, a to z dôvodu, aby nemuseli prezradiť vlastný. A to pravdepodobne preto, lebo výšku toho svojho nevedia zdôvodniť...         

Anketa

Čia provízia by sa mala zverejňovať na žiadosť klienta?

Sprostredkovateľskej spoločnosti. (53%)
 
Konkrétneho agenta. (11%)
 
Žiadna, iba poplatky. (29%)
 
Tá, ktorá zaujíma klienta. (8%)
 Spolu hlasovalo 80 čitateľov
Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú...

Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú... >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
 

Posledné pridané komentáre (celkem 22 komentárov)

no juuuj | 16.06.2010 01:51
Zverejňovanie provízií antireg | 08.06.2010 20:16
RE: Zverejňovanie provízií Rudi | 29.05.2010 18:03
Zverejňovanie provízií zdenko | 29.05.2010 15:34
RE: RE: :-D radik | 26.05.2010 14:33

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Marek Mittaš | 27.12.2016 00:00 Kam smeruje investičné životné poistenie

Poistný trh na Slovensku aj v celej Európe prechádza zásadnými zmenami. Tie sa dotýkajú dlhoročných šlágrov, medzi ktoré donedávna patrilo aj investičné životné poistenie. Kedysi nutná výbava zodpovedných klientov a prvá voľba finančných sprostredkovateľov. Dnes produkt stojaci pred zánikom.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 16.11.2016 00:00 Úspech, či neúspech je otázkou postoja

Záujem, motivácia, odhodlanie. To všetko niekedy nestačí, aby sa dostavil požadovaný úspech. Niekedy mu treba trochu pomôcť. Obchodnícke profesie všeobecne vyžadujú veľkú vytrvalosť. Vedieť na sebe pracovať, ísť za svojim cieľom a nedať sa odradiť počiatočným neúspechom. To sú základné vlastnosti úspešných obchodníkov. Platí to aj v oblasti finančného sprostredkovania. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 04.11.2016 00:00 Profesia poradcu vo financiách si prešla očistným procesom

Finančné sprostredkovanie je špecifická oblasť podnikania. Umožňuje tvoriť si vlastný tím a de facto svoj podnik. Na druhej strane je každý sprostredkovateľ do veľkej miery vizitkou samotnej spoločnosti, pre ktorú pracuje. Aj ten, ktorý skončí s biznisom po pár stretnutiach a zanechá nepokojných klientov, čo však vrhá zlé svetlo na celé odvetvie finančníctva. Zodpovední finančný agenti si to uvedomujú stále viac, s náborovaním „každého“ tak je v kvalitných firmách definitívny koniec. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 28.10.2016 00:00 Nikdy doteraz nemalo Fincentrum taký drive, ako po tomto lete

Finančno-sprostredkovateľská spoločnosť Fincentrum prešla v lete tohto roka náročným obdobím, keď sa istá časť jej sprostredkovateľov rozhodla odísť. Napriek tomu si generálny riaditeľ firmy Petr Stuchlík nesťažuje. Hovorí, že firma získala v lete nový drive. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Marek Mittaš | 27.10.2016 00:00 Poradca alebo automat? Rozhoduje ľudskosť

Automatizované kalkulačky, sofistikované programy aj internetové nástroje na realizáciu finančných operácií sa nepomýlia, prinášajú surové a chladné dáta a nerobia chyby. Napriek tomu sa v niektorých oblastiach radšej obraciame na radu človeka. Tvora, ktorý je omylný, zabúda a nemá v hlave gigabajty pamäte. Celá správa »

Komentárov: 2 / 2 Posledný komentár: 27.10.2016 17:30Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

10.01.2017 12:50 Zmeny vo vedení Fincentra

Novými členmi predstavenstva finančno-sprostredkovateľskej spoločnosti Fincentrum sa od Nového roka stali František Dragúň a Michal Faltičko. Podľa šéfa firmy, Petra Stuchlíka, sa tým ukončil pol roka trvajúci prerod spoločnosti smerujúci k jej dynamizácii. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

30.12.2016 09:40 Rok 2016: Legislativní zemětřesení a pohyby v poradenských sítích

Letošní rok byl v oblasti finančního poradenství… přelomový. Mnohaletá bitva o regulaci provizí vyvrcholila v 5leté storno, politické snahy o ochranu klienta v zákonu o úvěru si klient zaplatí a dokument Jakuba Charváta „Rada nad zlato“ způsobil masivní migraci poradců OVB. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

19.12.2016 09:07 Jan Kokta míří do SABservis. Z podnětu pojišťoven

Druhý ze zemských ředitelů propuštěných z OVB Allfinanz nalezl nové útočiště. Po Lukáši Lichtenberkovi, který přechází do OK Klient, nalezl nové působiště i Jak Kokta se svou strukturou. Z podnětu pojišťoven bude působit v SABservis. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

16.12.2016 11:07 Ďalšie 2 dôvody prečo mať finančného sprostredkovateľa

V predchádzajúcej časti sme pozreli na tri dôvody, pre ktore sa oplatí mať na svojej strane nezávislého sprostredkovateľa. Môže napríklad za klienta jednať vo finančných inštitúciách, alebo zaobstará potrebný prehľad. Teraz sa pozrieme na ďalšie plusy. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

12.12.2016 09:04 Robo 3.0

Robo-poradci nepochybně rozsáhlou měrou narušují trh finančního poradenství. Nikoli však takovým způsobem, jak mnoho lidí očekává. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »