Pondelok 21. septembra. Meniny má Matúš

5 oblastí, na ktoré by sa mali finanční sprostredkovatelia v ťažkých časoch zamerať

Globálna pandémia prinútila mnohých poradcov prehodnotiť spôsob poskytovania svojich služieb. Kým niektorí sa adaptovali na novú situáciu relatívne rýchlo a efektívne, mnohým to spôsobilo vážne problémy.

Často dostávam otázku, čo robia poradcovia, ktorí sa dokázali rýchlo adaptovať na novú situáciu inak a lepšie, ako tí menej úspešní. Podstatné je zamerať sa na týchto päť oblastí:

1/ Komunikácia

Podľa štúdie Magazínu finančný poradca je jedným z najčastejších dôvodov, pre ktorí klienti odchádzajú od svojich poradcov nedostatok správne načasovanej komunikácie. Efektívna komunikácia neznamená bombardovať klientov dennými správami o vývoji finančných trhov a dokonca ani týždennými, či mesačnými investičnými stratégiami. Dôležité je viesť s klientami unikátnu a individuálnu výmenu informácií zameranú na ich finančné a investičné ciele. Len to dokáže pomôcť poradcom vybudovať a udržať si s klientami fungujúci profesionálny vzťah.

2/ Zisťovanie spokojnosti

Spoločným znakom top poradcov je to, že v pravidelných intervaloch zisťujú. ako spokojní sú ich klienti. Na získavanie spätnej väzby je práve teraz ten správny čas. Správne položená otázka je prejavom záujmu a má prinajmenšom takú váhu ako samotné riešenie, ktoré je následne ponúknuté. Osobne si zisťovať spokojnosť je možno časovo náročné, no je to možné robiť aj telefonicky alebo e-mailom. Každý klient uprednostňuje iný komunikačný prostriedok. Potrebuje však cítiť, že má niekoho po svojom boku.

3/ Vzdelávanie klientov

Byť považovaný za dôveryhodný zdroj informácií je ďalším spoločným znakom tých najlepších poradcov. Neznamená to, že poradca musí byť expertom na všetky možné oblasti finančníctva, je však dôležité byť poväzovaný za spoľahlivý informačný zdroj.

Pretlak informácií, ktorému sú klienti vystavení, vytvára často zmätok. Finančný poradca by mal preto aktívne usmerňovať budovanie povedomia klienta o finančnom svete. Buduje si tak nie len svoje odborné renomé, ale aj nevyhnutný vzťah dôvery.

4/ Dodržiavanie etických pravidiel

Bez ohľadu na legislatívne pravidlá a požiadavky by mali poradcovia dodržiavať najvyššie osobné a profesionálne etické štandardy. Znamená to vždy konať v záujem klienta.

V časoch extrémnej trhovej volatility sú klienti vystavení vysokému stresu a úzkosti. Situácia, keď investície klesajú, je nepríjemná aj pre samotného poradcu. No aj v takýchto časoch treba byť absolútne otvorený. Poskytnutie pravdivého obrazu o situáciu umožňuje prijať správne rozhodnutia.

5/ Byť mentorom klientov

Snahou každého konzultanta či mentora je dosiahnuť lepšie výkony klienta. V situácii, akou je táto, to znamená odvrátiť unáhlené rozhodnutia, ktoré by mohli znemožniť dosiahnutie starostlivo naplánovaných finančných cieľov. Analýza správania investorov realizovaná spoločnosťou DALBAR prišla k jednoznačnému záveru, že unáhlené rozhodnutia majú negatívny až deštruktívny dopad do investičné výsledky. Poradcovia, ktorí sú schopní ich zvrátiť, sú sami dlhodobo úspešnejší.

Článok vyšiel ako júlový editoriál Európskej asociácie finančných poradcov a finančných sprostredkovateľov (FECIF)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial