Stvrtok 19. júla. Meniny má Dušana

9 chýb, ktorých sa na pracovisku určite vyvarujte

Vzťahy na pracovisku sú nesmierne dôležité. Hoci sa nemusíte hneď pobiť s kolegom, alebo vynadať šéfovi, môžete si zopár detailami proti sebe popudiť spolupracovníkov, ktorí vám potom na oplátku urobia z práce peklo. Tu je niekoľko rád na to, čoho sa v pracovnom kolektíve určite vyvarovať. 

Nezáleží na talente, alebo vzdelaní, istý typ správania môže zhoršiť pohľad, ktorým na vás ostatní pozerajú a natrvalo vás to môže zaradiť medzi neobľúbencov kolektívu. Tu je niekoľko rád, na čo si dať pozor:

1. Rany pod pás

Už nadpis hovorí za všetko. Ranný pod pás kolegom, či už vedomé, alebo nie, sú veľkým zdrojom sporov na pracovisku. Jednou z najčastejších foriem je preskočiť niekoho pri riešení problémov a ísť priamo za jeho šéfom. Ľudia to zväčšia robia v snahe vyhnúť sa konfliktom, ale v skutočnosti vytvoria ešte väčší problém, ako ten, ktorému sa chceli vyhnúť. Vždy, keď niekto spôsobí, že jeho kolega vyzerá v očiach ostatných zle, je to podraz. Bez ohľadu na pohnútky.

2. Ohováranie

Ľudia zvyčajne ohováraním zhoršia svoju vlastnú povesť. Rozoberanie neúspechov alebo slabých stránok iných ľudí môže skončiť zranenými citmi, keď sa jedovaté reči dostanú nakoniec k dotyčnému. Ohováranie samé osebe urobí z jeho autora  v očiach druhých negatívnu a zlomyseľnú osobu. Každý sa totiž obáva, že by nabudúce mohol byť terčom štipľavých rečí on sám.

3. Zbierať plody práce niekoho iného

Asi viacerí už zažili pocit, keď im niekto iný ukradol nápad. Priživovanie sa na práci niekoho iného, nezávisí v akej miere, vytvára dojem, že dotyčný sám o sebe nevie nič vymyslieť, ani dokázať. Okrem iného to ukazuje, že takýto človek má nulový rešpekt pred celým tímom a pracovnými vzťahmi.

4. Emocionálne výlevy

Ľudia sú vo vypätých situáciách schopní rôznych vecí od kriku, plaču, až po fyzickú agresivitu. Emocionálne výbuchy ukazujú nízku emocionálnu inteligenciu a pre zamestnávateľa môžu znamenať zámienku pre výpoveď. Každý, kto dá bezbrehý prietok svojim emóciám dokazuje svoju nestabilitu. Ostatní si potom začnú klásť otázku, či je daná osoba vôbec dôveryhodnou a spoľahlivou v krízových situáciách týkajúcich sa ich vzájomnej spolupráce.

Výbuch hnevu na niekoho adresu, bez ohľadu na to, či si to zaslúži alebo nie, obráti negatívnu energiu smerom k pôvodcovi. Zostane mu nálepka nestabilného, neprístupného a agresívneho človeka. Naopak kontrola vlastných emócii znamená mať kontrolu i nad vonkajšou situáciou. Keď je človek schopný sa ovládať, dokáže skôr dosiahnuť potrebné zmeny a upozorniť na problémy.

5. „Neznášam svoju prácu“

Posledná vec, ktorú nikto nechce na svojom pracovisku počuť, je, ako sa niekto iný sťažuje na svoju prácu, alebo ak dokonca prehlasuje, ako veľmi ju nenávidí. Takýto človek znižuje morálku celého pracovného tímu a zamestnávatelia veľmi radi nahradia takých ľudí novými posilami, ktoré si budú prácu viac vážiť.

6. Chvastanie sa

Keď sa niekto začne po čiastočnom úspechu hneď vychvaľovať pred ostatnými, je jasné, že týchto úspechov ešte veľa nezaznamenal. Naopak ak niekto prejaví pokoru a vyrovnanosť, budí to dojem zdravého sebavedomia a vedie k získaniu oveľa väčšieho rešpektu.

7. Klamstvá

Tak veľa lží začína dobrými úmyslami. Ľudia chcú chrániť buď samých seba alebo niekoho iného. Lži však majú tendenciu rásť a bobtnať, až kým sa raz neprevalia na svetlo. Vo chvíli, keď dostane niekto nálepku klamára, i keď s dobrým úmyslom, nie je cesta späť.

Klamať je pritom veľmi náročné a vyčerpávajúce. Vyžaduje si dobrú pamäť a intuíciu. Je to obchod s veľmi neistým výsledkom. Správnou cestou je byť sám sebou, a nič nepredstierať.

8. Jedlá s nepríjemnou arómou

V drvivej väčšine zamestnaní a v tých kancelárskych vždy, platí, že kolektívu vadí jedlo s nepríjemnou vôňou. Všeobecným pravidlom je, vôňa jedla, ktorá sa je schopná dostať i za prah kuchyne, je delikátna a môže byť obmedzujúca.

Môže sa to zdať ako nepodstatné, ale zápach z jedla pôsobí rušivo a môže vzťahy na pracovisku pokaziť. Považuje sa to za prejav bezohľadnosti. Ide pritom o problém, ktorý je ľahko odstrániteľný.

9. Pálenie mostov

Obzvlášť v slovenských podmienkach platí, že pracovný svet je malý. Ľudia z rôznych pôsobísk sa prelínajú a nikdy neviete, s kým z bývalých kolegov sa ešte niekedy môžete stretnúť. Pokazenie si vzťahov s bývalými kolegami je preto veľkou chybou. I pri odchode zo zamestnania netreba zabúdať na dobrý imidž. Ak napríklad odchádzate zo dňa na deň, i keď tým chcete ublížiť zamestnávateľovi, v skutočnosti môžu negatívne poznačiť vašich bývalých spolupracovníkov. Budú vás totiž budú musieť s veľkou pravdepodobnosťou nahradiť, alebo nebudú môcť kvôli vášmu odchodu odísť na dovolenku. 

To je len niekoľko príkladov pracovnej etikety. Život však prináša nespočetné množstvo ďalších situácií. Netreba pritom zabúdať na to, že i pri pracovných vzťahoch treba dodržiavať pravidlá správania a spoločenskej empatie.

(uvedených 9 tipov zhromaždil Dr. Travis Bradberry z Kalifornie)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *