Nedeľa 22. apríla. Meniny má Slavomír

Konzultačná spoločnosť upozorňuje na zraniteľnosť bankového sektora

Banky Peter Apolen 25.06.2014 | 00:00 0 Komentárov

Slovenské banky by nemali zaspať na vavrínoch, upozorňuje na to medzinárodná poradenská spoločnosť pre finančný sektor Capco. Konštatuje síce, že banky na Slovensku sú v porovnaní so západnou Európou a i okolitým regiónom vo veľmi dobrej pozícií, bankový sektor ale bude čeliť i u nás výzvam, na ktoré musia byť banky pripravené. Ide najmä o zmenu zákazníckeho správania a novú konkurenciu.

Podľa poradenskej spoločnosti uspejú len tie banky, ktoré sa budú i naďalej orientovať na retailový sektor a budú prinášať zákazníkom pridanú hodnotu.

„Stabilita bankového sektora v SR môže byť len dočasná. Tlak na banky sa môže i v regióne strednej a východnej Európy zosilňovať,“ uvádza Capco.

Silnou stránkou slovenských bánk je dnes ich likvidita a schopnosť samofinancovania. Všetky úvery sa totiž financujú i len z domácich vkladov. Materské banky teda nemusia dodávať slovenským dcéram kapitál, ako je to v iných krajinách. Vklady popri tom stále rastú. Len vlani poskočili o desať percent.

Okrem toho sa slovenské banky môžu pochváliť dobrou kvalitou úverového portfólia. Zlyhané úvery dosahujú len 5,5 percenta. V regióne je to viac ako deväť percent. Ďalšou silnou stránkou bánk je ich stabilita. Kapitálová primeranosť dosahuje 17,2 percenta, čo je veľmi dobré číslo. V strednej a východnej Európe dosahuje tento ukazovateľ len 8,84 percenta a v starých členských krajinách únie dokonca len 4,45 percenta.

Rozdiel oproti zahraničiu je i v rentabilite. Slovenské banky sú v porovnaní so starou Európou nadpriemerne ziskové. Návratnosť aktív (ROA) dosahuje 0,9 percenta v západnej Európe je to len 0,02 percenta. No popri týchto ukazovateľoch je bankový sektor v SR značne vyzretý. Capco upozorňuje, že zatiaľ čo bankové aktíva v regióne strednej a východnej Európy vzrástli o 27 percent na Slovensku to bolo len o 2,3 percentá.

uvery-firmy-retail „Slovenské banky sú na tom pri porovnaní s ich zahraničnou konkurenciou, ktorou sú často sesterské banky z vlastnej skupiny, zatiaľ dobre. Pokojná stabilita ale môže byť iba dočasná,“ upozorňuje Capco. „Už dnes to vidíme pri niekoľkých ukazovateľoch: na Slovensku klesá objem pôžičiek pre firmy, rovnako klesajú aj úroky na nové pôžičky. Hoci majú slovenské banky ešte dostatočný ziskový vankúš, i tu platí, že prežije iba ten, kto sa zmení. Ostatní trh opustia,“ naznačuje Iľja Iliť, analytik Capco Nearshore Bratislava.

Poradenská spoločnosť predpovedá, že bankám na Slovensku môže môže čoskoro pribudnúť ďalšia silná konkurencia. Či už z ostatných krajín eurozóny, alebo i spoza hraníc starého kontinentu. Kórejská banka Shinhan napríklad v apríli tohto roku otvorila pobočku v Poľsku.

Pre zahraničné banky sa vďaka dobrý výsledkom a rentabilite môže Slovensko javiť ako zasľúbená zem. Podľa Capca majú lepšiu pozíciu banky orientované na retail a tie, ktoré poskytujú služby online. Napríklad Zuno, mBank, alebo BKS bank. Konkurenciou pre domáce finančné ústavy je i jednotný platobný systém SEPA, ktorých umožňuje občanom Slovenska otvoriť si účet v zahraničí a zároveň cudzincom otvoriť si účet v slovenskej banke. 

No tento trend neplatí len pre Slovensko ale i pre celú Európu. V dnešných časoch poklesu firemných úverov a investičného bankovníctva označuje poradenská spoločnosť retail za prostriedok pre zabezpečenie rastu banky na celom svete. Finančníci musia ale zmeniť svoje pôsobenie a myslenie. Hrozbou je už teraz pre nich napríklad virtuálna peňaženka PayPall alebo v prípade zavedenie podobných služieb i spoločnosti ako Facebook alebo Google. Ak bude jednoduchšie posielať peniaze cez facebookový účet, banky môžu pri platobných službách prísť o značnú časť zákazníkov. Okrem toho im starosti robia povinnosti v oblasti regulácie. Ide však najmú o tie pôsobiace v západnej Európe. 

„Pokračuje tlak na znižovanie nákladov, čo mení spôsob predaja. Technológie prinášajú nových zákazníkov a tiež možnosti, ako sa k nim dostať. Spustenie SEPA systému vytvorilo nový trh so 400 miliónmi zákazníkov,“ hovorí o globálnych trendoch Dr. Hans-Martin Kraus, výkonný riaditeľ Capco CEE.

Čo musia banky robiť, aby si udržali zákazníkov

Banka blízkej budúcnosti potrebuje podľa analýz konzultantov Capco zvládnuť štyri základné výzvy.

  1. Kľúčové je bezchybne poskytovať základné služby: „na prvý pohľad majú banky tento krok zvládnutý, avšak večné sťažnosti zákazníkov ukazujú, že väčšina bánk ešte stále zlyháva pri svojich základných úlohách“.
  2. Banka budúcnosti musí poskytovať pohodlie, možnosť voľby a umožniť zákazníkovi kontrolu: zákazníci chcú prichádzať do kontaktu s bankou podľa vlastných potrieb, nie podľa potrieb a želaní banky.
  3. Banka má všetky nástroje potrebné na to, aby zvládla plniť zákazníkom finančné ciele. Prvoradé musí byť pohodlie a užívateľsky priateľské prostredie, kombinované s osobným finančným plánom a správou aktív.
  4. A poslednou nadstavbou je potreba napĺňať sociálne potreby zákazníkov: tak, ako chcú ľudia komunikovať s poskytovateľmi iných produktov a služieb, aj od banky očakávajú, že dokáže byť súčasťou platformy pre konverzáciu s vrstovníkmi. „Kým sa budú banky snažiť vtlačiť zákazníkom vlastné videnie produktov a spôsobov ich využívania, nikdy si ich nedokážu úplne získať. Pritom moderná banka si na rozdiel od minulosti nemôže dovoliť ostať v pozícii  inštitúcie takpovediac zo skla a ocele, ale naopak musí viesť so zákazníkom dialóg a stať sa neoddeliteľnou súčasťou jeho života. V opačnom prípade ju zákazník v budúcnosti bez problému a v okamihu vymení za alternatívneho online finančného operátora,“ vysvetľuje Claus Hintermeier, riaditeľ Capco Nearshore, Bratislava.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *