Sobota 21. októbra. Meniny má Uršuľa

10 najčastejších zlozvykov klientov bánk

Sťažujeme sa na vysoké bankové poplatky a neuvedomujeme si, že bankové produtky nedokážeme využívať v náš prospech. Výsledkom sú vysoké účty často za služby, ktoré ani nepotrebujeme. Analytický tím Poštovej banky identifikoval desať najčastejších chýb bankových klientov. Ako vidieť, prehrešky robíme pri sporiacich produktoch aj pri úveroch. Zbaviť sa ich pritom nemusí byť až také zložité. 

1. zlozvyk: Vysoké sumy peňazí držíme zbytočne na bežnom účte

Podľa aktuálnych štatistík Národnej banky Slovenska majú obyvatelia v bankách uložených 24,6 mld. EUR. Hoci prevládajú termínované vklady, Slováci chcú mať aspoň čas svojich peňazí aj „poruke“ a na bežných účtoch držia takmer tretinu finančných prostriedkov. A práve tu sa častokrát dopúšťajú chyby. Na vyššie čiastky totiž nesiahnu aj niekoľko mesiacov či dokonca rokov a zabúdajú na to, že peniaze na bežných účtoch sú úročené iba minimálnym úrokom. Mesačne preto takýmto spôsobom prichádzajú aj o niekoľko desiatok eur.

2. zlozvyk: Všetky úspory máme uložené len na jednom produkte

Každá banka v súčasnosti ponúka pestrú škálu vkladových produktov, na ktorých klienti môžu zhodnocovať svoje finančné prostriedky. Je preto na škodu, ak má klient všetky svoje úspory uložené iba na jednom bankovom produkte. Nie nadarmo je rozkladanie investícií jedným zo základným pravidiel úspešného investora.

3. zlozvyk: Bojíme sa zmeniť produkt aj keď je pre nás očividne nevýhodný

Produkt, ktorý klientovi sedel pred niekoľkými rokmi, nemusí spĺňať jeho požiadavky aj dnes. Z pracujúceho v produktívnom veku sa stane dôchodca. Alebo zamestnanec firmy sa rozhodne ísť svojou vlastnou cestou a dá sa na živnosť. Potreby klientov sa z roka na rok menia. Je preto zbytočné, a často aj finančne náročné, ak zotrvávajú v produktoch, ktoré sa pre nich stávajú nevýhodnými.

4. zlozvyk: Siahame po prvej ponuke

Rozmýšľate nad založením bežného účtu, termínovaného vkladu alebo plánujete požiadať banku o spotrebný či hypotekárny úver? Podľa prieskumov sa až tretina Slovákov dopúšťa chyby, nakoľko siaha po prvej ponuke a finančné produkty neporovnáva.

5. zlozvyk: Rýchlo podpíšeme zmluvu, ale detaily v nej nás už nezaujímajú

Vybaviť si rýchlo úver či poistenie ale neznamená rýchlo podpísať zmluvu a ani si ju neprečítať. Hovorí sa, že zmluvy sú na zlé časy a je to skutočne tak. V prípade bankových produktov však klientov práve zmluvy majú počas „zlých časov“ chrániť. Aj preto je dôležité pri zriaďovaní akéhokoľvek produktu nepodpisovať obchodné podmienky ani zmluvy bez prečítania, ale naopak.

6. zlozvyk: Splácame viacero úverov a nevýhodne

Niektorí Slováci nad pôžičkou iba uvažujú, iní zase splácajú aj niekoľko úverov naraz. Popri štandardných úveroch z bánk majú na krku aj pôžičky zo splátkových spoločností či dlhy na kreditných kartách. Jedným z riešení, ako si klienti v splácaní dlhov môžu poupratovať, je konsolidácia úverov teda spájanie viacerých úverov do jedného.

Prečítajte si

7. zlozvyk: Prestaneme splácať úver a nekomunikujeme s bankou

Pštrosia hlava v piesku. Nie je asi nič horšie, ak si takúto cestu zvolí klient banky, ktorý z akýchkoľvek dôvodov nie je schopný splácať svoj úver. Včasná komunikácia s bankou môže pritom klientovi výrazne uľahčiť problém.

8. zlozvyk: PIN kód ku karte nosíme v peňaženke alebo nalepený na karte

Majiteľom minimálne jednej platobnej karty je už dnes drvivá väčšina Slovákov. A nie je raritou, keď ich máme v peňaženke hneď aj niekoľko. Kto si má teda zapamätať PIN kód ku každej jednej karte? Nuž riešením určite nie je napísať si ho na kus papiera a vložiť ho do puzdra ku karte. Klienti takto vystavujú svoje finančné prostriedky veľkému nebezpečenstvu.

9. zlozvyk: Hotovosťou, ktorú vyberieme z bankomatu, platíme následne v obchode

Podľa údajov Slovenskej bankovej asociácie Slováci čoraz častejšie platia v obchodoch kartami a naopak upúšťajú od vyberania peňazí z bankomatov. Od roku 2009 počet transakcií uskutočnených prostredníctvom platobných terminálov tak každoročne prevyšuje počet výberov uskutočnených prostredníctvom bankomatov. Aj napriek tomu si mnohí Slováci naďalej vyberajú z bankomatu privysokú hotovosť a následne ju používajú na nákupy i tam, kde sa dá zaplatiť kartou. Naše náklady si zbytočne zvyšujeme aj vtedy, ak výber potrebnej sumy peňazí uskutočňujeme v bankomate inej banky.

10. zlozvyk: Nevyužívame internet banking

Spolu s rozmachom internetu Slováci čoraz viac prichádzajú na chuť aj online spravovaniu svojich financií. Za ostatných päť rokov vzrástol na Slovensku počet používateľov služby internet banking takmer trojnásobne z 15 % v roku 2007 na 40 % v roku 2012. V súčasnosti majú tak podľa údajov Eurostatu svoje financie pod kontrolou prostredníctvom služby internet banking štyria z desiatich Slovákov vo veku 16 až 74 rokov. Vysoký podiel dospelých klientov bánk tak ale výhody internet bankingu naďalej nevyužíva.

Spracované podľa Poštovej banky, ilustračné foto: sxc.hu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *