Utorok 21. augusta. Meniny má Jana

Prečo som sa vrátil do Fincentra

Marián Kuník 16.01.2018 | 00:00 0 Komentárov

V spoločnosti Fincentrum som pôsobil skoro tri roky. Začal som tu od úplného začiatku. Vzdelávaním a neustálou prácou som sa postupne vypracoval na pozíciu manažéra. Zažil som úspech, a samozrejme som chcel stále viac, ísť kariérne ďalej. Vo Fincentre na to boli perfektné podmienky, no uvedomil som si to až spätne.

Pred zhruba dvoma rokmi ma oslovili ľudia zo spoločnosti Finportal a dali mi na prvý pohľad ,,lepšiu ponuku,, aspoň z pohľadu provízií. No bolo tomu naozaj tak? Veľkým lákadlom bola pre mňa možnosť budovať si vlastnú firmu. Moja firma, moje meno, nastavím si kariérny plán a môžem začať náborovať. Lákavá predstava. No realita ukázala, že tento plán má veľké trhliny.

Je síce pravdou, že nemáte šéfa, no zároveň nemáte ani človeka, s ktorým by ste sa pravidelne stretávali, ktorý by vám poradil a pomohol vám rozvíjať sa. Navyše jediným nástrojom pri náborovaní nových ľudí môžu byť len provízie. Nemáte žiadny servis, vzdelávanie, IT, ktoré by ste mohli ponúknuť, pretože broker pool vám to nedáva. Ste na to sám.

Keď dostanete pozíciu porovnateľnú s oblastným riaditeľom vo Fincentre, myslíte si, že ste si sám sebe pánom, a že keď porastie produkcia, porastiete aj vy. Omyl. V každej jednej broker poolovej spoločnosti, vám bude chýbať servis. Nie je to o spoločných úspechoch o pomoci nadriadeného, ktorého už nemáte.

Máte už prideleného len nejakého panáčika, ktorý pracuje na backoffice. Ten posledný vizuálne vyzeral ako vyhorený školiteľ s 10 ročnou praxou, a aj s 10 ročnou bielou košeľou, takže biela už veľmi ani nebola. Takéhoto človeka som dostal na základe toho, že zo spoločnosti odišlo cez 300 ľudí.

Vtedy som sa pýtal sám seba: Je to fajn? Je to zdravé, že z takých perfektných spoločností ľudia odchádzajú? A čo teraz? Ako to Finportal celé ustojí, keď mu odíde veľa ľudí. Tiež som odišiel…

Až potom sa ukázala pravá tvár firmy. Na začiatku, keď ma náborovali, mi sľúbili, že pri odchode nebudú robiť problémy, že všetky provízie budú bez meškania vyplatené. a že až dovtedy, kým sa tak nestane, budem mať zapnutý ich informačný systém, aby som mal prehľad, čo mám ešte dostať. No keď som podal žiadosť o odregistrovanie, otočili to proti mne.

Poslali mi jednostrannú výpoveď z dôvodu, že nespĺňam ich kritériá. Na základe toho im vzniklo právo zadržiavať mi provízie po dobu dvoch rokov. Nasledovalo niekoľko mailov, bez odpovedí, počnúc od slušných, končiac „dôraznými“ – jemne povedané. Ešte stále som všetky provízie vyplatené nedostal.

Z Finportalu ma zlákali do novej spoločnosti FinGo ktorú zastrešuje FinCo Servises. Bol som tam aj s cestou asi dva mesiace. Majú víziu síce silnej a prosperujúcej spoločnosti, no mojimi slovami povedané, chceli by byť na vysokej úrovni a majú tú výhodu, že sa môžu hrať s peniazmi investora, ktorý si myslí že tu postaví novú platformu. Lokálni ľudia však nemajú ani šajnu o tom, čo v iných spoločnostiach už niekoľko rokov funguje.

Napríklad spísať záznam klienta tam predstavuje nutnosť vyplniť šesť papierových dokumentov. V elektronickom formulári Fincentra (eFuz) pritom naťukáte pár údajov do počítača, a máte to vybavené. Nemusíte sa zaťažovať administratívou. Nástroje, ktoré dokážu uľahčiť prácu s klientom, a znížiť administratívu, sú pre sprostredkovateľa naozaj veľkou pomocou.

Už vtedy som začal komunikovať s ľuďmi z Fincentra. FinGo mi ešte skúšalo ponúknuť vyššie provízie, ale ja som už vedel, že sa chcem vrátiť do Fincentra. Aj kvôli kolegom, s ktorými sa človek môže porozprávať o pracovných, aj mimopracovných veciach.

Keď som potom dostal prístup na fin-Data, skoro som odpadol z toho posunu. Informačné systémy vo Fincentre sú bezkonkurenčne najlepšie. Potvrdilo to moje rozhodnutie. Ak mám ísť s dobou, tak jedine s firmou, ktorá má silné zázemie, dobre vyvinutý informačný systém a perfektné nástroje na prácu – CRM, WEB diár, Finanalytics a veľa ďalších.

Pôsobím v Prievidzi. Ľudia sa ma často pýtali, prečo som odišiel z Fincentra. Nevedel som im odpovedať. Bolo mi trápne povedať, že len kvôli lepšiemu koeficientu. V skutočnosti, všetko, čo som sa naučil, bolo práve v tejto spoločnosti a som na to hrdý. Keby som začal niekde inde, asi by som už dnes nebol na finančnom trhu.

Vzdelávanie nie je len o produktových školeniach, ale aj o zručnostiach a skúsenostiach. Za posledné dva roky som na žiadnom takom školení nebol. Dnes si to trochu vyčítam, pretože keby som sa vtedy nenechal zlákať, tak dnes by som bol už, na základe vzdelávania a s podporou vedúcich, niekde inde.

V spoločnosti fungujúcej na princípe multilevelu sú ľudia vzájomne motivovaní k rastu a lepším výkonom, no v broker poole, je to vždy len a len o sebamotivácii. Keď máte náhodou slabšie obdobie, nikto za vami nepríde, nikoho to nezaujíma.

Som rád že som sa vrátil. Cítim a verím, že to bol jeden s najlepších krokov v mojom živote. Nedávno som napríklad bol na školení Petra Kalistu, na tému „Ako zaobchádzať s ľuďmi“. Veľmi vám to odporúčam. Perfektná vec, pretože základom každého biznisu je komunikácia, a školenie je bezplatné. Stretol som tam jednu pani, ktorá odchádzala z Fincentra v zhruba v rovnakom čase, ako ja. Tiež už je spať.