Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.cz InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk

Ďakujeme našim partnerom:                                                                                                                                                                   

fincentrum-logo

hviezdne-byvanie


facebook-logo_1

Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú...

Autor: Ľuboslav Kačalka | 21.05.2010 00:00 | Kategórie: Finančné poradenstvo | 22 komentárov
Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú...

Ak o to klient požiada, finančný agent ho musí informovať o výške provízie za sprostredkovanie konkrétneho produktu. Samotný zákon však nešpecifikuje, či zverejnenou má byť provízia firmy alebo konkrétneho agenta. Silnejšie spoločnosti majú jasno: hovoriť sa bude provízia pešiaka v teréne.

Z pohľadu klienta nie je zverejňovanie provízií až tak dôležité. Oveľa väčšiu výpovednú hodnotu majú poplatky týkajúce sa finančného produktu (vstupný, výstupný, pravidelný, skrytý), tie totiž zaťažia jeho rozpočet. Zverejnená provízia má skôr druhotný význam a klientovi môže naznačiť pohnútky sprostredkovateľa, prečo odporúča práve toto poistenie a nie iné.

Problém vznikne, ak si klient bude cez provízie porovnávať viacerých sprostredkovateľov. A zrazu môžu nastať rôzne kuriózne situácie:

  • Nováčik z firmy AA prizná za rovnaký produkt výrazne nižšiu províziu ako agent na tretej úrovni z rovnakej firmy.  
  • Firma AA môže tvrdiť, že je najlacnejšia, čo sa týka provízií. Ale jej reprezentant 3. úrovne prizná vyššiu províziu ako začiatočník spoločnosti BB. V skutočnosti však spoločnosť BB inkasuje vyššie provízie ako AA.

To však klient bežný klient ťažko pochopí. Zverejňovaním provízií sprostredkovateľských spoločností by sa podobným problémom dalo vyhnúť.  Ibaže...

Prečo zverejniť províziu spoločnosti?

Sprostredkovateľské spoločnosti sa podľa očakávania prikláňajú k názoru, že klient sa má dozvedieť províziu agenta, ktorý ho oslovil. Len málo pešiakov v teréne totiž tuší, akú odmenu získa jeho materská spoločnosť. Jej zverejnenie by tak nemuselo nechať s otvorenými ústami len klienta, ale aj predajcu.

Ak by sa zverejňovala provízia sprostredkovateľskej spoločnosti, agenti by sa dozvedeli, koľko svojej firme zarobia a mohlo by to zvýšiť počet nespokojencov a aj odchody ku konkurencii. Čo je však dôležitejšie, radový sprostredkovateľ  by sa ocitol v rovnocennejšej pozícii voči svojmu „chlebodarcovi“ a pomerne ľahko by zistil, koľko platí (vo forme časti provízie, ktorú si necháva firma) za vzdelávanie, analytickú podporu, vyjednávanie s finančnými inštitúciami a služby back officu. V záujme objektivity totiž treba povedať, že pre materskú spoločnosť ponechaná provízia neznamená iba zisk, ale aj prostriedky na zaplatenie dôležitých činností, bez ktorých by sa poradca v teréne nezaobišiel.

Ibaže riziko neúspechu a stres z negatívnych reakcií potenciálnych zákazníkov znáša sprostredkovateľ a jeho činnosť prináša peniaze materskej spoločnosti. Keď sa nad tým zamyslíme do dôsledkov, vo vzťahu agent – sprostredkovateľská spoločnosť je vlastne chlebodarcom (a už bez úvodzoviek) agent. A z titulu peňazí, ktoré prináša, sa má právo rozhodnúť, či mu materská spoločnosť poskytuje dostatočnú podporu a či si za to nepýta priveľa peňazí z jeho provízie.  

Ak sprostredkovateľské spoločnosti tvrdia, že na požiadavku klienta musí vyčísliť svoju províziu agent, prakticky ho nútia prezradiť aj jeho zárobok, a to z dôvodu, aby nemuseli prezradiť vlastný. A to pravdepodobne preto, lebo výšku toho svojho nevedia zdôvodniť...         

Anketa

Čia provízia by sa mala zverejňovať na žiadosť klienta?

Sprostredkovateľskej spoločnosti. (53%)
 
Konkrétneho agenta. (10%)
 
Žiadna, iba poplatky. (29%)
 
Tá, ktorá zaujíma klienta. (8%)
 Spolu hlasovalo 79 čitateľov
Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú...

Zverejňovanie provízií sprostredkovateľov: Mali pomôcť, ale zahmlievajú... >> zdieľajte na sociálnych sieťach

 
Reklama

 

Posledné pridané komentáre (celkem 22 komentárov)

no juuuj | 16.06.2010 01:51
Zverejňovanie provízií antireg | 08.06.2010 20:16
RE: Zverejňovanie provízií Rudi | 29.05.2010 18:03
Zverejňovanie provízií zdenko | 29.05.2010 15:34
RE: RE: :-D radik | 26.05.2010 14:33

Pridajte komentár

* Pokiaľ je text nečitateľný, nový načítate kliknutím na obrázok. Veľké a malé písmená sa neodlišujú.
Pre prihlásených sa kontrolný obrázok nezobrazuje. Prihláste sa alebo sa zaregistrujte ak ešte nemáte účet.
Opíšte text z obrázku: *

* Hviezdičkou sú označené povinné informácie.


Články z Finančné poradenstvo

Redakcia | 17.06.2016 00:00 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 17.06.2016 14:34

Marek Mittaš | 09.06.2016 23:39 Slováci stále viac fandia rizikovému životnému poisteniu

Turbulencie na finančnom trhu, pád úrokových sadzieb, vyššia informovanosť klienta aj hypotekárny boom zmenili prostredie životného poistenia na Slovenku. Čoraz viac klientov upriamuje svoju pozornosť na prapôvodný zmysel poistenia –  krytie rizík!  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 07.06.2016 00:00 Prílišnú reguláciu finančného sektora kriticky vnímajú čoraz viac i spotrebitelia

Za posledný rok, či dva, mi udrel do očí nový fakt. Je ním to, že rastúcu komplikovanosť regulácie vo finančnom sektore vnímajú negatívne už nielen finanční poradcovia a sprostredkovatelia, ale obava z nej rastie už i u spotrebiteľov a zvlášť u rôznych spotrebiteľských skupín.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 03.06.2016 00:00 Fincentrum Reality chce byť o tri roky lídrom realitného trhu

Od začiatku tohto roku pôsobí na realitnom trhu nová spoločnosť – Fincentrum Reality. Jej cieľom je využívať synergie zo spolupráce so spoločnosťou Fincentrum. Klient tak dostane poradenstvo v oblastí financovania nehnuteľnosti, ako aj jej kúpy, či predaja. Cieľom novej firmy je stať sa do troch rokov lídrom trhu. O ďalších plánoch a ambíciách sa rozprávame so šéfkou firmy, Ľubicou Adamkovou. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

Peter Apolen | 02.06.2016 00:00 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily.  Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie články »

Krátké správy z Finančné poradenstvo

27.06.2016 09:10 Dobrovoľná certifikácia finančných agentov v ČR

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

22.06.2016 09:40 Na scénu v ČR sa dostávajú dlhodobo predplatné provízie

Investiční životní pojištění (IŽP) je provizní terno. Finanční zprostředkovatelé za jeho prodej inkasují nejvyšší provize ze všech srovnatelných produktů. Jeho éra ale pomalu končí. Zneužívání IŽP k vysávání klientských účtů nepoctivými zprostředkovateli je čím dál obtížnější. Nyní se objevuje nový fenomén – předplácení poplatků investic na desítky let. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

20.06.2016 09:30 Majú spotrebitelia a sprostredkovatelia konečne rovnaké ciele?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

13.06.2016 09:39 Finančné poradenstvo v ČR v roku 2016

Obor finančního poradenství patří v západní společnosti mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. V České republice je ale situace odlišná a mnoho lidí by tento obor stále zařadilo na spod žebříčku mezi podřadná povolání. Proč to tak je a kde je pravda? Celá správa »

Komentárov: 0 / 0

31.05.2016 09:41 Predplatený poplatok? Maximálne na 5 rokov

Stále se v praxi setkávám s tím, že finanční poradci sjednávají klientům pravidelné investice na 30 let s předplaceným vstupním poplatkem. Tenhle nešvar je potřeba z trhu vymýtit, podobně jako třeba investiční životní pojištění. Celá správa »

Komentárov: 0 / 0Ďalšie krátke správy »

Najčítanejšie články z Finančné poradenstvo za posledných 14 dní

Redakcia | 17.06.2016 00:00 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá správa »

Komentárov: 1 / 1 Posledný komentár: 01.01.1970 01:00Ďalšie články »